Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi S3 elvyttely

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi S3 elvyttely

    Lähipelastus, niin kai tuon voi kuvailla. Leima umpeutuu lokakuussa ja vähän pitää entrata jos haluaa uuden leiman. Ja paljon lisää, jos hyvän haluaa tai edes soivan.

    1999 vuoden malli, APY kone ja 6v-manuaali. Ajettu 319tkm. Historian kuittien ja merkintöjen mukaan kansi vaihdettu joskus puolessa välissä elinkaarta. Lisäksi asennettu BSR stage 2 osat eli ilmanotto ja pitkisto. Näytti muutama kuitti olevan optimoinneistä, tiedä sitten mitä siellä on. Madallussarja, totta kai…

    Kohtuullinen nahkasisusta eikä korikaan lommoa lukuunottamatta ihan hirveä ole. Jarrut on käyty läpi.

    Askartelua vaatii (ainakin)

    - äänekäs ohjaustehostin
    - tuulilasi
    - oikean olka-akseli taake, laakeripesä todettu hieman väljäksi
    - lommo takakulmassa ja puskuri
    - kuskin penkissä pieni ratkeama
    - xenonin elvytys eteen
    - huoltoja ja perinteisiä elvytyksiä
    - abs vikavalo takapyörästä
    - yms

    Tulpat vaihdoin putsasin isommat lehdet ja rikkakasvit sieltä täältä. Kuvat coupe topicista ja lisää tullee, kun saa aikaiseksi jotain.

    Click image for larger version

Name:	4BB2E1B4-FD95-408B-ABDB-8603FCCED64F.jpeg
Views:	5394
Size:	291,0 Kt
ID:	1925155
    Click image for larger version

Name:	53DBF5EC-A26E-49FA-A631-EB224E324627.jpeg
Views:	5466
Size:	142,3 Kt
ID:	1925154

    #2
    Millaista tästä on tarkoitus ruveta tekemään? Tuotahan olisi houkutteleva mahdollisuus jalostaa melkein mihin suuntaan vaan..

    Comment


      #3
      Olen pussihousumies. Näillä näkymin kohtuullisen vakio saa olla poislukien nuo BSR:n kalut. Ne on ihan hyvin tehty ja periaatteessa madalluskin saa olla. Jos ja kun turbo räjähtää, niin sitten voi harkita sitä polkua jos olisi muuten hyvässä formussa.

      Comment


      • #4
        Jo kerran tämän s3 sen pelastaneena hieno juttu että viellä löytyy "elvyttäjiä" kiinostusta laitetta kohtaan.

        Comment


          #5
          Ei mennyt kuin 15v ja monta kiinankopiota erilaisista koodinlukijoista, ennen kuin raaski ostaa virallisen kaapelin. Näin jälkiviisastelijana olisi ehkä kannattanut ostaa vuosia sitten.

          Alla vähän kuvia, mitä nyt on käsissä. Olka-akseli tuli Ruotsista. Täytyy tilata se toisenkin puolen ja vaikka pöydällä putsata ja puslittaa tms molemmat puolet ja talvella sitten vaihdella paikoilleen. Ihan perus kumia ajattelin käyttää, kun en radalle aio.

          Click image for larger version

Name:	0D002625-3A2E-41B7-B247-0938B6AFA55D.jpeg
Views:	5034
Size:	116,3 Kt
ID:	1925259
          Click image for larger version

Name:	392E7C43-35EF-4579-874C-82F17F942178.jpeg
Views:	5028
Size:	225,6 Kt
ID:	1925260
          Click image for larger version

Name:	33DBAAD8-B920-4472-BA19-ADBA40359835.jpeg
Views:	5068
Size:	316,1 Kt
ID:	1925261

          Comment


            #6
            S6:sen sain siihen malliin, ettei ole mitään rikki ja pääosin huollot ajantasalla. Harmillisesti tuli vuodessa 550km ajoa katsastusten välille… Enemmänkin saisi tulla.

            Click image for larger version

Name:	9C07FE81-7BE8-4412-84C5-6879E3D16165.jpeg
Views:	5079
Size:	474,5 Kt
ID:	1925263
            Click image for larger version

Name:	CD642A12-663D-4D1B-AAB5-196BF9129E62.jpeg
Views:	5062
Size:	384,5 Kt
ID:	1925264


            Comment


              #7
              Piti ballasti tutkia, miksi ei heti syty. Sitä varten umpio irti, jota varten piti puskuri irrottaa… Mikseihän näitä voi tehdä siten, ettei puolta autoa tarvitsisi purkaa pikkuhommia varten, luonnollisesti usea muoviklipsu poikki yms. Samalla kiillotan umpiot, kun on molemmat käsissä.

