Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 3.0TDI CDUC ”koneremppa”

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 3.0TDI CDUC ”koneremppa”

    Tein tästä projektin, koska joitakin ei kiinnosta seurata mun A7 kanavaa välttämättä, mutta koneen remontointidialogi saattaisi kiinnostaa. Ja ennen kaikkea ehkä saada jotain vinkkiä omalle kohdalle.

    Potilaana Seiskan 330tkm ajettu kone, jossa perinteinen jakopäänkiristimen ”vika”, eli hetken kestää ne paineet keräillä kiristimeen startin jälkeen. Vauhtipyörä kaipaa vaihtoa, joten laitan koneen samalla minttiin.

    Vaihtolistalla:
    - Jakopään rattaat, ketjut, laahaimet, kiristimet, pultit ja tiivisteet
    - Vauhtipyörä
    - DSG öljyt
    - Peräöljyt
    - Moottoriöljyt
    - Moniurahihna
    - Kaikki tukivarret
    - Puslat
    - Vakaaja (vanha on löysä)
    - Downpipe ilman DPF (vielä kun DPF kunnossa)
    - Hehkut
    - Imusarjan pyörreläpät
    - Ohjelmointi, jossa poistetaan DPF, ja muutetaan EGR toimintaa

    Onko kellään vinkkiä, mitä moottoriin kannattaisi samalla kertaa tehdä?
    Viimeksi muokannut Fromi; 20.9.2021, 18:22.

  • #2
    Suuttimien tiivisteiden vaihto jos ei ole vielä tehty. EGR:n tulppaus, myös vesikierto. Vaatii tietysti softausta hiukan ettei sytytä vikavaloa.

    Comment


    • #3
      EGR ajattelin kyllä napata pois. Kokonaisuudessaan. Softaukseen menossa sen jälkeen. Laatikko myös. Onko näissä jotain karstakertymää imusarjoissa / imukanavissa? S3 kasipekkaan tein koneremontin ja siinä kun suuttimet menee suoraan palotilaan niin olivat pahasti karstottuneet. Joskus nähnyt likasia 2.0TDI imusarjoja ainakin, mutta 3.0TDI?

      Comment


        #4
        Kyllä ne sotkeentuu, ihan huolella. Vai olikos näissä jo palattu alumiinisiin imusarjoihin? Ne ei ihan niin pahasti taida paskaantua ja ovat helpommat pestäkin, kun kestävät paremmin lämpöä ja kaapimista. Jos on oikein kunnolla töhkää niin kannattaa kokeilla jotain irrotusöljyä suihkia sinne sisälle niin että aine imeytyy kunnolla ja töhöllä antaa sitten liekkiä, se öljynokipaska palaa rapsakaksi ja lähtee paremmin irti.

        Comment


        • #5
          Taitaa muovia olla muistaakseni. Ehkä parempi sitten tilailla samalla koko moottorin tiivistesarja kerralla jos alkaakin repimään tavaraa enemmän irti.

          Comment


            #6
            Lisäisin tuohon vaihdettavien osien listaan myös hehkut, helpompi nekin vaihtaa kun imusarjat purkaa pois. Jos siis ovat alkuperäiset vielä.

            Jos tässä koneessa on ne imusarjan pyörreläpät niin nekin on hyvä poistaa samalla, samalla ohjelmoi läppien toimintakin pois kun egr:n ohjelmoi.

            Comment


              #7
              EGR:n poiston suhteen olen itse tähän asti jarrutellut. Ilman sitä kun kone lämpiää pirun huonosti. Softasta sen käyttö sellaiseksi että auki vain kun tarvetta lämmittää, päästöistä viis. Voin toki olla väärässäkin.

              Comment


              • #8
                Tuo on kyllä Teppo totta. Muutenkin lämpeää huonosti nää nykydieselit. Webastoa sitten vaan avuksi lämmitykseen, jos ottaa EGR pois. Tarvii funtsia.

                Comment


                  #9
                  Onkohan oikeasti muuten tarvetta vaihtaa myös ne rattaat jakoketjurempassa? Mietin vain, että kuluuko ne oikeasti niin paljon, että uuteen on jo merkittävää eroa? Ketjun lenkithän siellä venyy ensimmäisenä ja kiristimet väljistyy. Toki se jossain vaiheessa alkaa syömään rattaita, mutta olettaisin sen olevan niin hidasta ettei ehdi vielä näkyä, ellei ole ajanut 50tkm rallattavalla ketjulla.

                  Comment


                  • #10
                    Sanotaanko näin, että liian monta kertaa elämässäni olen kärsinyt siitä kun olen säästänyt, niin en tee sitä enää. Siinä kuolemassa se 300€ on ihan yksi ja sama. Saatikka se, että tilaat ne siinä kohtaa kun koppa on auki ja näät että ovat kuluneet. Mutulla sanon ettei niitä tarvis vaihtaa.

                    Comment


                      #11
                      Itsellä on A8:ssa edessä sama, ja siihen katselin pelkkien rattaiden maksavan Saksan hinnoilla 600e. Eli siis hyvä, jos ehdit ensin, niin päästään vertaamaan onko ne oikeasti kuluneet vai ei :) Oma veikkaus on myös, että ei tarvitse vaihtaa, mutta samoilla pohdinnoilla kuin sinäkin jo sanoit...

