Kyllä joo, isälläkin kuplasta jne. Äänen perusteella aika pitkälti ollaan ketjuja vaihdettu tässä työn puolesta. Joskus äityy niinkin pahaksi että pystyy diagnostiikalla näkemään eroja ajoituksissa tai tekee koodin, mutta aika usein omistajalla pettää hermo ennen sitä. Ketjusarjathan näihin on tänä päivänä sangen edullisia, mutta työtä tietysti teettää.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A3 8P 3.2 kuntokuurilla
Collapse
X
-
-
Eipä ole itsestään turbo asentunut. Tässä on ollut vähän kaikkea muuta ja ei ole oikein ollut niin intoa lähteä tätä purkamaa. Sen verran olen speksaillut kuitenkin, että taidan laittaa kerralla männät ja veivit koneeseen niin ei tarvitse miettiä, että minkä verran sieltä aletaan voimaa ottamaan.
Ruotsin purkamolta löytyi halvalla S3:n valkonäyttöinen mittaristo ja siihen rakentelin S4:ssä jo olleen näytön radion taajuusnäyttöön. Tässä tapauksessa sattui löytymään väylästä ajotietokoneen nappien tilatkin, niin ei tarvinnut tehdä muuta kuin kytkeä tähän drivetrain CAN ja infotainment CAN ja 12 V CAN gatewayn liittimen johdoista ja koodailla muutama tunti.
https://drive.google.com/file/d/1eCY...ew?usp=sharing
Muuten pitää kyllä sanoa, että oikein hauska peli talvella näilläkin tehoilla. Porkkis laittoi laatikkoon vähän lisää vauhtia ja poisti 2-vaihteesta ylöspäin automaattivaihdot manuaalipuolella. Tällä liippailee ihan ilokseen. :)
Edit: linkin korjausViimeksi muokannut pasi_; 9.3.2022, 20:13.
- 1 like
Comment
-
Turbokin saapui ja päästiin Porkkiksen kanssa sovittelemaan sitä paikalleen. Ajatus oli, että pitäisin alkuperäisen imusarjan ja sovittelisin ahtimen vaihteiston päälle.Tarkoitus on pitää alkuperäiset pakosarjat ja niiltä vetää 3-1-putket jaettuun pakopesään. Siinä kohtaa, kun koitettiin 100-millisen pakotorven (3.5" tulossa) ja parin 50-millisen kanssa sovitella kuumia putkia moottorin ja jarrupääsylinterin välistä imusarjan alta, todettiin, että jospa kuitenkin koittaisi sitä tuonne moottorin takapuolelle. :D
Tuo moottorin taakse asentaminen oli aluksi ajatus, mutta ajattelin, että se käytännössä vaatii pakosarjan ja imusarjan. Ja meinasin, jos ei touhutonnia kuitenkin joka välissä tiputtelisi taskusta, niin vähän pitää yrittää olla luova. Ensimmäinen versio näyttikin ihan hyvältä ja pakosarjoilta saa tehtyä hyivn putket ahtimelle. Tosin vähän hankala imupuoli, joten käännettiin toisinpäin ja sehän osui siihenkin hyvin.
Tarkoitus on tukea ahdin kiinteästi moottoriin ja tehdä putket joustopaloilla. Alapuolen tukirauta öljynpaluun reiällä on valmiina ja kestää kannatella ahdinta paikallaan. Laitoin Marteliukselta tulemaan 3.5":n downpipe-osia ja nyt odotellaan niitä. Heppaillaan downpipe kohdilleen ja sitten voikin ottaa moottorin pois ja sovitella vielä tulossa olevat hukkaportit sekä kaikki muu kuuma puoli moottori lattialla kohdalleen.
Imusarjaksi tilasin Rothe Motorsportin valmistaman version: https://boost-parts.de/ansaugbruecke...udi-a3-tt.html
Hinta on sen verran kohdallaan, että tuohon rahaan ei kyllä kannata alkaa hommaamaan laippoja ja putkia ja muita osia ja sen lisäksi maksaa jollekin alumiinin hitsauksesta, kun itsellä ei ole TIG:iä.