              Uusin molemmat ballastit samalla, jätän ehjän hyllyyn. Uudet vilkut suoraan Taiwanista, nykyisten Taiwanilaisten tilalle. Jos vaikka kestäisi pari vuotta…

              Click image for larger version

Name:	3E90E9A0-4B06-4D66-8796-D3CE8A777C16.jpeg
Views:	4925
Size:	132,4 Kt
ID:	1925429
              Click image for larger version

Name:	90E98DFC-90A9-462E-90BD-5D437A11836C.jpeg
Views:	4914
Size:	290,9 Kt
ID:	1925430
              Click image for larger version

Name:	764484C9-6909-4DCA-AD80-E82E179EACFB.jpeg
Views:	4890
Size:	546,8 Kt
ID:	1925431

              Comment


                #8
                Piti vaihtaa taakse kuskinpuolelle abs-anturi. Noh, sen ruuvi meni poikki. Josta johtui sitten se, että koko helvatan olka-akseli käteen. Ja lähipajalle laakerin vaihtoon, kun samalla vaivalla senkin voi nyt tehdä. Yhteen operaatioon oli osat, mutta tämä vasen puoli ei ollut se, jonka laakeripesä on väljä. Eli sama homma harjoittelun jälkeen oikealle puolen myös talven mittaan. Vasen anturi antoi vikakoodia eli katsastusmielessä piti vaihtaa.

                Click image for larger version

Name:	E81854F8-3608-41EF-889C-87F2F2FEC1EC.jpeg
Views:	4831
Size:	144,2 Kt
ID:	1925592

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Aaltospoika Näytä viesti
                  Piti ballasti tutkia, miksi ei heti syty. Sitä varten umpio irti, jota varten piti puskuri irrottaa… Mikseihän näitä voi tehdä siten, ettei puolta autoa tarvitsisi purkaa pikkuhommia varten, luonnollisesti usea muoviklipsu poikki yms. Samalla kiillotan umpiot, kun on molemmat käsissä.

                  Uusin molemmat ballastit samalla, jätän ehjän hyllyyn. Uudet vilkut suoraan Taiwanista, nykyisten Taiwanilaisten tilalle. Jos vaikka kestäisi pari vuotta…
                  Tulee kyllä umpio pois ilman puskurin irroitusta. Vähän auttaa ballastia nousemaan puskurin reunan yli. Olikohan niin, että vähän taivuttaa puskurin yläreunaa. Ihan käsipelillä, ei tarvitse työkaluja, eikä paljon voimaakaan.

                  Comment


                    #10
                    Ei onnistu puskuri kiinni, jos on joku liimannut pre-fl vilkut umpioihin. Ei mahdu sisäreunan ohjureista pois. Nyt on kiillotettu linssit, vaihdettu ballastit ja uudet vilkut. Samalla tilasin puskurin ohjurille muovisen vastakappaleen sinne lokasuojan reikään. Löytyi jopa Slovakiasta pussillinen euron natturoita ja piti tilata öljynsuodatin mukana kattamaan toimituskuluja.

                    Sumuvalojen lasilinssit ovat aika kiveniskemät, onko niille jotain kiillotuskeinoa? Hiomatahnalla menee sata vuotta enkä muuten ehjiä viitsisi vaihtaa johonkin halpatyön umpioihin.

                    Toisesta umpiosta oli luonnollisesti poikki se yläpuolen sanka, mutta ebaysta löysin korjaussarjan myös noille. Tulee muovinen sanka ruuvilla kiinni ja umpio asettuu kuin ehjällä sangalla.

                    Piti vielä lohkolämmittimen johto poistaa, kun oli hinkkautunut katua vasten varmaan muutaman vuoden eli nirhaantunut poikki. Samalla katselin, että joku letku roikkuu samoilta seuduilta, toisioilmapumppu oli poistettu, ranetettu tuleva ja lähtevä letku macgyverillä yhteen, joka oli irronnut. Pitää vähän parempi ranetus keksiä, että saa sen liitoksen kiinni leimaa varten. Varmaan poistettu ohjelmasta moinen kun ei vikakoodia anna vaikka on koko pumppu veks. Samalla lailla koodattin S6:sesta vastaavat pois.

