Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 Avant Competition '15

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi A6 Avant Competition '15

    Nykyisin tämä foorumi on kovasti hiljenemään päin, niin ajattelin nyt muutaman sanan kirjailla omastakin kalustosta. Ei tämäkään nyt mikään projekti ole, mutta tarinaa kuitenkin auton vaiheista. Päivitellään sitä mukaa, kun jotain tulee harrasteltua.

    Edellinen B8.5 palveli hienosti 3,5v ja vajaa 130tkm aina 2019 loppuvuoteen asti. Ajatus autonvaihdosta tuoreempaan oli alkanut taas kytemään, kun 300tkm rajapyykki vaan läheni. Ajattelin josko olisi edes vähän vähemmän hölmömpi kun edellisen kanssa, ja päästäisi irti ennen kun ajaa pidemmälle, päivittelee alustaa ja tukivarsia ja mitä näitä nyt on, ja silti myy kuitenkin vuoden päästä eteenpäin. Tämä vaihtoprosessi nosti päätään jo 2019 keväästä lähtien ja putkella pyöri hyvin aktiivisesti 4G prefacelift A6 ja A7 tyyppisiä laitteita, voimalinjana 3.0BiTDI. Vähemmän yllättäen ei taas oikein löytynyt mieleisiä, tai jos löytyi niin ne paljastuivat kolariautoiksi tai muuten vaan koijaukseksi.

    On myönnettävä, että tällä kertaa vakavassa harkinnassa oli muitakin ulkovärejä kuin punaiset yksilöt, ja raskasta turhautumistakin oli aistittavissa pitkin syksyä. Sittemmin autonvaihtomopedi pääsi taas keventämään etufillarin kosketusta tienpintaan ja putkelle kohdistui lähinnä 4G facelift, Competition-varustepaketilla. Siinä vaiheessa kun löytyi hyvällä historialla oleva punainen farmari, se oli taas menoa. Eteläisestä Saksasta löytyi varsin hyvin varustettu Competition, jonka ensimmäinen omistaja on ollut Audi AG Ingolstadtissa, ja sen jälkeen auto on palvellut yhdellä yksityishenkilöllä työsuhdeautona. Tämä yksilö mahtaa olla samaa tehtaan esittelyautoerää, kuin toveri Tiitisellä Kuopiossa, ainakin auton ikä, tehdasvarusteet ja ensimmäinen omistaja on aika lailla 1:1.

    Kaikki kulkupelit ovat itsellä olleet lähinnä käyttöautoja, joten mitään isompia muutoksia ei ole tuloillaan, pussihousutkin kiristävät monesti hieman jalassa. Tähän on lähinnä jotain pieniä juttuja tehty tähän mennessä, kuten kuraläppien asennus, Danhagin GSM-ohjaus lämmittimelle, VCDS:llä madalsin alustaa sen ~15mm ja sitä rataa. Vaikka V6T-merkinnät dieselissä ovatkin Competition-spesifejä varusteita, niin merkit on myös poistettu lokareista ja takaluukusta, rinkuloineen päivineen, olkoonkin että jo edellistenkin autojeni kohdalla vastaava toimenpide herätti keskustelua.

    B8.5:n kohdalla tykästyin hyvin voimakkaasti myös Rotor-mallisiin orkkisvanteisiin, joten jätin B8.5:n 19" Rotorit talvivanteiksi ja hankin kesäksi lakkavikaiset 4G:n 20" Rotorit. Biturbon etujarrut vaativat tosin 5mm spacerit eteen, jotta pienemmät Rotorit mahtuvat pyörimään, pari milliä pienemmästä ET:stä huolimatta. Kevään mittaan isommat Rotorit sai tuoreen värin pintaansa. Tein sillä tavalla tyhmästi, että valitsin väriksi kiiltävän mustan, joka jakaa todistetusti mielipiteitä. Itse tykkään erittäin kovasti, joten so not kunhan auto kulkee. Alkukevään alla pyöri auton mukana tulleet Competitionin alkuperäiset 20" vanteet, jotka eivät kyllä varsin omaa silmää miellyttäneet.

    Alla vielä listantynkää siitä mitä ekstraa auto on syönyt, sekä parit kuvat.

    Competition-paketin vakiovarusteet:

    • 3.0BiTDI 326hv tehoversio
    • 8-vaihteinen ZF 8HP tiptronic-automaatti
    • S line ulkopaketti:
    ○ Urheilullisesti muotoillut etu-, sivu- ja takahelmat sekä takaluukun spoileri
    • S line sportpaketti:
    ○ (Urheiluistuimet sähkösäätöisellä ristiseläntuella)
    ○ S line monitoimiurheiluohjauspyörä
    ○ Musta lattiamatto, kojelauta ja sisäkatto, vaihdekepissä ja ratissa hopeiset kontrastiompeleet ja reikänahkaa
    ○ (S line urheilualusta, dynaaminen alustan säätö ja madallus 30mm)
    ○ Teräksiset poljinpinnat
    • Aluminun/Holz Beaufort schwarz -liituraitalistat sisustassa
    • Teräksiset kynnyslistat quattro-tekstillä
    • 8.5x20" vanteet, 5-puolainen Stern-Design, kontrastimusta, osittain kiillotettu
    • Misanorot punainen helmiäisväri
    • Punaiset jarrusatulat
    • Mustat pakoputken päät
    • Kiiltopaketti, mustaoptiikka Audi Exclusive line
    • Mustat ulkopeilien kotelot
    • V6T-merkit etulokareissa

