Onko tää nyt leimattu ahtimen kanssa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A3 8P 3.2 kuntokuurilla
Collapse
X
-
-
Teinpä ahtoputkiston uusiksi turbolta kuulerille, että jää hölmöt mutkat ja putkihässäkät pois. Tilaahan oli perinteisesti niin kivasti, että 63 mm putki meni DP:n vierestä alas ja siihen sitten koputeltiin vähän lommoja sinne tänne, ettei ota kiinni vetariin tai moottorin osiin. Ihan millipeliä. Turbolla oli sopivasti letkulähdön juuressa tasainen laippa, joten paikat suojaan ja laikalla turbosta letkulähtö pois ja kaveri sorvasi siihen sopivan holkin, joka lukitaan kolmella ruuvilla kiinni laippaan. Kiitoksia Nokone Oy!
Viimeksi muokannut pasi_; 24.12.2024, 06:53.
- 6 tykkäystä
Comment
-
Koska turbon imu ja huohotinputki ovat öljyisiä, päätin laittaa tähän huohontinpöntön. Vähän aikaa surffailtuani löysin reilun parinkympin hintaan Temusta eloksoidun alumiinipöntön. Klikkasin tulemaan, koska ei siinä kovin paljoa häviä. Yllätys oli suuri, kun paketista löytyikin todella hyvälaatuinen kalikka, joka vielä silmän perusteella vaikuttaa toimivaltakin:
Vanhoista lisäilmapumpun putkista syntyi ihan siisti huohotin, joka ei hyppää ensimmäisenä konehuoneesta silmään.
Jäähdytysnestettä kuluu sen verran, että asiaa piti alkaa selvittämään. Vähän painetta sisään ja tip tip tip kuului lämppärin letkujen luota. Oli yksi lemmari jotenkin jäykkä ja jäänyt kiristämättä oikeasti tiukalle. Lisäksi pohjamuovikin näyttää märältä, joten huomenna sitten siihen suuntaan.
- 3 tykkäystä
Comment
-
Alkoi ärsyttää käry putkistolla, missä läppä auki ohitetaan katti. Joten laitoin 2 kpl leimattuja katteja Futurezilta. Asiakaspalvelu oli sen verran hyvää, että suosin kotimaista. Heppailin pari päivää putkistoa kasaan ja ihan hyvä siitä tuli. Vanhalla Esabilla ei edelleenkään tule weldpornia, mutta Puuilossa oli hyviä lamellilaikkoja. :D
Vanhaan pönttöön verrattuna äänet kasvoi, joten se aiemmin tehty suora putki läppä auki vaimentui kuitenkin jotenkin kattiyhteillä pöntön sisällä. Tutkimattomia ovat virtausten tiet. :)
eBaysta olisi saanut alle kolmasosan hinnalla itämaisittain leimatut katit. Ei oikein vaan vakuuttanut, kun vaatimukset eroaa aavistuksen lopputuloksesta:
Lisäksi 120R ei myöskään ihan osu:
Regulation No 120 of the Economic Commission for Europe of the United Nations (UN/ECE) — Uniform provisions concerning the approval of internal combustion engines to be installed in agricultural and forestry tractors and in non-road mobile machinery.
Tämän lisäksi laitoin IKH:n hydrauliikan takaiskun jarrutehostimen linjaan. Ko. kalikassa on 0.5 bar "vastapaine" myös virtaussuuntaan, joten sain vähän vähemmän tehostusta. Kummasti talvikelissä vähän herkän makuiset tällaiset mörköjarrut...
- 2 tykkäystä
Comment
-
Hienohan tuosta putkistosta tuli. Mä suosittelen kans pysymään kaukana noista ebayn kateista. Sieltä ei tunnu saavan enää oikein mitään kunnollista ja sivut on floodattu kiinalaisela p*skalla. Itse tilaisin Miniin Marteliukselta redback merkkisen ja se ainakin toimi hyvin. sitä ennen edellisessä autossa oli noname kiinalaiset ja ne pelas tasan vuoden. Minin vanha kiinnalainen niin ikään oi valmis viime katsastuksessa. Uudessa katsastussäädöksessä tullaan ilmeisesti lieventämään noita tarvikekattien vaatimuksia, kun alkaa olla hankalaa alkuperäisten saamisen kanssa.
Comment
-
Mietin samaa, että ei tuo putkiston hitsaaminen niin hauskaa ole, että niitä katteja viitsisi olla kovin usein vaihtamassa. Saksalaisesta kaupasta olisi saanut oikein leimattujakin ja oletettavasti laadukkaita katteja 80 e halvemmalla, mutta Futurez tosiaan vastaili kysymyksiin nopeasti ja toimitti kuvat kattien leimoista ja lisäksi sain ne päivässä käteen, joten valinta oli helppo.
Pakopainehan tietysti nousi hieman. :D Pitää jossain kohtaa ottaa lämpösuojaa sen verran pois, että näkee pakopesän numerot. Ei olisi mikään ihme, että sieltä ei tullutkaan se suurin jaettu pesä, vaikka sellaisen tilasin. :) En muistanut sitä silloin tarkistaakaan...
