Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 8P 3.2 kuntokuurilla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tilaa on kyllä hyvin, itsekin sitä tutkin.

    Comment


      Ahtopainesäädin ja dataloggeri ja ohjain ja mittalaite jne. olis valmis ja autossa paikallaan. Myöhemmin asiasta lisää. :)

      Click image for larger version

Name:	IMG_20231013_092232.jpg
Views:	1610
Size:	170,1 Kt
ID:	1962709 Click image for larger version

Name:	IMG_20231018_113448.jpg
Views:	1598
Size:	206,8 Kt
ID:	1962708 Click image for larger version

Name:	IMG_20231018_112313.jpg
Views:	1574
Size:	144,2 Kt
ID:	1962710

      Comment


        Hieman tuota öljyasiaa paikan päälläkin pähkäilleenä voin lyhyesti todeta, että missään ei ole mitään järkeä. Koska ongelma ilmenee myös, jos ryöstölaipasta purkaa termarisielun pois, ei mielestäni pumpun paineenrajoitus ole avain onneen. Voisi se toki silti vaikuttaa.

        Kapeikkopaikkoja ei varsinaisesti ole vakiota enempää. Ahtain paikka on tuo kuvissa näkyvä kansi, mutta ei siinä originaalissakaan mitään ruhtinaallisia aukkoja ole ja mocaliin niitä on lisätty ilman vaikutusta asiaan.
        Jotenkinhan se laippa&kansi kuitenkin pakosti lisää vastusta, koska lopputulos on noin merkittävä pudotus paineissa.

        Suodatinjalassa on tosiaan erillinen haara lämmönvaihtimelle eli itse suodatin ei liity tähän asiaan oikeastaan mitenkään. Käsittääkseni suodatinjalassa ei ole mitään sisäisiä venttiileitä tms härveileitä pl takaisku kannen kanavien tyhjäksi valumisen estämiseksi.

        Comment


          Oon vähän hukassa vielä tuon rakenteen kanssa mutta eihän tuo ryöstölaippa voi haitata öljynsuodattimen ylipaineventtiilin toimintaa?

          Kokeilis mitä paineet on laippa kasattuna mutta ilman suodatinta.

          Comment


            Onko noissa öljynpaineissa mahdollista että kun vastus tippuu niin paine laskee? Pumppu vaatii tiettyä vastapainetta, ja jos se katoaa, niin paine laskee. Onko sitä suljettu täysin pois? Kunhan mielenkiinnosta kyselen, aihe kumminkin aika mielenkiintoinen.

            Comment


              En nyt ole asiantuntija, mutta jatkan veikkailemista.

              Tässäkään aplikaatiossa paine ei kai sinällään ole se varsinainen itseisarvo, vaan öljyn riittävä tilavuusvirta. Paine vaan on helppompi mitata ja järjestelmän tilavuuden pysyessä samana, muutokset paineessa kertovat muutoksista tilavuusvirrassa.


              Comment


                Jännä homma, itsellä mocalin setti 1.8T kyljessä ei aiheuttanut mitään muutoksia öljynpaineessa vaikka tilavus kasvoi varmaan yli itran. Ei juuri koskaan mennyt alle 3 bar. Jos öljyt oli +100C niin sitten saattoi olla 2,7bar tyjäkäynnillä. Mitäs öljyä tuolla koneessa on ja voisko siellä olla nyt vähän liikaa esimerkiksi viinaa seassa?

                Comment


                  Ei kait se viina yhtäkkiä lisäänny/poistu öljystä kun eri vaihtoehtoja kokeilee ja aina vakiovehkeillä paine on hyvä.

                  Comment


                    Miltäs öljynpaineen logi näyttää molemmilla osilla jos tallennuksen laittaa päälle, ennen kuin koneen starttaa tulille? Käviskö toisilla osilla siellä joku piikki startin jälkeen, joka vois saada esim ylipaineventtiilin aukeamaan ja jos siinä olis jotain vikaa, se vois jäää vuotamaan? Ja juu, eihän se tilanne öljyn suhteen tosiaan muutu osia vaihtamalla. Mun mocalin laippa tosin oli semmonen suodattimen ja jalan väliin asennettava.

