Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C5 Allroad BiT kunnostus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    eBay :-) näitä ennen facelift mallin laseja ei enää löydy ainakaan suoraan, mutta sama kaveri myy faceliftiin:

    https://www.ebay.com/itm/322410827957

    Sopivuus täydellinen noissa mitä minulle tuli. Itsekin meinasin tilata muutaman vielä hyllyyn.

    Comment


      #32
      En nyt muista mistä olen saanut päähäni että Alluissa olisi aina prefacelift valot, mutta olenko väärässä? Niitä joskus etsin enkä löytänyt.
      https://www.audizine.com/forum/showt...-year-date-vin

      Comment


        #33
        Juuh, Allroad ei koskaan saanut faceliftiä...siksi pitääkin olla tarkkana kun osia tilaa sillä vuosimallin mukaan (2004) tulee aina facelift mallin osat.

        Comment


          #34
          Nyt kun jouduin tekemään adapterit noille jarruille niin satuloiden pultit jäi hivenen liian lyhyeksi. Ajattelin kävellä kauppaan ja ostaa pidemmät, mutta ei se ollutkaan niin helppoa. Tuon kokoista ja 1,5mm kierteellä ei löydy perusvalikoimista. Pitää Oulussa käydä jossain asiaan perehtyneessä pulttiliikkeessä. Ei nuo paljoa liian lyhyeksi jääneet, mutta laitetaan sopivat niin pysyy kiinni.

          Oli hienoa huomata, että auto oli pysynyt ylhäällä koko yön. Mietin tuossa, että mille korolle kiristän nuo alustan tukivarret ja päädyin 2:een kun sillä eniten ajelen. Siitä on hyvä laskea ja nostaa niin ei tule liikaa vääntöä puslille. Hyvin huomasi vanhoista että korkeuden muuttaminen rasittaa noita ihan eri lailla kuin "vakio" korkeudessa pysyviä.

          Edit. Motonetistä saa näköjään suoraan hyllystä noita jarrusatulan pultteja. On 5mm pidempi kuin alkuperäinen...
          Viimeksi muokannut Jari74; 23.8.2020, 21:55.

          Comment


            #35
            Pidempiä satuloiden pultteja löytyy Audilta numerolla N91147601 M14x1,5x48 , jos ei muualta löydy.

            Comment


              #36
              Nyt saa taas noita prefacelift "laseja":

              https://www.ebay.com/itm/Audi-A6-C5-...72.m2749.l2649

              Tuossa ihan huvikseni kokeilin noihin vanhoihin Philipsin kiillotussarjaa jossa tuli erilaisia hiomapapereita ja vahoja mukana. Olin skeptinen, mutta yllätyin suuresti sillä noista vanhoista tuli aika hyvät jo pienellä hinkkauksella. Jos nuo tekisi kunnolla ja koneella niin tulisi aivan käyttökelpoiset. Pitää hommata enemmän paperia (sarjan mukana tuli sellaiset tulitikkuaskin kokoiset siivut) ja koneella vetäistä nuo läpi. Katsellut nyt noita lisävaloja ja tahtoo olla runsauden tuska. Noita kun on jokalähtöön ja kaikki kuulemma toistaan parempia. Mietin tuossa 2:n vaiheilla eli Xenon vai Led. Led olisi toki uusinta uutta, mutta jonkinverran ongelmia aiheuttaneet ainakin nuo halvimmat eli saattaa radio yms. ottaa häiriötä tai lopettaa kuulumisen kokonaan (ei häiriönpoistoa).

