Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi TTs 2008 romusta -> ehjäksi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi TTs 2008 romusta -> ehjäksi

    Pitkään arvoin rupeanko tänne stooria kertomaan, mutta jos sitä nyt sitten jotain raapisi.

    Audi tuli huudettu Copartiilta viime vuoden lopulla joulun jälkeen. Ilmeisesti muut suomalaiset olivat fiksumpia kuin minä, eivätkä huutaneet. Vain Puolalaiset olisivat auton itsellensä halunneet, no eivät kuitenkaan saaneet.

    Alla olevista linkeistä löytyy muutama kuvatus Copartin myyntikuvista. Ei saa yhteen viestiin liittää enempää kuin 10 kuvaa niin laitoin linkkejä.

    https://www.dropbox.com/s/75q5w3d5v0...Kuva1.JPG?dl=0
    ​​
    https://www.dropbox.com/s/ksdr777uo1...Kuva2.JPG?dl=0


    https://www.dropbox.com/s/d0eujgwx9d...Kuva6.JPG?dl=0

    https://www.dropbox.com/s/xld5sd7h9p...Kuva4.JPG?dl=0

    https://www.dropbox.com/s/c1zya10zve...Kuva5.JPG?dl=0

    https://www.dropbox.com/s/6zavgh29k9...Kuva3.JPG?dl=0

    29.12 käytiin pika pikaa Seinäjoelta Espoossa. Aamulla liikkeelle 4:30 ja kotona takaisin 15:20. Ei turhia pysähtymisiä. Hieman kyllä jännitti vetää traileria, kun kokemusta ei ollut yhtään. No jänittäminen oli turhaa. Illalla oli jo TT siirretty katokseen. Siinä se on edelleen, kun on hieman vastustanut tuon puuttuvan renkaan kohta...



    Myyntikuvissahan se eturengas oli menossa mukana. Autoa kun mentiin hakemaan, niin rengasta ei löytynytkään enää mistään. SIellä sitä sitten Copartin väki etsi ja lopulta mulle sanottiin että sopiiko että jos se löytyy niin lähetetään se sitten myöhemmin minulle. Sanoin samantien että ei ole mitään "jos" vaihtoehtoja, on löydyttävä tai sitten keskustellaan euroista. Pari päivää meni ja sain puhelinsoiton että ei sitä löydy. Siinä meni paljon hyödyllistä osaa hukkaan. No oli se Copartillekkin huono kauppa, kun joutuivat lopulta hyvittämään auton ostohinnasta 16%.

    No eihän sitä auttanut kuin ruveta metsästämään osia tuohon oikeaan etukulmaan. Olka-akseliln hommasin ebay.comista ja siinä samassa tuli jarrukilpi ja vetoakseli.. Ruotsalaisilta löytyi etujarrusatula ja kiinnike. Sain selville myös auton edellisen omistajan. Häneltä olisi ollut autoon (ja lon varmaan edelleen) orkkis iskarit. Sovimme niistä puhelimitse kaupat, mutta en tiedä miksi hän ei koskaan kuitenkaan niitä sitten halunnutkaan myydä. Eihän sitä pakottaa voi toista myimään tavaroitaan, jos niistä ei halua luopua. ?No kun autoon oli KW:n alusta asennettu niin ajattelin sitte että selvitelläänpä jos tuon yhden iskarin saisi ostettua. Lähestyin Saksalaisia suoraan ja he ohajsivat postini suomalaiselle jälleenmyyjälle Pietarsaareen. Melkoinen sekoilu show... olisi jäänyt iskari ostamatta jos olisin tiennyt mitä tuleman pitää. Mulla kun olis ollut halu saada auto talliin, mutta se ei ilman tuota iskari onnistu. KW:n skarin ja jousen tuleminen kesti 4 viikkoa (ei myyjän vika). No nyt kun ne vihdoin sain niin voitte arvata oliko ne oikeat. Joo kyllä pääsi muutama ruma sana. ? Mulle oli toimitettu Minin iskari ja jousi. Myyjä rupesi sitte multa kyselemään iskaritolpasta FKLz numeroa iskarin tolpasta, ihmettelin että miksi sitä kysyy, kun sen jo toimitin kun iskari tilattiin. Olis asiaa voinu edes pahotella, kun munas. Mutta mä sain vielä omalla kustannuksella lähettää iskarin ja jousen KW:lle. Jotenki jäi paska maku. No palaute lähti kyllä Saksan suuntaankin sille kaverille, joka mun viestin käänsi suomalaiselle jälleenmyyjälle. No nyt odotetaan taas kuukausi, jotta saisi tuon auton pyörilleen, kun en nyt siihen uuttakaan iskaria viitsi ostaa, jotta saan auton talliin siirrettyä. Voin ottaa iskarin lainaan, jos jollakin sopiva irrallaan olisi.

