Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A3 8P 3.2 kuntokuurilla
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja Hammu Näytä viestiOlikos toi genuiini rothe vai hungin kopsaama?
Comment
-
-
Laitoin pari päivää sitten kommentit ja kuvat WA:lla. Kysyin, että laitatko vielä kolmannen vai katotko ekana, että on OK. Varmuudeksi vielä vastasin omaan kommenttiin viikon takaa, että "please check that new one before sending". Luettu on. :) No, nyt on pari paskaa imusarjaa. Luulisi kaverin jotain vastailevan, jos meinaa jotain saada takaisin. En kyllä mitään takaisin lähetä, kunnes tulee varmasti ehjä tai sitten alennusta.
Kaveri tuossa kommentoi, että tämä sama tyyppi vissiin myy vähän joka paikassa kaikenlaista ja jos joku sattuu ostamaan, niin sitten aletaan etsimään jostain niitä tavaroita...
Comment
-
Pääsipä lopulta moottoriakin vähän kasailemaan. Viilailin timanttiviilalla ylimpien männänrenkaiden katkokset 0.45 mm:n pintaan, kun speksi on 0.46 mm. Ensimmäinen lipsahti 0.50 mm:ksi, kun en arvannut, että lähteekin niin herkästi, kun ei ole aiemmin tullut viilattua.
No sitten kakkosrenkaiden kimppuun ja eipä tullut opittua tuosta ekasta ylärenkaasta näköjään mitään ja ensimmäisen reilusti leveämmän renkaan välykseksi tuli sitten 0.90 mm. Speksi on 0.55 mm. Jotenkin silmä katsoi sitä paksua ja leveämpää rengasta, että samaan tahtiin voi aloittaa kuin ylärenkaan kanssa. No sehän oli jotain pehmeämpää matskua sitten. Muutkin meni jostain syystä ihan aavistuksen isoksi, pari 0.60 mm, yksi 0.65 mm ja kaksi 0.70 mm. Ensimmäisellä mittauksella kaikki oli kohdallaan, mutta tarkistusmittauksella oli sitten kymppi enemmän. Jotenkin tuohon vinopyttyyn varmaan ei ekalla kerralla tullut mitattua riittävän tarkasti tuota paksua rengasta kohdalleen. Samalla lailla mittasin kuin ylärenkaatkin, jotka osui ihan hyvin.
Eipä auta, pitää yksi rengassarja tilata, että saa tuon pahimman kämmin korjattua. Onpahan oppirahat maksettu.Viimeksi muokannut pasi_; 6.6.2023, 08:25.
Comment
-
Oliko sulla miten karhealla hoonilla ajettu/porattu sylinterit? Itsellä sekin aiheutti päänvaivaa ja lopulta jätin renkaan aavistuksen tiukaksi, kun arvelin sitä metallia lähtevän sieltä jonkin verran. Hoonin jälki omassa koneessa oli todella karkeaa ja eka öljynvaihto oli kyllä melkoista glitteriä. Wisecoissa ei helman välystä pystynyt edes mittaamaan, kun ohjeen mukaan helman pinnoite kuluu sopivaan välykseen asti. Kyllä mä sinne huvikseni liuskaa sovittelin ja totesin, että aika tiukkaa on, Loputa kaikki meni kuitenkin ihan hyvin, mutta pientä hikoilua oli noiden asioiden suhteen.
Comment
-
Kyllä tuo ihan sileälle vaikuttaa ja monen tarkistusmittauksen jälkeen kaikki renkaat näyttää aina samaa arvoa. Epäilen, että rengas ei ole ollut ihan tasaisesti pyöreä, kun työntömitalla mittasin vastakkaiset puolet ja toiseen oli lisätty V-kulman ero. Tämä toimi ihan hyvin ohuemmalla renkaalla, mutta paksun kanssa täytyi vielä mitata "sivuttain", koska leveämpi rengas taitaa jäädä vähän epätasaisesti kahdella mittauksella.
Mitenhän suuri vaikutus tuolla kakkosrenkaan välyksellä on? En kyllä viitsisi 10-15 satkun takia hommata useampaa rengassarjaa, että menisi nuo 65:n ja 70:n välykset speksiin.Viimeksi muokannut pasi_; 6.6.2023, 08:25.
Comment
-
Jaa-a, eipä se varmaan siihen kaadu. Toisaalta oon itse semmonen "turhan jännittäjä", että varmaan silti päätyisin hankkimaan toiset renkaat. Sais paremmat yöunet :P Tehdas on tietty mitoittanut renkaat omien speksien mukaan ja mä vähän luulen, että tän patin tulevat tehot ja käyttö on jotain pikkusen muuta :D Huonompi juttu mun nähdäkseni olis se, että katkosväli on liian pieni.
