Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 Avant Bitdi -12

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi A6 Avant Bitdi -12

    Noin vuosi takaperin kärsin pitkälle edenneestä autokuumeesta. Silloisen 4f:n matkamittarilukema kasvoi nopeaa tahtia, lähestyen nopeasti 350tkm lukemia.
    Olin aikaisemmin päättänyt,etten aja autoa niin loppuun kuin edellisen 3bg:n ajoin seitsemän omistusvuoden aikana. Täten 4f oli vaihdettava nopeammin alta pois.

    4f asetti riman korkealle uudelle autolle. Olihan varusteina acc, keyless-go, remuc-ohjattu webasto, bose, sporttijakkaraa, s-line sisä- ja ulkopaketit. Yms. muuta pientä kivaa.

    Mobilen ja nettiauton selailu kävi jo varsin sietämättömäksi, kun sopivaa ehdokasta ei tahtonut löytyä oikein millään. Useampaan otteeseen innostuin ja tarkemmin speksejä selvittäessä pettymys tuntui aina raskaalta.
    Budjettikin oli rasitteena, tavoite oli hankkia auto kohtuullisella hinnalla. Toisin kävin, kun ostokiima kasvoi.
    Lopulta kamelin selkä taipui, päätös muutamien varusteiden poisjättämisestä ei tuntunutkaan liian isolta kynnykseltä.

    Auto löytyi lopulta kotimaasta, Jyväskylästä. Kaupat tehtiin joulukuun alussa, mutta työmatkasta johtuen, sain auton käsiini hiukan ennen joulua-aattoa.

    Click image for larger version  Name:	IMG_20191221_143511.jpg Views:	0 Size:	77,4 Kt ID:	1899354

    Autolla oli ajettu ostohetkellä 97tkm ja rapiat päälle.
    Varustelista varsin mukava, mutta muutama puuttekkin on. Väriksi valikoitui, vähemmän yllättäen LZ9Y phantomschwarz-perleffekt, mikä oli myös 4f:ssä.
    Moottorikoodi CGQB, 230Kw, jatkeena ZF 8hp. Ilmajousitus oli myös uusi tuttavuus, mikä on erittäin miellyttävä varuste, varsinkin matka-ajossa.
    Panorama-katto tuo lisävaloa edessä oleville sport valcona-nahkajakkaroille, kuljettajan penkki kahdella muistipaikalla. Lisäksi takapenkilläkin grillit. Harjatut alumiini-somistelistat olivat jo tulleet tutuksi 4f:n myötä.

    Muita varusteita ovat; nopeusrajoitustunnistin, parkkitutkat, pre-sense plus-järjestelmä, adaptiivinen vakkari, side assist ja active lane assist.
    Ami, Bose, BT-puhelin, MMI-touch, 7"-näyttö, MMI navigointi plus. S-line ulkonäkö- ja sportpaketti.

    Lisäksi vetokoukku, suksiluukku, säilytyslokeropaketti, 4-alue ilmastoinit ja sähköinen takaluukku olivat ruksittuna varustelistalla.

    Valot ovat Xenon-plus, missä adaptive light järjestelmä.

    Varusteet jotka karsiutuivat ostokiimassa pois olivat kessy ja webasto.
    Binarin lämmitin on jo ostettuna, mutta ei asennettu. Kessyä olen miettinyt retrofitattavaksi. Esimerkiksi Kufatecilta löytyisi pakettia siihen hommaan
    https://www.kufatec.com/en/comfort-r...a6-a7-4g-41170
    Viimeksi muokannut Pönni; 17.9.2020, 13:30.