              Parkkitutkan anturi ja pultit tulleet eli pääsee taas laittamaan autoa kasaan. Seuraavaksi mittariston irroitus ja penkin reiän "paikkaaminen". Autossa on nahka/alcantara penkit ja kuskinpenkissä pieni reikä/repeämä. Näyttää olevan aika tyypillinen vaiva sillä useita nähnyt myytävän missä koko penkki riekaleina. Sattumalta kerhotoverilta löysin kokonaisen ehjän samanlaisen sisustuksen eli otan tuosta luovuttajapenkistä nahat irti ja heitän tuohon omaan kiinni. Suoraan en voi penkkejä vaihtaa päikseen, kun omassa on 100% säädettävät (sähkö) muistilla ja nuo "uudet" on vain osittaisesti sähköllä säätyvät. Käytän vänkärin penkkiä luovuttajana niin tulee siistit reunanahat ja taidan vaihtaa pehmusteetkin samasta niin penkin ryhti paranee myös. Kuljettajan penkki kun kärsii aina eniten.

              Vieläkään ei ole oikein tottunut siihen, että vaikka auto seisonut hallissa useamman päivän niin edelleen normikorkeudessa...yleensä keula olisi ollut jo maassa tai jompikumpi kulma.

              Comment


              • #37
                Ledilisävalot on kyllä poikaa ja perin toimivia kamppeita, mutta itsellä tuli päädyttyä vielä xenoniin näissä pohjosissa olosuhteissa. Ledit ei tahdo oikein pysyä sulina, jos sataa vähänkään mitään.

                Toki pahemmassa tuiskussa ei lisäpitkistä juurikaan ole hyötyä.

                Comment


                  #38
                  Onko noissa Allroadin halogeeni valoissa samanlainen auto-leveling kuin xenon-valojen kanssa? Itsellä olisi yhdet allun halogeeni umpiot jotka suunnittelin kunnostavani, esim. tuo Tepon mainitsema projektori/xenon-sarja sisään. Omassa Allroadissani on alkuperäiset xenon-valot. Onko korkeudensäätö-moottorit samanlaiset? Tuleeko ohjauksien kanssa mitään ristiriitaa?

                  Comment


                    #39
                    Suosittelen maantielle ja yleislisäpitkäksi Lazer linear 18 elite:ä. Erittäin miellyttävä tasainen valo ja valokuvion korkeus soveltuu myös mäkisempään maastoon eli valaisee hyvin vastamäen. Valmistajan 5v, takuu. Ei muodosta heti keulan eteen ylikirkasta aluetta, kuten monet leditangot tekevät ja on siroutensa (pieni ulkonema keulasta) vuoksi helppo asentaa tärinättömäksi ja on melko huomaamaton. Radiohäiriöitä Lazerista ei tule. Parhaiten valoista saa tolkkua Jussinmäen valokuvista. Vuosi sitten lamppua sai BlackFridayna n.400€ hintaan. Jos autolla kolutaan pääasiassa mutkaisia sivuteitä, niin sitten kannattaa katsella enemmän levittäviä lamppuja.

                    Comment


                      #40
                      Noita valoja on erilaisia, itselläni on halogeenit auto-level toiminnolla eli käynnistettäessä valot "nii'aa" ja testaa itsensä. Ostin useamman parin hyllyyn vara-osiksi ja niissä ei tuota ominaisuutta ole. Mm valojen takakansi on erilainen eli ei sovi toisiinsa (tuo auto-level moottori on korkeampi). Tuon minun auton takakannet on huonossa kunnossa (kaikenmaailman reikiä yms.) niin olisin laittanut noista vara-osa lampuista ehjät tilalle ja ne ei mahdu. Auto-level umpion sähköliittimessä on kaikki nastat käytössä, tavallisessa puuttuu yksi karva. Auto herjaa heti jos tilalle laittaa normaalin umpion (auto-level herja mittaristossa). Kaiken tämän takia kunnostelin nuo alkuperäiset ja en ehtinyt vielä testata mitä tapahtuu jos heitän nuo 3" umpiot (xenonit) kiinni. On kyllä suunnitelmissa...

                      Uutta Tuulilasia lukiessa huomasin nämä https://www.lumise.fi/lisavalot/led-.../p/8020103006/ ja ajattelin tilata moiset. Kokemuksia noista on vielä hankala löytää, mutta speksit ainakin kuulostaa hyvältä.

