Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A2 -02 kunnossapitoa ja parantelua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi A2 -02 kunnossapitoa ja parantelua

    Näistä aikanaan hieman ristiriitaisen vastaanoton saaneista, ja vielä nykyisin saavista, pikkuautoista (https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...n-raskas-polku) ei ole täällä projektipuolella kauheasti kirjoiteltu. Itsekin alkuun mietin ettei tästä jaksa mitään kirjoitella, mutta paljon on jo tehty ja vielä tulee tapahtumaan niin ajattelin että toimiihan tämä samalla itsellekin projektimuistiona. Joten tässä hieman pohjustusta alkuun ja sen jälkeen jotakuinkin kronologisessa järjestyksessä mitä tälle hullunkuriselle leivänpaahtimelle on jo tullut tehtyä.

    Muistan lukeneeni 2000-luvun alussa joitain A2:n koeajoartikkeleita ja ajatelleeni, että onpas siinä hassu pikkuauto. Pikakelauksella syksyyn 2016 kun katselin halpaa työmatka-autoa ja kiinnostuin eräästä kerhoveljellä myynnissä olleesta tdi-koneisesta A2:sta. Kävin paikanpäällä kokeilemassa ja auto jätti positiivisen fiiliksen; madallusjousilla ja 17” paraboleilla auto oli oikein kivan näköinen livenä sekä näppärä ajaa, jopa hivenen mikroautomainen. 75heppainen 3sylinterinen tdi-kone jaksoi kuljettaa kevyttä koirankoppia iloisesti. Kauppoja tuosta ei sitten kuitenkaan lopulta tullut ja päädyin eri merkkiseen kulkineeseen.

    Sen verran tuo koeajo vaikutti että aloin vähän myöhemmin miettiä tällaisen A2:n hankkimista kakkos-/harrasteautoksi. Osittain myös siksi, että auto on takapenkit kaadettuna, ja varsinkin poistettuna, yllättävänkin tilava sekä halpa omistaa ja ajaa, eikä ruoste tule vaivaamaan. 2018 yritin tehdä erään autoliikkeen kanssa vaihtokauppoja siististä 90heppaisesta, s-line varustellusta tdi-kakkosesta. Auto oli vähän aiemmin ollut yksityisellä myynnissä torissa ja tämän ilmoituksen avulla tavoitin edellisen omistajan myös foorumilta ja kyselin auton historiasta. Valitettavasti autoliike ei innostunut vaihtokaupoista ja auto menikin nopeasti suoralla kaupalla. Vuoden 2019 puolella kävin yv-keskustelua toisen kerhoveljen kanssa, joka oli aikeissa luopua kolmos?auton virkaa hoitaneesta 75hp tdi kakkosestaan. Tämäkin jäi sitten lopulta vain keskusteluasteelle ehkä siksi etten enää nähnyt pientä dieselautoa järkeväksi kakkosharrasteeksi kun pihasta löytyi jo dieselpaku ja dieselfarkku.

    Elo-/syyskuun vaihteessa -19 bongasin nettiautosta siistikuntoisen bensakoneisen kakkosen Joensuussa ja soitinkin tästä hetken tuumailtuani: juuri huollettu, perusvarusteltu suomiauto (=ei open skytä, ei sporttipenkkejä, ei nahkaverhoilua…), myyjäkin oli jonkinsortin vag-harrastaja. Viikon annoin asian hautua ja soittelin myyjälle uudestaan hintaneuvottelujen merkeissä. Sain myyjältä reilusti kuvia ym. tietoja whatsappilla, joten uskalsin tehdä kaupat näkemättä/koejamatta autoa. Heti seuraavan viikon maanantaina pidin kertyneillä pankkitunneilla vapaapäivän, hyppäsin bussiin ja matkasin keskisuomesta Joensuuhun hopeista alumiinisukkulaa noutamaan.

    Autohan on siis vm.02 1.4 16v AUA-koneella varustettu Audi A2. Reilun 243tkm ajettu suomiauto oli rekisteröity uutena 28.1.2003 Auto-Bernerillä Lappeenrannassa Arkkitehtistudio Vuoriselle ja huoltokirjan leimojen perusteella asustanut Lpr-Jns tienoilla melkein 17v ennen muuttoaan keskisuomeen. Autossa oli alla hyväkuntoiset 17” kesärenkaat TT:n oem-vanteilla ja kontissa melkein uudet 15”talvirenkaat A2:n orkkisaluilla. Päällepäin vanhasta suomiautosta kyllä löytyi käytönjälkiä; kiveniskuja, naarmuja ja pieniä parkkipaikkakolhuja, muttei mitään vakavampaa. Sisällä soft touch-pinnoitetut nappulat ja käyttökytkimet olivat harvinaisen ehyet verrattuna muihin vastaaviin, mutta sisällä haisi tupakka. Maahantuojan asentaman Blaupunkt cd-soittimen sisälle oli jumiutunut joku finshits levy ja siinähän se n.300km kotimatka taittui Frederikiä kuunnellessa.
    Click image for larger version  Name:	IMG-20190902-WA0028.jpg Views:	358 Size:	172,2 Kt ID:	1935392

    Vaihdoin soittimeksi väritykseltään kojelautaan sopivan halvan Sonyn mp3-mankan ja rattikin vaihtui paremmin käteen sopivaksi.
    Click image for larger version  Name:	IMG_20210226_164202.jpg Views:	345 Size:	104,2 Kt ID:	1935393

    Alkutalvesta 19/20 uusin kuskinpuoleisen tukivarren ja sen ison helan sekä vuotaneet takaiskarit ja takajouset, kun toinen oli poikki. Muutenhan vuosi 2020 tulikin vaan ajeltua harvakseltaan, kuulosteltua nakuttavaa konetta ja pohdittua mitä tälle nyt sitten tekeekään.

