Muistaakseni uusi turbiini oli alle 400 euroa JN Tradingilla. Öljyistähän tuo 5HP19 on melko tarkka, ZF Lifeguard 5 tai Mobil LT71141 on suositeltavia öljyjä. On kai noissa käytetty BG:n, Febin, Fuchsin ja Valvolinen öljyjäkin. Comman öljyt kannattaa jättää suosiolla Motonetin hyllyyn.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
C5 Allroad BiT kunnostus
Collapse
X
-
Tosiaan tuli jo hintatietoja ja ~400€ tuo suunnilleen maksaa, ei paha. Taas ketuttaa etten tehnyt tuota samalla kun laatikko/kone irti. Taas sitä oppii, että jos otat jotain auki niin tee kaikki mahdollinen samaan aikaan. En paneutunut yhtään tuon laatikon ja koneen irroittamiseen koneen ollessa paikoillaan, mutta ilmeisesti tehtävissä oleva homma vai olisiko (taas) parempi repäistä koko paketti lattialle? Vaihdan tuon startin samalla, se ei ole temppuillut kertaakaan tuon yhden episodin jälkeen, mutta sen joutuu muutoinkin ottamaan nyt pois. Taidan laittaa auton "jäihin" kuhan pääsen kotia asti ja kesällä sitten ottaa työn alle. Menossa on yksi toinen projekti niin en kehtaisi tätä levittää hallille taas. Mainitsin, että minulla on kokonainen toinen vaihdelaatikko varastossa ja voisin kunnostaa siitä tuon turbiinin, mutta tavallaan kiinnostaa tietää mikä tuossa kiinni olevassa on oikein vikana (ellei öljyjenvaihto korjaa ongelmaa). Voisihan sitä huollattaa nuo molemmat ja myydä sitten ylimääräinen pois.
Ihmettelen tuon auton pientä kulutusta varsinkin kun kierrokset on mitä on. Nyt tänne Siilinjärvelle ajaessa meni ~8,9l/100km ja tuossa on Helsingin kaupunkiajoa mukana (ei paljoa, mutta kuitenkin). Auton oma mittari näyttää 9.4l/100km ja tosiaan tuo aikaisempi lukema on laskettu kilometrien ja tankatessa menneen määrän mukaan.
Ihan toinen juttu, eilen yöllä ajaessa huomasin, että nuo kuorma-autot kulkee melko railakkaasti. Yksikin täysperävaunullinen paahtoi ihan heittämällä ohi vaikka ajoin 93km/h ohituskaistalla GPS:n mukaan (en ihan huippuja ajanut tuon turbiinin takia) Leppävirran kohdalla Kuopion suuntaan. Nopeusrajoitus laski 80km/h ja tuo vain paahtoi menoaan. Sain vasta Kuopion motarilla kiinni ja piti ihan ajaa perässä ja katsoa nopeus ja reipasta satasta ajoi. Kaikki rekkarit aivat umpijäässä eli ei pelännyt tolppia ilmeisesti. Ihan uusi Scania veturina...tai uudelta näytti, noita en oikein tunne.
Comment
-
Lukeeko täällä tätä ketjua mahdollisesti useampikin Allroad kuljettaja? Nyt alkaa kyllä tuntua, että nuo kierrokset on tässä mallissa korkeammat sillä ainakin 2:ssa 2.7t Allroad mallissa on nyt ihan samat kierrokset ja toisessa on myös tehty turbiiniremontti hiljattain eli satasen vauhdissa noita kiekkoja on ~2600 ja risat.
Allroad laatikko tuntee koodit EYJ, EYK ja FXL
Normi malli FAM,FEJ,FAU,FAX,FBD,FLV ja FUL
Eli laatikko on eri (ainakin koodin mukaan), vielä kun löytäisi nuo välitykset jostainViimeksi muokannut Jari74; 23.12.2021, 16:12.
Comment
-
Siinä Allroad 4B A6:en neliveto välityksiä.
