Itselle tuli AJK-koneiseen kevyesti piristettyyn juurikin Boschin lambdat. Isot pojat pelotteli halppistarvikkeiden laadusta niin mentiin OEM-valmistajalla(?) muttei marmorin kautta. On noilla joitain kymmeniä tuhansia tullut rullattua eikä vielä ole ilmoitellut vaihtotarpeesta. Entisistä toinen oli täysin mykkä ja toinen näytti höpöjä joten adaptaatiot oli aivan metsässä. Takalambdojahan tuossa omassa ei ole ikinä ollutkaan mutta samaa merkkiä varmaan sinnekin päätyisi.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
C5 Allroad BiT kunnostus
Collapse
X
-
Boschin lambdat laittelin tähänkin, kahdella eri numerolla ja ilmeisesti erona on vain tuon piuhan pituus. Pikkuhiljaa kasaillut tuota nyt ja täytyy taas hattua nostaa jotka tämän homman tekee kone paikoillaan. En kyllä mitenkään käsitä miten kaikki tiivisteet, pultit ja mutterit saa paikoilleen ja kunnolla kiinni jos kone on autossa. Tuossa on ihan tarpeeksi tekemistä vaikka kone irti. Tuli harjoiteltua tuota irroitusta ja kiinnittämistä ihan urakalla sillä ensimmäisellä kerralla unohdin vaihtaa nuo "inlet" tiivisteet eli turbon ja pakosarjan väliset metallirenkaat. Oli eri pöydällä ja juuri kun olin saanut kaikki sopivasti paikoilleen ja meinasin alkaa laittamaan osia kiinni momentiin niin huomasin tuon pussukan. Puolisen tuntia piti tuijotella konetta ja miettiä, että otanko tosiaan kaikki auki ja vaihdan nuo tiivisteet, mutta pakko se oli. Vanhat oli paikoillaan eli olisi tuo saattanut pitää ihan hyvin, mutta luonne ei antanut periksi jättää vaihtamatta. Tosin toinen kerta meni paljon nopeammin, kun oli harjoitellut =)
- 1 like
Comment
-
-
Näköjään, pitääpä tilata tuolta kasa letkuja (on tarvetta muillekin letkuille, kuin tämä "projekti"). Nuohan on suojattu lämmöltä sellaisella "hupulla" tässäkin letkussa oli sellainen 5cm pätkä sitä joka on nyt tietysti liian lyhyt. Oletteko laittaneet jotain muuta suojaksi (alumiiniteippiä ympärille) tai muuta?
Comment
-
Samassa paikassa on tuollaista suojaa: https://www.do88.fi/fi/artiklar/lamp...tritavara.html
Tai sitten tällaista: https://www.do88.fi/fi/artiklar/lamp...koni-25mm.html
Comment
-
Laitoin tilauksen menemään. Kiitoksia vinkeistä. Tuossa aikaisemmin kun konetta laittelin muutoinkin kuntoon niin huomasin "rane" virityksen koneen takana eli nuo nokkien päiden takana olleet "tulpat" on alkaneet vuotaa joskus. Ei ole nähty tarpeelliseksi vaihtaa ja laitettu kunnolla saniteettisilikoonia päälle vuodon pysäyttämiseksi. Molemmat on nyt vaihdettu. Oli menneet aivan koppuroiksi. Näitä koneita on vaikea saada 100% tiiviiksi, mutta tähän olen nyt kiinnittänyt paljon huomiota ja vaihtanut läjän tiivisteitä ja stefoja mihin vain on päässyt käsiksi. Öljypohjaa en irroittanut, tosin se näyttää tiiviiltä.
