Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pikaprojekti "betukka" (A4 B7 2.0 TFSI)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Pikaprojekti "betukka" (A4 B7 2.0 TFSI)

    Tuli ostettua A4 B7 2.0 TFSI, halvalla kun sai. Ja toki rikkinäisenä. Tuosta oli hajonnut pahamaineinen tasapainomodulin hammasratas, jonka takia öljypumpun ketju katkesi.

    Myyjän mukaan autolla oli ajettu vielä vajaa kilometri, joten vähän jännitti mitä sieltä löytyy. No, ei muuta kuin auto tallille ja öljypohja irti.

    Öljypohjan irroitus vaatii apurungon etupään ja kompressorin laskemisen. Öljypohjan taaimmaiset pultit on ilkeästi vauhtipyörän takana piilossa, ja ainoa tapa oli avata ne pallopääkuusiokoloavaimella. Hylsy ei mahdu. Joissain malleissa vauhtipyörässä on kolot joista pääsee paremmin pultteihin käsiksi, mutta tuossa ei ollut. Onneksi pultin kanta ei nylppäänynyt, koska muuten remontista olisi tullut huomattavasti isompi.
    Click image for larger version  Name:	13lBvReHHe6iPtu4ryoxdjqGGgkEgdNrI8AQMDoOo6GNdP0lgSBu0EaI63RSz70-4I5-kfokLgsWVZifFBCrDNc1C5g6704tke30kQZ00m0Xh3uONAB-uOkRMfGXA04cDJnkUkZoTmLc8EY5VfkAra_0rNMIzjKmWNprD-aKJiA_aDdqPnuL1owm-nStCJGjiK4FYEI_FQVcDAlNXyW6Q8bosXohwSrrwdb-p04VGQuR6PLhPEWSnPcXUDMW8Lx Views:	35 Size:	366.1 KB ID:	1934808
    Sitten pääsikin jo sylttytehtaalle, eli vika löytyi. Näitä hammasrattaita hajoaa ilmeisen usein. Aika typerästi suunniteltu osa. Tilasin Wasamotorsilta "Freewheelin" ja ketjun.
    Click image for larger version  Name:	JEd40JbOjJNw5YLlLVAn3fk3FDrw6nt4YzkQTOeKXmeHdSzJSPDEn10ujn4uuWgO6KNPsr-rw8GgaQSGqHQePPkcOhmkgrIUDz489soyK1Hz6VRJpBFb6G7svrtKIMxi5UA28doBRwY9qTwAxIzma8h8Xx3c4wmNJDoZdDmiWrHwIOPDUDDi4BsE5iWwvsj56LMwk7xyaMslJfhXaIdgBj0WRIYlWwANnxOwUBe-PrKBdX8keBudpT-z1VL0wgf Views:	38 Size:	311.1 KB ID:	1934809 Click image for larger version  Name:	GleA4Jqs38bx9n7nlQ1zggeU_wnP9UKN74ICB-Hj8u-R7y_GgeT8TL-HBXh7dgiXJE8-wg3N-QPrfzabc5YwR--zNWwlg7QaCDkIyNasa4GrfyCcl50d5pamZhiSCkBz-a4_8gVGihNulz8LQYIHEbgHmE1-N_rWg7W5rYOjGI4yu7ocpwQq2BbN-n7fk3lZdKl9YyqIyQcghMOkcloUaSQARD7eSAdQFHNYKqE9BtEqEmrrp7JHaacpk54zbEG Views:	40 Size:	187.9 KB ID:	1934810 Click image for larger version  Name:	3px2hI626eUfjP2QvlUw1NlFB_reJCMr9yz11b3ecx-rgmUOhmvvCyinyB5AJw7IGzsLCMAMdxmxNfjBOd85idKi4Zri3nWDgQC3G47MrJAuWRzMU-MjFVP8Dzdj3LpyXJKHZpEnQWpQcXoImFooZxW3n-nqLvEVCz5yvt0IHgV7pVd3A7l0sqDynUkJQ6GisgspN__tBPOqc-yT4HMRXMe_Qsx-nN-7OAKLrBOlxVqjAPGCBt6Nfe4PP2Y1dDQ Views:	41 Size:	469.8 KB ID:	1934811
    Itse tasapainomoduli oli täysin ehjä, akseleissa ei ollut välystä. Niitäkin näistä hajoilee. Nyt oli hyvä tuuri. Myös nokat oli siistissä kunnossa, ei mitään valittamista. Sama juttu oli myös runkolaakereissa, joten jätin ne vaihtamatta. Myös välykset oli vielä tehtaan speksien sisällä.
    Click image for larger version  Name:	rXvETpRqGd_cowC8gfn-5IZ_r-Y0XOE4rtUYSQwuJDnb7qHdAz0bva20WxxVZP5ZwHmzLI-Nw7kUx4Wk4of71EeTnAP7Tab9uGr60kHQyx5gCPffMVD34FfaBWk6ZSM1XGxSMuNBn2L6iBf53dcAl9OGvFHOHKiFlOnS-eP6Ox-pTthzvmcqkxB7bbSBcOTtrnjX6McPelA5JUO9c931ay-dzh_wPguZTVA1wK8eWWw4aVW8TQChxChwWRwuDtx Views:	36 Size:	330.3 KB ID:	1934812 Click image for larger version  Name:	udm0tA76M7T_cFr5UAzGdwvKXskaZaWVjHhtwIRjAHNPunS-I9YrStBvcDQg4KoAgkqioNQ9u-mkH0gc_UHdk5PcoHhjE3W6cUNK6YU500iPyFkzpIoggD66K00jBCH3uihJzDB78YnXoXC9GDaiabVjJ6P_lRw1nuLvZzK1Sklv1o5RniQPx5vIqQheff-PwufaZ3GnebsLdxh53kFETQuUMBRveyYavXBDPRNLiAclzyaL68kYj490YKDv7wG Views:	35 Size:	301.8 KB ID:	1934813 Click image for larger version  Name:	139LpXDIOwLZlPUupryy-SxTE3GsM9meyJDaMiL1A1OmW9FFBXSYp-eajxRGtUoBl0huIi0w-a0hoBMI4sJt2b7hBxcqkupvjP6USxUcleJ7ZwpGBMJV5LxmjCuN-_hiAhCdbn2oSTTcTJn9W2C7e0LPGJ3vEj7aw3NEbN2KeBiBNwUgbcJlj--c7EA-oOCnaqzbsL5J1nm9docFJmJLyPhW0ds87tDpaDLo-1csoE1adRlXSnA5WxpLKDu6ueI Views:	35 Size:	452.0 KB ID:	1934814 Click image for larger version  Name:	Yxg2FhTD91eJWN9wYvfftGzowCDA_C9e76ZrD48PDBVkMayWDD0cIPMU1VRF-6B4JsY_ZlloJPVpv2HL-4YZiQhXi4ikWk091V4387VhPsjRbckuDlj_mTGjWQaz2Jnv8Z8sjtlOSeCxAsdQIVKgTEgfs5oSHAFXwh8WB-20tSxPCwGKNmwY6OmQXJXqFodUf23ePa2C1wLk5MEZmBQQ5Wf4z9hxj-c2alTFNw8VAaoBQXMaiVLTiIKu51-xPTF Views:	37 Size:	171.4 KB ID:	1934815
    Kiertokangen laakerit sen sijaan oli jo vähän huonot, joten ne meni vaihtoon. Alapuolet oli selvästi huonommassa kunnossa.

