Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 V6 AAH Kansiremontti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 100 V6 AAH Kansiremontti

    Tulipa tehtyä audiin "vuosihuolto".


    Oireet:
    - Kuskin puolen kannentiiviste vuoti öljyä ulos
    - "Valley pan" -lätkän tiiviste vuoti öljyä ulos
    - Lambdat hitaat

    Vaihtoon:
    - Jakopään hihna + kiristin + taittorulla
    - Vesipumppu + termostaatti
    - Kansien öljyventtiilit (paineenrajoitus + yksisuuntaventtiili)
    - Tulpat
    - Lambdat
    - Repullinen tiivisteitä
    - PA suodatin
    - Ilmansuodatin

    Lisäksi kannet käytettiin venttiilipajalla. Löytyi väljähköt pakoventtiiliohjaimet ja 5 hieman huonoa pakoventtiiliä.
    Kansille tehty:
    - 6 uutta pakoventtiiliä
    - Uudet pakoohjaimet
    - Seetit ajettu
    - Pinnat oiottu

    Matkalla löytyneitä ongelmia:
    - Nokkahihnan kiristys/taittopyörät aivan loppu...
    - Moniurahihnan pyörät äänekkäät -> vaihtoon myöhemmin. Niiden vaihto ei ole kuin vartin homma.

    Aikaa n. viikon illat ja rahaa n. 1200e

    Lopputulos:
    - Kone käy PALJON tasaisemmin, vaikka luulin sen aiemminkin käyneen tasaisesti...
    - Venttiilikoneisto TÄYSIN hiljainen (tai niin hiljainen kun VAG romuissa voi olla). Ei pitänyt tosi aiemminkaan kun pienen n. 5s napsutuksen käynnistettäessä.
    - Lämmityslaite pelaa nyt paremmin. Sai kunnolla ilmattua ja puhdistettua järjestelmän. Uusi termostaatti pitää lämmöt pikkasen yli 90 kun vanha piti ne pikkasen alle.

    Kulutuksesta en vielä voi sanoa. Toivottavasti vähän tippuu. Aiemmin vienyt n. 11-12 n. 30km työmatka-ajossa (motaria)

    Lisäksi tuli tehtyä (ja piirrettyä ihan piirrustuksetkin niistä :)) hommaan tarvittavat erikoistyökalut.

    Lisää sepustusta tulee kun saan jonkun kökkö webbieditorin asennettua...

    Hieman esimakua...


  • #2
    Nuin sitä taitava säästää pitkän pennin kun näkee vähän vaivaa, saat varmaankin tuolla panostuksella Audistasi autoa pitkäksi aikaa nyt kun nuo V6:n vitsaukset on korjattu seuraavan 200tkm ajaksi :) Käytitkö jotain ohjemateriaalia, "ASLE":a tai jotain perinteisempää korjausopasta?

    Comment


      #3
      ASLEsta tulostelin sivuja. Turha noita on alkaa arpomaan. Kyllä tuo remontti itsessään aika helppo on. Pistää vaan kaikki hilut samalla tavalla paikoilleen kun on ottanutkin. Tosin on tuossa v-koneessa ne muutamat jipot mitkä on hyvä tietää, lähinnä tuo hihnan ajoituksen kanssa.
      Aikaa tuossa meni oikeastaan eniten kannenpulttien avaimen odotteluun (Eikä muuten ole vieläkään tullut...) joten jouduin tekemään torxista sinnepäin olevan. Kampuran lukitustyökalun mitoitus oli myös hivenen hankalaa johtuen mahtavasta työtilasta siellä moottorin välissä...:)

      Pysys nyt vaan läjässä niin hyvä olis...kopkop

      Ja kerhon jäsenmaksut tuli tuossa säästettuä yli 30:lle vuodelle...:) Kiitos Tepon ja ACF:n varaosahintojen...

