Kokoan tänne netistä löytämistäni tilkuista täkin. En ota vastuuta mahdollisista vahingoista, mitä tämän työn tekijälle hyvin mahdollisesti tapahtuu. Tämä ohje on testattu Audeissa (3kpl), joissa on ollut tehdasasennettu cruise. Huomioikaa autonne korimalli tilatessanne viikseä ja koodatessanne moduulia 16. Kun joku löytää ohjeesta virheitä tai korjattavaa, laittakaa perään kommenttia niin korjataan. Ja jos joku on pissapojan anturin asentanut, sen voisi liittää tähän ohjeeseen myös. Mennäänpäs esittelyyn:
FIS (Fahrerinformationssystem)
Ajotietokone (FIS1) tuo mukanaan (Audin sivuilta):
- hetkellinen polttoaineen kulutus
- keskikulutus
- keskinopeus
- ajosäde
- ajoaika (2 h välein kehottaa tauolle)
- Autocheck (jarrut, polttimot, jäähdytysnesteen määrä ja lämpötila, öljynpaine, polttoaineen syöttö, pissapojan määrä, akun jännite ja renkaiden paine) ilmoittaa ongelmista pictogrammeilla
- Radion taajuus, aseman nimi
- ulkoilman lämpötilan varoitus
- ylinopeuden varoitus
- automaattivaihteiston valinnat
- puhelinnumerot ja –luettelon
- navigointiohjeet
Muisteja on kaksi, toinen on lyhytaikainen (nollautuu jos auto seisoo ~yli tunnin) ja toinen pitkäkestoinen.
Osat:
- 8E0953503C 4PK (FIS-viiksi musta A4 Avant)
- 7M0919376 (Pissapojan nestetason anturi)
- 7M0919382 (Tiiviste)
- 000979018 (Johdin+crimpit anturilta T17-liittimelle)
- tästä puuttuu johtosarja ja anturin liitin jos haluaa hifistellä
Työkalut:
- Torx T9 (pituus 70mm väh.), T25
- Allen Nro 4
- XZN M12
Työvaiheet:
1. Akun maadoituskenkä irti
2. Airbag, ratti ja ratin asennontunnistin irti
3. Viiksi irti ja uusi tilalle
4. Asentotunnistin, ratti (50Nm kiitos Jouni) ja airbag takaisin paikalleen
5. Pissapojan säiliön anturin asennus (Tässä projektissa asennettu anturin paikalle hyppylanka 000979018)
Toisen työvaiheen jälkeen näyttää tältä: Kuva 1
T17-liitin sijaitsee kuljettajan jalkatilassa A-pilarin juuressa. Jotta liitin saadaan esille joudutaan irroittamaan kaksi listaa. Listat lähtevät käsivoimin repimällä B-pilarista aloittaen. Myös sulakerasian kansi pitää irroittaa. Kuva 2
T17-liittimen lukitus poistuu raottamalla lukitusklipsejä päästä ja työntämällä sisustaa. Tämän jälkeen crimpit menee suosiolla paikalleen (9 ja 10) ja liitin lukitaan.
Akun maa kiinni ja koodaus VAG-COMilla kahteen eri paikkaan:
Select 17 (Instrument Cluster)
Adaptation -> Function 10 -> Channel 19 (Misc)
Eli esim. tältä näyttää ennen koodausta Kuva 3
xx?xx:
Driver Information System (DIS)
0 - DIS 1
x?xxx:
Board Computer
1 - Level 1 and 2
Test, Save ja Done, Go Back
Select 16 (Steering Wheel)
Recode -> Function 07
Näyttää tältä Avantissa ennen koodausta Kuva 4
0xx?x: FIS/cruise
4 - FIS, cruise
0xxx?: Karosserievariante (Heckwischer)
1 - Limousine/Cabrio
2 - Avant/Coupe (Heckwischer)
Do It!
Mikäli kaikki OK ja neste finaalissa, näyttää tältä Kuva 5
FIS (Fahrerinformationssystem)
Ajotietokone (FIS1) tuo mukanaan (Audin sivuilta):
- hetkellinen polttoaineen kulutus
- keskikulutus
- keskinopeus
- ajosäde
- ajoaika (2 h välein kehottaa tauolle)
- Autocheck (jarrut, polttimot, jäähdytysnesteen määrä ja lämpötila, öljynpaine, polttoaineen syöttö, pissapojan määrä, akun jännite ja renkaiden paine) ilmoittaa ongelmista pictogrammeilla
- Radion taajuus, aseman nimi
- ulkoilman lämpötilan varoitus
- ylinopeuden varoitus
- automaattivaihteiston valinnat
- puhelinnumerot ja –luettelon
- navigointiohjeet
Muisteja on kaksi, toinen on lyhytaikainen (nollautuu jos auto seisoo ~yli tunnin) ja toinen pitkäkestoinen.
Osat:
- 8E0953503C 4PK (FIS-viiksi musta A4 Avant)
- 7M0919376 (Pissapojan nestetason anturi)
- 7M0919382 (Tiiviste)
- 000979018 (Johdin+crimpit anturilta T17-liittimelle)
- tästä puuttuu johtosarja ja anturin liitin jos haluaa hifistellä
Työkalut:
- Torx T9 (pituus 70mm väh.), T25
- Allen Nro 4
- XZN M12
Työvaiheet:
1. Akun maadoituskenkä irti
2. Airbag, ratti ja ratin asennontunnistin irti
3. Viiksi irti ja uusi tilalle
4. Asentotunnistin, ratti (50Nm kiitos Jouni) ja airbag takaisin paikalleen
5. Pissapojan säiliön anturin asennus (Tässä projektissa asennettu anturin paikalle hyppylanka 000979018)
Toisen työvaiheen jälkeen näyttää tältä: Kuva 1
T17-liitin sijaitsee kuljettajan jalkatilassa A-pilarin juuressa. Jotta liitin saadaan esille joudutaan irroittamaan kaksi listaa. Listat lähtevät käsivoimin repimällä B-pilarista aloittaen. Myös sulakerasian kansi pitää irroittaa. Kuva 2
T17-liittimen lukitus poistuu raottamalla lukitusklipsejä päästä ja työntämällä sisustaa. Tämän jälkeen crimpit menee suosiolla paikalleen (9 ja 10) ja liitin lukitaan.
Akun maa kiinni ja koodaus VAG-COMilla kahteen eri paikkaan:
Select 17 (Instrument Cluster)
Adaptation -> Function 10 -> Channel 19 (Misc)
Eli esim. tältä näyttää ennen koodausta Kuva 3
xx?xx:
Driver Information System (DIS)
0 - DIS 1
x?xxx:
Board Computer
1 - Level 1 and 2
Test, Save ja Done, Go Back
Select 16 (Steering Wheel)
Recode -> Function 07
Näyttää tältä Avantissa ennen koodausta Kuva 4
0xx?x: FIS/cruise
4 - FIS, cruise
0xxx?: Karosserievariante (Heckwischer)
1 - Limousine/Cabrio
2 - Avant/Coupe (Heckwischer)
Do It!
Mikäli kaikki OK ja neste finaalissa, näyttää tältä Kuva 5
Comment