Jaa täälläkin irronneita jarrupintoja :D Taannoin rouva soitteli töistä lähtiessään, että smartin takajarru laahaa. Kotona sitten ihmettelemään asiaa ja siellä se jarrukengän pinta oli irti rummun sisällä. Ferodo merkkiset kengät, että ei nyt ihan kakkaa pitäis olla. Pintaa oli vielä vaikka kuinka, mutta eipä sillä mitään tee, jos se ei pysy kii kengässä. Samalla tuli todettua, että pitäis ostaa jarruhommiin aina orkkiskamat. Ate:n mallikohtaisen pussukan sisältö oli kokolailla käyttökelvotonta. Vanhat sokat ja jouset meni paikoilleen, kun uusilla en saanut kasattua.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
RS3 8P
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Sain Falkenit vaihdettua saman kokoisiin Michelin PS4S renkaisiin.
Falkeneissa oli kulutuspinta noin 19cm leveä:
Pilotsportissa noin 20.5cm:
PS kanssa en saanut parannettua parasta aikaani, mutta näillä pääsin jotakuinkin kaikilla vedoilla samaan.
Selkeästi tarrasivat paremmin, vaikka alkuun lähdösä sutivatkin.
No ei muuta kuin NNC Street slideen testaamaan, taas 11s alkava aika kilu silmissä.
Alkuun satoi aika paljon, sitten alkoi aurinko paahtamaan ja auton mittari näytti +27C.
Eli oli kyllä kosteaa ja kuumaa.. herkästi vetää useamman prosentin tehoja alas.
Onneksi muillakin sama homma.
Otin kaksi lähtöä, toisen paukun kanssa ja toisen ~3000rpm lähdöllä ilman sutimista.
Molemmat olivat samaa luokkaa, joten se oli siinä ja aika sama luokkaa kuin viimevuonna, loppunopeutta tuli kyllä lisää.
Eilen vaihdoin mottorin, haldexin ja peräöljyt ja tänään SS-motorsiin taas dynolle.
Vime kesänähän en ehtinyt kuin vakiona dynoon, eli lapulla vakio on vakiola ohjelmalla ja 4" rosteri putkistolla.
Uudessa vedossa erona Porkkiksen ohjelma ja Airtecin isompi cooleri.
Viime vuonna teho tippui muutaman vedon jälkeen reilu 20hp ja nyt pysyi peräkkäisissä vedoisa samoissa, eli cooleri toiminee ihan hyvin.
Viime vuonna hallin lämpötila oli +32C ja nyt +21C, eli hieman suotuisampi keli.
Kokeiltiin taas sekä nelosella että vitosella vetoja, mutta erona ei ollut kuin hieman "huonompi ala-vääntö" kun nelosella veto on lyhyempi, joten lapulla nelosen veton, jolla kierroksen rajoiti on korkeammalla.
Juutuupiin työnsin videonkin sessiosta:
https://youtu.be/vp3GPgxzQlw
- 2 tykkäystä
Comment
-
Suhteessa ahtopaineen nousuun tuli tosiaan enemmän voimaa kuin käänteisesti voisi laskea.
Tosin Porkkis kyllä muuttaa ennakko koarttoja yms.
vakio - lastutettu
4000rpm maksimi vääntö - 1.2 bar vakiona - 1.5 bar muokattuna / 420nm vakiona - 540nm muokattuna
420nm / 2.2bar = ~190nm "vapari vääntöä", joka ei ole kovinkaan korkea lukema 2.5L moottorille.
6000rpm maksimi teho - 1.0 bar vakiona - 1.2 bar muokattuna / 320hp vakiona - 380hp muokattuna
320hp / 2 = ~160 "vapari tehoa", joka sekin on aika matala viritysaste.
Vakio dynotettiin 32C lämmöissä ja Viritettynä 21C lämmöissä.
10C lämpötila ero = ~3% / 10hp vakio moottorilla.
Toki välijäähy tiputti lämmetessään vakion vedoissa enemmän tehoa kuin isompi jäähy.
Eli jos laskee tuolla nyrkkikaavalla paljonko pelkällä ahtopaineen lisäyksellä olisi voinut tulla tehoja vakioon, niin virityksen jälkeen ollaan hyvin yli laskelmista.
420nm/2.2bar x 2.5bar = 477nm (+63nm jostain)
320hp/2.0bar * 2.2bar = 352hp (+30hp jostain)
Jossain kohti pakopaine nousee, tai ahdin poistuu hyötysuhde alueelta ja pääasiassa lämmittää ilmaa, eikä laskukava toimi.
