Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 kolarin tutkintaa konehuoneessa ja hytissä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 kolarin tutkintaa konehuoneessa ja hytissä

    Nonii, nyt tuli sit koettua kolari itsellä, 50kmh vauhdista kiveen ja oikeaan reunaan, peltiä rutussa ja muovipuskuri riekaleina, airbägit lauenneet ratista ja hanskalokeron päältä, moottori näyttäis ehjältä ja jäähdytinnesteet pihalla, En ole tarkemmin autoa tutkinut muutakun kokeilin starttia eikä auto starttaa. mittaristo valittaa jäähdytinnesteen olevan loppu ja virta tulee hyttiin asti.
    Osaatteko auttaa johtuuko starttaamattomuus airbägien laukeamisesta vaiko jostain turvallisuustoimesta, luin sivustolta jostain akun lähellä olevasta törmäysanturista joka laukeaa, vikakoodeja ei oikeastaan ollut kuin äirbägistä yleislukialla luettaessa. Ilmastoinninputket on ainakin poikki ja rutussa.
    Autossa kaskovakuutus, kyselisin myös onko tietoa kauanko tälläisen vian tutkimiseen menee että saa uuden auton tilalle ?

    #2
    Minkä ikäinen A6? C5:ssä ei ainakaan ole mitään starttia estäviä juttuja.

    Comment


    • #3
      Vuosimallin 2008, 2.0L TFSI porskutin kyseessä, kaluahan tästä ei taida enään tulla. Laakkoselle lähtee huomenna hinurin kyydissä

      Comment


        #4
        Katsopas onko akun kyljessä sulaketta, videossa vinkki: https://www.youtube.com/watch?v=5laTQhbcokc

        Comment


        • #5
          Joo kyllhän sieltä sellanen löyty liitin oli hypännyt pesästään., eli siinä syy miksei auto starttaa painoin liittimen pohjaan muttei vaikutusta asiaan sillä sieltä sisältä ilmeisesti se ns. sulake pitää vaihtaa. Katselin vähän vahinkoja, tuulilasi uusiksi, sisälle airbägit ja uuskojelauta, puskuri, rekisterikilpi,sumuvalot, jäähdytin, jäähdyttimen edessä oleva alumiiniputki,ja siinä vieressä menevä putki, öljyputki(?) puskurinkannatinteline, valot ja jotain muovihärpäkkeitä, pieni maalaus ja paunauman suoristuspohjasta + lokasuoja, Muuten todella fiksu auto ja hyvä, tykkäsin autosta, ai nii ja konepelti ei mee kiinni ja takaluukku ei enään aukea automaattisesti nappia painamalla. Kojetaulussa teksti ignito tila ja mmi paneelissa lukee, audin kaikki komponentit ei ole paikallaan, ota yhteys audikorjaamoon.

          Ei taida enään korjaamalla mennä vakuutusyhtion piikkiin, mut jos joku tämän auton päätyy ostamaan niin siitä sen kunnon auton saa avk:n kautta varmasti.

          Comment


          • #6
            Sellasta kuullut et jos airbagit laukee niin automaattisesti lunastukseen, tiedä sitte?

            Comment


            • #7
              Vähän samaa kuulin, mutten löytänyt mistään oikeen tietoa paitsi että airbägit on kalliita asentaa liikkeessä. En oikeastaan löytänyt mistään tietoa tai vastausta mitä ja kauan kestää uuden auton saantiin kun auto menee korjaamolle. Sain van tiedon että minuun otetaan kyllä yhteyttä.

              Olis kiva tietää missä mennään tälläisen kolaroinnin kanssa.
              Pähkäilin taas konehuonetta että siinä on jonkunlaiset törmäyssuojat puskurintakana, ilmeisesti juuri mainitsemani alumiiniputki, joka on halkaisialtaan n. 10cm ja menee auton reunasta leunaan jäähdyttimen edessä, toinenvaihtoehto että se on vain öljynsiirtoputki tms. Tekis mieli repiä puskuri auki kunnolla mutten tiedä miten korjaamo tai vakuutus suhtautuu asiaan, vittu kun vituttaa kun ei ole autoa alla.

