Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sämpyläkuatro

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Sämpyläkuatro

    Kanttikuatro meni aikoinaan rullaavana kaupaksi ja sekös on aina välillä syönyt miestä. Tämän vuosituhannen laitteet ei ole herättänyt minkäänlaista mielenkiintoa, justiin ja justiin käyttöautona menneet. Tällä hetkellä ajoautona on tuo 3BG Passatti nelivetona, mutta ei oikeen kiinnostava ole sekään. Aina välillä on tullut katseltua olisko halpoja t89 quattroja myynnissä minne voisi nakata vaikka AFN tekniikan keulalle. No nyt se sitten sattui kohdalle ja valmiiksi dieselöitynä :) Miinuspuolena sitten on että on pompannut taka-apurungon ja pyöränkotelon ruosteista leimalla vuonna 2011. Sen jälkeen on ollut jäällä ja pellolla mikä nyt ei ole oikein parantanutkaan autoa. Mutta ompahan säilynyt ja valmiiksi dieselillä niin eiköhän se elvytetä liikenteeseen käyttöautoksi.

    Alkutilanne on nyt että konepellin läpi tulee pystyputki, ovet ruostuneet, lokasuojat puhki ja takaluukku lommolla. No ei se mitään, hain moottorivikaisen etuvedon varaosiksi missä on kaikki nämä erinomaisessa kunnossa. Takapyöränkotelot vaatii hitsiä, kuin myös peräkontinpohja. Mitä tässä B3q ukkoja puhuttelin niin monesta muusta on hitsattu samat paikat. Alustaan tuli tilattua kaikki puslat ja nivelet uutta, ihan vakio kumisena. Taka-apurungoksi löytyi vielä omista nurkista parempi aihio, joten ei muuta kuin auto purkuun että pääsee hitsaileen.









    #2
    Hienoa että riittää virtaa touhuta Audin parasta ja kauneinta korimallia eli t89. :) Tuotteen lujuudesta kertoo se että parin vuoden peltoautokäytöllä ei oo saatu vielä mitään merkittäviä vaurioita aikaan.

    Comment


      #3
      Tuo viimeisen kuvan auto tuli haettua peltiiosiksi, ei enää parempia varmaan löydykään :) Konepellin äänieriste puuttuu vielä ja moottorin päältä äänieriste/muovi. Semmoset kun tästä lähistöltä löytyisi niin kiinnostaisi.

      Eilen tuli trafilta omistajahistoria ja pitihän se etsiä dieselöijäkin. Vuonna 1997 on muutosleimattu AFN moottorille, melkeen uusi moottorimalli ollut silloin. Vaihdelaatikko oli otettu jostain viitoskoneen peräsrä ja viitosvaihde oli vaihdettu pidemmäksi. Siihen aikaan oli muotia dieselöidä kaikenlaisia autoja.

      Tänään tuli purettua takarunko pois ja olihan tuo vähän pehmeä :D Kertaalleen kuulemma vaihdettukin jo jostain kilpuriksi menneestä coupe quattrosta. Vakaajatkin oli siitä otettu, mutta kumpaakaan vakaajaa ei ollut enää paikallaan.



      ​​​


      Viimeksi muokannut MJF; 30.11.2021, 18:50.

      Comment


        #4
        Tämä projekti alleviivaa ajan kulumisen aika tehokkaasti. Pari vuosikymmentä sitten kun oma audi-harrastus alkoi, nämä pelit olivat valtavirtaa harrastajien keskuudessa. Nyt alkavat olemaan katoavaa kansanperinnettä. Sen takia oikein kiva nähdä että joku näitäkin yrittää elvyttää.

        Comment


          #5
          Niinhän nämä oli semmosia uudempia autoja silloin kun itsekin kortin sain. Jospa tämän elvytys ei jäisi vain yritykseksi vaan kerettäis vielä tämän talven jääradalle kilpien välissä. Taka-apurunko ja alatukivarret sai tänään maalin päälle. Ei ihan perus mustalla viitsiny maalata niin lorautin vähän hopeaa sekaan. Kännykän kamerakin ottaa semmosia kuvia kun sattuu tykkäämään...