    Niin kuin alussa sanoin niin muut suomalaiset oli ilmeisesti viisaampia tai ainakin tietäväisempiä että ei ole se helpoin kohde kunnostaa, Suurin ongelma on se että Suomesta ei löydy oikein mitään. Niin no Valkolla Turussa 2 TT.tä mistä olis voinut osia saada, mutta mitä vielä. Soitin sinne ja kerroin että olisin kiinnostunut ostamaan osia, kohta sanottiin puhelimesta että laita sähköpostilla lista mitä tarvitset niin vastataan. 6 viikkoa mennyt ja hiljasta on ollut. No saahan ne romunsa pitää jos ei niitä halua myydä vaikka niiden ttoimialaan ilmeisesti tuo purkuosien myynti kuuluu. Ruotsalaisten kanssa Bildelsbasen.se sivuston kautta on kyllä helppoa ja alennustakin antavat kun vaan ymmärtää kysyä.

    Oikea varaosien arreaitta on Puolan Allegro.pl verkkokauppa. Liettuassa on purkuosien verkkokauppaoja mm. Srotas24.lt ja Xdalys.lt joiden sivustoilta löytyy Puolalaisten Allegroon laittamia osia. HInnat vaan ovat kokeneet melkoiset korotukset. Rahti olisi ollut puskurille ja konepellille vaatimattomat 576€ Liettuasta.

    Allegrosta löysin puskurin ja konepellin ja niiden rahtaamisen hoidin EST Logisticsin kautta. EST:n palvelulle täysi kymppi. Osat olivat vielä eri osoitteissa.​

    Click image for larger version  Name:	IMG-20210223-WA0010.jpeg Views:	0 Size:	273,3 Kt ID:	1912068 Click image for larger version  Name:	IMG-20210223-WA0012.jpeg Views:	0 Size:	274,0 Kt ID:	1912069
    Click image for larger version  Name:	IMG_20210224_071806.jpg Views:	0 Size:	73,9 Kt ID:	1912070

    Osat rupeaa olemaan kasassa. Tänään sain viestin Puolasta että viimeisetkin uudet OEM osat ovat Varsovaan saapuneet ja laittavat ne pakettiin jotta voin tilata noudon. Sieltä tulee etukehikko, lokasuojat, alumiiniosia ja iso kasa kaikenlaista muovihärpäkettä.

    Auto on ollut purettuna katoksessa jo useamman viikon. Moottorin saisi seuraavaksi ottaa pois paikaltaan. Kaikki on jo raksittu melkein pois, mutta en viitsi pihalla moottoria ottaa pois, kun se pitää kuitenkin viedä autotalliin.

    Click image for larger version  Name:	IMG_20210214_160302.jpg Views:	0 Size:	202,0 Kt ID:	1912071

    Oikean puoleinen uusi etulamppu löytyi Saksan ebaystä ja vasemman puoleisen lampun yhden kiinnikkeen len korjannut, kun siihen ei korjaussarjan mukana tule uutta korvaketta. Iso reikäkin piti paikata ja siihen löyty lääke jemmaan jääneen R1:sen etu-umpiosta.
    Click image for larger version  Name:	IMG_20210224_191057.jpg Views:	0 Size:	190,7 Kt ID:	1912072
    Click image for larger version  Name:	IMG_20210222_183817.jpg Views:	0 Size:	193,7 Kt ID:	1912073

    Wurthin muovilimalla pistin osat nippuun ja lopuksi tein RST-pellistä vahvikkeen koko nurkan päälle jonka laitoin muoviliimalla kiinni. Tukevakin vaan tuli. Kahteen muuhin rikkinäiseen kiinnikkeeseen tulee korjaussarja.


