Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A7 3.0TDI Quattro 2015 Nogaro Blue

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Itseasiassa tätä kirjoittaessa osat ovat paikoillaan autossa, järjestelmä kalibroitu (itse) ja kaikki toimii :) Kaivan kuvia ja kirjoittelen projektitarinaa pikkuhiljaa, siksi nämä laahaavat aina hieman perässä.. Mutta palataan siis tuohon kalibrointiinkin myöhemmin, kuvien kera.


    Tähänastisen kokemuksen perusteella Gen3 tunnistaa melko hyvin ihmiset, ja tosiaan pienemmätkin eläimet (rusakot jne.) hehkuvat herkästi näytössä valkoisena jo pitkän matkan päästä ja pusikoista. Mutta tihkusade on aivan myrkkyä tälle järjestelmälle, siinä olet täysin oikeassa.

    Comment


    • #92
      Mittariston vaihto.

      Night Vision projekti alkoi heti mielenkiintoisesti, koska selvittelyssä kävi ilmi, ettei nykyinen mittaristo (H-loppuinen) tue Night Visionia. Oikean mittariston löytäminen käytettynä oli todella hankalaa, mutta lopulta Hollannista löytyi sopiva mittaristo (J-loppuinen)! Pieni kauneusvirhe oli, että mittariston lasi puuttui, mutta sen sain onneksi sopivasti siirrettyä vanhasta mittaristosta. Samalla vaihtoon meni valokatkaisin, koska NV-kytkin on valokatkaisimessa. Tässä samalla korjaantui A6/A7 -mallien yksi pienistä tyyppivioista, eli irronnut kirkkaudensäätönappi. Nämä irtoilevat/rikkoutuvat ilmeisesti polvella osuttaessa?

      Mittariston irroituksessa tulee poistaa mittariston ympäriltä koristemuoviosat, jotta kaikki tarvittavat ruuvit tulevat näkyviin. Lisäksi vaihdon yhteydessä tuli lisättyä kaksi uutta mittaristolle menevää johtoa (mittaristo <-> NV-ohjausyksikkö). Lopuksi mittariston vaihto vaatii Component Protectionin poiston, ja tarvittavat koodaukset mittaristoon (autossa olevat varusteet, aloituskuvan korjaus jne.)
      Attached Files

      Comment


      • #93
        Kameran asennus.

        Kameran asennusta varten Audi-merkin pidike tulee vaihtaa versioon, jossa on reikä kameralle ja pesurille. Tätä varten koko puskuri tulee irroittaa ja maski purkaa, koska Audi-merkin pidike on maskin/grillin sisällä. A7-mallin puskuri on onneksi todella helppo irroittaa. Kannattaa kuitenkin huomioida, ettei käytä autossa virtoja päällä, koska ACCn tutkat ovat kiinni puskurissa ja saattavat ottaa vikakoodit (ja vaatia kalibroinnin), jos virrat kytketään puskurin ollessa irti.

        Samalla, kun puskuri oli sopivasti irti, oli hyvä hetki asentaa kameralle menevä pesurin letku (yhdistetään etuvalojen pesurin letkuun T-haaralla). Lisäksi kameralle menevä johdotus on helppo asentaa puskurin ollessa irti.
        Attached Files
        Viimeksi muokannut tuomaspitkanen; 27.10.2021, 22:20. Perustelu: Lisätty kuva Audi-merkin pidikkeiden eroista

        Comment


        • #94
          Johdotus ja ohjausyksikön asennus.

          Kameran johto on vedetty puskurilta lokasuojan kautta muiden kaapeleiden mukana kuskin jalkatilassa sijaitsevalle läpivientikumille, ja sitä kautta sisälle. NV-ohjausyksikön CAN-väyläkytkentä CAN-jakajan kautta, joka sijaitsee sopivasti kuskin jalkatilassa A-pilarin juuressa. Virtajohto sulakerasialle oikealle paikalle ja mittaristolta tulevat kaksi lisäjohtoa ohjainyksikölle.