    Tai no, perus öljynvaihtohuoltoa tuli tehtyä ja vaihdettua rispaantunut kuskin turvavyö, kun siitä tuli hylky leimalla. Mikkelin Romumetallilta löytyi vastaava -01 A2, josta sain hivenen homeisen vyön 'huokeasti'.
    Viimeksi muokannut vV8m5; 20.2.2022, 22:09.

    #2
    Koneenvaihto pyöri mielessä, kun tuo 1.4 tuntui kovin hengettömältä ja kuulostikin koneelle ominaisen piston slapin takia kovin dieselmäiseltä. Ulkomaan foorumeilla oli jo jonkin verran juttua näiden koneenvaihdosta ja yksi vaihtoehto oli mk4 golfeissa ja borassa käytetty 1.6 BCB.

    Syksyllä 2020 bongasin purussa olleen, kolaroidun -03 Boran 126tkm ajetulla 1.6 16v BCB koneella. Samalle purkaamolle oli samoihin aikoihin ilmaantunut myös tdi-koneinen A2, jossa jakohihna katkennut ja tässä oli paremmat sportpenkit. Tarjosin könttäsummaa boran tekniikasta ja A2n sisustasta ja kävin sitten nappaamassa mukaani.
    Click image for larger version  Name:	IMG_20201009_162932.jpg Views:	194 Size:	164,6 Kt ID:	1935396

    Tilan- ja moottorinostimen puutteen takia moottori vaihteistoineen sai viettää talven 20/21 transitin perässä. Kevättalvella 2021 hankin moottorinostimen ja siivosin talliin tilaa.
    Viimeksi muokannut vV8m5; 13.2.2022, 22:57. Perustelu: Lisäys

    Comment


      #3
      Laitan tähän talteen A2:a käsittelevät SSP:t ja yhden vanhan TM:n lehtiartikkelin.
      vaihteeksi-jotain-kevytta-audi-a2-14-koeajo-maineeseen-noussut-audi-on-laajentamassa.pdf

      SSP-240-Audi-A2-technology.pdf

      SSP-239-Audi-A2-body.pdf

      SSP-247-Engine and gearbox.pdf

      Comment


        #4
        Keväällä 2021 hommasin H&R:n -25mm madaltavat jouset ja turasin nämä paikoilleen. Samalla vaihtui uudet Bilstein B4 etuiskarit ja kaikki kamat yläpäihin sekä pelkääjänpuoleinen tukivarsi ja sen taaempi iso hela. RT-päät ja toinen koiranluu vaihtui myös.
        Ehkä tuo olis saanut olla hivenen matalampikin, mutta pystyypähän ajelemaan mökille ja muihin huonontien kohteisiin, ja todennäköisesti tuo vielä kilometrien myötä asettuu vähän alaspäin.

        Käytetyt osat, valmistajan oma osanumero:
        Febi Bilstein teräsvalutukivarret
        - vasen 39644
        - oikea 39645
        - Febi Bilstein tukivarret hela 29839 x 2kpl
        - iskarit Bilstein B4 OE replacement
        - TRW jousijalan tukilaakeri JSB558 x 2kpl
        - H&R -25mm jouset 29388-1
        Sitten vielä rt-päät Febi Bilsteiniä, koiranluut Lemförder, takajousien asennuskumit, iskarin pohjaanlyöntikumit ja pölysuojat. Pohjaanlyöntikumit lyhensin madallusjousien takia.
        Click image for larger version  Name:	Screenshot_20220213_004534_com.android.gallery3d.jpg Views:	0 Size:	312,0 Kt ID:	1935415
        Click image for larger version

Name:	IMG_20210602_164033.jpg
Views:	2329
Size:	416,5 Kt
ID:	1935417
        ​​​​
        Kesäkuussa -21 vaihdoin nuo tukevammat ja mukavammat etupenkit. Istuinosat vaihdoin puolelta toiselle ja maalasin vaaleanharmaat sivuairbagin peitemuovit vinyylimaalilla mustaksi. Alkuperäisistä penkeistä otin mustat sivumuovit ja pääntukien reikiin mustat lätkät. Verhoilun pesemisessä oli oma työnsä eikä noiden istuinosien puolelta toiselle vaihtokaan ihan ilman ongelmia mennyt.
        Click image for larger version  Name:	image_75579.jpg Views:	0 Size:	460,5 Kt ID:	1935404 Click image for larger version  Name:	IMG_20211009_221214.jpg Views:	0 Size:	143,2 Kt ID:	1935416

        Muita tähän kesään 2021 mennessä ilmenneitä vikoja oli laturi, jonka vaihdoin toiseen mukana saatuun, ja kuskin ikkunan nostinmoottorin kyrvähtäminen. Tuohon sopi suoraan b6:n ikkunannostimen moottori. Samalla vaihdoin ylimääräisistä B7n ovipahveista siistimmät ikkunannostimen nappulat kakkosen oveen, nekin oli suoraan käypäiset.
        Click image for larger version  Name:	IMG_20210710_231933.jpg Views:	0 Size:	143,3 Kt ID:	1935405
        Viimeksi muokannut vV8m5; 13.2.2022, 01:19. Perustelu: Lisätty osalistaa ja kuva

        Comment


          #5
          No niin, vihdoinkin. Tätä on odotettu. Tutun näköiset kangasmatot :) .

          Comment


            #6
            Just tässä pari päivää sitten luin läpi A2 Ostamassa -ketjun jonka olin joskus aloittanut. A2:n kohdalla mulla on jokin pehmeä paikka ja siksi niitä on kaksi ollutkin. Vuosi sitten jouduin luopumaan jälkimmäisestä kun ei vaan täyttänyt niitä tarpeita, mihin se oli ajateltu. Kaksi turvaistuimessa kulkevaa muksua mahtuu hyvin kyytiin, mutta kuskina jouduin tinkimään omasta ajoasennosta niin paljon ettei ajo tuntunut enää turvalliselta.

