Tilaa on kyllä hyvin, itsekin sitä tutkin.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A3 8P 3.2 kuntokuurilla
Collapse
X
-
Hieman tuota öljyasiaa paikan päälläkin pähkäilleenä voin lyhyesti todeta, että missään ei ole mitään järkeä. Koska ongelma ilmenee myös, jos ryöstölaipasta purkaa termarisielun pois, ei mielestäni pumpun paineenrajoitus ole avain onneen. Voisi se toki silti vaikuttaa.
Kapeikkopaikkoja ei varsinaisesti ole vakiota enempää. Ahtain paikka on tuo kuvissa näkyvä kansi, mutta ei siinä originaalissakaan mitään ruhtinaallisia aukkoja ole ja mocaliin niitä on lisätty ilman vaikutusta asiaan.
Jotenkinhan se laippa&kansi kuitenkin pakosti lisää vastusta, koska lopputulos on noin merkittävä pudotus paineissa.
Suodatinjalassa on tosiaan erillinen haara lämmönvaihtimelle eli itse suodatin ei liity tähän asiaan oikeastaan mitenkään. Käsittääkseni suodatinjalassa ei ole mitään sisäisiä venttiileitä tms härveileitä pl takaisku kannen kanavien tyhjäksi valumisen estämiseksi.
Comment
-
En nyt ole asiantuntija, mutta jatkan veikkailemista.
Tässäkään aplikaatiossa paine ei kai sinällään ole se varsinainen itseisarvo, vaan öljyn riittävä tilavuusvirta. Paine vaan on helppompi mitata ja järjestelmän tilavuuden pysyessä samana, muutokset paineessa kertovat muutoksista tilavuusvirrassa.
Comment
-
Jännä homma, itsellä mocalin setti 1.8T kyljessä ei aiheuttanut mitään muutoksia öljynpaineessa vaikka tilavus kasvoi varmaan yli itran. Ei juuri koskaan mennyt alle 3 bar. Jos öljyt oli +100C niin sitten saattoi olla 2,7bar tyjäkäynnillä. Mitäs öljyä tuolla koneessa on ja voisko siellä olla nyt vähän liikaa esimerkiksi viinaa seassa?
Comment
-
Miltäs öljynpaineen logi näyttää molemmilla osilla jos tallennuksen laittaa päälle, ennen kuin koneen starttaa tulille? Käviskö toisilla osilla siellä joku piikki startin jälkeen, joka vois saada esim ylipaineventtiilin aukeamaan ja jos siinä olis jotain vikaa, se vois jäää vuotamaan? Ja juu, eihän se tilanne öljyn suhteen tosiaan muutu osia vaihtamalla. Mun mocalin laippa tosin oli semmonen suodattimen ja jalan väliin asennettava.
Comment
-
Öljynpaineet on tasaisesti vähemmän. Lämpötila vaikuttaa eroon. Kannattaa muistaa se, että laipan kanssa ENNEN suodatinjalkaa paine NOUSEE ja suodatinjalan JÄLKEEN LASKEE, mutta kun orkkisosat laitetaan kiinni, niin ENNEN suodatinjalkaa paine LASKEE ja suodatinjalan JÄLKEEN NOUSEE. Eli tästä voidaan päätellä, että suodatinjalassa oleva kuristus häviää ja virtaus läpi kasvaa.
Öljynä Castrol Edge 5W30 eli normaali LL-öljy, mitä tuohon suositellaan. Öljyillä ajettu mittaushetkellä ehkä 20 km, joten ei 98E:stä viinaa hirveästi ole ainakaan päässyt imeytymään. Luultavasti asentaja juonut enemmän mitä moottorin läpi on etanolia mennyt. :)
Orkkisosilla kun olen nyt ajellut, niin 90 asteen öljyillä on painetta n. 3.8-4 bar 4000 kierroksella, pienemmillä kierroksilla tuosta sitten laskee jonkin verran. Tehtaan speksi sanoo 80 asteessa 2 bar 1700 rpm ja 2.5 bar 2000 rpm ja sen verran siellä on ja tehtaan mittaus tehdään vielä ennen suodatinjalkaa. Jalassa tulee häviötä oman mittauksen mukaan joku 0.3 bar tms.
