Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 8P 3.2 dsg quattro, suorituskykyä etsimässä vol 2

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A3 8P 3.2 dsg quattro, suorituskykyä etsimässä vol 2

    Tuli kevättalvella vähän epähuomiossa ostettua tuollainen kasipekkanen vr6 dsg (s-tronic, joojoo, niin niin). Homma lähti lapasesta kun oltiin siinä kaamosmasennuksessa toveri Hammun kanssa tsättäilty vr6 hypetysjuttuja ja mulla olikin päässy kehittymään jonkinsortin autokuume päälle. Hammu sitten linkkas tämmösen kotteron mikä oli Rauman Kamuxilla huutokaupassa aski- ja haldexvammasena.

    Huutokaupassa oli joku vartti aikaa ennen päättymistä ja hintaa tais olla siinä kohtaa tonnin verran. Siitä sitte nopeesti tunnarit tekemään ja huutoja sisään. Räknäilin päissäni että jos ei yli kolmen tonnin mee niin on vara vielä loppukuusta ehkä syödä joka päivä, eikä toki sen enempää olis askivammasesta kehdannutkaan vaikka auto oli muuten hyvillä varusteilla ja aika vähän rullattu ikäisekseen (160tkm). Hinta jäi justiin alle kolmosen ja siinä sitte vähä epäuskoisella fiiliksellä itekin tuijottelin ruutua että semmonen tuli nyt sitten ostettua.

    Eipä siinä sitten muuta kuin Raumalle auton hakuun. Sen verran killissä aski oli, että nippanappa sain ajettua lavetille omin voimin. Taisi olla niin että kakkonen löytyi askista eikä sitten juuri muita pykäliä. Kone kävi sievästi eikä mitään tyypillisiä jakoketjun rallatuksia ollut havaittavissa. Muutenkin ihan siisti sisältä ja päältä, vähän kuppaa etulokareissa mutta ne menee vaihtoon kuitenkin.

    Aikaisemmin nämä vaparikoneelliset ei ole juurikaan kiinnostaneet, mutta viimeaikaisten lakimuutosten myötä auennut mahdollisuus ahtaa tämmöinen kilpien väliin on nostanut kiinnostusta aika monta sataa prosenttia. Lisäksi olen dsg-askillisen auton halunnut itselleni ajoon siitä lähtien kun joskus muutama vuosi takaperin tuli ensimmäiset semmoiset softattua. Hyvin toimiva softattu dsg on mielestäni tällä erää vaihteistoteknologioista paras. Oikein tosi ison tehon vehkeissä tietysti esim. 8hp puoltaa paikkaansa, mutta koitetaan nyt alle tuhannen hevosen jutuissa pysyä tälläkin kertaa. :)

    Tuollainen askivammaprojekti oli myös ammatillisessa mielessä kiinnostava, kun tänä vuonna on ruvettu pajalla ottamaan haltuun noitten kaksoiskytkinlaatikoiden remontointia. DL501 on muutama rempattu jo ihan hyvillä tuloksilla, mutta vielä ei olla näihin poikittaisiin askeihin päästy asiakkaiden autoissa perehtymään. Tämän askihässäkän tiimoilta tuo dq250 alkaa jo tuntua aika paljon tutummalta. Alkuperäisessä askissa oli vikakoodeja parilta vaihdesolenoidilta, joten lähdin kokeilemaan kepillä jäätä ja vaihdoin pelkästään ne kaksi solenoidia. No eipä se siitä kummentuntut, joten lisää googlea ja selvittelyä niin lopputulema oli se että mekatroniikan aivopurkki suutahtanut joten pitäisi mekatroniikka lähettää korjaukseen. Sen tein, mutta pahaksi onneksi en ymmärtänyt paketoida pomminkestävään laatikkoon niin sehän oli nimeltämainitsemattoman rahtiyrityksen toimesta murjottu mekaanisesti hajalle reissussa.

