Nykyisin tämä foorumi on kovasti hiljenemään päin, niin ajattelin nyt muutaman sanan kirjailla omastakin kalustosta. Ei tämäkään nyt mikään projekti ole, mutta tarinaa kuitenkin auton vaiheista. Päivitellään sitä mukaa, kun jotain tulee harrasteltua.
Edellinen B8.5 palveli hienosti 3,5v ja vajaa 130tkm aina 2019 loppuvuoteen asti. Ajatus autonvaihdosta tuoreempaan oli alkanut taas kytemään, kun 300tkm rajapyykki vaan läheni. Ajattelin josko olisi edes vähän vähemmän hölmömpi kun edellisen kanssa, ja päästäisi irti ennen kun ajaa pidemmälle, päivittelee alustaa ja tukivarsia ja mitä näitä nyt on, ja silti myy kuitenkin vuoden päästä eteenpäin. Tämä vaihtoprosessi nosti päätään jo 2019 keväästä lähtien ja putkella pyöri hyvin aktiivisesti 4G prefacelift A6 ja A7 tyyppisiä laitteita, voimalinjana 3.0BiTDI. Vähemmän yllättäen ei taas oikein löytynyt mieleisiä, tai jos löytyi niin ne paljastuivat kolariautoiksi tai muuten vaan koijaukseksi.
On myönnettävä, että tällä kertaa vakavassa harkinnassa oli muitakin ulkovärejä kuin punaiset yksilöt, ja raskasta turhautumistakin oli aistittavissa pitkin syksyä. Sittemmin autonvaihtomopedi pääsi taas keventämään etufillarin kosketusta tienpintaan ja putkelle kohdistui lähinnä 4G facelift, Competition-varustepaketilla. Siinä vaiheessa kun löytyi hyvällä historialla oleva punainen farmari, se oli taas menoa. Eteläisestä Saksasta löytyi varsin hyvin varustettu Competition, jonka ensimmäinen omistaja on ollut Audi AG Ingolstadtissa, ja sen jälkeen auto on palvellut yhdellä yksityishenkilöllä työsuhdeautona. Tämä yksilö mahtaa olla samaa tehtaan esittelyautoerää, kuin toveri Tiitisellä Kuopiossa, ainakin auton ikä, tehdasvarusteet ja ensimmäinen omistaja on aika lailla 1:1.
Kaikki kulkupelit ovat itsellä olleet lähinnä käyttöautoja, joten mitään isompia muutoksia ei ole tuloillaan, pussihousutkin kiristävät monesti hieman jalassa. Tähän on lähinnä jotain pieniä juttuja tehty tähän mennessä, kuten kuraläppien asennus, Danhagin GSM-ohjaus lämmittimelle, VCDS:llä madalsin alustaa sen ~15mm ja sitä rataa. Vaikka V6T-merkinnät dieselissä ovatkin Competition-spesifejä varusteita, niin merkit on myös poistettu lokareista ja takaluukusta, rinkuloineen päivineen, olkoonkin että jo edellistenkin autojeni kohdalla vastaava toimenpide herätti keskustelua.
B8.5:n kohdalla tykästyin hyvin voimakkaasti myös Rotor-mallisiin orkkisvanteisiin, joten jätin B8.5:n 19" Rotorit talvivanteiksi ja hankin kesäksi lakkavikaiset 4G:n 20" Rotorit. Biturbon etujarrut vaativat tosin 5mm spacerit eteen, jotta pienemmät Rotorit mahtuvat pyörimään, pari milliä pienemmästä ET:stä huolimatta. Kevään mittaan isommat Rotorit sai tuoreen värin pintaansa. Tein sillä tavalla tyhmästi, että valitsin väriksi kiiltävän mustan, joka jakaa todistetusti mielipiteitä. Itse tykkään erittäin kovasti, joten so not kunhan auto kulkee. Alkukevään alla pyöri auton mukana tulleet Competitionin alkuperäiset 20" vanteet, jotka eivät kyllä varsin omaa silmää miellyttäneet.
Alla vielä listantynkää siitä mitä ekstraa auto on syönyt, sekä parit kuvat.
