Moottori+vaihteisto mahtuu putoamaan runkoaisojen välistä alaspäin kun purkaa nuo ylemmät imuputket+y haaran pois. Alemmat putket mahtuu olemaan paikallaan. Itse todennut että kokopaketin pudottaminen noin on kaikista helpois tapa ottaa kone pois, jos on nosturi käytettävissä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
C5 Allroad BiT kunnostus
Collapse
X
-
Tuossa on varmaan joskus tuo paketti otettu pois noin (turbot vaihdettu), sillä nuo apurungon kohdistus "rinkulat" ei ole 100% kohdallaan. Pieni heitto niissä on. Mietin jos itse laskisi paketin alas ja kootessa kohdistaisi tuon niin, että nuo kohdistus rinkulat ym. olisi kohdallaan ja sen jälkeen säädättäisi "vain" kulmat?
Comment
-
Onko tuohon kohdistukseen jotain materiaalia tarjolla (ohjeita, kuvauksia yms.) voisi hiukan etukäteen tutustua aiheeseen ennen purkua. Urssin kanssa joutui hiukan säätämään tuon apurungon kanssa, mutta ei se loppujen lopuksi ihan kauhean monimutkainen homma ollut (paljon mittailua, pieniä muutoksia ja taas mittailua). Säätövaraa ainakaan tuossa ei kauheasti ollut, mutta tosiaan pienikin muutos on iso renkaan päässä, kun nuo tukivarret yms. kertovat pienenkin muutoksen isommaksi.
Comment
-
Muistaako joku milloin (minä vuonna) tuo DB:n "flange" muuttui vanhasta uuteen? Saisin hyvin edullisesti käytetyt k03-016 2.7t vuosimallin turbot 2001 autosta (facelift). Tosiaan ei ole tarkoitus nyt virittää eli mennää pikku turboilla, mutta voisin nuo ostaa ja käyttää Fin-Turbolla kunnostettavana niin saisi suoraan laittaa kiinni eikä sitten odotella. Oliko uuden ja vanhan pakosarjan suhteen muutoksia ja milloin se tuli?
Comment
-
Allroad on nyt levännyt voimapaketi irrallaan jo jonkin aikaa muiden kiireiden takia. Nyt sadekelit aiheutti hyvän syyn puuhastella tämänkin kanssa. Purin nuo turbot pois, kuvissa näkyy myös nuo rikkinäiset DP:t eli niihin hitsaan uudet joustot kattien väliin. Tuossa yhdessä kuvassa näkyy DP:n yläpää (turboon kiinni), onko noissa aina ollut tuollainen "esikatti"? Risaan laitoin aikoinaan uudet DP:t ja niissä noita ei ollut turhaan tukkimassa.
On ne kovia kavereita jotka vaihtaa nuo turbot kone paikoillaan, nuokin on vaihdettu aikoinaan ja jäljet näkee hyvin, nirhautuneita pultteja, lämpösuojia sahattu jne. mutta samalla huomasin, että suurin osa pulteista ym. oli puoliksi irti/löysällä. Muun muassa vasemman puolen pakosarjan pulteista oli 2 aivan löysällä (ne hankalassa paikassa olevat). Samoin nuo turbon vesi/öljyputket oli kiinni hyvin löyhälti. Kummaltakin puolelta puuttui turbojen öljynpaluuletkuista tiivisteet ja siksi tuo sotkenut pahasti konetta (kuva). Fin-Turbon kanssa jo kävin viestien vaihtoa mitä noille tehdään eli ainakin kunnostus ja kenties lievää piristystä voisi harkita nyt kun ne irti on. Noissa kummassakin on välystä, varsinkin oikealla puolella. Coolerin letkun kun irroitin niin öljyä tuli ulos reilusti. Ihmeen nopeasti nuo on kuluneet, kun kuittien mukaan kuitenkin huollettu aikoinaan.
Tuohonhan vaihtuu nyt samalla paljon muutakin kuluvaa osaa, nyt tuohon on helppo tehdä ns. isompi huolto...jos talveksi saisi ajoon.
