Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 8P 3.2 kuntokuurilla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    8 viikkoa siinä meni, tuli tooosi hyvä imusarja. Vähän koneistukset jääny tekemättä ja reikäjigi ollu missä sattuu, kun on porattu. Kaasuläpän laipan korjasin ja sitten katoin, että mites tuo kannen puoli...

    Myyjä lupas lähettää uuden "tänään". En pidätä hengitystä... onneksi ei ole kiire vielä.

    Click image for larger version  Name:	IMG_20230516_215502.jpg Views:	0 Size:	143.5 KB ID:	1956770 Click image for larger version  Name:	IMG_20230516_220113.jpg Views:	0 Size:	132.7 KB ID:	1956769 Click image for larger version  Name:	IMG_20230516_220117.jpg Views:	0 Size:	129.4 KB ID:	1956768 Click image for larger version  Name:	IMG_20230515_200708.jpg Views:	0 Size:	93.5 KB ID:	1956767 Click image for larger version  Name:	IMG_20230516_211157.jpg Views:	0 Size:	68.5 KB ID:	1956766

    Comment


      #92
      Ohhoh, melkoista paskaa.

      Comment


        #93
        Olikos toi genuiini rothe vai hungin kopsaama?

        Comment


          #94
          Genuine Tegiwa/skunk2 1.8T imusarja oli ihan samanlainen puolivalmiste.

          Comment


            #95
            Alkuperäinen kirjoittaja Hammu Näytä viesti
            Olikos toi genuiini rothe vai hungin kopsaama?
            No tähän voinee kuvasta päätellä, että ei tainnu olla. Tai mistä näitä tietää, tää ei ihan menny toleranssiin.

            Comment


              #96
              Sopivasti olisi kaikki osat ja pitää lähteä puolentoista viikon reissulle...

              Click image for larger version

Name:	IMG_20230523_165006.jpg
Views:	2694
Size:	141,9 Kt
ID:	1956985

              Comment


                #97
                Nyt kyllä hämmästyin aamulla, kun Posti-Pate toi uuden imusarjan! Alle viikossa tuli, kun valitin kuvien kera, että ei oo nyt ihan just.

                Eipä siinä, uusi on ihan samanlainen kannen puolelta, mutta kaasuläppä on osattu vinguttaa. Katotaan, lähettääkö vielä kolmannen. :D Mutta tää on kuitenkin "OK".

                Click image for larger version

Name:	IMG_20230524_082828.jpg
Views:	2681
Size:	152,5 Kt
ID:	1956998 Click image for larger version

Name:	IMG_20230524_082813.jpg
Views:	2643
Size:	96,7 Kt
ID:	1956997
                Viimeksi muokannut pasi_; 24.5.2023, 12:28.

                Comment


                  #98
                  Aika uskomatonta :))

                  Comment


                    #99
                    Laitoin pari päivää sitten kommentit ja kuvat WA:lla. Kysyin, että laitatko vielä kolmannen vai katotko ekana, että on OK. Varmuudeksi vielä vastasin omaan kommenttiin viikon takaa, että "please check that new one before sending". Luettu on. :) No, nyt on pari paskaa imusarjaa. Luulisi kaverin jotain vastailevan, jos meinaa jotain saada takaisin. En kyllä mitään takaisin lähetä, kunnes tulee varmasti ehjä tai sitten alennusta.

                    Kaveri tuossa kommentoi, että tämä sama tyyppi vissiin myy vähän joka paikassa kaikenlaista ja jos joku sattuu ostamaan, niin sitten aletaan etsimään jostain niitä tavaroita...

                    Comment


                      Boostpartsilta nuoon tulleet? Tietää väistellä, jos sattuu joskus sellanen tarve..

                      Comment


                        Joo, boost-parts.de.

                        Comment


                          Pääsipä lopulta moottoriakin vähän kasailemaan. Viilailin timanttiviilalla ylimpien männänrenkaiden katkokset 0.45 mm:n pintaan, kun speksi on 0.46 mm. Ensimmäinen lipsahti 0.50 mm:ksi, kun en arvannut, että lähteekin niin herkästi, kun ei ole aiemmin tullut viilattua.

