Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Eipä tule caliberinkaan ritilää, lähinnä tarkoitin, että tuo on ruma.
Jos kiinteä suoja tulee, niin tällaiset.
Eipä paljon tarvetta kontissa mitään kuskata, siksi irroitettavaa suojaa mietin.
Ja subikin pysyy vinossa, tarkoituksella noin laitoin.
Tuossa pikkuhiljaa ruvennut miettimään mitä noille vanteille tekisi. Eli BBS RK:t kyseessä. Vähän ajattelin, että huulet kunnostaisin ja lakkaisin, keskiöt voisi maalata vaikka mustiksi. Kaverin vääntämä shoppaus, vähän osviittaa millaista ajattelin.
Jahas vanteiden esihionta saatu tehtyä.
Nyt kaipaisi vähän neuvoa/mielipidettä kuinka karkealla nuo kannattaa hioa? Tarkoituksena on lakata nuo huulet.
Kiillottamaan en viitsi ruveta, liian suuri työ pitää siistinä näillä kurateillä. ;)
Eli auto vaihtui, nyt kulkineena A4 B6 1.8Tq.
Heti piti nuo rumat lisävalot heivata nokalta ja laittaa uusi ritilä puskimeen. Oli kyllä varsinainen säätäjä valot asentanut, semmoista patenttia olivat(eritoten johdotukset).
Seuraavaksi menee soitin vaihtoon. Alpinen CDA 105ri+pxa-h100 dsp menevät paikoilleen. Etukaiuttimet vaihdetaan myös parempiin, diskanteiksi tulevat Alpinen SPX-17PRO sarjan diskantit, midit vielä harkinnassa(joko DLS R6A tai Raimbow Germanium).
Kaiutin projektin aloittamista joudutti ajoittainen äänen katoaminen oikean puoleisista etukaiuttimista, ilmeisesti tuota perinteistä liitinvikaa.
Edit:
Tuli myös aerotwin konversio pyyhkijöille tehtyä ja xenon setti lyhköisiin ostettua.
Jahas mh:sta putkahti mukava paketti. S4 kylkilistat, s-line takahelma ja in-pron peilinkuoret. :)
Kun tuli vähän pakkorako uusia takahelma pienen pusun jälkeen, niin eihän sitä voinut pelkkää s-line helmaa laittaa.
Nyt jossain vaiheessa pitäisi ainakin tuo takahelma kiikuttaa maalarille, mutta mitenhän noiden listojen kanssa tekisi. Pitäisikö mustana vai maalaako korinväriin.
Mustan etuna olisi, ettei tarvitsisi maalata vuosittain uusiksi, mutta toisaalta korinvärissä voisi olla hitusen paremman näköinen.
edit: jaa niin ja tulihan tuohon heittettyä optima keulille ja DSP+soitinkin asennettua tuossa. Pitää ottaa parit kuvat, kunhan auton saa pestyä.
Jaahans. Tätä projektiahan pitäääkin ruveta seuraamaan, kun jo tuossa B5:ssä oli erityisen hyvin tehty selostukset siitä, mitä on tehty ja paljon kuvia. Nyt kun vastaa auto aika pitkälti tuota omaa, niin on koitettava imuroida kaikki hyvät vinkit äänentoiston parantamiseksi.
Kesällä tulee taas äänentoistoon perehdyttyä.
Tässä on vaikka mitä hulluja suunnitelmia pyörinyt päässä. Vahvistimille ajattelin tehdä kotelon vararenkaan paikalle ja subin joko kontin kylkeen tavaralokeron paikalle tai miksei vaikka molemmille kyljille. Semmoistakin tässä pohtinut, jos tekisi takaoviin 6-10l kotelot 6.5" tai 8" subeille. Ikkunoiden liikerataahan tuossa menettäisi, mutta koska takana on veivit niin tuolla ei väliä, olisipahan erilainen asennus. :)
Tuo DSP ja soitin tuli tosiaan asennettua. Läpivienti soittimen ja dsp:n virtapiuhalle löytyi helposti apukuskin puolelta akkukaukalon vierestä. 6mm^2 maa- ja virtajohdot vedin, ehkä turhan järeätä, mutta eipä ainakaan niistä ala ahdistamaan. Oli muuten alkuperäinen soittimen johtosarja uskomattoman spartalainen versio, iso-liittimeen tuli tasan 3 piuhaa; maa, virta ja himmennin.
DSP-asennettiin toistaiseksi hanskalokeron päälle kojelaudan sisään, siinä kun oli mukavasti tyhjää tilaa. Tuo siirtyy myöhemmin sitten konttiin, niin ei tarvitse vedellä 5m rca-piuhoja.