Comment
-
Yhden moottorikoneistamon tokaisu tuohon katkosvälykseen oli ettei se voi olla liian iso. Liian tiukka tietenkin lämmöstä kuroutuu umpeen ja halkaisee männänrengas hyllyt. Mutta isompi välys vain lisää ohipuhallusta = huohottaa ja voi kuluttaa öljyä?
Itselläni ensimmäinen viilaus kokemus oli aikoinaan veto ja naps poikki koko rengas, eli kyllä se harjotellessa menee.
Comment
-
Ei erityisemmin kiinnosta tässä kohtaa tehdä moottoria, joka kuluttaa öljyä ja vuotaa ohi. :) Että sen puoleen kyselen.
Viimeisten mittausten jälkeen tilasin kolme sarjaa uusia renkaita. Sillä saa täydelliseksi. Oon satavarma, että ei tää homma 15 satkun lisävälykseen kaadu, mutta ei myöskään miun talous 110 euron lisäkuluun. Eipä tarvitse sitten miettiä.
Comment
-
Männänrenkaita odotellessa tuli pultattua eBaysta bongattu RS3:n lisäsyyläri paikalleen, aikaakin meni vartti. Seuraavaksi pitäisi keksiä Webastolle paikka. :) Tein myös veivipulteille venymitan valmiiksi.
Boost-Parts palautti lopulta 150 e ja korjaan imusarjan itse. Kun laittelin riittävästi kuvia niin lopulta se tajus/halusi ymmärtää/antoi periksi ja kirjoitti, että näyttää hänellä olevan 20 kpl samanlaisia. Olipa totta tai ei, niin loppuu tää show ainakin.
- 2 tykkäystä
Comment
-
Pakko sanoa, että nyt on Sparetolla asiakaspalvelu viimeisen päälle! Tästä voisi ottaa oppia, miten asiat kuuluu hoitaa.
Tilasin siis Macanin jarrulevyt eteen, jossa on vasen ja oikea eri levyjä. Miten TAAS kerran kävikään, että vasemman puolen laatikossa olikin oikean puolen levy. Ja jäähdytysrivat tietysti väärinpäin.
15.7. laitoin sähköpostia kuvien kera, että nyt kävi näin. Vastasivat pian ja pahoittelivat kovasti. He tilaavat noudon vanhalle osalle ja laittavat uuden. 19.7. haki kuriiri vanhan osan ja 20.7. oli uusi noudettavissa terminaalista tai 21.7. olisi tullut kotiovelle, mutta en ole kotona.
Ei mitään ämpyilyä mihinkään suuntaan, vaikka ehti jo paikalleen ja tilattukin huhtikuussa.
- 1 like
Comment
-
Imusarjaan on porattu nyt uusi jako. Tulppasin vanhat reiät alumiinitapeilla. Osa irtosi poratessa, kun ero vanhaan reikään oli niin pieni, mutta osa jäi paikalleen. Nyt on imusarja suorassa.
Öljynsuodatinjalkaan tuli lähtö turbon öljynsyötölle sekä öljynpaineen mittaukseen kello. Samalla meni öljynjäähdyttimen termostaatillinen laippa kiinni.
Alkaa olla lähellä, että voi nostaa koneen keulalle.
- 9 tykkäystä
Comment
-
Sinnehän se lumpsahti paikalleen. Osatkin sopii ympärille. DP:n kanssa meinasi olla vähän tuskaa, mutta kyllä se sinne mahtui paikalleen, kun irrotti koneen kannakkeesta ja siirsi tunkin varassa niin eteen kuin meni.
Tulipellin lämpösuojakin mahtui toisella yrityksellä ja sai mustan värin pintaan. Rosterilatasta rakentelin hässäkän, minkä varaan tuo tuli.
Sitten piti vähän verestää peltisepän taitoja pakopesän suojan kanssa. Ihan siistihän siitä tuli, mustaa myöhemmin pintaan.
Öljynjäähdyttimen kanssa alkoikin sitten vähän ahistaa, kun eihän siellä pissapojan kanssa ollut minkäänlaista tilaa. Piti nukkua yön yli ja pähkäillä uusiksi, että mitenhän sen sinne saisi mahtumaan. Ei muuta kuin Puuiloon ja rakennussarja mukaan. Siitähän tuli ihan toimiva. :D Ja öljynjäähdyttimellekin tuli hienosti tilaa.
- 5 tykkäystä
Comment
-
Sitten vielä Webastokin paikalleen moottorin eteen. Sitten voikin nostaa öljynpaineet. Eipä pitkänkään tulpattomana starttailun jälkeen lähtenyt kuiva pumppu imemään ja ei sinne mistään öljyäkään enää saanut. Kikkakolmosena ohut letku teipillä kiinni imuriin, letku kiinni turbon syöttöputkeen ja starttaamaan ja kappas, sehän toimi!
