Kappas, niinhän tuolla näyttää olevan.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A4 B6 1.8TQ BEX – Perheauto radalla
Collapse
X
-
Kiitoksia hyvistä kommenteista!
Kyseessä siis tämä vyö:
https://www.schrothracing.com/item/schroth-quickfit
Comment
-
Pientä päivitystä tauon jälkeen...
- Normaalina huoltona uudet Yellowstuffit eteen. Edelliset kesti 1,5v arkiajoa ja 5-6 ratakeikkaa.
- Kallistuksenvakaajien päivitys B7 RS4 H&R -pakettiin vakio etuvakaajasta ja RS4 takavakaajasta. Sen mitä kuivalla ehti kokeilemaan, niin kallistelu väheni selvästi vaikka jousitus oli säädetty arkiajoon sopivammaksi eli löysälle.
- Syksyn katsastuksessa todettiin etummaisen tukivarren pallonivelissä väljyyttä. Vaihdatin kaikki alatukivarret eteen samalla kertaa. Powerflexin mustat puslat sisäpuolelle kuten aiemminkin.
- Turbon pinnapultit antautuivat jälleen viimeisellä kerhon Ahveniston keikalla. Ohjelmassa oli siis taas turbon irroitus... Nyt kokeillaan 12.9 pinnapulteilla, Nordlockit ja edelleen ilman tiivistettä. Ei tarvinut miettiä kiristäessä kestääkö :)
- Viime viikonloppuna vaihdoin moottorin kumit 034Motorsportin Street density kumeihin. Ensi fiiliksellä tärinät ja liike rauhoittui. 16v vanhat vakiot oli ihan lytyssä eli oli jo aikakin vaihtaa.
Suunnitteilla on tällä hetkellä keskitasauspyörästön 4:1 prikkamodi ja vaihteiston kannakkeen vaihto 034Motorsport Street densityyn.
Muuten ohjelmassa on ollut nelivedosta nautiskelua kun kerrankin täällä etelässä on lunta!
Comment
-
Eilisen ja toissapäivän ohjelmassa oli torsen prikkamodi ja samalla vaihteistonkannakkeen vaihto 034Motorsportin Street densityyn.
Tällä kertaa varasin ajan paikallisen autokerhon tiloista, jotta auton alla työskentely on helpompaa. Yleensä työtilana on parkkihalli.
Vaihteiston kannakkeen keskipultti oli ruostunut pahasti ja T45 pyörähti tyhjää jo edellisellä asennusyrityksellä. Nyt otin vaihteiston tukiraudan irti, jotta saan keploteltua tuen ulos.
Sitten torsenin pariin.
Ensin vaihteistoöljyt ulos. En ole täysin varma pitääkö tätä tehdä, mutta ajattelin samalla vaihtaa öljyt laadukkaampiin.
Tämä jälkeen alkoikin tuskailu kardaanin pulttien kanssa. Pitkän ähellyksen jälkeen sain kaikken paitsi yhden irti. Tässä vaiheessa yöunille.
Aamulla aloitin työkentelytilan parantamisella ja pudotin pakoputkistoa hieman alemmaksi, jotta ruuveja mahtuu vääntämään paremmin. Tämä olisi kannattanut tehdä heti alkuun, jotta pultteihin pääsee paremmin kiinni. Oppia jälleen kerran.
Sitten viimeisen pultin pariin. Luonnollisesti kun vääntömomenttia lisää niin joku antaa lopulta periksi, joko pultti aukeamalla, katkeamalla tai kanta pyörähtää ympäri. Nyt pultin 6mm kuusiokolo pyörähti ympäri (melko suuri epätoivon hetki). Päätin etten luovuta vielä ja pähkäilyn jälkeen päädyin rullaamaan autoa hieman eteenpäin, jotta kuvassa kardaanin yläpuolella olevaan viimeiseen pulttiin pääsee paremmin käsiksi. Seuraavaksi hakkasin T45:n pultin päähän Sitten keplottelin jatkovarsilla siihen kiinni iskevän pulttipyssyn, säädin momentin täysille, ja IHME tapahtui eli pultti irtosi ehjänä. Jälkeen päin ajateltuna tämä oli ehkä turhaa riskinottoa, koska jos pultti olisi vaikka katkennut -> kardaanipaketti epätasapainossa ja hyvin vaikea paikka porata pulttia pois. Jatkossa myös pulttipyssy käyttöön kaikkeen mikä on kiinni vähintään 50Nm tai on M8 tai suurempaa.
Nyt homma alkoi toimimaan eli kardaani sivuun lepäämään putkiston päälle, päätykuoren T45 pultit irti (irtoavat helposti räikällä), kuori pois ja sieltä pikku-torsen jo kurkistelikin. Vaihteiston tukiraudan kiinnitin, jotta voin pudottaa vaihteiston lepäämään sen varaan (lisää työskentelytilaa yläpuolelle).
