Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Dragon Skin B5 RiSa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Suomen Philipp Kaess, mutta jonniiverran vaan taitavampi:)
    Joku semmonen Lököverkkaritallin tyylinen YouTube-kanava vois olla mainio näihin Mikon projekteihin liittyen, sopivan kotikutoinen ja rento meininki.

    Comment


      #32
      Joo, paitsi paljon köyhempi ja sillä erolla teen kaiken itse :)

      Alkuperäiset lokarit jäi todella tiukkaan kiinni, en tiedä miksi. Käytin irroitusvahaa ja laitoin sitä vähintään viisi kerrosta. Piti tehdä puukiilat jolla sain pellit irti, oli kyllä jo ns. "kusi sukassa" kun pelkäsin että irroittaessa hajoaa muotit ja lokarit. Kokeilin paineilmaa, vettä ja lämpöä, eikä ne silti irronneet helposti. Itku meinasi jo päästä kun näytti siltä että ne pitää erottaa toisistaan rikkomalla, mutta onneksi lopuksi ne lähti irti.

      Kuvista näkee miten muotti on tehty neljästä osasta. Lasikuitua ja hartsia meni paljon, mutta kestääpähän ainakin. Nuo on ensimmäiset minun tekemät moniosaiset muotit.
      Attached Files

      Comment


        #33
        Ihan virheettömiä muoteista ei tullut, joten niitä piti vielä fiksata. Siinäkin meni hirväesti aikaa. Hiomista, paikkailua ja myllytystä. Toista muottia tuli kuumennettua liikaa kosaanilla, ajattelin että lokari irtoaisi lämmöllä mutta ei. Ainoa mikä irtosi, oli gelgoat ja ensimmäinen ohut kerros lasikuitua. Meinasi ottaa "vähän" päähän, mutta sitten keksin nerokkaan(?) konstin korjata sen, eli leikkasin pilalle menneen osan pois, laitoin uudet gelcoatit ja paikan päälle :) Tuli kyllä hyvä. Tässä videokin reiästä.
        Attached Files

        Comment


          #34
          Sitten aloin harjoittelemaan alipaneinjektointia. Periaattessa hauskaa hommaa, paitsi vuotojen metsästys! Vedin gelcoatin pensselillä muottiin, ja aloin laittamaan kuituja. Ei siitä tullut mitään, koska gelcoat oli niin tahmeaa että heti kun hiilikuitu koski siihen, se jäi kiinni. Tuon muoto on sellainen että on aika vaikeaa saada kuidut kerralla ja nätisti oikeaan asentoon. Eli heti ennen aloitusta oli tiedossa ettei kuitujen kuviosta tule nätti. Sitten kiinnitin alipainemuovin muotin laippoihin. Etsin vuotoja monta tuntia, mutta en löytänyt kaikkia. Sitten turhaannuin ja tuumasin että v*tut, ja imaisin epoksit sisään. Virhe, olisi pitänyt vaan etsiä se vuoto. Toinen virhe oli että poistin epoksista kaasuja liian kauan (ja muutenkin olin liian hidas) ja osa siitä kovettui injektoidessa purkkiin. Tuli kiire tehdä sitä lisää. Aivan lopussa huomasin että ainakin yksi vuoto oli laippojen välissä, vaikka tiivistin ne silikonilla. Kyllä siitä silti ihan toimiva osa tuli, mutta ei mitenkään hieno. Mutta eipä se haittaa koska ne maalataan. Paino oli yllätys! Alkuperäinen ~2900g, tuo tekele ~950g.

          Toisen lokarin tein hieman eri tavalla, en laittanut gelcoatia pohjalle joten sain aseteltua kuidut paljon paremmin. Tosin ei sekään ihan simppeliä ole. Laitoin myös injektioletkut vähän isommalle alalle, ja vaihdoin injektoinnin suuntaa. Virheistä oppineena säkitin koko lokarin. Noh, muotissa oli takapuolella kohtia mitkä puhkaisi muovin. Oli äärettömän vaikeaa löytää vuotokohdat. Siinä meni taas tunteja tapellessa. Lopuksi otin säkin auki, käänsin sen toisinpäin jolloin sain leikattua puhjenneen alueen pois. Sitten pehmustin muotin reunat ja teippasin kaikki mahdolliset terävät kohdat. Nyt alipainetta alkoikin tulla, jopa niin paljon että säkki repesi koska en tajunnut asetella sitä alussa kaikkiin monttuihin kunnolla! Ja kylläpä taas v*tutti! No, tein siihen paikan, asettelin säkin kunnolla ja viimeinkin pääsin testaamaan miten alipaineet pysyy. Tässä taistelussa meni yli viisi tuntia.