                    Mitähän seiraavaksi…

                    Comment


                      #11
                      Tänään auto kävi lähipajalla ns katsastuskatselussa. Päästöt ok, tosin ECUn lämpöanturi näyttää 140C eli se menee vaihtoon. Käy aika laihalla tuolla lämpötilalla. Fiksailtiin alustasarjan asennuksen aikana jonkun tohtori poistamat tasoanturien varret, oli laitettu nippareilla toiseen asentoon. Uudet ja lyhemmät meni paikoilleen ja valojen säädöt toimisi nyt.

                      Toisioilmapumpun kunnollinen tulppaus. Tilasin kyllä käytetyn tilalle Saksasta, niin voi talvella askarrella jos jaksaa. Kierroslukuanturi meni vaihtoon, kun oli sopiva anturi olemassa.

                      Akun vaihdoin lauantaina, kun oli vaikeaa käynnistyä. Sama oli uuden akun kanssa eli startti tilaukseen. Oli kyllä hyllyssä vastaavan ajankohdan pitkittäiskoneen startti, mutta no dice. On vähän erilainen.

                      Tuulilasinvaihdosta ei taida päästä pälkähästä millään. Ei auta kuin etsiä sopuhintaan jostain pajalta se suorite.

                      Comment


                        #12
                        Ei mennyt starttikaan kuin elokuvissa. Että on ahdas keksintö… Mutta kun purkaa sopivasti, niin saa just sen verran tilaa kuin ovat varmaan tarkoittaneet. Ei pitänyt myyjän eBay sivuston sopivuustaulukko paikkaansa. Sen mielestä olisi 1,1kW startti oikea, mutta ei ole, vaan on se pykälää isompi. Eli 2kW startti. Noh, palautetta annettu ja isompi tilattu.

                        Tuulilasi on asennettuna 230e. Yllätyin iloisesti hinnasta. Nykyään on omavastuukin OPssa 200e, niin ei ole enää iso ero. Löytyi myös tehdasuusi alkuperäinen maski S3 merkillä Latviasta. Kromit ja merkit yms mukana ja alkuperäisellä osanumerolla; 80e kotiin kannettuna. Näiden suhteen olikin oletettavaa, että joku osa ei sovi.

                        Click image for larger version  Name:	891EDFA8-F84C-4876-AFC1-1C6D56A10D54.jpeg Views:	0 Size:	192,6 Kt ID:	1927626
                        Viimeksi muokannut Aaltospoika; 9.10.2021, 18:12.

                        Comment


                          #13
                          Piti vanha startti elvytellä, kun uuden toimituksella on joku hikka. Osa on ollut jo muutaman päivän Postnordin Pirkkalan terminaalissa ja vahvistettu toimituspäivä oli torstaina. Ei ollut, eikä perjantainakaan. Oli kai vähän sekaannuksia siellä, jälleen kerran. Nyt ehdottivat tiistaille toimitusta. Mutta vanha auki, puhdistelut ja herkistelyt, niin alkoi toimimaan normaalisti. Vissiin tuo puhaltimen lämpöanturi on vuotanut sen päälle ja härmistyttänyt osittain liitoksia ja sisuskaluja. Oli kyllä joltain mennyt melkein poikki solenoidin ohjauskarva liittimen juuresta, niin uusin senkin samalla.

                          Samoilla lämmöillä etujarrupalat uusiksi. Paikallisesta putkasta oli 50e pari, Tsekistä Skodan Oem varaosaliikkeestä 25e pari Zimmermanneja. Alunperin olin etsinyt akulle kiinnikettä ja ruuvia, niin sai niiden muutaman euron ostosten lisäksi taas vähän lisää kamaa samoille postikustannuksille. Nyt oli kaikkineen sen 50e.

                          Hieman on ahtoputkessa öljyä, varmaan turbo alkaa vähän huohottamaan jo näillä kilometreillä. Pitää huomenna vilkaista MAPin kunto, kun vaihtelee Lambdan. Päästöt ihan hyväksytyt, mutta silti näyttää tulevan lambdasta vikakoodia koko ajan.

                          Comment


                            #14
                            Leimattu ilman huomautuksia. Tuulilasi uusiksi ja hieman huohottimen puhdistusta. Nyt voikin ajella talvitalliin odottelemaan talven aikana ilmaantuvia energiapurkauksia.

