Tuli talo ostettua, taas tallipaikka lötkölle. Palautuu tämäkin kiesi aktiivisempaan käyttöön. Lie lötkökanta edelleen kaventunut tässä parin kolmen vuoden aikana. Lisää raporttia tulossa, hyvä täältä lukea omia seikkailuja, kun ei enää muista :D
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
typ44 "Ryöstölötkö" 2.0 sedan
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
-
Kyllä talven yli ja pitempään nurmikolla seisottaminen tekee autolle huonoa. Jarrut oli jumissa, mutta saatiin auto liikkeelle pikku hiljaa. Lähti kuin palmun alta käyntiin, kun virtaa vain annettiin.
50km siirto korjauspaikalle/katsastukseen joka aamulla olisi, oli jännittävä seikkailu iltamyöhään kun pimeäkin jo oli. Jarrut jumi edelleen pahasti kun tuntui että vaihteen vaihdon välillä vaihti hyytyi. Tankille mennessä kokeilin etuvanteita ja kuumat ne oli. Muutaman rajun jarrutuksen jälkeen ne kuitenkin aukesivat
ja eivät enää kuumuneet. Jarrutehokin saapui.
Katsastuksessa löydettiin vikalistalle jumivat etujarrut, mutta jarrutehot oli ok. Pakoputkikin vuosi nyt joten ei mittaustulosta päästöistä saatu. Pissapojan säiliö vuotaa solkenaan, oli haljennut varmaan talvella.
Tänään pääsin jarruja availemaan, miten tuo pölysuoja on noin? Väärin asennettu vai väärä osa? Jarrut putsailin ja herkistelin työntämällä sylinteriä edestakaisin, tuntui että alkoi aukeamaan jo toinen puoli.
Tuntuu että katsastusaamulla jarrut oli ekana jäykät/tehottomat ja sitten hetken päästä alkoi pelaamaan paremmin, mutta jäivät laahaamaan. Tuntuu että jarrutehostin alkaa pelaamaan vasta hetken ajelun jälkeen.
Öljypohjan tiiviste ja hammastankokin vuotaa. Tuo vuotava hammastanko onkin hankalin/kallein korjattava asia tässä. Autodokilta sais korjattuja vähän päälle parin sadan, vanha pitäisi lähettää pantin takaisin saantia vastaan… tylsä hommaViimeksi muokannut Audiowille; 13.8.2023, 23:55.
Comment
-
Talveen saakka veljeltä lainaan saatu 200d w124 on kyllä kanssa ihana auto. Saapi rauhassa lötköä laitella, kun on käyttissii. Satkun Hammastanko vuosi reippaasti kun ainetta oli max-merkissä, nyt vuoto asettunut ja ainettakin on jäljellä. Eli pienempi paine -> hitaampi vuoto(?).
Piruillessani päädyin satulan korjaussarjoihin vaikka ei kunnostetut satulatkaan olisi olleet kuin 80€/kpl.
Liitteenä kuva märsystä ja virallisesti VW/Audi jarrumännän irroitustyökalusta :D
Comment
-
Kyllä meni komedian puolelle tuo jarruremontti. Kuten sanottua, en ensin hankkinut uusia etusatuloita vaan satuloiden korjaussarjat eli tiivisteet, pölysuojat liukutappien kumeimeen sekä uudet jarrumännät. Mutta ei sitä pirun pöysuojaa saanu laitettua siten, että se olisi siellä juuri oikein tekemässä työtään - tuli testattua ihan useampi ilta. Tilasin uudet satulat ja eipä pitkään mennyt kun olikin paketti kasassa ilmatuin jarruin.
Peräpäätä tunkkailin niin pa-vuotoa ilmeni tankin suunnalta, kun perä ilmassa autoa käynnistelin, mutta vuoto loppui n. desin jälkeen. Silmämääräisesti ei näkynyt mistä vuotaa. Täytyy seurata tilannetta, normaalisti seistessään ei vuoda, ajaessa ei huomaa, että vuotaisi
Pesunestesäiliö on ehjä, vuoti ajovaloille johtavan pumpun alta, siinä ei ollut mitään tiivistettäkään vaan pumppu istui reiässä. Ajovalopesurin pumpun poistoputki olikin jo entuudestaan ruuvilla tukittu -> pumppu pois ja reikä säiliöstä tukkoon.
Purkumittaristo tuli laitettua, joka pelaa paljon paremmin, vai digikello on mykkä. Nyt voi vanhalla mittarilla kokeilla printatun piirilevyn uunitusta
Kyllä on multaa, sontaa ja kukkaakin kasvoi konepellin alla, sieltähän löytyi akun etupuolelta jopa reikä vedenpoistumista varten. Jalkatilat olivat aluksi kummallakin puolella edessä aivan märät. Noin kuukauden tallissa seisonnan jälkeen oikea etupuoli vielä vähän kostea. Hyvä olisi tietää koko auton viemäriöinti... Putsaamista konehuoneessa irtoroskan lisäksi riittää. Maalinpinnassa on hometta ja tiivisteet vihertää vielä.