          Kun totesin että voin aloittaa injektoinnin, poistin epoksista kaasuja vähemmän aikaa (noin 5 min, liian vähän, jäi selvästi kuplia), mutta en uskaltanut odottaa kauempaa. Laitoin muottiin tällä kertaa syöttöletkuun vähän matkaa spriaaliletkua että se levittää epoksin nopeammin koko muottiin. Se olisi saanut mennä pidemmälle lokarin alareunaan koska sen kastumista piti odotella reilusti yli tunti ja pelotti että epoksi kovettuu liian aikaisin. No, juuri ja juuri sen sai kastumaan. Yritin rajoittaa/muuttaa epoksin kulkua sulkemalla alipainekanavaa. Tällä kertaa sain todella hyvän alipaineen mutta helppoa se ei ollut.

          Ihan hitosti asioita mitä pitää oppia.
          Attached Files

          Comment


            #35
            Kyllä se on vaan jälleen hatun noston paikka. Ensinnäkin jo siitä että on pelastanut tälläisen vanhan "romun" joka olisi todenäköisesti mennyt lihoiksi ja tavallaan lakannut olemasta, takaisin liikenteeseen. Toisekseen siitä minkälaisella pieteetillä tuo kunnostus on tehty, harva lähtisi vanhoja massoja pois raapimaan ja tutkimaan jokaista pistehitsiä. Ja vieläkin harvempi tekisi huvikseen hiilikuidusta uusia lokareita vaikka ehjiä orkkiksiakin olisi käytettävissä, taitaa lisäksi olla harvassa jo ne jotka osaisi.

            Oletettavasti tuon värin jossain toisen merkkisessä autossa nähneenä voisi sanoa että on oiva ja erottuva valinta. Lisäksi epäilisin että RS:än pulleat posket tuo värin vielä ihan eritavalla esille.

            Comment


              #36
              Sinähän tässä taidatkin olla syypää koko projektin aloitukseen :) Ihan oikeaan osoitteeseen tyrkkäsit.

              Jos olisin vaan ottanut lokarit hyllystä, olisin kuvien aikaleimojen perusteella säästänyt noin neljä kuukautta. Näiden teossa siis meni järkyttävästi aikaa. Tietty en ollut joka päivä niitä nysväämässä, mutta en muistaakseni tehnyt mitään muuta siinä välissä kuin lokareita.

              Ja värivinkistä saa myös kiitellä Villeä, valinta oli aluksi vaikea mutta eipä ole harmittanut! :)

              Laitoin lokareihin siis hiilikuitua ja myös kerroksen hiilikuitu/kevlaria.

              Comment


                #37
                Hattua päästä ja yhdyn kuoroon! Hienoa jälkeä ja arvostan ainakin itse suuresti sitä, että tehdään asioita itse. Vaatii älyttömästi viitseliäisyyttä ja ennen kaikkea aikaa opiskella, opetella ja toteuttaa näitä juttuja.

                Comment


                  #38
                  Joo minulla on sellainen "vika" päässä että kaikki mahdollinen (ja osa mahdottomasta) pitää tehdä itse. Ahdistaa kun ei saa esim pyörän kulmia säätää itse. Paljonhan tässäkin tuli taas opeteltua uutta, varsinkin tuo kuituhomma oli tietyiltä osilta uuden opettelua.

                  Comment


                    #39
                    Tätä on kyllä ilo seurata. Helposti vuoden mielenkiintoisin projekti. Jatkakaa :)

                    Comment


                      #40
                      On muuten jännää hommaa tuijottaa että meneekö epoksi perille asti vai jämähtääkö se ennen aikojaan :) Ihan viime tinkaan meni tuo alareuna, mutta meni kuitenkin. Kunhan osat olivat kovettuneet, "uunitin" niitä muutaman tunnin infrapunalämmittimillä että ne pitäisi muodot auringonpaisteessa.

                      Aloin tekemään myös kolmatta lokaria kun vauhti oli päällä, mutta alipainesäkki vuotaa jostain enkä saa millään selville että mistä. Ostin halvat ultraäänikuulokkeetkin, mutta niillä kuulee ainoastaan loisteputken sirinät. Aivan täyttä kuraa. Muotti ja kuidut jäivät sitten odottamaan parempaa aikaa.

