Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B6 1.8TQ BEX – Perheauto radalla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Terve,

    Polttoainelinja on ollut eniten harmaita hiuksia aiheuttanut muutos tähän mennessä.

    Matkustamoon oli tullut bensan hajua jo heti ensimmäisen toimivan version jälkeen, mutta syöttölinjan liitin oli myös liian löysä. Tämä selvisi tietenkin ajon aikana kun yksissä liikennevaloissa matkustamoon tulvahti voimakas bensan tuoksu.

    Ajoin parkkihalliin normaalisti. Kun nousin autosta hallin lattialla oli pitkä bensavana, nice! Sitten tutkimaan ja syyksi paljastui irronnut syöttöletku tankin päällä. Tämä oli sujuvasti ruiskinut bensat ympäriinsä.

    Nyt lähdin hakemaan pysyvää ratkaisua ja päädyin tekemään uuden AN6 läpiviennin. Eipä liitin enää irtoile! Lähipäivät näyttävät ratkesiko hajuongelma samalla. Näppärästi bensapumpun asennussetistä yli jääneestä kumisukasta leikatut tiivisteet ainakin vaikutti tiivistyvän kivasti muttereiden alle.

    Comment


      #32
      Moi,

      Nyt on ratkottavana putkisto.

      Teetin custom 3" putkiston Magnaflown läpivirtaavilla vaimentimille. Ääni tuli omaan makuun liian kuuluvaksi sekä ulkona että sisällä. Tavoitteena enemmän sleeper -tyylinen toteutus.

      Katsastin valmiita putkistoja ja jo melkein hommasin Milltekin, mutta kysyin tehtaalta putkiston mittoja niin onkin 2x2". Laskeskelin, että pitäisi olla vähintään 2x2,25", jotta riittää koko 3" downpipelle.

      Nyt pöydällä vaihtoehtoina custom vaimentajat tai Magnaflow:n ei-läpivirtaavat. Kummastakaan ei tosin mitään takeita, että saa sopivan kuuloisen.

      Millaisia ratkaisuja teillä on?

      Comment


      • #33
        Itse tein yhdellä 3½" keskivaimentajalla ja kahdella 3" takavaimentajalla, magnaflow merkkisiä peräpöntöt. Samat havainnot kun sinulla, varsinkin 3-3.5k rpm kohdalla resonoi ikävästi kabiiniin.

        Comment


          #34
          Just sama ongelma mullakin. Myös 1700rpm hujakoilla tulee äänipiikki.

          Kokonaisia after market putkistoja on tosi vähän 2x2,25 tai 2x2,5 luokkaan. Paitsi Magnaflown 16601...

          Auttaakohan takapönttöjen vaihto miten?

          Comment


          • #35
            Mulla on perässä Magnaflow 13259 vaimentimet ja keskellä Dynomax 17517, eli jos kabiinin resonointi keskikierroksilla häiritsee niin älä niitä laita :D Muuten olen ollu kyllä ääniin tyytyväinen. Foorumilla oli BN-pipes putkisto myynnissä joulukuussa, en tiedä riittäisikö se

            Comment


            • #36
              Alkuperäinen kirjoittaja kalasoppa Näytä viesti

              Katsastin valmiita putkistoja ja jo melkein hommasin Milltekin, mutta kysyin tehtaalta putkiston mittoja niin onkin 2x2". Laskeskelin, että pitäisi olla vähintään 2x2,25", jotta riittää koko 3" downpipelle.
              Siis sun tehotavote on 350hv ja pelkäät että 2x2" ei riitä..?

              Comment


                #37
                411hv/475nm penkitetty 2,5" putkella. Takimmaisena vielä magnaflown kammiovaimennin ja kattikin siellä oli välissä.

                Comment


                  #38
                  Alkuperäinen kirjoittaja pelle000 Näytä viesti

                  Siis sun tehotavote on 350hv ja pelkäät että 2x2" ei riitä..?
                  Moi,
                  Varmasti riittää tehoihin. Poikkipinta-alan kautta laskettuna 2x2" loppuosa on ahtaampi kuin 3" downpipe.