          Itse NV-ohjausyksikön alkuperäinen paikka on mielenkiintoisesti kuskin penkin edessä maton alla, siis jalkatilan kohdalla. Kuskin penkki tulee irroittaa (mutta ei tarvetta poistaa autosta) ja mattoa täytyy raottaa, jotta pääsee muokkaamaan mattoon ohjausyksikölle sopivan paikan. Kiinnityspaikat ovat luonnollisesti valmiina. Ohjausyksikkö paikalleen, kameran johto ja toinen johtosarja kiinni. Irroitetut osat takaisin paikoilleen ja tämän jälkeen periaatteessa osat ovat onnistuneesti oikeilla paikoillaan!
          Attached Files

          Comment


            #95
            Tässä on kyllä jotain ihanaa kun tehdään tän tasoista retrofittiä tällaisella pieteetillä. Ja kuvista päätellen ulkohommina sateessa. Arvostan suuresti.

            Comment


            • #96
              Kiitoksia vaan :) Auto on tosiaan normaalissa arki-ajossa, joten nämä projektit tulee tehtyä vaiheittain aina yksi osuus kerrallaan sopivan tilaisuuden tultua (ja sään salliessa ;)

              Nämä ovat oikeasti mielenkiintoisia projekteja, ja usein itse tekeminen on yhtä palkitsevaa kuin varsinainen lopputulos..

              Comment


              • #97
                Koodaukset.

                Kameran ja ohjausyksikön asennuksen jälkeen tarvitaan muutama koodaus:
                1. NightVision moduuli pitää lisätä gateway installation listalle.
                2. NightVisionin koodaus täytyy muuttaa automalliin/yksilöön sopivaksi. (esim. AU573 = A7)
                3. HUDille täytyy koodata tieto NVn olemassaolosta.
                4. Matrix ledeille koodaus ”marking lightista” (huomaa lisäinfo alla!)
                5. MMIn koodaus eli Night Vision Assist -valikko näkyviin MMIn Driver Assist-valikkoon.

                Matrix valoille koodattiin ”marking light” päälle, eli ominaisuus jossa NV-järjestelmä osoittaa valoilla kohteen (3 nopeaa vilautusta). Matrix valoja koodatessa on hyvä huomioida, että käytännössä mikä tahansa muutos/koodaus moduulissa 55 tuottaa ”no basic setting” vikakoodin valoille, jolloin esim. automaattipitkät eivät toimi. Tämän saa poistettua valojen kalibroinnilla.

                Lisäksi MMIn koodaus oli yllättävän vaikea selvittää, sillä tähän ei kovin helposti löydy valmista vastausta, joten vaati hieman salapoliisityötä ja muutaman foorumilaisen apua (kiitos Harjula ja andre_ ). Lopputuloksena kaikki näkyy oikein ja oikeassa paikassa, ja laitoin kuviin oikeat koodaukset jos/kun joku ihmettelee joskus samaa. MMIn muutokset tehdään siis moduulin 5F adaptationin kautta, koska kyseessä on C7.5 (pre-faceliftissa tämä tehdään green menun kautta).

                Koodausten jälkeen NVn vikakoodit ovat vielä odotetut eli Component Protection ja ”No basic setting” eli kameran kalibrointi tarvitaan. Hyvä merkki oli, että vikakoodit poistamalla sai lyhyesti oikean kuvan vilahtamaan mittaristossa (1-2 sekuntia) ennen vikakoodien/virheilmoituksen uudelleenilmestymistä, ja tästä tiesi johdotuksen jne. olevan kunnossa.
                Attached Files

                Comment


                • #98
                  Kalibrointi ja lopputulos.

                  Ennen kalibrointia kameralta poistettiin vielä Component Protection, jonka jälkeen alkoi kalibroinnin suunnittelu. Kalibroinnin voi luonnollisesti teetättää merkkiliikkeessä, mutta ajattelin kokeilla ensin itse. How hard can it be?

