Tuo alapuslan insertti on varmaan ihan toimiva, mutta laatikon kannakkeen ja moottorin dampperin puolen kannakkeen vastaavia tarkoitin.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A3 8P 3.2 kuntokuurilla
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiJaa niin tää on motronicilla vielä. Ei varsinaisesti menty sieltä missä aita on matalin :)
Manuaalien kanssa voi aika surutta motronicin vääntömallin vääntää vinksin vonksin, mutta automaattien, varsinkaan kaksoiskytkimisten, kanssa se ei käy.
Tuohon liittymätön, mutta yleisesti vapareissa oleva lisätwisti on suhteellisen kuormituspyynnön (Relative Load, rlsol_w) leikkaaminen sataan ja sen muutos vaatii koodipätsäyksen. Näissä myöhempien jeesuksien kristuksien ME7:ssä on ST10 mikrokontrollerit vanhojen C167 sijaan ja olihan tuossakin taas omat kiemuransa ekakertalaiselle, koska ko. pätsäys tulee kontrollerin sisäiseen muistiin eikä fläshille. Kantapään kautta on nyt opeteltu, että sisäisen muistin tarkisteet on kuitenkin flässin puolella :|
Toisenmerkkiseen harrasteeseen latoin vaihteiston kannakkeeseen powerfleksin inserttejä ja tuntuisi palvelevan siinä mitä halusin. On tukevampi, mutta ei liian kova.
- 2 tykkäystä
Comment
-
Naputellaas tuosta omasta ohjain-/mittalaitteesta ja dataloggerista muutama sananen. Tuo vaparin boksi kun ei ahto-ohjaukseen taivu, niin siihen piti keksiä jotain. Aiemmin tässä(kin) autossa oli käytössä mittariston yläriville öljylämpöjen ja muiden vähemmän tärkeiden asioiden näyttö, niin siitä lähdin liikkeelle. Aikani mopoa keuliteltuani lopulliseen versioon tuli seuraavia ominaisuuksia:
-mikro-ohjaimena Arduino Mega 2560, jossa riittää tähän hommaan pinniä ja muistia ja muitakin resursseja
-CAN-väyläyhteyksiä 2 kpl (drivetrain ja infotainment)
-PWM-ohjauksia 6 kpl
-ON/OFF-ohjauksia 2 kpl (ei kytkettynä PWM-lohkoihin)
-10-bittisiä A/D-muunnostuloja 8 kpl (5/10 V valittavissa)
-digitaalituloja 8 kpl
-digitaalilähtöjä 3 kpl, 5/12V valittavissa, esim. sarjamuotoiseen ohjaukseen
-2 kpl 12-bittisiä K-termoparituloja, max. 1024 astetta
-lötkön valosummeri öljynpainevaroitukseen tai muuhun varoittamiseen
-5V-syöttö antureille, jännitevalvonnalla
-mitta-arvojen dataloggaus PC:lle USB:n kautta
Tällä hetkellä on käytössä tulopuolella 2 pakolämpömittausta, 2 pakopainemittausta, bensanpainemittaus, öljynpainemittaus ja MAP. Ohjauksessa N75 ahtoja varten ja toinen solenoidi pakoputkiston läpälle.
Kaikkiin mittauksiin on käytössä maksimiarvot/hälytysrajat säädettävällä viiveellä sekä antureiden toimivuuden tarkastus. N75-ohjaus on käytössä vain, jos kaikki arvot ovat kohdallaan ja anturit toimivat. Ja jos kesken vedon vaikka öljypainesummeri rääkäisee, bensanpaine tippuu tai pakopaine kasvaa liian suureksi, tiputaan peruspaineille ja mittaristoon näytetään vikakoodi siitä, mikä on hätänä. Jos vaikka jokin anturi hajoaa ja siitä tulee jatkuva koodi, voi tämän anturitulon ottaa väliaikaisesti pois käytöstä vakionopeudensäätimen viiksellä.
Mittariston yläriville saa kahdelle riville halutut arvot näkyviin ajotietokoneen viiksestä. Lisäksi sellaiseen päivittäiseen käyttöön on öljynlämpötila, joka N75-ohjauksen mennessä päälle vaihtuu ahtopainenäyttöön. Vakionopeudensäätimen viiksestä voi lisäksi säätää tällä hetkellä ahtopainesäätimen PID-säädinparametreja erillisestä valikosta (plus-miinus-cancel-resume --> menu ylös-menu alas-paluu-valinta). Säädinparametrit saa talteen flashille tai vain käyttömuistiin ja seuraavassa käynnistyksessä palataan muistissa oleviin. Ajoturvallisuuden vuoksi menun käyttö on sallittu vain vaihdekepin ollessa asennossa N tai P. :)
Näillä mennään tässä kohtaa ja varmasti tuonne tulee naputeltua kaikenlaisia ominaisuuksia myöhemmin. Tässä tätä kirjoittaessa tajusin juuri, että minkäänlaista sarjamuotoista tuloa kortilla ei ole, joten ajatuksissa oleva K-linjan kautta tapahtuva moottorinohjauksen kanssa keskusteleminen vaatii hieman tinaushommia. PC-dataloggaus on hieman vaiheessa: dataa kyllä tulee kortilta ulos, mutta PC:n puolen Python-koodiin en ole vielä hirveästi tutustunut, kun ei ole yhtään tuttua hommaa. uC:n C:tä on tullut sen verran paljon naputeltua, että se vaati vain tekemisen.