                            Käynti on hieman aaltoilevaa ja epätasaista. Tuntuu, että se ilmaantui kun tulpattiin toisioilmapumppu. Tilasin uuden purkuosan letkuineen, niin voisi sen palautella paikoilleen. Suuttimetkin voisi uusia, taitaa vakiosuuttimet olla ihan ok, vaikka on hieman ohjelmaa sisässä? Eikä ole ajatusta mitään radikaalia viritystä tehdä. Onkohan tämä taas kovin kranttu tulppamalleille, jonkinsortin tulpat kyllä vaihdoin jotka oli tähän moottoriin tarkoitettu?

                            Läppärunko on vaihdettu, vaatiiko se sopeutuksen vai oppii ajamalla?

                            Listalla olisi ylläolevien lisäksi parempi alustasarja kuin nykyinen kivireki. KWlla näyttää olevan 10/20mm madaltava sarja viiteensataan. Täytyy vielä vertailla mitä ns tehtaan alkuperäinen satsi maksaisi. Ehkä Teppo voisi tarjota kun kysyy.

                            Comment


                              #15
                              Click image for larger version

Name:	B02064FB-C17B-48A7-A254-F4B39C5041A8.jpeg
Views:	3454
Size:	202,2 Kt
ID:	1928544

                              Ässän veljekset vähäksi aikaa pois silmistä ja pois mielestä. Täytyy nyt muutama energiapuuska kerätä ja jatkaa sitten tuon kanssa.

                              Comment


                                #16
                                Vähän alkoi huvittamaan taas. Meni startin vaihto alle tuntiin, kun sen kerran harjoitteli syksyllä. Samalla ajattelin vaihtaa ahtopaineanturin, kun se oli siinä hollilla. Toisen ruuvin holkki pyöri putken muovitaskussa ja liitin oli hapertunut yhden pinnin osalta. Eli liitin tilaukseen taas. Enää ei löytynyt sopivia hyllystä.

                                Täytyy kokeilla, jos sen holkin saa liimalla pitämään mitä tarvitsee ja kolvailla uusi liitin. Mitä tahansa ajattelee tarkistaa, niin saa korjata samalla tahdilla.


                                Click image for larger version

Name:	0F08718E-4997-4B3B-9DA5-C46E4CDA324A.jpeg
Views:	3075
Size:	80,2 Kt
ID:	1930785
                                Click image for larger version

Name:	8EA0D5B4-C3F8-4B99-B486-BFCA15057662.jpeg
Views:	3100
Size:	107,3 Kt
ID:	1930786
                                Click image for larger version

Name:	3C9BED04-A805-4842-9689-A086A669F2F2.jpeg
Views:	3080
Size:	154,2 Kt
ID:	1930787

                                Comment


                                • #17
                                  Mitäs tälle projektille kuuluu?

                                  Comment


                                    #18
                                    Intoa keräämässä tekijä. Ohjelmassa ohjaustehostimen pumpun vaihto ja uudet sisälokasuojat, kun innostuu taas. Sai Ruotsista uuden parin kotiin kannettuna mitä olisi Audilla maksanut yksi kpl.

                                    Oli molemmin puolin orgaanista materiaalia kerääntynyt perinteisiin kolosiin.

                                    Click image for larger version

Name:	FFBF3DEE-9955-42C9-85E3-F29F9CBB0176.jpeg
Views:	2660
Size:	110,9 Kt
ID:	1934848

                                    Comment


                                    • #19
                                      Laita ihmeessä tänne vaan päivityksiä, mielenkiinnolla seurailen.

                                      Comment


                                        #20
                                        S3 ääntävä ohjaustehostin oli itelläkin ongelmana, vaikkakin tehostin oli äskettäin vaihdettu. Vaihdoin iskarien yläpään kumit ja tukilaakerit, ongelma poistui kertaheitolla. Vanhat oli painuneet n. 1,5cm kasaan per puoli.

                                        Comment


                                          #21
                                          Tässä on kivikova alustasarja ja etupään tolpat liikkuvat melko paljon, kun tunkkailee auton etupäätä. Tämä menee vaihtoon, kunhan konepuolelta saa tehtyä harkitun turbopäivityksen. Tuuppaa öljyä melko riittävästi pakoputkeen. Laitoin harkinnan jälkeen kiinalaisen ahtimen tilaukseen. Ei tähän viitsi enää tonnin turboa harjoitella, kun autokaan ei sen parempi. Asennussarja tiivisteineen ja letkusarja erikseen, kun ahdin ei kallis ollut.

