Jos löydät vielä manuaalivaihteisen alennusvaihteella olevan niin on pätevä peli...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
C5 Allroad BiT kunnostus
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viestiTarttis varmaan joskus kokeilla traikun eteen tuollaista C5 -korista. Tiiä vaikka ois parempi kuin tuo Q7, joka nykyisin joutuu niihin hommiin.
Ja Q-vaunu on painavampi, mikä pitäisi auttaa tuohon levottumuuteen paljon. Q:ssa myös tiptronicci, minkä takia haasteellisessa maastossa kärryn veto parempi kuin esim C7, jonka S-tronic nyppäsee just sen kriittisen verran, että voi jämähtää kii (omalla tontilla en pääse klapiluukulle C7:lla, kun taas C5 meni kevyesti)
Comment
-
Cayennella ainoo murhe vetohommissa (Saturn 5 kantorakettiin vertaantuvan polttoainekulutuksen lisäksi) on, että pienempää kärryä ei näe yhdestäkään peilistä peruuttaessa. Veturi on niin korkea ja leveä että jotenkin vaikea peruuttaa kun kärryä ei näe. Lienee sama murhe Q7/Touareg (poislukien polttoaineenkulutus voimalinjasta riippuen). Toki, kun tietää että jos sitä ei näe niin sen on oltava varmasti suorassa takana, mutta silti. Väittäisin että Q7 Aisinin automaattilaatikolla on vetohommissa kyvykkäämpi kuin hyväkään A6 henkilöauto millä hyvänsä askilla mutta jos pitäisi yksi all-around ympärivuotinen käyttis laittaa ja käyttökustannukset ratkaisee niin onhan joku C5 merkittävästi edullisempi.
Comment
-
Allroad majaillut tallissa toimettomana ja nyt kun tuli tarvetta vetää kärryä niin jousitus sanoi sopimuksen irti. Melko erikoinen vika sanoisin. Autossa on siis ~2v vanhat Arnott:n pussit/iskarit. Alusta pysyy ylhäällä ja ei laskeudu edes viikkojen seisonnan aikana. Nyt kun tallista ulos ajaessa laskin alustan ykkösasentoon ja koetin nostaa niin auto ei noussut mihinkään vaikka kompura kävi ja meni vikamoodiin (limit not reached etc.). No ajattelin heti ettei kompura tuota ilmaa ja laitoin siihen huoltosarjan (männän renkaan, uudet ryynit/suodattimet, tiivisteet), edelleenkään auto ei nouse mihinkään. No hyllyssä oli Arnott:n "jakotukki" joka jäi viimeksi vaihtamatta, kun vanhakin toimi. Vaihdoin sen ja ei mitään apua, edelleen auto alhaalla.
Testasin/tarkastin joka kulman anturit, kaikki toimii ja nosturilla kun nostaa niin lukemat muuttuu vastaavasti. Ruiskuttelin kaikki letkut ja pussit saippuavedellä ja vuotoja ei näy. Tuo saa sen verran ilmaa, että pussit täyttyy, mutta ei jaksa nousta ykkösasentoa korkeammalle. Kompressori jaksaa puskea painetta varaajalle ~7bar, mutta se tyhjenee nopeasti. En muista yhtään pitikö varaajan lukemat pysyä kun auto seisoo paikoillaan? Oisko varaajassa nyt ongelma (vuoto)? Jos tuon täyttää manuaalisesti (VCDS:llä) niin painetta sinne kertyy, mutta se laskee hetken päästä hitaasti nollaan. Vaikka tuon varaajan lukemat on 0.0 ja ottaa ilmaletkun pois tukilta niin ilmaa kyllä tulee reilusti eli ei se tyhjä ole. Muistaako/tietääkö joku miten tuo ilma kulkee eli jos "blokkaan" varaajan liitännän kokonaan niin meneekö kompuran tuottama ilma pusseille? Tuolla saisi testattua vuotaako se (sihinää yms. ei kyllä kuulu, kaivoin varaajan esille ja kuulostelin niin ylhäältä kuin alhaalta).
Tilasin kuitenkin uuden edullisen kompuran testiä varten eli jos tuo nyt olisi niin kulunut ettei jaksa enää työntää ilmaa vaikka uusi männänrengas. Tuo jousitus on toiminut kuin unelma tähän asti, nousee ja laskee nopeasti ja kompura on käynyt harvakseltaan (alustan voinut nostaa 2-3kertaa ennen kuin kompura menee päälle).