Competition-paketin vakiovarusteet:
• 3.0BiTDI 326hv tehoversio
• 8-vaihteinen ZF 8HP tiptronic-automaatti
• S line ulkopaketti:
• Teräksiset kynnyslistat quattro-tekstillä
• 8.5x20" vanteet, 5-puolainen Stern-Design, kontrastimusta, osittain kiillotettu
• Misanorot punainen helmiäisväri
• Punaiset jarrusatulat
• Mustat pakoputken päät
• Kiiltopaketti, mustaoptiikka Audi Exclusive line
• Mustat ulkopeilien kotelot
• V6T-merkit etulokareissa
Competition-paketin lisävarusteet:
• S sport-istuimet eteen normaalien sport-istuinten sijaan
Muut A6-listalta ruksitut tehdaslisävarusteet:
Ulkovarusteet:
• Panorama-lasikatto
• Avaimeton lukitus ja käynnistys
• Sähkötoiminen takaluukku jalkatunnistimella
• Sähköisesti säädettävät, lämmitettävät, himmenevät ja taittuvat ulkopeilit muistilla
• Imuovet
• Vetokoukku, esiintaittuva
• Lukkopultit
Sisävarusteet:
• Kauko-ohjattava polttoainelämmitin
• Mukavuusilmastointi, nelialueinen
• Sisä- ja ulkovalopaketti
• Äänieristyslasit edessä, sekä tuulilasi
• Tehdastummennetut takalasit
• Aurinkoverhot takalasiin ja takaovien laseihin
• Himmenevä taustapeili
• Kuljettajan informaatiojärjestelmä FIS
• Sähkösäätöinen ratin korkeus- ja etäisyyssäätö
• Lämmitettävä ratti vaihteenvalitsimilla
• Lämmitettävät etuistuimet
• Sähkösäätöiset etuistuimet, kuljettajan istuin muistilla
• Isofix-kiinnikkeet etumatkustajan istuimessa ja takapenkin reunapaikoilla
• Säilytystilapaketti
• Suksiluukku
Tekniikka ja turvallisuus:
• Matrix-LED ajovalot, sisältäen dynaamiset etu- ja takavilkut
• Pimeänäkökamera
• TopView, etu- sivu- ja takakamerat 360 toiminnolla
• Dynaaminen liikennemerkkien tunnistus kameralla
• Heads Up Display (HUD) tuulilasinäyttö
• Adaptiivinen ilmajousitus
• Dynaaminen ohjaus
• Sportdifferential
• Adaptiivinen vakionopeussäädin ACC stop&go toiminnolla, sis. Audi pre sense front
• Audi Drive Select
• Audi side assist kuolleen kulman tunnistin, sis. Audi pre sense rear
• Audi active lane assist kaista-avustin
• Pysäköintitutkat edessä ja takana
• Pysäköintiassistentti
• Turvatyynyt edessä ja sivuilla, etumatkustajan tyynyn poiskytkennällä
Infotainment:
• BOSE äänentoistojärjestelmä
• MMI radio plus
• MMI Navigation Plus ja MMI Touch
• TV-vastaanotin
• DAB-radio
• DVD-soitin
• DVD-vaihtaja
• Audi phone box, bluetooth-autopuhelin ulkoisella antennilla
• Audi connect SIM-korttipaikalla, Google Maps jne.
Edellinen B8.5 palveli hienosti 3,5v ja vajaa 130tkm aina 2019 loppuvuoteen asti. Ajatus autonvaihdosta tuoreempaan oli alkanut taas kytemään, kun 300tkm rajapyykki vaan läheni. Ajattelin josko olisi edes vähän vähemmän hölmömpi kun edellisen kanssa, ja päästäisi irti ennen kun ajaa pidemmälle, päivittelee alustaa ja tukivarsia ja mitä näitä nyt on, ja silti myy kuitenkin vuoden päästä eteenpäin. Tämä vaihtoprosessi nosti päätään jo 2019 keväästä lähtien ja putkella pyöri hyvin aktiivisesti 4G prefacelift A6 ja A7 tyyppisiä laitteita, voimalinjana 3.0BiTDI. Vähemmän yllättäen ei taas oikein löytynyt mieleisiä, tai jos löytyi niin ne paljastuivat kolariautoiksi tai muuten vaan koijaukseksi.
