Terve kaikille
Viime kesänä vaihdoin viisi vuotta minulla olleen luottokulkineeni 3b passatin, otsikon mukaiseen audiin. Etuvedolla talviset ajot Lapissa ja muualla Pohjois-Suomessa alkoivat tympiä, joten nelivetohan se piti hankkia ja manuaalina tietysti. 1.8t Passatista oli helppo siirtyä tfsi:n ja a4:n pariin - ovathan ne melko samanlaisia alustaltaan ja moottoriltaan.
06 vuosimallin a4 on kerryttänyt kilometrejä jo 330 000 km ja se näkyy paljon enemmän, kuin saman verran ajetussa passatissa, liekkö jotain laadun heikkenemistä havaittavissa... Etelässä aikansa viettänyt hieman huonolla pidolla olleessa autossa on ruostetta varsin paljon, varsinkin peräpäässä pyöränkoteloissa, apurungossa ja sen yläpuolella. Yksi tämän kesän tavoitteista on poistaa ruosteet, jotta muuten hyvä auto saisi lisää elin aikaa. Kilometreistä johtuen myös turbo on tullut tiensä päähän ja välystä oli joka suunnassa paljon, minkä huomasin talvella kun tein uuden downpipen. Muuta huonosta pidosta viittaavaa oli aivan hirveässä kunnossa ollut sisusta, joka paikassa likaa ja tupakka haisi, näistä pääsi eroon totaalisella siivoamisella onneksi. Kuskin penkki meni myös vaihtoon kankaan puhki kulumisen vuoksi ja täytteetkin olivat melko lässähtäneet.
Viime kesänä tein vähän laajemman ennakoivan remontin pääasiassa moottorin puolelle. Vaihdoin nokkien välisen jakoketjun ja kiristäjän, polttoainepumpun paininkupin, sekä vesipumpun, jota edellinen omistaja ei ollut vaihtanut jakohihnan vaihdon yhteydessä. Moottorista paljastui ikävä yllätys ketjua vaihdettaessa - nokka-akselit olivat melko naarmuilla, eli olisikohan paininkuppi joskus mennyt puhki? No pistin vanhoilla nokka-akseleilla kasaan ja ajan niin pitkään kunnes hajoavat, ölynpaineet mittasin ja olivat yläraja-arvoissa niin tyhjäkäynnillä, kuin kierroksillakin, joten ainakaan öljypumppu ei ole ottanut itseensä. Saman isomman huollon yhteydessä vaihdoin kaikki voimansiirron tukikumit ja "snub mount" ja perän kiinneiksi valikoituivat polyuretaaniset.
Varusteita ei hirveästi ole, mutta onneksi s-line sisusta, sekä alusta, mutta harmillisesti ulkopuoli on jätetty vakioksi, mutta sen voi muuttaa myöhemmin, kunhan tärkeämmät asiat saadaan kuntoon.
Lähiaikoina tapahtuvaa:
- Ruosteongelman poisto
- tasapainoakselien poisto - samalla ajattelin vaihtaa alakerran laakerit ja öljysihdin
- turbo
- apurungon ja peräpään puslien vaihto
- konepelti pitäisi maalata - joku maalannut aikaisemmin tökerösti ja vielä päällä nisti naarmutti maalit pois etureunasta varastaessaan lisävalot.
- alkuperäisen s-line alustan vaihto
Viime kesänä vaihdoin viisi vuotta minulla olleen luottokulkineeni 3b passatin, otsikon mukaiseen audiin. Etuvedolla talviset ajot Lapissa ja muualla Pohjois-Suomessa alkoivat tympiä, joten nelivetohan se piti hankkia ja manuaalina tietysti. 1.8t Passatista oli helppo siirtyä tfsi:n ja a4:n pariin - ovathan ne melko samanlaisia alustaltaan ja moottoriltaan.
06 vuosimallin a4 on kerryttänyt kilometrejä jo 330 000 km ja se näkyy paljon enemmän, kuin saman verran ajetussa passatissa, liekkö jotain laadun heikkenemistä havaittavissa... Etelässä aikansa viettänyt hieman huonolla pidolla olleessa autossa on ruostetta varsin paljon, varsinkin peräpäässä pyöränkoteloissa, apurungossa ja sen yläpuolella. Yksi tämän kesän tavoitteista on poistaa ruosteet, jotta muuten hyvä auto saisi lisää elin aikaa. Kilometreistä johtuen myös turbo on tullut tiensä päähän ja välystä oli joka suunnassa paljon, minkä huomasin talvella kun tein uuden downpipen. Muuta huonosta pidosta viittaavaa oli aivan hirveässä kunnossa ollut sisusta, joka paikassa likaa ja tupakka haisi, näistä pääsi eroon totaalisella siivoamisella onneksi. Kuskin penkki meni myös vaihtoon kankaan puhki kulumisen vuoksi ja täytteetkin olivat melko lässähtäneet.
Viime kesänä tein vähän laajemman ennakoivan remontin pääasiassa moottorin puolelle. Vaihdoin nokkien välisen jakoketjun ja kiristäjän, polttoainepumpun paininkupin, sekä vesipumpun, jota edellinen omistaja ei ollut vaihtanut jakohihnan vaihdon yhteydessä. Moottorista paljastui ikävä yllätys ketjua vaihdettaessa - nokka-akselit olivat melko naarmuilla, eli olisikohan paininkuppi joskus mennyt puhki? No pistin vanhoilla nokka-akseleilla kasaan ja ajan niin pitkään kunnes hajoavat, ölynpaineet mittasin ja olivat yläraja-arvoissa niin tyhjäkäynnillä, kuin kierroksillakin, joten ainakaan öljypumppu ei ole ottanut itseensä. Saman isomman huollon yhteydessä vaihdoin kaikki voimansiirron tukikumit ja "snub mount" ja perän kiinneiksi valikoituivat polyuretaaniset.
Varusteita ei hirveästi ole, mutta onneksi s-line sisusta, sekä alusta, mutta harmillisesti ulkopuoli on jätetty vakioksi, mutta sen voi muuttaa myöhemmin, kunhan tärkeämmät asiat saadaan kuntoon.
Lähiaikoina tapahtuvaa:
- Ruosteongelman poisto
- tasapainoakselien poisto - samalla ajattelin vaihtaa alakerran laakerit ja öljysihdin
- turbo
- apurungon ja peräpään puslien vaihto
- konepelti pitäisi maalata - joku maalannut aikaisemmin tökerösti ja vielä päällä nisti naarmutti maalit pois etureunasta varastaessaan lisävalot.
- alkuperäisen s-line alustan vaihto
Comment