            A2 on kiva ja ehdottomasti paljon harrastepotentiaalia omaava auto. Kiva lueskella tällaisesta.

            Comment


              #7
              Nämä on tosiaan näppäriä ja mukavia ajaa yksin tai kaksin, varsinkin pienten alusta- ja tekniikkapäivitysten jälkeen. Kevyenä ja tuuliherkkänä ei näitä ole isolle tielle ja jatkuvaan moottoritiesahaamiseen tarkoitettu, mutta muuhun käyttöön oikein päteviä vehkeitä.

              Tekniikka näissä on yksinkertaista ja mahtuu harrastamaan pienessäkin tallissa eikä tarvitse murehtia ruosteista. Varaosia löytyy edelleen kiitettävästi, mutta hyvät purkuosat tuntuu menevän yllättävän nopeasti. Siksi nappasin nuo penkitkin talteen nopealla aikataululla, varsinkin kun ne sai edullisesti. Jotain pientä tuosta purkukakkosesta jäi vielä lunastamatta, mutta ostan ne ehkä tässä kevään aikana. Esim. ajovaloumpiot.

              Pyöreä, nahkainen s-linemallinen vaihdekepinnuppi pusseineen lähti noitten penkkien mukana matkaani ja käyn sen vielä läpi autoduden nahanehostussetillä ennen vaihtoa. Myös tuo B6sta lähtöisin oleva sporttiruori kaipaa ehostusta ja etupenkkien kanssa samaa sarjaa olevat takapenkit pitää vielä pestä perusteellisesti ennekuin uskaltaa vaihtaa niitä autoon paikalleen.
              Sisustan osalta 'to do' - listalla on vielä hyvän keskikyynärnojan etsiminen ja asennus, vakionopeudensäätimen asennus (kokeilen sovittaa B6n viiksipaketin ja vakkarin) sekä ehkä penkkien uudelleenverhoilutus nahalla jos oikein innostuu.

              Killeri nuo sulta lunastetut matot on kyllä hyvät, sopii näiden vaaleampien antrasiitin?harmaiden penkkien kanssa yhteen sävynsä puolesta.

              E. Parit kuvat touko/kesäkuulta -21 ennenkuin kone vaihtui.
              Click image for larger version  Name:	Screenshot_20220219_213240_com.android.gallery3d.jpg Views:	0 Size:	293,8 Kt ID:	1935946
              Click image for larger version  Name:	IMG_20210602_221106.jpg Views:	0 Size:	407,2 Kt ID:	1935947
              Viimeksi muokannut vV8m5; 19.2.2022, 21:39. Perustelu: Kuvasaastetta lisätty

              Comment


                #8
                Jälkimmäisen katin sisuskalut oli rämissyt jo pitkään ja sen sekä resonaattorin tilalle olin hitsannut suoraa putkea. Äänet oli sen verran kumisevat ja racet (ja CEL paloi kokoajan) että heinäkuussa -21 aloin hitsuuttelemaan uutta kattia ja joustoputkea ruostuneen tilalle. Siinä samalla konetta kuulostellessa ja tutkiessa laskin öljyt pihalle ja siellä tuli jotain kimaltelevia sattumia seassa, päätin sitten ruveta purkamaan vanhaa konetta irti ja tutkimaan kuinka napskops tuo 1.6 BCB istuisi tilalle.

                Otin heti samana iltana 1.6:n toiselle puolelle tallia ja purin siitä johtosarjat ja muun ylimääräisen. Borasta sain siis koko voimalinjapaketin: moottori apulaitteineen, vaihdelaatikko vetareineen, ecu ja johtosarja. Ainoastaan kaasuläppä oli ehtinyt hävitä. Alun perin tarkoituksena oli heittää koko paketti sellaisenaan kakkosen keulalle, mutta vanhaa 1.4:sta purkaessa ja v.laatikoita ym. vertaillessa homma selkiytyi.

                Selkeimmät erot 1.4 AUA vs 1.6 BCB:
                • moottorin kannatinkorvakkeet,
                • vaihdelaatikot
                  • Boran ERT laatikko n.5cm pitempi,
                  • kytkimet erikokoisia ja mekanismi erilainen,
                  • työsylinteri erilainen & eri paikassa,
                  • starttimoottorit,
                  • laatikon puoleinen kannatin ja sen kiinnitys laatikkoon,
                  • vaihteensiirtomekanismit (A2 vaijerit, Borassa vivusto)
                  • vetarit (pituus ja laatikonpään laipat erikokoa),
                • ecut ja johtosarjat osittain,
                • BCB suorasytkä, AUA hukkakipinä-virranjakaja,
                • suuttimet, kaasuläpät, imusarjat, ilmansuodatinkopat,
                • huohotusjärjestelmä ja siihen liittyvä,
                • jäähd.järjestelmä
                  • vesilaipat kannen päässä erilaiset,
                  • termarikopat (alavesiletkun lähdöt) ja termarit,
                  • paisarit eri puolilla konetta ja letkujen&putkien reititys vähän erilailla,
                  • BCB:ssä öljynlauhdutin suodatinjalassa (AUA:ssa ei ollenkaan),
                  • BCB:ssä maahantuojan asentama tehokas letkulämppäri ylävesiletkun lähdössä (vastus lämpöanturin ympärillä, osittain kannen sisällä, liekö hyvä ratkaisu?!),
                • apulaitekannakkeet ja apulaitteet osittain
                  • A2:ssa sähköhydraulinen tehostus joten ei tehost.pumppua,
                  • ilmastoinnin kompurat erilaiset,
                • öljypohjat,
                • A2:ssa akku takakontissa, Borassa konehuoneessa,
                • ja tietysti lohkot ja koneen sisuskalut erilaisia sekä kansissa varmasti jotain eroa.
                Vanhan koneen purku ja uuden asennus oli pihahommia A4n maatessa halvaantuneena tallissa. 1.4 AUA nostettu juuri keulalta, laatikko irrotettu ja vertasin laatikoita ja kytkimiä.
                Click image for larger version  Name:	IMG_20210726_213559.jpg Views:	0 Size:	393,2 Kt ID:	1936067
                Viimeksi muokannut vV8m5; 22.2.2022, 10:32. Perustelu: Lisäys&korjaus