    Click image for larger version  Name:	MxTDpLKtQiOaw_rMAwpxfvyk_I7woeXIErtdXtL7CNu69JhaTk-fj7v_AxBOU4w36hRp8vi2Lbn3LDF6-oUtAfOH17xuH_X8rf6LvTzcgOGY5Ek2kTmMoVOpFUYVpBDZbP2L3_JvTsCdYWv0toGGllLChT82D6DxMcuu0DwePl-O2FBeeATKGsqZ80LbpZtYbMBE5FUTh1Rq7put_EgZosaF2NgHqOS2wJIbStqu3ns-Jpf5elA_FArWvpZ4-_h Views:	42 Size:	186.2 KB ID:	1934816 Click image for larger version  Name:	CRn9r_Qzq0IGe9i_RM0sMd0FJMVHLMghcOUahAntTMjh0a03IGoNY_cjVT8ZkEQg0XLV14X_YJylX8iR_HkUqA_0GbMWKkrGDtcMXN5cHdCm5dOAbEhVlGGSFGoRA_4_9WNgXKz2FuKSS2-MhiB4x0nZ59wv3cHKTPv56fn1hFlk-sG4scOU8aOwdcu2_kutiUSh2rcF8QJP4KF4ePiMpYC5qOzzEfiCtAiZYmIHI-Ry4GLOruVwBWJT2y_1fYm Views:	41 Size:	170.3 KB ID:	1934817
    Viimeksi muokannut okkim; 4.2.2022, 19:11.