                      Huomenna auto säädettäväksi (rengaskulmat) niin saa taas ajoon...

                      Comment


                        #41
                        Arska säädöissään rengaskulmistaan, ratti suorassa ja hyvin tuntuu kulkevan. Sain vaihdettua tuon kuskinpuolen penkinpäällysen. Suoraviivainen homma, vanha pois ja "uusi" tilalle. Toki testasin (mittailin), että lämmityksen vastukset antoivat jotain järkeviä lukemia ennen paikoilleen laittoa ja kokeilua niin ei tarvinnut itse kangasta poistaa ollenkaan vaan vaihdoin koko pakettina. Pesin samalla koko sisustuksen, poistin nukat yms. ja taas on kuin uusi, mutta pesun jälkeen tuo alcantara muuttui törkeän "pitäväksi". Jos farkuilla koettaa päästä kyytiin niin persaus takertuu kuin takiainen penkkiin kiinni. Ennen tuo oli sentään hiukan liukkaampi. Tavallaan hyvä ettei tuolissa heilu, mutta on tuo aika vaivalloista hivuttautua kyytiin (pitää persusta nostaa jos meinaa saada asennon suoraksi penkissä). Onko noille olemassa joku hoitoaine yms. joka hiukan avittaisi? Vai pitääkö ajella tuolla tuulipuvulla =)

                        Sattui sadepäivä kun ajelin säätöihin. Tuulilasin pyyhkimien koneisto oli mennyt melkoisen juntturaan tuon ~3kk seisonnan aikana. Hyvin vaivalloisesti liikkui, mutta onneksi notkistui hetken päästä. Ruiskuttelin rasvaa tuonne ja pitää nyt jossain välissä ottaa koneisto pois ja huoltaa paremmin.

                        Comment


                          #42
                          Alkuperäinen kirjoittaja Jari74 Näytä viesti
                          Tuulilasin pyyhkimien koneisto oli mennyt melkoisen juntturaan tuon ~3kk seisonnan aikana. Hyvin vaivalloisesti liikkui, mutta onneksi notkistui hetken päästä. Ruiskuttelin rasvaa tuonne ja pitää nyt jossain välissä ottaa koneisto pois ja huoltaa paremmin.
                          Jari74 , se menee jumiin siitä pyyhkijän varren akselista. Siellä korkkaa metalli helposti jos käyttää kuivana. Tyyppiongelma näissä. Itse havatisin uuden mekanismin asentamisen helpommaksi kun vanhan herkistelyn. Suosittelen ennen talven tuloa...

                          Comment


                            #43
                            Edellisestä C5:sta meni heti "uutena" 70tkm kohdalla vivusto juntturiin. AC erehtyi sanomaan että näitä on kyllä heillä varastossa, joten goodwilliksi se lopulta kääntyi. Ilmeisesti noissa on ollut valmistusvikoja.

                            Comment


                              #44
                              Aloin katsomaan noita kääntyviä peilejä miksi ne lopetti toimintansa. Purin nuo ja testasin moottorit peileissä ja ne toimivat normaalisti. Seuraavaksi mittasin tuleeko virtaa piuhoista ja ovat aivan mykät. Noille ei näytä olevan erilistä sulaketta ja kaikki muu autossa toimii. Pitää kaivaa virtakaaviot ja ihmetellä mikä on mennyt pimeäksi ja missä. Jos jollakulla vinkkejä niin kertokaa toki. Rele tuolle luultavasti on jossain päin autoa...

                              Toinen juttu mihin kaipaisin neuvoja on, että miten tuo takapään kattoverhoilu kannattaisi irroittaa, että saa tuon kattoantennin pois? Tuosta on mennyt se GPS puoli pimeäksi niin pitää laittaa uusi.