Usb-liitttimen asensin samaan paikkaan, kuin edellisessä autossani eli kuskin puolelle "jääskrabakotelon" yläreunaan.
No siitä sitten soitin päälle ja poppi raikamaan. Eipä vaan ollut noin yksinkertaista taaskaan, kun "turbovihelti" niin vimmatusti kaasun tahtiin. Purin ja vedin johdotukset uusiksi ainakin 3-4kertaa ja ei vaan mokoma alkanut toimia. No lopulta viaksi paljastui viimeisiään vetelevä akku. Optiman kun heitti keulille, niin johan vinkuna loppui. :) Ei ottanut yhtään päähän ei, 5h turhaa työtä vian etsimiseksi.
Xenonitkin tuli tosiaan heitettyä keulille, ballasteille löytyi sopiva paikka umpioiden alla olevan muovilärpättimen alta. Umpioihin tein läpiviennin pohjaan, joten mitään xenoneiden johtoja ei näy päällepäin irroittamatta umpiota. :) Vaan täytyy sanoa, että on kyllä tuo B6:n umpio xenoneilla pettymys entisen B5:n depojen+xenonien jälkeen. Tosin kuten kuvasta näkyy, ovat kivet hakanneet umpionlasit varsin mukavasti, joten nuokin lienee meneevät myöhemmin vaihtoon.
Helvetin tyhmä kysymys, mutta mitä te teette vararenkaalle jos vararenkaan reikä tukitaan täyteen bum bum bastikkia? Ilmeisesti rengas siis jätetään pois ja ajetaan ilman ja rengasrikon yhteydessä pistetään 12" elementti tilalle ja meno jatkuu? Ei herneitä :)
Helvetin hienosti olit kyllä tuohon aiempaan kulkineeseen hifit asennellut, mutta kyllä itteä ainakin hirvittää ajella pitkiä matkoja ilman vararengasta.
Paikkapullolla hoituu pienemmät rikot, jos menee ihan säpäleiksi rengas, niin sitten soitto hinurille.
Tosin tähän nykyiseen kulkineeseen saatan saada asennettua ilman renkaan poistamista, katselin, että Genesiksen Profile-sarjalaiset mahtuisvat tuohon varapyörän ja pohjamaton väliin, kunhan vaan tekee renkaalle erilaisen kiinnitystsydeemin. :) Subi/t ei tule tällä kertaa rengasmonttuun.
Tulipa peilinkuoretkin vaihdettua, eipä sekään onnistunut ilman ongelmia, kuskin puoleiseen peiliin tuli hieno halkeama. Pitää lisätä hommattavien listaan tuokin hittolainen.
Huomenna jos kokeilisi vielä miten listat istuisivat ilman väriä.
Kuvia laitan huomenna myös.
No niin, tuli S4-sivulistatkin laitettua kiinni. En tiedä toisaalta ei oikein passaa omaan silmään maalaamattomina, mutta jos sitä tämän kesän ajelisi "järjen valinnalla" ja vaikka syksyllä sitten maalauttaisi. Alla ennen/jälkeen kuvat, myös in-pron peilinkuoret paikoillaan. :)
Ei nuo maalaamattomina nyt rumat ole, ne tuo itseasiassa mukavasti kontrastia tasasen tylsään harmaaseen. Ei, auton väri ei ole sen huonompi, vaan kun kaikki autossa on samaa väriä niin se voi näyttää vähän ykstoikkoselta kun ei ole ollenkaan kontrastikohtia.
Täytyisi kyllä joku päivä käydä hakemassa maalia puskinta varten.
Mitenkäs muuten, kannattaisiko tuohon s-line alaosaa maalata tuo musta osa vai käyttää tuota tarraa?
Jahas jotain pientä saanut aikaseksi vihdoinkin.
Keskiviikkona tuli takahelma vietyä maalarille, samalla tuli kysyttyä BBS:ien maalaukselle hintaa, 600€ kertoili...
Ei sattuisi olemaan vinkkiä hitusen halvemmasta maalaamosta vanteille Tampereen - Jyväskylä seudulta?
Powersetissä tuli myös poikettua, mukaan tarttui kaiutin sovitteet eteen ja Rainbow Germaniumit 6.5" keskarit. Kuva 1.
Alkaa olemaan pasmat selvänä millainen laitteisto tulee kesällä.
