Foorumin projekti-osioon uuttakin kalustoa. Talliin tulossa uusi A3 Sportback Business Advanced Exclusive värillä. Päivittelen tähän myöhemmin lisävarusteet ja värin.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A3 Exclusive MY2021
Collapse
X
-
Päivitellään tännekin tilannetta. Auto tilattiin tammikuussa ja autolle luvattiin 3-4kk toimitusaika toimitusikkunalla 22.4.-22.5.
Maaliskuun alussa tuli kuitenkin ikävä yllätys ja tieto auton myöhästymisestä ja uudesta maahantulopäivästä 29.7.
Huhtikuussa tuli jälleen uusi tieto auton entistä pahemmasta myöhästymisestä ja uudesta maahantulopäivästä 30.9.
Toukokuussa taitaa sitten taas odottaa uusi ilmoitus, jossa kerrotaan auton myöhästyvän entisestään.
(EDIT) Ei tarvinnut odottaa toukokuuta vaan vain pari päivää ja tuli taas uusi myöhästyminen, nyt maahantulopäivä 27.10.
Syitä myöhästymisille ei löydy. Samaan aikaan samankaltaisilla varusteilla tilattuja A3:a tulee läpi Suomeen alle 2kk toimitusajalla. Esim. 5.3. tilattu auto on maassa 30.4. mennessä. Tilattu auto on siis bensakoneinen eli nyt ei puhuta mistään sähkö- tai ladattavista hybridautoista, joissa on esiintynyt komponentti ja akkupulaa.
Exclusive väristä on toki leivottu syntipukkia, mutta sekään ei ole aiemmin viivästyttänyt tällä tavalla tilauksia. Värivalinta on myös pysynyt samana alusta lähtien ja ollut tiedossa tehtaalla tammikuusta lähtien joten sekään ei selitä uusia myöhästymisiä. Ja automaalit eivät ole maailmalta olleet lopussa missään vaiheessa.
Audin tuotannonohjausjärjestelmä vaikuttaa kuitenkin olevan jonkinlainen mystinen helvetinkone, johon tiputetaan tilausvaiheessa arpalipuke. Tämän jälkeen kukaan ei pysty enää reagoimaan tai tekemään yhtään mitään vaan Audin henkilökunnan ainut tehtävä on tässä vaiheessa vain ihmetellä kädet puuskassa ja odotella pölmystyneenä, että mitä ihmettä tässä nyt oikein tapahtuu. Siinä sitten mylly pyörii ja sylkee ulos tuotteita aivan miten sattuu ja milloin sattuu.
Lopputulos on se, että kukaan ei pysty selvittämään asiakkaalle miksi auton tuotanto viivästyy toistuvasti ja millä keinoilla tämä asia korjataan kuntoon.Viimeksi muokannut maileri; 5.5.2021, 11:56.
Comment
-
Mä tilasin A4 avantin elokuun lopulla ja toimitusajaksi kerrottiin neljä kuukautta, eli vuodenvaihde. Jossain marraskuun puolivälissä tuli puhelu että auto tulee viivästymään kuukauden tai kaksi. Sedanit oli kuulemma aikataulussa, mutta avantit viivästyy syystä tai toisesta. Joulukuussa tuli sitten uusi puhelu jossa setä kertoi, että auto tulee sittenkin kuten alunperin luvattu vuodenvaihteessa, ja niin tulikin.
Comment
-
Pönnille: ei minkäänlaista. Myyjä on kyllä tehnyt parhaansa ja pyytänyt tehtaalta selvitystä useaan kertaan, mutta vastausta ei tule. Viestintä tehtaalle tapahtuu ilmeisesti maahantuojan eli K-auton tilaustiimin kautta. Asiakkaalle tämä näyttää nyt siltä, että on kaksi vaihtoehtoa miksi vastausta ei saada:
a)Kommunikaatio ei tällä hetkellä toimi tehtaan ja maahantuojan välillä eli viestit eivät kulje
b)Tehdas ei tunne omaa tuotannonohjausjärjestelmää eikä siis yksinkertaisesti tiedä syytä miksi valmistus viivästyy kerta toisensa jälkeenViimeksi muokannut maileri; 12.5.2021, 01:54.