    Click image for larger version  Name:	IMG_20210222_183758.jpg Views:	0 Size:	88,1 Kt ID:	1912074 Click image for larger version  Name:	IMG_20210222_213741.jpg Views:	0 Size:	104,2 Kt ID:	1912077

    Oliskohan tämä nyt tämmöinen alkuraapaisu. Aikatauluahan tälle projektille ei ole. Auto on hankittuna itselle lähinnä moottoripyörän korvikkeeksi, että on joku mitä voi tuunata ja hifistellä. Tehdäään nyt ensin kuoret kuntoon ja katsotaan sitte, jos tuolle moottorillekin jotakin joku keksii.​​

    Attached Files
    Viimeksi muokannut jaska_73; 27.2.2021, 12:47.

    #2
    KW = KovinWittumainen, ei taida kauaksi heittää :)
    Suomalaisella Sisullahan se siitä etenee, täytyy nostaa hattua.
    Tuosta Ihoden Valko:sta on omakohtaisia kokemuksia, sinne kannattaa mennä käymään paikanpäälle ihmettelemään mitä kaikkea mahdollista ja mahdotonta siihen pienelle tontille mahtuukaan. Järjestelmällisyys on siitä touhusta kaukana. Kannattaa soittaa ja sanoa että tulet itse purkamaan mitä löydät/tarvitset, näin hinnoistakin pääsee varmasti sopuun.

    Copartin myyntikuvat ei muuten näy. Onko tää manuaali vai s-tronic?

    Comment


    • #3
      Kyllä mulla ainakin näkyy kuvat. Vaihteisto on s-tronic.

      Välimatkaa on sen verta tuonne Valkolle että ei ole kiinnostusta ollut lähteä käymään. Onneksi Latvialaisilla on rrr.lt sivusto, mistä löytyy purkuosaa aika lailla. Dalys.lt sivustollakin on kaikenlaista. Hankala auto korjattavaksi suomessa. Mutta nyt ollaan voiton puolella ainakin osien suhteen. Kun saa tuon moottorin veks ja siirrettyä auton koripajalle, niin selvitellään mitäsille lopullisesti tarvii tehdä. Saahan sitä alumiiniä hitsattua, kun se alunperinkin on hitsattu, mutta kun on ne valmistajan korjausohjeet mitkä sanelee tiettyjä juttuja.
      Viimeksi muokannut jaska_73; 27.2.2021, 10:08.

      Comment


        #4
        Ei näy tosiaan alkupään kuvat muille, koska ne ei ole ladattu tänne.

        Comment


          #5
          Valmistajan korjausohjeita kannattaa noudattaa. Aika monessa paikassa nykyautoissa pitää käyttää liimaa, ei hitsattu liitos kelpaa tarkastajalle. Tälläinen voi tulla vastaan, jos esimerkiksi etuaisa pitää vaihtaa, tai jokin sisäpelti uusia.

          Comment


          • #6
            Ohjeet on ladattuna runkoaisojen korjaamiseen. Tietyt osat saa hitsata, ku ne on alunperinkin hitsattuna, mutta niitatut osat liimaillaan.

            Comment


            • #7
              Hieno ja mielenkiintoinen projekti, menee ehdottomasti seurantaan.

              Australiassa on tehty myös projektia TTn tiimoilta, projektikertomuksestä voi saada hyviä vinkkejä/uusia ajatuksia -> Linkki

              Comment


              • #8
                Ihmeitäkin tapahtuu aina silloin tällöin.

                Eilen oli ovelle tuotu jousi ja tänään kävi kuriiri tuomassa iskarin. Onhan tuota nyt hieman helpompi liikutella. Illalla meinasin sen vielä talliin puskea, jos saa riittävästi apuvoimia.