Subi tulee takapenkin keskikyynärnojan tilalle. Pioneerin 8":n lituskaan päädyin koska kyseinen elementti ei tarvitse, kuin 10l kotelon bruttotilavuudeltaan. Kabiiniin subin tullessa, sen ei tarvitse olla mikään valtava ja tarvittavat vahvistintehotkin pysyvät järjellisinä.
Vahvistimet laitetaan irrotettavan levyn päälle, vararengasmonttuun, vahvistin valinnassa täytyy päädyin Genesiksen profile sarjaan äänenlaadun ja tilanpuutteen vuoksi(vahvistimille jää 5cm korkeussuunnassa tilaa).
Ikävä kyllä, harrastamista hidastaa vielä 3vk ajan töiden puute. :( Mutta eiköhän tämä tästä kesäkuun loppupuolella/heinäkuun alussa ala valmistua.
Suunniteltu laitteisto:
[COLOR="Lime"]Hankittu[/COLOR] / [COLOR="Red"]hankkimatta[/COLOR]
Aloitin ajankuluksi tekemään tuota pohjalevyä, materiaalina 12mm mdf. Eli levy tulee vararenkaan päälle, näin tällä kertaa ei tarvitse rengasta heittää tallin nurkkaan häpeämään. Vahvistinlevy kiinnitetään vararenkaan alkuperäisellä kiinnityksellä.
Kuva kertonee enemmän, kuin tuhat sanaa.
Attached Files
Viimeksi muokannut Cid; 2.9.2009, 22:09.
Perustelu: muutosta suunnitelmiin
Pirkkalan puolella partolakeskuksessa käsittääkseni on jokin automaalaamo/kolarikorjaus tms. joka vanteitakin maalailee. Ei nimee ole tiedossa, mutta eräs foorumilainen ainakin siellä jotkut vanteensa kävi maalauttamassa. Hintaluokkaa parisataa euroa per sarja.. Kaveri kävi Lahdessa maalauttamassa pösön vanteet, jossain isohkossa firmassa, jossa oli vielä halvempi hinta. Voin ottaa selvää tuosta Lahden paikasta.
Pirkkalan puolella partolakeskuksessa käsittääkseni on jokin automaalaamo/kolarikorjaus tms. joka vanteitakin maalailee. Ei nimee ole tiedossa, mutta eräs foorumilainen ainakin siellä jotkut vanteensa kävi maalauttamassa. Hintaluokkaa parisataa euroa per sarja.. Kaveri kävi Lahdessa maalauttamassa pösön vanteet, jossain isohkossa firmassa, jossa oli vielä halvempi hinta. Voin ottaa selvää tuosta Lahden paikasta.
tätä varmaankin tarkoitat: www.kolarimaalaus.com
...kyseisessä firmassa vuos sitten S4 ovilistat käväisin maalauttamassa ja hyvät tuli...
...pitäs nyt käydä kyselee samasta paikasta mitä mahtais kustantaa uusien 19" vanteiden (RS6 replica) mustaksi tai mattamustaksi...
Jahas tuli vapun ja loman kunniaksi aloitettua etupään rakentaminen.
Ovipaffit irtosivat foorumilta löytyneiden ohjeiden perusteella nätisti. 10/12 klipsia katkesi irroittaessa, mutta onneksi olin varannut pussilisen nuita varmuuden vuoksi.
Diskantti istui varsin helposti alkuperäiselle paikalle, vaikka tuo Alpine onkin ~1cm suurempi halkaisijaltaan, kuin audin. Täytyi vaan alkuperäiselle tarkoitetun "kuopan" seinät repiä pois, niin sai mukavan tasaisen paikan diskantille. Possumassalla kiinnitin uudet, antaa tuon nyt yön yli kuivua.
Jäykistin ovipahvia myös vibroblastilla vähäsen, en niin paljon kuin edellisessä autossa tosin. 3 levyä vibroa laitoin per pahvi.
Ovipellin ja välipellin vaimensin myös vibroblastilla, nytkin käytin vähemmän, kuin edellisessä autossa. Reilu paketti per ovi. En kumminkaan viitsiny irroittaa koko välipeltiä, jota kunnollinen vaimentaminen olisi vaatinut. Tyydyin siis vaimentamaan ulkopellin vain niistä kohdin, jotka pystyi välipellin aukoista käsin vaimentamaan.
Kaiutinpiuhoina toimivat 1.5mm^2 piuha diskanteille ja 2.5mm^2 piuha mideille. Kuskin ovessa liittimen lävitse kahden piuhan veto olisi tuottanut pään vaivaa, joten tyydyin käyttämään siinä alkuperäisen alla olevaa läpivientikumia. Kaiutinpiuhat suojasin verkkosukalla aina midille asti, jossa diskantin piuha erkanee omakseen.