                Comment


                  #9
                  Boran laatikon olisi saanut varmasti pienellä vaivalla sopimaan kakkoseenkin, mutta sain sen myytyä nopeasti hyvällä hinnalla niinpä päädyin yhdistämään A2:n tiheäksi välitetyn laatikon tuon 1.6 BCB:n kanssa. A2:n kytkin näytti vielä ok-kuntoiselta, mutta kytkinhaarukka/painelaakeri nitisi ja natisi kytkintä painaessa joten tilasin Sparetolta uuden 200mm Sachs kytkinsetin (Boran ERT:ssä 210mm kytkin ja rakenne ns. nurinkurinen) kun oli niin edullinen ja helppo vaihtaa tässä vaiheessa.

                  Pulttasin 1.4 AUA:n perässä olleen vauhtipyörän ja uuden kytkimen 1.6 BCB:hen. BCB lohkossa pulttijako sopii A2n laatikon kanssa, BCB:n öljypohjassa laatikon alin kiinnitysreikä on vähän sivussa joten porasin molempien reikiä isommaksi jotta saa läpipultilla & mutterilla kiinni. Jätin siis öljypohjan vaihtamatta tässä vaiheessa. Lohkon ja laatikon väliinjäävässä pellissä oli pari kanttia liikaa A2 laatikon muotoihin nähden ja ne piti taittaa suoraksi. BCB:n venttiilikoppa on ’identtinen’ AUA:n vastaavan kanssa, joten kopan päässä on paikka virranjakajalle, umpilaipan tilalle vaan vaihtaa virranjakajan kiinnityslaipan. Tällä toteutuksella ei tarvinnut alkaa muuttamaan tai vaihtamaan A2n johtosarjaa, tarkoitus oli säilyttää myös auton oma ecu ainakin alkuun.

                  Kuvassa näkyy myös miten lähdin kasaamaan jäähd.järjestelmää: BCB vesilaippa suoralla ylävesiletkun lähdöllä, jotta sain säilytettyä tehokkaan letkulämppärin (AUA vesilaipassa ylävesiletkun lähtö 45ast kulmassa, joten siihen ei vastus sovi), ja AUA termari & termarikoppa, jossa siis tuo 90ast alavesiletkun lähtö (BCB termarikopassa suora lähtö eikä tämän kanssa saisi rakennettua sopivaa alavesiletkua tilanpuutteen vuoksi, vaihteensiirtäjä ym suoraan tiellä). Tuosta BCB:n vesilaipasta puuttuu myös pieni lähtö päältä, josta AUA:ssa lähti toinen paluuletku paisarin yläreunaan, mutta se ei lopullisessa toteutuksessa haitannut. Suodatinjalassa olevan öljyjäähyn halusin säilyttää, joten haaroitin sille meno- ja paluuletkut sopivista kohdista.
                  Click image for larger version

Name:	IMG_20210812_180222.jpg
Views:	2003
Size:	162,8 Kt
ID:	1936222

                  Pesin laatikon ja vaihdoin uuden kytkinhaarukan ja painelaakerin.
                  Click image for larger version

Name:	IMG_20210812_180312.jpg
Views:	1926
Size:	218,4 Kt
ID:	1936223

                  Laatikonkannakkeen kumi näytti jo hieman väsyneeltä ja revenneeltä, joten jäykistin sitä röhköllä.
                  Click image for larger version

Name:	IMG_20210812_180330.jpg
Views:	1933
Size:	208,9 Kt
ID:	1936224

                  AUA:n apulaitekannakkeen sai pultattua suoraan BCB:n lohkoon. Kiinnikereikien syvyys suhteessa pulttien pituuteen kannatti tarkistaa, ettei käy kuten oli jollekin aiemmalle turaajalle käynyt vanhan motin kanssa (tästä myöhemmin lisää). Tässä kannakkeessa siis paikat vain laturille ja ilmast.kompuralle, sähköinen tehostinyksikkö A2:ssa vasemman ajovalon alla. Myös AUA:n moottorinkannake osui suoraan paikalleen. Ulkomitoiltaan ja muodoltaan tämä hivenen erilainen, joten BCB jakopäänkopat ei sovi kannakkeen kanssa saumattomasti. Nämä vaihtuu myöhemmin kun vaihdan jakohihnan, koska alakopan vaihto vaatii kampuran hihnapyörän irroituksen eikä vielä ollut tarvetta uusia jakopäätä.
                  Click image for larger version

Name:	IMG_20210812_180422.jpg
Views:	1909
Size:	166,8 Kt
ID:	1936225

                  Koska BCB:n mukana ei tullut kaasuläppää niin piti käyttää 1.4n imusarjaa ja pientä kaasuläppää. Imusarjat eroaa toisistaan kaasuläpän kiinnityslaipan osalta ja pcv:n ja egr:n liitännät tulee eri puolelle läppää/eri kohtiin. Pesin imusarjan ja tuon kaasuläpän päälle tulevan ilma/huohotushöyryjen sekoituskopan. AUA:n pcv ja sen letkut oli aivan käyttökelvottomia, joten jätin BCB:n uudemmanmallisen ja paremman pcv:n paikalleen. Pcv:n ja ilmakopan välille piti tehdä uusi letku, koska BCB:n vastaava ei käynyt. Letkun päähän nappasin BCB:n kovamuovisesta putkesta pikaliittimen.
                  Click image for larger version