    Käytetyn mekatroniikan löytäminen osoittautuikin sitten lähes mahdottomaksi tehtäväksi. Euroopassa siellä täällä oli kyllä kokonaisia askeja, mutta huutelivat niistä yli tonnia ja homma olisi kuitenkin ns. sika säkissä tyyppistä ennenkuin töpselit saa kiinni. Lisäksi kulunut kesä oli taas sellaista rallia töiden puolesta ettei mitään järkeä, joten homma oli seis useamman kuukauden. Nyt sitten syyskuussa sattui käymään niin, että facebookin johonkin romuryhmään tuli myyntiin samanlaisen auton purkuosia ja kävi ilmi että myyjä on vieläpä kaverin kaveri. Häneltä löytyi siis samanlainen aski mitä autossa oli ja tieto siitä että aski oli ollut ajokuntoinen ennenkuin oli ajettu kottero ojaan ja päätynyt sitä kautta purkuun. Aika nopeasti siitä saatiin kauppa aikaiseksi ja minä kävin pikku reissun askin hakemassa. Epätietoisuutta oli vielä vähän siitä, että miten eri autosta purettu aski juttelee tuon minun auton kanssa, mutta sen puoleen homma meni ihan suoraviivaisesti, vcds codingit ja basic settingssit kuntoon ja sepä oli siinä.

    Mitä autoon olis sitten varsinaisesti tarkoitus projektoida? No ahtaa tietysti. Tässä menneenä kesänä on tullut työn puolesta tehtyä useampi 8v koppainen rs3 evo, ja niissä tehot siellä 500-570hv tms kategoriassa. Siitä on sellainen ajatus tullut että varmaan junamoottorista se 100hv per reikä olis aika passeli lukema mitä lähteä tavoittelemaan. Auto on tarkoitus pitää ihan katuajettavana ja päivittäiseen käyttöön soveltuvana, katotaan miten hyvin taas onnistauu. Lisäksi tietysti jarrut ja alusta laitetaan semmoseen kuntoon että ei tarvi koko ajan pelätä kuolevansa kun ajaa. Toisin kuin typ89 aikanaan, näihin saa tosi kivasti kaikenlaista aftermarket-palikkaa alustageometriaa silmällä pitäen niin ei tarvi heti ehkä kaivaa rälläkkää esiin. RS3 navat, nilkat ja tukivarret (eli siis kaksi jälkimmäistä 3c passatista) olis vähän suunnitelmissa, leveemmät etuloksut, kenties rs3 jarrut, uretaanipuslia ja sensemmoisia ja joku laadukas alustasarja. Muuten ulkonäköhommilla ei oo tarkotus lähteä keulimaan, niinkuin ei tähänkään asti.

    Kuitenkin nyt eka steppi on se että pelit ajokuntoon, ja ajellaan tässä nyt joku aika vaparina ja keräillään pulloja. Männä viikolla tuli kottero leimattua joten sen puoleen isompia vikoja ei muita ollut. Täytyy mahdollisesti katsella jostain toinen koneaihio minkä voi rakennella vaihtoa odottamaan.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 11.11.2021, 06:46.

    #2
    Tätä pitää seurata. Itsellä 3.2 tekniikan imupuolen ylipaineistaminen jäi aikoinaan pelkäksi aikomukseksi ja ajatuksen asteelle.

    Comment


      #3
      Kyllä joo. Ahtaminen on kuitenkin yksiä parhaista jutuista mitä voi tehdä housut jalassa ja varmaan ilmankin. 07K jutut kiinnostais kanssa, mutta suoraruikkarihommissa pilkun paikka siirtyy liikaa oikeelle ja niitä vaparimyllyjä on aika työläs uittaa amerikan puolelta tänne pirstattavaksi. Tollanen 8p kottero on aika kiva silleen kun siinä on aika pitkälti infra jo valmiina ja sitten voi hyödyntää rs3 oem/aftermarket osia. Tämmöisen pystyis ahtamaan aika budjetillakin halutessaan, kiinalaisvalmisteisia imu/pakosarjoja saa ykkössatasilla ja siihen sitten samasta maasta riittävä määrä oheistarviketta ympärille. Itellä tosin vähän on rima korkeammalla näiden asioiden suhteen.

      Tuolla pasi_n topikissa tulikin juteltua dsg käytösongelmista ja siihen liittyen tuli se maffi vaihdettua, näyttäis siltä että kulutus on vaan pienenemään päin. Tänään saavuttuani kotiin oltiin enää 9.6 litran lukemissa aiemman 11 sijaan. Tässä voi kohta vissiin sanoa kuten suuret viisaat aikanaan että "me tienataan tällä". :)

      Muuten aika kiva ajella, mutta penkit tarttis vaihtaa. On kyllä ihan siistikuntoiset nahkatara-sporttipenkit, mutta näissä pikkukorisen malleissa on tuo perseosa vähän liian kapea meikäläiselle. Ammatin plussapuolena pääsee vertailemaan kaikenlaisten autojen penkkejä, viime viikolla ajamani saman ikäkauden TTS penkit oli aika paljon paremmat. Voipi olla että semmoiset voisi katsella tähänkin.