    #2
    Alkuhan tälle yksilölle nyt ei ollut kovin mairitteleva.
    Jo ajaessani Jyväskylästä kotiin ihmettelin välistä tärinää, joka tuntui tulevan voimansiirrosta. En kiinnittänyt siihen vielä enempää huomiota.
    Muutaman hetken jälkeen, eräänä joulun välipäivänä, olin Oulussa asioimassa. Lähdin varsin dynaamisesti liikennevaloista, auto menikin limb-modeen. Hehkun merkkivalo vilkkui myös.
    Tätän tutkaillessani vcds:llä, huomasin suuttimien korjausarvojen olevan metsässä repsikan puolelta. Yhteys myyjäliikkeeseen, korjauskulut heidän maksettavaksi. Auto ei edes lähtenyt käyntiin ja se kuskattiin lavetilla Ouluun merkkarille hoitoon.
    Tässä yhteydessä vaihdettiin suutin.

    Hetken kuluttua samat oireet palasivat. Sama savotta uudestaan, vaihdettiin toinen suutin myyjäliikkeen piikkiin.
    Samalla huomasin, ettei auto lämpene sisältä, kuten olisi syytä.
    Syyksi paljastui tukossa oleva lämmityslaitteen kenno. Kennoa ei ole vielä vaihdettu, mutta uusi kenno on jo hyllyssä. Tämäkin meni vielä myyjäliikkeen maksettavaksi.

    Kevään aikana vaihdoin itse kuskin puolelle kaikki prikat suuttimille.
    5-suuttimen prikkaa ei tahtonut löytyä, mutta muutama murunen kuitenkin löytyi.
    Click image for larger version

Name:	IMG-20200414-WA0010.jpeg
Views:	6959
Size:	165,6 Kt
ID:	1899356 Click image for larger version

Name:	IMG-20200414-WA0026.jpeg
Views:	6775
Size:	173,7 Kt
ID:	1899357


    Comment


      #3
      Keväällä auringon paistaessa kirkkaamin iski jälleen jokin ostohimo.
      Jotenkin 17" talvirenkaat olivat pienen sorttiset tuollaiseen isokoriseen autoon. Siitähän ajatus sitten lähti.
      Sattumusten myötä löysin Oulusta vanteiden myyjän, jolla oli muutakin kivaa tarjota autoon. Samaiseen henkilöön olin tutustunut kesällä -19 nyrre-reissulla.

      Vanteiksi valikoitu 4g:n oem rotorit, peelerssien kaveriksi.
      Click image for larger version

Name:	IMG-20200512-WA0030.jpeg
Views:	6794
Size:	458,0 Kt
ID:	1899359

      Lisäksi myyjällä oli tarjota pakettiin subbari ja vahvari korvaamaan Bose:n varsin vaisu basson toisto. Siitäkin lyötiin kaupat kiinni.
      Asennuskin oli varsin suoraviivainen, käytännössä liki plug and play.
      Click image for larger version

Name:	subi+piuhat.jpg
Views:	6988
Size:	158,9 Kt
ID:	1899360 Click image for larger version

Name:	supi asennus.jpg
Views:	6988
Size:	189,3 Kt
ID:	1899361 Click image for larger version

Name:	vahvari.jpg
Views:	6905
Size:	120,4 Kt
ID:	1899362

      Comment


        #4
        Toukokuussa autolle syötettiin erikoismuroja Torniossa, tarkemmin Haaparannan puolella.
        Tämäkään ei tapahtunut helposti.
        Aikaisemmin keväällä suutinjumppa keskeytti hyvin alkaneen muron syönnin. Siinä suutinjumpan yhteydessä maahantuojalla olikin oma sanansa sanottavana päästöpäivitysten osalta.
        Päästöpäivitys olikin "great success". Merkkari syötti useampaan otteeseen omia muroja autoon, ennenkuin auto toimi oikein. Tämä koski eteenkin vaihteiston toimintaa.

        Erikoismurotuksen jälkeen auto on pelannut varsin mainiosti. Hymy on noussut huulille useamman kerran.
        Totuuden nimissä, podin pitkään keskivaikeaa ostokrapulaa. Mutta keväinen reissu Alastarolle lopulta hälvensi krapulan oireet pois.