Tässä paine ennen suodatinjalkaa (mittari) ja jälkeen (teksti) laipan kanssa:
Ja tässä orkkisosilla:
Viimeksi muokannut pasi_; 22.10.2023, 23:15.
Comment
-
- 2 tykkäystä
Comment
-
Minulla ei ole tommosista ryöstölaipoista kokemusta, ja tämä saattaakin olla melko turha ihmettelyn aihe, ja ehkä jo kokeiltukin, mutta onko sillä mitään väliä miten päin ryöstölaippa on? Onko siis sillä tavalla symmetrinen että öljy kulkee samoin miten päin laippa onkaan? Ongelma on Pasille varmaan ärsyttävä, mutta muuten järjettömyydessään mielenkiintoinen...
Comment
-
Ei liene juuri merkitystä, mutta ei se sovi kuin yhdellä tavalla, kun integroitu tiiviste on vain toisella puolella. Ja kyllä, täysin järjetön juttu. :D
Meillä on töissä labrakäytössä hyvä virtausmittari. Meinasin, jos jossain vaiheessa ajaisi molempien kansien läpi vettä ämpäriin ihan vaan testiksi.Viimeksi muokannut Killeri; 23.10.2023, 15:21.
Comment
-
Alkuperäiset tuethan voi jäykistää valamalla aukot täyteen polyuretaania.
UR350 Polyuretaanielastomeeri 1+0,35kg - Joustava - Materialshop
Esim tuolla setillä, Aika paljon halvempi kuin ostaa muualta täytepalat, tai ostaa aftermarket nikaretta...
Kyllä se koiranluukin kannattaa puslittaa uudestaan jos voimaa lähdetään hakemaan, kone kuitenkin vääntää juuri sinne apurunkoon päin, kun oikeasti polkee.Viimeksi muokannut gedu; 4.11.2023, 21:22.
Comment
-
Mä täyttelin aikoinaan possusta vaihdelaatikon kannakkeen sian tuulilasiliimalla (uretaania sekin) ja hyvä tuli. Samaa reseptiä käyttänyt moni muukin. Vähän se oli hidasta kuivumaan, mutta pari päivää teki tehtävänsä.
https://www.instagram.com/p/BK84YLIB...MzRlODBiNWFlZA ==
Ja tässä vielä vähän siistittynä
https://www.instagram.com/p/BLJbDPmh...MzRlODBiNWFlZA ==
Viimeksi muokannut JM; 4.11.2023, 23:09.
Comment
-
Joo, oon miettinyt Sikaflexillä täyttämistä. Oikean puolen kannaketta ei oikein helposti saa jäykistettyä. Täytyy tutkia tuota laatikon kannakettakin, kun kompurakoppa hieroo hieman rintapellin lämpösuojaa, vaikka rakoakin on sentti. :D
Porkkiksen kanssa on saatu softa siihen malliin, että kaikki tuntuu pelaavan isojen suuttimien, ison maffin ja toisen imusarjan kanssa hyvin, joten seuraavaksi päästään jo vähän nostelemaan ahtoja. Vaparin pohjalta tekemisessä on omat haasteensa. Oman ahtopainesäätimen kanssa tuli sellainen pieni miinus, että väylästä ei mitään nakutietoja löydy. Katsotaan, että pitääkö R32 loggerin pohjalta lähteä miettimään K-linjan kautta dataloggausta.Viimeksi muokannut pasi_; 5.11.2023, 00:17.
Comment
-
-
Kyllö siellä vääntötuki sen verran elastinen oli, vaikka täysin ehjä, että jotain piti keksiä. Sen verran inhottavalta vaikutti puslan vaihtaminen apurunkoon, että tekaisin tuollaisen tuen, joka sallii pienen liikkeen ja nojaa puslan sisäpuolen ulkokehään. Vaikuttaisi sorkkaraudalla kääntämällä auttavan.
Comment
Comment