                          No sitten kakkosrenkaiden kimppuun ja eipä tullut opittua tuosta ekasta ylärenkaasta näköjään mitään ja ensimmäisen reilusti leveämmän renkaan välykseksi tuli sitten 0.90 mm. Speksi on 0.55 mm. Jotenkin silmä katsoi sitä paksua ja leveämpää rengasta, että samaan tahtiin voi aloittaa kuin ylärenkaan kanssa. No sehän oli jotain pehmeämpää matskua sitten. Muutkin meni jostain syystä ihan aavistuksen isoksi, pari 0.60 mm, yksi 0.65 mm ja kaksi 0.70 mm. Ensimmäisellä mittauksella kaikki oli kohdallaan, mutta tarkistusmittauksella oli sitten kymppi enemmän. Jotenkin tuohon vinopyttyyn varmaan ei ekalla kerralla tullut mitattua riittävän tarkasti tuota paksua rengasta kohdalleen. Samalla lailla mittasin kuin ylärenkaatkin, jotka osui ihan hyvin.

                          Eipä auta, pitää yksi rengassarja tilata, että saa tuon pahimman kämmin korjattua. Onpahan oppirahat maksettu.
                          Viimeksi muokannut pasi_; 6.6.2023, 07:25.

                          Comment


                            Oliko sulla miten karhealla hoonilla ajettu/porattu sylinterit? Itsellä sekin aiheutti päänvaivaa ja lopulta jätin renkaan aavistuksen tiukaksi, kun arvelin sitä metallia lähtevän sieltä jonkin verran. Hoonin jälki omassa koneessa oli todella karkeaa ja eka öljynvaihto oli kyllä melkoista glitteriä. Wisecoissa ei helman välystä pystynyt edes mittaamaan, kun ohjeen mukaan helman pinnoite kuluu sopivaan välykseen asti. Kyllä mä sinne huvikseni liuskaa sovittelin ja totesin, että aika tiukkaa on, Loputa kaikki meni kuitenkin ihan hyvin, mutta pientä hikoilua oli noiden asioiden suhteen.

                            Comment


                              Kyllä tuo ihan sileälle vaikuttaa ja monen tarkistusmittauksen jälkeen kaikki renkaat näyttää aina samaa arvoa. Epäilen, että rengas ei ole ollut ihan tasaisesti pyöreä, kun työntömitalla mittasin vastakkaiset puolet ja toiseen oli lisätty V-kulman ero. Tämä toimi ihan hyvin ohuemmalla renkaalla, mutta paksun kanssa täytyi vielä mitata "sivuttain", koska leveämpi rengas taitaa jäädä vähän epätasaisesti kahdella mittauksella.

                              Mitenhän suuri vaikutus tuolla kakkosrenkaan välyksellä on? En kyllä viitsisi 10-15 satkun takia hommata useampaa rengassarjaa, että menisi nuo 65:n ja 70:n välykset speksiin.
                              Viimeksi muokannut pasi_; 6.6.2023, 07:25.

                              Comment


                                Jaa-a, eipä se varmaan siihen kaadu. Toisaalta oon itse semmonen "turhan jännittäjä", että varmaan silti päätyisin hankkimaan toiset renkaat. Sais paremmat yöunet :P Tehdas on tietty mitoittanut renkaat omien speksien mukaan ja mä vähän luulen, että tän patin tulevat tehot ja käyttö on jotain pikkusen muuta :D Huonompi juttu mun nähdäkseni olis se, että katkosväli on liian pieni.

                                Comment


                                  Yhden moottorikoneistamon tokaisu tuohon katkosvälykseen oli ettei se voi olla liian iso. Liian tiukka tietenkin lämmöstä kuroutuu umpeen ja halkaisee männänrengas hyllyt. Mutta isompi välys vain lisää ohipuhallusta = huohottaa ja voi kuluttaa öljyä?