        Click image for larger version

Name:	IMG_4032-Edit.jpg
Views:	7007
Size:	231,5 Kt
ID:	1899365

        Comment


          #5
          Vcds:llä on tullut koodailtua muutamia juttuja.
          Sähköisen takakontin aukaisu ja sulkeminen avaimesta, sekä kuljettajan oven katkaisijasta. Start-stop järjestelmän koodaus pois käytöstä.
          Ilma-alustaa säädin 10mm alemmas. Vieläkin voisi ottaa hiukan alaspäin, mutta hyvä näin.
          Muutamia muitakin juttuja tullut koodailtua ja vielä pitäisi muutamat jutut tehdä.

          Kesän alussa maalasin vanteiden keskilätkät mustiksi. Mielestäni värinvaihdos oli toimiva.
          Olin aikaisemmin hankkinut spraymaalin oikealla värikoodilla ja lakan samalla. Niin sävykin on oikea.
          Click image for larger version  Name:	IMG-20200609-WA0057.jpeg Views:	0 Size:	651,5 Kt ID:	1899883 Click image for larger version  Name:	IMG-20200611-WA0031.jpeg Views:	0 Size:	363,5 Kt ID:	1899884

          Nyt syksyn hämärtyessä päätin hankkia led-lisävalon.
          Valon asensin maskin taakse. Puskurin irroitus, valon asennus, ja kaapelointi ei ollut hankalaa.
          Hankalin osuus oli löytää oikea can-pistoke, mistä saadaan heräte. Tähän apu löytyi merkkarilta. Merkkari opasti pistokkeen paikan.
          Seuraava savotta olikin saada heräte-johdon läpivienti tulipellin lävitse. Jarrutehostajan takaa löytyi yksi läpivienti paikka, josta pujottelin johdon kuljettajan jalkatilaan can-heräte purkille.
          Olen varsin tyytyväinen asennukseen ja valo toimivuuteen. Itse en pidä julmetun kokoisista lisävalo härdelleistä auton keulalla. Nyt asennus on sopivasti piilossa, mutta ei heikennä valotehoa.
          Click image for larger version  Name:	lisävalo.jpg Views:	0 Size:	543,3 Kt ID:	1899885

          Etujarrut huolsin elokuun aikana. Levyiksi tulivat Ferodot, palat ovat EBC yellowstuffit. Tähän astisen perusteella toimivuus vallan hyvä.

          Kävimme myös muutaman kerhotoverin kanssa pyörähtämässä Pudasjärvellä elokuun alussa. Missä oli varttimailiajot.
          Parhaaksi suoritteeksi jäi 1/4-maililla 13,714s, loppunopeuden ollessa 162,72km/h.
          Click image for larger version  Name:	kiihdytys.JPG Views:	0 Size:	219,2 Kt ID:	1899886
          Viimeksi muokannut Pönni; 23.9.2020, 19:19. Perustelu: typo korjattu

          Comment


            #6
            Syksyn aikana ei juurikaan ole autolle mitään tehty kuin näytetty maantietä.
            Viime viikolla sain vaihdatettua lämppärin kennon. Homma oli loppuviimein kivuton, aikaa meni 4h ja lasku myyjäliikkeelle.
            Nyt lämpöä riittää auton sisälle varsin hyvin.

            Jospa joulukuun aikana saisin binarin asennettua paikoilleen.

            Comment


              #7
              Kiva ku joku näitäkin roplaa :)
              Toivottavasti sulle ei tuu ilma-alustaan/iskareihin vikoja sillä ne osat ei oo halpoja.

              Lähdikkö launch controllilla varttimailille vai ihan vaan jarrulta kaasu pohjaan ?

              Comment


                #8
                Ihan jarrulta kaasu pohjaan lähdin nuo varttimailivedot.

                Noihin vikoihin yleisesti ottaen. Ajajat ajaa ja jännittäjät jännittää. Jos vikaa tulee, se korjataan.