Mutta maltillisilla muutoksilla ihan käypä kaava arvointiin.
Pistetääs vielä muistiin tänne kuvat haldeksin sihdistä, ihan älyttömästi ei ole 80tkm aikana kökköä kertynyt.
Pultit näyttivät ja tuntuivat siltä ettei olisi aiemmin raoteltu, joten sihdistä päätellen yksikkö ihan hyvässä hapessa.
- 1 like
Comment
-
Pitikin edellisessä kehua haldexin odotetulla kunnolla.
Muutama viikko sitten työnsi vikakoodia:
01155 - Clutch
003 - Mechanical Failure - Intermittent
Tilasin tietty ensimmäisenä uuden pumpun ja sainkin sen eilen vaihdettua.
Alkuperäisen pumpun vastus näytti 1.4 Ohmia ja uuden 9.5 Ohmia, joten näytti ettei ehkä ollutkaan siinä vikaa.
Kurkkasin vanhan pumpun sisään, kulumaa oli tietty, mutta hiiltä oli jäljellä eikä ollut täynnä öljymössöä tms.
Ei neliveto elpynyt pumpun vaihdolla ja antaa edelleen samaa koodia.
Kokeilin Vag Comilla AWD / Output test ja sillä tuntuisi moottori surisevan, virtaakin taisi ottaa 2.5A, samoin nelivedon servo vaikutti toimivan.
Outoa oli kyllä, että testiä ei voinut suorittaa kuin kerran, jonka jälkeen piti ottaa virrat pois ja takaisin, jotta onnistui uudelleen.
Eli ohjaus yksikköön näyttäisi saavan yhteyden ihan ok.
Tilasin uuden suodattimen ja öljyt, mutta tässä arvon että pitäisikö kuitenkin ostaa ohjaus yksikkökin varuiksi.. mistä näistä tietää.
Tai jos hommaisi karan "tulpan" niin varmaan näkisi, että toimiiko neliveto ilman karan ohjausta.
Onneksi lumet sulaa ja on ainakin joulun pyhille ropattavaa.
Comment
-
Tuossa muutamia viikkoja sitten yhden 3C 3.2 Passatin Haldexin koijasin. Siinä oli varmaan alkuperäinen suodatin paikallaan kun ei sitten millään auki se suodattimen iso metallinen kansi. Lopulta jonkun neljä tuntia sitä hakkasin taltalla ja vasaralla 1/100-kierros kerrallaan auki kun oli ensin purkanut pakoputken pois edestä.
Tähän ylimääräiseen säätöön ei kuitenkaan ollut ensimmäisellä kerralla aikaa, silloin vaihdoin vain pumpun ja öljyt. Siinä vaiheessa ekaa kertaa vaihtui alkuperäinen pumppu joka tuli tiensä päähän 259tkm kohdalla.
Se auto ei pelkillä uusilla öljyillä ja uudella pumpulla tullut kuntoon. Sitten vasta seuraavalla kerralla kun oli paremmin aikaa tapella sen suodattimen korkin kanssa ja sai suodattimenkin vaihdettua niin lähti kerrasta toimimaan. Eli suodattimen on mahdollista olla niin tukossa että uudet öljyt ja pumppu ei toimi.
Comment
-
Suodatin vaihdettu, ongelma ei korjaantunut.
kohtuu varmasti oli alkuperäinen suodatin, koska se, tai kiinnityspultit eivät mahtuneet ulos ilman tankin lämpöpellin moukarointia.
Koitin vikakoodia nollata ja ilmaantui uudelleen sudittaessa.
Kokeilin myös pakko ajaa nelivetoa testi moodissa, mutta eturenkaat vain sutivat.
Olisikohan sitten mekaaninen vika.
Metallinpurua tms. ei näkynyt öljyssä, hieman oli kitkalevyn pölyä.
Mitäköhän seuraavaksi.. Kannattaako suoraan metsästää korvaava perä, vai haldex yksikkö, vai saakohan näihin varaosia?
Comment
-
En löytänyt tuota primaus valikkoa, pitää vielä koittaa kaivella.
vaihdoin juuri uuden pumpun ja ainakin filtterin työnsi nätisti ulos ja testillä surisee, joten olettaisin toimivan.
En löydä prime valikkoa basic valikosta, siellä on ainoastaan karan ohjaus.
Ajoin moneen kertaan pumpun testiajoa, annoin rullata minuutin verran per kerta.
peruutin pihalla penkkaan ja siitä sudittelin toiseen päähän, näki kyvin ettei takapyörät edes yrittäneet sutaista.