              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Breach Näytä viesti
                Sellasta kuullut et jos airbagit laukee niin automaattisesti lunastukseen, tiedä sitte?
                Bullshittiä.

                Comment


                  #9
                  Juurikin niin. Korjauskulut suhteessa auton arvoon sen ratkaisee.

                  Comment


                  • #10
                    Ylellä oli juttu, jos korjauskustannukset ylittää 70% auton arvosta niin lunastukseen menee.

                    Comment


                      #11
                      Yleensä se airbagien laukeaminen tuhoaa kojelaudan ja tuulilasin joten kustannukset pompsahtavat äkkiä ylös kun molemmat on uusittava.

                      Comment


                      • #12
                        Bägit nyt ei ole kalliita, esim. mun S8:iin ratti bägeineen oli 120€. Yleensä mitä vanhempi auto, sitä halvemmalla saa osia, kunnes autosta tulee niin vanha että osat on jo kierrätetty ja niitä ei enää saakaan.

                        Comment


                        • #13
                          • Nonii, tuomio tuli. En saa autoo korjaukseen vaa se lunastetaan :( parissa päivässä käsitellään noi lunastusasiat. Ei mene avk:lle vaan joku toinen firma lunastaa auton.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemies Näytä viesti
                            Bägit nyt ei ole kalliita, esim. mun S8:iin ratti bägeineen oli 120€. Yleensä mitä vanhempi auto, sitä halvemmalla saa osia, kunnes autosta tulee niin vanha että osat on jo kierrätetty ja niitä ei enää saakaan.
                            Niin uutena marmorilta? Eihän noita kolaripelejä käytetyillä osilla kursita kasaan, varsinkaan bägien kanssa.

                            Comment


                            • #15
                              Miksi ei? Mitä vikaa käytetyissä osissa on? Eihän bägejä uusita autoihin, vaikka huolto-ohjelmassa ne alun perin vanhoissa malleissa olivatkin. Todettiin että hyvänä ne pysyvät vuosikymmeniä.

                              Comment


                                #16
                                Varmaankin siksi, kun käytetyillä turvavarusteilla ei ole mitään toimintatakuuta.

                                Comment


                                • #17
                                  Miten sitä sitten ylipäätään uskaltaa kukaan ajaa käytetyillä autoilla, kun ei niiden osilla (ml. turvalaitteet) ole mitään toimintatakuuta? En tajua tätä logiikkaa. Omasta mielestäni osa ei hajoa jos sen ottaa yhdestä autosta irti ja asentaa toiseen autoon kiinni. No turha tästä on vääntää, kaikilla on oma näkökulmansa tähän.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Menee nyt varmaan sekaisin pari asiaa. Autoa ei korjata vakuutusyhtiön piikkiin käytetyillä osilla, vaan jos korjausarvo uusilla osilla ylittää tietyn osuuden auton arvosta, se menee korjaamisen sijasta lunastukseen.

                                    Tietenkin tuossa vaiheessa voi halutessaan ottaa vakuutusyhtiöltä kertakorvauksen jolloin saa jonkun rahasumman sekä raato jää itselle. Sitten sitä voi yrittää sillä rahasummalla saada kuntoon, ihan millä osilla huvittaa.

                                    Se että vakuutusyhtiö alkaisi korjata kolariautoja käytetyillä turvalaitteilla, ei mielestäni ole sama asia kuin käytetyllä autolla ajaminen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Uskon että aika moni kuluttaja nostaisi metelin jos vakuutusyhtiö korjaisi 20v vanhaa autoa 20v vanhalla kolariautosta puretulla bägillä. Ainakin itse välttelen vanhoja käytettyjä bägejä, mielestäni siinä on iso kysymysmerkki että miksi se on edelleen kolarin jälkeen ehjä.
                                      Se tosiaan on jokaisen oma asia millä oman autonsa korjaa, mutta se että vakuutusyhtiö käyttäisi käytettyjä osia auton korjauksessa on kyllä aika hölmö idea.