Eilen oli taas "tuijotteluhetki" auton kanssa. Oli puhetta, että laitoin joustojen ja kattien väliin nuo v-pannat. Niissähän on uros- ja naarasliittimet. Hyvinkin tietoinen asiasta ja silti olin saanut nuo sekaisin eli meni puolet väärin. Joku ajatuskatkos oli tullut ja en ollut mallaillut noita keskenään aikaisemmin. Nyt kootessa huomasin ja kun noita aikoinaan tein niin molemmat pantaparit oli pyödällä ja ei sitten silloin tullut yhtään katsottua. Harmitti melkoisesti sillä olin ehtinyt viimeistellä nuo putket/katit (siistinyt saumat, maalannut kuumakestomaalilla ym.). Tuijottelun ohessa mietin, että leikkaanko yksinkertaisesti tuosta urospuolesta sen viisteen pois, mutta päätin ottaa laikkakoneen ja leikata liittimet pois ja hitsata uudelleen. Tuli muuten tarkastettua monta kertaa, että menee tällä kertaa oikein päin =)
Katit siirtyy muutaman sentin taaksepäin noiden pantojen takia, mutta tuon ei pitäisi olla ongelma, mutta saapa nähdä.
Comment
-
Allroad vieläkin nosturilla. Kone on kyllä kaikkineen paikoillaan. Pakoputki puuttuu eli se pitää vielä "muokata" kohdalleen. Melkoinen homma tuo koneen takaisinlaitto oli...ei enää muistanut mitä laitetaan ja missäkin järjestyksessä eli "laita kiinni ja ota pois, että saa toisen osan ensin" jne. hetkiä oli useita. Apurungon, rungon ja koneen kohdistamisessa ei ollut mitään ongelmia, suorastaan helppo homma. Tein vain kohdistus "sauvat" jotka juuri ja juuri mahtuivat kohdistuksen merkeistä läpi ja pulttasin paketin paikoilleen. Merkkasin tosin kaikki ennen purkua hyvin ja eipä nuo oikeastaan liikkuneet mihinkään.
Vastoinkäymisiäkin oli. Ensimmäistä kertaa kun laitoin jäähdyttimen nesteet niin ne tuli samointein koneen takaa ulos. Ei tullut sisätilan letkuista vaan apukuskin turbon liittimestä. Vaikka olin tarkastavinani miljoona kertaa, että kaikki on kiinni niin silti kävi vahinko sillä jouduin raottamaan tuota turboa pois sen inlet tiivisteen takia ja tietysti tuo yksi liitin jäi auki (ei noita olisi edes tarvinnut löystää tuon vaihtamiseksi). Kyllä v...ti, kun tajusin tuon. No konetta alas niin paljon kuin sai ja lämpösuojat pois ja sain kuin sainkin kiristettyä tuon kunnolla. Useampi tunti meni tuon kanssa ährätessä ja varmistaessa, että kaikki on taatusti kiinni. Enin aika meni modatessa työkaluja joilla pääsi joka paikkaan. Meinasin jo paalauttaa koko auton, kun vedet lorisi lattialle ja syynä ei ollutkaan se sisätilojen letku koneen takana.
Vielä en ole konetta käynnistänyt, öljyt puuttuu ja kuten mainitsin tuo pakoputki. Vikakoodit nollasin seisonnan jäljiltä, ilma-alustan täytin ja varmistin, että vaihdelaatikon kaapeli tuli oikeaan kohtaan (vaihteet toimii). Vielä pitää lisätä laatikkoon hiukan öljyä sillä sitä tuli jonkinverran pois kun keulan purki. Se pitää tehdä sitten koneen käydessä ja oikeassa lämpötilassa.
Hiukan kyllä "jännittää" tuon tulille laittaminen, sen verran meni uutta palikkaa koko laitokseen, että täytyy vain toivoa että kaikki meni kohdalleen/paikoilleen. Kaapelilla ajelin kaikki Output testit mitä käynnistämättä pystyi tekemään ja kaikki ainakin näyttää toimivan ihan hyvin ja anturit antaa dataa.Viimeksi muokannut Jari74; 8.11.2021, 16:20.