Comment
-
Hitsailin nuo uudet joustot, mutta en löytänyt hyllystä noita 2":n v-pantoja. Katit tulee nyt noilla kiinni ja onpahan sitten helpompi laitella tarvittaessa jotain muuta tilalle. Pitää vielä tyhjentää nuo esikatit ja ajattelin tehdä sen ihan pilkkomalla sillä tuossa ei ole pelkoa, että pääkatit saisivat moskaa sisäänsä. Softa pitää muokata, mutta se pitää tehdä muutoinkin eli menee sitten samalla.
Unohtui mainita, että turboja purkaessa tuo vasemman puoleisen hukkaportin ohjausputken pää oli poikki (osanumero 078145718AA). Se oli paikoillaan, mutta ilmeisesti pysyi siinä vain pyhällä hengellä ja letkukiristimen avulla. Ihme, että tuo on edes jotenkin toiminut. Jäi käteen, kun hiukan koski. Tuo on ikävästi tehty putki siinä mielessä, että metalliputken päihin on liitety puristamalla nuo kumiletkut eli tuota ei voi korjata ja tuossa on tosiaan muutoinkin niin lyhyt se kumiosa ettei yletä. Voisihan tuon helposti korjata ihan kumisella putkella, mutta pitää katsoa oisiko jossain varaosakoneessa tuo vielä ehjä. Tuolla on aika kova hinta (~180€) jos uuden laittaa.
Comment
-
Täytyy tehdä noin ellen löydä ehjää tilalle. Täytyy huomenna nostaa paketti ilmaan (traktorilla) ja pestä tuo huolella. Tuossa juuri suojailin paikkoja niin ei ainakaan kovin pahasti mene vedet vääriin paikkoihin. Mukavampi puuhastella tuon kanssa kun paikat puhtaana.
Viimeksi muokannut Killeri; 20.8.2021, 22:43. Perustelu: Tapatalk-allekirjoitus poistettu. Muokkaa puhelimen asetuksia, kiitos!
- 1 like
Comment
-
Kaivelin tänään varastosta tuon varaosakoneen esille ja se on koodilla AZA eli vanhempaa vuosikertaa (2001 vuosimallin autosta). Tosiaan nuo turbot on erilaiset (pakosarjat on muuten samanlaiset, mutta turbon pakopuoli erilainen), mitähän eroa noissa muutoin on? Noita DP:tä etsiessä oli hankala löytää mitään noihin uudemman mallin laipoille, kun taas vanhempaan löytyy helposti vaikka mitä. Mietin vain jos nyt kunnostaisi nuo vanhemmat turbot ja laittaisi ne noiden uusien sijaan + vanhemmat DP:t. Hyöty on lähinnä tulevaisuudessa jos haluaisi jotain virityksiä tehdä. Yhden huomion tein eli vanhempien DP:n esikatti on huomattavasti pienempi kuin uusien. Nuo uudemman mallin DP:t on on sen verran suolaisen hintaiset eli jos nyt jättäisi ne ehjiksi eli en poistaisi noita esikatteja niistä. Uusissa turboissa on paikka lambdoille, kun taas vanhemmissa lambda kiinnittyy DP:hen. Nuo ainakin on eroja. Jos joku osaa sanoa onko turboissa mitään eroa muutoin niin mielelläni kuulisin...
Comment
-
-
Meinasi taas lähteä turbojen kanssa ns. "laukalle" eli K04 päivitystä yms. mutta pidättäydytään nyt K03 tasolla joka tuo hyvän heräämisen ns. normiajossa. Max tehoista jäädään (vs. K04 y.) mutta eipä noita tuossa autossa tarvita. Pääasia on hyvä suorituskyky normiliikenteessä. Jos tuota heräämistä saisi vielä parannettua noilla muilla muutoksilla (esikattien poisto, etanolimuutos, softa jne.) se on ihan sama jos puhti loppuu yläpäässä. Tällä tuskin mennään lentokentälle ajamaan "huippuja " =)
Comment
-
Millaiseen ratkaisuun päädyit? Tuleko ihan orkkista vai muokataanko niitä jotenkin? Ihan vaan varuiksi, kun emännän ratsulla on melko varmasti jossain kohtaa turbohuolto edessä. Silläkin olisi varmaan parhautta juuri vastaavat käyttöominaisuudet, eikä niinkään huipputeho.
