Sehän tässä on, että taisin muistaakseni ajella samoilla pallonivelillä vuodesta 2005 vuoteen 2012, kunnes vaihdoin eri offsetilla olevat S2-pallot. Ajotapa ei ole muuttunut ja aiemmin vielä ajelin joka kesä ratapäivillä. Lemförder tai TRW, en muista kumpi.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
t89q 2.3 --> "S2 Sedan"
Collapse
X
-
Tainnut Lemförderinkin laatu heikentyä viime vuosina. 2007 vaihdoin omat ja niillä nyt 110 tkm. taivalta takana eikä ole väljää.
Viime viikolla taasen tapaus prässättävästä Lemförderin alapallosta jonka halkaisija oli 2 milliä isompi kuin alkuperäisen pallon. Helppo laittaa tukivarteen paikoilleen. Paketissa luki made in Korea.
Comment
-
Itse olen oppinut faijan ja oman C4-korisen kanssa räpeltäneenä, että tarvike tukivarsien pallonivelissä on ollut vain sellainen ohut kalvo jotakin epämääräistä rasvantapaista siipaistuna suojakumin sisäpintaan. Yhtä tapausta lukuunottamatta näin ollut ja eri valmistajien osia ollut käsissä. Myös V8:iin ostamissani alatukivarsissa oli sama homma.
Nykyisin olen ottanut kumit irti ja laittanut uudet rasvat niveliin.
Urssista meni Motonetistä ostetuista alatukivarsista alle vuodessa alapallot väljiksi, niitä en ottanut auki ja tarkistanut. Seuraaviin teinkin tuon rasvauksen ja ei ollut ainakaan seisomaan jäädessä ongelmaa. Sama homma ollut faijan C4:ssäki, siinä meni myöskin vuodessa väljäksi alapallot. Nykyiset rasvauksineen olleet yli vuoden, eikä leimalla ainakaan väljyyttä löytynyt.
Comment
-
Olen käyttänyt mahdollisesti vedelle alttiissa paikoissa punaista, kalsiumpohjaista "vedenkestävää" vaseliinia. Esim. iskarin yläpään uniball-laakeroinnissa mulla ei ole ollut mitään muuta suojaa lokarin puolella ja hyvänä ovat pysyneet vaikka joskus tuli ajettua ihan katuajoakin reilummin.
Comment
-
Itse olen ihan MoS2:sta laitellut, toimii aikalailla yleisrasvana muutenkin omassa käytössä.
Tärkeintä kuitenkin, että siellä on edes jotain, jos siellä ei ennestään mitään ole.
Comment
-
Kovaa ajoa on vuosi kohta päästelty. Kesällä onnistuin tyrkkäämään kakkoselta ykköselle yli satasen vauhdissa ja kova äänihän siitä lähti. Keppi muuttui todella jäykäksi, mutta notkistui pikku hiljaa. Sitten kun keppi oli aika hyvä jo, niin täytyi tehdä sama uudelleen. :D Tässä kohtaa poistin vaihdevälin lyhentimen, jonka vuoksi vaihteensiirron liikkeet oli turhan lyhyet. No, ei kahta ilman kolmatta ja sen jälkeen keppi jäikin aika nahkeaksi. :)
Tilasin uudet synkrot vaihteisiin 1-3 ja purin laatikon. Siirtäjäholkin vika ei ollut kovin suuri:
"Sorvautunut": http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...301_131527.jpg
Ehjä: http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...301_131451.jpg
Tuosta Dremelillä ja hiomapaperi"rullalla" vähän jäysteitä pois ja taas liikkuu hienosti. Samalla korvasin nykyisen C5-siirtotangon ja t89-kepin yhdistelmän C5:n koko siirtovivustolla ja kepillä. Öljyksi Midland Synqron. Menee muuten vaihteet nyt päälle kuin ajatus. Samalla etujarrulevyjen vaihto suoriin ja kahdeksannenkin etujarrumännän ottaminen käyttöön täysjumista. Kelpaa taas pöristellä. :)
Comment
-
Tässäpä ne mitä tilasin:
Koodi:2 012311247F SYNCHRONRI 1 012311295F SYNCHRONRI 1 01E301235 DICHTUNG 1 N 90545201 DICHTRING 1 010409580 DICHTRING 1 012311113B DICHTRING 1 012311312D FEDER 2 012311311D FEDER 1 012301457C DICHTRING
Comment
-
Muutaman vuoden on ollut jo ajotietokoneen näyttö tyyppiviallinen eli muuttunut jostain kohtaa yksiväriseksi. Uuden hinta on hävytön ja käytettyjen ostamisessa 150-200 eurolla eBaysta ei oikein ole mieltä, koska niiden kestävyys on kysymysmerkki. Yhtenä päivänä tuli mieleen, että mitenhän B5:n mittaristo voisi tähän sopia. Pikainen googlaus ja kyllähän saksan poika sen on jo tehnyt: http://www.audi-80-scene.de/forum/in...=3823&pageNo=1.