Miksi sitten tällainen piti tehdä? Pääasiallinen syy on se, että en halua yhtään kertaa moottoria rakentaa uusiksi sen vuoksi, että se on hajonnut jostain turhasta syystä, mitä ei sattunut yrmäytellessä huomaamaan. Päätin joskus aikoja sitten, että kun joskus rakennan jonkun tehokkaamman moottorin niin siihen tulee sellaiset valvonnat, ettei ainakaan sen vuoksi tule paskomaan. :) Öljynpainehälytyksessä on esim. tällä hetkellä hälytysrajat tyhjäkäynnillä, kahdella eri rpm:llä kylmällä ja kuumalla öljyllä eri paineissa ja lisäksi neljäs vielä korkeammilla kierroksilla. :D
- 7 tykkäystä
Comment
-
Tämä ei ole suuremmin edistynyt muuten kuin softan osalta. Porkkiksen kanssa on ajeltu ja säädelty ja ihmetelty kaikkia omituisuuksia, mitä vastaan on tullut. Moottori pelaa hienosti ja muutenkin kaikki toimii ongelmitta. 0.6 bar luokkaa on tällä hetkellä ahdot ja kyllä se jo vähän alkaa selkää vetämään penkkiin.
- 3 tykkäystä
Comment
-
Mitäpä tälle. Kaikenlaisia omituisuuksia on metsästetty edelleen ja parempaan suuntaan ollaan menossa. :) Hommasin kesävanteiksi 8V RS3:ssa olleet kullitetut Ultraleggerat, takana 8.5" ja edessä 9" ja tarkoitus on laittaa 225 taakse ja 245 eteen. Eihän ne eteen mahdu, mutta seuraavaksi kaksi paria tarvikelokareita tilaukseen ja niistä sitten hitsailee yhden parin leveitä lokareita. 10 mm pitää vähintään leventää, mutta katsotaan sitten tarkemmin, mikä on oikea määrä.
Auto on nyt seisonnassa ja samalla kun lokareita seppäilee niin tarkoitus on selvitellä tuo öljynpainehommakin loppuun.
- 1 like
Comment
-
Pasi varmaan tietänee että näihin saa kuitulokareita eri leveyksillä tilattua ihan valmiina?
Hienoa työtä tuon moottorivalvonnan kanssa!
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja pasi_ Näytä viestiSitten seuraavaksi surffaamaan muita satuloita. Porsse menee kalliiksi ja RS-satulat myös. Mutta uudemman Q7:n satulat olivat järkevämmän hintaisia, ja niillä menee 375x36 mm levy. Tuli mieleen Bildelsbasen ja sieltähän löytyi norjalaisesta purkamosta rahteineen 350 eurolla pari 21-vuosimallisen ja 30 tkm ajetun E tronin 6-mäntäsatuloita. Siihen verot ja tullit päälle niin pari loistokuntoisia ja kevyitä alumiinisatuloita lähti reilulla 450 eurolla.
Edit: näköjään B9 RS4:ssä on nämä samat satulat, siinä tosin RS-somistein. :)
Comment
-
Välillä vähän öljynpainejuttuja taas. Ajatuksena oli testata vielä yksi juttu, eli vaihtaa alumiininen kansi pois ja orkkiksesta muokattu tilalle. Jospa tällä homma paranisi, koska oikeastaan kaikki oli jo koitettu.
No, hymyhän hyytyi, kun ei mitään vaikutusta ollut tälläkään. Tässä muokattu muovikansi ja ryöstölaippa (eka) verrattuna alkuperäisiin tehtaan osiin (toka). Eli 0.2 bar häviää näillä öljynlämmöillä ja paine nousee ennen suodatinjalkaa (mittari):
Lopulta päätin sitten testata vielä yhden vaihtoehdon, eli jättämällä lämmönvaihtimen pois välistä ja laittamalla ryöstölaipan suoraan suodatinjalkaan:
Yllätys oli melkoinen, kun öljynpaine nousikin 0.7 bar!