- 1 like
Comment
-
Nyt on kone jo käynnistettykin. Ei sekään mennyt kuin Strömsö:ssä. Pikku juttu, mutta kuitenkin eli kun koetin tuota ensimmäistä kertaa käynnistää niin startti pyöri vain vaivoin. Heti tuli mieleen, että auto seisonut kuukausia ja akku tyhjentynyt, mutta ei tuo muuttunut miksikään vuorokauden latauksenkaan jälkeen. No tuon jälkeen tajusin, että se moottorin maadoituskaapeli jäi pois. Pesin tuon konetilan ja poistin noita "ylimääräisiä" kaapeleita yms. edestä pois ja tietysti unohdin laittaa tuon paikoilleen. Kaapeli toki löytyi heti sieltä minne sen laitoin ja pari minuuttia tuohon meni paikoilleen laitossa. Kone hyrähti heti tulille. Annoin hetken aikaa käydä että sai nesteitä (ohjaustehostin yms.) kierrätettyä ja sen jälkeen tutkimaan mitä vuotaa ja mistäkin. No vuotoja ei nyt onneksi löytynyt.
Autoa nosturilta en vielä kuitenkaan poistanut sillä satuin löytämään tuohon Miltek:n käytetyn rosteriputkiston ja laitoin sen alle. Takapöntöt ei ole vielä kiinni sillä en löytänyt varastosta noita 2,5" pantoja eli ne pöntöt on paikoillaan, mutta ei kiristetty. Samoin etupuskuri on vielä pois sillä piti varmistaa, ettei mitään vuoda yms. Ulos tuo kuitenkin pitää seuraavaksi saada sillä moottorin pesun ym. rasvauksen jälkeen käry on kohtuullisen epämiellyttävä, kun palaa pois turboista/pakosarjoista yms. Saa savuta ulkona sitten...
Niin ja pitää muistaa lisätä laatikkoon hiukan ATF öljyä...hitaasti tämä edistyy, mutta on noita muitakin projekteja menossa samaan aikaan niin ei aina ehdi tämän kanssa turata.
Edit. Innostuin tässä iltasella lisäämään laatikkoon nuo öljyt ja siinä lämpimäksi käytellessä ihmettelin miksei sisälle tullut lämmintä ilmaa. Tuota piti tarkastella jonkun tovin, kunnes tajusin tarkastaa webaston vesiletkut. Noissa ilmeisesti on joku kiertosuunta sillä letkut vaihtamalla alkoi sisätilatkin lämmetä oikealla tavalla. Pitää huomenna aamulla (auton ollessa taas kylmä) kokeilla webaston toiminta eli lämpeääkö kaikki paikat niin kuin kuuluu. Paristokin oli loppunut webaston kaukosäätimestä...pahus. Tosin en muista sitä koskaan vaihtaneen eli melko pitkään nuo kestää. Onhan tuossa käsikäyttö + GSM ohjaus eli saa hyvin laiteltua muutoinkin päälle/pois.Viimeksi muokannut Jari74; 15.11.2021, 19:16.
Comment
-
No nyt olisi "valmis". Kuvassa auto koeajon jälkeen jäähtymässä. Kaikki toimii ja menohaluja huomattavasti entistä enemmän. Turbot herää mukavasti alhaalta ja itseasiassa pitää huomenna tai viikonloppuna logittaa hiukan tarkemmin miten nuo käyttäytyy sillä ero vanhaan on turhankin korostunut. Ei tuo ainakaan yliahdoille mennyt, tosin keli ei antanut mahista edes kovin kauheasti testata sillä kitkarenkailla pito loppui hyvin nopeasti (ESP vain vilkuttaa). Autoa ostaessa mainittiin, että tuossa olisi jokin softa paikoillaan ja nyt noilla uusilla turboilla kenties tuo tuli nyt "esiin". Äänet tuolla Miltek:n putkistolla on maltilliset ja tasakaasulla ei juurikaan eroa vanhasta. Huomenna ajattelin tehdä ensimmäisen pidemmän testireissun niin pitää siinä sitten ottaa ahtopaineista yms. lukemia ylös.