En keksi nyt mitään muuta kuin varaajan vuoto ja/tai kompuran vajaa ilmantuotto. Kompura on alkuperäinen, mutta sisällä nyt tuo korjaussarja. Siinä männässä oleva läppäkin vaikutti olevan ihan kunnossa. Pitäisi tehdä joku adaperihässäkkä, että saisi ulkoiselta kompuralta suoraan ilmaa esim. varaajan liitäntään niin olisi helppo testata. Tallissa vain ei ole sopivia liittimiä/letkuja.
Tuo systeemi C5:ssa on todella simppeli eli kyllä se vika löytyy, mutta jos vastaavia kokemuksia niin kertokaa toki.
Comment
-
Mulla on saman tyyppinen murhe päällä. Ainakin keula laskee tonttiin nopeasti sammutuksen jälkeen, puhutaan minuuteista. Nousee taas, kun kompuran saa käyntiin, mutta nousee hitaasti ja enää siihen ensimmäiseen asentoon, kun on kuitannut vikavalon neljä viisi kertaa. Sammutuksen jälkeen järjestelmäpaine alkaa laskea heti ja nopeasti.
Kompuran huollon ja venttiiliblokin vaihdon jäljiltä mieleen tulee jousien o-renkaiden vuoto, tai jumiva ulospuhallusventtiili. Jälkimmäinen on helppo ottaa irti kompuran perästä ja katsoa, liikkuuko keskellä oleva tappi. Uudessa se liikkuu kevyesti sormella. Omaani viime talvena yhden vaihdoin, kun se ei enää laskenut ilmaa pihalle ja auto jäi ylös.
Nyt muuten kun otit puheeksi ja pätkähti mielipuoleeni, pitääpä tarkistaa omastakin taas tuo venttiili ennen etusäkkien vaihtoa. Tilasin jo uudet, mutta josko sitä saisi siirrettyä ikävämpää remonttia, eli jousien vaihtoa tuonnemmas. Enpä tullut ajatelleeksi ennen jousien tilausta..
Comment
-
Tuli tuossa kahlattua/opiskeltua SSP_243 läpi (Self study Air suspension 4-level). Koko komeus on hyvin yksinkertainen:
Mainitsin aikaisemmin, että tuo paine menee nollille kun systeemi on "stand-by". Kuvasta näkyy tuo anturi (10) ja säiliön ja jousien paine on noiden ventiileiden takana (11-15) eli kun nuo menee "kiinni" niin anturi ei näe painetta. Tosin kyllä tuossa piirissä pitäisi paineet pysyä sillä jos se vuotaa ja painesäiliöstä lasketaan ilmaa pusseille niin ilma ei päädy oikeaan osoitteeseen. Pussit ei vuoda sillä auton korkeus ei muutu mihinkään seistessä. Olisikohan nyt niin, että kompuran joku takaiskuventtiili vuotaa (esim. No. 5).
Kompura (uusi) on tulossa ensiviikolla niin saa silläkin kokeiltua.Viimeksi muokannut Jari74; 27.10.2023, 15:30.
Comment
-
Autohan meni ihan itsekseen "rikki" tallissa seisoessa eli mihinkään ei oltu koskettu. Toki uutta blokkia asentaessa tarkastin piuhoitukset/letkut useampaankin kertaan. Toimii siis tuolla uudella Arnott mokkulalla ihan samoin kuin vanhallakin eli tuskin vika siinä tai johdotuksissa. Kävin tuossa tallissa muilla asioilla ja auto seisoo samalla korkeudella (mittasin) kuin sen siihen ajaessa eli nurkat ei vuoda. Tällä viikolla pitäisi tuon uuden kompuran tulla eli katsotaan miten se vaikuttaa. Pitää hommata tuota ilmaletkua, liittimiä yms. niin voi alkaa tekemään kaikenmaailman ohituksia ja vetoja pusseille ja ulkoisille laitteille (mm. kompura). Jos vinkkejä mistä noita saisi tilattua niin laittakaa toki vinkkiä. Ajatuksena kävi, että piiri kerrallaan vien ulkoisella painelinjalla vedot niin saisi helposti testattua onko vika linjoissa vai jossain muualla. Tämä siis jos uusi kompurakaan ei muuta tilannetta.
Painesäiliön otin esille kontista (vasen sivu) ja silmämääräisesti liitin ja itse säiliö on ihan ehjä. Paineletkut on harmittavasti hyvin piilotettu ja niitä on hankala kokonaan tarkastaa. Netissä oli alipainetestejä sun muita mitä voisi kokeilla noille.