Eli lopputuloksena:
a) Ryöstölaippa ilman lämmönvaihdinta 4.2 bar
b) Täysin tehtaan osilla lämmönvaihtimella -0.4 bar
c) Ryöstölaippa lämmönvaihtimella -0.7 bar
Eli ryöstölaippa toimii hyvin ilman lämmönvaihdinta, mutta huonosti lämmönvaihtimen kanssa. Ja lämmönvaihdin itsessään aiheuttaa painehäviötä. Joten mennään nyt ilman lämmönvaihdinta ja ryöstölaipalla. Talvella pitää varmaan jäähykennoa suojata, mutta se on sen ajan murhe. Lasken jäähdyttimen ja moottorin tyhjäksi ja lyön Mobil 1 5W50 sisään, jos se nostaisi vähän kuuman öljyn painetta nykyiseen 5W30:een verrattuna. Ja öljynvaihdon aika on muutenkin. Öljypumpun paineventtiili näyttää aukeavan 5 bar kohdalla, siihen stoppaa terävästi viileillä öljyillä.
Edit: Aiempiin tuloksiin verrattuna kierroksia on ollut näköjään enemmän ja öljy kuumempaa ja nyt on vielä käytetyt öljytkin, mutta tulokset ovat samanlaisia, vaikka absoluuttiset erot ovat pienempiäViimeksi muokannut pasi_; 15.5.2024, 09:12.
- 2 tykkäystä
Comment
-
Lokarit ja konepelti tuli maalarilta. Lokarien istuvuus ja raot eivät ole ihan parhaat. Vähän on halpislokarin makua ja hitsauskin on vedellyt vähän, joten tarvitsee hieman voimaa laittaa niitä kohdalleen. Mutta mitoitus muuten aika just eikä melkein noille pyörille.
Seuraavaksi sisälokarien sovittelu ja pieni levittäminen, katotaan, miten onnistuu.
- 3 tykkäystä
Comment
-
Ihan hetken sai etsiä sopivia ritilöitä sisälokareihin, että kulkisi jäähdyttimiltä ilmakin läpi. Olin jo ostamassa 3G-Passatin lokereita ja vetää niistä säkeiköt irti, mutta päätin vielä hatusta tempaista Golf 2017 ja mitäs siellä olis. Siellähän oli Ärrämallissa just sopivat lokarit hintaan 47 e ja vielä ruuvattava säleikkö. 5G0805912T. Pitää tilata toisellekin puolelle.
Viimeksi muokannut Killeri; 21.6.2024, 21:52.
- 3 tykkäystä
Comment
-
Öljynpainetarina jatkuu. :D Eihän se pelkkä ryöstölaippakaan toimi. Miulla oli siellä jatkoholkkina laipan mukana tullut holkki, johon olin testiksi porannut kolme lisäreikää. Nämä osuivat nyt tässä versiossa niin, että niistä pääsi öljy suoraan laipan paluupuolelle, eli osa öljystä ei kiertänyt laipan kautta ollenkaan. Mietin, että sillä ei ole varmaankaan suurta väliä, mutta ei oikein öljyt jäähtyneet, joten otin holkin pois ja hitsasin reiät umpeen. Nyt kaikki öljy kiertää laipan kautta.
Ja kappas, aiemmin hiljaa ollut öljynpainehälytin alkoi huudella jatkuvasti kierroksilla. Vajaa 1 bar tippui öljynpaineet kolmen reiän hitsaamisella umpeen.
Alkoi taas leikata sen verran kiinni, että revin koko paskan sieltä pois ja palautin kaiken tehtaan malliin lämmönvaihtimineen. Laitoin lämmönvaihtimelle oman pumpun ja käytin öljynjäähdytintä veden jäähdyttämiseen. Normaalisti lämmönvaihtimen läpi kiertää moottorin jäähdytysvesi, mutta lämpöjen noustessa riittävästi, suljetaan moottorikierto ja kierrätetään vettä vain lämmönvaihtimen ja jäähdyttimen kautta. Tilaahan on laittaa vähän letkuja, yksi pumppu ja kolmitieventtiili. :D Laitoin vielä puhaltimen ja vähän ilmanohjaimia. Sielläkin on niin hyvin tilaa, että lopullista puhallinkoteloa piti vähän kulmasta hakata ja puskurista leikata pieni pala pois sumarin kohdalta. Sumarin liitinkin on ehkä 5 mm:n päässä kotelosta. Nyt näyttäisi ilma menevän ajossa jäähdyttimen läpi ilman mitään kanavia puskuriin. Laitoin jäähdyttimen veden paluuseen lämpöanturin, niin näkee tuon toiminnan hyvin mittaristosta. Öljynpaineetkin on korkeilla öljylämmöillä vielä ihan kohdallaan. Toivottavasti tämä homma loppuisi nyt. :D
Comment
-
Toinen asia, mikä ihmetyttää, on pakopaine. 0.6 barin ahdoilla pakopaine on 1 bar täysillä kierroksilla. Anturit on molemmissa kanavissa ennen ahtimen nieluja. DP:ssa vastapaine on 0.2 bar, mikä on hieman outoa 3.5" putkistolla. Onko sitten todellista vai jotain mittauskohinaa, mutta pitää mittailla vielä pakoputkistosta ensimmäisen äänenvaimennin-kattihässäkän jälkeen, ettei se nyt aiheuta jotain vastusta.