      Comment


        #4
        Mitäs tuollaisissa RS-nilkoissa ja tukivarsissa on parempaa?

        Comment


        • #5
          Mielenkiintoinen aihe ja menee seurantaan. Samanlaiset ajatukset oli itselläkin vielä vajaa vuosi takaperin, mutta päädyin 8v koppaan ja pienempään moottoriin...

          Comment


            #6
            Pasi, RS/passat nilkat ja tukivarret on alsaa eli pienempi jousittamaton. Mulla ainakin nykyiset on rautaa ja ei siis edes peltiä vaan ihan takoset tukivarret ja silleen. RS3 leveämpi etuakselin raideväli tehdään laakeri/napa kombinaatiolla joka on internet-lähteiden mukaan 10mm leveämpi per puoli. Hintavan sorttinen setti kun on vissiin 300e+ per yksikkö, mutta kiva sillee tehä tehtaan virallisilla osilla eikä tarvi alkaa keksii pyörää uudestaan.

            Comment


              #7
              Näköjään S3/RS3/Passat on sama etunilkka ja laakeri, nilkka alumiinia. Kaikki muut A3:t sitten eri laakeri ja nilkka (teräs). RS:n tukivarsi on terästä ja käytössä facelift-S3:ssa ja RS:ssä. Passatissa alumiinia, käytössä Audissa vain Q3:ssa. Passatin tukivarren paino kolmisen kiloa, A3:n tukivarsi viitisen kiloa, RS3 taitaa olla samaa luokkaa. Eli RS:n aluvarsi on internet-juttuja. :)

              Eli S3:ssa olisi sama raideleveys.

              Edit: korjauksia

              Edit2: Näemmä RS3:ssa on oma pyörännapansa, mitä ei muissa malleissa ole. Eli siinä on eroa myös. Jäi huomaamatta tuo.
              Viimeksi muokannut pasi_; 22.11.2021, 09:36.

              Comment


                #8
                Pasi hyvä, meinaatko että tällä koulutuksella tulen foorumille huutelemaan lämpimikseni ilman että olisin tehnyt kotiläksyjä? :)

                Minulla on semmonen korjaamo tässä Mäntsälässä missä olen noita rs3-tukivarsi-asioita ihan livenä tutkaillut aidosta rs-kolmesta. Internet-etkailu vahvistaa käsitykseni.

                Tähänhän voi nyt sitten foorumin rs3 omistajat kommentoida jos kiinnostaa että minkälaisia varsia löytyy. Aikalainen TTS on myös alumiinivarrella.

                Jos kaikesta huolimatta olenkin lakannut näiden vuosien jälkeen erottamasta raudan ja alumiinin toisistaan niin passatin tukivarret sinne kuitenkin sopii ja semmoset meinaan laittaa.

                Comment


                  #9
                  Joo, näinhän siinä kävi, että tarvikekatalogit kääntää sen S/RS-tukivarren perusmallin teräkseksi. Vissiin liikaa kirjaimia. :) 1K0407151BF-numerolla ei kuitenkaan löydy yhtään aluvarren kuvaa netistä ja etkakaan ei alumiinista puhu, toisin kuin Passatin kohdalla.

                  Eli Passatin varsi 3C0407151G on sopiva, vaikka onkin eri numerolla? Tosin orkkiksena ainakin Passatin varsi on satasen kalliimpi, mitä RS:n. :)

                  Comment


                    #10
                    Siinä on semmonen homma, että toi varsi myydään vissiin orkkiksena aina puslien kanssa ja niitäkin on ainakin kolmea eri sorttia sitä takapuslaa ja kenties erilaisia myös niitä etupuslia. Joten eri osanumeroilla tulee aina joku kombinaatio näistä nimikkeistä, mutta itseäni ei kiinnosta kuin se pelkkä varsi. Puslat tulee laitettua aftermarkettia joka tapauksessa. #Pojat kävi vastikään motonetissa vertailemassa vitosmuruprokkista varten tukivarsia motonetin tiskillä ja passatin varsi oli mitoiltaan sama ku mk5 gti. Näihin tietoihin pohjaten esitän arvauksen, että kyllä on tuo 3c alkunen varsi sopiva.