                Comment


                  #9
                  Aika mukava varttiaika painavalle diesel autolle :)
                  launchilla olis varmaan saanu paremman vielä.

                  Murotuksiin selvennystä vielä ..eli onko autossa siis pelkkä softaus vai myös rautamuutoksia ?

                  Comment


                    #10
                    Ihan kohtuullinen aika tuo on tuollaiselle isolle dieselille. Myös ulkolämpötilalla oli heikentävä vaikutus aikaan, lämpöä oli noin reilu +25.. 27cels vetojen aikana.
                    Tiedän parempiakin varttimailin aikoja liki vastaavalle tekniikalle. Näistä en osaa sanoa sen tarkemmin.

                    Rautamuutoksia autoon ei ole tehty, eli ihan orkkispalikat ovat paikoillaan. Ainoa muutos onkin erikoismoottorin softa.

                    Joskus tulevaisuudessa saattanee dpf poistua, sekä cooleri vaihtua. Muuta radikaalimpaa en ajatellut tehdä.

                    Comment


                      #11
                      Askartelin paskartelin Binar 5 paikoilleen muutama viikko sitten. Aika nätisti sain homman tehtyä.
                      Gsm-purkki ja ohjauspaneli upposi nätisti hanskalokeroon.

                      Muutoin autolle annettu kovaa ajoa. Rovaniemellä tuli kokeiltua penkkojen kestävyyttäkin.
                      Jotenkin sellainen fiiwis jäi, ettei Tri-Ace Snow white 2 parasta pitoa antaneet. Tiedä sitten, onko vika kuskissa vai rengastuksessa.

                      Comment


                      • #12
                        Mitenkäs näissä toteutetaan sisätila puhaltimen ohjaus lisälämmitimeltä? Vaatiko jonkun purkin vai meneekö yhtä simppelisti kuin esim. b8 eli tuodaan ilmastoinnin paneelille ohjaus karva lämmittimeltä?

                        Comment


                          #13
                          Ruskea johto Binarin johtosarjasta, mikä releytyksessä, tuodaa kliman paneelissa pinniin 10.
                          Tämän jälkeen vcds:llä adaptaatio että lisälämmitin paikoillaan.

                          Comment


                            #14
                            Ähräsin säädettävät tangot alustan korkeudensäätöä varten renkaiden vaihdon yhteydessä. Hommasin myös keskittävät spacerit, jos vaikka innostuisi offsettia muokkamaan. Vcds:llä laskin alustaa myös.

                            Pultit, mitkä minulla oli spacereille olikin kartiot, eikä pallot. Pultit onkin hankintalistalla.

                            Varasinkin jo maalarille ajan parkkipaikka naarmujen poistoon.
                            Seuraavaksi pitääkin varata 140tkm huolto.
                            Viimeksi muokannut Pönni; 21.4.2021, 08:43.

                            Comment


                              #15
                              Hiljaista tämän kanssa on ollut. Käyttishän tämä on. Mittariin on kertynyt 162tkm.

                              Kaikkea pientä fixausta pakon edessä tehty.
                              Kuljettajan oven lukkolaite vaihdettu, syynä yksinkertaisesti ACC:n toimimattomuus. Melko perkelöintiä saada 10-koon hansikas mahtumaan oven sisään ja vaihta lukkolaite. Muuten työnä varsin suoraviivaista tekemistä.
                              Tuulilasi vaihdettiin 19.10 ja ensimmäinen uusi iskemä uuteen tuulilasiin saatiin 22.10. Veekäyrä oli varsin korkea #saatana. Muutenkin pohjamuovit lähtivät litomaan, tästä mainitsin "nyt ottaa päähän" osiossa.
                              Elokuun lopulla pano-katto alkoi kenkkuilemaan, katon saa auki, mutta kiinni laittamisessa pitää katkaisinta napsutella jotta lasi liikkuu millin kerrallaan kiinnipäin. Tämän jälkeen en ole tohtinut lasia avata. Jotain tälle pitäisi keksiä.
                              Nyt viimeisimpänä haistoin dieselin käryä. Tarkistin suuttimien korjausarvot, ilmeisesti 6-suuttimen pohjatiiviste alkaa antautumaan. Varaosat tähän jo hankittu. Kun saisi vielä korjauksen tehtyä.

