Harrastimme jälleen tallissa. A3 2.0FSI -04 varustelistalta puuttui vakionopeussäädin ja päätimme asentaa sen. Olimmehan tottuneet VAGeissa helppoon jälkiasennukseen. Viiksi tilaukseen ja asentamaan. Mutta kuinkas kävikään..
Vakionopeussäätimellisessä viiksessä onkin kaksi viikseä eikä mistään löytynyt tarkkaa kuvausta sen aktivointiin. Lisäksi ohjauspylvään alamuovi ei sovi kahdelle viikselle. Onkimiemme lisätietojen mukaan tilasimme lisää osia. Ohjauspylväselektroniikan ohjainlaite, alamuovi ja pari johtoa. Ohjelmointi jäi kuitenkin edelleen arvailujen varaan.
Lisäosat saapuivat ja kävimme muutaman viikon rohkeuden keräämisen jälkeen toimeen. Airbag irtoaa nykymalleissa ruuvein vanhojen metalli-klipsujen sijaan. Muovien alta paljastuu lisää muovisia osia: ohjainlaite, viikset, asentoanturi jne. Kaikki purkuun ja uusilla kokoon - ehjänä. Tässä välissä tietysti purimme myös tuulilasikaukalon muovit ja lasinpyyhkijät havaitaksemme, että tässä mallissa ei ole läpivientirasiassa liittimiä vaan johtimet ovat jo valmiiksi asennettuna ohjauspylväästä eculle.
Sytytysvirran päälle kytkeminen oli kerrassaan jännittävä hetki. Mitä tekisi uusi ohjainlaite? Valot ainakin toimivat oikein ja auto käynnistyi. Mittaristossa tosin paloi ESP:n ja ohjauspyörän vikavalot. Ohjauspylväselektroniikan ohjainlaite saatin ohjelmoitua oikein VAG-COMin ohjeiden mukaisesti, mutta vikavalot pysyivät. Tuumimme, josko pieni ajolenkki poistaisi ne.
Tallista peruuttaminen olikin yllätys. Ohjaustehostus oli jotenkin omituisen jäykkä. Hetken epäröinnin jälkeen totesimme kuitenkin tehotusta olevan - vähän. Koelenkki ei auttanut vikavalojen määrään, mutta vakionopeussäädin tuntui ainakin VAG-COMin mukaan toimivan, joskaan moottori ei sitä seurannut. Yritimme erinäisin keinoin käännellä ohjauspyörää laidasta laitaan ja koodata VAG-COMilla kaiken keksimämme, mutta vikavalot paloivat sen kuin jatkoivat palamistaan. Paluu vanhaan ohjainlaitteeseenkaan ei tuonut helpotusta ongelmaan. Ilmeisesti ohjainlaitteen irrotus aiheuttaa aina ohjauspyöränasentotiedon sopeutuksen tarpeen. Selässä saattoi tuntea kylmän hien ja tarve turvautua merkkihuoltoon hiipi mieleemme.
Otimme vielä koelenkin, jolla koodasimme moottorinohjaukseen cruisen. Sehän toimi! Harmi, että sivuoireena poistui ohjaustehostin ja ESP. Teimme avun huudon foorumille ja kävimme yöksi nukkumaan.
Pikku vikoja - helppo korjata sanoo kotimainen elokuva. Näinhän se, kun on oikeat ohjeet. Ohjauspyöränasentotieto saatiin lopulta sopeutettua ja vikavalot katosivat.
Eivät ole uudemmatkaan Audit rakettitiedettä, oikeilla välineillä nekin ovat hyvinkin varusteltavissa ja huollettavissa. Se jäi kuitenkin mieltä kaivertamaan, että vaihdoimmeko ohjainlaitteen turhaan. Ehkä vielä otamme siitä selvää =)
Osalista löytyy tästä:
Ohjauspilarielektroniikan ohjainlaite 8P0 953 549
Vilkun/vakionop.säätimen viiksi 8P0 953 513 9B9
Rattiakselin alaverhoilu 8P0 953 512 A, verhoilun väri kts. ETKA
Liitin/johto 000 979 009
Liitin/johto 000 979 132
Cruise aktivoituu VAG-COM-ohjein ja ohjauksen sopeutukseen löytyy vinkit tästä: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=58462
Vakionopeussäätimellisessä viiksessä onkin kaksi viikseä eikä mistään löytynyt tarkkaa kuvausta sen aktivointiin. Lisäksi ohjauspylvään alamuovi ei sovi kahdelle viikselle. Onkimiemme lisätietojen mukaan tilasimme lisää osia. Ohjauspylväselektroniikan ohjainlaite, alamuovi ja pari johtoa. Ohjelmointi jäi kuitenkin edelleen arvailujen varaan.