Comment
-
-
Hyvää Joulua kaikille =)
Harrastin matematiikkaa ja laskeskelin teoreettiset nopeudet noilla tiedoilla/suhteilla. Lähtöarvoina nuo taulukot ja rengaskoko 225/55/17:
80km/h = 1990rpm
100km/h = 2489rpm
Omat arvot oli (noin):
80km/h = 2150rpm
100km/h = 2650rpm
ja noi on tosiaan katsottu Torque OBD mokkulalla ja GPS nopeudella silmämääräisesti eli virhemarginaali on 5-6% luokkaa. Pelkästään renkaiden vierintäkehän pienellä muutoksella nuo saisi aikalailla kohdalleen eli uskoisin, että laatikko toimii kuten pitääkin. Allroad on tehty hankalempaan maastoon ja vetopainokin omassa on 2300kg (tämäkin tuntuu vaihtelevan suuresti) eli en yhtään ihmettele tiheämpää vaihteistokompinaatiota. Ei taitaisi jaksaa vetää parin tonnin kuormaa vitosella enää jos kiekat alle 2t...
- 1 like
Comment
-
Joulusta selvitty ja pääsin hallille logittelemaan laatikkoa. Ei tosiaan mitään vikakoodeja ja VCDS:llä kävin tarkistamassa ajamalla, että TC lukittuu oikein ja moitteetta. Tuon lukittumista ei Allroadissa huomaa, kierrokset saattaa ehkä laskea ~100rpm tai sitten ei (ajaessa ei oikein saanut tuota varmasti todettua ja en ottanut logeja ylös), pääasia oli, että TC lukittuu ja kaikki toimii. Kulutuksesta vielä, että Siilinjärveltä Pudasjärvelle 4:n henkilön ja auto pakattuna äärimmilleen kuormalla kulutus oli 9,2l (tankaten mitattuna).
Muita huomioita, auto ei enää suostu vaihtamaan automaattiasennossa ratin namiskuukkeleista pienemmälle. Tämä on joku koodausjuttu, mutta en nyt löydä sitä mistään. Ennen tuo onnistui oikein hyvin, muistaako joku miten tuo meni? Tuo ominaisuus hävisi, kun kokeilin vaihtaa modernista tilasta vanhanaikaiseen (traditional). Toinen juttu minkä huomasin autoa nosturilla katsellessa on, että kuskinpuoleinen jarrulevy on puoliksi ruosteessa. Ne toki oli tuon 5-6kk seisomisen jälkeen kaikki pintaruosteessa, mutta jostain syystä palat ja levy ei ole ihan linjassaan vaan tuo levy on vieläkin puoliksi ruosteessa toiselta puolelta vaikka juuri ajelin ~1300km lenkin. Kävin antamassa "runtua" jarruille oikein urakalla jos vaikka nuo ABS:t ja EPS saisi rynkytyksellään palat "loksahtamaan" kohdalleen ja pientä apua tuosta olikin, mutta ei kokonaan puhdistunut. Mainitaan, että palat ja levyt on uudet. Pitää ottaa satula pois ja katsoa onko tuo jo kulunut niin ettei palat ja levy asetu kohdalleen. Tokihan tuo pala kuluu jossain vaiheessa niin että ottaa koko alaltaan kiinni. Vuotoja autossa ei ole, tuli tarkasteltua niitä huolella, paitsi molempien turbojen öljyn paluuletkun juurella oli pieni öljytippa eli jostain hikoilee. Näitä on mahdoton (ainakin melkein) saada täysin tiiviiksi. Pitää seurata asiaa.
Mainitsin tuossa vuodot, kyllä tuo jostain vuotaa nimittäin pakoputkesta. Kuuntelin jo tuossa reissun aikana, kuinka kattien ja loppuputkiston välinen liitos vuotaa. Siellä on sellaiset putkiliitokset (holkkiliitos). Nuo on ilmeisesti "kertakäyttöiset" sillä en saa niitä mitenkään 100% tiiviiksi. Laitoin tahnat yms. mömmöt, mutta tuo itse liitosputken metalli on mennyt niin "meltoksi", että se vetää itsensä "ruttuun" kun yrittää kiristää. Otin nuo kokonaan pois, suoristelin ja koetin saada niitä ulko- ja sisäkehiä liukumaan toistensa suhteen (ne reunat on hinkanneet melkoiset rannut ja tarraa niihin). Hiukan parempi nyt, mutta vuotaa edelleen. Täytyy hakea uudet ja kenties hiukan parempilaatuiset. Tuo oli aikoinaan tiivis, mutta ilmeisesti ne otti itseensä kun niitä irroiteltiin Miltek:iä kokeillessa ja taas vakioputken takaisinlaiton yhteydessä ja onhan nuo jo melko vanhat (saattaa olla jopa alkuperäiset). Jos innostuisi niin voisihan tuohon laittaa V-pantaholkit. Katit yms. saa nyt autosta helposti pois niin ei olisi edes iso homma.