                                  Itselläni ensimmäinen viilaus kokemus oli aikoinaan veto ja naps poikki koko rengas, eli kyllä se harjotellessa menee.

                                  Comment


                                    Ei erityisemmin kiinnosta tässä kohtaa tehdä moottoria, joka kuluttaa öljyä ja vuotaa ohi. :) Että sen puoleen kyselen.

                                    Viimeisten mittausten jälkeen tilasin kolme sarjaa uusia renkaita. Sillä saa täydelliseksi. Oon satavarma, että ei tää homma 15 satkun lisävälykseen kaadu, mutta ei myöskään miun talous 110 euron lisäkuluun. Eipä tarvitse sitten miettiä.

                                    Comment


                                      Männänrenkaita odotellessa tuli pultattua eBaysta bongattu RS3:n lisäsyyläri paikalleen, aikaakin meni vartti. Seuraavaksi pitäisi keksiä Webastolle paikka. :) Tein myös veivipulteille venymitan valmiiksi.

                                      Boost-Parts palautti lopulta 150 e ja korjaan imusarjan itse. Kun laittelin riittävästi kuvia niin lopulta se tajus/halusi ymmärtää/antoi periksi ja kirjoitti, että näyttää hänellä olevan 20 kpl samanlaisia. Olipa totta tai ei, niin loppuu tää show ainakin.

                                      Click image for larger version

Name:	IMG_20230613_184745.jpg
Views:	1893
Size:	148,4 Kt
ID:	1957898 Click image for larger version

Name:	IMG_20230613_174537.jpg
Views:	1860
Size:	123,6 Kt
ID:	1957897

                                      Comment


                                        Sehän meni nippuun. Seuraavaksi pakopuolen kasausta ja osien kiinnittämistä moottoriin ja sitten voikin periaatteessa nostaa patin takaisin keulalle. Kytkinlevytkin eksyivät paikalleen.

                                        Click image for larger version

Name:	1689626875945.jpg
Views:	1542
Size:	131,6 Kt
ID:	1959026 Click image for larger version

Name:	1689626875952.jpg
Views:	1557
Size:	137,1 Kt
ID:	1959025 Click image for larger version

Name:	1689626875948.jpg
Views:	1538
Size:	122,7 Kt
ID:	1959024 Click image for larger version

Name:	1689626875941.jpg
Views:	1565
Size:	148,4 Kt
ID:	1959023

                                        Comment


                                          Pakko sanoa, että nyt on Sparetolla asiakaspalvelu viimeisen päälle! Tästä voisi ottaa oppia, miten asiat kuuluu hoitaa.

                                          Tilasin siis Macanin jarrulevyt eteen, jossa on vasen ja oikea eri levyjä. Miten TAAS kerran kävikään, että vasemman puolen laatikossa olikin oikean puolen levy. Ja jäähdytysrivat tietysti väärinpäin.

                                          15.7. laitoin sähköpostia kuvien kera, että nyt kävi näin. Vastasivat pian ja pahoittelivat kovasti. He tilaavat noudon vanhalle osalle ja laittavat uuden. 19.7. haki kuriiri vanhan osan ja 20.7. oli uusi noudettavissa terminaalista tai 21.7. olisi tullut kotiovelle, mutta en ole kotona.

                                          Ei mitään ämpyilyä mihinkään suuntaan, vaikka ehti jo paikalleen ja tilattukin huhtikuussa.

                                          Comment


                                            Imusarjaan on porattu nyt uusi jako. Tulppasin vanhat reiät alumiinitapeilla. Osa irtosi poratessa, kun ero vanhaan reikään oli niin pieni, mutta osa jäi paikalleen. Nyt on imusarja suorassa.