      Comment


      • #4
        Sami, muistaakseni hihnan ajoitukseenkin on erkoiskoistyökalu ( sellainen tappi) , joka pistetään vasemmalle puolelle hammaskehän kohdalle johonkin reikään/jonkin tilalle? Ko tapilla on ajoitus "idiot -audivarma". Sen voi tehdä helposti jos on malli. Mukava seurata remonttia, joka minullekin ( vähän lisääkin) tehtiin. Valitettavasti en itse päässyt mukaan seuraamaan/osallistumaan.

        Comment


          #5
          Ei tuota remontti ilman noita työkaluja kannata yrittää. Sen saa tehtyä mutta mutta....
          Eli mitoitin ja tein nuo kaksi erikoistyökalua itse (nokka-akselien lukitus ja kampiakselin lukitus).
          Tuo kampiakselin lukitustyökalun mitoitus joka tulee YKK tunnistusanturin tilalle lohkoon kuskin puolelle oli juuri se hankala kun sinne ei minkään valtakunnan mitat oikein mahdu...

          Mallia/mittoja noille kun ei ollut saatavilla eikä kukaan missäänpäin ole voinut noita mitata kun on käsissään hypistelleet. Taidan laittaa sitten nuo mitat jakoon niin jokainen joka tarvii voi tehä tai teettää nuo itse. Ei kai siinä mitään väärää ole.

          Comment


          • #6
            Hitaat Labdat??

            Kerroit että oli hitaat lambdat. Miten se oireilee silloin? Ajattelin, että mulla vois olla sama. Mulla auto tuntuu välillä käyvän vähän liian rikkaalla, ja välillä haisee se kananmunan haju. Katsastuksessa kuitenkin päästöt ihan OK. Vai kuinka ne sulla oireili, kun päätit ne vaihtaa?

            Comment


              #7
              katso lisää lambdoista juttua http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...ghlight=lambda

              Hitaus ilmenee säädön "ylimenemisenä". Nuo perinteisellä lambdalla olevat ecut pyrkivät pitämään seoksen 14.7:1 . Ongelma on vaan se että perus lambda ei pysty tuota seosuhdetta tarkasti ilmaisemaan vain ainoastaan onko alle vai yli tuon. Sitten kun anturi ikääntyy sen reagointinopeus seoksen muutokselle hidastuu jolloin ecun seossäätö menee aina pikkasen pitkäksi rikkaan ja laihan suuntaan -> kulutus kasvaa ja teho pienenee.

              Laajakaistat sitten erikseen. niillä ecu voi pitää juuri haluamansa seossuhteen suljetussa loopissa.

              Mulla tietysti vaihtui muutakin romua, mutta lopputuloksena moottori vetää paljon terhakkaammin 2-4t alueella missä se ennen tuntui hiukan "puutuneelta". Eikä nuo minun lambdat vielä nk. loppu olleet.

              Comment


                #8
                Ei tuota remontti ilman noita työkaluja kannata yrittää. Sen saa tehtyä mutta mutta....
                Eli mitoitin ja tein nuo kaksi erikoistyökalua itse (nokka-akselien lukitus ja kampiakselin lukitus).
                Tuo kampiakselin lukitustyökalun mitoitus joka tulee YKK tunnistusanturin tilalle lohkoon kuskin puolelle oli juuri se hankala kun sinne ei minkään valtakunnan mitat oikein mahdu...

                Mallia/mittoja noille kun ei ollut saatavilla eikä kukaan missäänpäin ole voinut noita mitata kun on käsissään hypistelleet. Taidan laittaa sitten nuo mitat jakoon niin jokainen joka tarvii voi tehä tai teettää nuo itse. Ei kai siinä mitään väärää ole.
                Laita ihmeessä mitat ja ohjeet esiin, itsellä on AGB-koneessa (S4 biturbo) hihnaremontti tulossa ja nuo käy varmaan siihenkin?

                Comment


                  #9
                  Sain aloitettua projektisivun tekemisen. Päivittelen sinne lisää päivittäin.

                  http://personal.inet.fi/private/auto...ansiremppa.htm

                  Siellä infoa mm. työkaluista

                  Comment


                  • #10
                    Erittäin hyvältä vaikuttavat nuo Samin ohjeet ja kuvat!