- 3 tykkäystä
Comment
-
Sanokaas junakoneasiantuntijat, että mikäs ero näillä on: https://arlows.com/VR6-/-R32
Jos 164 mm on vakio ja sitä on tuossa paria versiota:
1. Fitting at all VW R32 engines
2. Suitable for all VW VR6 engines
Kuten myös 161 mm pienemmän puristuksen versiota:
1. Fitting at:
Audi A3 / TT - 3.2 Turbo (BFH, BML)
VW Golf R32 - 3.2 Turbo (BFH, BML)
VW Passat - 3.6 Turbo (BWS, BHK, CDVA)
2. Suitable for all VW VR6 engines
Mutta sitten on vielä tuo 162 mm, jossa lukee:
Suitable for all VW VR6 12V engines
Tuollainen 162 mm voisi kuitenkin olla ihan sopiva veivi omaan käyttöön. Onks 12/24V eroa ja mikähän tuo 162 mm oikein on? Kaikilla on kuitenkin eri numerot.Viimeksi muokannut pasi_; 21.3.2023, 21:43.
Comment
-
Lukematta arvaan että noi R32 versiot on 3/8" pultilla ja pienemmän porauksen pahkat on 5/16" pultilla ja loput erot tulee puristuksista pituuden vaihtuessa.
3/8" pultilla varustetun veivin alapää on niin leveä, ettei se mahdu kun vasta 83.5mm porauksesta läpi ja 2.8 ollessa 81mm niin siinä tulee vähän komplikaatiota. Toki ne voi työntää alapuolelta läpi ja laittaa männäntapit dekkitasossa kiinni, mutta voin kertoa kokemuspohjalta että on ihan kohtuullisen perseestä asentaa 2.8 24v koneeseen noi 3/8" veivit.
12v ja 24v eroista en osaa noissa veiveissä kyllä sanoo mikä ihme on kyseessä, kun sen verran on silmät tähän aikaan jo ristissä ettei oikein jaksa tihrustaa tota arlowsia.
12v kampura käy kuitenki 24v lohkoon suoraan ja 24v veivit käy siihen kampuraan. Ehkä tässä nyt on taas vaan jotain saksalaisten psykooseja liiasta kaljasta ja makkarasta, koska esimerkiksi fcp engineering myy samaa veivisarjaa kaikkiin motteihin.
Noissa kiinaveiveissä on kyllä melkein sama ostaa se missä on kivoin logo omaan mieleen ja mainospuheet antaa parhaan luoton kestävyyteen. Se on ihan sama mitä ne mainostaa että seppä on takonu vuorella näitä vanhoista katanoista sekä karkaisu on suoritettu neitsyt marian kyyneleillä ja paavi on ne käyny siunaamassa, todellisuus on se että noi tulee varmaan samalta tehtaalta kaikki. Pikkusen ennen liveleakin kiinalaisiin konepajavideoihin päätymistä 13v hung ja pong painaa linjalla niitä tulemaan toivo paremmasta tulevaisuudesta mielessä. All in all, järjellä ja luotettavilla mittavälineillä tarkistettuna ei oo kauheesti väliä minkä kiinaveivin laittaa.
- 2 tykkäystä
Comment
-
No näinhän se näyttää juuri olevan, että 3/8" on noissa "R32"-veiveissä. Onko loppujen lopuksi väliä, kummalla pultilla on? Eli tuoko tuollainen leveä alasilmä mitään hyötyä, kun tehossa ja väännössä ei mihinkään nelinumeroisiin mennä? 161-millisellä tulisi 1:8.5 ja 162 mm olisi parempi.
Ei tosian mahda olla juurikaan väliä, että ostaako millaisilla kyyneleillä karkaistut, kun hinta on 600-700 e ja Carrillo ja Pauter maksaa pari tonnia. :D H-profiilia nuo on kaikki. Täällä on tarjolla myös I-profiilia 161-millisenä: https://boost-parts.de/49-vr6.
Comment
-
Sepä juuri. Jos vakio 164 mm on 10.9 ja 161 mm on 8.5, niin tuosta voi laskea, että 0.8 per milli pituutta. Veivivaihtoehtoja on 164, 162 ja 161 mm. Männästä varmaan voi ottaa millin, jolloin olisi myös se "163 mm".
161 mm: 1:8.5
162 mm: 1:9.3
"163 mm": 1:10.1
164 mm: 1:10.9
Näistä kyllä tuo 162 mm vaikuttaisi fiksulta. Mäntiä en tässä kohtaa ole vaihtamassa, kun veivillä saa kuitenkin näin hyvin vaihtoehtoja.
Comment
-
Mä oon yhen 2.8 männän ajanu halki 2.4barin ahdoilla, en ite ainakaan siitä vakiomännästä ehdointahdoin tekis heikompaa lenkkiä koneistamalla.
Näitä turbo VR6 on tehty maailmalla niin paljon sekalaisilla osakomboilla ja 99% ei tajuu paljevälistä yhtään mitään. Muistaakseni Terhokin pitkän speksaamisen päätteeks totes että ei sillä taida olla niin väliä.