Name:	IMG_20210812_180403.jpg
Views:	1912
Size:	266,7 Kt
ID:	1936226

                  BCB:n pcv:ssä on lämmitysvastus suoraan itse venttiilissä, AUA:ssa erillinen letkujen väliin tuleva vastus ja näiden liittimet olivat erilaiset joten A2:n johtosarjaan piti napata BCB:n johtosarjasta sopiva liitin ja pätkä johtoa. Tämä olikin ainoa tarvittava muutos johtosarjaan, muilta osin kaikki anturit ja niiden liittimet olivat samanlaisia (nakutusanturi, lämpöanturi, öljynpaine, öljyntaso…). Poislukien etummainen lambda, jonka liittimet oli samanlaiset mutta toiminta erilainen. Katalysaattorin sisältävät pakosarjat on näissä samanlaiset, joten laitoin vähemmän ajetun BCB:n katin ja kokeilin alkuun sen omalla lambdalla, mutta tältä antoi myöhemmin käydessä jatkuvasti vikakoodia niin vaihdoin sitten AUA:n lambdan.

                  Kytkimen työsylinterin vaihdoin ja ilmasin sen verran kun pystyi tässä vaiheessa. Kone ja laatikko kohtasivat toisensa ja piti miettiä miten paketin saa siirrettyä pihalle auton viereen. Tallin edessä on lyhyt pätkä soraa eikä kovarenkaista moottorinostinta saa liikkumaan siinä kuorman kanssa mitenkään, ja samaten pehmeällä nurmikolla se uppoaa kuorman kanssa ja saa liikuteltua vain lyhyitä matkoja. Päädyin nostamaan moottori-vaihteistopaketin vanhan ruohonleikkurin rungon päälle, jolla paketin sai nätisti siirrettyä auton viereen.
                  Click image for larger version

Name:	IMG_20210812_193313.jpg
Views:	1929
Size:	305,4 Kt
ID:	1936227

                  Comment


                    #10
                    Laatikon ja koneen naittamisen ja siirtelyn jälkeen nostin koko paketin A2:n keulille, ruuvasin apulaitteet ja pakosarjan kiinni ja laitoin syylärin ym. sisältävän keulapalan paikoilleen, jotta sai rakenneltua jäähd.letkut loppuun. Tuossa oli useampi kokeiluversio ennen lopullista ratkaisua, esim. ylävesiletkuun oli tehtävä letkulämppärin ja syylärissä olevan liitoskulman takia useampi mutka. Ylävesiletkusta sai haarotettua linjat paisarille ja öljyjäähylle.

                    Johtosarjan reititystä laatikon yli piti muistella hetki, kun sille oli pari kannatinta irrallaan ja johtosarja piti tuoda vaihteensiirtovaijerien ja niiden kannakkeiden välistä. Myös startin virta- ja maadoituskaapelien reittiä joutui pari kertaa kokeilemaan ja abs-yksikön erikoista kannaketta sai pyöritellä hetken käsissä, äkkiä nuo unohtuu kun ei ollut kuvaa kaikesta ja tulee paljon kampetta todella pieneen tilaan. Kytkimen työsylinterin asennuksessa ja loppuilmauksessa sai kädet hyvin verille, sen verran ahdasta tuossa koneen takapäässä on. Koneeseen olin aiemmin laittanut öljyä tulpanrei'istä ja pyöritellyt kampuran hihnapyörän pultista, tässä vaiheessa sain koneen ensimmäistä kertaa käyntiin ja tein sille sisäpesun polttoöljyllä: jätin koneeseen reilun litran moottoriöljyä ja loput täytin polttoöljyä, pyörittelin konetta startilla useita kertoja ja annoin käydä pariin otteeseen n.10-20s, mustat litkut pihalle, uusi suodatin ja uudet öljyt koneeseen. Jäähd.järjestelmän huuhtelin myös kierrättämällä läpi pelkkää vettä pari kertaa.

                    Alla kuvat valmiista toteutuksesta, ainoat silminnähden havaittavat erot ovat öljyntäyttösuppilon ja mittatikun puuttuminen keulasta ja öljynmittatikku konehuoneessa BCB:n erilaisen öljypohjan takia.
                    Click image for larger version  Name:	IMG_20211004_174038.jpg Views:	0 Size:	269,5 Kt ID:	1936234 Click image for larger version  Name:	IMG_20211004_174013.jpg Views:	0 Size:	175,4 Kt ID:	1936235 Click image for larger version  Name:	IMG_20211004_174029.jpg Views:	0 Size:	270,2 Kt ID:	1936236

                    Tämän jälkeen hitsuuttelin pakoputken loppuun (lokakuussa, pihalla ja ydinjätelangalla = 'silmiä hivelevät' saumat, mutta tiiviit). 1.6:n öljypohjassa on kapeampi aukko putkelle ja aika hilkulle meni tuon joustoputken sovitus.
                    Click image for larger version  Name:	IMG_20211009_162128.jpg Views:	0 Size:	147,7 Kt ID:	1936317
                    Etuapurungon alitukseen käytin b6:n 2.5v6 tdin putkesta napattua sopivaa mutkaa. Auton alle tuli motonetin valmiilla lambdaliitännällä oleva katti, mutta tämäpä onkin tehty vääränkätiseksi (lambdaholkki jää väärälle puolelle, johon lambdan johto ei riitä) niin piti pyöräyttää se n.180ast ja tuoda takalambda lämpöpellin läpi hivenen eri paikkaan (sojottaa pikkusen alaspäin), johon sen johto riitti juuri ja juuri.
                    Resonaattorin ruostuneen kuoren korjasin, vaihdoin taka-akselin ylityskohdan liitosholkin ja korjailin roikkuvat lämpöpellit ym. Kun keula ym. oli kasattu ja sain ajeltua ekat pitemmät koeajot niin vaihdoin vielä öljyt ja suodattimen uudestaan.