                      Toinen mitä pohdin, on kuinka alas Febin osien laatu on vajonnut, vai onko? Nimittäin CDSB-koneeseen ainoa tarvikesarja on Febi. Alkuperäisosista keräilemällä mennään hinta nimittäin on melkein 3x. Ei jaksaisi myöskään keräillä pisteosia marmorilta, jos ne sarjana saa. Ja onko Febi vs. SWAG yhtään mitään eroa, kun periaatteessa pitäisivät olla yhtä ja samaa nykyisin. Hintaeroa niillä kuitenkin on ~100e, joka tulee mistä lie.
                      Viimeksi muokannut jasso; 24.9.2021, 21:01.

                      Comment


                      • #12
                        Noin viitisen vuotta sitten BKN-koneeseen vaihtamani Febin ketjusarja vaikutti todella vahvasti alkuperäisosalle, sillä poikkeuksella, että Audin logot oli hiottu pois. Kiristimien metallisten osien muottien valusaumat oli samassa paikassa kuin alkuperäisissä. Muovien väritkin täsmäsi alkuperäisiin.

                        Toki eri kone ja sitä myöden ihan eri jakopääsarja / -konstruktio ja aikaakin on kerennyt mennä. Tuon kokemuksen perusteella kuitenkin vanhempaan kolmelitraiseen uskaltaisin yhä laittaa Febin sarjan. Oli kyllä poskettoman halpa ainakin silloin (Saksasta tilattuna).

                        Comment


                          #13
                          kuinka alas Febin osien laatu on vajonnut, vai onko
                          Alustan osissa kyllä, mutta koneen osissa ovat vielä hyviä. Samoja kokemuksia ja näkemyksiä Febin jakopääosista kuin Antilla.

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viesti
                            Kyllä ne sotkeentuu, ihan huolella. Vai olikos näissä jo palattu alumiinisiin imusarjoihin? Ne ei ihan niin pahasti taida paskaantua ja ovat helpommat pestäkin, kun kestävät paremmin lämpöä ja kaapimista.
                            Tuosta puhdistuksen helppoudesta olen vähän eri mieltä pari muovista 3.0tdi imusarjaa putsanneena. Muovinen puhdistuu käytännössä itsestään, kun sen upottaa riittävän emäksiseen liuokseen. Alumiiniselle tuota ei voi tehdä, vaan vaatii mekaanista työtä.

                            Joka tapauksessa kannen imukanavissa se suurin työ taitaa olla kummassakin tapauksessa.

                            Comment


                              #15
                              Millä aineella olet pessyt imusarjat? Pääpointti tuossa itsellä oli imusarjojen paskan polttamisessa ja sen jälkeen ne lähtee helpommin rapsimalla jos ei ole kemiallisia aineita käytössä.

                              2.5v6 tdin alumiiniset lähti kyllä nätisti puhtaaksi pö liuotus&kaapimista ja lopuksi uuninpuhdistusvaahtoa. Ei ole tähän mennessä mikään alumiinivalua oleva mötikkä syöpynyt mrmusclesta yms. kunhan ei liian pitkään anna vaikuttaa. Toimii loppupuhdistuksessa ihan hyvin, pahimpia se ei kyllä irroita.

                              Comment


                                #16
                                Putkenavaaja rakeella, joka on kiinteää kaliumhydroksidia. Merkkiä en muista, mutta Tokmannit ym. halpamarketit myy. Ensimmäisellä kerralla tein homman 20L peltiämpärissä jonne kippasin muistaakseni lähes koko purkin raetta. Emäksisyys kuitenkin sitä luokkaa että mikäli mukana on alumiiniosia, niin sen kyllä porinasta huomaa. Hanskoja ja suojalaseja kannattaa käyttää. Yön yli annoin liueta ja muovi oli ihan tahratonta. Seuraavalla kerralla askartelin imusarjaan rosterista tulpat, ettei koko sarjaa tarvinut uittaa, vaan liuoksen sai pysymään sarjan sisällä.

                                Jälkimmäisen metodin teho ei ollut ihan niin hyvä, kun pesuliuos "tervaantui" pienemmän tilavuuden takia nopeammin, eikä enää liuota öljynokea kunnolla. Tässä kuitenkin se hyvä puoli, että imusarjaa voi vähän ravistella nesteet sisällä ja nesteet vaihtaa uusiin ilman että hävitettävää litkua jää ämpäritolkulla.

                                Comment


                                • #17
                                  Olen kanssa katsellut tuota Febin sarjaa, mutta en ole uskaltanut ostaa sitä. Alkuperäisillä tarkoitus mennä. Teis vaikka olisi samoja. En viittis jakopään osissa säästää kun jonkun paikan pettäminen käy kalliiksi.

                                  Autodocilla Febin jakopääsarja 258€ nyt 39% alella. En tiä mikä logiikka tos alennuksessa kans on. Vaihtelee 15-39% välillä.

                                  Mun Excelissä rattaat ja uudet pultit 189,83€ alv. 0%. Siihen sitten Suomen tai Saksan ALV päälle, miten myyjä sen veloittaakaan. Luultavasti Saksan. Rahti jossain 20€ nurkilla.

                                  Täältä olen katsonut: https://www.online-teile.com/audi-ersatzteile/

                                  Kahden kokemuskerran jälkeen ei ole mitään pahaa sanottavaa.
                                  Viimeksi muokannut Fromi; 29.9.2021, 12:57.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Moro, miten tässä moottori koodissa cduc oli imusarjan läppien poisto kun niitä ei itse imusarjassa ole?

                                    Comment

                                    Working...
                                    X