                              Comment


                                #45
                                Eikö se kattoantennin kiinnitys ole kontin sisävalon takana? Pelkän antennin vaihto ei muistaakseni tarvi kattopahvin purkua.

                                Comment


                                  #46
                                  Antennin saa irti, mutta sen piuhat on siellä takaluukun reunassa jossain kiinni niparilla eli en saa niitä irti ilman verhoilun raottamista. Sormilla juuri ja juuri tunnen sen nippusiteen, mutta siihen se jää. Sen verran jämäkkää tavaraa se lista ettei se oikein tunnu taipuvan.

                                  Peilien taipumattomuuden syyksi paljastui tuo J361 ohjausyksikkö/rele. Osanumero 4A0 907 440. Oisko kenelläkään ylimääräistä? Sijaitsee heti siinä ratin alla olevassa relehäkkyrässä paikoilla 11-12 (tuplakokoinen ja lukee isolla tuo J361). Ehjää saa tarjota.

                                  Comment


                                    #47
                                    Muistelin, että mulla pitäisi olla jostain vanhasta A6:sta läjä releitä yms. ja ihmeesti ne löytyivätkin vielä ja taas peilit rokkaa. Sain tuon antenninkin irti. Siitä valoluukusta tuota ei saa pois ainakaan ilman johtojen katkaisua. Johdot on lujasti kiinni autossa eli nippusiteellä sidottu ja sellaisessa muovisessa telineessä vielä liittimet nätisti. Lisäksi liittimet sen tyylisiä, että ne ei vetämällä suoraan irtoa toisistaan. Hiukan raottelin yläpään sivupaneeleja ja sain kammettua tuon paneelin pois edestä jolloin takapään kattoverhoilun välistä pääsi puuhastelemaan. On nuo tinksit julman lujassa, meinasi usko loppua.

                                    Comment


                                      #48
                                      Autoa kun purkaa niin aina löytyy jotain uusia boxeja. Noita peilejä tutkiessa löytyi Webasto Webcontrol 2 yksikkö ja sitä en ole vielä ehtinyt kokeilla (simmi puuttuu). Merkkivalot näyttäisi kuitenkin palavan eli jossain määrin hengissä ja nyt tuota antennia tutkiessa löytyi Jaeger 321130 boxi joka ohjaa vetokoukun rasian valoja. Tuo herättää kummastusta, kun autossa on kuitenkin orkkiskoukku ja johtosarjakin. Auton oma on jotenkin ohitettu, sillä kun Jaegerin ottaa pois niin autosta pimenee takapään vilkut ja sumari. Mainitsinkin jo tuosta kohtuu erikoisesta ratkaisusta aikoinaan (13-nap muutettu 7-napaiseksi) yms. Autossa ei toimi vaunun tunnistus jne. Täytyy nyt ottaa tuo suurennuslasin alle jossain vaiheessa ja tutkia mitä tuolla oikein on ja miksi. Purkki oli nätisti kätketty eli sillä sitä en viimeksi löytänyt. Nyt kun kaivelin tuon esille niin vasen takavilkku alkoi oireilemaan eli se ei aina toimi. Ilmeisesti joku liitos löyheni sillä purkkia/johtoja heiluttamalla vilkku palaa kuosiin.

                                      Auton kuitteja lukiessa huomasin, että tuonne on asennettu myös kiinteä akkulaturi Webaston asennuksen yhteydessä, sitä en ole vielä autosta löytänyt, mutta kyllä siellä sellainen on sillä piuhaan kytkettäessä nousee akun navoissa jännite. Keulaa purkiessa ei tullut ollenkaan ihmeteltyä tuon lokin piuhan kulkua (minne se menee ja mihin se haarautuu).

