Itse hankin GZ-vahvarin ja bosen subbariboxiin retrofitatun subbarin. Löytyy infoa mun projektitopicista.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A7 3.0TDI Quattro 2015 Nogaro Blue
Collapse
X
-
Minulla sama logiikka kuin Artolla, eli virta erilliselle vahvistimelle suoraan akulta (oman erillisen sulakkeen kautta tietysti), mutta ei siis teoriassa BEMin läpi.
Ja tosiaan tuo on siistimpi tapa tehdä subwoofer-parannus eli vaihtaa Bosen koteloon parempi elementti, ja lisätä erillinen vahvistin tätä varten. Minun ratkaisussani Bosen alkuperäinen subwoofer toimii normaalisti, otin vain siitä signaalin erilliselle vahvistimmelle (Hertz), joka vastaa taas toisen subwooferin (JL Audio) toiminnasta. Haasteena tässä on tietysti löytää sopivat säädöt, että kaksi subwooferia soi hyvin yhdessä.
Seuraavaksi selvittelyssä MMIn päivitys, että saisi subwoofer-volumen säädön MMIhin..Viimeksi muokannut tuomaspitkanen; 6.2.2021, 14:58.
Comment
-
Suunnittelematon projekti tuli eteen nyt kovilla pakkasilla: Keskikyynärnoja jäi yläasentoon. Varovaisella heiluttelulla selvisi, että ongelma on mekaaninen, ja että voimalla tuota ei kannata lähteä ”korjaamaan”. Pienellä lisäselvittelyllä tuli ilmi, että kyseessä on A6/A7 -mallien tyyppivika etenkin kovilla pakkasilla, eli mekanismin lukitussalpa jämähtää lukitus-asentoon, ja ainoa tapa vapauttaa salpa on purkaa kyynärnoja irti. Laitetaan tähän muistiin kuvaus, jos/kun jollekin tulee sama eteen.
Prosessi on onneksi melko helppo: 1. Takatilan tuuletusritilä irti (lähtee vetämällä, on klipseillä, mutta huomaa johdotus). 2. Kaksi ruuvia irti, jonka jälkeen koko kehys lähtee ulospäin (on ruuvien lisäksi myös klipseillä kiinni, varo taas johtoja). 3. Ilmaputken irroitus sen verran, että 13mm pultti tulee näkyville (ilmaputki lähtee varovasti vetämällä). 4. 13mm pultin irroitus, jonka jälkeen kyynärnojan voi nostaa ylös ja pois.
Kuvassa näkyy keskellä metallinen salpa, jota painamalla lukitus vapautuu, ja kyynärnoja liikkuu taas normaalisti. Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä, ja taas toimii hienosti!
Comment
-
Jahas, edellinen keskikyynärnojan korjaus kesti vajaan viikon; vika uusiutui taas. Purku meni tällä kertaa 5 minuutissa, ja edellisestä kerrasta viisastuneena käsittelin lukitusmekanismin aseöljyllä. Josko nyt ei alkaisi tahmaamaan kovemmissakaan pakkasissa (aseöljyn purkki lupaa voitelun -56 pakkasasteeseen saakka..)
Comment
-
Vieras
Odotan mielenkiinnolla auttaako voitelu, meillä juuri yksi kyynärnoja vapautettiin eikä siinä mitään varsinaista vikaa löytynyt. Ja parin päivän päästä taas jumissa yläasennossa. Nyt on uuden hinta tiedossa mutta josko halvempi tapa löytyy niin aina parempi.
Comment
-
Toistaiseksi voitelu on auttanut, ainakin näin muutaman kovan pakkaspäivän jälkeen, mutta aika sen tietysti näyttää. Täytyy koputtaa puuta ja seurata tilannetta.. Ja tosiaan, ei tuolta oikein mitään vikaa ainakaan päälle päin näy.