Mutta jotenkin outoa, että tuon kokoisella ahtimella ja naurettavilla ahdoilla pakopainetta on noin paljon yli ahtopaineen. Lisäksi ysikasilla ajaessa pakolämmöt on nelosvaihteelle asti vedettynä lähes 900 astetta, vaikka seokset on ihan ookoo ja muutenkin kaikki on lokien mukaan kohdallaan.
Täytyy asiaa koittaa selvitellä, mutta jos tuo oma pakosarja yhdistettynä alkuperäisiin pakosarjoihin olisi jotenkin huono, niin ei luulisi pakopainetta olevan juuri ennen ahtimen laippaa vaan aiemmin.
Comment
-
Mitä painetta pakosarjan pulssielämästä haluat mitata? Pakosarjassa voi olla helposti luokkaa 10bar painepiikkejä riippuen pakoventtiilien ajoituksesta. Jos mittalaitteessa ei hertsit riitä mittamaan painetta suurin piirtein per aste kampiakselin kääntymisessä, niin tulos on aina keskiarvo jostain lukemasta. Jos on sähköiset anturit niin kokeile skoopilla katsoa mitä anturit antaa minimi ja maksimiarvoina. Siitä voi nähdä sen, että millä välillä pakosarjan paine vaihtelee.
Comment
-
Hieno auto! Sopii nuo kullanväriset vanteet hyvin mustaan.
Millainen tuollainen A3 on ajaa yleisesti muuten tuolla 3.2 moottorilla? Jonkin verran lukenut, että kovin etupainoinen noin isolla moottorilla ja sitten aliohjautuu, sekä tuon ikäinen Haldex eikä alusta välttämättä erotu erikseen. Onko liian kriittistä?
Comment
-
En oo tällä radalla käynyt ja kadulla on ihan ookoo. Tässä on H&R:n vakaajat ja KW Variante 3. Nyt vielä edessä leveämmät renkaat. Haldexista ei ole kyllä pahaa sanottavaa ja talvella on oikein hauska paketti ajella.
En ole niin tärkeänä pitänyt katuautossa loistavia ajo-ominaisuuksia, kunhan tuntuu käteen kivalta. Jos meinaa radalle mennä, niin sitten pitää tehdä vehkeet sitä varten, niin sitten on hauskaa. :)
Comment
-
Tuli tuota painojakaumaa tutkittua joskus ja vakiokuntoinen 3.2 moottori painaa hieman lähteestä riippuen 170kg, 2.0TFSI 155kg, 2.5TFSI 185kg eli verkku ei ole mikään tonnikeiju näihin verrattuna. Tässä Pasin autossa on varmaan jokunen lisäkilo tullut etuakselille :) Perstuntumalta tuo oma 3.2 H&R alustajutuilla + slickseillä tuntuu ketterämmältä kuin entinen RS3 samoilla seteillä. 2.5TFSIn jatkeena myös vahvempi/raskaampi DQ500 vaihteisto kun näissä 3.2 on kevyempirakenteinen DQ250. Olen ainakin itse ollut tyytyväinen ajettavuuteen nyt näiden muutosten jälkeen ja kyllähän näitä tuolla kerhon ratapäivilläkin näkyy ajossa. Vähän ohi ketjun aiheen mutta ''tuli tässä mieleen''.
Comment
-
Kyllähän 8P on varsin kohtuullisella vaivalla mahdollista saada aika hyväksi ajettavaksi, eikä oo aliohjauksesta vaivaa. Kulmapainovaa'alla en oo tuota vaimon A3:sta käyttäny mutta nätisti menee radalla. Kunnolliset coilit ja polyuretaania joka paikkaan, ei se oikeestaan muuta edes tarvi. Ratahommissa ekana alkaa jo noilla alle 250 tehoillakin penkki ja vyöt oleen seuraava parannuskohde jos haluais luotettavasti uskaltaa kovempaa painaa mutkiin. Haldexin parjaaminenkin on nykyään vähän kornia kun niihin saa muutamalla satasella osat joilla voi vaikka koko keksinnön ennallistaa uuden veroiseksi.
Sitten on tietysti nää jälkiahtomiehet jotka tekee jotain kolme tai neljä kertaa vakiota tehokkaampia ja saa kaikki vehkeet rikki mutta se kuuluu harrastukseen. Lajin helppous viehättää, varmasti tätäkin autoa tehdessä :)
Comment
Comment