Comment
-
Tuotannonohjausjärjestelmä oli jälleen tehnyt jonkunmoisen kuperkeikan ja tavallinen metalliväri tulisikin nyt maahan 10.6. Eli tämä testi kertoi sen, että kyse ei ole komponenttipulasta vaan exclusive maalauslinja on tällä hetkellä se pullonkaula. Exclusive-värit maalataan erikseen omalla linjalla Neckarsulmissa eli kolmosen kori pitää kuljettaa sinne ja maalauksen jälkeen taas takaisin Ingolstadtiin kokoonpanoon. Normaalisti tämä ei ole ollut mikään ongelma, mutta voi toki spekuloida, että olisiko nyt sitten tullut niin paljon tilauspainetta e-tron GT:n myötä exclusive puolelle, että nähdään toistuvia viivästyksiä? Ja sitten on tietysti se kysymys, että kiilaavatko sähköautot tällä hetkellä tuotannossa ohi perinteisistä voimalähteistä?Viimeksi muokannut maileri; 28.4.2021, 18:10.
Comment
-
Audin sivujen mukaan siellä voi muutama muukin automalli aiheuttaa ruuhkaa e-tron GT:n lisäksi.
Audi A4 Sedan, Audi A5 Cabriolet, Audi S5 Cabriolet, Audi A6 Sedan and Audi A6 Avant, Audi A6 allroad quattro, Audi S6 Sedan and Audi S6 Avant, Audi RS 6 Avant, Audi A7 Sportback, Audi S7 Sportback, Audi RS 7 Sportback, Audi A8, Audi A8 L, Audi S8, Audi R8 Coupé*, Audi R8 Spyder*
Comment
-
Conclusion: Exclusive-väri näytti nyt maahantulopäiväksi 30.10. ja luovutus olisi mennyt marraskuun puoliväliin. Tästäkään ajankohdasta myyjä ei mennyt takuuseen vaan antoi ymmärtää, että voi mennä siitä vielä paljon pidemmällekin. Myyjä ehdotti nyt vaihtoa tavalliseen metalliväriin, joka saataisiin maahan jo kesäkuun alkuun. Koska tilaus oli tehty jo 01/21, olin valmis kompromissiin ja värinvaihtoon, jotta auto saadaan kesäksi ajoon.
Tottakai harmittaa, että pitkään harkittua exclusive-väriä ei nyt tule, mutta vuotta lähestyvä toimitusaika bensakoneiselle A3:lle oli vain tässä tilanteessa liikaa. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään Swan tai Ferrari 812.
Ja jos jotakuta kiinnostaa mikä väri sieltä oli tilattuna, niin kyseessä oli Ipanema Brown, joka olisi ollut ääriharvinainen näky A3:ssa ja mahdollisesti tässä vaiheessa ainut Euroopassa tällaisena uusikorisena. Tuota väriä jonkun verran kyllä näkee lähinnä A6/A7 osastossa.
Viimeksi muokannut maileri; 6.5.2021, 15:51.
Comment
-
Laitetaan tähän kokoonpano. Business Advancedissa tulee jo varsin mukavat varusteet valmiina. Menneisyydessä ovat ne ajat, jolloin vakionopeudensäädinkin piti ruksia Audiin lisävarustelistalta. Suurimpina eroina perus-businekseen advancedissä tulee erilaiset puskurit, kiiltävän musta grilli, led-sisävalopaketti, park assist sisältäen tutkat eteen ja taakse, tuuman isommat vanteet, kynnysten alumiinilistat. Toisin kuin muualla Euroopassa Suomen tuontiohjelmassa kaikki autot tulevat myös sivuhelmojen somistelistoilla, jotka ovat platinanharmaat matta sävyllä.