    #2
    Ei muuta kuin laakerit vaihtoon, uusi ketju paikoilleen ja Wasamotorsin hammaspyörä kiinni.
    Click image for larger version  Name:	EjjiXkO6f6aJJZBVPg76uHnQcVRp8lWPmd6w_oMUx87_Qddczy5AjnSKKUw4JfVvDejmbp6rO8H1c63f90u5wiEx_um008In1ldPAg97kbzrfFwV0mio3JE7OTGIbe5g5lIIeYHjE4CvTYdwfRe_XLQZjIDoLLtroRVv8_idgUom3zTJpqM9qgvUax1-teEj5rvVFp_A2hhggmkXMjoOojg58oQZWpafyhGvAcnYFaIEfy3rybJxJjrG-UD1O4X Views:	0 Size:	358.2 KB ID:	1934825 Click image for larger version  Name:	kxPaedrBHMoCOSjToMPmRsSJHtYA7Z_06hya-_1o7GKpbhOite0nApPI46hBacrqt_hKIM_zRPI1Wnp1uaUPWXr7CyBmyqiJ20r-uRBH0tabvTvZETWmU38zdsooRiPh4AuGrkqSx_ewpdYZ33KEUjePC1IHHksUAW7U4PeylRoqhGTy-9QVVwgYZpYdxjxeEovEBExZe1x0K_YlqMyjWY8tb3Zi5E58hxPZXBxJCDl-rQEJx5eAYT1AWPelLWN Views:	0 Size:	368.7 KB ID:	1934826 Click image for larger version  Name:	S9-iHrQxo2D_EdiT0mKyV6UWg9iyvsAPuOq0q-d9KHW3kJczSAHmY3iGJx1Y9-xwh8iidEOrGylF3WYVEOu8_J3Uu6BGVSwN2rW0mwj5E3pgUDO_XKQm4P5qcLpEk52GFPpQaNyO3c6ev2jrpLkVCO6FMkUZ3OWi7y3a0zOpE9PtM4tSABhNXqDTZzbaZFTEiZctncsBuIMxXLOvkN5R0sq6Pks_Y0lprhxoNVXOq2LJzWDEc9lwLBX5d7ZC7Vz Views:	0 Size:	349.5 KB ID:	1934827
    Samalla kerran auto oli nosturilla, tuumasin että imuventtiilit on hyvä tarkistaa. Oli aika yllätys ettei ne olleet täysin karstassa, vaan sitä oli vain parin millin kerros. Puhdistin ne tiivisteenpoistoaineella ja meisselillä raaputtamalla. Ei niistä 100% puhtaita tullut, mutta riittävän hyvät.
    Click image for larger version  Name:	kUhJ1zff8NT9GUTcOGFMjcTUCHUGDVfSRfawKz3RLMF619MH85fnwrd-e7nouxfZwZ7Bq67TOEJFJqrfRsZsbJfS22CkPQsM1VRAmLXhm56DeqTuzC5Tl66WCq31eBHrvgqrxN0YxnhfnQa5W857EUFZusRTvg2NhXQLF0UMBorRP2hkiU4n3Ry6K-_lNNy7UsuUUVzenHHokiK64tpxw7juUP7-pYAfX63v52RH3JfBF3bzdjjS_JVejIUQa9S Views:	0 Size:	147.9 KB ID:	1934831
    Lisäksi samalla pesin imusarjan ultraäänipesurissa. Otin myös öljynsuodattimen jalan irti koska jostain oli vuotanut "riittävästi" öljyä. Pesin myös sen ultraäänipesussa. Se olisi ilmeisesti kuitenkin kannattanut vaihtaa uuteen, koska öljynjäähdyttimen mutterit saattaa nousta siitä ylös.
    Click image for larger version  Name:	X8HBSS-cydTlARd-8MrVT5yjN7_pEd9KvvF7o7wW5V0_MoBLdGOwgZxid5TSqpZrJqlUCbgBQhmabR-EU84bqgN-CGJu2wwslFiMjyMlThmjmThJfMD0tLwdOqq3x-eR1ybwBtW90grs-KEcfTEY_GtyXapB0C-xFoM-Cir6LbuR93u994qqe9fneoXVvGrdbuoSBNojSkoLu6saJe5_wvJzufNErLVriyFInF5JUBGHveIWRCTlJ_yfrIHdaEr Views:	0 Size:	431.4 KB ID:	1934828 Click image for larger version  Name:	CI1W227xy3_Rio_xQtl197GDuV7DAp9wy_U9ZcuqXMbGw57OIo2E14azRc94aaMet7J8WAJwWQYVu0FzQ439vIy8rvCHNNlr5fdmm8xf9R5N0nGQ3ocbq7ktrSbsaRRtst4bxqmaFQhyrdX4_u__SlLkI0FBFW2IOl13-_CUi5Ts0hQzGKBpXGREUm3aKue165eLiXPfLjGdd7B39V9-aoslVy0kvrTvcRJfPGpDPJmKdP4capq8RlP5JQD2HKG Views:	0 Size:	392.5 KB ID:	1934829 Click image for larger version  Name:	_kjC-mrWdWi65MG9vw0XAkCQmw6wLY_j5t76ukl1qzyTZBrZwpp9k2SS8AOB96mZPDUD5pANb3D4dZUTVBjB34ePc0SFdIEv8qGcaFg5VKttc8W7y0RMZnwvvC-odj7w62UXygbHUPsy02WDMYNSmbZkHAaoAA8mDTaLfyNihMDPOfd-ZCLWqtcjbQzuSL8NJj8rcbeXgmooAJ9alRYvkfQKSQJtvaxJqSAl7jO1dRn6k95QB15b8lL2-2F2i2k Views:	0 Size:	342.9 KB ID:	1934832
    Vaihdoin myös mäntien öljysuihkut, kerran nekin hajoaa ja aiheuttaa öljynpaineongelmia kuumana.