                    Kokonaisuudessaan toteutus oli siis seuraavanlainen:
                    • 1.6 16v BCB moottori + A2 1.4 16v AUA v.laatikko, startti, vauhtipyörä ja kytkin,
                      • A2 1.4 16v AUA ecu ja johtosarja, johon ainoa muutos pcv:n lämmitysvastuksen liitin,
                      • 1.4 moottorinkannatinkorvake,
                      • 1.4 imusarja, kaasuläppä, suuttimet, virranjakaja ja sytytysjohdot, 1.6 tulpat,
                      • 1.6 pcv ja egr, egr:n ja kaasuläpän välinen putki 1.4:stä,
                      • 1.4 apulaitekannake ja ilmastoinninkompura, 1.6 parempikuntoinen 90A laturi (ainoa ero liitäntöjen paikat/asento laturin perässä),
                      • 1.6 parempikuntoinen katalysaattorin sisältävä pakosarja, 1.4 lambda ja pakosarjan lämpösuojapelti,
                      • jäähd.järjestelmä ja letkut sovellettu molempien osista.
                    Kokeilin alkuun 1.6n suurempia suuttimia (liittimet samanlaiset), mutta kävi sen verran rikkaalla että vaihdoin 1.4n pienemmät suuttimet. Samaten tuon aiemmin mainitun lambdan jouduin vaihtamaan. Pienemmän kaasuläpän, suutinten ja 1.4 ecun takia taidetaan jäädä 1.6n luvatusta 77kW:sta, mutta kylläpä tuntuu vanhaan koneeseen verrattuna pirteämmältä ja vääntää paremmin. Ensimmäisiä kevyitä kaasutteluja: https://youtu.be/RCa44kvLnLI

                    Tuossa oli tosiaan muita hommia välissä ja käytännössä elokuun alusta syyskuun puoliväliin asti kului erään työlään kouluprojektin parissa. Loput asennukset ja putken hitsuuttelun ehdin siis tehdä vasta syyskuun lopulla ja lokakuun alussa, siksi tuossa ehti vähän jo unohtua asioita.

                    Pieniä ongelmia oli alkuun suutinten ja joidenkin anturien kanssa, mutta jatkan niistä ja muusta seuraavassa.
                    Viimeksi muokannut vV8m5; 4.4.2022, 17:12.

                    Comment


                      #11
                      Hypätään tarinoinnin välissä tähän päivään. Tänään oli kaunis päivä, mainio keli kuvailla leivänpaahdinta.
                      Click image for larger version  Name:	IMG_20220228_225932.jpg Views:	0 Size:	108,3 Kt ID:	1936532

                      Tammikuun puolenvälin revontulia:
                      Click image for larger version  Name:	IMG_20220228_230546.jpg Views:	0 Size:	75,4 Kt ID:	1936535

                      Jotakuinkin tasan vuosi sitten (26.2.2021) oli hivenen vähemmän lunta ja vetisempi keli:
                      Click image for larger version  Name:	IMG_20220228_232240.jpg Views:	0 Size:	81,2 Kt ID:	1936536
                      Viimeksi muokannut vV8m5; 1.3.2022, 08:41.

                      Comment


                        #12
                        Pieniä ongelmia oli alkuun suutinten ja joidenkin anturien kanssa, mutta jatkan niistä ja muusta seuraavassa.
                        ​​​​​​Tarina jatkuu viime lokakuusta kun ajelin ensimmäisiä testilenkkejä. Koneen lämmettyä ja kierrosten noustua 2000rpm tienoille öljynpainevalo vilahteli yhden maailman kovimman merkkipiippauksen saattelemana. Kannen päässä oleva ö-paineanturi tai oikeastaan sen kuparitiiviste oli vuotanut öljyä lävitseen liittimelle asti. Vaihdoin vanhasta koneesta paremman näköisen anturin ja uuden tiivisteprikan, tällä loppui valitukset.

                        Kylmäkäynnistys oli myös hivenen raskas, ja kasteli aina sylinterit eikä jäänyt ekalla käymään vaan joutui starttaamaan toiseen kertaan ja sittenkin kävi hyvin rikkaalla. Tähän ongelmaan auttoi ainakin vähän ylävesiletkussa olevan lämpöanturin vaihto, näitäkin antureita on kolme varalla. Ehkä tuo lämmitysvastus tuossa anturin ympärillä ei ole kovin hyvä ratkaisu, anturin max mitta-aluekin on jotain 130°C joten tykännee kyttyrää pidemmistä roikkasessioista?

                        Muutamat oireet viittasi siihen että nuo 1.4n 250tkm ajetut suuttimet oli jo tiensä päässä. Kyselin alkuun useammalta taholta pystyisivätkö ohjelmoimaan auton oman ecun toimimaan 1.6n suutinten kanssa, mutta kukaan ei halunnut koskea Magneti Marellin ecuun. Pakkasten alettua ja ensilumen sadeltua en halunnut alkaa ecun ja johtosarjan vaihtoon taivasalla, eikä itsellä ollu Vag-tachoakaan joten tilailin uudet Bosch suuttimet sparetolta.
                        https://spareto.fi/tuotteet/bosch-ru.../0-280-158-171
                        Hauskasti 1.4 koneen suuttimet on melkein tuplaten kalliimmat kuin 1.6n suuttimet.
                        Koska tässä pikkuautossa on kaikki italialaisittain marellia niin suutinten liittimet piti vaihtaa boschilaisiksi. Motonetistä hain nämä ja rokrok:
                        http://www.motonet.fi/fi/tuote/48750...mer-2-napainen

                        Liittimen lukitussokka vie sen verran enemmän tilaa, että koneen nostokorvat piti ruuvata irti jotta 1. ja 4. sylinterin suutinten liittimet sai pohjaan asti.
                        Click image for larger version  Name:	IMG_20220301_154054.jpg Views:	0 Size:	204,7 Kt ID:	1938501
                        Suutinten uusiminen paransi kylmäkäynnistysoireet, vaikkakaan ei kokonaan. Käynti on muuten tasaisempaa ja vedossa ei enää tunnu nykimisiä.