                    Comment


                      Öljynpaineet on tasaisesti vähemmän. Lämpötila vaikuttaa eroon. Kannattaa muistaa se, että laipan kanssa ENNEN suodatinjalkaa paine NOUSEE ja suodatinjalan JÄLKEEN LASKEE, mutta kun orkkisosat laitetaan kiinni, niin ENNEN suodatinjalkaa paine LASKEE ja suodatinjalan JÄLKEEN NOUSEE. Eli tästä voidaan päätellä, että suodatinjalassa oleva kuristus häviää ja virtaus läpi kasvaa.

                      Öljynä Castrol Edge 5W30 eli normaali LL-öljy, mitä tuohon suositellaan. Öljyillä ajettu mittaushetkellä ehkä 20 km, joten ei 98E:stä viinaa hirveästi ole ainakaan päässyt imeytymään. Luultavasti asentaja juonut enemmän mitä moottorin läpi on etanolia mennyt. :)

                      Orkkisosilla kun olen nyt ajellut, niin 90 asteen öljyillä on painetta n. 3.8-4 bar 4000 kierroksella, pienemmillä kierroksilla tuosta sitten laskee jonkin verran. Tehtaan speksi sanoo 80 asteessa 2 bar 1700 rpm ja 2.5 bar 2000 rpm ja sen verran siellä on ja tehtaan mittaus tehdään vielä ennen suodatinjalkaa. Jalassa tulee häviötä oman mittauksen mukaan joku 0.3 bar tms.

                      Tässä paine ennen suodatinjalkaa (mittari) ja jälkeen (teksti) laipan kanssa:

                      ​ ​ Click image for larger version

Name:	IMG_20231014_084539.jpg
Views:	1294
Size:	59,4 Kt
ID:	1962991 Click image for larger version

Name:	IMG_20231014_084452.jpg
Views:	1333
Size:	116,3 Kt
ID:	1962990

                      Ja tässä orkkisosilla:

                      Click image for larger version  Name:	IMG_20231014_120422.jpg Views:	0 Size:	62.9 KB ID:	1962988 Click image for larger version  Name:	IMG_20231014_120354.jpg Views:	0 Size:	118.1 KB ID:	1962989
                      Viimeksi muokannut pasi_; 22.10.2023, 23:15.

                      Comment


                        Pakoputkistokin tuli tehtyä loppuun jo aikoja sitten, siitä tuli ääniltään todella hiljainen. Ei mitään ongelmaa ajella läppä auki 3.5" takapöntölle asti, mutta läppä kiinni on ihan tehdaspelin kuuloinen.

                        Click image for larger version

Name:	IMG_20230921_122136.jpg
Views:	1366
Size:	181,3 Kt
ID:	1962998 Click image for larger version

Name:	IMG_20230921_124157.jpg
Views:	1343
Size:	101,9 Kt
ID:	1962999 Click image for larger version

Name:	IMG_20230921_123045.jpg
Views:	1358
Size:	116,3 Kt
ID:	1963000 Click image for larger version

Name:	IMG_20230921_124120.jpg
Views:	1336
Size:	107,1 Kt
ID:	1963001 Click image for larger version

Name:	IMG_20231001_183552.jpg
Views:	1374
Size:	294,8 Kt
ID:	1962997 Click image for larger version

Name:	IMG_20231001_122353.jpg
Views:	1358
Size:	217,8 Kt
ID:	1962994 Click image for larger version

Name:	IMG_20231003_182754.jpg
Views:	1379
Size:	109,7 Kt
ID:	1962993 Click image for larger version

Name:	IMG_20231003_182630.jpg
Views:	1380
Size:	121,2 Kt
ID:	1962996 Click image for larger version

Name:	IMG_20231003_182555.jpg
Views:	1369
Size:	189,1 Kt
ID:	1962995

                        Comment


                          Bensapuolelle tuli isommat polymidiputket ja tankkiin järeämpi pumppu. Suuttimiksi Finjectorilta 1100 cc:t.