    Moottorin tukikumit oli aivan rikki, ne oli hyvä vaihtaa samalla. Aika helppo homma kun apurungon etupää on valmiiksi alhaalla.
    Click image for larger version  Name:	F5Uh8_qT1Q7LIE28YiJphIiRRl21wCmlhEMqaFlrZxkutstChwuQwxUr4MIIOjQXzaWvnvfFRzED6esGHTisIeDN8GGB7jT2A54PXVVEAKLseosSIPcxFOIuNDIVr8nuThzZz8WlDmh6aoaRg16Xs9Y1BI1eKuYKGzOx9MO5lmACkCqvBuZsawi7bCPc6YDIfexqVNxrTke9xGuKLxRwMY9D6ZtOUgOo1QdUhk7L412hAysBBQ-2JbR7MYNDnmG Views:	0 Size:	325.3 KB ID:	1934830

    Sitten vaan kone nippuun ja sehän kävi nätisti. Nyt ajoa on tullut jo mahtavat 100 km. :) Laitoin nyt RVS:t varuilta sisään, jospa se ehkäisi tulevia ongelmia.
    Viimeksi muokannut okkim; 8.3.2022, 19:43.

    Comment


      #3
      Auto on toiminut hyvin edelleen. Nokka-akselin säätimen tiivisteet pitäisi ehkä vaihtaa jossain vaiheessa, siitä tulee joskus joku "hidas säätö" vikakoodi.

      Tein tämän projektin kuville oma kansion tuonne: https://photos.app.goo.gl/oijPN9AsmzpfD68S7

      Comment


        #4
        Ei se ole mikään yllätys, että imuventtiilit ovat puhtaat. Siihen riittää pelkästään se, että autolla ajetaan niin, että moottori lämpenee kunnolla. Käytännössä tunti pari yhteen putkeen reipasta maantie- tai motariajoa silloin tällöin riittää pitämään venttiilit puhtaana. Pätkäajo niin, että moottori ei koskaan kunnolla lämpene on kaikin puolin huonoin vaihtoehto moottorin toiminnan ja keston kannalta.

        Comment


        • #5
          Olen ymmärtänyt, että 2.0 TFSI-koneissa ajotyylillä aika vähän vaikutusta karstoittumiselle, koska bensiini ei huuhtele imuventtiileitä. Kai se kuitenkin EGR:n käyttöön vähän vaikuttaa, jos tasaisesti maantietä ajaa kuumalla koneella. Pätkäajoa ja paljon kiihdytyksiä, niin onko EGR:n käyttö reilumpaa?

          Comment


            #6
            Minä putsasin a3:sen moottorista venttiilit jossain 180tkm ensimmäisen kerran. Silloin kerrostumaa imuventtiileissä oli ehkä 5-6mm enimmillään. Seuraavan kerran imusarja kävi irti 300tkm kohdalla, jolloin totesin, että venttiilit oli niin puhtaat, että ei niille kannattanut tehdä mitään. Korkeintaan millin verran kertymää. Ja tämä laite kierrättää öljyäkin hihnakoneeksi suht reilusti, 1-2L 15tkm vaihtovälillä. Tällä körötellään suureksi osaksi kaupunkiajoa muun liikenteen mukana, mutta sitten vedetään parin kuukauden välein 500km etappiajo kahteen suuntaan siihen tahtiin, että konekin ehtii lämmetä kunnolla.

            Ei bensiini varsinaisesti "huuhtele" imuventtiileitä, vaikka bensa ruiskittaisiin imusarjaan. Siinä on muitakin vaikuttavia tekijöitä mukana. Kaivelkaa vaikka TM:n arkistoja 90-luvulta kestotestiautoista. Sieltä löytyy moottorien purkukuvista melkoisen karstottuneita imuventtiilejä ajalta ennen suorasuihkutuksen markkinoilletuloa.

            Se vaihtoehto tässä tietysti on, että porkkiksen ohjelmoinnissa on otettu sisäinen EGR pois käytöstä, mutta tässä minun laitteessa ei pitäisi olla siitäkään kyse, normi bulkkiohjelma.

            EGR:n käyttö on reilumpaa tasakaasulla.