                                            Click image for larger version

Name:	1689877300161.jpg
Views:	1497
Size:	123,9 Kt
ID:	1959161 Click image for larger version

Name:	1689877300147.jpg
Views:	1485
Size:	192,7 Kt
ID:	1959159 Click image for larger version

Name:	1689877300139.jpg
Views:	1481
Size:	111,7 Kt
ID:	1959156 Click image for larger version

Name:	1689877300154.jpg
Views:	1521
Size:	137,3 Kt
ID:	1959162 Click image for larger version

Name:	1689877300102.jpg
Views:	1461
Size:	86,6 Kt
ID:	1959157

                                            Öljynsuodatinjalkaan tuli lähtö turbon öljynsyötölle sekä öljynpaineen mittaukseen kello. Samalla meni öljynjäähdyttimen termostaatillinen laippa kiinni.

                                            Click image for larger version

Name:	1689877300109.jpg
Views:	1475
Size:	199,2 Kt
ID:	1959158 Click image for larger version

Name:	1689877300116.jpg
Views:	1448
Size:	184,4 Kt
ID:	1959154

                                            Alkaa olla lähellä, että voi nostaa koneen keulalle.

                                            Click image for larger version

Name:	1689877300123.jpg
Views:	1472
Size:	204,9 Kt
ID:	1959160 Click image for larger version

Name:	1689877300132.jpg
Views:	1556
Size:	220,3 Kt
ID:	1959155

                                            Comment


                                              Sinnehän se lumpsahti paikalleen. Osatkin sopii ympärille. DP:n kanssa meinasi olla vähän tuskaa, mutta kyllä se sinne mahtui paikalleen, kun irrotti koneen kannakkeesta ja siirsi tunkin varassa niin eteen kuin meni.

                                              Click image for larger version  Name:	1690655481511.jpg Views:	0 Size:	257.8 KB ID:	1959520

                                              Tulipellin lämpösuojakin mahtui toisella yrityksellä ja sai mustan värin pintaan. Rosterilatasta rakentelin hässäkän, minkä varaan tuo tuli.

                                              Click image for larger version  Name:	1690655481749.jpg Views:	0 Size:	256.1 KB ID:	1959523 Click image for larger version  Name:	1690655481726.jpg Views:	0 Size:	141.5 KB ID:	1959522

                                              Sitten piti vähän verestää peltisepän taitoja pakopesän suojan kanssa. Ihan siistihän siitä tuli, mustaa myöhemmin pintaan.

                                              Click image for larger version  Name:	1690655481742.jpg Views:	0 Size:	135.9 KB ID:	1959521

                                              Öljynjäähdyttimen kanssa alkoikin sitten vähän ahistaa, kun eihän siellä pissapojan kanssa ollut minkäänlaista tilaa. Piti nukkua yön yli ja pähkäillä uusiksi, että mitenhän sen sinne saisi mahtumaan. Ei muuta kuin Puuiloon ja rakennussarja mukaan. Siitähän tuli ihan toimiva. :D Ja öljynjäähdyttimellekin tuli hienosti tilaa.

                                              Click image for larger version  Name:	1690655481658.jpg Views:	0 Size:	152.6 KB ID:	1959526 Click image for larger version  Name:	1690655481649.jpg Views:	0 Size:	95.6 KB ID:	1959527 Click image for larger version  Name:	1690655481599.jpg Views:	0 Size:	121.8 KB ID:	1959524 Click image for larger version  Name:	1690655481592.jpg Views:	0 Size:	78.6 KB ID:	1959525 Click image for larger version  Name:	1690655481570.jpg Views:	0 Size:	94.4 KB ID:	1959528 Click image for larger version  Name:	1690655481578.jpg Views:	0 Size:	152.6 KB ID:	1959529

                                              Comment


                                                Sitten vielä Webastokin paikalleen moottorin eteen. Sitten voikin nostaa öljynpaineet. Eipä pitkänkään tulpattomana starttailun jälkeen lähtenyt kuiva pumppu imemään ja ei sinne mistään öljyäkään enää saanut. Kikkakolmosena ohut letku teipillä kiinni imuriin, letku kiinni turbon syöttöputkeen ja starttaamaan ja kappas, sehän toimi!