- 1 like
Comment
-
Hiukan erikoista, sillä kaikenjärjen mukaan tuo sinun auto pitäisi viedä vähemmän sillä matkavauhdissa kierrokset aika paljon alemmat. Katselin eilen varastossa tuota varaosalaatikkoa ja ajattelin laittaa tuon turbiinin kunnostukseen. Onpahan varuilta. Kesällä voisi taas riipaista paketin keulilta pois ja vaihtaa. Samalla vaihdan nuo vaihdelaatikon/koneen/apurungon yms. kumit. Hiukan mietin noita jo aikaisemmin, mutta ei tullut vaihdettua. Onpahan sitten nekin laitettu. Seuraan tosiaan tuota turbojen öljyvuotoa ja samalla sitten saa niitäkin ihmeteltyä paremmin. Pitää vielä muutama kuorma tuolla vetäistä ja laitan tuon sitten varastoon. Otan tuon toisen projektin (A3) ajoon. Alkaa olla siinä vaiheessa, että voisi sitäkin liikutella. Tästä ei ole mitään projektikertomusta yms. mutta lyhyesti sanottakoon, että ostin ~vuosi sitten A3 P8 2.0 Tiptronic laitteen rikkinäisenä. Vähän ajettu, mutta huonosti pidetty mm. autoon ei koskaan vaihdettu jakohihnaa sillä eletty siinä luulossa, että se on ketjulla (sitä se onkin, mutta tässä on molemmat), laatikko rikki ja paljon muuta. Nyt auto on kaikinpuolin ehjä, pientä maalausta vaille. Jossain vaiheessa voisi pikku tarinan tuosta tehdä...
- 1 like
Comment
-
Pelkkä moottorin kierroslukuhan ei kerro esim. hyötysuhteesta yhtään mitään. Alkaa olemaan sen verran vanhaa ja sen verran paljon ajettua kalustoa että yksilöerot voimalinjassa maffin ja pakoputkenpään välissä ja kaikissa mahan alla pyörivissä osissa vastuksineen tekee jo helposti kymmeniä prosentteja eroa kulutukseen. Tämä kaiken yksinkertaisimmin huomattavissa kun samaan autoon tekee jonkun ison huollon ja polttoaineen kulutus putoaa vaikkapa litralla vaikka välitykset tietenkään ei uusilla suodattimilla ja antureilla muutu.
Comment
-
Maf mainittu ja siitä tuli mieleen, että myös se on uusi. Hommasin vuosikausia sitten jo uuden 2.7t ympäristöön ja Risaan se ei käynyt, mutta tuohon meni. Ei entisessä vikaa ollut, mutta tuli vaihdettua, kun hyllyssä oli. Pääsi unohtumaan kokonaan...
Jeps vanhoja vehkeitä ja kaikki tuntuu olevan omia yksilöitään. Ilmajousituksesta vielä, tuossa on nyt pussit ja iskarit Arnott:n tekeleitä. Mukavin asento on ykkönen eli silloin kun alusta matalimmillaan. Käy järkeen sillä silloin pussit on "löysimmillään". Mitä ylemmäs nostaa niin sitä kovempi alusta ja tuon tuntee käytännössäkin. En muista miten alkuperäinen käyttäytyi, mutta ohjekirjassa tuo alin on nimetty "Sport" tasoksi jostain kumman syystä. Melko pehmyt ainakin tuo Arnott setuppi. Oma suosikki sillä kyyti on mukavaa. Onko jollakulla muita kokemuksia? Mietin, että onko alkuperäisissä iskareissa joku progressio missä alempana iskarit jäykistää jousitusta?
Comment
-
Meillä orkkisalustalla käyttäytyy samoin. Mitä ylemmäs nostaa, sen jäykemmäksi menee. Iskarin alapäässä on jousen ilmanpaineella säädettävä kuristin venttiili. Mitä kovempi ilmanpaine, sen hitaammin neste virtaa ja vaimennus on kovempi.