                  Comment


                  • #39
                    Mikä siinä sitten sinua ahdistaa? Varmasti pätevä ratkasu olis se milltek, myös maltillisten äänten puolesta.

                    Comment


                      #40
                      Heh, perinteinen optimointi ?
                      Viimeksi muokannut Killeri; 6.3.2020, 19:35. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                      Comment


                        #41
                        3" ja 2x2" eroaa pinta-alaltaan kuitenkin vain noin 5 cm2 ja kyseinen kokoluokka taitaa virrata 500hp maastoon asti. Downpipen jälkeen olis kuitenkin hyvä saada virtausnopeutta pakokaasulle että ääni pysyis maltillisena. Mitä isompi putkikoko, virtausnopeus hidastuu ja kumina lisääntyy, useasti vielä just niille alueille millä ajetaan matkaa. Kuminaa ei saa helposti pois edes kammiovaimentimilla liian isosta putkesta.

                        ​​​
                        ​​​​​

                        Comment


                          #42
                          Alkuperäinen kirjoittaja kalasoppa Näytä viesti

                          Moi,
                          Varmasti riittää tehoihin. Poikkipinta-alan kautta laskettuna 2x2" loppuosa on ahtaampi kuin 3" downpipe.
                          Hammu jo avasikin tätä, mutta pakokaasu jäähtyy putkessa, jolloin sen tiheys pienenee. Tällöin myös virtausnopeus hidastuu, mikäli rännin poikkipinta-ala pysyy samana. Näin ollen torven halkaisijaa, eli poikkipinta-alaa, kannattaa jopa vähän pienentää loppua kohden paremman kaasun vaihdon nimissä. Siihen vielä päälle nuo Hammun mainitsemat äänipoliittiset asiat.

                          Comment


                            #43
                            Eli kaasunvaihto paranee virtausta kuristamalla? Jos kaasujen virtaus ensinnäkin perustuu paine-eroon ja niin, että kaasu virtaa aina pienimmän vastuksen (=paineen) suuntaan, miten kuristaminen auttaa kaasunvirtausta? Äänenvaimennuksessa vastapaine (=virtausvastus) toimii kyllä, mutta ei se taida virtauskapasiteetin suhteen auttaa yhtään. Kuristaminen tekee senkin, että kaasujen lämpötila pysyy korkeampana ja siten tilavuus suurempana. Ja taas vastustaa enemmän. Kun puhutaan siis ahtimen jälkeisestä putkistosta mitä voi verrata poistoviemäriin. Vaparivehkeissä tilanne on hieman eri kun virtausnopeus voi vaikuttaa aaltotuuninkina pakoventtiilille asti.

                            Äänenvaimennuksen puolesta paha asia on seisovan aallon syntyminen putkistoon väärälle kierrosalueelle, sillä saa aikaan kunnon kuminat. Siihen näyttää auttavan sopiva putkistohalkaisijoiden vaihtelu, esimerkiksi 3" putkessa pieni pätkä 2x2,5" tuplaputkea putkiston keskivaiheilla.

                            Comment


                              #44
                              En nyt rupea väittämään sen enempää vastaan, asia on ainakin periaatteen tasalla näin. Jostain syystä ahdetussakin on saatu paremmin löylyä pienentämällä ränniä. Olisko siinä sitten ollut joku resonanssi tms. Ehkä se lämpimämpi, eli tiheämpi, eli kovemmassa paineessa oleva kaasu pyrki paremmin pihalle siitä torvesta isomman paine-eron takia. Mene ja tiedä. En ole mitannut, eikä mulla ole tähän sellaista kaiken kattavaa kaavaa mitoitukselle. Sen verran olen itsekseni kuutioinut, että torvi kannattaa mitoittaa lähelle käyttötarkoitusta, eikä vetää suoraan suurinta, mikä mahtuu.

                              Otan opit ja ojennukset kyllä mielelläni vastaan, jos olen ajatuksineni ihan metsässä.