- 1 like
Comment
-
Pidemmällä koeajolla syttyi tuo check engine valo. Lukaisin koodit ja syynä oli "Secondary air injection system: Bank1 ja Bank2". Oli tuo apukuskinpuolen letku päässyt pullahtamaan ulos, ei ollut ilmeisesti ne klipsut oleet kunnolla kiinni. Laitoin kiinni ja nyt kunnolla ja koodi pysynyt pois. Eiköhän se tästä. Ahtopaineita seurailin ja kaikki näyttää normaalilta, hyvin herää entiseen verrattuna.
Mä jo kyllästyin tuohon putkistoon, taidan vaihtaa vakion takaisin. Ei noita murinoita oikein enää jaksa pidempään kuunnella.
Comment
-
Auto oli nyt ensimmäistä kertaa ulkoruokinnassa kuukausiin ja kunnon pakkaset ainakin täällä Oulun seudulla. En tiedä mitä tuo kiukutteli, mutta aamulla ilman lämmitystä ei lähtenyt käyntiin...ei inahtanutkaan. Sähköt yms. kaikki toimi, mutta startti ei pyörittänyt. Hetken manasin, että mitähän nyt ja sitten tajusin painaa jarrupoljinta. Heti lähti käyntiin. Mikä lie kosketushäiriö jossain, sillä keppi oli P-asennossa ja silloin ei tarvitse normaalisti jarrua painaa. Kelasin vaihteet läpi ja sen jälkeen lähti ihan ilman jarruakin tulille. Pitää seurata tilannetta.
Manasin tuossa ongelman alussa, että nytkö se startti sitten meni. Otin sen tuossa koneremontissa pois ja kävin läpi ja se näytti oikein hyvältä (lienee vaihdettu joskus). Kävin mielessäni väittelyä, että pitäisikö se sittenkin vaihtaa uuteen nyt kun se oli tuossa "hollilla", mutta tulin siihen tulokseen, että turhaa hommaa. Jos tuo olisi nyt ollut "mykkä" niin kyllä taas olisi miestä koeteltu. Pitää näemmä vaihtaa kaikki mahdollinen aina ilman sen kummempia mietteitä. No onneksi tuo nyt lähti toimimaan...
Comment
-
Auto toiminut nyt hyvin ja uskalsin lähteä sillä reissun Helsinkiin. Ensin piti vain heittää tuo Miltek:n tekele pois alta ja laittaa vakioputkisto. Ei tuota mörinää jaksa kuunnella ~600km. Pelkkä ajo Pudasjärveltä Ouluun saa pään kumisemaan =( Pitää hiukan hiljennellä tuota kuhan ehtii. Riitäisi varmaankin kun korvaisi tuon keskikohdan (suorat putket) vaimentimilla varustettuun.
Muistaako joku vai löytyykö joku sivu jostain josta näkisi mitkä on tuon Tiptroric laatikon kierrokset (RPM) tietyllä nopeudella? Laatikko toimii todella hyvin eli vaihtaa ylös ja alas moitteetta ilman nykäyksiä yms. oireita jne. mutta jotenkin tuntuu, että kierrokset olisi hiukan liian ylhäällä. Logitin seuraavat:
80km/h, kierroksia mittarissa ~2150
100km/h, kierroksia ~2650
jokunen kymmenen rpm saattaa olla kumpaankin suuntaan. GPS:n mukainen tuo nopeus. En pysty nyt lukemaan laatikon koodeja, kun jäi kaapeli tallille. Olisi nähnyt lukittuuko tuo...ongelmana on se, että en näe tai tuntenut tuota lukittumista mittaristossa ym. Jos tuo ei lukitu niin tiedän syyn eli öljyt, jouduin laittamaan sinne ~2l "väärää" öljyä eli oli kyllä ATF:ää. mutta ei samaa mitä laitoin sinne aikaisemmin. En ehinyt tehdä laatikon öljynvaihtoa ennen reissuun lähtöä. Tosin auton kulutus oli ~600km matkalla tankkauksen mukaan 8,8l/100km. Remontin jälkeen kulutus tippui ~3l satasella. Lambdat yms. oli varmaan suurin syyllinen, mutta vanhat turbotkin oli ns. loppu ja vaihtuihan tuohon paljon muutakin.