          Comment


          • #6
            Juu itselläni oli kans kontinpohja aika pehmee ja oli jo kertaalleen korjattu. Pirun vaikeaa löytää osia esim ehjää syyläriä en ole vielä löytänyt. Mutta johtunee siitä että on 80 2.0 16v quattro

            Comment


              #7
              Itse oon tilannut pääasiassa Aeromotorsilta mitä sieltä löytyy. Taakse tarvis ABS-anturin ja jarrukilven ja niitä ei sieltä löydy. Ebaysta löytyy niitäkin, mutta hinta pompsahtaa sitten. B4/B5 takajarrukilpi näyttäis kuvissa olevan sinne päin samanlainen ja niitä saa kympillä, pitäiskö kokeilla mallata. 16v syyläreitäkin näkyy saavan Aerolta, hinta on vaan aika kova. Miten B4 16v/TDI syyläri, kuvissa ainakin aika samanlainen?

              B3 16v https://aeromotors.fi/kataloog/artic.../60479-nissens
              B4 16v/TDI https://aeromotors.fi/kataloog/artic...60465a-nissens

              Sporttimallin etuspoileria katsellut kanssa, takaspoilerit kun löytyy varaosa-autosta. Saksasta saisi etuista vajaaseen pariin sataan rahteineen, ihan vielä en ole klikannut ostoskoriin...

              Comment


                #8
                Tuolla näyttäis typ89 16v:n syylari olevan tarjouksessa:
                https://shops.audi.com/de_DE/web/tra...rm=893121251AA

                Ainut muu mitä löysin oikeasti olevan saatavilla on Valeo ja sillä hintaa ~300e.

                Comment


                  #9
                  Eikös tämä oo samanlainen? Omaan 80 projektiin tuli tämä; https://www.trodo.fi/jaahdytin-moott...ytys-nrf-50527

                  E: itte ostasin tässä tapauksessa tuon audi traditionin syylärin. Ja samanlainen oli näkyy tuo Aeron ku tämä trodon.. :D

                  Comment


                  • #10
                    Kiitti pirusti äijille vinkeistä! Tuli tilattua tuolta audi traditionilta syyläri, tää on tätä ku tietotekniika käyttö on mulla kivikaude tasoa

                    Comment


                      #11
                      Tämän itselleni tilasin, näyttää vielä olevan varastoa: https://www.ebay.com/itm/Radiator-AU...-/392871270994

                      Comment


                      • #12
                        Erittäin mielenkiintoinen projekti. Seurantaan menee. Itseasiassa saksalainen varaosaliike, jota voin lämpimästi suositella, on www.autewo.de, josta löytyy pienistäkin pisteosista apurunkoihin asti. Vanhojen Audien osavalikoima on vakuuttava!

                        Comment


                          #13
                          Tuopa on uusi tuttavuus itselle, pitääpä tutustua.

                          Comment


                            #14
                            Ei ole täysin samanlainen tuo B3 16v syyläri kuin B4 16v malli. Hyvin lähelle sama mutta eri. Kiinnityksissä on sen verran eroa, että b3 mallin kenno tulee 10mm lähemmäs moottoria. Ja flektipaketin kiinnitys voi vaatia jonkin kikkakolmosen alareunan kiinnityskorkeuden kanssa. Letkulähdöt on samat. Näyttäisi istuvan B4:ssa samalle kohtaa kuin alkuperäinen poraamalla alakiinnikkeisiin uudet reiät ja askartelemalla uudet yläkiinnikelatat.

                            Yllämainittu ebaykauppias lähetti jäähdyttimen nopeasti, mutta pakkaus ei ollut mallia tehtaanlaatikko vaan kertaalleen jäähyn ympäri kietaistu pahvi teipattuna. Letkulähdöt oli tulleet kuljetuksessa jo pahvista läpi. Ei vahinkoja itse jäähyssä.