                  Kuten aiemmin mainittu, alkuperäinen kalibrointityökalu pitää sisällään lämmitettävän elementin, jonka avulla kamera voidaan kohdistaa oikein. (Lähes) saman asian ajaa itse tehty vaijeriristikko, joka on asetettu kalibrointiohjeiden mukaisesti tarkasti oikeaan paikkaan, kulmaan, etäisyydelle jne. Lämmitys tapahtuu kuumentamalla vaijerit tohottimella juuri ennen kalibrointia. Kameran säätöruuvi sijaitsee kameran yläosassa, ja kalibroinnin aikana järjestelmä pyytää säätämään ruuvia esim. puoli kierrosta vastapäivään. Kun keskitys/suuntaus on oikein, kalibrointi on suoritettu ja viimeinen vikakoodi (”No basic setting”) poistetaan. Tämän jälkeen kamera ja järjestelmä on valmiina käyttöön!

                  Tässä kohtaa oli kieltämättä hyvä fiilis, kun kaikki alkoi toimimaan lähes kertaheitolla, ja etenkin omatekoinen kalibrointi ja sen onnistuminen herätti varovaista ylpeyttä :) Kalibroinnin avustuksesta vielä iso kiitos paikalliselle harrastajakollegalle!


                  Liitteenä muutama kuva, miltä järjestelmä näyttää käytännössä ja toiminnassa.
                  Attached Files

                  Comment


                    #99
                    Eli siinä paneelissa siis lämmitetään ristikkoraja, ei niitä neljää ruutua? Se taittokulma ei siis ole kovinkaan tarkkaa, vaan merkittävintä on etäisyys keulasta sekä korkeus. Toki pitää nyt olla käytännössä suorassa keulaan nähden, mutta pieni kallistus ei voi näkyä missään.

                    Mahtavaa työtä kyllä. Saitko vinkkejä jostain foorumilta vai kehititkö itse?
                    Viimeksi muokannut jasso; 28.11.2021, 00:41.

                    Comment


                    • Juuri näin, eli järjestelmä etsii tuollaista lämmitettyä ristikkoa, ja löysin jostain netin syövereistä oheisen kuvan miltä homma näyttää oikeilla laitteilla. Tämä kuva ei siis ole omasta kalibroinnistani, mutta tuosta näkee hyvin perusidean, ja siitä se omakin idea sitten lähti. Lisäksi ranskalaisella foorumilla joku oli onnistuneesti kokeillut samaa, joten usko omaan tekemiseen oli kova :)

                      Kalibrointiohjeet antaa tarkat tiedot kalibrointityökalun korkeudesta jne., mutta esim. etäisyys autoon on vähän höveli 120 cm ± 2.5 cm.
                      Attached Files

                      Comment


                      • Jahas, Audin oma lämpömittarin viisari eli keskikyynärnoja kertoo kovempien pakkasten tulleen; tämä jäi taas yläasentoon ja tuttu purkuoperaatio oli edessä. Aikaa purkuun meni ennätykselliset 3min, ja annoin mekanismille vähän reilumman aseöljykäsittelyn.

                        Onko ajatuksia mikä muu voisi olla ratkaisu?
                        Attached Files

                        Comment


                        • Laitetaas reilun vuoden omistuksen jälkeen päivitetty varustelistaus tähän, koska myös varusteet ovat päivittyneet vuoden aikana :)
                          Attached Files
                          Viimeksi muokannut tuomaspitkanen; 30.12.2021, 11:26.

                          Comment


                          • Suunnittelematon projekti numero 2; tankinluukun lukitusmoottori. Tämäkin on tuttu tyyppivika Audeissa, ja omassa autossa oireilu alkoi ensimmäiseksi siten, ettei luukku enää talvella avautunut, ja sen jälkeen kun avautui, ei kestänyt kiinni ilman että ovet ovat lukossa. Lisäksi lukitusmoottori antoi vielä vikakoodia, joten uusi osa vain merkkiliikkeen kautta tilaukseen.