3.5
No niin sain auton takaisin kasaan ja hyvinhän se soi. :) Ei tule samanlaista kuunteluväsymystä, kuin alkuperäisillä pahvileluilla.
Attached Files
Viimeksi muokannut Cid; 3.5.2009, 00:05.
Perustelu: lisäys
Minusta nuo mustat listat on ihan siistin näköiset. Kontrastia niille saisi esim. mustalla spoilerilla takaluukussa tai jos villiksi alkaisi, niin maalaa katon mustaksi.. ;) No ei taida olla ihan kaikkien makuun :)
Juu ei tuo katon maalaus oikein sytytä. Kunhan nyt ensin saisi takahelman takaisin maalarilta, 3vk jo ollut...
Tuota slamitilla myynnissä olevaa spoikkaa vähän harkinnut. S4 etupuskuri tulee myös todennäköisesti, kunhan talous antaa myöden.
No niin vihdoinkin sain kammettua tuon takahelman paikoilleen. Samalla tuli vaihdettua jarrulevyt&palat joka kulmaan ja kuraläpät taakse asennettua.
Seuraavaksi claybar käsittely ja vahaus.
No niin, pitkästä aikaa jotain naputella tähänkin. Onhan tuossa jo 10kk ja 30tkm edellisestä viestistä vierähtänytkin.
Syyskesästä tuli äänentoistoon lisättyä Focal Access BUS 20 8", pikkuaktiivi etusubiksi. Mahtui varsin nätisti apukuskin penkin alle. Eihän tuolla mahdottomia jyrinöitä saa, mutta mukavasti bassot kuulumaan motarinopeuksissakin.
Ehkä sitä nyt tänä kesänä saisi etupäälle jonkinmoisen vahvistimenkin hommattua, kerran asennuspaikkakin jo valmiina. :)
Lisäksi tuli asennettua ajotieturi+vakkari helpottamaan matkantekoa.
Syksyllä sitten alkoin kytkin luistella melkoisesti, mutta onneksi Tepolta löytyi helpotusta vaivaan tuon 1-massa vauhtipyörä/virikytkin paketin muodossa. Varsin hyvä ajaa, kunhan tottuu siihen, että ottaa huomattavasti vakiota terävemmin. Lisäksi nelos ja vitosvaihtella kiihdyttäessä 2000rpm kohdilla havaittavissa pientä tärräystä.
Joulukuussa tuli käytyä Motestilla piristämässä pirssiä. Samalla tuli viallinen by-pass vaihdettua.
Alkuperäiset lukemat olivat 162hv ja 250nm.
Ohjelmoituna 207hv ja 317nm.
Mukavasti tuo ihan tuntui, riittänyt toistaiseksi, palataan asiaan vuoden päästä.
Pari viikkoa sitten tuli vaihdettua Eibachin pro-kit madallusjouset ja sport-alustan iskarit, tuolla setillä auto tippui 40/25 vakiosta. Lisäksi tänään tuli RS4-takavakaaja laitettua paikoilleen.
Kevät vahaus Megun NXT2.0 vahalla tuli myös tehtyä. Perusteellisempi puunaus, kunhan kurakelit loppuvat.
Seuraavaksi sitten pitääkin keskittyä huoltotoimenpiteisiin ja pieneen fiksailuun. Seuraavat pitäisi loppukeväästä/alkukesästä tehdä:
-Vaihtaa molempien takaovien koristekolmiot "tehty"
-Vaihtaa kaikki ikkunakytkimet, näistäkin alkaneet värit irtoilla. "tehty"
-Perus keväthuolto: tulpat, öljyt, suodattimet ja ilmastoinin huolto "tehty"
Lisäksi kesällä tulossa:
-Uudet vanteet: new RS4 18" tai slamitin LM replicat 8x18"+9x18"
-S4 etupuskuri ja maski "tehty"
-Maalauttaa sivuhelmat, kivet hakanneet sen verran pahasti.
-Uusi ratti, perus nelipuola tai kolmipuolainen+bägi, vanhassa melkoiset raamut edellisen omistajan jäljiltä. Saa muuten tarjota, värinä maritime blue!
Lopuksi pari kuvaa tämän hetkisestä tilanteesta, tosin ennen vahausta otettu.
Attached Files
Viimeksi muokannut Cid; 29.8.2010, 11:30.
Perustelu: typoja korjattu
Comment