Ilma-alustaketjussa oli ajatuksia siitä, miten tuon saisi kiinteäksi ja säädettyä haluamakseen. Nythän toiminta on vähän nurinkurinen. Ymmärinköhän ihan väärin, vai oliko okkim askartelemassa rautaa tuohon liittyen?
Comment
-
Itselläni ei ole tarvetta "lukita" tuota. Oikein mukava ajaa, hiljaista ja pehmyttä kyytiä =) Kovalla alustalla olevia autoja on kyllä tallissa jos niikseen tulee...
Hyllyssä ollut jo pitkään vuosimallin 2009 RNS-E laite jonka kehys ei tietenkään tuohon C5:een käy. Nyt satuin täältä myyntipalstalta löytämään orkkis RNS-E:n oikealla kehyksellä. Tähän ei ollut lukituksen avauskoodia, mutta se ei itseäni haittaa sillä otin tuosta vain etukehyksen ja vaihdoin uudempaan. Aivan 100% Plug&Play. Nyt menee paikoilleen, vielä puuttuu TCM ohitus (Can väylä ei toimi) ja pitää se askarrella kohdilleen. Hyvin tuo muutti näkymää hiukan modernimpaan. Täytyy vielä laittaa/hankkia tuo Bluetooth yhteys niin kelpaa. Nuo ei enää onneksi paljoa maksa sillä melko vanhaa tekniikkaa.
- 1 like
Comment
-
Liian aikaisin pääsin sanomaan, että tuo RNS-E upgrade meni plug&play. Ongelmat alkoivat heti kun sain Can väylän kiinni. Alkoi melkoinen humina kaiuttimista ja vikakoodeja tuli väärästä koodauksesta ja mykistä etukajareista. Tätä ei tarvinnut ihmetellä oikeastaan yhtään, sillä arvasin että tuo Kufatec:n kaapelisetti on taas väärä.Ostin aikoinaan Risaan myös tuon ja silloin oli ihan sama ongelma. Adapteri jonka ostin tuohon oli 9DV, kun piti olla 8RY. Tuosta 9DV:stä puuttuu mm. kokonaan etukajareiden line out liitännät ja mitä tärkeintä niin Bose Pin (B7). Tuo on maakontakti joka ilmoittaa RNS-E:lle, että systeemissä on Bose kiinni ja tuo aiheuttaa sen virhekoodin ja myös huminan kajareihin.
Purin tuon quadlock liittimen ja tein itse puuttuvat piuhat, liittimiä oli omasta takaa ja nyt homma toimii niin kuin pitää. Vikakooditkin katosi. Taisin mainita, että tämä RNS-E on niin sanottua "Gen 2" mallia ja hiukan mietitytti mahtaako auto hyväksyä A6 4B koodauksen. Tätä gen 2 mallia ei ole koskaan autoon saanut ja joskus tuo koodaus ei mene läpi ja RNS-E ei sammu "kunnolla" eli kuluttaa paljon virtaa. Gen1:ssä ei tätä ongelmaa ole. Risassa oli aikoinaan pre-can systeemi eli siinä ei toiminut puoletkaan noista toiminnoista eli oli pakko laittaa se cangateway väliin. Nyt ei onneksi tarvinnut kikkailla sillä tässä viimeisessä A6 4B mallissa on jo hiukan modernimpi can väylä. Ratti toimii (multi), näytössä näkyy kanavat ja navin datakin toimii moitteetta FIS näytössä.
