Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Projekti :: Lötkö

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Projekti :: Lötkö

    Tällainen projekti olisi nyt pikkuhiljaa käynnistymässä. Projekti on antanut odottaa itseään jo hetken aikaa, mutta nyt kesän lähestyessä päätin aloittaa suunnitteluosuuden.


    [COLOR=#333399]Lyhyesti[/COLOR]
    Projektina on saada kuuhun ja takaisin ajettu Lötkö vanhaan loistoonsa.

    [COLOR=#333399]Vähän laajemmin[/COLOR]
    Kyseessä on vuonna 2004 hankkimani Audi 100, vuosimallia 1988. Voimanpesänä toimii 2 litrainen RT ja vetotapana on se kolmanneksi oikein, eli Etuveto?. Kilometrejä on mittarissa vaivaiset 610000, eikä loppua ole näkyvissä.

    Vuoden 2005 joululomareissulla auto koki pienen rakkaudenosoituksen Toijalassa, jonka jälkeen vasemmassa takakyljessä on ollut pieni lommo siitä muistutuksena. Autossa alkaa muutenkin olla pieniä teini-iän ongelmia kuten pikkuisen ihottumaa sekä moottorin kömpelyyttä. Koriltaan tämä yksilö on kuitenkin huippuluokkaa (pl. yllämainittu lommo), kiitos entisen omistajan täydellisen ruosteenestokäsittelyn.

    Tarkoituksena on siis palauttaa tämän autojen valioyksilön - saksalaisen insinööritaidon huippunäytteen - olemus entiseen loistoonsa.


    [COLOR=#333399]Työsuunnitelma[/COLOR][COLOR=#333399][COLOR=#000000]
    Työareenana toimii oma piha. Tallin sijaisuutta hoitaa taivas, sekä joissain vaatimimmissa työvaiheissa ystäväni autokatos. Sopivalla asenteella sekä mallaspitoisen asennusjuoman suosiollisella avustuksella tästä tulee varsin mainio kesäprojekti, joka toimii oivana vastapainona arkisin tehtävälle diplomityölle.

    Autoon on tarkoitus tehdä seuraavat toimenpiteet:
    [/COLOR][/COLOR]
    • [COLOR=#333399][COLOR=#000000]Moottorin vaihto (uusi RT-kone on jo odottamassa paikalleenlaittoa)[/COLOR][/COLOR]
    • [COLOR=#333399][COLOR=#000000]Lommon eliminointi
      [/COLOR][/COLOR]
    • [COLOR=#333399][COLOR=#000000]Pientä yleisfiksailua[/COLOR][/COLOR]
    • [COLOR=#333399][COLOR=#000000]Maalaus[/COLOR][/COLOR]
    [COLOR=#333399][COLOR=#000000]Moottorin ostin kun halvalla sain. Alunperin oli tarkoitus tehdä jakopääremppa, mutta koska sain jakopäärempatun koneen tosi halvalla, niin helpommin se näin menee. Tämä moottori itseasiassa antoi minulle lopullisen kipinän tähän projektiin, joten kiitokset siitä myyjälle! :)

    Lommon eliminointi on tässä varmasti se vaikein osuus. Tuo on kuitenkin sen verran rutussa, ettei sitä enää vasaralla kannattane alkaa naputella. On siis löydettävä jostain sopiva pala ja hitsattava se paikoilleen.

    Yleisfiksailua tuossa on (yllätys, yllätys) monessakin paikassa. Uusiksi menevät mm. virtalukko (tällä hetkellä avaimen virkaa hoitaa ns. "Hervannan yleisavain", eli talttapäinen ruuvimeisseli), bensalinjat, käsijarrukahva ym.

    Maalauksen osalta asia on vielä avoinna. Koska koko homma tehdään mahdollisimman pienellä budjetilla, tekisi mieli tässä kohtaa oppia myös tuo autonmaalaamisen jalo taito ja mikä onkaan parempi opettaja kuin omat virheet! Tämä kohta on kuitenkin vielä vähän avoinna koska ei ihan niin ajankohtainen vielä ole.

    Kuvia projektista alkaa valua osoitteeseen:
    [/COLOR][/COLOR]http://picasaweb.google.com/taavis

    Tällä hetkellä ollaan tässä tilanteessa:
    http://picasaweb.google.com/taavis/Alkutilanne


    Otan mielelläni vastaan kaikenlaiset korjausvinkit, kommentit ym. Jos jollain on jotain projektiin liittyvää osaa myytävänä, niin eikun yhteyttä vaan!

    Päivittelen tätä aihetta ja lisäilen kuvia projektin edetessä.

  • #2
    Kun näiden muinaisten lötköjen laitto onkin näköjään osoittautunut kesän 2007 muoti-ilmiöksi, niin päivitellään omaakin projektia tänne.

    Kone on nyt vaihdettu, ensi viikonloppuna olisi tarkoitus laittaa käymään. Sen jälkeen on edessä katsastus, jotta saisi tämän liikkumaan omin avuin. Seuraavana etappina onkin päättää lötkön kohtalo, eli mitä tuolle lommolle tekee ja jos tekee, niin milloin.