                    Comment


                      #11
                      Hienolta näyttää! Nyt vaan odotellaan niitä pdf:iä ja muita sivuja! :) Voisin varmaan itsekin tehdä samanlaista selostusta ässän hihnanvaihdosta kunhan pääsen siihen vaiheeseen...

                      Comment


                      • #12
                        Hienoa meininkiä: Itse painin mystisen käytöshäirin kanssa saman koneen ja automaattilaatikon kanssa. Mitä enemmän se turhauttaa , sitä hauskempaa on nähdä että hienoa jakamisen meininkiä neuvojen ja kokemusten suhteen. Vaikka ei toi syksyllä hankittu tuontiaudi aivan huolto/huolivapaa ole ollutkaan niin tämä foorumi on kyllä jotain ekstraa!
                        kiitos Sami , valaisevista kuvista ja neuvoista!

                        Comment


                          #13
                          Taisi loppua into jossakin vaiheessa sivujen päivitykseen.

                          Mikähän olisi se oikea avain kannenpultteihin ?

                          Comment


                            #14
                            Se into menee kahden vaippaikäisen paimentamiseen :) Hädin tuskin ehtii audipalstaa päivittämään...

                            mutta nk. uusi avain on nimeltään Polydrive ja sitä saa esim Hazeltilta koodilla HAZET 2579-9. Esim AD ketju myy hazettia.

                            Mutta jos hätä on niinkuin minulle tuli niin laadukkaasta T55 torxista saa käyvän hiomalla halkaisijan n. 10.5mm:iin.

                            Comment


                              #15
                              Kiitti tiedosta, ostin sitten Stockmannilta saadun tiedon perusteella koon 10 :(
                              Eli tässä sitä ihmetellään perjantai-iltana että mistäs avain. Täytynee lähteä tuhoamaan yksi torx.

                              Comment


                                #16
                                Paljoa ei T55 torxista tarvitse hioa...Kannattaa kokeilla välillä pulttiin että saa sopivan. Jos menee liian väljäksi niin pultin ehkä saa irti mutta kiinnilaitto voi olla toinen juttu.

                                Kuvassa vasemmalla hiottu ja oikealla orggis T55. Ja ainakin AAH koneessa hylsyn pitää olla aika hoikka että mahtuu nokka-akselin pukkien vierestä.
                                http://personal.inet.fi/private/auto...a/IMG_6019.jpg

                                E: Ja päivitin samalla hiukan tuota remppasivuakin. Kohta siellä pääsee kokoamaankin...
                                http://personal.inet.fi/private/auto...ansiremppa.htm

                                Comment


                                • #17
                                  Voimaa, Sami, voimaa...:-)
                                  Pari pienokaista hoitaa kenen tahansa "luppoaika" ongelman tehokkaasti pois päiväjärjestyksestä!
                                  (omat kohta 3 ja 5 v....)

                                  Comment


                                    #18
                                    Tulipa testattua tuota nokkien lukitustyökalua, AGB (2.7 BiT) koneeseen se ei käy. :(

                                    Siinä nokkien väli on jotain 600 mm, ja tuo jää kovin vajaaksi. Muuten reiät käy kohdilleen, paitsi että iso reikä saisi olla vielä isompi jos sen tarkoitus on mennä sen akselilla olevan prikan "ympärille" eikä päälle. Sai sen jatkamalla menemään sen verran paikalleen ettei nokat pyörähdä.

                                    Missä ihmeessä on tuon kampiakselin lukituspultin paikka?! Etsin sitä kissojen ja koirien kanssa, mutta mitään järkevää paikkaa en löytänyt. Yksi sen näköinen paikka on vasemmalla puolella lohkoa, suurinpiirtein keskellä sitä, mutta tajuttoman hankalassa paikassa huoltoa varten. Tuskinpa on oikea reikä?

