Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 8P 3.2 kuntokuurilla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Sittenhän se oli ensimmäisen startin aika ja eipä sitä kummemmin tarvinnut avainta kääntää: https://drive.google.com/file/d/1NJU...usp=drive_link

    Seuraavaksi sitten jäähdytysnesteiden täyttö. Alipainetäyttölaitteella laitoin alipaineet sisään ja eihän ne siellä pysy. Suhina kuului jostain termarikotelon luota. Laitoin ylipainetta sisään ja sieltähän se kotelon välistä kupli. Joku oli asentanut hieman huolimattomasti tiivisteen. Tosin kyllä se kunnolla oli, mutta päässyt varmaan asennuksen aikana muljahtamaan reunasta pois. Uusi tiiviste o-renkaasta tilalle ja vähän Reinzosiliä kaveriksi ja johan toimi.

    Click image for larger version  Name:	1692297692112.jpg Views:	0 Size:	110.2 KB ID:	1960303

    Sitten pääsikin käyttämään moottorin lämpimäksi: https://drive.google.com/file/d/1NEW...usp=drive_link

    Kaikki tuntuu pelaavan hyvin, ei mitään ylimääräisiä ääniä kuulu mistään. Kytkinkin tuntui pelaavan ja renkaat lähti pyörimään ja myös pysähtyivät. :)

    Nyt odotellaan Marteliukselta pakoputkikamoja ja sen jälkeen pääsee miettimään sisäänajoja. Pientä puskurin näpertelyä ja jarrujen ilmausta jne. tässä tiedossa vielä osia odotellessa. Lisäksi Porkkis napsuttelee softaan oikeanlaisen maffin, nyt on käytelty vielä ilman maffia.

    Comment


      Vähän Dremeliä ja vinkua ja hyvinhän se istuu. Klemmarit meni maalaukseen. :)

      Click image for larger version  Name:	IMG_20230819_161509.jpg Views:	0 Size:	259.3 KB ID:	1960309 Click image for larger version  Name:	IMG_20230819_161542.jpg Views:	0 Size:	163.2 KB ID:	1960310

      Comment


        Pari osaa puuttuu, mutta jospa näistä syntyis.

        Click image for larger version

Name:	IMG_20230823_153333.jpg
Views:	2250
Size:	107,3 Kt
ID:	1960475

        Comment


          Keskipönttö rakenneltu. Kunhan läppä saapuu katin viereen, niin sitten pääsee heppailemaan autoon kiinni ja tekemään kannakkeet.

          Click image for larger version

Name:	IMG_20230825_194141.jpg
Views:	2041
Size:	209,9 Kt
ID:	1960606 Click image for larger version

Name:	IMG_20230825_195114.jpg
Views:	1985
Size:	143,5 Kt
ID:	1960610 Click image for larger version

Name:	IMG_20230825_205842.jpg
Views:	1983
Size:	98,5 Kt
ID:	1960607 Click image for larger version

Name:	IMG_20230825_205852.jpg
Views:	1983
Size:	93,9 Kt
ID:	1960608 Click image for larger version

Name:	IMG_20230825_225013.jpg
Views:	2051
Size:	190,2 Kt
ID:	1960609

          Comment


            Etupalkkikin syntyi viikonloppuna.

            Click image for larger version

Name:	IMG_20230828_183058.jpg
Views:	2003
Size:	257,3 Kt
ID:	1960612 Click image for larger version

Name:	IMG_20230828_183031.jpg
Views:	1993
Size:	249,4 Kt
ID:	1960613 Click image for larger version

Name:	IMG_20230828_183811.jpg
Views:	2093
Size:	251,4 Kt
ID:	1960614

            Comment


            • saa nähdä kuinka tuo vesicuuleri toimii

              Comment


                Jahas, sielläkin on ahdettu. :) Miten iso kenno tuli keulalle? Kyllähän se syylärin kokoisen vaatii.