Tästä rohkaistuneena klikkasin näyttövikaisen mittariston isolla FIS:llä ja lisämittareilla. Mittaristo on alkupään mallia, eli 26-pinnisillä liittimillä, kuten t89:n alkuperäinenkin. Mittariston saapumisen aikana naputtelin excel-taulukkoon jo valmiiksi pinnien muutokset. Jokainen pinni täytyy laittaa eri paikkaan, myös liittimien välillä. :)
Mittaristo saapui eilen ja hetihän sitä piti päästä testaamaan. Rikki on. Kiitoksia Amalinille, jonka apteekin hyllyltä löytyi jo ennen mittariston saapumista oikea vikadiagnoosi: vanhan tyypin mittaristo ja lattakaapeli irti. Ja niinhän se oli. Ajattelin koittaa, että onnistuisiko kaapelin elvyttäminen. Irrotin loputkin pinnit irti, putsasin pinnat ja painoin takaisin. Vanha liima piti sen verran, että kaapeli pysyi paikallaan. Hyllystä löytyneestä tuntemattomasta 8E0-alkuisesta muovinpalasta ja solumuovista tein puristimen, jonka kiinnitin parilla ruuvilla: klik ja klik. Kappas mikä olikaan lopputulos. :) Tässä kohtaa hieman hymyilytti, koska pelkäsin tuon vanhan kaapelin kiinnittäminen olevan todella v*ttumainen homma. Korjauksen kestävyydestä en osaa sanoa, mutta ainakin se kaapeli on todella tiukasti piirilevyä vasten.
Seuraavaksi sovittelin mittaristoa vintillä olleeseen kojelautaan:
http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...314_093545.jpg
http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...314_093607.jpg
Istuvuus ei ole täydellinen, mutta ei erityisen huono. Pitää katsoa, että mille se näyttää autossa puhtaan mustalla kojelaudalla sekä rattiakselin muovilla. Voi olla, että nuo raot jäävät sen verran varjoon, että ne eivät häiritse kuljettajaa. :)Viimeksi muokannut pasi_; 14.3.2015, 11:24.
Comment
-
Hämmästyttävän lähellä on alkuperäistä muotoa kyllä. Ottaako siellä takana jotkut romut vielä kiinni?
Comment
-
Joo, ohjauspylväs. :)
Nyt on pajotettu ohjauspylvään kannakepeltiä niin paljon kun sisään saa ja leikattu mittariston takakopasta tarvittavia palasia pois. Jännä, että auton kojelauta oli jotenkin jämäkämpi ja ei mennytkään mittaristo paikalleen, kuten tuossa irtokojelaudassa. Joten piti dremelöidä mittariston reunat niin kapeaksi kuin saa ja lisäksi irrottaa lasi ja korvata se B4:n mittariston lasilla: http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...314_181751.jpg. Nuo lasin läpi näkyvät saumat peitetään mattamustalla teipillä. Lisäksi mittariston kulma pitää olla lähellä alkuperäistä, koska muuten tuulilasista heijastuu aurinko ja naama näkyy peilikuvana. :)
Sanotaanko näin, että ei mennyt ihan niin helposti, mitä ajattelin. :D Toivottavasti lopputulos ei ole hirveän ruma...
Comment
-
Testasin mustan teipin kanssa ja ei siitä oikein siisti tule. Joten luotin perinteiseen Mastonin mattamustaan, joka toimii tilanteessa kuin tilanteessa. :)
Tällainen siitä tuli:
http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...315_115543.jpg.
http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...315_115934.jpg
Tulppasin reiät 3M:n kiveniskuteipistä nahkapaskalla tehdyillä teipinpalasilla: http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...315_115425.jpg.
Vasemman reunan ylämaalaus jäi ihan aavistuksen eri kohtaan, mutta aika harvoin tulee valoa tuolla tavalla niin ei tässä kohtaa haittaa. Ja jos alkaa ahdistaa, niin uusi teippaus ja maalaus. Väkisinkin tuosta nyt tuli sellainen itse tehdyn näköinen, mutta katsotaan että häiritseekö se liikaa ajamista. :) Seuraavaksi sitten sähköjä ja parin liittimen metsästys.