Nyt vihdoin pääsin käsiksi torseniin (kohta n. t=6,5h). Torseni lähti irti vaihteistosta ihan kevyesti vetämällä.
Ennalta selvitin, että rattaita paikallaan pitävien tappien pinnien irroitukseen on kaksi tapaa: 6-32 kokoisten ruuvien ruuvaus pinnien päähän kierteytyksen jälkeen tai pienellä ruuvimeisselillä lyöminen pinnien juureen.
Pian selvisi, että 6-32 viittaa tuumakokoihin (ohjeen lähde AZ) eikä metrisiin M6 x 32mm ruuveihin. Sopiva ruuvikoko olisi siis n. 3,5mm. M4 kierre ei arvioni mukaan mahdu, joten kävin heittämässä 2,5h keikan julkisilla ja hain M3-kierretapin ja ruuvitankoa.
Kierteytys, ruuvitankoa sisään, putkipihdeillä kiinni ja vasaran napautus. Ruuvi irtosi, mutta pinni ei liikahtanutkaan. Fail.
Sitten ruuvimeisselillä pinnin juureen. Ei toimi, ei ainakaan mulla. Pinni on arviolta 5mm päädyssä sisällä eli sen kiilaaminen tuskin onnistuu. Pinni näyttää lähtevän ruttaantumaan. Fail2.
Aikani ähellettyäni päätin lopulta keskeyttää hankkeen.
Auto nippuun ja kotiin lepäämään (t=15h).
Saldo: vaihdettu vaihteiston kannake ja öljyt, roppakaupalla oppia, jälleen lisää rohkeutta lähteä tekemään uusia parannuksia itse, runsaasti omaa laatuaikaa auton kanssa
Kysyisin, että millaisia toimivaksi todettuja tapoja teillä on pinnien irroitukseen?Viimeksi muokannut kalasoppa; 15.3.2021, 13:41.
Comment
-
Pinnien irrotukseen en osaa valitettavasti ottaa kantaa, mutta komppaan pulttipyssyasiaa. Itse kertaalleen lähes pultinkannat paskoneena ja jo hitsipillien ääreen eksyneenä kokeillut vielä, josko se mopolla lähtisi. Ihan kun ei kiinni olisi ollutkaan..
kardaanin ja vetarien laippojen pultit ovat monesti lujassa kiinni, mutta katkenneen pultin pyörittää lähes käsin pois paikaltaan. Tämäkin on kokeiltu. Kunnollinen pulttipyssy on kyllä hintansa väärti ja tulisi olla hyvin ensimmäisiä työkaluhankintoja joka talliin.
Comment
-
Jos sulla on vielä putkiston kanssa dronea niin siihen auttaa todistetusti tuollainen Helmholz resonaattori. Se on yksinkertainen tehdä, vaatii vain hieman laskutoimitusta ja resonaattorista voi tehdä myös pituussäädettävän halutessaan.
https://www.vwvortex.com/threads/hel...77/?id=9278077
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Helmholtz_resonance
Comment
-
Torsen projekti kuulostaa ihan oman tallin ähellyksiltä, vaikka en vielä torsenin kimppuun olekkaan ryhtynyt.
Mistä hommasit prikat? Ajatellut että tuon joskus toteutan, mutta nyt kun luki tarinaa ihan kuin omasta elämästä niin ajatus nousi että voisi olla fiksua tehdä nyt kun laatikko on tallin lattialla.
Comment
-
Omaan 01E vaihteistooni ostin 4 kpl AS3552 painelaattoja tuolta:
https://www.laakerinetti.com/painela...t-c-50_81.html
Oma jatko menee yli viikon päähän kun yksi kardaanin pultti meni pyöreäksi ja korvaavan tuotteen saapumisessa kestää hieman.
Huikkase miten sulla onnistui ;)
Comment
-
Homma nytkähti eteenpäin ja kaivoin torsenin tuohon pöydälle tarkasteltavaksi.
Pinnit lähti parannetulla tekniikalla helposti irti. Päähän siis pitää lyödä ohutkärkisellä ruuvimeisselillä ja kiilata pinniä poispäin. Asteittain isompaan meisseliin. Kun rako suureni niin kiilasin väliin kaksikin meisseliä. Lopuksi päädystä nakuttelemalla ja putkipihdeillä pinni pois.
AS3552x1mm painelaatat eivät sovi. Korvattavat prikat ovat n. 1,6mm paksuja ja etummaisessa lisäksi viiste toisella ulkoreunalla. Kokeilin eri kombinaatioita, mutta eroa on niin paljon, että ei onnistu. Alan huomenna soittelemaan laakeriliikkeitä läpi jos löytyisi sopivaa.