Huomenna hakemaan öljyjäähylle letkut ja sitten on tiedossa kaikenlaista pikkukasailua kaikenlaista nysväystä ja puolien johtopaketille pitää tehdä kannakkeet. Sitten voi periaatteessa täräyttää vaikka käyntiinkin. 600x300 mm välijäähdytin lähti myös tilaukseen, joten sitä odotellessa pitänee sovitella ahtoputkiakin hollille. Voi myös olla, että joku päivä teen jotain muutakin, ihan tiukalla aikataululla on tullut tässä lomalla tehtyä. :)
- 6 tykkäystä
Comment
-
Webasto kun oli sovitettu paikalleen niin alavesiletkusta piti tehdä hieman erikoisemman mallinen. :D
Joskus sitä ei vaan ymmärrä varmistaa asioita ja luottaa vaan silmään. Katsoin, että ahtimelta lähtee 90 asteen mutkalla eteenpäin ja tilaahan on konepeltiin hyvin. No, 2.5" silikoniletkumutka meni vaan puoliksi kasaan...
Piti sitten seppäillä tuollainen lähtö ahtimelle, kun ei vaan kiinnostanut yhtään irrottaa enää ahdinta pois ja viedä kompurakoppaa jonnekin hitsarille, joka hitsaisi siihen jyrkän alumutkan. Ahtimen irrotus on vähän työläs homma, kun pitää DP sovitella välistä ensiksi irti siirtämällä moottoria kannake irti tunkin varassa eteen ja sitten vielä irrottaa ahtimen hieman paskamaiset pultit irti. Mennään tuolla ja jos tuntuu ahdistavan niin korjaillaan myöhemmin.
Ahtoputken vetäminen ylhäältä alas olikin taas oma hommansa, kun ainoa reikä konehuoneessa olisi ollut käytännössä DP:ssa kiinni ja sielläkin olisi saanut vähän lytätä putkea ja tehdä lommoja, että olisi mahtunut. Tein sitten moottorin ja koriaisan välistä menevän 30x100 mm:n suorakaideputken.
- 1 like
Comment
-
Huohotin oli sen verran pienireikäinen, että korvasin sisällä olleen, rikkinäisellä kalvolla varustetun muovihässäkän pellillä ja porasin letkulähtöön 18 mm:n reiän. Puolien johtosarjalle tuli myös tehtyä kannake, johon alkuperäinen muovikotelo tulee kiinni.
Seuraavaksi pääsikin vetämään ryppymaalit pintaan:
Aikani yritin sovitella silikoniletkumutkaa maffin ja turpon väliin ja ei se kyllä oikein mitenkään siihen istunut. Joten päätin piirtää turbon imuun muovitulosteen. Letkuksi tuli ETRAsta taipuisaa mustaa kierreputkea, joka pyöritetään napakasti tuohon imuputken kierteeseen. Putki tiivistyy turboon Uponorin 110 mm:n viemäriputken kumitiivisteellä. :) Ensimmäinen versio oli lähes OK, mutta pieni muutos piti tehdä huohottimen mutkalähtöön ja kumitiivisteen uraa piti syventää. Toinen versio meneekin täydellisesti kiinni ja kestää melkeinpä ilman kolmea lukkoruuviakin. Siisti tuli, vaikka itse sanonkin!
Tarkoitus on tehdä lopulliset versiot maffista ja tästä hiilikuituvahvisteisesta muovista, niin ei ole niin herkkä lämmölle kuin tuo PETG.
Viimeksi muokannut pasi_; 19.8.2023, 14:08.
- 2 tykkäystä
Comment
-
Välijäähdyttimeksi tuli 600x300-millinen kenno ja kyllähän se aika hyvin keulan täyttää. Ensimmäiselle versiolle tein kannakkeet ja tilaahan on vaikka kuinka, tosin puskuri jäi vain 5 cm ulos, kun maski otti yläreunasta kiinni. :D Ei aivan silmä kertonut, että sehän taipuukin jonkin verran sisään. Sitten pitikin tiputtaa kennoa alaspäin ja sittenhän se mahtuikin heittämällä, yläpäässäkin on useita millejä tilaa. Pienet leikkaukset puskurin aukkoihin tarvitaan, mutta muuten ihan OK ja jäävät sopivasti osaltaan ritilän keskiosan suojaan. Maalasin ahtoputket CRC:n mustalla sinkkimaalilla ja lopuksi päälle tuli musta kutistesukka. Jospa se kestäisi vähän kiveniskemiä paremmin.
- 2 tykkäystä
Comment
Comment