                                      Toisaalta, tässähän voisi olla business idea. Uusi vakuutuslaji "Täyskasko käytetyillä osilla". Itse ainakin voisin tarttua, kun omaan autoon käytettyjä osia hyväksyn.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyllähän nykyisetkin täyskaskot sisältää ehdon että voidaan korjata käytetyillä osilla. En myös käsitä miksi vanha auto pitää korjata uusilla osilla.

                                        Esim Pohjolan prujusta:
                                        Vaurioituneen ajoneuvon korjaamiseen tulee käyttää kunnoltaan ja iältään vastaavia, käyttökelpoisia osia, jos niitä on saatavissa eikä niiden hankinta aiheuta korjaustyöhön viivästymistä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Totta kai käytettyjä osia käytetään, mutta tuskin kuitenkaan airbageja tai muita vastaavia turvalaitteita? Niistä on se käytetyn osan käyttökelpoisuus aika vaikea todentaa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Varmaankin pointti tässä case Air Bagissa on, ettei bagin toimintaa voi testata. Siksi uusi bag, kun vanha joudutaan kolarikorjauksen vuoksi uusimaan. Onhan turvavyötkin sellaisia, ettei niitä tulisi purkuauton kolarin jälkeen enää myydä B-osana koska niiden toiminta ei ole enää varmuudella se mitä niille on speksattu kolarin mahdollisesti aiheuttaman vyön venymän ja sen lukituskoneiston rasituksen vuoksi.

                                            Comment


                                              #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Anamonta Näytä viesti
                                              Uskon että aika moni kuluttaja nostaisi metelin jos vakuutusyhtiö korjaisi 20v vanhaa autoa 20v vanhalla kolariautosta puretulla bägillä. Ainakin itse välttelen vanhoja käytettyjä bägejä, mielestäni siinä on iso kysymysmerkki että miksi se on edelleen kolarin jälkeen ehjä.
                                              Se tosiaan on jokaisen oma asia millä oman autonsa korjaa, mutta se että vakuutusyhtiö käyttäisi käytettyjä osia auton korjauksessa on kyllä aika hölmö idea.

                                              Toisaalta, tässähän voisi olla business idea. Uusi vakuutuslaji "Täyskasko käytetyillä osilla". Itse ainakin voisin tarttua, kun omaan autoon käytettyjä osia hyväksyn.
                                              Vakuutusyhtiö ei muuten korjaa yhtään autoa. Korjaamo korjaa ja vakuutusyhtiö maksaa laskun. Toki ennen sitä yhtiö haluaa (ja saa) korjaamolta kustannusarvion jonka perusteella arvioidaan onko korjaaminen kannattavaa vai ostaako vakuutusyhtiö itselleen rikkinäisen auton ehjän hinnalla.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Aikoinaan Nissaniin sai kaskovakuutukseen alennusta, jos korjaus tehdään 2-laatuosilla. Alennus käytettiin ja ei ollut osille tarvetta.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Aina kun bägit laukeaa katkeaa myös startin virta. Eli akun lähellä johdossa on kapine joka katkaistuu. On uusittava osa, mutta tässä tapauksessahan ei enää tarvii.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja Anamonta Näytä viesti
                                                    Uskon että aika moni kuluttaja nostaisi metelin jos vakuutusyhtiö korjaisi 20v vanhaa autoa 20v vanhalla kolariautosta puretulla bägillä. Ainakin itse välttelen vanhoja käytettyjä bägejä, mielestäni siinä on iso kysymysmerkki että miksi se on edelleen kolarin jälkeen ehjä.
                                                    Se tosiaan on jokaisen oma asia millä oman autonsa korjaa, mutta se että vakuutusyhtiö käyttäisi käytettyjä osia auton korjauksessa on kyllä aika hölmö idea.