On myönnettävä, että tällä kertaa vakavassa harkinnassa oli muitakin ulkovärejä kuin punaiset yksilöt, ja raskasta turhautumistakin oli aistittavissa pitkin syksyä. Sittemmin autonvaihtomopedi pääsi taas keventämään etufillarin kosketusta tienpintaan ja putkelle kohdistui lähinnä 4G facelift, Competition-varustepaketilla. Siinä vaiheessa kun löytyi hyvällä historialla oleva punainen farmari, se oli taas menoa. Eteläisestä Saksasta löytyi varsin hyvin varustettu Competition, jonka ensimmäinen omistaja on ollut Audi AG Ingolstadtissa, ja sen jälkeen auto on palvellut yhdellä yksityishenkilöllä työsuhdeautona. Tämä yksilö mahtaa olla samaa tehtaan esittelyautoerää, kuin toveri Tiitisellä Kuopiossa, ainakin auton ikä, tehdasvarusteet ja ensimmäinen omistaja on aika lailla 1:1.
Kaikki kulkupelit ovat itsellä olleet lähinnä käyttöautoja, joten mitään isompia muutoksia ei ole tuloillaan, pussihousutkin kiristävät monesti hieman jalassa. Tähän on lähinnä jotain pieniä juttuja tehty tähän mennessä, kuten kuraläppien asennus, Danhagin GSM-ohjaus lämmittimelle, VCDS:llä madalsin alustaa sen ~15mm ja sitä rataa. Vaikka V6T-merkinnät dieselissä ovatkin Competition-spesifejä varusteita, niin merkit on myös poistettu lokareista ja takaluukusta, rinkuloineen päivineen, olkoonkin että jo edellistenkin autojeni kohdalla vastaava toimenpide herätti keskustelua.
B8.5:n kohdalla tykästyin hyvin voimakkaasti myös Rotor-mallisiin orkkisvanteisiin, joten jätin B8.5:n 19" Rotorit talvivanteiksi ja hankin kesäksi lakkavikaiset 4G:n 20" Rotorit. Biturbon etujarrut vaativat tosin 5mm spacerit eteen, jotta pienemmät Rotorit mahtuvat pyörimään, pari milliä pienemmästä ET:stä huolimatta. Kevään mittaan isommat Rotorit sai tuoreen värin pintaansa. Tein sillä tavalla tyhmästi, että valitsin väriksi kiiltävän mustan, joka jakaa todistetusti mielipiteitä. Itse tykkään erittäin kovasti, joten so not kunhan auto kulkee. Alkukevään alla pyöri auton mukana tulleet Competitionin alkuperäiset 20" vanteet, jotka eivät kyllä varsin omaa silmää miellyttäneet.
Alla vielä listantynkää siitä mitä ekstraa auto on syönyt, sekä parit kuvat.