                Comment


                  Putkisto tuli valmiiksi takapönttöä lukuun ottamatta, koska takapöntön kuori on vissiin vielä Simonsilla ajatuksen asteella. Ja tulipa muuten hyvä! Läppä kiinni voi ajella ilman takapönttöä ja ketään ei kiinnosta, läppä auki taas äänimaailma on lievästi sanottua äänekäs. Tuota kun hitsaili migillä kasaan ja tigittelyyn verrattuna sujui n. 1/10 ajasta niin totesin, että tästä ei nyt tule hitsipornoa, tai sitten se on vähän sellaista halvemman budjetin versiota.

                  Click image for larger version  Name:	1694193868124.jpg Views:	0 Size:	184.7 KB ID:	1961011 Click image for larger version  Name:	1694193868114.jpg Views:	0 Size:	180.9 KB ID:	1961010

                  Ja sittenhän sitä voikin ottaa auton ajoon!

                  Click image for larger version  Name:	1694193868090.jpg Views:	0 Size:	321.1 KB ID:	1961012

                  Ensimmäisten ajeluiden jälkeen kaikki pelaa hyvin, mutta vähän pitää sipistellä joitain juttuja.

                  -Huohotin lyhyellä putkella ahtimen imuun ei taida oikein toimia, taitaa pysyä ahtoputkista ruosteet pois. Pitänee muokata sitä tai sitten tehdä huohotinsäiliö.
                  -PETG:stä printattu turpon imussa oleva muovihäkkyrä ja haitariputki eivät kestäneet jälkilämpöä ja molemmista tuli ihan purkkaa kuumana. Maffikin taipui vähän. Joten maffirunko printataan kunnon kamasta ja imuputkeen tulikin tehtyä pikakorjaus. Katsotaan, että pysyykö tuollaisena ja ainoastaan siistiminen ja maali päälle.
                  -Moottori toimii hienosti, ei mitään ylimääräisiä ääniä.
                  -Puolalainen kilipakytkin pelaa hienosti, ei mitään muuta kuin aavistuksen napakammat vaihdot välillä.
                  -Jarrut on perskeleen hyvät, absit laulaa asvaltilla melko helposti.

                  Click image for larger version  Name:	1694193868078.jpg Views:	0 Size:	181.4 KB ID:	1961009 Click image for larger version  Name:	1694194924650.jpg Views:	0 Size:	134.0 KB ID:	1961013
                  Viimeksi muokannut pasi_; 8.9.2023, 20:55.

                  Comment


                    Joutuisasti edennyt turbon tilauspäätöksestä tähän pisteeseen. Hatun noston arvoinen suoritus ja siisti tuli. Tähän peukku vielä perään(foorumi softa ei näköjään ymmärtänyt)
                    Viimeksi muokannut MH96; 9.9.2023, 09:51. Perustelu: Korjattu epämääräiset merkit tekstillä

                    Comment


                      Täämöset kunnon DIY systeemit on kyllä ihan parasta luettavaa :) Noi VR vehkeet on kyllä perottavan potentiaalisia koneita.

                      Comment


                        Bensapuoli pitää tehdä uusiksi paluulliseksi ja vaihtaa pumppu sekä suuttimet. Samalla laitan sitten tarvittavat solenoidit ja letkut kunnolla ja lisäilen paineantureita. Ahtopaineohjain kevyellä mopon keulimisella on piirretty ja kohta voi laittaa piirilevyn tulemasn, tulee PWM-lähtöjä ja A/D-tuloja jne. riittävä määrä, sekä EGT-mittaus myös. Eipä ainakaan rikota mitään, jos jossain on häikkää.

                        Mutta ajellaan nyt 0.3 bar peruspaineilla sisäänajot. Ei nakuttele ja voi vähän tarjota happeakin.

                        Comment


                          Sisäänajot on ajettu ja auto laitettu takaisin seisontaan odottamaan osia. Maffikin vaihtui rosteriputkesta tehtyyn versiooon. Ajelin jonkin aikaa huohotin läpinäkyvällä letkulla vissypullossa ja eipä missään näkynyt tippaakaan öljyä. Joten laitetaan huohotin takaisin turpon imuun ja katsotaan, että meneekö sinne oikeasti öljyä.