                        Lokakuussa tuli vielä vaihdeltua laatikkoöljyt ja laitettua RVSt sekaan. Laatikossa tosin vaivaa edelleen sama oire joka oli jo ennen koneen ja kytkimen vaihtoa, eli kylmänä kuulostaa kuin joku irtonainen ruuvi hyppii tai kulunut laakeri kahisee laatikon sisällä. Lämmettyään ääni häviää olemattomiin. Pitänee katsella vaihtolaatikkoa jo varulta, tai paremmalla ajalla purkaa tuo laatikko ja tutkia mitä löytyy.
                        Click image for larger version  Name:	IMG_20211009_152349_edit_184990216253021.jpg Views:	0 Size:	217,9 Kt ID:	1938502


                        Lokakuun jälkeen olen ajellut tällä harvakseltaan, kun käyttöauton virkaa hoitaa pakettiauto. Joulukuussa vaihdoin vielä kertaalleen öljyt, ja öljyn mukana on tullut aina pieniä magneettiin tarttuvia metallisoiroja, jotka näyttävät hieman kuin olisivat jostain kierteestä. Endoskoopilla tutkin jo sylinterin seinämät eikä niissä oikein mitään kulumaa näkynyt. Todennäköisesti jostain männänrenkaasta lähtöisin, lienee yksi BCBn tyyppivikoja laakerien lisäksi. Puristuspaineet mittailen vielä sylintereistä. Jakohihnan vaihto tuossa on edessä kesällä, pitää tutkailla mitä kaikkea siinä samalla sitten uusiikaan. Kiertokangen laakerit, männänrenkaat ja koneen tiivistesarja jää sadan euron hujakoille, joten ehkä nämä tulee tehtyä jakopään ohessa. Kone kuitenkin käy ja vetää hienosti, joten pitää vaan ajamalla yrittää saada viat pihalle.
                        Viimeksi muokannut vV8m5; 5.4.2022, 15:46.

                        Comment


                          #13
                          Jatketaan yksinpuhelua. Tälle pömpelille ei ole paljoa tapahtunut, kun piti tuo isoveli saada ensin käynti- ja ajokuntoon. Ja nyt on kakkonen pesty ja ajettu talliin odottelemaan osia ja motivaatiota. Välipuhteina voisi vahata kakkosen aidolla brasialaisella carnauballa :P
                          Tästä on nyt jo leima ummessa, kesärenkaat kuluneet sakkorajan alle ja -19 joulukuussa vaihdetut Bilsteinin B4 takaiskarit vaihtokunnossa alle 2000km ajoilla. Kesävanteiksi pitäisi kunnostaa melko heikossa hapessa olevat TT:n Parabolit. Koneelle pitäisi tehdä tuo aiemmin mainittu laajennettu öljynvaihtohuolto, jostain pitää tämän hetkisten korkeiden elinkustannusten ja polttoaineen hinnan takia tinkiä joten voipi olla ettei tämä tule enää tänä kesänä ajoon.

                          Click image for larger version  Name:	IMG_20220614_144210.jpg Views:	0 Size:	123,5 Kt ID:	1942927


                          Kun viime syksynä purin tuota vanhaa konetta niin kyllähän sieltä kaikenlaista poikkeavaa löytyi.

                          Kiinnikereikien syvyys suhteessa pulttien pituuteen kannatti tarkistaa, ettei käy kuten oli jollekin aiemmalle turaajalle käynyt vanhan motin kanssa (tästä myöhemmin lisää).
                          Tässä AUAn lohko, alimpaan kiinnikereikään oli ruuvattu turhan pitkä pultti. Seurauksena ylimääräinen huohotusreikä ja kyllä sen haistoikin koneen käydessä.
                          Click image for larger version  Name:	IMG_20211004_194817.jpg Views:	0 Size:	240,9 Kt ID:	1942772

                          Kone oli sisältä melko karstainen, ja niin oli männätkin. Huohottimen öljyneroitin oli aivan tukossa ja osa letkuista ihan haperoa.
                          Mäntien öljyrenkaat oli aika lailla tukossa karstasta ja mäntien helmat naarmuilla.

                          Click image for larger version  Name:	IMG_20211004_194850.jpg Views:	0 Size:	263,9 Kt ID:	1942773
                          Click image for larger version  Name:	IMG_20211004_195017.jpg Views:	0 Size:	200,5 Kt ID:	1942774

                          Näin ihanasti nuo männät kopisi sylintereissä, sama tilanne joka sylinterissä:
                          https://youtu.be/e2mNYYviuPU
                          Tuosta johtuu näitten tyypillinen kalkattava käyntiääni kylmänä. Polttoaineenkulutuksen vähentämiseksi on koneen sisuskalujen keskinäiset kitkat pyritty minimoimaan ja käytetty heppoisia männänrenkaita.

                          Kiertokangin laakereissa eikä kampuran kauloissa näkynyt pahempia kulumia. Silti kiertokankien sivuttaisvälys vaikutti melko suurelta, kaikissa useita millejä. Ei varmaan noin paljoa kuuluisi olla?
                          https://youtu.be/d6RIq07Lk9Y


                          E. Korjataanpa omia puheita, tulihan tuosta kakkoseen istutetusta 1.6:sta mitattua puristukset ja endoskoopilla tutkittua sylintereitä. Puristukset kaikissa sylintereissä 12-13bar (170-180psi), ehkä vähän alakanttiin (ohjearvo sanoo 14-21bar) mutta johtunee halvasta puristuspainemittarista. Tärkeintä että tulokset on tasaiset.
                          Attached Files
                          Viimeksi muokannut vV8m5; 18.6.2022, 18:46. Perustelu: Lisäys & kuva lisätty kun aiempi oli poistunut bittiavaruuteen

                          Comment


                            #14
                            Tämä pömpeli on lepäillyt tallissa kohta vuoden päivät, pari kertaa olen sitä starttaillut ja käyttänyt lämpimäksi.
                            Click image for larger version

Name:	Screenshot_20230607_212722_com.android.gallery3d.jpg
Views:	1000
Size:	186,5 Kt
ID:	1957608 Sen verran tämäkin nytkähti eteenpäin, että sain aikaiseksi tilata uudet jakopään vermeet ja takaiskarit. Akkukin pitää uusia ja tulevat parabol- kesävanteet kunnostaa.
                            Click image for larger version

Name:	Screenshot_20230607_212904_com.android.gallery3d_edit_175760064048699.jpg
Views:	992
Size:	628,8 Kt
ID:	1957609
                            Näille todennäköisesti riittää pahimpien ryppyjen viilailu ja hiominen, jonka jälkeen puhallus ja jauhemaalaus. Sävy vielä haussa.