                              Comment


                                #45
                                Alkuperäinen kirjoittaja JM Näytä viesti
                                411hv/475nm penkitetty 2,5" putkella. Takimmaisena vielä magnaflown kammiovaimennin ja kattikin siellä oli välissä.
                                Kysymys kuuluukin montako kymppiä olisi 3" ja läpivirtaavalla enemmän. Sanoisin että vähintään 30 heppaa. Ehkä 40.

                                Comment


                                  #46
                                  Se selviää myöhemmin keväällä :)

                                  Comment


                                    #47
                                    Täältä voisi löytyä 3" putkisto sulle :D Laita viestiä jos osuu omaan tavoitteeseen
                                    Viimeksi muokannut Killeri; 9.3.2020, 22:02. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                    Comment


                                      #48
                                      Luultavasti huonosti käy porschen ja audin putket ristiin.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Mitkä vanteet sulla on käytössä? Tarkat specsit kiinnostais. Mulla nyt samat etujarrut kun sinulla ja ei niin vaan kaikki vanteet istukkaan. 19x8,5" et35 Rotor replicat ottaa satulaan kiinni, samoin 17x7" et42 Audin jotkut originaalimallit ottaa satulaan. Jälkimmäinen istuu alle 12-15mm spacerillä.

                                        Comment


                                          #50
                                          Mulla istui tuurilla auton mukana tulleet kesävanteet. 18x8 ET45, mutta puolat lähtee voimakkaasti ulos keskeltä ja tilaa jää hyvin. Merkki on DeCorsa ja malli illusion. Nyt downgreidasin ne talvivanteiksi. Näistä kuva ketjun ekassa postauksessa.

                                          Kesärenkaat ja -vanteet meni alle toissa päivänä. Barzetta SS5 18x8 ET45 ja väliin 6mm spacer. 5mm spacer ei olisi riittänyt eli aika tiukka. Jarrusatulassa on sellainen terävä kulma jota hiomalla saisi vähän pienemmäksi jos on kinthaalla. Ohessa kuvat Barzettoista.

                                          Aika montaa vannetta katselin ja jouduin hylkäämään kun arvelin, että ei mahdu.
                                          Attached Files

                                          Comment


                                            #51
                                            Muutama päivä sitten askartelin autoon uuden Powerflexin moottorin nysäkiinnikkeen. En muista tarkkaan mistä kimmoke tuli, mutta pitäisi parantaa voimalinjan käyttäytymistä kun liikettä tulee vähemmän kiihdytyksissä ja vaihteenvaihdoissa. Aika näyttää mikä ero on käytännössä.

                                            Prosessi oli varsin simppeli.
                                            Eniten aikaa meni moottorin alasuojan ruuvien kanssa tuskailuun.

                                            Vanha kiinnike alkoi heti murentua kun sitä vähän käsitteli. Mitään vaurioita ei kuitenkaan näkynyt ennen irtikiskomista.
                                            Click image for larger version

Name:	20200424_165034_small.jpg
Views:	1738
Size:	111,6 Kt
ID:	1884583

                                            Uusi paikalleen.
                                            Ennakkoon mietin joustaako pusla riittävästi, mutta lattiaa vasten painamalla meni ihan hyvin.
                                            Click image for larger version

Name:	20200424_170553_small.jpg
Views:	1707
Size:	89,0 Kt
ID:	1884584

                                            Lopputulos alla.
                                            Ajattelin, että pusla olisi jotenkin tiukempi kannakkeeseen. Tosin vakio oli vieläkin "löysempi".
                                            Click image for larger version

Name:	20200424_171246_small.jpg
Views:	1702
Size:	280,8 Kt
ID:	1884585

                                            Comment


                                              #52
                                              Eikös tuohon saa myös tuota vastakappaletta mihin pusla uppoaa?
                                              Tai voihan sen tehdä itsekkin vaikka paksuseinämäisestä putkesta tai sorvauttaa oikean kokoisen. Niin että puslan ympärillä 1-2mm tilaa.
                                              Sen sitten hitsaa oikealla pulttijaolla olevaan levyyn kiinni. Pulttaa paikoilleen...