                Click image for larger version

Name:	IMG_20210309_165543.jpg
Views:	5921
Size:	165,1 Kt
ID:	1912838


                Click image for larger version

Name:	IMG_20210309_170620.jpg
Views:	5928
Size:	158,2 Kt
ID:	1912839

                Ehkä tämä nyt tästä rupeaa etenemään, jos ei yksi toinen talon kulkine vaadi kalliimpaa remonttia. A6:nen rupesi itkemään sporttisen tasauspyörästön anturivikaa ja eilen sinne on molemmat anturit vaihdettu ja sopeutettu (mitä se sitte ikinä tarkoittaakaan). Nyt on vikavalo ollut pois ruudulta, mutta asentaja mulle totesi että tehtaan ohjeen mukaan pitäisi perä vaihtaa. Tästä samasta lukenut kauhustooreja jenkkien sivustoilta ja pelijätellyt itseni valmiiksi että näinhän siinä käy. No toivotaan että antureiden vaihto auttoi. Anturit tilasin ennakkoon Slovakiasta ku niissä säästi 100 euroa. Kertaalleen siirsin huoltoaikaakin, kun anturit eivät olleet tulleet ja rehellisesti kerroin syynkin miksi näin. Tuli tuolle huollolle nytkin hintaa 258 + 264 = 522 €. Aikasuolanen hinta kahden olemattoman anturin vaihdosta. Auton mittarissa on tällä hetkellä 116 300 km, niin kyllä mä jo eilen mietin että hävittää nuo sähöhärpätin autot pitäisi ja ottaa käyttöön ensimmäinen oma auto Audi 90 Typ89. Ei olis liikaa elekroniikkaa. Toki se vähä rujo on A6:seen verrattuna, mutta paikasta A paikkaan B pääsee oikein hyvin. Sillä on ajettu 360 tkm eikä ole moottorille eikä vaihdelaatikolle mitään suurempi tehty. Kerran on kansipahvi vaihdettu, mutta ei edes sinistä pölläytä pakoputken päästä kun käyntiin laittaa. Isäukko on auton käynyt läpi jokunen vuosi takaperin ja silloin se sai uuden maalipinnankin. Ehkä jo tulevana suvena pääsee museokilpiin.


                Attached Files

                Comment


                • #9
                  ​ Katokseen oli ilmestynyt pari pakettia Puolasta.

                  Click image for larger version  Name:	IMG_20210311_173902.jpg Views:	0 Size:	215,7 Kt ID:	1912994

                  Paketiit oli päällisin puolin ehkä hieman kevyesti teipattu, mutta osien ympäri oli kierretty kuplamuovia ainakin enemmän kuin riittävästi.

                  Click image for larger version  Name:	IMG_20210311_182045.jpg Views:	0 Size:	290,9 Kt ID:	1912996


                  Sen verta tuli tallissa puuhasteltua että auto on pukkien päällä ja moottorin irroitus on hyvin lähellä. Ei oikeastaan ole pakollista kiinni enää kuin kardaani ja moottorin/vaihdelaatikon tuet. Meinasin kyllä purkaa mootorista imusrjan ja öljynsuodatinjalan pois ennen kuin irroitan moottorin. Joutuu tiivisteitä vaihtelamaan, kun näkyvät vuotaneen. Kampiakselin stefakin varmaan vuotaa kun on aika lailla öljystä märkän moottori.

                  Mitähän tuolle moottorille olisi viisasta tehdä? Moottori on jossain kohtaa käytetty irti, En ole vaan koskaan ymmärtänyt miksi kaikkia ruuveja ei ole osattu laittaa takaisin vaan niitä puuttuu ja putkiklemmareita on sellaisissa paikoissa missä niitä normisti ei ole. Itse tykkään että käytetään samoja kuin alunperinkin on käytetty.

                  Click image for larger version  Name:	IMG_20210311_173928.jpg Views:	0 Size:	273,7 Kt ID:	1912995

                  Comment


                    #10
                    Onko se ollut käynnissä sinun aikana? Peruspessimisti minun sisällä sanoo että siinä kattilassa on jotain kallista vikaa, on ensin purettu ja tutkittu, sitten lyöty vaan sen verran jotenkin zerofucksgiven kasaan että näyttää kokonaiselta ja ajettu lähimpään mäntyyn vakuutusrahojen perässä.

                    Comment


                      #11
                      ja putkiklemmareita on sellaisissa paikoissa missä niitä normisti ei ole. Itse tykkään että käytetään samoja kuin alunperinkin on käytetty.
                      Useimmat oem klemmarit on kertakäyttöisiä, tai oikeastaan jotain teräsnippusiteitä niin mieluummin laittaa sellaisen jonka saa kirittyä kunnolla ja pysymään. Jos siis ei ole valmiiksi pussillista uusia oem klemmareita.

                      Niin tosiaan, eikö tuota konetta kannattaisi kokeilla ensin pikaisesti käyntiin?

                      Comment


                        #12
                        Joo, patti mäkeen vaan ja tarkastus sinne. Mikään ei söis niin kuin neitsytsavut remontin jälkeen sinisen savun saattelemana.

                        Comment


                        • #13
                          Vanhan omistajan kanssa keskustellut ja auto on ollut ihan kondiksessa moottoriltaan. Huoltokirjakin näyttää että on öljyjä vaihdettu moottoriin ja laatikkoon. Kannenkoppa on jossain kohtaa uudelleen liimailtu kun on vuotanut. Nyt näyttäis että varmaankin kampiakselin stefa vois vuotaa laatikon päästä ja etuperäkin hivenen kostea. Otin imusarjan pois ja hämmästyin minkä näköiset imuventtiilit on.