Competition-paketin vakiovarusteet:
• 3.0BiTDI 326hv tehoversio
• 8-vaihteinen ZF 8HP tiptronic-automaatti
• S line ulkopaketti:
○ Urheilullisesti muotoillut etu-, sivu- ja takahelmat sekä takaluukun spoileri
• S line sportpaketti:○ (Urheiluistuimet sähkösäätöisellä ristiseläntuella)
○ S line monitoimiurheiluohjauspyörä
○ Musta lattiamatto, kojelauta ja sisäkatto, vaihdekepissä ja ratissa hopeiset kontrastiompeleet ja reikänahkaa
○ (S line urheilualusta, dynaaminen alustan säätö ja madallus 30mm)
○ Teräksiset poljinpinnat
• Aluminun/Holz Beaufort schwarz -liituraitalistat sisustassa○ S line monitoimiurheiluohjauspyörä
○ Musta lattiamatto, kojelauta ja sisäkatto, vaihdekepissä ja ratissa hopeiset kontrastiompeleet ja reikänahkaa
○ (S line urheilualusta, dynaaminen alustan säätö ja madallus 30mm)
○ Teräksiset poljinpinnat
• Teräksiset kynnyslistat quattro-tekstillä
• 8.5x20" vanteet, 5-puolainen Stern-Design, kontrastimusta, osittain kiillotettu
• Misanorot punainen helmiäisväri
• Punaiset jarrusatulat
• Mustat pakoputken päät
• Kiiltopaketti, mustaoptiikka Audi Exclusive line
• Mustat ulkopeilien kotelot
• V6T-merkit etulokareissa
Competition-paketin lisävarusteet:
• S sport-istuimet eteen normaalien sport-istuinten sijaan
○ Musta Valcona nahkaverhoilu punaisin timanttitikkauksin
• Laajennettu nahkaverhoilu punaisin kontrastiompelein S sport-istuinten yhteydessä○ Ovien käsinojat
○ Keskikyynärnoja
○ Keskikonsolin alasivut
○ Keskikyynärnoja
○ Keskikonsolin alasivut
Muut A6-listalta ruksitut tehdaslisävarusteet:
Ulkovarusteet:
• Panorama-lasikatto
• Avaimeton lukitus ja käynnistys
• Sähkötoiminen takaluukku jalkatunnistimella
• Sähköisesti säädettävät, lämmitettävät, himmenevät ja taittuvat ulkopeilit muistilla
• Imuovet
• Vetokoukku, esiintaittuva
• Lukkopultit
Sisävarusteet:
• Kauko-ohjattava polttoainelämmitin
• Mukavuusilmastointi, nelialueinen
• Sisä- ja ulkovalopaketti
• Äänieristyslasit edessä, sekä tuulilasi
• Tehdastummennetut takalasit
• Aurinkoverhot takalasiin ja takaovien laseihin
• Himmenevä taustapeili
• Kuljettajan informaatiojärjestelmä FIS
• Sähkösäätöinen ratin korkeus- ja etäisyyssäätö
• Lämmitettävä ratti vaihteenvalitsimilla
• Lämmitettävät etuistuimet
• Sähkösäätöiset etuistuimet, kuljettajan istuin muistilla
• Isofix-kiinnikkeet etumatkustajan istuimessa ja takapenkin reunapaikoilla
• Säilytystilapaketti
○ Hanskalokeron lukko
○ Säilytyslokerot etuistuinten alla
○ Lehtitaskut etuistuinten selkänojissa
○ Mukiteline takakeskikyynärnojassa
• Kiskosarja takaluukussa○ Säilytyslokerot etuistuinten alla
○ Lehtitaskut etuistuinten selkänojissa
○ Mukiteline takakeskikyynärnojassa
• Suksiluukku
Tekniikka ja turvallisuus:
• Matrix-LED ajovalot, sisältäen dynaamiset etu- ja takavilkut
• Pimeänäkökamera
• TopView, etu- sivu- ja takakamerat 360 toiminnolla
• Dynaaminen liikennemerkkien tunnistus kameralla
• Heads Up Display (HUD) tuulilasinäyttö
• Adaptiivinen ilmajousitus
• Dynaaminen ohjaus
• Sportdifferential
• Adaptiivinen vakionopeussäädin ACC stop&go toiminnolla, sis. Audi pre sense front
• Audi Drive Select
• Audi side assist kuolleen kulman tunnistin, sis. Audi pre sense rear
• Audi active lane assist kaista-avustin
• Pysäköintitutkat edessä ja takana
• Pysäköintiassistentti
• Turvatyynyt edessä ja sivuilla, etumatkustajan tyynyn poiskytkennällä
Infotainment:
• BOSE äänentoistojärjestelmä
• MMI radio plus
• MMI Navigation Plus ja MMI Touch
• TV-vastaanotin
• DAB-radio
• DVD-soitin
• DVD-vaihtaja
• Audi phone box, bluetooth-autopuhelin ulkoisella antennilla
• Audi connect SIM-korttipaikalla, Google Maps jne.
Comment