                            Comment


                            • #15
                              Itselläni tuli tuo traditionin syyläri ja oli oikea ja tuli iha alkuperäisessä laatikossa ja leiman mukaa oli tehty 2013
                              Ja jos saa esittää vielä typeriä kysymyksiä? Niin mistä kannattaisi etsiä uutta/ehjää takavaimentajaa oma on aika pehmeä ja uusi maksaa jo mansikoita
                              Viimeksi muokannut Killeri; 20.12.2021, 07:34. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                              Comment


                                #16
                                Joulunodotus ja tenavien joululoma on aiheuttanut muunlaista liikehdintää, ei ole tallissa tapahtunut juuri mitään. Sporttimallin etuspoilerin tilasin saksan ebaysta ja se tuli tänään. Äkkiä sovitettuna ihan asiallinen, puskuri itsessään oli vähän huono yksilö mihin sovitin. Minkähänlaiset ritilät sporttimallissa on ollut päätyreijissä? Sumarithan noihin reikiin kuuluis, mistähän ne sovittais? Sumaritonta ja pesuritonta puskuria sais tarjota jos tässä lähellä on.
                                Tilasin kilvetkin jo, pitänee laittaa hihat heilumaan kunhan vuosi vaihtuu :D

                                Comment


                                  #17
                                  Laitoin laikan laulamaan ja leikkasin enimmät huonot pois kontinpohjasta. Etuvetokori sai kans laikkaa ja siirä sai terveet kulmapalat. Keskiosa pitää tekaista suorasta pellistä.






                                  https://mattifarm.kuvat.fi/kuvat/Oma...jpg?img=medium

                                  Comment


                                    #18
                                    Vielä vähän lisää huonoa pois. Ei nyt ihan noin paljoa olis tarvinnut kuskinpuolelta vaihtaa, mutta vaihtuupa samalla ehjä räppänäkin. Ovat tehtaalla liimanneet sen hyvin kiinni.



                                    Comment


                                      #19

                                      Kulmapalat heftissä ja keskiosaa aloitettu vähän malliksi. Aamun koulupalaverin jälkeen kun pääsi vauhtiin niin sitten hammaslääkäriin... Resuisia tallipäiviä tälle vapaalle, mutta pitää koittaa tehdä.



                                      Comment


                                        #20


                                        Peli kovenee

                                        Comment


                                          #21
                                          Ei nyt ihan tämän talven jäille kerennyt, yllättäin ollut muutakin tekemistä... Mutta homma etenee kuitenkin pikkuhiljaa. Peräkontti ja takapää olis ummessa ja siirryin pyöränkoteloihin jotka meneekin etualhaalta ylös uusiksi. No laikka laulamaan ja etuvetokoppa sai luovuttaa nekin pellit. On tämä varmasti liioittelematta maailman lahoin 80 mitä hitsaillaan kuntoon :)
                                          Maalit tuli viime viikolla ja piti kokeeksi suhauttaa vanhaan konepeltiin miltä näyttää, eiköhän tuo hyvä ole. Itärajan tuntumasta tuli myös paketti missä oli Kamei X1 korisarjaan loputkin, eli helmat ja kaarilevikkeet. Kaarilevikkeistä kyllä puuttuu takakaarien etupalat että jos joltain semmosia löytyis.


                                          Comment


                                            #22
                                            Rakentuu pala kerrallaa. Tällä kertaa melko kirjaimellisesti.
                                            Hyvän näkönen väri kasikymppiin ainakin omaan kieroon silmään.