    Pientä kuvapäivitystä osoitteessa http://picasaweb.google.com/taavis

    Comment


      #3
      Kyllä tuo lommo taputtelemalla oikeaa. Todennäköisesti vielä huomattavasti vähemmällä työllä, kuin hitsaamalla uuden kikkareen paikoilleeen ja huomais et oho , maali paloi ympäriinsä ylös pellistä ja takakylki veteli kokomatkalta.

      Comment


      • #4
        Moottorinvaihto suoritettiin loppuun viikonloppuna ja tässä vaiheessa koettiin ensimmäiset ongelmatkin, kone ei nimittäin lähde käyntiin, ei edes lupaa. Sytkä säädettiin ~oikeaksi vauhtipyörästä (ja varmistettiin, että 1. pytty on ykk:ssa) ja bensaa tuntuisi tulevan (tulpat märät ja määräjakajalta ruiskun linjan irrottamalla tuli oikein komea suihku). Kipinäkin oli oikein komea. Tuon jälkeen alkoi loppua ideat.

        Lisäksi viritin katkenneen virtalukon tapin kuntoon pylväsporalla, ruuvilla, smirkelillä, injektioruiskulla ja epoksilla :) Hyvä tuli, saas nähdä kestääkö.

        Klommon kanssa taistelu on vielä edessä, kunhan nyt saisi tuon leimattua että pääsisi liikkumaan omin avuin. Voipi tosiaan olla, että ekaksi tuolle tulee näytettyä vähän vasaraa, jos vaikka oikenisi.

        Edit: lisäyksiä
        Viimeksi muokannut -TS-; 8.7.2007, 22:42.

        Comment


        • #5
          Ja pyörijä osoitti ykköselle menevää tulpanjohtoa kohti, sekä ykkösellä oli menossa puristus- eikä poistotahti... Noi varmaan tarkistitkin, mut kunhan tuli mieleen näin yömyöhällä...

          Comment


          • #6
            Osoitti ykköselle menevää johtoa päin joo. Tuo puristus-/työtahtijuttu tuli itsellekin mieleen lopuksi, mutten kerennyt tuota enää tarkistaa. Voi tosiaan olla niinkin helppo "vika", jota ei vaan tajunnut ajatella kun oli pää vähän jumissa loppuillasta kun tuon kasatuksi sai.

            Parin viikon päästä kerkeää perehtymään taas lötkön sielunelämään ja eiköhän se vielä käyntiin hyrähdä.

            Comment


            • #7
              Pientä apdeittiä:

              Lötkö käy ja kukkuu! Käynnistymättömyyden syyksi paljastui niinkin amatöörimäinen vika kuin tuo Kendan mainitsema sytkä 180 astetta väärässä.

              Virtalukkopatentti sensijaan ei toiminut. Ei ollut kuin noin millistä kiinni, mutta tuolla ei käännä pohjaa ihan starttiasentoon asti. Mutta ei hätää, uusi on jo tulossa. Sellainen "vika" paljastui, ettei ime tehostimeen nesteitä. Tätä selvitellään seuraavaksi ja sen jälkeen onkin jo leimaamisen aika :)

              Comment


              • #8
                Täällä on saatu kanssa lötköä eteenpäin. Kaksi piti purkaa, että sai kaikki nippelit ja nappelit tuohon ajoautoon.

                -Takavalojen tiivistys retkipatja menetelmällä:

                http://picasaweb.google.com/deepspac...98406837872194
                http://picasaweb.google.com/deepspac...98462672447074
                http://picasaweb.google.com/deepspac...19705580693106

                -Takavalojen pesu ja kirkaslakkaus. Huomaa tukittu lukkopesä.

                http://picasaweb.google.com/deepspac...19791480039090
                http://picasaweb.google.com/deepspac...19812954875586

                -Sisustan sommittelua. Uusvanhat 200 -84 penkit ei ihan osu väriin, mutta ovat ehjät ja paksummilla täytteillä, joten jäävät:

                http://picasaweb.google.com/deepspac...98290873755138

                -Mittariston sovitusta ei tullut kuvattua, mutta nyt autoon on risteytetty kaksi mittaristoa, saavutettuna etuna digitaalikello ja kierroslukumittari.

                -Kattoluukun veivi heitettiin mäelle ja korvattiin sähkömoottorilla.

                -Mittaristo ja koetauluvalojen vaihto ja osittain uudelleen johdotus. Myös radiolle uudet virtapiuhat.

                -Raaka myllytys.

                ennen:
                http://picasaweb.google.com/deepspac...98101895194018

                jälkeen:
                http://picasaweb.google.com/deepspac...98325233493522

                konepeltti osittain.
                http://picasaweb.google.com/deepspac...98239334147554

                Alkoi sataa eilen vettä ja sataa vieläkin, joten puoli autoa vasta valmis.

                Sivulistat joutuivat romukoppaan ja tilalle tuli listat joissa alumiinirunko.