                    Comment


                      #11
                      Me täällä melkein saman tien varrella muutaman kymmenen kilometrin päässä laitettiin semmoseen punaseen emkoo viien golffiin juuri semmoset 3c alu alavarret. Saattaa liittyä #pojat tähän operaatioon. Takapuslaksi pystyy suositella powerflexin antilift kittiä.

                      Alumiinivarteen verrattuna prässätty oli kilon painavampi, valuteräsvarsi kaksi kiloa painavampi. Itte mittasin ahti kalavaa'alla

                      #pojat kerto myös että motonetin myyjä oli ollu vähän ihmeissään.

                      Comment


                        #12
                        Aivan, tuollainen puslahommahan voi numerot sotkea. Ja uskotaan uskotaan, sopii ne. :D

                        Comment


                          #13
                          No mutta saatiin vähän keskustelua. :) Tekee saman jos hakee sitä pyöränlaakeria että sillä numerolla internetin varaosakaupat tyrkyttää tavan mallin laakeria. Vaikka siinä ei pitäis olla mitään vaihtelevuutta edes.

                          Comment


                          • #14
                            Alussa mainitaan, että haldexissa on myös vikaa. Omassa sellainen, että perästä kuuluu voimakas matala jyrinä vähän kylmemmällä kelillä kääntäessä parkkipaikalla ja ulisee pienemmissä nopeuksissa. Mutta on toiminut ja ääntänyt viimeiset 5 vuotta (25tkm) mitä olen auton omistanut. Mitä olen noita tutkinut niin joko haldex kypsynyt tai perässä pinion laakeri viallinen ja erillisiä varaosia niihin ei ainakaan tiskiltä saa. Ostin sitten varaosaksi muutama vuosi sitten 57tkm ajetun golf R32:n perän, niin onpahan laittaa heti tilalle, jos nykyinen särkyy.

                            Pumppuvikoja kai ne haldexissa pääosin on ja tuo oman auton vikakin voi johtua väliin jääneestä 60tkm haldex öljyjen vaihdosta, jota en ostokiimassa huomannut. Ostaessa autossa oli 132tkm ja 124tkm kohdalla oli haldex öljyt vaihdetty ja niitä en ole uudestaan vaihtanut. Peräöljyt kuitenkin vaihdoin ja niillä ei ollut merkitystä.

                            Mutta aiheen aloittajalla varmasti enemmän tietoa VAG laitteiden haldex perästä ja kerroinpa omat kokemukseni/oletukseni.
                            Viimeksi muokannut Antka; 24.11.2021, 10:16.

                            Comment


                              #15
                              Juu, jotain mätää on haldexissa, mutta vaikuttais että on sähkö/ohjainlaitepuolella tuossa minun kotterossa. Mutta hyvähän se on laittaa noita kokemuksia foorumille ylös, en ole mikään haldex-jeesus enkä muunkaan sortin jeesus. Aina oppii uutta ja jutut kun jää tänne talteen niin voi hyödyttää muitakin aikanaan.

                              Vaihtelin talvipyörät alle ja samalla tulpat, kun käynti on välillä ollut semmoista vähän ontuvaa. Ilmenee satunnaisesti, en oikein ole päässyt jyvälle onko asiassa sen suurempaa säännönmukaisuutta. Vanhat tulpat oli kuitenkin vähän homeisen näköiset, puolissa myös ruostehuntua alapäässä. Ilmeisesti autoliikkeessä tai jossain pesty liberaalisti painepesurilla muun muassa joka paikka ja tästä syystä vettä tulppakaivoihin. Näissä kun ei ole puolien varressa edes sitä monihuulista kumitiivistettä mitä monissa muissa on. Samalla Bosch-numerolla vanhat tulpat on platinium iridium ja uudet double platinium. Mene tiedä mikä on seksuaalinen merkitys tuolla. No humputtelu ei kokonaan poistunut, liekö kuitenkin rauhoittui hieman tulppien vaihdolla.