            Comment


            • #7
              Seuraavaksi tehtiin pientä ulkonäön parannusta, eli naarmusten umpioiden hionta. 240 -> 400 -> 600 karkeudella hionta ja kaksoiskomponenttilakka päälle. Hyvät tuli. Samaan settiin myös edestä ylätukivarsien puslat ja alatukivarret uusiksi. Loppukuusta takaikkunoihin 20% tummennukset myös luvassa.

              Click image for larger version  Name:	DBE6208C-C6A0-4E38-810D-E557AD677ED1.jpeg Views:	11 Size:	191,0 Kt ID:	1938896
              Click image for larger version  Name:	94A5A391-5E49-412F-8092-5F3C6B449DE6.jpeg Views:	11 Size:	222,1 Kt ID:	1938898

              Click image for larger version  Name:	921926DB-FAEA-4E90-A165-3D9AFDC662C6.jpeg Views:	12 Size:	210,0 Kt ID:	1938899
              Click image for larger version

Name:	95F0BDD5-5EE3-4505-821F-360CD8325E8B.jpeg
Views:	3617
Size:	76,8 Kt
ID:	1938904
              Attached Files
              Viimeksi muokannut hvalitalo; 13.4.2022, 14:43.

              Comment


                #8
                Moni näitä tuntuu lakkaavan, mutta mikä idea siinä on (oikeesti, en v*ttuillessani utele)? Taannoin myllyttelin yhdet oikeasti maksimaalisen hirveässä kunnossa olevat valot tikkiin ja ovat talven yli säilyneet lähes samassa kunnossa. Lakkahan on kuitenkin aina pehmeämpää kuin se umpion muovi ja kestää siten huonommin. Omat umpiot oli niin karmeassa kunnossa, että lähinnä huumorimielessä lähdin niitä fiksaamaan. Halusin vain koittaa, saako niistä mitään tehtyä. Aineina oli Santapaperi, abralon laikat ja Fareclan karkein tahna. Lopuksi viimeisen pinnan vedin sonaxin lasinkiillotusaineella. Koneena Flexin epäkesko. On tuo muovin hionta semmosta touhua, että abraloneja saa olla aika reippaasti käsillä. Tuhoutuvat siinä yllättävän nopeasti.

                Tuossa omat lähtökohdat, kun auto saapui Japanista:
                https://www.instagram.com/p/CRrrgUVF..._web_copy_link
                https://www.instagram.com/p/CRwvtDiF..._web_copy_link

                Comment


                  #9
                  Moni näitä tuntuu lakkaavan, mutta mikä idea siinä on
                  Umpioiden loppuiän kestävä Uv-suoja nyt ainakin. Ja toimiihan se lakka kulutuspintana siinä muovin päällä, ja voi vesihioa ja kiillottaa vielä uudestaan. Ja toisaalta ei tarvii vesihioa umpioita ihan viimeisen päälle kiiltäviksi, kun vetää sen lakan karhennettuun pintaan? Toinen hyvä keinohan on se semmonen hartsipinnoituslaite:
                  https://www.mattisutinen.fi/tuotteet...d=66417/971568

                  Comment


                    #10
                    Tuo hartsi onkin mielenkiintoinen vaihtoehto. Se on totta, että nätin pinnan tekeminen kiillottamalla ei käynyt ihan käden käänteessä. Toisaalta se on pysynyt todella hyvänä koko talven läpi. UV-hommaan paha ottaa kantaa näin lyhyellä aikavälillä. Olisko sitä huomioitu myös umpion muovin valmistuksessa, ehkä? Itseä lähinnä mietityttää lakkauksen kestävyys naarmuja vastaan, mut tosiaan on kyllä helppo puleerata äkkiä kuntoon.

                    Comment


                      #11
                      Suurimmassa osassa umpioita on jo tehtaalta lähtöisin Uv-suoja. Vanhoissa umpioissa näkee miten se umpion yläpuoli on kellastunut tai osittain sellaisen utuisen kalvon peittämä kun suojaus jo pettänyt. Se uv-suojahan lähtee sellaisena vaalean kermaisen töhkänä sitä umpion muovia hiottaessa.

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja JM Näytä viesti
                        Moni näitä tuntuu lakkaavan, mutta mikä idea siinä on (oikeesti, en v*ttuillessani utele)]
                        UV-suoja. Vanhat umpiot on niin täynnä kiveniskuja että niistä ei saa muuten hyvää kuin hiomalla ne tasaiseksi, ja siinä samalla häviää se tehtaan suoja. Sen huomaa hyvin kun umpioita hioo, niistä lähtee se alkuperäinen suoja pois. Jos umpiot vaan hioo ja myllyttää, niin kyllä ne vuodessa menee auringonpaisteessa mataksi. Minä tein tuon saman lakkauksen Alluun 2019 Tammikuussa, ja autolla on ajettu sen jälkeen 45 tkm ja valot on pieniä kiveniskuja lukuunottamatta todella hyvässä kunnossa.