                            Periaatteessa tuon lukitusmoottorin vaihto on helppoa, mutta.. Ainakin A7-mallissa tuota koko luukkuosaa on lähes mahdoton irroittaa hajottamatta. Tuolta ei pääse työntämään takaa, ja itseasiassa myös Audin ohjeet opastavat uusimaan koko luukun osat samalla. Onneksi tämä luukku ei ole älyttömän kallis, joten hommasin sen myös samalla.

                            Purkamisen yhteydessä yritin irroittaa luukkua hajottamatta sitä, mutta loppujen lopuksi oli pakko tehdä ohjeen mukaan eli puhkaista reiät merkittyihin paikkoihin ja kampeamalla ruuvimeisselillä luukun takana olevat klipsit auki, jotta luukun sai vedettyä ulos. Omassa tapauksessa riitti, että puhkaisi kaksi (neljästä) reiästä, jotta luukun sai irrotettua.

                            Itse lukitusmoottorin vaihto on helppo; kaksi torxia auki ja liitin irti. Tässä kohtaa kannattaa irroittaa myös ”hätäkatkaisin”-vaijeri vanhasta lukitusmoottorista, sitä voi käyttää uuden vaijerin läpivientiin takakontin sivustaan.

                            Koska päädyin vaihtamaan koko luukkuosan, irroitin myös tankin luukun kannen vanhasta osasta. Haastavin osuus oli vedenpoistoletkun vetäminen, koska se täytyy käytännössä vetää tankilta lokasuojan kautta alas (eli letkua ei voi jättää paikoilleen vaan se täytyy irroittaa ja asentaa uudelleen).

                            Lopuksi kaikki kasaan päinvastaisessa järjestyksessä, ja ennen luukkuosan paikalleen laittamista viimeinen varmistus, että kaikki on paikallaan ja kaikki toimii, koska kiinnitys pitää mennä kerralla oikein :)

                            Vielä pitää irroitella tarrat vanhasta luukusta ja siirtää ne jotenkin uuteen luukkuun.
                            Attached Files

                            Comment


                            • On muutoin kettumainen homma ihan A6ssakin. Sain kun sainkin ehjänä irti omasta kun luukun reunalle tuikkas ns kitara plektroja, ifixitin mukana olleita ja kontin puolelta lonkerokäsilläni sai räplättyä 2 klipsiä auki. Olihan puuha, mut ainaki saa tankattua halutessaan, eikä kun luukku päättää aueta. Kun ei hätävipu ainakaan omalla kohdalla toiminut.
                              Mahtoko koko luukku olla minkä hintanen marmorilla? Ilmeisesti moottori on halvin sitä kautta? Tietää vaa, jos jollain frendillä on edessä, tai jos jostain kumman syystä tarvii uusia uudestaan.

                              Comment


                                Alkuperäinen kirjoittaja tuomaspitkanen Näytä viesti
                                Haastavin osuus oli vedenpoistoletkun vetäminen, koska se täytyy käytännössä vetää tankilta lokasuojan kautta alas (eli letkua ei voi jättää paikoilleen vaan se täytyy irroittaa ja asentaa uudelleen).

                                .........

                                Vielä pitää irroitella tarrat vanhasta luukusta ja siirtää ne jotenkin uuteen luukkuun.
                                Onnea matkaan noiden tarrojen irroittamisen kanssa :) Aika ohkaista tavaraa nuo ja itsellä meni heti alussa pieleen kun mattopuukolla koetin irroittaa.

                                Itsehän en jaksanut purkaa vedenpoistoletkua pois vaan veitsellä leikkasin letkusta kauluksen pois ja liimasin sen takaisin pujotettua uuteen tankinluukkuun. Apuna hitek-ohjuri liimaukseen. Samalla Plastic Padding Plastic Welding liimalla mikä liimaa 3D-tulosteitakin hyvin. Päivän annoin kuivua ja painoin takaisn paikalleen eikä lopputulosta erota uudesta.