Mulla on ylimääräinen TC jo hyllyssä ja se on lähdössä remonttiin vahvistettavaksi eli vaihto tulee kyseeseen muutoinkin jossain vaiheessa. Solenoidit jo vaihdoinkin kesällä kaikki...
Comment
-
Ei kai sitä lukittumista kuulukaan tuntea? Muistelisin, että HP5 tapauksessa lukko auki kaasua antaessa kierroslukumittari nousee ensin ja sitten vasta nopeus. En kyllä muista, että noin isoilla kierroksilla olisi ikinä osunut kohdalle.
Comment
-
C4 automaatissa sen huomaa ja tuntee selvästi. Kyllä tuo vaihtaa pienemmälle juuri tuolla tavalla ja muutoinkin toimii oikein hyvin, mutta jotenkin oli mielikuva että kiekat olisi matkavauhdissa pienemmät vai onko esim. Dieselissä harvemmat välitykset? Tuli ajettua 2.5tdi C5 mallia joku aika sitten.
Comment
-
Minä en ole huomannut Allussa ikinä että turbiini menisi lukkoon. Enkä ole logannut että meneekö se edes. Se on kyllä huollettu joten pitäisi mennä. Kierrokset satasen vauhdissa on tuota luokkaa.
Taidat ajaa bensalla? Minä en ole katsonut pelkän pitkän matkan ajon kulutusta, mutta arviolta 50/60 kaupunki ja 80 nopeutta ajettuna kulutus viinalla on kyllä törkeät 16-20/l100 km. Lambdat on vaihdettu pari vuotta sitten kun tein remontin.
Comment
-
Bensalla vielä ja kyllä tuo vie sekalaisessa ajossa ja varsinkin kaupungissa huomattavasti enemmän (11-12l). Etanolille olisi kyllä tarkoitus vaihtaa, suuttimet on vielä hakusessa niin ei ole tullut laitettua softaa.
Kuomukärry perässä niin kulutus oli ~10l/100km. Tuli testattua tuo viime viikolla, kun toin kärryn Ouluun samalla kun autonkin. Ennen remonttia lukemat oli huomattavasti suuremmat. Kävin hakemassa Jyväskylästä yhden projektin kesällä trailerilla niin tuntui että ei pääse kahden huoltoaseman väliä tankkaamatta. Tuon kulutuksen takia aloitinkin tuon remontin.
Comment
-
No en oikein keksi muuta kuin nuo turbot ja lambdat. Koneeseen toki vaihtui läjä antureita, nokkien kiristimet, tiivisteitä/stefoja, tulpat yms. Perustavaraa. Laatikkoon vaihdoin solenoidit, filtterin ja öljyt luonnollisesti. Turbot oli elinkaarensa ehtoopuolella oli välystä ja vuoti reilusti. Auto piristyi huomattavasti ja tuosta tulikin mieleen että pitääpä jututtaa Fin-Turbon kavereita, että mitä ne noille oikein teki.
Mainitaan, että oli todella hyvä ratkaisu pitää nuo K03:t. Normi ajossa herää todella vikkelään ja motarilla/maantiellä ei tarvitse miettiä lähteekö. Risa oli kyllä paljon tehokkaampi, mutta sitä piti kepittää ja esim. 80km/h ajaessa se ei kyllä lähtenyt yhtikäs mihinkään kun kaasun tallasi pohjaan, tosin kun vaihtoi pienemmälle niin sitten mentiin.
Etanolilla käytös luultavasti paranee johtuen ~30% suuremmasta pakokaasujen määrästä...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viestiEi kai sitä lukittumista kuulukaan tuntea? Muistelisin, että HP5 tapauksessa lukko auki kaasua antaessa kierroslukumittari nousee ensin ja sitten vasta nopeus. En kyllä muista, että noin isoilla kierroksilla olisi ikinä osunut kohdalle.
Comment
-
-
Minä ostin turbiinin JN Tradingilta ja Terhon porukan kanssa perkelöitiin vaihtotyö.
www.jntrading.fi
Comment
Comment