                                                Click image for larger version

Name:	1690655481548.jpg
Views:	1293
Size:	264,0 Kt
ID:	1959532 Click image for larger version

Name:	1690655481540.jpg
Views:	1275
Size:	93,1 Kt
ID:	1959531

                                                Huomenna hakemaan öljyjäähylle letkut ja sitten on tiedossa kaikenlaista pikkukasailua kaikenlaista nysväystä ja puolien johtopaketille pitää tehdä kannakkeet. Sitten voi periaatteessa täräyttää vaikka käyntiinkin. 600x300 mm välijäähdytin lähti myös tilaukseen, joten sitä odotellessa pitänee sovitella ahtoputkiakin hollille. Voi myös olla, että joku päivä teen jotain muutakin, ihan tiukalla aikataululla on tullut tässä lomalla tehtyä. :)

                                                Comment


                                                • Hienoa rakentelua ja kekseliäisyyttä, arvostan. ?

                                                  Mistä ole muovipurnukoihin hakenut läpivientikumeja? Mä en meinaa saada millään pitämään TT:ssä pissapojan lasinpesureiden moottoria.

                                                  Comment


                                                    Siellä on ETRAn ja Motonetin kumeja. Ei oikein toimi poratun reiän kanssa, kun ei saa riittävän sileää pintaa.

                                                    Comment


                                                      Sattuisko kellään olemaan tällaista tai vastaavaa bensakiskoa, jossa on säädin putkilla kiinni? Siitä voisi koittaa askarrella bensanpaineensäätimen nykyiseen kiskoon.

                                                      Click image for larger version

Name:	022133315E_2.jpg
Views:	1034
Size:	101,0 Kt
ID:	1959722

                                                      Comment


                                                        Sehän läks käyntiin! On tässä sen verran tiukkaan tahtiin seppäilty, että en ole jaksanut päivitellä kuvia. Mutta laitan tässä lähiaikoina.

                                                        Comment


                                                          Webasto kun oli sovitettu paikalleen niin alavesiletkusta piti tehdä hieman erikoisemman mallinen. :D

                                                          Click image for larger version

Name:	1691339547024.jpg
Views:	590
Size:	176,6 Kt
ID:	1960281 Click image for larger version

Name:	1691339547017.jpg
Views:	603
Size:	129,4 Kt
ID:	1960283

                                                          Joskus sitä ei vaan ymmärrä varmistaa asioita ja luottaa vaan silmään. Katsoin, että ahtimelta lähtee 90 asteen mutkalla eteenpäin ja tilaahan on konepeltiin hyvin. No, 2.5" silikoniletkumutka meni vaan puoliksi kasaan...

                                                          Piti sitten seppäillä tuollainen lähtö ahtimelle, kun ei vaan kiinnostanut yhtään irrottaa enää ahdinta pois ja viedä kompurakoppaa jonnekin hitsarille, joka hitsaisi siihen jyrkän alumutkan. Ahtimen irrotus on vähän työläs homma, kun pitää DP sovitella välistä ensiksi irti siirtämällä moottoria kannake irti tunkin varassa eteen ja sitten vielä irrottaa ahtimen hieman paskamaiset pultit irti. Mennään tuolla ja jos tuntuu ahdistavan niin korjaillaan myöhemmin.

                                                          Click image for larger version

Name:	1691339546962.jpg
Views:	609
Size:	132,9 Kt
ID:	1960278 Click image for larger version

Name:	1691339546895.jpg
Views:	613
Size:	143,2 Kt
ID:	1960280

                                                          Ahtoputken vetäminen ylhäältä alas olikin taas oma hommansa, kun ainoa reikä konehuoneessa olisi ollut käytännössä DP:ssa kiinni ja sielläkin olisi saanut vähän lytätä putkea ja tehdä lommoja, että olisi mahtunut. Tein sitten moottorin ja koriaisan välistä menevän 30x100 mm:n suorakaideputken.

                                                          Click image for larger version

Name:	1691339546908.jpg
Views:	622
Size:	138,0 Kt
ID:	1960279
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                            Huohotin oli sen verran pienireikäinen, että korvasin sisällä olleen, rikkinäisellä kalvolla varustetun muovihässäkän pellillä ja porasin letkulähtöön 18 mm:n reiän. Puolien johtosarjalle tuli myös tehtyä kannake, johon alkuperäinen muovikotelo tulee kiinni.