Comment
-
Kaikki oletushan lähtee siitä, että alakerta on mitoissaan ja ei tarviis porauttaa. Jos tarvii niin sitten tietysti männät. Mutta jos ei ja laitan sinne lyhyemmät veivit, ja sitten tuleekin paljevälistä johtuen herkkä nakutukselle ja haluan vaihtaa männät, niin sitten tarvii taas ostaa uudet veivit. Yksi vaihtoehto on tietysti laittaa 164-milliset ja ajaa vakiopuristuksilla. Mutta aika korkealle tuntuu 10.9.
Comment
-
Entäs spaceri kansipahvin alle? Näitä on pilvin pimein näkynyt eri paksuudella olevia: https://prorace-engineering.co.uk/pr...ous-thickness/
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja pasi_ Näytä viestiKaikki oletushan lähtee siitä, että alakerta on mitoissaan ja ei tarviis porauttaa. Jos tarvii niin sitten tietysti männät. Mutta jos ei ja laitan sinne lyhyemmät veivit, ja sitten tuleekin paljevälistä johtuen herkkä nakutukselle ja haluan vaihtaa männät, niin sitten tarvii taas ostaa uudet veivit. Yksi vaihtoehto on tietysti laittaa 164-milliset ja ajaa vakiopuristuksilla. Mutta aika korkealle tuntuu 10.9.
Comment
-
Eipä mennyt ihan 4":n putkimaffiksi. Amerikan Pertin hyvä putki verkolla oli vähän kallis rahteineen ja veroinen ja kaikkineen, joten mietin, että jospa sen printtaisi. SolidWorks auki ja muutaman tunnin jälkeen oli alkuperäiseen koteloon sopiva isompi maffi valmis. Ulkomitta 100 mm 3 mm:n seinämällä ja kotelon puolelta 96 mm 2 mm:n seinämällä. Kotelon reiästä turhat pois ja sinnehän se istahti paikalleen. PETG:stä tuo on tulostettu, joten lämmönkesto ei ole paras mahdollinen, mutta eiköhän se tässä käytössä toimi ja ei mahda konehuoneeseen sulaa.
- 5 tykkäystä
Comment
-
Jarruhommia piti miettiä myös, koska haluan isot jarrut myös ulkonäkösyistä. :D Jarrusatuloiden osalta olin alun perin ostamassa Q7:n (4L) 6-mäntäsatulaa, mutta se osuisi kiinnitysreikiin 350-millisellä levyllä, joten isompaa levyä ei oikein saa, kun etäisyys ei juuri muutu ja reiät menevät lähes päällekkäin.
Sitten seuraavaksi surffaamaan muita satuloita. Porsse menee kalliiksi ja RS-satulat myös. Mutta uudemman Q7:n satulat olivat järkevämmän hintaisia, ja niillä menee 375x36 mm levy. Tuli mieleen Bildelsbasen ja sieltähän löytyi norjalaisesta purkamosta rahteineen 350 eurolla pari 21-vuosimallisen ja 30 tkm ajetun E tronin 6-mäntäsatuloita. Siihen verot ja tullit päälle niin pari loistokuntoisia ja kevyitä alumiinisatuloita lähti reilulla 450 eurolla.
Ajatuksena oli laittaa Macanin 360x36 mm, mutta sain sopivasti TTRS:n 370x34 mm:n hyväkuntoiset etujarrulevyt harrastajatoverilta ja niissä on offset nykyistä vastaava. Tänään satulat sitten saapuivat ja siinä aikani nippusiteillä niitä viritellessä ja jarrukilpeä kirotessa totesin, että otetaas se kilpi irti. Sitten laitoin kannakkeenkin ihan vaan piruuttaan paikalleen, kun "ei se kuitenkaan ole sinne päinkään, kun on niin matalakin".
Meinasi ihan ääneen naurattaa, kun satula osui kolmen prikan "holkin" jälkeen täydellisesti paikalleen ja offset on millilleen! :) Ainoastaan jarrupala on liian leveä tälle levylle, joten joutuu sisäkantista vähän viistämään. Mutta siis täysin sokkona ostetut arpasatulat osuvat täydellisesti. Näillä vanteilla tarvitaan 5 mm:n spacer väliin tai sitten pitää katsoa, että saako satulasta hiottua tuota etureunan kanttia hieman pois.
Edit: näköjään B9 RS4:ssä on nämä samat satulat, siinä tosin RS-somistein. :)
Viimeksi muokannut pasi_; 28.3.2023, 23:09.
- 5 tykkäystä
Comment
Comment