Väri: Ipanema Brown exclusive-väri vaihdettu toimitusvaikeuksien vuoksi Python Yellow metalliväriin
Lisävarusteet:
-musta optiikka paketti
-urheiluistuimet edessä
-istuimien kangasverhoilu "Dynamik"
-Ilman mallimerkintää ja moottorin tyyppimerkintää
-tummennetut takalasit
-talvirengaspaketti
Vakiovarusteet:
´Mukavuus Ulkopeilit, sähköisesti säädettävät ja lämmitettävät Sähkötoiminen lisälämmitin Elektroninen ajonestolaite Sähkötoimiset lapsilukot Keskuslukitus Vetokoukkuvalmius 12-v pistoke Automaatti-ilmastointi, 2-alueinen Infotainment-järjestelmät Digitaalinen mittaristo Navigointivalmius Infotainment järjestelmä MMI radio Plus (MIB3) 6 kaiutinta (passiiviset) Digitaalinen radio (DAB) Audi connect Safety & Service Bluetooth -yhteys Avustavat järjestelmät Audi pre sense eteen - ennakoiva turvajärjestelmä Park assist -pysäköintiavustin Paikallaanpitoavustin (Audi Hold Assist) Vakionopeussäädin Kamera ja / tai etäisyyssensori (kuljettajaa avustava järjestelmä) Nopeusrajoitustunnistimen aktivointimahdollisuus function on demand -palvelun kautta Kaistaltapoistumisvaroitin Tekniikka ja turvallisuus Jarrujärjestelmä 48V MHEV -autoihin (ESC ja sähkömekaaninen jarrutehostin) Audi drive select -järjestelmä Vakionopeussäätimen nopeusrajoitin Sähkömekaaninen ohjaustehostin Täysikokoiset turvatyynyt edessä, etumatkustajan turvatyynyn deaktivointikatkaisin Sivuturvatyynyt edessä turvaverhoilla Turvavyömuistutus matkustajien tunnistuksella takana Start-stop -järjestelmä jarrutusenergian talteenotolla Ensiapuvälineet ja varoituskolmio Pyörät ja renkaat Alumiinivanteet monipuolainen design, koko 8 J x 17, renkaat 225/45 R17 Renkaat 225/45 R17 91Y Työkalusarja Rengaspaineen tarkkailutoiminto Renkaanpaikkaussarja Valot LED-ajovalot LED-ajovalot ja LED -takavalot dynaamisilla takavilkuilla Erilliset päiväajovalot LED takavalot dynaamisilla vilkuilla Ajovalojen pesurit Valo- ja sadetunnistin Ulkoasu Korinväriset ulkopeilien kotelot Sisätilan alumiinioptiikka-paketti Kattospoileri Advanced -mallin puskurit Tehomerkintä Kiiltolistat sivuikkunoiden ympärillä Kattoluukut ja lasit Takalasinpyyhin ja -pesuri Aäntä- sekä lämpöä eristävä tuulilasi Istuimet Vakioistuimet edessä Kolme pääntukea takana Pääntuet edessä Keskikyynärnoja edessä Manuaalisesti säädettävät etuistuimet Istuinlämmitykset edessä ISOFIX kiinnikkeet etumatkustajan istuimessa, top tether ja i-Size kiinnityspisteet takaistuimen reunapaikoilla Takapenkin selkänoja taitettavissa 40:20:40 Sisätilat Kattoverhous, kangasta Platinanharmaat somistelistat Alumiinisomisteet etuovien kynnyslistoissa Kangasmatot edessä ja takana Materiaali Istuimien kangasverhous "Debut.2" Ohjauspyörät ja hallintalaitteet Nahalla päällystetty 3-puolainen monitoimiohjauspyörä plus Valaistus LED -sisävalopaketti Muut Hätäpuhelujärjestelmä
Comment
-
Tasan samaa mieltä edellisen kanssa.
En ole tutustunut noihin uusien varusteluihin, mutta edellisestä 8V:stä jäi mieleen, että sisävalopaketti oli hitokseen kiva, vaikkei nyt mikään varsin essentiaali olekaan. Miten lie uuden kopan kanssa sisävalaistus.
Comment
-
Pisti tuossa listauksessa silmään dynaamiset takavilkut ja etuledit ilman matrixeja. Onko uudessa kopassa kuitenkin dynaamiset vilkut myös edessä vaikka ei ole matrixit? Mulla 8v normi led-etuvalot jossa ei dynaamista vilkkua, takana kuitenkin on. Tuntuu vähän häröltä niin ja ilmeisen kallis homma touhuta eteenkin dynaamiset, melkein tekisi mieli taaksekin normi välkkyvilkku. Hyvä värivalinta tosiaan! Onko sulla suunnitelmia autolle sen jälkeiselle ajalle kun se on saapunut?
Comment
-
En osaa kyllä sanoa noista etuvilkuista, näkee sitten kun auto pihassa, että miten ne pelaa. Onhan tuo hiukan epäloogista, jos menee noin.
Ei mitään isoja juttuja vielä mielessä, lähinnä teippauksia. Mustaksi ehkä peilikotelot, sitten tuo alahelman lista pitää katsoa miltä se oikein näyttää, että pitäisikö sekin teipata kiiltävän mustaksi. Ja ehkä takaovien alareunoihin mustat rinkulat, joita jonkun verran on näkynyt 8y:n promokuvissa. Kattoa ei nyt ainakaan alkuvaiheessa teipata.