                      Sitten etulokarit alkoi olemaan maalarille vientiä vaille valmiit. Huomasin että gelcoat irtoaa kun sitä lämmittää, joten revin sen hittoon koko lokarista. Lähti helposti kuin käärmeeltä nahka. Ihme juttu koska aineiden piti olla yhteensopivia. No, siitä seurasi se että sitä piti "hieman" pakkeloida. Sitten hiontaväriä maalatessa kärpänen hyppi maalissa, paineilmaletku osui samaan lokariin ja toinen lokari osui kantaessa paitaan kun se tökkäsi pahvilaatikkoon. Alkoi hivenen harmittamaan siinä kohtaa ja tuumasin että maalari saa korjata loput.

                      Tämä osuus projektista oli saakelin tuskainen, mutta kyllä se nyt jo lämmittää mieltä kun on itse tehdyt osat eikä kaupasta ostetut.
                      Attached Files

                      Comment


                        #41
                        Aikamoista. Ja iso respect.

                        Kun olet saanut auton valmiiksi, voitko tehdä mulle Alluun kuskin oven kuidusta? Menee ruosteen takia uusiksi ja kuituovi kompensoisi kivasti kuskin painoa. ;-)

                        Comment


                          #42
                          Enpä taida tehdä :) Risan ovia olen ajatellut tekeväni, mutta nekin on todella työläät koska oven sisällä on osia mitkä pitää tehdä irrallaan. Ja se melkeinpä tarkoittaa sitä että se ovi pitää tuhota että ne osat saa sieltä irti muottia varten. Onneksi aanelosen ovissa on samat vahvikkeet, Risan ovea en lähtisi hajottamaan. Allun ovessa on vielä ne listan reiät alareunassa antamassa lisähauskuutta. Jos ei tarvisi töissä käydä niin sitten voisi olla aikaakin siihen jumppaan.

                          Comment


                            #43
                            Eikö niiden takalokarien teko olisi hyödyllisempää ;) ?

                            Comment


                              #44
                              Olisi varmaan, ja onhan nekin työlistalla. :) (huoh...)

                              Comment


                              • #45
                                On kyllä mielenkiintoista seurattavaa, hattua täytyy nostaa.

                                Comment


                                  #46
                                  Aivan mielettömän upeaa tekemistä ja todella mielenkiintoista seurata tätä topicia. On tuossa älytön määrä opiskelua ja tekemistä ollut. Iso hatunnosto tuosta itse tekemisen määrästä.

                                  Comment


                                    #47
                                    Kannattanee hommata hitaampaa kovetetta, niin ei tarvitse kiirehtiä sen imun kanssa. Alipainevalussahan ei ole valumis tms ongelmaa.

                                    Erityiset propsit siitä, että mies tekee muotin kertavalua varten :)

                                    Comment


                                      #48
                                      Kyllä minä etsin, mutta niissä on muita ongelmia. Tuo mitä käytin, on helpointa kovettaa jälkikäteen. Muut vaatii jotain uuneja ja tms ja prosessi oli hankalampi. Niitä saisi kyllä pitkällä kovettumisajalla. Tuo minun käyttämä epoksin kovettumisaika on lyhyempi.

                                      En minä sentään niin hullu ole että tekisin vain yhtä kertaa varten muotit :) Sedaniin tarvitsee myös lokarit, ja pitäähän muotit olla jos vaikka joku ajaa kylkeen ja tarvii tehdä uudet. Ja moni on myös kysellyt noiden perään, pitäisi vaan ehtiä ja jaksaa tehdä niitä.

                                      Comment


                                        #49
                                        Kun etulokarit oli valmiit, pääsin takapyöräkoteloiden kimppuun. Siinäkin oli "pieni" urakka. Pudotin perästä kaikki alas ja poistin kaikki ruosteet hiomalla ja hapottamalla. Sitten laitoin ensin Mipan ruosteensuoja-aineen jonka päälle epoksin. Sen jälkeen Temacoat RM-40 jonka päälle taas kiveniskumassa. Toivottavasti kestää isältä pojalle. Tuossakin meni törkeästi aikaa, ja silmät ja suu oli kyllä täynnä kaikenlaista mömmöä joka ilta. Eipä näköjään tullut otettua pahemmin kuvia tosta hommasta, luultavasti siksi että se on todella sottaista puuhaa.

                                        Takanakin oli samaan tapaan ruostepilkkuja pistehitsien kohdalla ja satunnaisesti muualla. Ihan samalla tavalla oli mun ex sedanissa mihin tein melkein samanlaisen jumpan. Suosittelen tätä kaikille ketkä haluaa ajella B5:llä vielä eläkepäivillä :P
                                        Attached Files

                                        Comment


                                          #50
                                          Vedetäänkö tuon Mipan päälle suoraan maali, vai pitääkö ylimääräiset huuhtoa ensin pois?