                          No eipä tuo taida kuolemaksi olla jos tuon koneen käyttää auki, kun auto lähtee rungon korjaukseen.

                          Pitäisikö tuota moottoria kiusata isommalla turbolla ja vahvistaa nyt sitten alakertaakin samalla, kun tuon aukoo. ?

                          Click image for larger version

Name:	IMG_20210312_203343.jpg
Views:	5694
Size:	218,8 Kt
ID:	1913011

                          Click image for larger version

Name:	IMG_20210312_203417.jpg
Views:	5663
Size:	201,3 Kt
ID:	1913012


                          Comment


                            #14
                            Ihan perinteistä fsi-mähmäähän tuo, varmaan 30tkm välein pitäis imukanavat ja -venttiilit putsailla jollain imusarjaan suihkutettavalla tökötillä jos haluaa pitää ihan puhtaana ja vedot tallessa, ja välttyä suuremmalta putsingilta. Todennäköisesti sun 3.0tfsi:ssä samannäköiset, vaikka siinä lienee erilainen huohotussysteemi kuin 2.0tfsi:ssä.

                            https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...A4-imupuolella
                            Viimeksi muokannut vV8m5; 12.3.2021, 21:52. Perustelu: Linkki

                            Comment


                              #15
                              Käytä suuttimet Finjectorilla tarkastuksessa.
                              3.0 ei karstaa lähellekkään niin pahasti kuin muut, tuo ea113 on ahdetuista pahin. 3.0 väliä voi pitää melkein 100tkm eikä silloinkaan olla kovin pahassa tilanteessa. Suuttimien kanssa sitten on niissäkin ongelmia.

                              Comment


                              • #16
                                Meinaa olla illassa liian vähä tunteja että joka päivä saisi hommaa vietyä eteenpäin. No nyt on kuitenkin moottori lattialla.

                                Click image for larger version

Name:	IMG_20210321_135530.jpg
Views:	5234
Size:	248,6 Kt
ID:	1913695

                                Ei varmaan ole koskaan pesty tuota moottoria. Sitte on löytynyt yhtä ja toista. ? Vaihdelaatikko on joskus ollut irti kun on sotkettu tiivisteliimalla enemmän ja vähemmän. Venttilinkopan kansikin on joskus irroitettu, mutta 3 ruuvia oli jäänyt kiristämättä. Turbon alapuolisesta tuesta puuttuu toinen kiinnitysruuvi. Etuperän ja vaihdelaatikon välinen stefa vuotaa. Jakopään kopasta puuttuu 2 ruuvia ja 1 ruuvi vedetty väärälle kierteelle, eikä siten ole kiristetty loppuun. Meitä on kyllä niin monenlaisia asentajia niin yksityisissä kuin eri firmoissa. Illalla jos vaihdelaatikon saisi kaverin avustuksella pois niin saadaan moottori kiinni pukkiin. Purkaahan se pitää niin ei tarvi sitte myöhemmässä vaiheessa katua. Eiköhän tuo moorrikin nyt kannata sitten vahvistaa alakerraltaan sellaiseksi että uskalletaan ruveta tehojakin nostamaan reilusti. Ei tule varmaan tälle kesää vielä liikenteeseen, mutta syksyllä jo saattaa liikkua. Jos joku asiantuntevampi tätä ketjua lukee niin voisi mulle jakaa tietoutta mitkä osat on hyväksi havaittuja. Mulle jo esitettiin epäilyksiä, kun puhuin kertokankien ja mäntien vaihdosta, että mahtaako löytyä "alkuperäislaatuisia" kiertokangen laakereita.


                                Click image for larger version

Name:	IMG_20210321_135540.jpg
Views:	5207
Size:	268,9 Kt
ID:	1913696

                                Kohtahan tuo joutaisi runkoaisan korjaukseen. Kovasti houkuttaisi auton väri vaihtaa, kun moottorikin on jo riivitty pois.
                                Paljonhan tuosta romua saa vielä irroitella, jotta saadaan kunnolla maalailtua.

                                Comment


                                  #17
                                  Kyllä tuohon näyttäis ihan ok saavan sekä alkuperäisiä että Kolbenschmidt-veivilaakereita

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tulipa sitten tänään moottori palasteltua.