    Competition-paketin lisävarusteet:

    • S sport-istuimet eteen normaalien sport-istuinten sijaan
    ○ Musta Valcona nahkaverhoilu punaisin timanttitikkauksin
    • Laajennettu nahkaverhoilu punaisin kontrastiompelein S sport-istuinten yhteydessä
    ○ Ovien käsinojat
    ○ Keskikyynärnoja
    ○ Keskikonsolin alasivut

    Muut A6-listalta ruksitut tehdaslisävarusteet:

    Ulkovarusteet:

    • Panorama-lasikatto
    • Avaimeton lukitus ja käynnistys
    • Sähkötoiminen takaluukku jalkatunnistimella
    • Sähköisesti säädettävät, lämmitettävät, himmenevät ja taittuvat ulkopeilit muistilla
    • Imuovet
    • Vetokoukku, esiintaittuva
    • Lukkopultit

    Sisävarusteet:

    • Kauko-ohjattava polttoainelämmitin
    • Mukavuusilmastointi, nelialueinen
    • Sisä- ja ulkovalopaketti
    • Äänieristyslasit edessä, sekä tuulilasi
    • Tehdastummennetut takalasit
    • Aurinkoverhot takalasiin ja takaovien laseihin
    • Himmenevä taustapeili
    • Kuljettajan informaatiojärjestelmä FIS
    • Sähkösäätöinen ratin korkeus- ja etäisyyssäätö
    • Lämmitettävä ratti vaihteenvalitsimilla
    • Lämmitettävät etuistuimet
    • Sähkösäätöiset etuistuimet, kuljettajan istuin muistilla
    • Isofix-kiinnikkeet etumatkustajan istuimessa ja takapenkin reunapaikoilla
    • Säilytystilapaketti
    ○ Hanskalokeron lukko
    ○ Säilytyslokerot etuistuinten alla
    ○ Lehtitaskut etuistuinten selkänojissa
    ○ Mukiteline takakeskikyynärnojassa
    • Kiskosarja takaluukussa
    • Suksiluukku

    Tekniikka ja turvallisuus:

    • Matrix-LED ajovalot, sisältäen dynaamiset etu- ja takavilkut
    • Pimeänäkökamera
    • TopView, etu- sivu- ja takakamerat 360 toiminnolla
    • Dynaaminen liikennemerkkien tunnistus kameralla
    • Heads Up Display (HUD) tuulilasinäyttö
    • Adaptiivinen ilmajousitus
    • Dynaaminen ohjaus
    • Sportdifferential
    • Adaptiivinen vakionopeussäädin ACC stop&go toiminnolla, sis. Audi pre sense front
    • Audi Drive Select
    • Audi side assist kuolleen kulman tunnistin, sis. Audi pre sense rear
    • Audi active lane assist kaista-avustin
    • Pysäköintitutkat edessä ja takana
    • Pysäköintiassistentti
    • Turvatyynyt edessä ja sivuilla, etumatkustajan tyynyn poiskytkennällä

    Infotainment:

    • BOSE äänentoistojärjestelmä
    • MMI radio plus
    • MMI Navigation Plus ja MMI Touch
    • TV-vastaanotin
    • DAB-radio
    • DVD-soitin
    • DVD-vaihtaja
    • Audi phone box, bluetooth-autopuhelin ulkoisella antennilla
    • Audi connect SIM-korttipaikalla, Google Maps jne.

    #2
    Hieman historian siipien havinaa myös aiemmista Audeista, kun ei niistä ole mitään omia topiceja tullut aikanaan kirjoitettua:

    Oma autohistoriani lähtee vuodelta 2008, kun hankin itselleni keltaisen Seat Cordoba 1.9TDI:n, jossa väri oli sattumaa, joskin olen aina ollut tykästynyt kirkkaisiin väreihin. Audit oli kuitenkin aina kiinnostanut ja kyllähän se alkoi ennen pitkää nelivetoa tehdä mieli. 2010 syksyllä alkoi iskeä raivokas quattro-kuume, ja vaihtoehdot rajasin B6 A4 Avant 1.9TDI quattroon. Ts. heti alkuun löysät pois ja sellainen auto hakuseen, mistä ei valikoimaa ole liiaksi asti. Varsinkin kun mielellään olisin jotain muuta ulkoväriä kaivannut, kuin harmaata, hopeaa tai mustaa. Keltainen oli silloin ykkösvaihtoehto, mutta dieselineliveto A4:ssa aavistuksen harvoin tavattu väri.