                                          Vaihdoin tehostimen pumpun ja se oli yllättävän suoraviivainen operaatio. Samalla purin sisäpistokkeen johtosarjat ja taas yhden 95mm2 subbarikaapelin pois. Sisäpistokkeen johtokin oli mysötty rikki ja teipattu.

                                          Click image for larger version

Name:	28CB3817-84FE-4B11-96FB-9EFFE69FBFAF.jpeg
Views:	1961
Size:	179,0 Kt
ID:	1937132

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mikä turbo on tulossa?

                                            Comment


                                              #23
                                              Ihan vakio kiinalainen. Näkee sitten onko se minkäänlainen, ei tuohon kovin kallista viitsinyt ostaa. Aloittelin tuota projektia ja pääsin turboon asti käpälöimään. Melkoinen päittäisvälys, ei taida 10mm riittää. Täytyy tutkia kuinka paljon siitä on mahdollisesti lähtenyt materiaalia ilmavirran mukana.

                                              Jos vielä pelastettavissa, niin voisi sen korjauttaa. Olisi alkuperäinen hyllyssä kaiken varalta.

                                              Oli kyllä öljyäkin ajanut putkeen asti ihan riittävästi. Ajattelin samalla vaivalla uusia noita alipaineletkuja, paineputkia yms, mitä nyt näyttää olevan suht hyvään hintaan tarjolla DO88 kataloogeissa.


                                              Comment


                                                #24
                                                Melkoista ähertämistä. Mutta uusi ahdin paikoillaan ja nyt vielä kaikki loput. Tiiviste/ruuvisarjassa tuli vähän hintsusti alumiini- ja kupariprikkoja tiivisteiksi. Täytyy viikolla käydä vähän paikallisessa putkassa hakemassa noita. Ei viitsinyt vanhoilla laittaa banjoliittimiä kiinni.

                                                Click image for larger version

Name:	FB373653-8D32-4797-AF68-828A1D602207.jpeg
Views:	1445
Size:	171,5 Kt
ID:	1938431

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Komiaa!

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Taitaa olla se loputon suo tämä pieni remontti. Ahdin ja putket paikoilleen, sitten huomio letkuihin ja muihin. Kaikki mihin kajoaa on parhaat päivänsä nähneet. Etsintään imuputki, huohottimen putki ja muita erinäisiä osia. DO88 ainakin tekee silikonista vastaavia.

                                                    Samalla kadonnut toisioilmapumppu paikoilleen.

                                                    Click image for larger version

Name:	CA39B2C3-7BC4-4415-9131-7FD800DE7696.jpeg
Views:	876
Size:	165,2 Kt
ID:	1940511
                                                    Click image for larger version

Name:	8371AAD2-D436-4A07-B5A1-4DFC903685D5.jpeg
Views:	860
Size:	194,0 Kt
ID:	1940512
                                                    Click image for larger version

Name:	87B04FDB-D517-429B-8643-61C3B49E7D18.jpeg
Views:	878
Size:	58,7 Kt
ID:	1940514

                                                    Meni tuosta poikki pieni alipainehaara toisioilmapumpun ohjaukseen. Onneksi näyttää olevan universaali VAG osa ja saa kympillä kotiin.
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Pikkuhiljaa osia kasaan, kun alkoi taas vähän huvittamaan. Tilasin DO88:lta alipaineletkusarjan, imuputken ja huohottimen kippuraletkun. Vielä jäi ostoslistalle dumpin ohjauspuolen letku. Ei ollut jemmoissa sopivaa pätkää. Perinteinen Forge-muutos jonkun edellisen suorittamana.

                                                      Alkuperäistä,imuputkea oli korjattu turbon päästä ja väljä turbo uittanut öljyä sen lisäksi. Olikin aikas rähmäinen. Jos tuon saisi vuotamatta käymään ensi viikonloppuna, niin hyvä. Oletettavasti jokin vittumaisin liitos helmeilee, kuten aina.

                                                      Click image for larger version

Name:	C04D142A-6567-40F0-8FC9-325FA5A4F2AE.jpeg
Views:	484
Size:	327,5 Kt
ID:	1945013

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X