Comment
-
Joulupukki toi mieluisan lahjan eli Bambu Lab P1S:n. On muuten todella asiallinen 3D-tulostin. Kunhan ensimmäiset testit oli tehty ja Clas Ohlson aukesi tapaninpäivänä, kävin hakemassa kasan filamenttirullia ja irrotin pitkään enemmän ja vähemmän huonosti kiinni kestäneet lasikuituhelmakopiot irti ja aloin suunnitella parempia kiinnikkeitä.
Hain pari ämpäriä muovailuvahaa ja tyrkkäsin ne helman sisään ja painoin paikalleen. Sillä sai sitten vähän karkeata muotoa aikaan. Leikkasin klöntit halki ja nostin paperin päälle ja maalasin kuvion paperille. Sitten päämitta kuviosta, 3D-ohjelma auki ja kuvan päälle ääriviivat ja siitä 5 mm:n pala testiin. Hieman hienosäätöä hiomakoneella ja uusi versio. Sitten vähän lisää vahvuutta ja liimauspintaa ja lopputuloksesta tuli ihan hyvä. Pientä sipistelyä vielä hiomakoneella ja ei muuta kuin Sikaa väliin ja helmat paikalleen.
- 2 tykkäystä
Comment
-
SItten tallissa keulaa kattellessani mietin, että S line -merkkihän pitää tehdä uusiksi. Se kun ei sovi oikein kokonaisuuteen ja mitään korvaavaakaan ei ole. Joten tönäri käteen ja tietokone auki!
Oikea fontti (Eurostile) löytyi nopeasti, mutta sopivat mittasuhteet tuottivat vähän hankaluuksia. Ensimmäinen versio tuli printattua parilla värillä testiksi ilman kursivointia, mutta pohjakannake oli liian korkea, teksti oli liian lihavoitua ja merkkikin vähän turhan isokokoinen ja taivutusten asteet eivät olleet ihan kohdallaan.
Pienensin ulkomittoja, laitoin asteet kohdalleen, vaihdoin fontin tyyppiä valmiiksi kursivoiduksi ja venyttelin sitä sivusuunnassa niin, että pohjan kulmien asteet ja fontin kallistus vastasivat toisiaan. Sitten muokkasin pohjakannaketta niin, että merkki painui lähemmäs maskia.
Nyt alkoi mittasuhteet näyttää paremmalta, joten taas kauppaan ja ostamaan lisää värejä. Lopputulos näytti omaan silmään jo aika hyvältä.
Sitten "RS 3" -merkkiä uudelleen tutkiessani huomasin, että siinähän on vielä suunnikkaan ympärillä hopeinen reunus, joten pieni muutos vielä hopeiseen printtiin ja kirjaimiakin aavistus matalammaksi. Ei muuta kuin lakka päälle ja seuraavana aamuna vielä pieni kerros, kun vesihiotussa pinnassa näkyi kuitenkin kerrosten välisiä pieniä uria. Virhe. Siitä tuli sitten VHT Wrinkle -tyyppinen merkki. :) Ei muuta kuin vielä yhden kerran osat tulemaan. Tulostin vielä testiksi tavallisesta alumiinin värisestä PLA:sta tekstin PLA silk -materiaalin lisäksi ja lakkasin molemmat. Silk tuotti tasaisemman pinnan (keskellä), joten se meni käyttöön. Urista ei nyt oikein helposti päässyt eroon, mutta päätin, ettein kovin usein katso merkkiä valon kanssa 20 cm:n etäisyydeltä. :)
Lopputuloksesta tuli kyllä aika hyvä, vaikka itse sanonkin! Vastaa melkoisen hyvin RS-merkkiä, jonka otin malliksi Nettiautosta. Hieman ohuempi fontti voisi olla, mutta lihavoimaton meni liian ohueksi ja kovin helposti ei välimaastoa synny.
Koska oli loma ja tää oli sen verran hauskaa nysväystä, että printtasin vielä perällekin erikoismerkin. Pintaan musta PLA ja siihen kiiltävä musta ja lakka päälle ja alle samasta punaisesta parin millin paksu tappiliitoksella ja liimalla kiinni. Mittasuhteet vastaa Kari Harjulan mittaamaa TDI-merkkiä, tosin fontti ei ole ihan 100-prosenttisesti oikea. Tähän sopiva Eurostile oli jotenkin huonosti tehty tiedosto ja siellä oli 3D-ohjelman mielestä päällekkäisiä viivoja ja se ei osannut tehdä siitä extrudea. Aikani koitin kikkailla eri tavoilla, mutta ei sitä saanut onnistumaan. Riittävän lähelle oikean näköinen fontti kuitenkin löytyi. Printtasin tuolle vielä asennuskehyksen, että kaikki menee suoraan. Täytyy jossain vaiheessa liimailla paikalleen.
- 2 tykkäystä
Comment
-
PLA:sta (tai tough PLA ym.) tehtyjä osia voi myös hehkuttaa lujuuden lisäämiseksi lämmittämällä esim. uunissa lasisiirtymälämpötilan alueelle asti. Tasomaisista osista saa iskukuumennuksella vähän pintaakin siloiteltua, mutta kannattaa olla tarkkana prosessin kanssa. Mittatarkkuudesta voi joutua vähän tinkimään, kun osat pyrkii elämään.
Linkkivinkki:
https://blog.prusa3d.com/how-to-impr...nealing_31088/
Viimeksi muokannut alpi; 3.1.2025, 15:28.
Comment
Comment