Comment
-
Tuoreimpana projektina tähän autoon on tehty Audi Smartphone Interface (ASI) aktivointi, ja tästä kiitos käyttäjän Turjake palveluille! ASI mahdollistaa siis Apple Carplayn & Android Auton käytön. Esitteiden ja hinnastojen mukaan ASI tuli virallisesti saataville A7-malliin vasta vuoden 2017 nurkilla, mutta ainakin omaan yksilöön (valmistettu 10/2015) ASIn aktivointi onnistui ilman hardware-muutoksia (autossa valmiina MIB2 High).
Omasta mielestä Audin infotainment hyppäsi isosti lähemmäs nykyaikaa, ja mikä parasta kaikki tämä hyödyntäen jo valmiina olevaa rautaa. Apple Carplay toimii hienosti käyttäen auton omia kontrolleja (esim. kappaleen vaihdot jne), ja iso juttu itselle on ehdottomasti Google Mapsien saaminen takaisin näkyviin :)
Lisäksi tulee käytettyä paljon Spotifytä tuon kautta, helpottaa huomattavasti käyttöä liikenteessä, ja mukavasti näkyy myös Album Arts (perinteisen Bluetooth Audion kautta Album Arts näkyi hyvin satunnaisesti). Ja Waze pyörii myös koko ajan taustalla.
Comment
-
Edellisen viestin ja subwooder-projektin jatkoksi: Audi Smartphone Interfacen aktivoinnin yhteydessä tehtiin myös MMIn firmwaren päivitys (kiitos taas käyttäjän Turjake), ja tätä kautta saatiin subwoofer volumen säätö MMIhin, ja nyt pääsee säätöjä tekemään ”lennosta”. Tämä ominaisuus siis puuttui vanhemmista MMIn versiosta (itsellä oli ennen …S2519 -> nyt …K3663). Tämä kontrolli vaikuttaa sekä alkuperäiseen BOSEn subwooferiin, että sen rinnalle kytkettyyn JL Audion subwooferiin.
Comment
-
Kelien muuttuessa (pikku hiljaa) keväisemmiksi tuli hankittua kesäksi vanteet. Vannemallin pohdinta oli loppujen lopuksi helppoa, sillä tämä malli näytti alusta pitäen kuvien perusteella sopivan A7aan hienosti. Kyseessä uudet (replica) vanteet, ja renkaiksi tuli auton mukana tulleet Pirellit, koska pintaa on vielä hyvin jäljellä. Rengaskoko on alkuperäinen 265/35/20.
Comment
-
Tämän kyseisen projektin osalta tein (ja teen edelleen) pientä painia itseni kanssa: Audi Sport -maavalot. Näitä saa kyllä ostettua Audi Shopista jälkivarusteena, joten siinä mielessä menee OEM-teeman alle. Vaihto on suoraan plug’n’play, eli vanha led-lamppu oven alareunasta irti ja uusi tilalle. Ja onhan nuo ihan hyvännäköiset, ja on tarvittaessa helppo vaihtaa taas takaisin.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja tuomaspitkanen Näytä viestiTuoreimpana projektina tähän autoon on tehty Audi Smartphone Interface (ASI) aktivointi, ja tästä kiitos käyttäjän Turjake palveluille! ASI mahdollistaa siis Apple Carplayn & Android Auton käytön. Esitteiden ja hinnastojen mukaan ASI tuli virallisesti saataville A7-malliin vasta vuoden 2017 nurkilla, mutta ainakin omaan yksilöön (valmistettu 10/2015) ASIn aktivointi onnistui ilman hardware-muutoksia (autossa valmiina MIB2 High).