Comment
-
Ei kai noille mitään ihmeempiä tehdä. Fin-Turbolla tekevät nyt ensin tarkastuksen ja katsotaan sitten. Minulla ei ole kuin yksi pari noita uudemman mallin turboja eli jos sieltä löytyy haljennutta pakopesää yms. niin pitää vaihtaa sinne vanhemman mallin pakopesät (tai koko turbot). Noita vanhempia turboja löytyy hyllystä 2 settiä eli toivottavasti löytyy osat omasta takaa. DB:thän noissa sitten vain käytännössä menee vaihtoon.
Joku ihmeen kutina on tullut, että nostaisin tuota autoa hiukan ja isompaa rengasta alle. Eksyin surffatessa sivustolle jossa on noita modattuja C5 Allroad malleja ja siistin näköisiä laitteita tehneet. Tämähän on automaatti eli ei ole alennusvaihteistoa yms. eli ns. oikeaa maasturia tuosta ei saa (ja lukkojakaan ei löydy ainakaan vielä, mutta kaupastahan niitä saa). Nuo nostosetit (+30mm) ei juurikaan edes maksa ja on tarvittaessa helppo poistaa.
Comment
-
Pitääpä katsella jos löytyisi tuo ilmoitus vielä. BTW millä nuo puskurit on maalattu/käsitelty tehtaalla? Nehän on harmaat ja se pinta on hiukan paksuhko verrattuna maaliin. Itse pidän noista parempana kuin maalattuna esim. Auton väriin, mutta miettinyt saako noita käsiteltyä mitenkään?
Comment
-
-
Itse epäilen että olisiko saastemääräykset olleet syynä ja siksi isommat esikatit? Putki on 2 tuumaa eli samankokoinen. Virtauksella tarkoitin tuota kattiosaa eli suurempi pinta-ala --> pienempi ahdistus.
Comment
-
Arska on ollut "pukeilla" nyt useamman kuukauden. Tänään tuli paketti Fin-Turbo:lta (kiitoksia jälleen kerran, erinomaista palvelua). Nyt nuo K03:t on taas täysin iskussa. Mitään ylläreitä noissa ei ollut...välystä yms. mutta ei isompia murheita. Isoin yllätys oli, että nuo ei olekaan ne "standardit" 016/017 vaan tosiaan 069 ja 070. Ilmeisesti juuri noiden viimeisten mallien muutoksien vuoksi.
Tänä aikana on toki tullut ostettua ja vaihdettua läjäpäin eri osia koneeseen (antureita, letkuja yms. peruskauraa). Jos tuolle vielä haluaa jotain tehdä niin pitäisi avata koko kone ja siihen en nyt ala (vaikka kyllä se mielessä kävi). Yksi juttu on jäänyt tekemättä ja se on nuo lambdat. Ne puuttuu vielä. Asia jäi hiukan sikseen, kun kyselin mitä maksaa uudet marmorilla ja hinta oli leppoisat ~250€/kpl. Jäin siis miettimään ja tarkastamaan muita vaihtoehtoja ja asia jäi. Tonnin panostus noihin tuntuu nyt jotenkin arvokkaalta. Kävin tallissa katsomassa nuo vanhat läpi ja ne on kaikki Bosch:n tekeleitä. Netti myy tuolla osanumerolla (ilmeisesti kaikki on kuitenkin samanlaisia) 1K0998262 noita huomattavasti halvemmalla. Vielä halvemmalla saisi jos uskaltaisi ostaa jotkut hiukan tuntemattomamman merkin tekeleet, mutta moista en uskalla tehdä (saattaahan ne olla ihan kelpo vehkeitä), mutta noiden vaihtaminen kone paikallaan on karsea homma. Kysyn kuitenkin, että onko suosituksia noista?
Comment
Comment