                              Viikonloppuna vaihdoin eteen jarruhilut. Kymiringin jälkeen alkanut jarrujen tärinä eskaloitu. Nyt uudet palat ja levyt ovat Brembon tekeleet.

                              Tämän viikon aikana 4.11.21 katsastus tulisi suorittaa.

                              Kohta auto ollut minulla kaksi vuotta ja 70tkm. Kaikkea pientä matkan varrella on ollut. Kaikkinensa en siltikään miinusmerkkistä palautetta anna. Isossa kuvassa auto on juuri sellainen kuin sen olen olettanutkin olevan.

                              Comment


                                #16
                                Aika hyvin kyllä syönyt toiset palat loppuun. Auttaisko tuohon panokattoon pelkkä liukujen rasvaus?

                                Comment


                                  #17
                                  Tuliko OEM lukkolaite?

                                  Comment


                                    #18
                                    Luule kulumisen johtuneen rata-ajosta. Epäilen lämmön jumittaneen satulan tai jotain vastavaa. Mene ja tiedä.

                                    Lukkolaite on Vemon tekele. Hauska asia sinäänsä, toimii tämä uusi lukko pehmeämmin.
                                    Viimeksi muokannut Pönni; 3.3.2022, 09:00.

                                    Comment


                                      #19
                                      Rovaniemellä jääradalla suttailtu. Auto toimii moitteettomasti, pitoja nyt ei vain ole, johtunee renkaista.
                                      Tätä ennen tammikuussa vaihdoin autoon akun, kun vanha akku antautui. Oli alkuperäinen tehtaan jäljiltä. Käyttöikä tällöin liki 10vuotta.

                                      Auto kävi myös tämän viikon alussa merkkarilla huollossa, nykyään Oulussa palvelu onkin ensiluokkaista, kun tiskin takaa löytyy kerhokavereita.
                                      Ilmeni, että takajarrut levyineen vaihtokunnossa. Ei yllätä. Muutoinkaan ei yllätyksiä ilmennyt. Samaan tiskiasiointiin ostin polttoainesuodattimen, mikä tulisi vaihtaa. Ajattelin samaan remonttiin huoltaa takajarrutkin.
                                      Vikova panokatto tokeni myös huollossa. AC oli putsannut kiskot, uusi voitelu ja sopeutusajo. Ei mekaanista vikaa ja kattoluukku toimii.

                                      Päivitellään taas kun jotain ilmenee.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tekiköhän ne marmorilla näin panokaton sopeutuksen?

                                        https://www.youtube.com/watch?v=EcygEvVBhls

                                        Comment


                                          #21
                                          Pönni: saiko tosta sun kulkineesta poistettuu kaikki leikkimistä haittaavat ajonvakautus yms. härpäkkeet kun ajoit jäärataa ?
                                          omasta ei aikoinaan saanu kaikkee pois ja se haittas rata-ajoa asfaltilla

                                          Comment


                                            #22
                                            Ei se kokonaan lähde pois. Mutta varsin sallivasti ovi edellä voi autoa viedä jäällä. En rata-ajossa ole huomannut, että rajoittaisi.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Pönni Näytä viesti
                                              Hiljaista tämän kanssa on ollut. Käyttishän tämä on. Mittariin on kertynyt 162tkm.