                                    Kuten hopsis oli kovin pessimisti, niin kyllä se kolarin "aiheuttaja" taisi tänään löytyä. Ei mulle ainakaan voi kuin kuuro sanoa että ei ole kuullut mootorin pitävän mitään ylimääräistä ääntä.

                                    Kiiltävät laakerit on samasta veivistä. Muiden veivien laakerit ovat ok. Jos jotain hyvää niin kammessa on vain yksi pieni n. 1cm mittainen kynteen tuntuva naarmu. Vien maanantai aamuna kaikki romut tarkastukseen/pesuun.

                                    Maanantaina olen kyllä yhteyessä myös Copartiin tämän asian tiimoilta. Eihän ne varmaankaan tästä mulle mitään hyvittävät, mutta saattaavathan laittaa tiedon vakuutusyhtiölle joka tuosta on korvauksen edelliselle omistajalle maksanut. Eipähän se eka kerta olisi jos joku tällaisesta kusetuksesta narahtaa. ?

                                    Click image for larger version

Name:	IMG_20210327_195449.jpg
Views:	4933
Size:	152,7 Kt
ID:	1913989

                                    Click image for larger version

Name:	IMG_20210327_195513.jpg
Views:	4923
Size:	125,2 Kt
ID:	1913990

                                    Pahoittelut näistä isoista kuvista. Kuinkahan nuo kuvat saa ladattua niin että kuvaa klikkaamalla se avautuu isommaksi?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Joku on joskus riittävästi laittanut tiivisteliimaakin. Ymmärtänyt että tuossa kohtaa pitäisi olla semmosita punaista tiivisteliimaa hyvin kapea rantu. No ei oikein enää mikään yllätä tämän auton kohdalla.

                                      Pitää usko että tästä tulee oikein hyvä kampe, kun kaikki laitetaan nyt kerralla kuntoon.

                                      Click image for larger version

Name:	IMG_20210327_184318.jpg
Views:	4973
Size:	257,2 Kt
ID:	1913992

                                      En kyllä meinaa tuota tasapainohärpätintäkään laittaa enää paikallensa. Jos sen korvaisi kokonaan toisenlaisella öljypumpulla. Tyttärien käytössä on 2006 vuosimallin A4:nen BUL koneella ja siihen on kokonaan rakennettu uusi moottori vuoden 2020 alussa. Siitä eliminoitiin tasapainokoneistosta yksi ratas pois. Tyhjäkäynnillä voi käydä vähä vähemmän tasaisesti, jos niin itsellensä uskottelee, mutta ajossa ei kyllä huomaa mitään.

                                      Click image for larger version

Name:	IMG_20210327_184348.jpg
Views:	4911
Size:	165,1 Kt
ID:	1913993

                                      Comment


                                        #20
                                        Mjooh, ei oo ensimmäinen kolariauto josta löytyy jotain tuollaista. Sinänsä hyvä kun vika löytyi, ei jää kaiveleen nyt kun tietää.

                                        Comment


                                          #21
                                          Tällä tosiaan saa helposti tuon tasapainoryhmän vapautettua:
                                          https://speed-autoteile.fi/index.php...oduct_id=32766

                                          Koneen kun olisi jättänyt purkamatta niin varmasti olisi vituttanut huolella muuten ehjää autoa käynnistellessä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Näin minäkin tuota itselleni perustelen.

                                            Mä ajattelin jättää koko tasapainokoneiston pois ja korvaan sen tuolla: https://www.bar-tek-tuning.com/tfsi-zwischenwellen-oelwannenmodul-entfernen

                                            Comment


                                            • #23
                                              Jotakin taas saatu eteenpäin. Moottrorin osat on käynyt pesussa ja osat on mitattu. Kampiakseli sai puhtaat paperit ja se on kiilloitettu. ?

                                              Click image for larger version

Name:	IMG_20210403_171417.jpg
Views:	4617
Size:	135,4 Kt
ID:	1914528

                                              Lohko on hoonattu ja sylintereiden yläosat kaipialisi hieman pampulahoonausta ja olisi sitten hyvä. No ei vielä hoonattu loppuun, kun jäin aprikoimaan jotta vahvistaisiko alakerran ja porauttaisi +0.25 ylikokoon. Orkkis turbo lähti postin matkassa FIN.turbolle ja näytti tänään jo päässen Kuopioon. Katsovat vanhan turbob läpi ja muokkaavat sitä sopivasti, jos aihio on vielä siihen kelvollinen. Turbomuutoksen takia ei vielä tarvitsisi alakertaan kajota, mutta mitä jos oikeen rupeaakin keulimaan jossain kohtaa ja haluaa vaihtaa kokonaan erilaisen turbon niin olisihan se ehkä sitten viisasta tässä kohtaa tehdä jo tuo alakerran vahvistus.