                          Click image for larger version

Name:	IMG_20231006_185657.jpg
Views:	1347
Size:	132,9 Kt
ID:	1963010 Click image for larger version

Name:	IMG_20231006_185737.jpg
Views:	1364
Size:	211,9 Kt
ID:	1963009 Click image for larger version

Name:	IMG_20231006_175737.jpg
Views:	1346
Size:	98,6 Kt
ID:	1963008 Click image for larger version

Name:	IMG_20230922_150246.jpg
Views:	1357
Size:	116,6 Kt
ID:	1963003 Click image for larger version

Name:	IMG_20230922_150312.jpg
Views:	1333
Size:	119,1 Kt
ID:	1963004 Click image for larger version

Name:	IMG_20230922_150427.jpg
Views:	1334
Size:	97,2 Kt
ID:	1963006 Click image for larger version

Name:	IMG_20230922_150756.jpg
Views:	1319
Size:	86,4 Kt
ID:	1963007 Click image for larger version

Name:	IMG_20230922_155619.jpg
Views:	1340
Size:	114,9 Kt
ID:	1963005

                          Bensakiskoon tuli Vianorilta rengasventtiilin mutka, joka sopi ilmausnippaan. Siitä sitten T-haaralle, jossa paineanturi ja siitä alumiiniseen Bar-Tekin paineensäätimen runkoon.


                          Click image for larger version

Name:	IMG_20230922_224212.jpg
Views:	1436
Size:	242,0 Kt
ID:	1963012 Click image for larger version

Name:	IMG_20231006_202345.jpg
Views:	1398
Size:	167,9 Kt
ID:	1963011


                          Comment


                          • Minulla ei ole tommosista ryöstölaipoista kokemusta, ja tämä saattaakin olla melko turha ihmettelyn aihe, ja ehkä jo kokeiltukin, mutta onko sillä mitään väliä miten päin ryöstölaippa on? Onko siis sillä tavalla symmetrinen että öljy kulkee samoin miten päin laippa onkaan? Ongelma on Pasille varmaan ärsyttävä, mutta muuten järjettömyydessään mielenkiintoinen...

                            Comment


                              Ei liene juuri merkitystä, mutta ei se sovi kuin yhdellä tavalla, kun integroitu tiiviste on vain toisella puolella. Ja kyllä, täysin järjetön juttu. :D

                              Meillä on töissä labrakäytössä hyvä virtausmittari. Meinasin, jos jossain vaiheessa ajaisi molempien kansien läpi vettä ämpäriin ihan vaan testiksi.
                              Viimeksi muokannut Killeri; 23.10.2023, 15:21.

                              Comment


                                Ostin uudet moottorin ja laatikon kumit, mutta laatikko oli edelleen aika elastisen oloinen. Jospa se tällä tukevoituisi, mutta olisi kuitenkin pääasiassa pehmeiden kumien varassa ja ei tärinät tulisi koriin.

                                Click image for larger version

Name:	IMG_20231030_135320.jpg
Views:	1183
Size:	236,7 Kt
ID:	1963337 Click image for larger version

Name:	IMG_20231030_144606.jpg
Views:	1177
Size:	223,6 Kt
ID:	1963336

                                Comment


                                  Mitenkäs laatikon alla "koiraluu" pusla? Siihen oli itelläni paras päivitys laittaa PU insertti mitä aika moni jenkkien vauhtiputka myy. Uuteen tukivarteen ja kumipuslaan toki liitettynä.

                                  Comment


                                    Ihan OK vaikutti olevan. Sehän estää vain moottorin kiertymistä ja se ei haittaa, jos paketti pysyy vaan muuten paikallaan.

                                    Comment


                                      Juu totta, en hahmottanut minkä suuntaista liikettä tuossa haluttiin hallita.

                                      Itselläni oireet oli juurikin tuo hullunlailla kiertoliikkeen lisääntyminen, kun sen koiranluun pusla oli ihan loppu. Tuntui että pienillä vaihteillä öljypohja kävi kantapäissä asti.

                                      Comment


                                        Siitähän se sitten selviää, kunhan oikeasti voimaa otetaan. Taitaa mennä kevääseen, kun talvi yllätti autonrakentajan. :) Mutta koitetaan saada vähän kulkua kuitenkin.

                                        Comment


                                          Alkuperäiset tuethan voi jäykistää valamalla aukot täyteen polyuretaania.

                                          UR350 Polyuretaanielastomeeri 1+0,35kg - Joustava - Materialshop

                                          Esim tuolla setillä, Aika paljon halvempi kuin ostaa muualta täytepalat, tai ostaa aftermarket nikaretta...