                                      Auton tuulilasin yläreunassa on liuta antenneja. Nekin löysin vasta nyt sillä ne on liimattu aivan yläreunaan piiloon. 2kpl on Webastolle eli tuolle kaukosäätimelle ja GSM boxille. 3:s näyttää olevan ulkoinen GPS antenni ja sitä ihmettelin tovin, otin tuon RNS-D:n pois ja sieltä kaukalosta kaivelemalla löytyi ulkoisen GPS antennin piuha ja pistoke. Nyt tutkailin johtosarjaa hiukan ja siellä oli muutamassa piuhassa rosvoliittimen jäljet eli ilmeisesti autossa on ollut korvaava soitin tuon hiukan vanhahtavan orkkiksen tilalla. Itsekin miettinyt tuon vaihtoa ja hyllyssä on uudempi RNS-E, mutta väärillä kehyksillä niin ei ole tullut laiteltua kiinni.

                                      Comment


                                        #49
                                        Jaegerin boksia on tullut vastaan orkkiskoukun kanssa muissakin malleissa. Niin siististi asennettuna, että voisi olla maahantuojankin tekosia. Taisi olla vielä niin, varustelistan mukaankin oli koukku asennettuna, mutta sähköt omalla boksilla. Meni hetki aikaa pelkän sulakkeen löytämiseen, oli niin hyvin kätketty.
                                        Viimeksi muokannut jipitkan; 5.10.2020, 13:34.

                                        Comment


                                          #50
                                          Olin yhteydessä Jaegeriin suoraan, kyselin kytkentäkaavioita yms. ja ystävällisesti laittelivat kaikki alkuperäiset materiaalit (ohjain, johtosarja ja vielä tuo rasiakin). Tuo tosiaan saattaa olla ihan maahantuojan tekosia. Tuohon saisi kätevästi päivityksen LED-valoille tyyliin vanha ohjain pois ja uusi LED versio tilalle ja muuta ei tarvita. Pitää harkita sillä mun toisessa kärryssä on LED valot ja ne ei oikein tahdo toimia erillisen Led mokkulankaan kanssa (joka laitetaan rasian ja kärryn kaapelin väliin).

                                          Eilen huomasin hiukan "maastossa" ajellessa, että etupää nitisee/natisee/napsuu isoissa joustoissa. Tuollahan ei ole mitään vanhaa vaan kaikki uutta eli olisiko jäänyt joku löysälle. Jätin nuo kiristämättä nosturilla ja kuhan sain auton renkailleen ja oikeaan korkoon niin kiristelin tukivarsia. Nyt aloin miettimään tulikohan kiristettyä kaikki sillä samaan aikaan kun puuhastelin tuon kanssa tuli muuta hässäkkää. Täytyy katsella nuo läpi. Normi asfaltilla yms. auto kulkee hiljaa ilman ylimääräisiä natinoita.

                                          Comment


                                            #51
                                            Vai olisko mennyt joku varsi vaan liian kireälle? Nuo pallonivelen mutterit varsinkin tulee itse vedettyä aina liian tiukkaan, josta varmaan seuraa toi kartioholkin jämähtäminen varteen.
                                            Alla b6/b7 varsien momentit, lienee käytettävissä valurautaisilla olka-akseleilla varustettuunkin.
                                            Click image for larger version

Name:	Screenshot_20201006_110523.jpg
Views:	1909
Size:	63,8 Kt
ID:	1900865

                                            Comment


                                            • #52
                                              No sen kartionhan ei kuulukaan liikkua mihinkään olkavarressa, vai ymmärsinkö jotenkin väärin tämän?

                                              Comment


                                                #53
                                                Niin, sitä lujempaa se holkki kai jämähtää pallonivelen tappiin mitä tiukempaan sen kirii. Tai sitten nuo vaan haluaa aina pariutua yhdeksi puuksi.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Kyllä ne kaksi metallia vaan haluaa pariutua. Ei kiristyksestä kiinni.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Kyllä saisi miehin kierittää höyhenissä ja öljyssä ja laittaa nurkkaan häpeämään. Yläpään tukivarret oli periaatteessa irti eli ei ihme, että natisi/nitisi. Kävin koko paletin läpi ja nyt on hiljainen...