                                              Kannesta olen kanavat putsannut Brake cleanerin ja dremilin avulla. 6 kappaletta sain tuhottua teräsharja laikkoja. Kanavat on kyllä nyt tosi puhtaat alkuperäiseen verrattuna. En viitsinyt lasikuulalla ruveta puhaltamaan kanavia, kun se on niin hienoa moskaa ja tarraa kaikkeen missä on vähänkin rasvaa pinnassa. Venttiilit kyllä aion puhaltaa puhtaaksi ja sitten kevyt läppäys. Pitää sitte vielä käydä koeponnistuttamassa kansi, että varmasti venttiilit pitää. Seetit on kyllä nytkin ihan ok näköiset.

                                              Click image for larger version

Name:	IMG_20210403_171346.jpg
Views:	4601
Size:	174,4 Kt
ID:	1914529
                                              Click image for larger version

Name:	IMG_20210403_185318.jpg
Views:	4604
Size:	199,8 Kt
ID:	1914530

                                              Ahtoputken putsasin happopesuaineella. Laimennussuhde taitaa olla tällä hetkellä 1:4 ja hyvin irtosi lika pois alumiinin pinnalta.


                                              Click image for larger version

Name:	IMG_20210403_171523.jpg
Views:	4812
Size:	145,5 Kt
ID:	1914531 Click image for larger version

Name:	IMG_20210403_173336.jpg
Views:	4809
Size:	181,9 Kt
ID:	1914532

                                              Vaihdelaatikon meinaan kyllä putsata laimentamattomalla hapolla. Se on niin karmeen näkönen. Pitää ottaa valouvat ennen ja jälkeen niin näkee sitten eron.

                                              Taas tuli eilen vastaan edellsiten asentajien huolimattomuuksia. Nokkien välisen ketjun koppa on joskus viisauksissa menty liimaamaan tiivisteliimalla kiinni no toki tiiviste oli vielä kananttanut jättää liimojen väliin.
                                              Alla olevassa kuvassa näkyy koppa ja kopan päällä pieni suodatin. Suodatin oli sisältä yli puolillaan tiivisteliimaa. Onkohan tuota suodatinta edes noteerattu kun on tiivisteliimaa laitettu. No onneksi sieltä on kuitenkin vielä öljy päässyt kulkemaan niin on voitelu pelannut.

                                              Click image for larger version

Name:	IMG_20210403_185742.jpg
Views:	4548
Size:	75,5 Kt
ID:	1914533

                                              Ylimääräistä kustannusta tulee myös kaksoismassapyörän vaihdosta. Mistäs tämmöstä kannattaisi ruveta edullisesti metsästämään?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Millä happopesuaineella putsasit ahtoputken?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alla olevien linkkien kautta löytyy mitä olen käyttänyt.

                                                  https://www.tampereenpesuainepalvelu.fi/tuote/w-fg/

                                                  https://www.tampereenpesuainepalvelu.fi/tuote/w-524/

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Alkuinnostuksen jälkeen on tullut kaikenmoista aikaa vievää porojektia niin on tämä auto jäänyt hivenen paitsiolle. Tänään sain saksasta paketin jossa oli Bar-Tekiltä Mahlen männät ja Bar-Tekin veivit. Paketissa oli myös tasapainokoneiston poistoon tarkoitettu öljypumppu kitti. No piti olla veivien pultitikin, mutta eipä niitä paketista löytynyt vaikka rahat kelpasi kyllä. no vahinkojahan sattuu ja kait ne ne sieltä mulle lähettää, kun heitä jo reklamoin. Muuten oli tooimitus kyllä ripeä. Osat on kiikutettu koneistamolle ja lohkon saanee sieltä aika äkkiä takaisin, niin josko sitä moottoria sitten rupeaisi kasaamaan. FIN-Turboltakin on turbo tulossa kotiinpäin. Ollut ongelmia osien saamisessa, niin on hivenen kestänyt, mutta eipä tässä nyt ole kiirekään. Turbossa on nyt 49mm turbiini ja kompressori (muuta en tiedä). No oletan että Markus tiesi mitä tekevät. ;-)