                          Comment


                            Olispa pakoputkisto tehty ja laitettu uusilla bensaosilla nippuun sekä tehty ahtosäädin ja dataloggeri. Öljynpaine 3 bar kuumana kierroksilla. Varmistettu hytikkamittarilla.

                            Jospa purkaisi öljypohjan pois. Autossahan ei ole mittaria, joten ei ole tiedossa paineita ennen remonttia. En just keksi, että mikä siellä voisi tuollaista tehdä, ellei ole ollut jo pumppu vainaa.

                            Comment


                              Yks tai useampi runkolinjan öljytykeistä kusee läpitte?

                              Comment


                                Tykit testasin paineilmalla, ihan OK.

                                Comment


                                  Nyt mitattu ennen suodinta öp-anturin reiästä puolilämpimänä 6+ bar 2000 rpm. 4 bar mittari kääntyi ympäri rajoittimeen. Aamulla lisää, ei viitti yöllä taajamassa huudattaa. :)

                                  Comment


                                    Jostain syystä en voi lisätä kuvia ollenkaan, tulee virheilmoitus 403.

                                    Mutta öljyjäähdyttimen laipalla öljynpaine ennen suodatinta 4 bar mittarilla 5+ bar, mittari kääntyy tappiin. 3000 rpm ja 75 astetta öljyt. Samaan aikaan suodattimen jälkeen ennen lohkoon menoa 3.2 bar.

                                    Ilman laippaa alkuperäisellä muovi"kannella" öljynpaine ennen suodatinta mittarilla ~4.6 bar. 3000 rpm ja 75 astetta öljyt. Samaan aikaan suodattimen jälkeen ennen lohkoon menoa 4.2 bar. Reiluilla kierroksilla saa yli 5 bar lohkon mittaukseen, kun kuumilla öljyillä ja jäähdytinlaipalla ei yli 3 bar tullut koskaan.

                                    Eli joku siinä jäähdytyslaipassa ahistaa. https://www.tzr-motorsport.de/epages...Products/50168. Onko sitten tuo alumiininen kansi ja nuo öljyurat. Alkuperäisessä kannessa on putki integroituna ja putkessa 4 kpl ehkä 6-7 mm:n reikiä. Öljyjäähyn linjat on 1/2" hytikkaletkua ja termostaatin ollessa auki menee suoraan laipan läpi ja rinnalla myös jäähykiertokin on auki, eli ei pitäisi sieltä ahdistaa.
                                    Viimeksi muokannut pasi_; 14.10.2023, 16:27.

                                    Comment


                                      Imurilla ja alipainemittarilla todettu, että alumiinikansi ahistaa enemmän kuin orkkis. Porattu 3 kpl kuuden millin reikiä, minkä jälkeen ahistaa vähemmän kuin orkkis.

                                      Ei vaikutusta öljynpaineeseen. Öljyjäähy on kuuma, joten sinnekin virtaa öljyä, mikä on oletettavaakin, kun reiät on ohituksen rinnalla auki.

                                      Mikä ihme tuossa laipassa nyt ahistaa?
                                      Viimeksi muokannut pasi_; 14.10.2023, 19:21.

                                      Comment


                                        Nyt on testattu jäähykiertoa:

                                        -muuttamatta
                                        -lisäporauksilla
                                        -välitiivistettä vaihtamalla, kun mukana tullut puristui ehkä vähän kanavien lähelle
                                        -asentoa kääntämällä
                                        -termari kokonaan pois

                                        Aina tyyliin 0.1 bar tarkkuudella sama paine.

                                        Sitten lopuksi tehtaan osat kiinni +1 bar välittömästi.

                                        Koittakaas keksiä, tarjoon kaljat sille, joka keksii.