Edit: Suomen Laakerikeskuksesta löytyi tuumamittaisia laakerishimmejä (TRB2233) mitoilla 34,93x52,37x1,6mm. Lähti tilaukseen ja arvioivat viikon toimitusajaksi. Sitten vaan sormet ristiin :)Viimeksi muokannut kalasoppa; 25.3.2021, 10:12.
Comment
-
Sain tänään uudet prikat, joita sitten heti sovittelemaan toivoa täynnä.
Tiukat on toleranssit ja ei mahtunut. Joistain satasista se jää kiinni. Koska systeemi perustuu kitkaan niin liian tiukka tai löysä paketti vaikuttaa heti toimintaan ei toivotulla tavalla.
Vaihtoehdot kapenevat ja jäljellä taitaa olla enää koneistus tai amerikan prikat. Molemmissa täytyy tonkia taskua vielä syvemmältä.
Comment
-
Hyvä idea!
Ja eipä tässä ole kuin voitettavaa.
Kriittinen kohta on itse prikan paksuus, josta pitäisi saada pois 0,0x mm, mutta myös etummaisen prikan ulkoreunan viiste. Viiste tarvitaan, jotta prikka istuu runkoon eikä runkon ja prikan väliin jää ylimääräistä rakoa. Viiste on about 45ast 1mm kantilla.
Taidan kokeilla hiomista pyhien aikaana jos vaikka onnistuu. Viiste menee ehkä ihan dremelillä ja viimeistely hiomalla.
EDIT:
Nyt lähti homma etenemään ja sain hiottua viisteen hienosti. Tuo kohta ei ole kovin tarkka viisteen pituuden suhteen, mutta kulman on hyvä olla lähellä 45ast.
Hioin paksuutta pois ja nyt paketti menee kasaan uusitulla etuprikalla.
Olen ymmärtänyt, että koko harjoituksen tavoite on sisäisen kitkan lisääminen prikkojen väliin. Näin ollen rattaat saisivat olla nihkeämmin pyöriviä, mutta kuinka tiukka tuon paketin pitäisi olla pyöritettäessä verrattuna orginaaliin?Viimeksi muokannut kalasoppa; 6.4.2021, 16:07.
Comment
-
Huolellinen hierominen täytti pääsiäisen pyhät ja prikat löysivät oikeat mittansa.
Alkuun hioin 400 vesihiomapaperilla, mutta lopulta vaihdoin 180 paperiin, koska poistettavaa paksuutta oli arvioitua enemmän. Hioin muutaman minuutin kerrallaan, jonka jälkeen aina sovitus, ja sitten uudestaan. Sovituksessa vertailin miten keskirattaat menevät paikalleen tai pyörivät verrattuna alkuperäisiin prikkoihin: tavoitteena sama liikkuvuus ja välys. Toisesta viestiketjusta sain tiedon, että välys pitäisi olla 0,08-0,2mm. Omat rakotulkit olivat välein 0,05 ja 0,1mm. Nyt välys on yli 0,05mm, mutta alle 0,1mm ja liikkuvuus about sama kuin alkuperäisessä (alkuperäinen välys 0,1mm).
Uskaltaisin siis julistaa, että juna kääntyi ja nyt päästään kasaamaan! :)
Tässä vielä kuva hiontasetupista:
(Puupala, jossa ilmastointiteippi tarrapinta ylöspäin ja siinä prikka kiinni. Toisessa palassa hiekkapaperi)
Comment
-
Taas on mennyt reilu kuukausi harrastaessa sekä tuttujen että uusien aiheiden parissa: turbo löystyi taas pakosarjasta Alastaron reissulla ja lämpöjen nousua helpottamaan öljynjäähdyttimen asennus. Välissä syntyi vielä tytär täydentämään tiimiämme; katsotaan tuleeko autotarpeita lähiaikoina...
Turboa lähdin ratkomaan tekemällä / teettämällä kannakkeen joka ottaa painoa ja liikettä pois turbolta. Teetin tukiraudan lohkon kylkeen ja askartelin V-kirjaimen muotoisen tuen pakopesän pultteihin 4 mm raudasta. Väliin pallonivelet ja normikierre-vastakierre ruuvi, jolla voi säätää kiristystä (normiruuvin perään hitsattu vastakierretankoa). Toivottavasti nyt kestää!
Lämmöt: Alastarolla kesti ensimmäisten vetojen jälkeen ajaa vain yhden nopean kierroksen ennen lämpöjen nousua. Sitten yksi jäähykierros väliin ja taas nopealle.