Omasta mielestä Audin infotainment hyppäsi isosti lähemmäs nykyaikaa, ja mikä parasta kaikki tämä hyödyntäen jo valmiina olevaa rautaa. Apple Carplay toimii hienosti käyttäen auton omia kontrolleja (esim. kappaleen vaihdot jne), ja iso juttu itselle on ehdottomasti Google Mapsien saaminen takaisin näkyviin :)
Lisäksi tulee käytettyä paljon Spotifytä tuon kautta, helpottaa huomattavasti käyttöä liikenteessä, ja mukavasti näkyy myös Album Arts (perinteisen Bluetooth Audion kautta Album Arts näkyi hyvin satunnaisesti). Ja Waze pyörii myös koko ajan taustalla.
Viimeksi muokannut Marek; 26.3.2021, 20:38.
Comment
-
Muutokset tehdään tosiaan softa-puolella, ja Audi itsekkin tarjoaa tätä Audi Shopissa. Oma auto oli vain väliinputoaja, eli uusien autojen esitteiden ja tuon linkin tietojen mukaan sopivuus on seuraava: "Audi A6, A7 (4G), jossa MIBII High (I8H) mallivuodesta 2017 alkaen".
Tässä tosiaan käyttäjä Turjake oli isosti avuksi, ja saatiin ASI aktivoitua myös omaan autoon.
Comment
-
Autoon on aikoinaan tilattu Sisä- ja ulkovalopaketti (QQ1), joka sisältää mm. LED-valot ovipahveissa, ja ulkopuolella ovenkahvoissa ja oven maavalot. Sisätilan kattovalot ovat kuitenkin perinteiset polttimot.
Autoon olisi ollut valittavissa Laajennettu Sisä- ja ulkovalopaketti (QQ2), joka sisältäisi valaistut ovilokerot, valot keskikonsolissa, valaistut kynnyslistat ja led-valoilla toimivat kattovalot. Valaistut kynnyslistat -projekti onkin jo käynnissä, ja sen lisäksi on tarkoitus vaihtaa kattovalot led-versiollisiin.
Osat ovat alkaneet löytyä; etukattovalo oikeilla ominaisuuksilla (led, kattoluukku, homelink) löytyi Ruotsista, takavalo lähempää Suomesta. Asennus vaatii vielä yhden lisäjohdotuksen, etukattovalon kytkeminen LIN-väylään. Muutoin asennuksen pitäisi olla suht simppeli.
Alla pari kuvaa lähtötilanteesta eli vanhoista kattovaloista, ja uudet saapuneet osat odottamassa asennusta.
Comment
-
Valaistut kynnyslistat -projekti on edennyt maltillisemmin, sillä tämän edistäminen on vaatinut lämpimät tilat, kun vanhoja kynnyslistoja irroitellaan. Nyt on kuitenkin valmista!
Ehdottomasti suurin työ tässä projektissa oli vanhojen kynnyslistojen teippien ja teipin jämien irroitus ja putsaus. Varsinaisten johtojen veto on suht helppo, etenkin kun tein plug’n’play johtosarjat valmiiksi. Alla muutama kuva asennuksesta ja itse lopputuloksesta.
Comment
-
Kelien parantuessa oli aika vaihtaa kesärenkaat ja -vanteet autoon. Vanteet ovat siis antrasiitin väriset, eli tummemmat kuin auton kromilistat jne. Kumi-kuvassa on vertailun vuoksi A4n 19” Rotorit vertailtuna A7n 20” kesärenkaiden kanssa, ja kyllä näyttää A4n renkaat ihan pikkuauton renkailta.
Vannekuvassa vertailussa tämän auton kesä- ja talvirengassetit, ja lisäksi muutama kuva uusista vanteista asennettuna. Jännästi näyttää 20” vanne alkuperäisellä rengastuksella jopa pieneltä A7n alla..
Täytyy ottaa lisää kuvia kunhan auto on puhdas.