                              Noita alatukivarsien takapuslia tuossa öögailin samalla kun oli puhetta, paikallaan olevat versiot on nuo mukavuusmallit eli reikiä enemmän mitä kumia. Sattumoisin oli hallilla asiakkaalta yli jääneet TTS puslat, niin ne onkin sitten umpikumia ja myöskin nivelpisteen asento koriin nähden vähän alempana. Tätä hommaa pohdiskelin kun sehän nyt sitten pienentää anti-diveä, mitä tekee myös nuo markkinoilta saatavat anti-lift kitit. Jos näin perstuntumalta olis pitänyt jotain lähteä arvaamaan niin olisin ajatellut että enemmän anti-lift geometriaa tekisi autosta nopeamman, mutta saatan olla toki väärässä. Täytyy koittaa keksiä tuohon itseä tyydyttävä vastaus jossain vaiheessa.
                              Attached Files

                              Comment


                              • #16
                                Yhtenä vinkkinä moottorin softan päivittäminen jos kyseessä esimerkiksi 2005 mallin BMJ kone vanhalla softalla:

                                https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...37#post1538737

                                Edelleen olen samaa mieltä, että parhaat 115€ mitä olen autoon sijoittanut ja ei ole maksettu mainos. Liekö syynä, että vanhassa softassa ei ole otettu huomioon moottorin anturien ikääntymistä, pientä ketjun venymistä tms. Vanhalla softalla erikoista oli, että vapaalla 2000 kierroksen pitäminen ei onnistunut sitten mitenkään?

                                Comment


                                  #17
                                  Yhdessä kasipaavo 3.2 oli semmosta ongelmaa että siinä oli se huohotusventtiili venakopassa paskana ja aiheutti epätasaista tyhjäkäyntiä. Ensin ihmeteltiin pitkään sitä humppausta ja lopulta se alkoi viheltää niin saatiin paikallistettua. Eihän toi imarin irrotus oo silleen paha homma, mut ärsyttää hiukan jos koppa on ollu viikko aiemmin auki. Kuitenki keula aina huoltoasentoon ja muut ähinät.

                                  Comment


                                    #18
                                    Missäs kohtaa tuo nivelpiste muuttuu? Kun kuvista katsottuna molemmissa on reikä ns. keskellä linjaa. Saako noita umpikumisia muuten erikseen vai tuleeko tukivarren mukana?

                                    Comment


                                      #19
                                      Niin kun se reikä just ei oo keskellä linjaa.

                                      Googleen vaikka "a3 8p front wiihbone rear mount difference"

                                      Kuvahaku kliks, aika nopeesti löytyy esim. tämmönen linkki:
                                      https://www.vwvortex.com/threads/con...#post-87041413

                                      Antille kiitokset softavinkistä, kävin viikonloppuna hallilla sen verran että kurkkasin tuota softa-asiaa. Oma kottero on muistaakseni BDB, mutta oli softapäivitys tarjolla siihenkin. Mun ei onneks tarvinnu marmorille lähteä, kun softapäivitykset kuuluu luontoisetuihin. :) Samalla kun softa meni sisään, laapin vähän paskoja pois kaasuläpältä sen mitä sain irrottamatta. Sellasta pehmeetä öljymössöä lähinnä, ei ollut mennyt kovaksi karstaksi.

                                      Käynti ei tuosta juurikaan muuttunut, mutta syystä tai toisesta parin päivän ajon jälkeen aski tuntuu taas paremmalle. Toki tässä nyt on kelitkin jäähtyneet toistakymmentä astetta että tiedä vaikuttaako. Voipi olla että joku huohotusvittu tuossa vielä on, kun jos koittaa sitä paria tonnia pitää jengaa paikallaan niin höpsöttelee kyllä selvästi putkeen. Ihan just ei kyllä riitä energia asioikseen nylkee imaria pois että sais hämmästeltyä, täytyy kattoo jossain vaiheessa jos tulee jotain muuta asioitavaa sille sektorille.
                                      Attached Files

                                      Comment


                                        #20
                                        A2:sen pusla 8Z0407183 on umpikuminen ja saatavissa lemförderinä. Käy alkuperäisen paikalle prässäämällä. Tukivarren etupuslat kannattaa vaihtaa samalla, ovat kuluvaa tavaraa.
                                        Viimeksi muokannut jipitkan; 30.11.2021, 21:07.