                                          Comment


                                            #51
                                            Ei tarvi (eikä voikaan) huuhtoa mitään pois, se jämähtää siihen kuivuessaan.

                                            Comment


                                              #52
                                              Käytätkö jotain valmista tuotetta korin ruosteiden hapottamiseen?

                                              Comment


                                                #53
                                                Joo, IKH:n fosforihappoa.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Rakensin taakse akselin jossa on peräkärryn renkaat. Helpottaa maalaamossa siirtelyä. Edessä jo oli apupyörät. Sitten olikin aika antaa koppa maalarille. Hiton hienoa palvelua, ihan täys kymppi Eskon Autopellille!

                                                  Onneksi sattui kuiva keli, niin auto ei kuraantunut. Olisi sen kyllä saanut vietyä myös umpikärryssä jos olisi ollut tarve.
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Aloin fiksaamaan taka-akselistoa, ja sekin lähti hivenen rukkasesta. Vein kaikki hiekkapuhallusta tarvitsevat osat puhallettavaksi, on muuten melkoisen järeät vehkeet. Siellä ei kannata mitään heikkoja osia edes puhaltaa, koska muuten ei jää takaisin viemistä :)

                                                    Tässä vaiheessa vahvistin takajarrukilpiä koska ne olivat alkaneet murtumaan. Jospa ne nyt kestäisi. Sitten vein koko läjän kuumasinkitykseen. Tuli sellainen kerros sinkkiä että sen huomasi jo osien painossa ihan käsin kokeiltuna. Tuskin ruostuvat enää ikinä! Tämän jälkeen osat hiekkapuhallettiin uudelleen kevyesti että maali tarttuu, ja ne maalattiin epoksilla, jonka päälle tuli vielä polyuretaanimaali. Tämän homman ulkoistin koska olin lievästi puhki. Maalausjälki ei kyllä ollut niin hyvä kuin olisin halunnut, mutta sillä piti nyt mennä. Kyllä se silti ruosteen estää. Ei tullut ihan halvaksi tämä "pinnoittelu", mutta toivottavasti sitä ei tarvi tehdä enää ikinä.

                                                    Tein "polven päällä" bensatankille lämpösuojan rosterista koska alkuperäistä ei enää saa. Ja myös varuilta tein tankin kannakkeet rosterista, mutta alkuperäisistä tulikin kuitenkin niin hyvät että jätin nuo uudet hyllyyn odottamaan.

                                                    Takaiskarikotelot oli "yllättäen" niin ruosteessa, että ne lensi kaaressa romukoppaan. Olen korjannut monta vähän parempikuntoista, mutta nuo oli jo sivustakin puhki joten otin hyllystä hyväkuntoiset jotka sinkittiin myös.
                                                    Attached Files
                                                    Viimeksi muokannut okkim; 6.6.2021, 09:36.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Missä käytit kuumasinkissä?
                                                      Kerrospaksuuden kasvu ei noissa osissa kait haittaa?
                                                      Viimeksi muokannut Lipponen; 6.6.2021, 10:34.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Osat kävi Lievestuoreella. Ei haitannut, paitsi joissa puslien rei'issä joita hinkkasin takaisin mittaansa jos tarvi.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Sitten vähän kuvia maalarilta. Minun pohjat eivät olleet ihan täydelliset joten muutamaa kohtaa piti vähän fiksata. Lokari olikin tiedossa gelcoat ongelman takia, muita en ollut hoksannut. Auto lakattiin kahdesti, tietty välihionnan kera. Kyllä muuten alkoi hymyilyttämään tässä kohtaa! :)
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Positiivisella tavalla irstaan värinen kun noita valmiin auton kuvia katsoo. Hienoa tekemistä.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Autoa maalarilta odotellessa jatkoin alustan osien puunausta. Sitä kyllä sitten riittikin... Hioin, hiekkapuhalsin ja hankasin jarrusatulat, kiillotin alumiiniset tukivarret yms osat mitä en maalannut (järki hoi), laitoin apurunkoon alumiiniset puslat joihin ensin tein vakio puslia vastaavat pultinreiät. Apurungon puslia olikin kertynyt vähän enemmän, koska piti ostaa kun halvalla saa :) Apurunkoja on kahden värisiä, otin hyllystä Risaan paremmin sopivat keltaiset, jätän mustat toiseen autoon.
                                                              Attached Files
                                                              Viimeksi muokannut okkim; 10.6.2021, 10:25. Perustelu: Lisäystä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X