                        Comment


                          #13
                          Jees, saapa katsoa miten nuo omat säilyvät. No toisaalta sillä ei niin oo väiä kun uusia alkuperäisiä saa melko edullisesti. Ostan sitten semmoset jos nuo antautuu. Audeissahan noi valot on olleet aina kortilla ja sikahintaisia (pl. kaikenmaailman depot ja muu tuning-skeida).

                          Comment


                          • #14
                            Kiva nähdä että mun KNF-444 on päässyt clubilaisen hyviin käsiin! Oli sen verran rakas laite että lapsetkin tirautti kyyneleet kun se pihasta lähti. Ehdin ajamaan sillä 2007-2020, eli 13 vuotta ja kilometrit taisi olla 40tkm-310tkm jos oikein muistan. Kytkimen porsimista lukuunottamatta mainio ja hieno laite.

                            Ps. Jos joskus myyntiin tulee niin mulle etuostooikeus!

                            Comment


                            • #15
                              Sitten oli vuorossa nokka-akselin säätimen ja nokkien ketjun vaihto, ja helpolla ei päästy. Kansi auki ja bensapumppu irti v-mäisen banjopultin kanssa. Piti olla päivän homma, mutta tulikin ylläri vastaan kun oli avannut kiristäjän kotelon. Joku oli ennenkin yrittänyt tätä vaihtaa kun antoi satunnaisesti vikakoodia.

                              Click image for larger version  Name:	IMG_0134.jpg Views:	0 Size:	182,5 Kt ID:	1950576
                              Edellinen oli ilmeisesti yrittänyt avata torxilla tätä nylpäten samalla pultin piloille joka kiinni pakonokassa. Ei ollut kauheasti muuta vaihtoehtoa kun ottaa nokat irti että pääsi yrittämään sen avaamista kun tuossa tulipellin ja kiristäjän välissä ei paljoa tilaa ollut.

                              Click image for larger version  Name:	IMG_0130.jpg Views:	0 Size:	259,3 Kt ID:	1950577
                              Laajakuva tässä hieman hämää tilan määrää :D

                              Click image for larger version  Name:	IMG_0135.jpg Views:	0 Size:	130,4 Kt ID:	1950578
                              Tämä tarkoitti siis samalla että joutuu ottamaan jakopään irti, ja samalla puskuri pois ja keula huoltoasentoon.

                              Click image for larger version  Name:	IMG_0137.jpg Views:	0 Size:	192,0 Kt ID:	1950579


                              Nokat saatiin irti, ja pääsi yrittämään pultin irrotusta.
                              Hajotettiin kiekko ympäriltä ja pistettiin ruuvipenkkiin kiinni, ja porattiin kanta rikki jotta päästiin pyörittämään pultti irti

                              Click image for larger version  Name:	Screenshot_20221216_204455.png Views:	0 Size:	646,6 Kt ID:	1950580

                              Click image for larger version  Name:	IMG_0143.jpg Views:	0 Size:	143,9 Kt ID:	1950582

                              Click image for larger version  Name:	IMG_0145.jpg Views:	0 Size:	116,8 Kt ID:	1950583
                              Saatiin irti ja nokkaan ei onneksi tullut jälkeäkään.

                              Click image for larger version  Name:	IMG_0146.jpg Views:	0 Size:	142,6 Kt ID:	1950584



                              Sitten olikin enää uusilla osilla kokoaminen takaisin kasaan ja se meni suhteellisen hyvin. Ajoitus meni kerralla nappiin ja koekännistyskin sujui hyvin. Käynnistysääni on nyt paljon parempi, ennen kuulosti dieseliltä kun rämähti käyntiin, sekä kylmänä tuntui käyvän kolmella ja koko auto heilui tyhjäkäynnillä. Nyt kaikinpuolin tasainen käynti ja tuntuu että olisi vähän paremmin vetojakin.

                              Hieman jännityksen hetkiä kuitenkin elettiin kotimatkalla kun kokeilin vähän kiihdyttää, ja käynti rupesi pätkimään niin paljon että tuntui ettei auto pysy enää edes käynnissä. Hyppien ja pomppien kilometrin matka kotipihaan ja pelko siitä että nyt on mennyt jako pieleen ja kone uusiksi, mutta huohottimen letku olikin ollut huonosti kiinni ja se kiinnittämällä takaisin käynti palasi normaaliksi, eikä sen jälkeen ole ollut mitään ongelmaa. Ihmeen ison vaikutuksen teki sillä edellisessä autossa (B5 1.8tq) oli huohottimen letku halki ollut kauan ja ei tuntunut haittaavan käyntiä ollenkaan.