                                                            Click image for larger version  Name:	1691339546862.jpg Views:	0 Size:	103.0 KB ID:	1960288 Click image for larger version  Name:	1691339546854.jpg Views:	0 Size:	132.3 KB ID:	1960291 Click image for larger version  Name:	1691339546875.jpg Views:	0 Size:	213.4 KB ID:	1960290 Click image for larger version  Name:	1691339546868.jpg Views:	0 Size:	218.1 KB ID:	1960287

                                                            Seuraavaksi pääsikin vetämään ryppymaalit pintaan:

                                                            Click image for larger version  Name:	1692297692122.jpg Views:	0 Size:	107.1 KB ID:	1960289

                                                            Aikani yritin sovitella silikoniletkumutkaa maffin ja turpon väliin ja ei se kyllä oikein mitenkään siihen istunut. Joten päätin piirtää turbon imuun muovitulosteen. Letkuksi tuli ETRAsta taipuisaa mustaa kierreputkea, joka pyöritetään napakasti tuohon imuputken kierteeseen. Putki tiivistyy turboon Uponorin 110 mm:n viemäriputken kumitiivisteellä. :) Ensimmäinen versio oli lähes OK, mutta pieni muutos piti tehdä huohottimen mutkalähtöön ja kumitiivisteen uraa piti syventää. Toinen versio meneekin täydellisesti kiinni ja kestää melkeinpä ilman kolmea lukkoruuviakin. Siisti tuli, vaikka itse sanonkin!

                                                            Tarkoitus on tehdä lopulliset versiot maffista ja tästä hiilikuituvahvisteisesta muovista, niin ei ole niin herkkä lämmölle kuin tuo PETG.

                                                            Click image for larger version  Name:	1692297692140.jpg Views:	0 Size:	84.4 KB ID:	1960293 Click image for larger version  Name:	1692297692066.jpg Views:	0 Size:	34.5 KB ID:	1960292 Click image for larger version  Name:	1692440458366.jpg Views:	0 Size:	258.3 KB ID:	1960294
                                                            Viimeksi muokannut pasi_; 19.8.2023, 13:08.

                                                            Comment


                                                              Välijäähdyttimeksi tuli 600x300-millinen kenno ja kyllähän se aika hyvin keulan täyttää. Ensimmäiselle versiolle tein kannakkeet ja tilaahan on vaikka kuinka, tosin puskuri jäi vain 5 cm ulos, kun maski otti yläreunasta kiinni. :D Ei aivan silmä kertonut, että sehän taipuukin jonkin verran sisään. Sitten pitikin tiputtaa kennoa alaspäin ja sittenhän se mahtuikin heittämällä, yläpäässäkin on useita millejä tilaa. Pienet leikkaukset puskurin aukkoihin tarvitaan, mutta muuten ihan OK ja jäävät sopivasti osaltaan ritilän keskiosan suojaan. Maalasin ahtoputket CRC:n mustalla sinkkimaalilla ja lopuksi päälle tuli musta kutistesukka. Jospa se kestäisi vähän kiveniskemiä paremmin.

                                                              Click image for larger version

Name:	1692297692333.jpg
Views:	574
Size:	233,3 Kt
ID:	1960298 Click image for larger version

Name:	1692297692303.jpg
Views:	562
Size:	152,0 Kt
ID:	1960299 Click image for larger version

Name:	1692297692310.jpg
Views:	559
Size:	78,6 Kt
ID:	1960297 Click image for larger version

Name:	1692297692316.jpg
Views:	579
Size:	96,3 Kt
ID:	1960296 Click image for larger version

Name:	1692297692229.jpg
Views:	572
Size:	279,8 Kt
ID:	1960300 Click image for larger version

Name:	1692440458356.jpg
Views:	600
Size:	101,8 Kt
ID:	1960301

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X