Comment
-
En ole säätänyt korkeutta (402 mod). Adaptaation olen tehnyt ja itseasiassa kokeilin tehdä sen nytkin, mutta se epäonnistui koska ei saanut auton kulmia säädettyä (adaptaatiossa auto nostetaan automaattisesti level 2:een). Nyt tuossa tosiaan on se vikakoodi päällä (Not learned values...) joka toivottavasti poistuu kuhan auto suostuu taas nousemaan ja adaptaation tehtyä.
Kiitoksia vinkistä. Miessler:ltä löytyy kaikki tarvittava, myös noita T-kappaleita:
https://www.miessler-automotive.com/...ressure-hose_2
Pitää tehdä tilausta jollei kompuran vaihto auta.Viimeksi muokannut Jari74; 30.10.2023, 18:31.
Comment
-
Toi adaptaatio taitaa olla juurikin se 402-mod.
Itse jätin adaptaatioon koskematta toistaiseksi, kun auto ei suostu nousemaan, vaikka kuinka huudattaa kompuraa. Jousen vaihdon jälkeen se olisi lienee paikallaankin. Olen joskus saanut laitteen vikatilaan pieleen menneellä adaptaatiolla, joten ajattelin hoitaa järjestelmän ensin siihen iskuun, että paine nousee speksin ylärajaan. Kalibroidaan sitten oletettavasti toimivalla järjestelmällä.
Comment
-
Kompuraa odotellessa, en tiedä mihin se on jäänyt, mutta DHL ilmoittelee koko ajan kyllä päivämääriä, kuljetuksesta ja viivästyksistä ja viime tiedon mukaan pitäisi tulla tänään. Saapa nähdä. Saksasta tuo on tulossa ja yleensä tavara on tullut nopeasti.
No, auto oli nosturin päällä ja sille tuli tarvetta niin piti siirtää pois. Alusta oli ykkösasennossa, mutta käyntiin ja ajamaan lähtiessä keula laski alas. Ilmeisesti koetti nostaa alustaa, mutta vuodon takia se laskeutuikin alas. Kyllä nyt epäilen, että tuossa kompurassa se vika on eli joku takaiskuventiili vuotaa. Nyt kun yritti nostaa niin avasi etummaisten jousien venttiilit ja päästi ilmat ulos. En pahus vieköön muistanut laittaa tuota "Nosturiasentoon" jolloin ohjaus menee mykäksi. No nyt on keula ns. tontissa. Onneksi ei tarvinnut kuin ajaa autoa eteenpäin ja taas peruuttaa takaisin.Viimeksi muokannut Jari74; 6.11.2023, 12:52.
Comment
-
Kompura tuli ja on ollut hyllyllä jonkin aikaa, kun olin työreissulla. Tänään laitoin paikoilleen ja kaikki toimii. Auto nousee ja laskee nopeasti, säiliö täyttyy ja pitää paineet ja tuo uusi kompurakin on paljon hiljaisempi. Nyt autossa onkin minun aikana vaihdettu nyt myös kaikki ilmajousituksen komponentit uusiin. Jospa se nyt taas toimisi jokusen vuoden ilman murheita. Allroadille ei vain ole enää oikein mitään tarvetta, mutta myydäkään raaskisi, kun näistä ei saa oikein mitään ja autosta on läpikäyty likimain kaikki paikat.
Comment
-
Tein tuohon ensin sen normi huollon eli vaihdoin tiivisteet, männän renkaan ja ryynit suodattimineen. Joku siellä falskaa, mutta nyt en vielä sen ihmeemmin jaksanut katsoa. Kalliiksi tuli tämäkin episodi, vaihdoin takapään pussit, iskarit, "jakotukin" ja kompuran. Etupään tavarat vaihdoin kun auto minulle tuli. Kaikki on nyt Arnott:lta.
Hyllyssä oli tuo uusi Miltek:n putkisto jota koetin myydä pois, mutta ei se mennyt niin heitin sen tänään paikoilleen. Ihan kivasti tuo nyt murisee. Tuossa on keskivaimentimet niin ei liian kovat äänet.