                              Tästä(kin) rempasta pitää jakaa kiitokset Okkimille ja Elmolle.
                              Attached Files
                              Viimeksi muokannut hvalitalo; 16.12.2022, 21:08.

                              Comment


                              • #16
                                Samalla varmaan samasta viasta johtuen tuossa kannessa oli hieman kulumaa yhdessä kohdassa joten hoonattiin se parempaan kuntoon.

                                Click image for larger version

Name:	IMG_0147.jpg
Views:	2549
Size:	131,4 Kt
ID:	1950586

                                Click image for larger version

Name:	IMG_0151.jpg
Views:	2518
Size:	68,2 Kt
ID:	1950587

                                Comment


                                  #17
                                  Tuo nokka-akselin säätimen pultti oli autoa ostaessa hanskalokerossa, se pisti vähän miettimään että miksi se siellä oli. Ajattelin että oli ennakoitu nokka-akselin säätimen vaihtoa ja se pultti oli ostettu valmiiksi. Mutta siellä olikin käyty, ja kanta oli nylpätty. Meinasi vähän ärsyttää, mutta eipä siinä auttanut kuin ottaa nokat pois.

                                  Se käynnistysääni vanhalla säätimellä oli kuin betonimyllyn käynnistys (kauhea korina), mutta uudella ääntä ei juurikaan kuulu, tai ainakin se on todella erilainen.
                                  Viimeksi muokannut okkim; 17.12.2022, 12:26.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pitkään onkin auto toiminut hyvin, mutta jostain syystä imas alkuvuodesta 300km:lle litran öljyä. Epäilen huohottimen olevan tukossa, tilasin siihen kilkkeet niin katsotaan vaikuttaako.

                                    Ajelin tossa viikonloppuna Pirkkalasta kohti Tamperetta, kiihytyskaistalla liittymässä motarille kunnes kuului järetön pamaus kun ajoin vettä täynnä olleeseen monttuun. Oli jo pimeetä, vettä satoi ja edessä hitsas joku tojota joka just vältti reiän niin ei ollut mitään mahollisuutta väistää sitä, vaikka yleensä ajelenkin melkoista siksakkia väistelllen noita. Noh, loppumatkan kuuntelin kolinaa ja epäilin jonkun nivelen menneen mutta kotona selvis sitten että iskari on murtunut. :D

                                    Kävin pajalla vaihtamassa uudet, ihme ettei mitään muuta hajonnut tossa. Kuitenkin n. 50km ajelin iskarinpuolikkaalla. Sen verran kuitenkin vitutti että pistin ely-keskukselle korvaushakemusta, katotaan tuleeko mitään...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Liekö tämä joku tyyppivika paljon ajetuissa b7, koska itsellä kävi juuri samalla tavalla muutama vuosi sitten. Olin vieläpä Kilpisjärvellä, kun iskarin yläpää hajosi, jotta eipä auttanut kun Ouluun ajella kolinaa kuunnellen. Yllättävän hyvin kulki ilman toista iskaria :D

                                      Comment


                                        #20
                                        Lienee tyyppivika. Omasta entisestä B7:sta alkoi takaiskari vuotamaan, joten tuli vaihdettua n 350tkm kohdalla. Siitäkin oli yläpää halki molemmin puolin. Toisesta enemmän ja toisesta vähemmän. Kumpikaan ei onneksi ehtinyt pettämään

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ei ollutkaan öljynkulutus huohotuksesta kiinni. Rupes menemään aika mahdottomaksi, jokaisella öljynlisäyksellä pääsi aina n. 50km vähemmän kuin edellisellä, kerran vei jopa 30km:lle ~litran öljyä. Paksu savupilvi seuras perässä kun ajoi, hieman jopa hävetti lähteä valoista. Käynti kuitenkin täysin normaali ja vedot tallella.

                                          Ongelmat alkoi tuon nokka-akselirempan tienoilla, joten ongelmaa etsittiin ensisijaisesti sieltä suunnalta. Vuotoja ei löytynyt mistään, huohotin ja venakoppa vaihdettiin ainakin, sekä kaikki tiivisteet tarkasti läpi. Ekana epäilyksenä tietenkin männänrenkaat, mutta tulpat näyttivät hyviltä, sekä puristukset täysin kunnossa.

                                          Autolla ajettu n. 350tkm nyt, ja tietääkseni alkuperäinen turbo paikallaan, joten sieltähän se voisi sitä syödä näinkin paljon.

                                          Romut tilaukseen, ja autoon päätettiin laittaa Maxpeedingrodsin hybriditurbo.