                                        Comment


                                        • Muistan lukeneeni jostain, että VR6 3.2 koneen ongelmana olisi öljypumpun paineensäätöventtilin tukkeutuminen töhnästä ja näin paineet eivät pysyisi oikeina, joka lisäisi osaltaan jakoketjun kulumista. En nyt muista missä tuo kyseinen tieto oli, mutta siellä suositeltiin puhdistamaan aina öljypumppu ketjun vaihtamisen ohella, jotta ketjusta tulisi mahdollisimman pitkäikäinen. Ei välttämättä liity kuitenkaan tähän ongelmaan.

                                          Hienon kokonaisuuden olet saanut moottoritilaan rakenneltua! A3:n osalta olen itse lähinnä keskittynyt kunnossapitoon ja tuli tuossa viikonloppuna vietettyä sen helmojen kimpussa useampikin tunti. Syöksysämpylä on sen sijaan saanut enemmänkin huomiota ruiskun ja muiden muutosten kanssa.

                                          Lisäys: Täällä siitä olikin keskustelua, että tukkeutunut venttiili aiheuttaisi liian suurta öljynpainetta. https://www.audi-sport.net/xf/threads/98467/
                                          Viimeksi muokannut Antka; 16.10.2023, 09:50.

                                          Comment


                                            Sehän tässä just on, että painetta on ennen suodatinjalkaa, mutta ei sen jälkeen, kun on jäähdytyslaippa paikallaan. Tehdasosilla kaikki OK. Eli sen puoleen kaikki on ihan kunnossa.

                                            Ja tää moottori oli priima sisältä, ei mitään lonkkarimönjää missään.

                                            Comment


                                            • Toimiiko toimiiko filtteri ryöstölaipan kanssa niin ku kuuluis? Kunhan ajatuksia heittelen

                                              Comment


                                                Ymmärsinkö oikein, laipalla otetaan suodattimen jälkeen kierto jäähdyttimelle, jolta palautetaan öljypohjaan? Silloinhan kanavan koko suodattimen jälkeen kasvaa, jolloin paine laskee. Pumpussa ei riitä tuotto. Jäähylinjan kuristaminen voisi auttaa moottorin puolen paineen pitämisessä.
                                                sikäli kun ymmärsin oikein ja laipassa on termari, pitäisi pannun puolella suodattimen jälkeen paineiden olla ok, kun termostaatti on kiinni ja öljy ei virtaa jäähdyttimelle.

                                                Comment


                                                  Millä pumppu säätää painetta? Onko siellä ihan perinteinen kuula ja jousi tjms rakenne? Voisiko sinne jotain prikkaa laittaa alle jolla hakkeroida painetta ylöspäin jos paine tosiaan "hukkuu" nyt isompaan volyymiin.

                                                  [MUTUILU ALKAA TÄSTÄ] Suljetussa systeemissä paineen kai pitäisi pumpun tuoton riittäessä pysyä samana vaikka tilavuus kasvaa. Onko mitään mahdollisuutta että ylimääräisessä jäähykierrossa on ilmaa?

                                                  Comment


                                                  • Sama periaate kuin linkin takaa löytyvässä tuotteessa? (linkin takana myös kaaviokuva asennuspaikasta) https://www.bar-tek-tuning.com/r32-o...escription-tab. Eikös tuossa ole jatkuva kierto öljyn jäähdyttimelle, jonka pyritään ohittamaan kunnes ryöstölaipan termarin lämpötila saavutetaa? Uskaltaako noita jäähyn lähtöjä tosta laipalta tulpata, näkisi onko ongelma itse laipassa vai jäähdyttimen kierrossa?

                                                    Muistelen että ainakin 1.8t moottorissa olisi kuulaventtiili öljypumpussa, joka pitää paineen alle 5bar avaamalla venttiiliä ja päästämällä öljyä takaisin öljypohjaan.

                                                    edit: ei uskalla lähtöjä tulpata koska lämmön noustessa kiertohan tapahtuu ainoastaan öljycoolerin kautta x)
                                                    Viimeksi muokannut kiminkinen; 17.10.2023, 20:49.