                            Comment


                              #15
                              A4stä porsi dampperi ja söi moniurahihnansa, lisäksi ilmastoinnin kompurakin pitäisi uusia joten se sai mennä talliin pikkukakkosen paikalle ja pikkukakkonen otettiin ajoon. Plusnapa vaan kiinni ja ekalla käyntiin, muistaakseni tän vuoden puolella en ollut pikkupökälettä käytellyt kertaakaan.

                              Sunnuntaina laitoin 1001renkaat.com:sta 205/45zr17 kesägummit tilaukseen ja tänään aamusella ne saapui työpaikalle, hintakin jäi toimitettuna reilusti alle 250euron.
                              Vanhat kumit ei enää olleet merkkinsä veroiset.
                              Click image for larger version  Name:	Screenshot_20240604_232412_com.android.gallery3d.jpg Views:	0 Size:	73,8 Kt ID:	1971532
                              Kohtuu työläät oli saada vanteelta nuo 10v paikoillaan olleet matalaprofiiliset ja jäykkärunkoset kumit, mutta riittävästi kun käyttää rasvaa niin johan lähti. Nämä oli vielä 205/40 ja nyt tilalle tuli hivenen korkeammat 205/45 westalake zuperecot, joten ajomukavuus parani huomattavasti ja täyttää nuo kaarenkin paremmin. Parissa vanteessa oli vähän enemmän heittoa, jotain 75g taisi mennä pahimpaan, toiseksi pahimpaan 60g ja ne pyörähti taakse.
                              Click image for larger version  Name:	Screenshot_20240604_230225_com.android.gallery3d.jpg Views:	0 Size:	76,9 Kt ID:	1971533
                              Click image for larger version  Name:	Screenshot_20240604_230200_com.android.gallery3d.jpg Views:	0 Size:	192,2 Kt ID:	1971534
                              Parabolit jäi vielä tässä kiireessä odottelemaan, mutta kyllä nekin tämän kesän aikana sävyn saa ja löytää auton alle.

                              Huomiselle jäi vielä jakopääremppa ja öljynvaihto, pyöränsuuntaus, jarrunesteiden vaihto ja takajarrujen avaus, sinne saa todennäköisesti hakea suoraan uudet kamat motonetistä, sen verran ruosteista mujua tippui lattialle.
                              Viimeksi muokannut vV8m5; 4.6.2024, 23:44.

                              Comment


                                #16
                                Työkiireiden takia kerkesi vasta eilen tekemään jakopään ja takajarrut, öljynvaihdon ja suuntauksen. Motonetistä tarttui mukaan kaikki takajarrukamat (rummut, kengät, sylinterit, asennusosat) eikä hintaa jäänyt kuin reilu 120e.
                                Jakopää tuohon boran koneeseen oli tehty tammikuussa 2016 n.90tkm kohdalla, nyt sillä on ajettu n.125tkm. 8v jälkeen hihnat oli vielä hyvässä kunnossa, mutta rullien laakerit oli päästäneet rasvaa pihalle ja vesipumpun oli edellinen paja vetänyt kiinni roimalla annoksella tiivistesilikonia. Rattaisiin vedetyistä merkeistä päätellen ei konetta oltu osattu pyöräyttää oikeisiin merkkeihinsä ja pakonokan ajoitus saattoi olla hivenen pielessä.

                                Eteen tulee vielä uudet jarrusatulat, levyt ja palat, onhan ne jo 4v odottelleet hyllyssä.
                                Ja hieman kuvasaastetta loppuun puhtaasta kakkosesta:
                                Click image for larger version  Name:	Screenshot_20240609_182506_com.android.gallery3d_edit_161203603524879.jpg Views:	305 Size:	733,0 Kt ID:	1971684
                                Click image for larger version  Name:	Screenshot_20240609_182733_com.android.gallery3d.jpg Views:	302 Size:	200,7 Kt ID:	1971685
                                Viimeksi muokannut vV8m5; 7.9.2024, 13:12.

                                Comment


                                  #17
                                  Pikkukakkonen sai kevyen kiillotuksen ja vahauksen sekä uudet etujarrut. Nyt on jarruissa kaikki uutta edessä ja takana.
                                  Jostain on luovuttava, jos haluaa uutta ja jännää, joten tämä tullee lähiaikoina myyntiin, myös A4. Yvllä voi alustavasti kysellä, jos kiinnostaa tällainen hullunkurinen koppimopo.
                                  Click image for larger version

Name:	IMG_20240905_173340.jpg
Views:	256
Size:	229,5 Kt
ID:	1977175

                                  Click image for larger version  Name:	Screenshot_20240908_171202_com.android.gallery3d.jpg Views:	0 Size:	176,5 Kt ID:	1977172 Click image for larger version  Name:	Screenshot_20240908_171214_com.android.gallery3d.jpg Views:	0 Size:	100,1 Kt ID:	1977174
                                  Viimeksi muokannut vV8m5; 8.9.2024, 17:17. Perustelu: Kuvat

                                  Comment

                                  Working...
                                  X