Kuva -86 jenkkilötkön eli 5000:n vanteilla, kai noita Suomessakin ollut satkuissa
Comment
-
Öljypohjan tiivisteen vaihto, näyttää vähän siltä että irtoaa tästä koneesta tuo öljypohja ilman muuta purkamista? Onko näin?
Etupenkkien kiskojen putsaus ja voitelu teki penkin edestakaisesta säätämisestä suorastaan ihanaa. Se keskimmäinen kisko tuntui olevan se jumittava paikka. Ei niinkään sivukiskot.
Imuilman lämmitys, on tuo pakosarjassa oleva peltilevy niin irtiruostunut että putoaa putkineen pois. Ulkotilaa lämpötilan mukaan auennut uutena joku putki edessä? Joutanee pois koko systeemi.Viimeksi muokannut Audiowille; 9.10.2023, 22:35.
Comment
-
Apurunkoa täytyy purkaa öljypohjan tiivisteen vaihdon edeltä, jenkkifoorumeilta löytyy tietoa kun lontoo taipuu.
Comment
-
Nonni, lötkö siirtyy pelkäksi harrasteautoksi ja luopuu kakkosauton virasta. Kakkosautoksi tuli hommattua, tottakai vitoskoneinen kiesi. Vm. 2000 S80 2.4 20v bensa, automaatti vaalealla kokonahkasisustalla.
Sitten asiaan, miten nuo nostimet tuolta akselin alta noukitaan vaihdettavaksi? Nehän on jo hyvän tovin naputtaneet. Venakopan aikoja sitten saapunut tiiviste näyttäisi olevan sitten 4-koneisen tiiviste. Sitten pari noista venttiilikopan pulteista lähti irti kopan mukana. Olisi varmaan pitänyt maltin kanssa irroittaa kopan mutterit oikeassa järjestyksessä?
Comment
-
Nokan jos ottaa pois, niin jakoko ei mene sekaisin? Samalla olisi varmaan tehdä jakopää, mutta tätä täältä lukeneena vaikuttaa olevan melkoista viulun virittämistä eli tarkkaa hommaa. Naula ja mutteri yhtä puuta, ei auttanut liuttelukaan, mutta noihinhan saa koko "naula"sarjan uutena.
Comment
-
Kiitos vinkistä, nostajat olikin helppo vaihtaa nokan noston jälkeen.
Koppa onkin nyt sitten vääntynyt avatessa hieman, juuri niiltä kohtaa missä ne kopan naulat tulivat sen mukana. Eli ovat ruostuneet kiinni mutteriin, eivätkä irtoa kyllä toisistaaan
Tuskin auttaa kumitiiivistettä vasten sen kiristäminen ”suoraksi”?
Ei onnistunut ratin vaihtokaan 17-26mm adapterilla, ei mene adapteri paikalleen, eri hammastus taitaa olla koska millit tönärillä täsmää. Tuohon 3-puolaseen 26mm boori menee hyvin, muttei akselille 17mm. Bagin otin pois…
Comment
-
Kopan kannen suoristin kantta vasten kiristämällä, kumitiivisteen laitoin parilla tasotiivistetipalla kiinni. Uus ratti meni paikalleen voimalla. Jakopää oli kiinni kahdestakin kohtaa nipparilla, kun nokka-akseli oli irti.
Nyt ei sitten käynnisty, ei lupailekaan. Hetken päästä putkesta tupsahtelee muttei polta. Kaikki pitäisi olla paikallaan, otin kuvatkin lähtötilanteesta, että kaikki menisi paikalleen.
Ei kait auta kun alkaa katsomaan tuleeko kipinä, saako bensaa… Pieni imuvuoto antaisi käynnistää? mutta jotenkin tunne että vika oisi sillä puolella.
Comment
-
Kipinä tulee tulpille saakka, tulpat kuivat, körjet mustat. määränjakajalle asti tulee bensaa, pumppu tankissa käynnistyy ja pyörii virta-avainta kääntäessä.
kaikki sulakkeet ehjätViimeksi muokannut Audiowille; 24.7.2024, 14:27.
Comment
-
Ettei nyt olisi jako pielessä kuitenkin (+pyörijän asento myös). Vauhtipyörältä moottori nollaan ja nokkapyörässä on moottorin puolelta katsottaessa toinen merkki, joka pitäisi osua venttiilikopan kannen tasoon. Pyörijässä oleva pallon muotoinen kuoppa/merkki pitäisi osoittaa jakajan reunan viivaan, kts. kuva. Ja siten muistaa, että vauhtipyörä menee kaksi kierrosta siinä missä nokka yhden eli jos ei heti näy nokan merkkiä, kun vauhtipyörä on nollassa, niin pyöräytä moottoria yksi kierros lisää.
Sitten vielä sytytyksen ajoituksen tarkastus. Jos en väärin muista, niin 18 astetta alipaine irti.
Comment
-
-
Moi,
Päissäni mietin, että pakko on olla niin että jako on mennyt pieleen. Toivottavasti jasson ohjeesta apua muille jaon tarkistamista varten. Lötkö lähti yksityiselle latvialaiselle käyttöautoksi(?). Voi laittaa lukkoon, kiitos Killeri
Comment
Comment