                                Comment


                                  Alkuperäinen kirjoittaja Plati Näytä viesti
                                  Mahtoko koko luukku olla minkä hintanen marmorilla? Ilmeisesti moottori on halvin sitä kautta? Tietää vaa, jos jollain frendillä on edessä, tai jos jostain kumman syystä tarvii uusia uudestaan.
                                  Marmorin hintaa ei ole nyt tarjolla mutta Slamit kauppaa lukitusmoottoria 24,90€.

                                  https://www.slamit.net/product/24719...ukitusmoottori

                                  Comment


                                    Marmorilla vajaa 30e:
                                    https://speed-autoteile.fi//?p=hintahaku&q=8V0862153b
                                    Viimeksi muokannut kalsket; 10.1.2022, 20:48.

                                    Comment


                                    • Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
                                      Onnea matkaan noiden tarrojen irroittamisen kanssa :) Aika ohkaista tavaraa nuo ja itsellä meni heti alussa pieleen kun mattopuukolla koetin irroittaa.
                                      Kiitos :) Uusi luukku näyttää orvolta ilman tarroja, joten on ainakin pakko yrittää.



                                      Tässä vielä osanumerot ja osien hinnat Audi Center Airportissa:

                                      Lukitusmoottori: 8V0 862 153 B -> 29€
                                      Luukku (A7): 4G8 809 906 J -> 46€

                                      Comment


                                        Eikö kaikki itseään kunnoittavat orkkissivulistahenkilöt tilaa vaan uudet tarrat uuteen luukkuun? Jos en väärin muista, niin vanhoissa tarroissa on osanumerotkin valmiina.

                                        Comment


                                        • Kyllä tarroissa osanumerot on, mutta on samalla myös hyvät hinnatkin.. Olen siis näemmä tarkan-markan-versio orkkissivulistahenkilöstä :)

                                          Edellisistä projekteista oli jäänyt yli tulostettavaa tarraa, joten tulostin yksinkertaisesti itse uudet tarrat kuvista. Sävy ja lopputulos ei ole 100% täydellinen, mutta nämä toimii tähän tarkoitukseen juuri sopivasti.
                                          Attached Files

                                          Comment


                                          • Lapset muistaa aina kehua, kuinka mummin auto on niin hieno, kun siinä on takapenkilläkin juomatelineet :) Jostain syystä A7n sport-takaistuimien yhteydessä juomatelineitä ei ole, vaikka paikka keskinojassa onkin.

                                            Tilasin juomateline-osan jo aiemmin, ja tilauksessa on vielä juomatelineen ympärysmuovi. Kunhan tuokin tulee, pääsee asentamaan nämä autoon.
                                            Attached Files

                                            Comment


                                            • Ensimmäinen isompi huolto-ohjelman ulkopuolinen korjaus; etuoikea pyöränlaakeri alkoi oireilemaan (perinteinen ulina, joka muuttuu nopeuden muuttuessa). Ensin varmistus, että kyseessä nimenomaan oikea etu, ja sen jälkeen SKFn laakeri asennettiin tilalle.

                                              Ääni poistui ja meno jatkuu!
                                              Attached Files

                                              Comment


                                              • Takapenkin juomateline-projekti jatkuu.

                                                Juomateline osaa saa ainoastaan mustana, joten päätin tilata myös ympärysmuovin mustana, vaikka vaaleanakin sen saisi.

                                                Ympärysmuovin saavuttua asennus alkoi. Ensimmäiseksi vanhan suojamuovin poistaminen trimmi-irroitustyökaluja käyttäen. Suojamuovin alta paljastuu paikka itse juomateline-osalle, joka vain työnnetään paikoilleen. Viimeisenä uusi ympärysmuovi paikoilleen ja homma on valmis. Sopivasti kavereiden mökkireissulla itsekkin pääsin kokeilemaan juomatelineen toimivuutta :)
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                • Kesä tulee ja kesärenkaat tuli vaihdettua jo vähän aikaa sitten alle. Itse renkaat alkoivat olla uusinta-kunnossa, joten vaihdettiin nyt myös uudet kumit samassa alkuperäisessä koossa (265/35/20).