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Tein tuossa ~1300km reissun, kun kävin hakemassa peräkärryn eteläsuomesta. Auto toimi moitteetta, mitä nyt kulutti polttoainetta tolkuttoman paljon. Paluumatkalla toki kärry perässä, mutta keskikulutus koko reissulle ~13l/100km. Tuosta huomaa, kuinka vanhanaikaista tekniikkaa tuo on. Ei tuolla matkallakaan pääse alle 10l vaikka ei olisi kärryä/kuormaa. Hiukan hirvittää, kun jo tottunut huomattavasti pienempiin lukemiin ja tankilla on tarvinnut käydä kuin kerran kuussa. Nyt sai 400km välein käydä tankkaamassa tankin täyteen =( Joku sanonut, että softaus auttaa ja RS4:nkin meni paljon pienemmällä (siististi ajaen). En muista yhtään, mitä ~15v sitten omistamani A6 bi-turbo vei, mutta ei muistaakseni noin paljoa.

                                                      Peilien kanssa kävi vahinko. Oli auto parkissa ja peilit auton sivulla kiinni. Kaveri luuli, että olin taivuttanut ne manuaalisesti ja väänsi ne "suoraan". Apukuskin lasi asettui oikealle paikalleen kun taittoi peilit auki ja kiinni nappulasta, mutta kuskinpeili taipuu liikaa auki eli jokin ei ole kohdallaan. Onko kenelläkään neuvoa miten tuon saa tolkulleen?

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Viemällä merkkarille korjattavaksi ja antaa laskun kaverille?

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          No voisihan noinkin tehdä, mutta vahinkoja sattuu. Pitää purkaa tuo ja katsoa mikä siellä mättää. Google antoikin kohtuu hyvin vinkkejä mikä tuolla voisi olla vialla. Samalla puran nuo ovien pahvit yms. Entinen omistaja on lisäeristänyt tuon auton kokonaan, mutta kokoamisvaiheessa ollut hieman huolimaton eli oven kahvat toimii hiukan heikosti. Kuskinpuolen sisäkahva aukaisee oven vasta aivan tapissaan (yläasennossa) ja apukuskinpuolen oven ulkopuolen kahva toimii samalla lailla eli kahva pitää nostaa aivan ylös. Itse olen tehnyt saman mokan aikoinaan eli ovia purkaessa/kootessa on ne vaijerit jääneet hiukan kanittamaan niin nuo ovet toimii juuri noin. Ihmettelinkin aikoinaan miksi tuo on noin hiljainen (kokemuksia useasta C5 A6:sta ja tuo on hiljaisempi) ja lisäeristys paljastui autoa purkaessa/tutkiessa. Ovia en toki ole vielä avannut, mutta uskoisin sielläkin eristyksen olevan. Pahvit on käytetty irti sillä "puupaneelit" on teipattu hiilikuituteipillä (siististi tehty).

                                                          Niin ja löysin uuden viankin. Kuskin ovesta ei toimi kuskinpuolen takaikkunan nosto. Se menee kyllä alas, mutta ei nouse. Takaovesta ikkuna kyllä toimii moitteetta eli pitää kokeilla toisella kytkimellä.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Niissä kahvojen tangoissahan on myös säätö. Ei ne mihinkään välttämättä kanita kiinni. Kesällä yhtä kahvaa juur C5:sta säädin lähemmäksi samalla kun ikkunahissin liukupaloja vaihdoin. Siitä tuli kuin uusi.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Korjasin tuon peilin. Oli se ohjuritappi lukittunut "sisään". Tuon sai onneksi painettua ulos takapuolelta ja puhdistin/rasvasin tuon hyvin. Samalla vaihdoin nuo kovettuneet vaseliinit yms. molemmista peileistä ja taas rokkaa hienosti. Ei kovin suuri homma tehdä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X