                                                    Comment


                                                      Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
                                                      Ymmärsinkö oikein, laipalla otetaan suodattimen jälkeen kierto jäähdyttimelle, jolta palautetaan öljypohjaan? Silloinhan kanavan koko suodattimen jälkeen kasvaa, jolloin paine laskee. Pumpussa ei riitä tuotto. Jäähylinjan kuristaminen voisi auttaa moottorin puolen paineen pitämisessä.
                                                      sikäli kun ymmärsin oikein ja laipassa on termari, pitäisi pannun puolella suodattimen jälkeen paineiden olla ok, kun termostaatti on kiinni ja öljy ei virtaa jäähdyttimelle.
                                                      Ei, otetaan alkuperäisen lämmönvaihtimen jälkeen laipasta sisään ja palautetaan samaan paikkaan. Eli tuo uusi kierto on vain sarjassa nykyisen kanssa. Mitään ei palauteta tietenkään suoraan öljypohjaan, eihän siinä nyt ole mitään järkeä. :)

                                                      Ja ilman termostaattia ei muuta kuin mennä suoraan ryöstölaipan läpi.

                                                      Comment


                                                        Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                                        Millä pumppu säätää painetta? Onko siellä ihan perinteinen kuula ja jousi tjms rakenne? Voisiko sinne jotain prikkaa laittaa alle jolla hakkeroida painetta ylöspäin jos paine tosiaan "hukkuu" nyt isompaan volyymiin.

                                                        [MUTUILU ALKAA TÄSTÄ] Suljetussa systeemissä paineen kai pitäisi pumpun tuoton riittäessä pysyä samana vaikka tilavuus kasvaa. Onko mitään mahdollisuutta että ylimääräisessä jäähykierrossa on ilmaa?
                                                        Ei ole mitään isompaa volyymia. Ilman termarin osia kenno on kylmä, eli menee suoraan läpi.

                                                        Ei ole ilmaa ja silläkään ei olisi mitään väliä, sehän olisi silloin vain "paineakku".

                                                        Comment


                                                          Alkuperäinen kirjoittaja kiminkinen Näytä viesti
                                                          Sama periaate kuin linkin takaa löytyvässä tuotteessa? (linkin takana myös kaaviokuva asennuspaikasta) https://www.bar-tek-tuning.com/r32-o...escription-tab. Eikös tuossa ole jatkuva kierto öljyn jäähdyttimelle, jonka pyritään ohittamaan kunnes ryöstölaipan termarin lämpötila saavutetaa? Uskaltaako noita jäähyn lähtöjä tosta laipalta tulpata, näkisi onko ongelma itse laipassa vai jäähdyttimen kierrossa?

                                                          Muistelen että ainakin 1.8t moottorissa olisi kuulaventtiili öljypumpussa, joka pitää paineen alle 5bar avaamalla venttiiliä ja päästämällä öljyä takaisin öljypohjaan.

                                                          edit: ei uskalla lähtöjä tulpata koska lämmön noustessa kiertohan tapahtuu ainoastaan öljycoolerin kautta x)
                                                          Just tuollainen samanlainen paketti. Ostin pelkän laipan ja kenno on Setrab ja letkut hytikkakaupasta.

                                                          Comment


                                                            Siinä yksi kuva, kennolle menevät letkut puuttuu. Tuolla tulee 3 bar. Ja kun tuon laipan ottaa pois ja laittaa alkuperäisen kannen tilalle, niin 4 bar.

                                                            Click image for larger version

Name:	IMG_20231014_172029.jpg
Views:	810
Size:	127,5 Kt
ID:	1962632

                                                            Click image for larger version  Name:	1689877300109.jpg Views:	0 Size:	200.0 KB ID:	1962630

                                                            Comment


                                                              Jääkö kannessa olevan reijän ja minkä ikinä sisäänbse meneekään väliin millainen tila? Oletan, että itse reikä on saman kokoinen kuin orkkiksessa. Kannen juuri näyttäisi olevan paksumpi kuin orkkiksessa. Jos sille jää liian ahdas kanava? Vähän ehkä kaukaa haettu, mutta arvaillaan nyt kun ruvettiin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X