Comment
-
Pienen johtotehtävän joutui tekemään:
http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...317_000058.jpg
http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...317_001830.jpg
Teippi loppui kesken niin piti jättää tuollaiseksi. Mutta koeajettu on ja se toimii!
http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...317_020433.jpg
http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...317_021029.mp4
Öljynlämpömittarin liitin pitää vielä kaivaa keskikonsolin takaa ja jollain työkalulla muuttaa matkamittariin oikea lukema, niin sitten on kaikki.
Pari pikkujuttua tuossa oli:
-sovittaminen kojelautaan
-RPM-signaalin muunnos
-bensamittarin johtoon 5 volttia 760 ohmin vastuksen läpi, että mittari ei näyttäisi tyhjällä tankilla puolitankkia. Tässä on vahva ehkä, koska irtoanturilla tuota testailin. Siellä on nyt trimmeri kuitenkin.
-KAIKKIEN johtojen siirtäminen pinneistä toiseen. Osa menee siirtämällä samassa liittimessä, osa täytyy jatkaa ja siirtää eri liittimeen. Ylimääräinen t89:n kojelaudan johtosarja oli näppärä, kun siitä sai oikeanvärisiä johtoja
-Lisäksi tarvitaan mittariston taakse FIS:iin 20-pinninen liitin esim. ilmastoinnin ohjainyksikön (B4/C4/B4 jne.) johtosarjasta.
-öljynlämpöanturille tarvitaan 4-pinninen liitin, mutta mittariston liittimen yhdellä irtojohdolla ja -pinnilläkin pärjää
-ABS-merkkivalo täytyy kytkeä irtokannalla (joita löytyy esim. Urssista) ja vetää ABS-häly maihin. Ainakin t89:ssä ABS-napin tai takalukon käyttö tekee muuten PIIP PIIP PIIP. Lisäksi merkkivalo palaa A4:ssä virrat kytkettäessä 2 s, jonka aikana häly ei vielä tule, mutta ainakin t89:ssä valo palaa niin kauan, kunnes moottorin käynnistää. Jarruneste-/hydrauliikkahäly toimii, se on eri johdolla.
Eli kannattaa itselleen perustella hyvin homman tarpeellisuus, jos meinaa tuohon ryhtyä. :DViimeksi muokannut pasi_; 17.3.2015, 02:45.
Comment
-
Arduino Nanolla. Aika yksinkertainen koodinpätkä tarvittiin. Muunnos on 5 -> 4 ja mittaristo koodattu 4-sylinteriselle. 5 V riittää mittaristolle, joten käytän prosessorin pinniä suoraan.
Autokäytössä täytyy muistaa vain hyvät häiriösuojaukset ja ylijännitesuojaukset. Kerran laitoin ksenonit päälle niin kortilta hajosi jänniteregulaattori. Kaikissa muissa pinneissä suojaus olikin, mutta käyttösähkössä vain 5V6 zemer-diodi 5 V:n puolella. Nyt käyttösähkö menee 50 ohmin vastuksen läpi, jolloin regulaattoriin ei tule niin suurta virtapiikkiä ylijännitteellä ja vastuksen jännitehäviökin on pieni, koska kortti ottaa mitättömän vähän virtaa. Tuohon voisi vielä laittaa zenerin vastuksen jälkeen, mutta uskoisin 7805:n kestävän tuon verran ylijännitettä vastuksen läpi.
Tämän lisäksi RPM-inputissa on 1 kohmin vastus ja 4V7 zener-diodi ja outputissa 1 kohmin vastus. Tarkoitus on vielä laittaa testiksi 470 nF:n konkka RPM input -pinniin, että terävät häiriöpiikit eivät menisi läpi. Vastuskin voisi olla suurempi. Nyt kierroslukumittari aavistuksen heilahtaa, kun laittaa ksenonit päälle. :)Viimeksi muokannut pasi_; 18.3.2015, 13:56.
Comment
-
Kyllähän se bensamittari näyttää mitä sattuu. 15 litraa ja puoli tankkia. Sopivasti sijoitin tuon bensamittaritrimmerin rpm-boksin sisälle, joten sinne menee nyt haaroitettuna anturin johto. Pitää mitata jännitettä Arduinolla ja syöttää RC-piirin kautta PWM:ää anturin johtoon ja sillä koittaa kompensoida tuo antureiden ero. Lineaarinen vastuskorjaus ei näköjään ole vain riittävä. Tai voisihan se riittää, mutta vaihtoehdot ovat tämä nykyinen tai sitten täydellä tankilla liian vähän näyttävä.