Ratkaisuyrityksenä on nyt kokeilussa öljynjäähdytin. Tilasin Saksasta Bar-Tekin valmiin paketin, jonka nikkaroin vasemmalta vakiovälijäähyltä jääneeseen tilaan. Sitten turasin alumiinista ilmanohjaimen, jotta haukkaisi paremmin ilmaa sumuvalon reiästä. Sumuvalo sitten vaan pois radalle mentäessä. Paketti oli muuten plug and play, mutta kiinnikkeen kokeiluun meni paljon aikaa ja tarvi lisäksi yhden kulmaraudan, sopivaa taivuttelua ja reikiä vanhaan välijäähyn kannakkeeseen.
KymiRingin kovaa ajoa odotellen :)
Comment
-
Valitettavasti nuo helpot on jo käytetty ensimmäisestä irtoamisesta saakka. Joustot on sekä ennen että jälkeen downpipen kannakkeen ja kannake on aika kiinteä eli ei pitäisi tulla putkesta kuormaa. Nyt laitoin väliin ohuelti Supra Copperia ja kuparimutterit vielä tuplana pinnoihin
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja MikaSS Näytä viestiEdelleen toimii tuon ahdin löystymisen kanssa kun laittaa downpipeen jouston vaihelootan kannakkeen ja turbon välille. Sitten se rst tiiviste turbon ja pakosarjan välistä poooiiss.
Hyvät töhnät väliin ja kiristys.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
Jollain pakoputkitahnalla tiivistyy? Ilman tiivisteitä? Olisi yhdessä projektissa käyttöä sellaiselle, ettei tarvitsisi odotella dp-laipan tiivisteitä maailmalta.
Comment
-
Päivitystä tauon jälkeen...
Kymiring sujui ehkä paremmin kuin odotin. Ainut ehjä kierros kantoi 2.27.94, joka on ok ja jätti sopivasti parannettavaa seuraavaan kertaan. Renkaat oli aikamoiset luistimet ja kaarteet ja erityisesti kaarrejarrutukset meni pienessä luisussa. Torsen modi tuntui hyvältä ulostuloissa ja puskeminen oli varsin pientä/olematonta. Varmaan jäykät vakaajat auttoivat myös. Seuraavalle kaudelle taidan hommata myös 034 Motorsportin camber-säädettävät ylätukivarret.
Lämmöt pysyivät hyvin aisoissa vaikka veti nappi pohjassa pitkälle kolmatta kierrosta. Success!
Jotain ongelmaakin sentään...
Pian ensimmäisten kiekkojen jälkeen leikkasi takasuoran alussa tehot pois. Vikakoodi tuli yliahdoista. Tutkailun jälkeen huomasin, että ahtopainranturin johto menee aika läheltä laturia. Reititin johdon uudestaan, ja kaikki toimi.
Kotona tein rutiinin omaisen tarkistuksen turbon pulteille. Olivat taas löystyneet. Pinnapultit olivat ainakin pyörineet aavistuksen ulos, mutta en osaa sanoa oliko pultti vai mutteri löystynyt ensin. Kiristin pultit ja katsotaan nyt kauan pysyy kiinni. Tsekkaan uudestaan Ahveniston jälkeen. Jos pultit pysyy kiinni normaalissa ajossa ja löystyy ratapäivän jälkeen, niin so be it. Voin ottaa kiristyksen normaalihuoltona rata-ajon jälkeen.
Nyt hihna aloitti vinkumisen käynnistettäessä ja ilmastointi lopettaa kylmän puhaltamisen n. 2h ajon jälkeen. Siinä seuraavat kohteet listalla.
Comment
-
Ilmastoinnin puutuminen pidemmän ajon jälkeen voi johtua höyrystinkennon jäätymisestä. Nyppää kompura hetkeksi pois päältä (B6:ssa econ) ja koita uudelleen muutaman minuutin kuluttua (kenno ehtii sulaa). Jos tulee taas kylmää, olet löytänyt vian. En lupaa varmaksi, mutta kennon putsaus saattaa auttaa tuossa.
Onko turbon ja pakosarjan välissä rosteritiiviste? Niiden kanssa ovat kironneet noita pulttien aukeamisongelmia useampikin.
Comment
-
Kiitos, kokeilen tuota!
Yhdessä ajossa kun kylmä loppui hetken Econ -tilan jälkeen tuli taas jonkin aikaa kylmää. Onko höyrystinkenno sama kuin receiver/dryer?
Turbon ja pakosarjan välissä ei ole tiivistettä.
Edit: höyrystinkenno on siis evaporator. Kennolle pääseminen ja vaihto vaikuttaisi olevan hyvin iso urakka. Ilmastoinnin nesteitä ei ole vaihdettu ainakaan kahteen vuoteen eli voisin aloittaa siitä ja teettää samalla systeemin huuhtelun.Viimeksi muokannut kalasoppa; 29.7.2021, 20:46.
Comment
Comment