                                        Comment


                                          #21
                                          Joo, tuosta kuvastahan tuo selviää. En arvannut, että noin pieni ero on kyseessä, niin siksi ei siun kuvistakaan näkynyt.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ilmeisesti se kaasuläpän töhnä on enemmänkin siellä sisäpuolella ja muistaakseni irroitin kaasuläpän silloin 5v sitten. Nyt käytin imuputkea pois ja ulkopuolella oli vain hieman pehmeää öljyä, mutta kilsojakin on tullut tässä välissä vain 25tkm. Tuolla oli aika tarkkaan selostettu kuvin prosessia. Korjasi suunnilleen kaikki käyntihäiriöt, mihin kannattaa vähän varauksella suhtautua:)

                                            https://www.ttforum.co.uk/threads/3-...how-to.218500/

                                            Tuolla taas 3.2 koneen ketjuun liittyvää asiaa, jos ei ole tuttua. Saksan tekninen sanasto ei erityisemmin ole hallussa, mutta päällimmäisinä asioina tuossa oli muistaakseni, että 2004 mallien tms. ketju voi katketa ketjun valmistajan logon kohdalta, öljylaadulla on merkitystä ja öljynpainesäädin voi likaantua ja paineet menee pieleen. Tuota ketjuhommaa on siis tutkittu aika tarkkaan aikanaan.

                                            http://www.a3quattro.de/pdf/Bericht_...onlineVers.pdf

                                            Comment


                                              #23
                                              Saksalaisen käsitys leppoisasta autoharrastuksesta, laaditaan puoltoistasataasivuinen dokkari missä on vähän röntgenkuvaa, kovuuskoetta ja teorias vetyhaurastumisesta. :) No kismittäähän se tietty jos 5 vuotta vanhoissa autoissa alkaa ketjut paukkumaan. Kattelin tuon nopeesti vähän läpi, saksa ei oikein hyvin taivu vaikka aihepiirit sinänsä tuttuja. Ovat vielä mulkut suojanneet ettei pysty copypastettaa translatoriin.

                                              Oli miten oli, jakopää tietenkin laitetaan heti kun tulee jotain asiaa sinne suunnalle konetta taas. Noi ketjukamat on tosi edullisia tänä päivänä ettei tarvi persaukisenkaan jännittää muuta kuin työn osuutta. Ja sehän on tietty ilmaista niinku kiinan edillä konsanaan. Tällä hetkellä ei ketjuhommat oireile millään tapaa niin antaa mennä kun on alamäki.

                                              Kaasuläppää tietty putsasin aiemmin sillee että käänsin auki ja ronkin gynekologin ottein niin pitkältä kun sormet riitti. Ei ollu kuitenkaan tarpeeksi, nyt otin läpän kokonaan irti ja putsasin oikein huolella niin tuli taas paremmaksi. Pikkukierroksilla tuli selvästi lisää herkkyyttä ja tarkkuutta toimintaan. Nyt pystyy pitämään sen 2krpm tasasena jne. Vaan siltikin vielä höpsöttää putkeen erityisesti 1000-2000 alueella tyhjiksellä.

                                              Viime yönä oli taas unta aika huonosti tarjolla niin läksin aamutuimaan hallille ja ajattelin että vaihdanpa tuon perämurikan kun alkaa kelien puolestakin kaipailla vetäviä takapyöriä. Murikan toimitti samainen herrasmies kuin myös askin, joten ajatukset toimivuudesta oli vahvalla pohjalla. Ongelmahan tuossa oli ilmeisesti ohjainlaitteen ja mahdollisesti pumpun puolella, mutta koska tässä korimallissa koko perän vaihtaminen on suht helppoa versus vaikka edellisen korimallin kolmosessa ei, niin ajattelin että pannaam vaihtaen. Vanha perä olikin hikoillut öljyä sieltä täältä eikä ollut tietoa jos vaikka haldexi onkin mekaanisesti soseena.