Comment
-
Kesä tuli ja kiillottelin maalipinnan kesäkuntoon: http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...714_140734.jpg.
Viikko sitten tuli laitettua paikalleen nykyistä ahdinta vastaava, mutta #8-pakopesällä ja KTS:n performance-profiililla olevalla kompurasiivellä. Säädöt eivät ole ihan kohdallaan, joten ei vielä uskalla kunnolla polkea. Mutta tuntuisi ylhäällä olevan meno raikkaampaa ja ei perstuntumalla voi sanoa, että huonommin heräisi isommalla pakopesällä. Jännä nähdä, että mitä sieltä tulee.
Klikkasin eBaysta 8L:n huippukuntoiset sporttipenkit mustalla Jacquard-kuosilla: http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+.../A3-penkit.JPG. Toivottavasti tulevat ehjänä ja menevät paikalleen ilman suurempaa tappelua.
Comment
-
Löytyi vikakin, kun pintaakaasulla oli seokset rikkaalla, lambda-adaptaatio perseellään, mutta kaasu pohjassa seokset kohdallaan. Välillä pintiksellä 12.5, välillä 13.5. Bensanpaineensäädin ei toiminut alipaineella kunnolla, mutta ylipaineella toimi. Säädin vaihtoon ja nyt on seokset taas ok. Paitsi tuo aiemmin mainittu yläpään laihuus, mutta se toivottavasti kertoo lisääntyneestä voimasta. :)
Erikoismoottorilla oli tietysti riittävästi testattavia osia valmiina, kiitos porkkis. :)
Comment
-
Oon miettinyt aika pitkään, että miksi toinen takapyörä on edempänä kuin toinen. Mietin, että pitänee kääntää apurunkoa. Laitoin Whitelinen takavakaajan paikalleen ja satuin katsomaan, että pallonivelet ovat eri kohdassa. Ensimmäinen ajatus oli, että ne on jääneet vähän vinoon. Tarkemmin katsottaessa syy ei ollutkaan siinä:
http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...717_144005.jpg
http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...717_144015.jpg
Alapallot ovat eriparia! Tilattu kyllä parina ja enpa arvannut kasatessa alkaa tutkimaan niin tarkkaan. Ero ei ole mahdottoman suuri, mutta kuvasta näkee, että toinen pallo on kiinnityspultin kanssa samassa linjassa ja toinen pultista vähän sivussa. Keskellä pulttia oleva jälkimmäisen kuvan pallo on oikea ja se on Coupesta. Väärä pallo on B4 Sedanista. Taidan vaihtaa molemmat, niin menee ainakin oikein. :)
Ruosteessa ovat muuten tasan 3 vuotta ajetut uudet pallot, tukivarret ja kiinnitysosat...
Comment
-
Noh, olihan ne samanlaiset kuitenkin. :) Viivoista näkee, että pyöränkulmien säädössä on näköjään kääntynyt toinen pallo vinoon: http://pasin.kuvat.fi/kuvat/Audi+90+...717_180009.jpg. Sopivasti eri valmistajan pallot ja toisessa on vähän erilainen sivun muoto, joka myös hämäsi paikallaan ollessa.
Nyt on renkaat samassa paikassa ja oli toinen alapallokin lotoväljä, vaikka 1 kk sitten katsastusmiehen kanssa niitä heiluteltiin ja katseltiin. Näköjään takapäätä ei huomaa, kun sitä ei nosturilla pääse etupään tapaan kääntelemään ja heiluttelemaan.
Comment
-
Ahvenistollakin tuli käytyä. Porkkis totesi, että seokset on ok ja kovaa ajoa, joten annettiin sitten kenkää sen mitä pari viikkoa vanhoilla renkailla kehtasi mutkiin työntää. Jarrut ei tuolla radalla riitä, vaikka Motoparkissa ei ollut mitään ongelmia. Takavakaajan vaihto Whitelineen paransi käytöstä hieman. Moottori lauloi hienosti ja maffista tuli "signal too high - intermittent" -vikakoodi. Maffi on ehjä, joten lupailee hyvää. :)
Ville räpsäisi hienon kuvankin: http://razur.pp.fi/images/ACF_Ahveni...G_6625-121.jpg
Comment
Comment