    Yhden ihan kaikilla herkuilla ladatun imolankeltaisen nokkasorvi-B6:n muistan kuitenkin aikoinaan Mobilessa bonganneeni, aivan hirveään hintaan, joten se siitä ulkoväristä. Yksi nogaronsininen 1.9TDIq Suomessa aiheutti jo omistamisenhalua 2010 syksyllä, mutta sen suhteen ei kuume noussut kuitenkaan tarpeeksi. Maaliskuun loppupuolella 2011 sattui sitten Nettiautosta silmiin briljantinpunainen yksilö, kaikilla Sline-hiluilla, mustalla puolinahkasisustalla ja varsin vähän ajettuna. Se oli koko lailla menoa.

    Vuosien varrella tykästyin tuohon värikomboon aika lailla, samaa kyytiä myös puhkesi keskivaikea kromiallergia, kun B6:kin oli ilman kiiltolistoja ja kokonaan ilman kattokaiteita ruksittu. Akuuttilääkityksenä vaihdoin vielä maskin, puskuriritilän ja takaluukun listan mustiin versioihin. B6 ei enää armon vuonna 2016 ollut ihan uusi, ja piti tehdä päätöksiä että vaihdanko tuoreempaan vai jatkan B6:lla ns. loppuun asti. Valitsin tyhmästi ja annoin akuutille autokuumeelle taas pikkusormen, ekoja B8 3.0TDI quattroja kävin tutkailemassa jo 2015 lähtien. Siitä se ajatus sitten lähti uudemmasta, kuusisylinterisestä ja automaattivaihteisesta A4:sta.

    Kerhon vuoden 2016 Nyrre-reissu oli buukattu ja B6 huollettu pitkää reissua silmällä pitäen. Pari-kolme viikkoa ennen reissua satuin huomaamaan Mobilesta misanonpunaisen B8.5 3.0TDI quattron mustaoptiikkapaketilla ja mustalla nahkasisustalla. Muutenkin varusteet oli ko. yksilössä kivat ulkokuoren lisäksi. (Toim.huom. ilmoituksen bongaus oli oikeasti vahinko, ei ollut edes mitään hakuvahteja olemassa Mobilessa.) Kappas kun auton sijaintikin oli kirjaimellisesti kotimatkan varrella Adenausta pohjoiseen. Hupsista keikkaa ja Nyrren reissu realisoitui samalla myös autonhakureissuksi, ja kahdella autolla kotia. Kiitokset tästä vielä toveri Sunilalle. B6 ehti olla minulla viisi vuotta ja vajaa 200tkm, sillä kierrettiin monet kerhon tapahtumat ja radat, myös kokonaista Nordschleifea on todistetusti kierretty 1.9TDI:llä.

    Muutama kuva vielä lopuksi vuosien varrelta edellisistä Audeista.

    Comment


      #3
      Tämä 4G on kyllä komea paketti, tykkään myös noista mustista Rotoreista vaikka niiden suhteen onkin hieman oma lehmä ojassa.

      Ajoltaan makia laite lähinnä moottorin ja ilma-alustan vuoksi. Autolla en ole ajanut mutta tiedänpähän vaan. :)

      Comment


        #4
        On hieno auto. Punainen on vallan mainio väri, useasti omalla putkella punaisia autoja myös.
        Ehken itse mustia vanteita olisi laittanut, pidän enemmän orkkis-väristä, mitkä ovat omassa 4geessä.

        Muistan kuinka toverin kanssa vaihdoimme wa-viestejä kuumeen akuuteimmissa vaiheissä. Sairastin hyvin vakavasti vastaava tautia samaan aikaan.

        Saatan tämän innoittamana kertoa omistakin hyvällä mustalla värikartalla varustetuista olevista ajokeista.

        Comment


          #5
          Pakollinen spacereiden käyttäminen 8K Rotorien kanssa ajoi loppujen viimein etsimään suoraan sopivia talvivanteita. Lähtökohdaksi otin 4G:n orkkisvalikoiman, josta ei hyvin montaa viisipuolaista mieleistä vannemallia 19" koossa löytynyt. Tasan yksi itse asiassa, ja sekin on tosin halkaistuilla puolilla. Hankin siis 4G A6:n mm. Sline sportpaketin mukana tulevat alkuperäisvanteet, strategisten mittojen ollessa 8.5x19" ET45. Sama ET ja leveys siis kuin 20" 4G Rotoreissa. Näissä 19" Sline-vanteissa on itse asiassa puolien kohdalla hieman enemmän tilaa jarruille kuin noissa 20" Rotoreissa. Ajatuksena oli alun perin maalauttaa talvivanteet vielä jollain tummemmalla värillä ennen käyttöönottoa. Vanteiden orkkismaali oli kuitenkin vielä sen verran hyvässä kunnossa, että värinvaihto jäi hamaan tulevaisuuteen. Eihän nämä mitkään Rotorit toki ole, mutta sopii kyllä omaan silmään nykyinenkin talvilookki.

          Comment

          Working...
          X