                                                    On vaan sen verta paljon tullut ostettu uutta osaa autoon että ei ihan kyllä enää ulkomuistista taida kaikki mennä paikoillensa. Moottoriin olen ostanut osat Latviassa toimivan cars245.com sivuston kautta. Sain sinne tunnarit ja hinnoistakin jotakin alennusta, mutta kyllä tämä moottorin remontointi vaan on kohtalaisen tyyristä hommaa. Tällä hetkellä on moottoriin uponnut rahaa 4500€ ja kaksoismassavauhtipyörä on ainakin vielä vaihtolistalla ja jotakin muuta pientä. Järkevyys on tästä kaukana, mutta ei tässä nyt enää perääntyäkkään voi. AInahan motorsportti maksaa, oli sitten kyseessä mikä tahansa bensankatkuinen kulkine.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Hauska tää konehomma.. Mulla kävi S3 2008 kanssa samallatavalla. Kulutti öljyä, sekä jäähynestettä. Peräkontissakin oli 0,5l muumilimpparipullo täynnä punaista menolientä. Edellisen omistajan mielestä ei ole koskaan kuluttanut mitään. Näinköhän se alkaa kuluttelemaan ihan itsekseen kun on hetken ajamatta. Mä tein siihen sit ihan täyden konerempan. Laakerit oli kyllä sentään kunnossa mulla.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja jaska_73 Näytä viesti
                                                        Niin no Valkolla Turussa 2 TT.tä mistä olis voinut osia saada, mutta mitä vielä. Soitin sinne ja kerroin että olisin kiinnostunut ostamaan osia, kohta sanottiin puhelimesta että laita sähköpostilla lista mitä tarvitset niin vastataan. 6 viikkoa mennyt ja hiljasta on ollut. ​
                                                        Kannattaa muutoinkin kiertää tuo pumppu kaukaa.
                                                        Tilasin Allroadiin kontin takalasin, niin varashälyn johdot katkottu ja tiiviste vedetty silpuksi.
                                                        Eikä mitään "takuita", kun ostin "vaan lasin".

                                                        Kuvat, mitkä sieltä tuli oli autossa kiinni olevasta lasista. Eli en pystynyt tuota murjomista niistä todentamaan.

                                                        Sanoisin jotain isoa V:tä tähän mielelläni...

                                                        Sanoi, että "sil tiivistel oo mittä välii liima sen tiivistää".. ja on kuulemma ollut lasi asentaja. Ehkä syystä ollut, eikä ole enää.
                                                        Kysyin, että miks ..tus se tiiviste siin sitte o ?

                                                        Koko hommasta 4-10 asteikolla 2-

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Noiden sivulasien oikein irroitus on oma taiteenlajinsa. Itse ostin muutaman lasin netistä ja viimein kävin leikkaamassa itse lasin irti yhdestä autosta että sain sen sellaisena että se kelpasi minulle.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Päivitetään nyt hivenen tänne missä mennään. Kesä oli ja kaikkea muuta tuli tehtyä, mutta auto ei edistynyt yhtään. Aika mennyt rakennuspuuhissa ja pyöräsuksilla hiihtäessä. No nyt pikkuhiljaa ruvennut autoa purkamaan, ku hommasta on loputkin järjenhivenet kadonnut. Auto purkaantuu nyt melko lailla atomeiksi, niin saadaan kunnolla tuo harmaakin väri vaihdettua itselle mieleisemmäksi. Misano Red pearl effect on nyt toivomuslistalla. Taaksekin tuli tilattua AWH-shopista kiinteä oem spoileri. Moottori pitäisi nyt kuun vaihteessa laitella nippuun. Mähän on hyvä ja nopee purkamaan, mutta kun tässä rupiaa olemaan riittävästi aikaa kaikesta purkamisesta niin meinaa hieman askarruttaa mihin mikäkin osa menee. Onneksi tuohon moottorin kasaamiseen saa ammattilaisen avuksi. Varovasti haaveillut että auto olisi kasassa taas juhannukseksi 2022. ?

                                                            Okkim voisi jakaa vinkkejä kuinka ne sivuikkunat saa kaivettua pois ettei tuhota ulkopuolen listoja. Listat on kätevästi laitetta yläpuolelta pop-niiteillä kiinni ja lasi on kiinni varmaankin liimamassalla. Mahtaa olla mielekästä puuhaa...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X