Comment
-
Styroks kysyi tuosta voimalinjasta. Auto tulee pääosin taajama-ajoon ja 1.0TFSI MHEV S-tornic riittää siihen hyvin. Mielenkiintoista on verrata mitä on tapahtunut moottoriteknologiassa 15-vuodessa. Vanha kasipekka oli vag-konsernin lähes varmimmalla 1.6 16V tekniikalla moottorikoodilla BSE. Uudessa mild hybrid avustaa moottoria tarvittaessa 9kW JA 50nm lisäpotkulla, tämä lisävoima tulee ilmeisesti päälle vielä annettuihin 110hv/200nm tietoihin?
BSE
Polttoaineenkulutus - yhdistetty 6.9 l/100 km
Kiihtyvyys 0 - 100 km/h 12.2 s
Huippunopeus 185 km/h
Päästönormi Euro 4
Paino/teho-suhde 12.9 kg/hv, 77.3 hv/tonnia
Teho 102 hv @ 5600 kierrosta/min
Vääntömomentti 148 Nm @ 3800 kierrosta/min
DLAA
Polttoaineenkulutus - yhdistetty (NEDC) 4.3-4.5 l/100 km
Kiihtyvyys 0 - 100 km/h 10.6 s
Huippunopeus 204 km/h
Päästönormi Euro 6d - ISC - FCM
Paino/teho-suhde 11.6 kg/hv, 85.9 hv/tonnia
Teho 110 hv @ 5500 kierrosta/min
Vääntömomentti 200 Nm @ 2000-3000 kierrosta/minViimeksi muokannut maileri; 10.5.2021, 15:21.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Pönni Näytä viestiOnko tullut selvitystä tai selvyyttä, miksi tuotanto on noinkin jumissa? Edes valistunutta arvausta?
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/s...9-f4464bd9f6f1
Tuotantokatkosten ennustetaan jatkuvan ainakin tämän kuun ajan, kesäkuun osalta ei ole vielä tehty päätöksiä. Seisokit vaikuttavat ainakin A3, A4 ja A5 -mallien valmistamiseenViimeksi muokannut vV8m5; 28.5.2021, 11:17.
- 1 like
Comment
-
Ohhoh, no niinpä näyttää olevan linjat seis. Hieman puolueellinen näkemys, mutta eikö SEATin tehtaat voisi laittaa ovet kokonaan säppiin ja antaa nekin sirut Audille. Jättäisi kuitenkin konsernillekin paremman katteen, vähän niinkuin win-win kaikille...:)
Oma auto pitäisi kuitenkin olla jo valmiina, tosin alustanumeroa ei vielä näy, mutta maahantulopäiväksi on nyt ilmoitettu 10.6. Toivottavasti ei enää tule muutoksia tähän.
Comment
-
Käytettyjen markkinoilla löytynee muutaman vuoden päästä vm2021 A3, A4 ja A5-malleja hyvin karvalakkivarusteilla.
Maileri sun tapauksessa varmaankin käynyt niin että tuo Pyyttonin keltainen A3 löytynyt valmiiden rivistä (peruttu tilaus tms.) ja on ollut todennäköisesti lähes tilaamillasi varusteilla. Tähän sitten ympätty joitain puuttuneita varusteita ja paketti onkin valmis.
Saattaahan ne myös ottaa jonkun toisen vastaavin varustein olevan ja maalauttaa sen uusiksi. Kaikki on mahdollista kun on noinkin tukala tilanne tietyn komponentin suhteen.
Uskoisin että kaikki liikenevät sirut säästetään isompiin ja arvokkaampiin A6, A7, A8 ja S&RS vehkeisiin, joissa vakiovarustelukin jo pitää sisällään esim. digitaalisen virtual cockpit-mittariston ja navit ym.
Comment
-
5.5. on ilmoitettu tuotantopäiväksi. Värinvaihtopäätöksen tein huhtikuun lopussa. Se on hyvin mahdollista, että tuo Python gelb kori on ollut jo valmiina maalauslinjalta. Mihinkään uudelleen maalauksiin tai muihin sähellyksiin en usko. Ei Audi nyt sentään mikään Spyker ole, jossa Saabin konkurssipesään etsittiin komponentteja pitkin poikin Ruotsin maaseutuja, että jos joltain sattuisi jotain löytymään. :D
Se on harmillista, että siruvalmistajille kännyköiden ja tietokoneiden valmistajat ovat määristä johtuen niitä avainasiakkaita ja autonvalmistajat sitten niitä hännän huippuja, joille toimitetaan, jos jotain jää.Viimeksi muokannut maileri; 28.5.2021, 15:30.
Comment
Comment