                                              Perän vaihto meni aika suoraviivaisesti, poislukien vakaajan pultit joista yksi poikki ja toisesta kierreinsertti irti. Ja tietenkin kuskin puolella ylempi, joka on siellä kotelorakenteen sisällä ihanasti. Jottain tarttis tehrä mutta en oo vielä päättänyt että mitä. Perä kumminkin osoittautui toimivaksi, joten nyt voi sitten ajaa lintteessä. :)
                                              Attached Files

                                              Comment


                                                #24
                                                Paljon on vettä virrannu Mäntsälänjoessa sitten viime juttujen. On tässä alkanu vähän tapahtuakin autolle. Tohon askiselkkaukseen niin vaihdoin mekatroniikkaan kytkinten solkut mutta eihän se mitään auttanu. Taitaa olla nyt vaan niin, että kykät on loppu ja sillä hyvä. No se ei nyt oikeastaan ole sitten enää kummonen juttu kun mopo on tässä karkaamassa jo lapasesta, tai oikeastaan keulitaan just sinne suuntaan mihin on koko ajan pitänykkin keulia.

                                                Mistä alkaisiiiin niinku laulussa lauletaan. Kronologisesti kai aika pitkälti näin:
                                                -Tilasin tarviketoimittajalta 3c passatin alumiininilkat sekä etutukivarret, painonsäästösyistä. Painoa säästyikin useampi kilo/etunurkka. Romut oli likipitäen bolt-on ainakin tollaseen versioon missä on paksumpi tolppa.
                                                -Sain (Kyllä, ilmaiseksi. Itsekin ihmettelen) yhdeltä asiakkaalta käytetyn mutta täysin toimivan Sachs Performance korkeus- ja jäykkyyssäädettävän alustasarjan. Oli ko. herrasmiehellä ollut samanlaisessa autossa joskus vuosia sitten, mutta auto oli tullut myytyä ja alusta jäänyt hyllyyn pölyttymään. No minäpäs ruuvasin senkin sitten alle ja sehän oli aivan hyvässä korkeussäädössä jo heti vanhoilta jäljitä. Samalta herrasmieheltä lunastin muodolliseen hintaan Enkein takovanteet joten vaihdellaan ensi kesäksi kiinavanteet japanivanteisiin. :)
                                                -Purin varamoottorin jonka olin ostanut vuosi sitten näihin aikoihin ruotsin purkaamolta. Pannu osoittautui hyväkuntoiseksi ja siitä saadaan oiva aihio. Sylinterit mittailtiin ja näytti kaikki olevan kuluuneen tasaisesti n. kolmisen satkua. Porataan naksu ylikokoon niin tulee hyvä. Hammuliinin pöytälaatikosta mulle löytyi 2.8 litraisen lyhytiskuinen takokampura, jolla saadaan tehtyä tästäkin sellainen isojen poikien destroke-pannu. Siellä saman pöydän eri laatikossa oli setti FCP kankia jotka lunastin matkaan myös. Mäntiä on vähän vartoiltu saapuvaksi toimittajalle, mutta näillä näkymin tulee JE:t. Sivosen Samilla oli kuulemma kilpa-autoilutoiminnasta johtuen hyllyt täynnä pieneksi jääneitä ahtimia niin lunastin sopuhintaan itselleni yhden gtx3582 gen2 tötterön. Hauskasti pari vuotta sitten olin sekoilemassa näitten samojen ahdinten kanssa kun niitä soviteltiin Samin autoon kiinni. :)
                                                -Kävin tuossa naapurikylällä AM-gearilla vähän juonimassa veikkojen kanssa pitävämpää kytkintä tähän dq250. Sieltä löytyi kataloogista pitävämpiä kevlar-kitkalevyjä joita tilattiin täydet setit +1 molempia. Suunnitelma on sen sorttinen että teetetään pari kympsää ohemmat teräkset väliin niin saadaan yksi kitkalevy per kytkin lisää. Internetistä opiskelemani perusteella tämän pitäisi luultavasti riittää näihin kemuihin, vääntöähän saadaan sitten itse vähän rajailtuakin tarvittaessa. Laitetaan kuvia tähän perään kun keritään.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tarviiko miettiä laatikon vahvistamisen yhteydessä jo vahvistusta jakarillekin? Siellähän seuraavaksi sutii se yksi prässätty ratas irti akselista.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kysymyshän on hyvä. En ole päässyt tuonne asti vielä pohdinnoissa, mutta asiaan pitää perehtyä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mukavakun muutkin alkaa tajuamaan VR koneiden tehopotentiaalin. Oma alkaa olla myös sovittelussa.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X