Lisäosat saapuivat ja kävimme muutaman viikon rohkeuden keräämisen jälkeen toimeen. Airbag irtoaa nykymalleissa ruuvein vanhojen metalli-klipsujen sijaan. Muovien alta paljastuu lisää muovisia osia: ohjainlaite, viikset, asentoanturi jne. Kaikki purkuun ja uusilla kokoon - ehjänä. Tässä välissä tietysti purimme myös tuulilasikaukalon muovit ja lasinpyyhkijät havaitaksemme, että tässä mallissa ei ole läpivientirasiassa liittimiä vaan johtimet ovat jo valmiiksi asennettuna ohjauspylväästä eculle.
Sytytysvirran päälle kytkeminen oli kerrassaan jännittävä hetki. Mitä tekisi uusi ohjainlaite? Valot ainakin toimivat oikein ja auto käynnistyi. Mittaristossa tosin paloi ESP:n ja ohjauspyörän vikavalot. Ohjauspylväselektroniikan ohjainlaite saatin ohjelmoitua oikein VAG-COMin ohjeiden mukaisesti, mutta vikavalot pysyivät. Tuumimme, josko pieni ajolenkki poistaisi ne.
Tallista peruuttaminen olikin yllätys. Ohjaustehostus oli jotenkin omituisen jäykkä. Hetken epäröinnin jälkeen totesimme kuitenkin tehotusta olevan - vähän. Koelenkki ei auttanut vikavalojen määrään, mutta vakionopeussäädin tuntui ainakin VAG-COMin mukaan toimivan, joskaan moottori ei sitä seurannut. Yritimme erinäisin keinoin käännellä ohjauspyörää laidasta laitaan ja koodata VAG-COMilla kaiken keksimämme, mutta vikavalot paloivat sen kuin jatkoivat palamistaan. Paluu vanhaan ohjainlaitteeseenkaan ei tuonut helpotusta ongelmaan. Ilmeisesti ohjainlaitteen irrotus aiheuttaa aina ohjauspyöränasentotiedon sopeutuksen tarpeen. Selässä saattoi tuntea kylmän hien ja tarve turvautua merkkihuoltoon hiipi mieleemme.
Otimme vielä koelenkin, jolla koodasimme moottorinohjaukseen cruisen. Sehän toimi! Harmi, että sivuoireena poistui ohjaustehostin ja ESP. Teimme avun huudon foorumille ja kävimme yöksi nukkumaan.
Pikku vikoja - helppo korjata sanoo kotimainen elokuva. Näinhän se, kun on oikeat ohjeet. Ohjauspyöränasentotieto saatiin lopulta sopeutettua ja vikavalot katosivat.
Eivät ole uudemmatkaan Audit rakettitiedettä, oikeilla välineillä nekin ovat hyvinkin varusteltavissa ja huollettavissa. Se jäi kuitenkin mieltä kaivertamaan, että vaihdoimmeko ohjainlaitteen turhaan. Ehkä vielä otamme siitä selvää =)
Osalista löytyy tästä:
Ohjauspilarielektroniikan ohjainlaite 8P0 953 549
Vilkun/vakionop.säätimen viiksi 8P0 953 513 9B9
Rattiakselin alaverhoilu 8P0 953 512 A, verhoilun väri kts. ETKA
Liitin/johto 000 979 009
Liitin/johto 000 979 132
Cruise aktivoituu VAG-COM-ohjein ja ohjauksen sopeutukseen löytyy vinkit tästä: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=58462
Comment