- 1 like
Comment
-
Auto toiminut moitteetta ja nyt hiihtolomien aikaan tuli tehtyä taas pidempi reissu ja suksiboxi katolla. Tuo muuten lisäsi kulutusta 1-2l/100km, tosin kuormaakin oli nyt kyydissä reilusti. Tuli ajettua Kuopion suunnalla kunnon miinaan eli reikään tiessä. Vasemman puolen renkaat meni yli jumalattoman pamauksen kanssa ja pelkäsin, että nyt hajosi satavarmasti jotain. Mitään ei löytynyt, mutta parina seuraavana yönä vasen takapuoli laskeutui yön aikana muutaman sentin. Tuo tuntuu korjaantuneen nyt itsestään eli ei ole nyt vajonnut. En ehtinyt tuota tutkia sen enempää. Toinen vika mikä on vieläkin on, että tuli kiihdytettyä täydellä kaasulla risteyksessä matkan aikana ja ilmeisesti joku ahtoletkuista antoi periksi sillä paineiden noustessa kuuluu suhina sisälle asti. Pitää ottaa tuo nosturille ja ihmetellä. Nyt ei ole taas tiedossa autolle sen ihmeempää käyttöä niin joutaa laittaa varastoon ja tutkia rauhassa. Vaikka tuo vuotaa nyt jostain niin paineet kyllä nousee hyvin eli kulkupuoleen tuo ei vaikuta huomattavasti,
Ennen hiihtolomaa tuli käytettyä auto katsastuksessa, ei siinä sen kummempaa, läpi meni huomautuksitta. Tuli katseltua moottorin alapuoli taas tarkemmin ja nyt ei ollut minkäänlaisia vuotoja havaittavissa missään eli kaikki paikat kuivina ja siisteinä. Saapa nähdä kuinka kauan pysyy moisena. Näiden pitäminen tiiviinä on harrastamista jo itsessään.
- 1 like
Comment
-
Allroad on nyt toiminut vetojuhtana koko kevään ja kesän. Tainnut olla joku traileri/kärry perässä koko ajan. Monenlaista rakennusprojektia menossa niin tullut rahdattua tuolla tavaraa. Auto toiminut moitteetta, tosin nyt on tullut pari pikkuvikaa. Ensimmäinen on, että auto kadottaa nopeustiedon mittaristolla aina välillä, mutta vain tietyllä nopeudella eli jos ajaa mittariston mukaan ~105km/h niin nopeustieto pätkii ja tämä näkyy mittaristossa nopeusmittarin neulan heilumisena ja vakkarin pätkimisenä (jos päällä). Tätä ei tapahdu korkeammilla tai matalemmilla nopeuksilla. Vaihdoin vaihdelaatikon kyljessä olevan anturin moottori/vaihdelaatikko rempan yhteydessä, pitää tutkia tuota kuhan joutaa. Nyt kärry perässä ei ole tullut ajettua noin "kovaa" niin asia hiukan unohtunutkin...
Toinen "vika" tuli viime viikolla. Tai no nyt selvisi, ettei vika olekaan autossa vaan peräkärryn sähköissä. Kun painaa jarrua niin usein syttyy ABS, ESB ja ilmajousituksen vikavalo. Tämähän on tuttu vika eli normaalisti tuon aiheuttaa jarruvalon kytkimen viallinen toiminta eli ei mikään maata kaatava vika tai edes kallis. No satuin sitten ajamaan ilman kärryä pikku mutkan ja vikaa ei tullutkaan esiin ollenkaan ja tätä ihmetellessä kytkin kärryn perään niin vika palasi. Pitää tutkiskella nuo pistokkeet yms. Saattaa olla vettä väärissä paikoissa sillä viime aikoina on tullut ajetua paljon kärryn kanssa vesisateessa.
Tuon auton ilmajousitus ja vetokyky on osoittautunut erittäin käteväksi. Kävin hakemassa tuolla metsästä metsäkärrynkin kohtuu raskaalla kuormalla, kun traktori hajosi ja piti saada vehkeet metsästä pois (hinasin sen traktorinkin toki erikseen ensin pois tieltä). Ei tehnyt edes tiukkaa. Mainitaan, että ei se maasto mitään erityisen haastavaa ollut, mutta en kuitenkaan esim. Urssilla olisi lähtenyt kokeilemaan...
Comment
-
Mitä tuolla omalla allulla olen ajanut oikeasti haastavia hiekkakangasteitä, niin ei tuota ongelmia. Automaatti kun on, helpottaa kyllä kaikkea suorittamista.
Kuorman vetäminen tyttären muutossa kuomukärryn kanssa maantiellä oli helppoa. Toisekseen oikein nauratti, ei käytännössä mitään eroa kulutuksessa oli kärryä perässä tai ei. Auton oma keskikulutusmittari näyttää nyt 12.9ltr/100km lukemia.
Palaan vielä aikaisemmin kirjoittamiisi välityksiin. V8 mittarinopeuden ollessa 100km/h, kierrokset 2000rpm, tottakai vitosella. Laatikko tuntee koodi FXL.
Comment
Comment