                                              Comment


                                                #53
                                                034 tekee pakettia, jossa pusla ja sopiva vastakappale hintaan about 100e. Työstö ehdottamallasi tavalla on aika paljon edullisempi.

                                                Ensimmäisellä ajolla nykiminen yms. väheni selvästi aikaisempaan, mutta ei hävinnyt. Löysää on varmasti myös muualla

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Mitenkä sulla on toi polttoainelinja toiminut? Eilen viimeksi pääsi itsellä yllättämään kun säädölle mennessä hyytyi juuri ennen Lemin ramppia. Tankissa oli kyllä ainetta mutta jostain vielä tuntemattomasta syystä väärällä puolella, mittari näytti että 1/4 jäljellä. Viime viikolla ajoin tankin melkein kuivaksi mittarin mukaan eikä ongelmaa. No ongelmasta selvittiin, hattu kouraan ja puhelin käteen, soitto Porkkikselle joka toimitti polttoainetta tienvarren.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Se on toiminut ihan hyvin. Vähän oli alkuun tankin pään liitosten kanssa ongelmia kuten aikaisemmin raportoitu (tankin korkin liitin irtosi). Vuotaako mistään?
                                                    Jos epäilet liitäntöjen järjestystä suodattimen maastossa, niin laita viestiä ja merkkaan valokuvaan missä näkyy mun liitännät. Aikaisemmin ketjusta näkee kaaviokuvan.

                                                    Tänään kävin ulkoiluttamassa autoa Alastarolla. Hyvin kulki ensimmäisen vedon, mutta toisessa katosi osa tehoista. Varikolla ongelma paikantui pakosarjan tienoille, jossa reikä jossain kohtaa. Huomenna tarkemmat tutkimukset mistä petti.

                                                    Etujarrut lämpeni edelleen 340 asteen tienoille ja sitä myöten teho alkoi heikentyä. Seuraavaksi kerraksi B7 upgrade takajarruille ja Phaeton ilmanohjaimet eteen.
                                                    Viimeksi muokannut Killeri; 3.5.2020, 17:39. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Ensimmäisellä ajolla nykiminen yms. väheni selvästi aikaisempaan, mutta ei hävinnyt. Löysää on varmasti myös muualla
                                                      Kokemuksesta voin kertoa, että quattron kaikki voimansiirrön väljyydet ei välttämättä poistu, vaikka uusisit ihan kaiken. Mä vaihtelin kaikki vetarit, puslat ja ties mitä muuta ja silti se oli semmonen sohlo. Torsenikin tuli vaihdettua. Tää on joku VAG juttu, koska työpaikan transporterissa on aivan sama välys. Sekin kävi huollossa isossa rempassa ja se sama voimansiirron välys ei kadonnut mihinkään. Kaverin A4 tfsi:ssä ihan sama vaiva. Parempi vaan henkisesti varautua siihen, että se välys siellä voimansiirrossa pysyy niin kauan, kun vaihdeloota on sama.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Pakokaasuvuodon syyksi selvisi irronneet turbon laipan pultit. Ilmeisesti pinnapultit olivat kiertyneet irti (!). Pelotti jo pakosarjan halkeaminen tms. eli ihan hyvin kävi lopulta.

                                                        Uusi kiinnitysyritys kuparimuttereilla ja pinnapultit tiukemmin kiristäen.
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Tuo kävi ekana mielessä että noin varmaan käynyt. Ei tule kestämään seuraavatkaan pultit/mutterit.
                                                          Minkäslainen tiiviste on ahtimen ja pakosarjan välissä?

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Metallitiiviste.
                                                            Millä taialla pysyy?

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Oliko dp:ssä jousto-osaa vaihdelaatikon kyljessä olevan kannakkeen ja ahtimen välisellä osuudella?
                                                              Jos ei, niin siitä kun putki laajenee lämmetessään, supistuu jäähtyessään niin hyvin pumppaa ahdinta vasten.
                                                              Omassa rupes pultit kestämään kiinni kun otti valurautalaippojen välistä rosteritiivisteen pois.
                                                              Chromimoly tahnaa laippojen väliin ja pultit kiinni.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X