                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                  • A7:n ajot ovat viime aikoina hieman vähentyneet rinnalle hankitun sähköauton ansiosta, mutta erittäin mielellään tällä edelleen ajelelee :)

                                                    Sen verran tuli tehtyä ”huoltotoimenpiteitä”, että auton katsastus tuli hoidettua, huomatuksetta luonnollisesti :)
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                      Sillon tällöin auto tullut vastaan tallille kulkiessa - väri käy kyllä tähän livenä paljon paremmin kun mitä kuvat antaa ymmärtää.

                                                      Comment


                                                      • Alkuperäinen kirjoittaja tuomaspitkanen Näytä viesti
                                                        Kyllä tarroissa osanumerot on, mutta on samalla myös hyvät hinnatkin.. Olen siis näemmä tarkan-markan-versio orkkissivulistahenkilöstä :)

                                                        Edellisistä projekteista oli jäänyt yli tulostettavaa tarraa, joten tulostin yksinkertaisesti itse uudet tarrat kuvista. Sävy ja lopputulos ei ole 100% täydellinen, mutta nämä toimii tähän tarkoitukseen juuri sopivasti.

                                                        Comment


                                                        • Alkuperäinen kirjoittaja Jakke_ Näytä viesti
                                                          Sillon tällöin auto tullut vastaan tallille kulkiessa - väri käy kyllä tähän livenä paljon paremmin kun mitä kuvat antaa ymmärtää.
                                                          Samaa mieltä; livenä ehdottomasti paremman näköinen kuin miltä kuvissa näyttää. Sama varmaan pätee kaikkiin Nogaroihin.

                                                          Comment


                                                          • Yhden (tai itseasiassa kahden) projektin yhteydessä tuli irroitettua takapenkki, ja tähän liittyy muutama niksi, jotka ajattelin laittaa tähän talteen, jos/kun jollekin tulee sama projekti eteen.

                                                            Ensimmäiseksi irroitetaan isofix-muoviosat, ja tämän jälkeen penkki lähtee nostamalla etureunasta ylöspäin. Alta löytyy (tai penkkiin jäänyt kiinni) kaksi valkoista kiinnikettä, jotka hyvin suurella todennäköisyydellä rikkoutuvat irroittaessa, joten nämä kannattaa hankkia etukäteen valmiiksi. Osanumero on 4L0 886 373 ja hinta on noin 2,5€/kpl. Itseasiassa myös Audin omat ohjeet ohjeistavat käyttämään aina uusia kiinnikkeitä penkkiä takaisin asennettaessa.

                                                            Penkkiä asennettaessa ensimmäiseksi tulee tarkistaa kiinnikkeiden reiät, koska aukon reunat ovat saattaneet taipua irroitettaessa. Mahdolliset kohoumat/taipumat tulee tasoittaa, ja tämän jälkeen reikiin asennetaan uudet kiinnikkeet. Huomaa, että välihuopa asennetaan kiinnikkeen tiettyyn rakoon. Tämän jälkeen penkin mallailua (takaosasta alkaen) paikalleen, ja viimeisenä reilu painallus, jotta kiinnikkeet napsahtavat kuuluvasti kiinni.
                                                            Attached Files

                                                            Comment


                                                            • Audio-puolen päivitys jatkuu. BOSE-järjestelmään kuuluu myös keskikaiutin (R208 oheisessa kuvassa), mutta joissain tilanteessa tämä kaiutin tuntuu särkevän. Maailmalla tämän keskikaiuttimen vaihtoja on tehty paljon, ja itsellä tämä projekti on ollut suunnitteilla jonkun aikaa.

                                                              Jokin aika sitten foorumin myynti-osastolle tuli myyntiin juuri oikea ja sopiva kaiutin, joten nyt tämä projekti pääsee liikkeelle!
                                                              Attached Files

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X