                                    Comment


                                      #19
                                      Kyllä tuo ilmoittamasi paikka kuulostaisi oikealle. AAH:ssa on suunnilleen keskellä lohkoa, kuljettajan puolella. Hankalassa mutta luoksepäästävässä paikassa. Anturille menee johto eli sitä seuraamalla paikka pitäisi löytyä. Onko sinulla Elsaa tms. josta asian voisi tarkistaa? Luulisi sen kyllä samassa paikassa olevan...

                                      Saatko mitattua paljonko on nokkien väli ja sen alusprikan halkaisija?

                                      Comment


                                        #20
                                        Vähän asian sivusta mut onkos sulla Mikko ihan oma tuommonen nokkien lukitus työkalu? Aatelin vaan olisko se joutanut joku viikonloppu lainaan pientä korvausta vastaan?

                                        Comment


                                          #21
                                          Ja kun Mikko puukotti omansa käymään biturboon niin saat kyllä minulta lukitussetin lainaan rahtikuluilla...Tai sitten jos on käyntiä Kuopiossa niin vielä halvemmalla...

                                          E:Typo...Siis Mikko...

                                          Comment


                                            #22
                                            Joo, antaapa lukitustapin olla rauhassa, sinne on niin hankala päästä että olkoon. Siinä ei näytä olevan mitään anturia, Bentleyssäkin sanotaan "että poista suoja". Merkkasin kampuran paikan ja jätin siihen. Tai no, kohta kompuran voi heittää edestä pois, sitten sinne pääsee helposti. En kyllä tajua miten siihen huollossa päästään kiinni? Elsaa ei ole.

                                            Tuota minun työkalua ei kannata varmaan 2.8 koneeseen lainata, koska enää se ei siihen käy. ;)

                                            Voin mittailla arvoja kunhan jossain välissä viitsin ja ehdin, tuota tekemistä riittää kun pitää ottaa kone pois...

                                            Edit: Prikan koko on 37.8mm, nokkien välin unohdin mitata. :( Mutta tuosta työkalusta kyllä saisi jonkinlaisen mitan.

                                            Ps: se on Mikko eikä Kimmo ;))

                                            Comment


                                              #23
                                              Herätelläänpä aihetta kun omaan 2.8 pitäisi tehdä sama remontti kuin mitä Sami aikoinaan teki. Taisin lukea projektisivutkin moneen kertaan mutta en tulostanut niitä paperille silloin. Löytyisköhän noita vielä jostain?
                                              Tällä hetkellä auto siis tallissa ja imusarja pöydällä. Alunperin oli tarkoitus vaihtaa se valley pan tiiviste ja tietysti venttiilikoppien tiivisteet, mutta kannen ympäristö näyttää niin pahalta että menee kansihommiksi. Märkä saumasta ja siitä yläpuolelta. Tämän lisäksi jäähdytysnestettä katoilee aika ajoin. Löysin kyllä parista vesiletkusta jäämiä vuodoista ja nuo paikat ainakin menee korjaukseen.
                                              Hirvittää vaan lähteä sen jakopään kimppuun kun melko noviisi olen tässä moottorin kanssa, mutta tekemällähän oppii..:) Laitoin tuossa jakopäähän lukituskamppeet tilaukseen ja apuna on myös elsa niin ei tarvitse ihan sokkona mennä. Jos jollakulla hyvää vinkkiä ennenkuin alan jakoa pilaamaan niin kaikki tieto otetaan vastaan.

                                              Comment


                                                #24
                                                Tuohon koneeseen on jakopää niin maailman yksinkertainen kuin olla ja voi, ei sitä saa niillä lukituskaluilla mitenkään tehtyä väärin jos vielä Elsa neuvoo. Yhteen tuollaiseen AAH koneeseen pari talvea sitten vaihdoin koko rivin venttiileitä kun oli kiristin pettänyt ja toisesta kannesta kaikki venttiilit mutkalla. Varsin yksioikoista ja selkeää hommaa kaikkiaan.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ja täältäkin löytyy hyvät ohjeet.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X