                                            Comment


                                              #23
                                              On mukava seurata tämän edistymistä, on nuo peltihommat niin oman mukavuusalueen ulkopuolella. Tekniikka tässä ei suurempaa kunnostusta kaipaa?
                                              Viimeksi muokannut heiki; 25.3.2022, 18:26. Perustelu: Typo

                                              Comment


                                                #24
                                                Tekniikkaan ei nyt heti tarvi tehdä kuin perus huollot, hihnat ja öljyt yms perushommat. Katsotaan sitten kun saa ajoon tarviiko isompia vai aletaanko vaan suoraan virittämään :D Tavoite olisi reipas 200hv kulutuksen juurikaan muuttumatta. Kamein maski tuli tilattua kans, vielä kun löytäis nelivalojen kehykset :)

                                                Peltihommia on omaan makuun monenlaista. Emännän 08 Octavian helman päässä on reikä, eikä vois vähempää kiinnostaa hitsata sitä :D Toisessa ääripäässä on tullut harjoiteltua tuohon metsäraato-Plymouthiin pellinvääntöä, sitä riittää siinä. Tämä Audi osuu niiden väliin, melkeen huvikseen tekee, mutta ihan viimeisen tapin takaa ei kuitenkaan huvita viimeistellä paikkoja :) Plymouthin lokasuojan paikka malliksi:





                                                Comment


                                                  #25


                                                  Tarpeeksi kun leikkaa ruostetta niin löytyy tervettäkin peltiä. Suurin osa menee onneksi umpeen etuvedosta leikatulla palalla.

                                                  Comment


                                                    #26




                                                    Etuvedosta leikattu pala olis kiinni. Toista puolta aloittelin kanssa leikkaamaan, mutta se on sen verran pahempi että pitää tehdä helman pääty ensin. Sekin on jo leikattuna toisesta autosta, mutta pahimmoilleen siitä kohti on nyt lankkujen päällä. Akseli siis takaisin tähän väliin. Apurunko ja tukivarret on jo maalattuna, mutta puslat tarvii painella paikalleen. Erehdyin kyllä tekeen jarrukilpiä, toisella puolen oli Mersun kilvestä tehty ja toisella puolella oli ruosterepaleita. Aihioksi sattui B4/B5 kilvet mitkä nyt kohtuudella saa sopimaan. Eka kyllä meinas mennä päin persittä kun porasin pultinreijät ensin väärään paikkaan. Tyytyväisenä sovittelin levyä valmiiseen pakettiin niin kilpihän oli sentin sivussa. Noh, toiselle puolelle sitten kerralla? kohdalleen,

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Hiekkapuhaltelin tuossa takapään ripustuksen osia. Paksussa ruosteessa olivat, jarrusatulatkin. Hyllyssä olis uudemmat alumiiniset satulat, käsijarruvivut lähtee eri suuntaan, muuten kiinnitys sopii. Onko noilla nyt käytännön eroa kummat siellä on? Näissä uudemmissa vaggineissa ei kyllä ole ollut käsijarrun kanssa mitään ongelmaa vuosikausiin. Etuvedossa näyttää olevan pidemmät käsijarruvaijerit ja vivut samaan suuntaan kuin alumiinisatuloissa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Alkais oleen taas auto rattaillaan, puolen metrin madallussarjan vaatii kyllä... Vetarien putsaus vielä niin olis taas siirtelykunnossa. Jarruja en vielä laitellut, pitää tuota satulahommaa pyöritellä vielä. Etuvedon kallistuksenvakaaja olis mallattuna kans, näyttäis että tolpat pitää vaihtaa puolelta toiselle että saa raksit oikealle puolen ja koiranluita pitää lyhentää.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Tässähän se aika kuluu kun hieroo osia, mutta ei ilkiä laittaa ruosteisenakaan takaisin. Ulkonivelet oli keskenään erilaiset niin tuli huomaamatta väärän kokoinen lemmari toiseen. No kaupasta vielä oikea niin saa toisenkin vetarin vielä paikalleen.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Taas liikkuu ominvoimin. Otin siis pihalle hallin siivousta varten. No se meni kyllä osien sovittemiseksi, näkeepähän vähän keulan ilmettä mitä se vois olla.



                                                            Jarruasiaa pyöritelly vieläkin mielessä. Olisko tuohon kohtuu sovittemisella sopivia isompia jarruja? Taakse Ässän yms 269 jäähdytetyt porattuna 108 jaolle? Pulttijakoa en ihan vielä haluais muuttaa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X