Tänään ajoin autolla pitkästä aikaa. Niin se aika muuttuu, ennen tuo tuntui ihan "liukkaalta" peliltä, mutta nyt kun on tottunut noihin sähkövehkeisiin niin ei voi kuin ihmetellä. Nämä on näitä dinosauruksia :-)
- 1 like
Comment
-
Ei tämä ilmajousitus saaga tuohon loppunut. Kaksi kertaa irtosi ilmaletku kompuran päästä, onneksi aina auto tallissa/pihalla. Oli pakko kaivaa pumppu autosta esille ja katsoa miksi se letku ei pysy siellä vaikka kuinka kiristelee ja tuntuu hyvin menevän. Syyksi paljastui se liittimen "kiristyshelmi" En tiedä oliko jo tehtaalta asti vai menikö minulla ensimmäisen kerran letku huolimattomasti (ei perille asti) kiinni eli se "helmi" oli supistunut niin pieneksi, ettei letku mahtunut läpi eli letku ei ollut milllään oikeastaan kiinni. En aikaisemmin edes katsonut tuota sillä ohjeessa kielletään nimenomaan avaamasta liitintä. Letku työnnetään paikoilleen ja kiristetään. Tuolla ohjeella pyritään välttämään varmaankin sen helmen katoamista.
Nyt on pysynyt. Uskalsin jo käydä pidemmän koeajonkin ja alusta toimii hyvin. Alkoi olla luottamus autoon aika heikoilla, että uskaltaako sillä enää mihinkään edes lähteä, kun aina jotain ongelmaa jousituksen kanssa.Viimeksi muokannut Jari74; 18.12.2023, 09:36.
Comment
-
Jep, noiden kanssa kannattaa olla tarkka ja puhdas. Nipan sisällä on kaksi o-rengasta ja juuressa yksi. Lisäksi helmi on saattanut naarmuttaa letkua joka taas saattaa aiheuttaa vuotoa. Ja kaiken lisäksi letkun pään pitää olla suoraan leikattu ja reunassa pieni fasetti. Hommaan on olemassa ihan omia leikkureitakin.
Comment
-
Päivitetäänpä tätäkin. Audissa tuli ajankohtaiseksi katsastus ja tuossa talviloman aikana ajattelin ottaa auton liikenteeseen ja käyttää katsastuksessa. Auto ollut hallissa seisonnassa pitkään ja valitettavasti olin vetänyt käsijarrun päälle. Viimeksi ajanut kun testasin ilmajousitusta. Ennen konttorille vientiä kävin auton läpi ja huomasin kyllä, että takajarrut laahaa, mutta ajattelin niiden löystyvän kuhan saavat hiukan liikettä. Ajelin Ouluun ja jarruttelin voimakkaasti matkan varrella (ABS:llä ravistelin) ja auto tuntui liikkuvan ihan mallikkaasti. No, konttorilla sitten takajarrut jumissa ja eihän se läpi mennyt. Samalla katsottiin paikat läpi ja jarruletkuissa oli hyvin pientä, alustavaa murtumaa eli kehotti vaihtamaan nekin siinä samalla.
Hommasin kaikki uudet takapään jarruosat, tosin satuloihin vain korjaussarjat (levyt, palat, letkut yms uutta) ja ajattelin ettei siinä kauaa nokka tuhise kun heitän romut paikoilleen. Ei mennyt kuin Strömsössä. Satuloiden purku oli melkoinen homma ja meinasin jo tilata uudet, mutta sain ne purettua, puhdistettua ja uudet osat sisään (tiivisteet/männät), mutta varsinaiseksi ongelmaksi tuli nuo jarruletkut. Ne olivat "sulautuneet" yläpäästään jarruputkeen kiinni. Meni tovi jos toinenkin, että sai lopulta uudet letkut paikoilleen. Jarruputkea tuli vaihdettua jokunen metri yms. Tässä kaikessa meni niin kauan aikaa, että ehti mennä kuukauden jälkitarkastus umpeen ja tänään sitten kävin näyttämässä autoa uudelleen ja tällä kertaa ei tullut moitteita mistään. Ei muuta kuin halliin takaisin seisontaan.
Mukavahan tällä oli taas pitkästä aikaa ajella. Tosin meillä kaikki arkiajot ajetaan täysin sähköisillä laitteilla niin onhan tämä kankea/laiska ja äänekäs verrattuna noihin arkiautoihin. Parasta tässä autossa on tuo pehmeä kyyti (nyt kun ilmajousituskin on kunnossa). Tuon sähköpurkin Sport alusta on nypyttävä varsinkin huonoilla teillä (lue kaikilla Suomen normaaleilla teillä) ja Allroad:lla taas tuntui, että eihän teissä mitään vikaa ole. Saa nyt palvella vetoautona tarvittaessa, näihin sähköautoihin ei saa koukkua ollenkaan ja seuraavaan vaihtaessa pitää laittaa malli johon koukun saa.
Comment
Comment