Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käyttöklassikko Kultsi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Eihän se nyt taas mennyt ihan suunnitellusti. Risa kiinnike ei ollutkaan mukana paketissa, jonka pelastin raadosta. Näin ollen oli tyytyminen nippusiteisiin. Ovipahvin avaus on siis varmaankin edessä taas jossain kohdin, mutta toistaiseksi ulkokahvakin taas toimii.

    Termarinkin sain vaihdettua, vaan ei se mitään auttanut. Edelleenkään lämmöt eivät nouse yli 70 asteen tien päällä. Hallissa päästiin 90 asteeseen. Pois otetun Gatesin venttiililautanen oli eri mallinen, uuden Calorstadin on korkeampi. Oliko vanha rehellisesti rikki ja uusi vaan pohjassa ja haukottelee sen takia? Vai onko tässä nyt kyse jostain muusta, esim ajoitusongelmasta, jonka johdosta kone käy viileänä?

    Comment


      #62
      Oletko varmistanut jollain muulla mittarilla, että todellakin käy viileänä? Mun lötkö näyttää taas liian korkeita lukemia verrattuna todellisiin lämpöihin.

      Comment


        #63
        En ole vielä mitannut lämpöjä muuten. Hallissa neulan tavoittaessa 90 ei flekti vielä käynnistynyt. Jäällä lämpö kävi mittarin mukaan sadassa, jolloin flekti kyllä pyöri, mutta kiehumisesta ei ollut tietoakaan. Joku mittari täytynee keksiä.

        Tuo kohollaan oleva kulutus hämää myös.

        Comment


          #64
          Minkä mallinen lämpöanturi tässä koneessa on? Se nelinapainen multilämpöanturi tuppaa olemaan aika herkkä ajoviimalle ja tykkää helposti näyttää tuollaista 70c pintaan lämpöjä, vaikka kone on oikeasti lämpimämpi.

          Comment


            #65
            Erinäisten käänteiden jälkeen Kultsi muutti Pirkanmaalle. Uusi koti on asian päälle ymmärtävä ja suunnitelmat kuulostavat lupaavalle. Jätetään tämä auki, josko uusi kuski vaikka jatkaisi käänteistä raportointia.

            Comment


              #66
              Kultsin tarina jatkuu seuraavan sukupolven käsissä. Poika oli jo hetken ilmaissut kiinnostuksensa typ 44 koriin ja keväällä 2022 huomasin että kultsi on myynnissä. Kerroin tästä pojalle, ensireaktio oli varoivaisen kiinnostunut, mutta treffit tehtiin kuitenkin Classiciin toukokuun alussa. Koeajon jälkeen asia oli selvä ja muutaman viikon päästä kultsi kotiutui Ylöjärvelle. Kesä ja syksy meni vain ajaen, jotain pieniä murheita, kuten syyläri ja laturi, korjattiin osia vaihtamalla. Tarkoitus oli talveksi ottaa kultsi talliin ja korjailla pieniä ja isompiakin juttuja mitkä on havaittu vaativan korjausta.

              Joulukuun alussa tien päällä saatiin muistutus että katsastus on tainnut unohtua. Eipä siinä, poika puhui poliisit puoltamaan ajatusta että jospa hän tästä toimittaisi auton hetimiten lähimmälle katsastuskonttorille. Sellainen olikin lähistöllä ja virkavalta oli suostuvainen pojan tuumailuihin. Katsastuksessa sitten paljastuikin vähän enemmän korjaustarvetta. Pienen tuumailun jälkeen päätettiin uusia koko jarrujärjestelmä taakse, Jarruosat nyt on vielä helposti saatavilla, jarrupaineen säädinkin löytyi harrastajatoverilta ja saapui ovelle tätä juttua kirjoitettaessa. Kardaanin tukilaakeri on vähän haastavampi, sitä ei enää varaosamyyjän katalogit tunnistaneet, mutta eiköhän tuokin jostain löytyne. Kultsi on seissyt pihassa siitä lähtien odottaen vuoroaan päästä tallin lämpöön ja toivottavasti pääsee sinne ennen vuodenvaihdetta.

              Suunnitelma on pikkuhiljaa kunnostaa kunnostusta vaativia asioita, joita kyllä yli 30-vuotiaasta autosta löytyy. Auto on ollut kyllä siinämäärin mieluinen, että siihen mielellään laittaa aikaa ja rahaa jotta se pysyy kunnossa.

              Comment


                #67
                Eikö tukilaakeriksi sovellu se sama bemarin kannake muokattuna kuin ~kaikkiin muihinkin?

                Comment


                  #68
                  Jos on sama kuin t81/t85 niin E21 bemarin laakeri menee kannakkeineen muokkaamatta.

                  Comment


                    #69
                    Tuollainen lötkössä:
                    https://www.autewo.de/443521101b-aud...iebe-ueberholt

                    E21-laakerin kannake on suora
                    https://spareto.fi/tuotteet?utf8=%E2...6+11+1+206+502

                    Kardaaniohjeita:
                    https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...in-infopaketti

                    Comment


                      #70
                      Kiitos linkeistä. C5:een tuli muutama vuosi sitten tehtyä kardaaniremontti, joten sikäli homma on jo tuttu.

                      Comment


                        #71
                        Eipä se katsastusihminen ihan turhasta nipottanut. Ihmettelen kyllä suuresti, ettei kardaani tunnistettavasti oireillut.

                        Comment

                        Working...
                        X