                                          Tässä koneessa turbo on onneksi aika helposti saatavilla, toisin kuin esim 2.7L Bitissä :D

                                          Click image for larger version

Name:	IMG_2952.jpg
Views:	1054
Size:	311,7 Kt
ID:	1975154

                                          Ilmanputsarikotelon alta pääsi aika hyvin tuohon käsiksi, eikä edes turbon pinnapultit olleet jumissa. Muutama pultti oli hieman hankalassa paikassa, mutta todella kivuttomasti lähtivät auki, verrattuna mitä oletus oli.


                                          Click image for larger version  Name:	image_89685.jpg Views:	5 Size:	320,8 Kt ID:	1975147
                                          Turbo on suoraan pakosarjassa kiinni, joten irroiteltiin se samalla.


                                          Letkut yms kilkkeet kiini uuteen turboon. Kuten arveltiin, niin olihan tuo hyrrä todella väljä. Ei ihmekkään siis jos sitä kautta olisi syönyt kaiken öljyn. Pakopuolen sai samalla siivottua tässä, olihan siellä karstaa.

                                          Click image for larger version

Name:	IMG_2964.jpg
Views:	1074
Size:	396,3 Kt
ID:	1975153

                                          Sitten löytyikin huumoria. Kuten ylläolevasta kuvasta näkee, pakosarjan laippa(?) on uudessa paksumpi, eikä ihan mahtunut paikallen. Hetken sai kolistella ennenkuin tajusi että ei se vaan mahdu sinne. Siihen jyrsittiin sitten sopivat kolot että sai mahtumaan.

                                          Click image for larger version  Name:	IMG_2968.jpg Views:	0 Size:	125,7 Kt ID:	1975146

                                          Tämän jälkeen sujahti paikalleen, vaikkei liian helposti vieläkään.

                                          Click image for larger version  Name:	IMG_2970.jpg Views:	0 Size:	347,3 Kt ID:	1975148

                                          Kokoamisessa ei meinannut ihan kaikki pultit perinteisesti löytää paikalleen, mutta lopulta onnistui.

                                          Uusi turbo on paikallaan, ja samalla meni pakoputken jousto uusiksi kun oli aika vaihtokunnossa valmiiksi ja se oli valmiiksi irti.

                                          Click image for larger version  Name:	IMG_2974.jpg Views:	0 Size:	158,1 Kt ID:	1975143
                                          Nyt autolla ajettu n. 600km vaihdon jälkeen ja eron todella huomaa. Ei syö öljyä käytännössä ollenkaan enää, ahtaa paljon paremmin, sekä tuntuu vievän huomattavasti vähemmän bensaakin (en ole mitannut tarkasti).

                                          Syypää siis oli kuin olikin turbossa, kannatti vaihtaa!

                                          Kiitokset remontista Okkimille :)
                                          Viimeksi muokannut hvalitalo; 17.7.2024, 13:17.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja hvalitalo Näytä viesti
                                            Pitkään onkin auto toiminut hyvin, mutta jostain syystä imas alkuvuodesta 300km:lle litran öljyä. Epäilen huohottimen olevan tukossa, tilasin siihen kilkkeet niin katsotaan vaikuttaako.

                                            Ajelin tossa viikonloppuna Pirkkalasta kohti Tamperetta, kiihytyskaistalla liittymässä motarille kunnes kuului järetön pamaus kun ajoin vettä täynnä olleeseen monttuun. Oli jo pimeetä, vettä satoi ja edessä hitsas joku tojota joka just vältti reiän niin ei ollut mitään mahollisuutta väistää sitä, vaikka yleensä ajelenkin melkoista siksakkia väistelllen noita. Noh, loppumatkan kuuntelin kolinaa ja epäilin jonkun nivelen menneen mutta kotona selvis sitten että iskari on murtunut. :D

                                            Kävin pajalla vaihtamassa uudet, ihme ettei mitään muuta hajonnut tossa. Kuitenkin n. 50km ajelin iskarinpuolikkaalla. Sen verran kuitenkin vitutti että pistin ely-keskukselle korvaushakemusta, katotaan tuleeko mitään...
                                            Ainiin, Ely-keskus lähetti jätkät tarkastamaan tuon reiän, totesivat sen olevan huonon kunnossapidon vika, ja korjasivat sen. Toisen iskarin suostuivat maksamaan mulle :D

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tutkitteko kuinka tarkkaan mitä eroa tuossa turbossa on vakioon nähden? Nettisivuilta ei tainnut kovin paljoa selvitä.

                                              Comment


                                                #24
                                                Eipä tutkittu sen enempää kuin sen mitä tarvi ihmetellä että miksei se mahtunut heti paikoilleen. Hyvin samanlaiselta se näytti.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Orggis turbo se oli, ei koskaan ollut vikaa. Softahan on tehty yksilöllisesti Powerbytellä ko. autoon, vaatisi varmaan hienosäätöä kun turbo vaihtui.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X