                                                    Toisaalta, tässähän voisi olla business idea. Uusi vakuutuslaji "Täyskasko käytetyillä osilla". Itse ainakin voisin tarttua, kun omaan autoon käytettyjä osia hyväksyn.
                                                    Meneehän autoja purkuun muutenkin kuin kolarin takia. Että ei se käytetty airbag välttämättä kolaroidusta autosta ole. Ja moniko vaikka Namibia mallin ratin tilalle sporttiratin vaihtava tilaa siihen uuden airbagin? Huom. Ei ole tarkoitus vähätellä turvavarusteiden tärkeyttä.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Jos katsoo kotimaan purkaamojen hintoja niin ei ne paljon eroa siitä että ostaa uuden osan... Ketjun aloittajan ~10 vuotta vanha A6 lienee joku 6-8k€ auto vakuutusyhtiön mielestä jolloin lunastusraja tulee vastaan pelkistä etupään pelti- ja muoviosien vaihdosta ja maalauksista.
                                                      Viimeksi muokannut hopsis; 5.6.2019, 05:58.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Meneehän autoja purkuun muutenkin kuin kolarin takia. Että ei se käytetty airbag välttämättä kolaroidusta autosta ole.
                                                        Eipä se välttämättä olekaan kolariautosta mutta mistä airbagin ostaja voi varmuudella tietää mitä autolle on tapahtunut, josta purkuosa on peräisin? Kolariautoja lienee kuitenkin valtaosa purettavista autoista.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Onhan niitä autoja tarjolla, mistä on esim. kone, vaihdelaatikko tai muu kallis osa luovuttanut, eikä autoa olla katsottu korjauksen hinnan arvoiseksi. Enemmänkin ehkä 20v vanhoissa autoissa näitä. Mutta osia voi käydä esim. itsekin purkamassa ja todeta, että onko auto ehjä vai onko keula lytyssä ja löytyykö matkustamon puolelta 5kg peuran karvaa ja muita jäänteitä. Eikös turvavöissä ole myös kertakäyttöiset kiristimet ja jotkut sen laukeamista tarkkailevat systeemit (en tiedä siitä sen tarkemmin, joten nyt on vahvaa mutuilua), joiden kuntoa voi tarkistella ja luulisi auton herjaavan jos siihen ruuvataan kiinni lauennut turvavyö. Ainakin piuhat turvavöille menevät autosta.

                                                          Eri asia toki jos ostaa sokkona baltian maista tai muualta osia, ei kai niiden alkuperästä saa muuta kuin myyjän sanaa, että autoa ei ole rytätty mihinkään. Näin väitti esim. brittiläinen Prestige Motor Services joka möi sporttiratin bägeineen mun autoon, että oliko loota hajonnut autosta. Uskoo ken tahtoo. Voihan se olla sitten että auto on ollut kolarissa ja itse huomaan sitten bägin toimimattomuuden peurakolarissa, ja maksan siitä hengelläni.

                                                          Marmorin osilla keulan fiksaus voi tosiaan maksaa sen 6-8ke, uudet lokarit, puskurin ja konepellin maalaustöineen saa kyllä käytettynä edullisemminkin (jos siis keula ei ole täynnä kameroita ja muuta älyä).

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ainakin itse välttelen vanhoja käytettyjä bägejä, mielestäni siinä on iso kysymysmerkki että miksi se on edelleen kolarin jälkeen ehjä.
                                                            Ei kaikki bägit laukea automaattisesti. Ne laukeaa sen mukaan mitä kiihtyvyysanturit kertoo. Esim kylkikolarissa ei (välttämättä) laukea ratin airbag.

                                                            Eikös turvavöissä ole myös kertakäyttöiset kiristimet ja jotkut sen laukeamista tarkkailevat systeemit (en tiedä siitä sen tarkemmin, joten nyt on vahvaa mutuilua), joiden kuntoa voi tarkistella ja luulisi auton herjaavan jos siihen ruuvataan kiinni lauennut turvavyö. Ainakin piuhat turvavöille menevät autosta.
                                                            Niissä on räjähdyspanos joka kiristää vyön. Ja airbägin ohjausyksikkö haistelee niiden vastuksia jonka perusteella se tietää onko se ehjä vai ei. Lisäksi vöissä on tarra johon tulee reikä jos se on pamahtanut.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X