                                              Kaikkea pientä fixausta pakon edessä tehty.
                                              Kuljettajan oven lukkolaite vaihdettu, syynä yksinkertaisesti ACC:n toimimattomuus. Melko perkelöintiä saada 10-koon hansikas mahtumaan oven sisään ja vaihta lukkolaite. Muuten työnä varsin suoraviivaista tekemistä.
                                              Tuulilasi vaihdettiin 19.10 ja ensimmäinen uusi iskemä uuteen tuulilasiin saatiin 22.10. Veekäyrä oli varsin korkea #saatana. Muutenkin pohjamuovit lähtivät litomaan, tästä mainitsin "nyt ottaa päähän" osiossa.
                                              Elokuun lopulla pano-katto alkoi kenkkuilemaan, katon saa auki, mutta kiinni laittamisessa pitää katkaisinta napsutella jotta lasi liikkuu millin kerrallaan kiinnipäin. Tämän jälkeen en ole tohtinut lasia avata. Jotain tälle pitäisi keksiä.
                                              Nyt viimeisimpänä haistoin dieselin käryä. Tarkistin suuttimien korjausarvot, ilmeisesti 6-suuttimen pohjatiiviste alkaa antautumaan. Varaosat tähän jo hankittu. Kun saisi vielä korjauksen tehtyä.

                                              Viikonloppuna vaihdoin eteen jarruhilut. Kymiringin jälkeen alkanut jarrujen tärinä eskaloitu. Nyt uudet palat ja levyt ovat Brembon tekeleet.

                                              Tämän viikon aikana 4.11.21 katsastus tulisi suorittaa.

                                              Kohta auto ollut minulla kaksi vuotta ja 70tkm. Kaikkea pientä matkan varrella on ollut. Kaikkinensa en siltikään miinusmerkkistä palautetta anna. Isossa kuvassa auto on juuri sellainen kuin sen olen olettanutkin olevan.
                                              Oliko minkälaiset työvaiheet lukon vaihdossa? Itsellä sama edessä, samasta syystä. Ahdasta siellä kyllä on, tänään irroitin sen lukon mikrokytkimen tarkastusta varten (taisin takaisin laittaessa hukata oven sisään pari tai kolme ruuviakin). Ja pitikö ACC tutkat kalibroida uusiksi tun lukon vaihdon takia, niinkuin tuntuivat tuolla ulkolaisilla foorumeilla sanovan?

                                              Comment


                                                #24
                                                Ahdasta on lukon vaihdon kanssa. Ovipaneeli pois, johdot yms pois. Sitä rataa. Eniten saat kiroilla vaijereiden asennuksen kanssa. Mutta kyllä se sieltä vain onnistuu.
                                                En kalibroinut mitään tutkia tms. Kun kytkintieto tuli lukkolaitteelta, homma rokkasi saman tien.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Sain polttoainesuodattimen vaihdettua. Samalla asensin puuttuvat pohjamuovit, mitkä irtosivat viime syksynä. Varaosamuovit löytyivät tämän foorumin myyntipalstalta.
                                                  Nyt ilmajousituksen korkeudenmittauksen sensorit kiukuttelevat. Käytin kaikki tangot irti ja öljysin nivelet ja sensorit. Kuskin etukulman sensori oli ja taitaa yhä olla jäykkä, kun herjaa mekaanista vikaa sensorilta ja heittää alustan vikatilaan.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Takajarrurempan sain liki valmiiksi, mutta kesken jäi. Repsikan puolelta kaikki vaihtuikin nätisti. Kuskin puolen toinen liukutappi oli yhtä rautaa kannakkeen kanssa. Joten kuskin takakulmassa on nyt uusi levy, toinen jarrupala ja yksi vanha jarrupala sekä jumiva liukutappi. Autolla voi ajaa ja käydä kruisinkissa, mutta remontti jatkuu kruisingin jälkeen.. Meinasi hiukan sylettää, kun alluremppakin meni niin hienosti.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Takajarrutkin huollettu.
                                                      Pistin auton myyntiin. Suunnitellaan tulevaa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Tämä lähtee Sakan vaihtoriviin.
                                                        Saa lukita.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X