                                          Kyllä se koiranluukin kannattaa puslittaa uudestaan jos voimaa lähdetään hakemaan, kone kuitenkin vääntää juuri sinne apurunkoon päin, kun oikeasti polkee.
                                          Viimeksi muokannut gedu; 4.11.2023, 21:22.

                                          Comment


                                            Mä täyttelin aikoinaan possusta vaihdelaatikon kannakkeen sian tuulilasiliimalla (uretaania sekin) ja hyvä tuli. Samaa reseptiä käyttänyt moni muukin. Vähän se oli hidasta kuivumaan, mutta pari päivää teki tehtävänsä.

                                            https://www.instagram.com/p/BK84YLIB...MzRlODBiNWFlZA ==



                                            Ja tässä vielä vähän siistittynä
                                            https://www.instagram.com/p/BLJbDPmh...MzRlODBiNWFlZA ==

                                            Viimeksi muokannut JM; 4.11.2023, 23:09.

                                            Comment


                                              Joo, oon miettinyt Sikaflexillä täyttämistä. Oikean puolen kannaketta ei oikein helposti saa jäykistettyä. Täytyy tutkia tuota laatikon kannakettakin, kun kompurakoppa hieroo hieman rintapellin lämpösuojaa, vaikka rakoakin on sentti. :D

                                              Porkkiksen kanssa on saatu softa siihen malliin, että kaikki tuntuu pelaavan isojen suuttimien, ison maffin ja toisen imusarjan kanssa hyvin, joten seuraavaksi päästään jo vähän nostelemaan ahtoja. Vaparin pohjalta tekemisessä on omat haasteensa. Oman ahtopainesäätimen kanssa tuli sellainen pieni miinus, että väylästä ei mitään nakutietoja löydy. Katsotaan, että pitääkö R32 loggerin pohjalta lähteä miettimään K-linjan kautta dataloggausta.
                                              Viimeksi muokannut pasi_; 5.11.2023, 00:17.

                                              Comment


                                                Jaa niin tää on motronicilla vielä. Ei varsinaisesti menty sieltä missä aita on matalin :)

                                                Comment


                                                  Onkos noin tuoreissa autoissa vielä k-linja käytössä?

                                                  Comment


                                                    On siellä se, mutta ei sitä käytetä. Testasin R32 loggeria geneerisellä piuhalla K-linjasta ja hyvin pelaa dataloggaus suoraan rammista.

                                                    Comment


                                                      Kyllö siellä vääntötuki sen verran elastinen oli, vaikka täysin ehjä, että jotain piti keksiä. Sen verran inhottavalta vaikutti puslan vaihtaminen apurunkoon, että tekaisin tuollaisen tuen, joka sallii pienen liikkeen ja nojaa puslan sisäpuolen ulkokehään. Vaikuttaisi sorkkaraudalla kääntämällä auttavan.

                                                      Click image for larger version

Name:	IMG_20231105_135249.jpg
Views:	692
Size:	146,3 Kt
ID:	1963662 Click image for larger version

Name:	IMG_20231105_135211.jpg
Views:	711
Size:	99,8 Kt
ID:	1963663

                                                      Comment


                                                        Samaa ideaa kun vaikka tässä Powerflexin insertissä mitä yleensä laitetaan. Mulla elää moottori myös tarpeettoman paljon eestaas varsinkin kaasua painaessa/nostaessa ja meinasin tuon viritellä uuden koiranluun kanssa.

                                                        Comment


                                                          Näitä kattelin kans, kun on joka puslaan olemassa. Vaikuttaa vähän psykologisilta osilta ainakin laatikon ja koneen kannakkeessa. :D

                                                          Comment


                                                            Kai tuo keltainen urtsukka on sen verran jäykkää kamaa ettei niin hirveästi lattaraudalle häviä vaikka vähän kuitenkin :) Vilillä taisi olla hyviä kokemuksia tästä tuolla aiempana, saapi nähdä ite sitten.

                                                            Comment


                                                              Juurikin samanlainen insertti tuli exään hommattua muistaakseni ECS tuningilta. Mutta tuommonen rautanen ajaa varmasti ideallaan ihan samaa asiaa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X