Comment
-
Led-sisävaloprojekti jatkuu: Vanhan etukattovalon irroitus on suht helppo, tosin takakattovalon irroitus vaatii oikean tekniikan. Jotta kaikki toimii oikein, uudelle etukattovalolle on saatava LIN-väylän johto. Tämä johto löytyy kattoluukun moottorilta ja varashälyttimen sisätunnistimelta, joten jos jompikumpi löytyy autosta, johdon saa helposti läheltä. Muutoin riskinä on, että johdon joutuu vetämään takakontin sivulta asti. Asennuksen jälkeen vielä yksi koodaus (Module 46 -> Byte 11 -> Bit 7 "Interior Light/Front roof module installed”), ja tämän jälkeen kaikki toimii hienosti.
Alla muutama kuva lähtötilanteesta ja asennuksesta. Lopputuloksesta ei ole kuvia (kuvissa eroa olisi vaikea nähdä, livenä iso ero), mutta värimaailma muuttui kellertävästä vaaleaan, ja on mielestäni todella hieno ja ennen kaikkea yhtenäinen kokonaisuus kaikkien valojen välillä!
Pienenä lisäbonuksena led-versiollisen etukattovalon yhteydessä on aurinkolasikotelo, jota ei jostain syystä normaalissa kattovalossa ole.
Comment
-
Comment
-
Comment
-
Comment
-
No niin, moikka vaan! Oli niin reipas moikkaus, etten voinut olla huomaamatta :)
Ja tosiaan Nogaro on kaikkinensa erikoinen väri, parasta on nähdä livenä ;)
Comment
-
Siihen BOOST tekstin alle pitäisi nousta palkki kierroslukumittarin vierustaa pitkin. Ja nopeuden alla pitäisi vasemmalta oikealle syttyä vaihtamisvalot kierrosluvun punarajaa lähestyen (laatikon manuaalimodella). Riippuen mikä versio mittariston softasta ja mihin autoon sen laittaa, niin toi laptimerin toiminta ei välttämättä mene pelkällä enabloinilla oikein. Voivat vaatia koodin puukotusta, että ne saa toimimaan oikein.
Esim. öljylämmölle löytyy ohjeet, millä sen saa näyttämään alle 60c lämpötilojakin. Mutta vaatii siis suoraan koodin muuttamista muutaman tavun kohdilta, jotka ei ole samat kaikissa.
Comment
-
Tiedän, että Audinkin käyttämät Active Sound Exhaustit (valmistajan eli Eberspächerin mukaan hauskasti ActiveSilence) jakavat vahvasti mielipiteitä puolesta ja vastaan. Näitähän löytyy vakiona esim. Audi SQ5, SQ7, Audi A6/A7 BiTDI, BMW i8, Skoda Kodiaq RS, VW Golf GTD (?) jne. Lisäksi Audi myy näitä jälkiasennussarjoina esim. A4/A5/A6/A7 -malleille.
Itseäni tämä projekti alkoi kiinnostamaan, koska nämä ovat vakiona BiTDI -malleissa, ja sitä kautta suht helposti jälkiasennettavissa myös omaan autoon. Tarkoitus oli lähteä toteuttamaan tämä(kin) projekti mahdollisimman OEM-tyyliin, alkuperäisiä osia hyödyntäen. Erona alkuperäiseen asennukseen tulee kuitenkin sen verran, että päätin vaihtaa vain toisen puolen takapöntön (BiTDI-malleissa molemmat takapöntöt on varustettu Active Soundilla). Lisäksi tarvitaan Kufatecin (tai vastaavan) lisämoduuli väliin, jotta äänet kuuluvat alkuperäisen Sound Modulen (4G0 907 160B) kautta.
Facelift A6/A7 BiTDI -takapöntön tilasin käytettynä Puolasta, ja Kufatecin moduulin ja johtosarjan suoraan Kufatecilta. Seuraavaksi siis asennus.
Comment
-
Comment
-
Aiemmin olen enemmän pitänyt lämminsävyisistä polttimoista auton sisustassa, mutta tähän ledit kyllä sopivat, ja jotenkin huomaa, että setti on suunniteltu tätä autoa varten. Ja olen samaa mieltä, auto nuortui muutamalla vuodella :)
Comment
Comment