Comment
-
Otin moottorin taannoin irti uudelleen, puhaltelin kaikki kanavat läpi paineilmalla ja vaihdoin taas halxed öljyt.
Netissä oli joillain ollut pumpun piuhat väärinpäin, joten testasin molemmat pumput, kuten Teppo ylempänä ehdotti ja sekä vanha, että uusi pyörivät samaan suuntaan ja näytti olevan tuottojakin.
Laitoin alkuperäisen pumpun kokeeksi kiinni:
Ei se tuolla toennut, joten ostin lämpimikseni uuden ECUn ja solenoidin:
Tänään vaihdoin ohjausyksikön, sekä mittasin kaikki sulakkeet.
Edelleen antaa samaa vikakoodia.
Vähän alkaisi haiskahtamaan siltä, että pitää Haldeksi kammeta sijoiltaan ja nostaa pöydälle?
Comment
-
Tunkkailin tänään auton ilmaan ja totta tosiaan, kardaani ei pyöri, kun käynnissä ja D päällä.
Eli liekö ongelma kulmavaihteessa tms.
Minulla oli joskus XC90, jossa tyyppivikana kulmavaihteen spoorit.. vaan eipä nyt tullut mieleen.
Kiitos vinkistä.
Comment
-
-
https://youtu.be/nt33-EgQ4gk
Varmaan tämä vikana.
Näyttäisi vaativan käytännössä uuden kulmavaihteen.
Näitä näyttää olevan aika monella osanumerolla:
0A6 409 053 AF, 0A6 409 053 AH, 0A6.409.053.AF, 0A6409053AH, 0A6409053AM, 0A6409053AF, 0A6409053AD
Onkohan viimeinen kirjain vain uudempaa variaatiota, eli mieluiten M?
Vai liekö väliä minkä hommaan, esim:
https://www.ebay.com/itm/26529593744...3ABFBM0vCQjMhh
Ja sopiikohan saman varaosanumeron osa dieselistä?
luulisi että on sama, kun numero täsmää?
Näyttäisi RS osana olevan vähintään tuplaten kalliinpi.
https://www.ebay.com/itm/12525495216...3ABFBM9uXqlMhh
Comment
-
Kulmavaihde irronnee DSG:n perästä samalla tavalla kuin manuaalilaatikosta laatikkoa irrottamatta. Toisen puolen vetarin tumppi vaatii pirun pitkän kuusiokolon, muuten taisi selvitä ilman erikoisempia työkaluja. Apurungon joutunee purkamaan alta pois, että pääsee kaikkiin pultteihin käsiksi. Ei varsinaisesti mikään mukava homma vaihtaa, mutta mahdotonkaan. Kardaani poikki keskeltä, että saa sen tieltä pois.
Dieselin osa käy, jos osanumero on sama viimeisiä kirjaimia myöten. Uudempien eri kirjainversioiden sopivuus selviää ETKAa tutkimalla. Minäkin muistaakseni dieselin kulmavaihteen löin TFSI:hin.
- 1 like
Comment
-
-
Tämä taitaa olla Tampereella autoliikkeessä :) ja tilalle tais tulla sähköinen kulkine.
https://www.nettiauto.com/audi/rs3/13688205Viimeksi muokannut Killeri; 7.10.2023, 11:36.
Comment
-
Jätetään vielä tämä kertomus auki jos 68corvette kertoo pitääkö paikkaansa edellisen kirjoittajan väite.
Comment
-
Tässä kävi tosiaan kesällä niin, että työpaikalani loppuivat etätyöt ja piti alkaa reissaamaan 100km päivässä töihin.
Audi ei mennyt ikinä alle kympillä tankilista, joka tietty olikin tiedossa ja ihan ok vähäiselä ajolla, mutta reilu sata euroa viikossa bensoihin oli vähän suolaista ja RS3 käyttäminen kilometrien tahkomiseen tuntui hieman pyhäinhäväistykseltä, joten jouduin luopumaan.
Neliveto tuli keväällä kuntoon.
Purin ja tarkistin että tuo oikean reunan iso ratat oli irronnut krympistään ja pyöri vapaasti akselin ympärillä:
Täytyy sanoa, että sähkis on kyllä äärimmäisen masentava kulkine, eikä perhe kehtaa liikkua kyydissä.. mielummin menevät ooppelilla.
Mutta ajaa nyt kilometriporana asiansa, kun kulkeminen maksanut alle 4€/100km.. kunhan ei akku porsi.
Postitiivista on, että tuli uutta intoa laitella Corvette ajokuntoon ~7v tauon jälkeen ja nyt olisi joku päristin ajokunnossa ensikesäksi.
- 2 tykkäystä
Comment
Comment