                Jatkoa seuraa. Sekalaisia kuvia ehjättävästä ja luovuttajista:

                http://picasaweb.google.com/deepspac...cc22E86Project

                Comment


                  #9
                  Hetken mietin että eikös sillä Deepspacella ollu V8, mutta näköjään löytyy tällainenkin. :) Taitaa 44:set olla jo siinä iässä että huonommat yksilöt menee vauhdilla varaosiksi ja häipyy katukuvasta. Joka tapauksessa mukavan näköistä touhua hyvän auton parissa. :)

                  Comment


                  • #10
                    Jaahas... puunas ja kiillotus valmis ikkunoiden pesua ja sisäsiivousta vaille:

                    http://picasaweb.google.com/deepspac...21340176361218

                    Lisää kuvia:

                    [COLOR=#22229c]http://picasaweb.google.com/deepspac...21391715968786[/COLOR]

                    http://picasaweb.google.com/deepspac...21284341786354

                    http://picasaweb.google.com/deepspac...21284341786354

                    http://picasaweb.google.com/deepspac...21340176361218



                    [COLOR=#22229c][/COLOR]

                    Comment


                    • #11
                      Nätti on..

                      Comment


                      • #12
                        Hyvin olet saanut autoon kuosia, kun ottaa huomioon, miltä näytti alunperin. Tuttua hommaa tuo lukonreiän peittäminen. Yksi asia, joka omaan silmään pistää krominkiillon seassa, on tuo musta antennipiiska takalokasuojassa. Sähköantenni kruunaisi kokonaisuuden ja tietty, kirkkaat etuvilkut.

                        Comment


                        • #13
                          Kirkkaat etuvilkut on tilattu, eteen ja sivuille. Saapuu huomenna, 36? kierros.

                          Ja se sähköantenni unohtui... soitto pikkuveljelle... tulee Bilteman kautta kotia antenni kainalosssa. Kiitos muistutuksesta! :)

                          Comment


                          • #14
                            Onnea vaan piilteeman antennille. Hyvin hoidettuna sähköantenni toimii pitkään ja hyvin, huonolla hoidolla hajoaa ensimmäisillä kylmillä. Valitettavasti hyvä sähköantenni maksaa paljolti.
                            Oman Hirshmannin piiskan ajolanka katkesi ja malli on sellainen, että varapiiskaa ei jostakin syystä löydy, vaikka nuo ovat yleensä aika hyvin huollettavia.

                            Comment


                            • #15
                              Hyvin istui paikalleen Bilteman anteeni. Johdot onkin noissa 100:ssa valmiina virralle ja ohjaukselle, mankalta peräkontiin ja maadoitusreikäkin oli valmiina. Antennin pohjassa vedenpoisto, johon Audista löytyi myös valmis putki. Olen tyytyväinen. Kulut = 30?

                              Kuvia myöhemmin.

                              Comment


                              • #16
                                Korjaan itseäni lainaten. Tuossa autossa onkin ollut sähköantenni uutena tehdasvarusteena, siksi kaikki johdot ja paikat oli valmiina. :)

                                Loppuilta menikin tapellessa peräkontin lukitusta ja keskuslukitusta korjatessa = Nyt toimii ja ei vuotoja.

                                Comment


                                • #17
                                  Eipä ole pahan hintainen tuo piilteeman sähköantenni, kun vertaa, mitä esim. Bosch maksaa uutena. Taisin kysyä liikkeestä uutta viime vuonna, mutta 190? hinta pyörsi ostohalut.
                                  Halppistuotteellakin lienee ainakin vuoden takuu, joten jos se sen kestää, on se hintansa hankkinut. Automaattiantenni on typ44:een todellakin helppo asentaa ja mekanismin saa tosi nätisti piiloon verhoilun taakse.
                                  Talvi koettelee tuollaisia ja isoin virhe on laittaa tuollaiseen liian jäykkää voiteluainetta. Syksyllä asentamani Bosch piti irrottaa pakkasilla, kun piiska ei enää jaksanut liikkua. Nahkahousu oli sivellyt piiskaan varmaan jotain saapasrasvaa ja mekanismin puhdistamisessa oli iso työ.

                                  Comment


                                  • #18


                                    Valmis.... tai siis tässä vaiheessa. Auton ehostuksesta kiitos: Biltema, Koivunen Oy ja Golden products. :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Onkos nuo valot Luxemburgilaisesta pajasta?

                                      Comment


                                      • #20
                                        nuo takavalot on -93 V8:in alkuperäiset. Nuo on vain pesty, lukkoreikä tukittu ja piilteeman kirkaslakalla käsitelty.

                                        Ei... yritysten tarrat ei tule oviin. :)

                                        Comment


                                        • #21
                                          "Tuleeko em. yritysten tarrat oviin? :-D" -kommentti aiheutti päivän ja ehkä viikonkin pahimmat repeämiset :D Kellonaikakin selittää osaltaan...

                                          Koskahan joku tekee huumorimielessä "drifting-auton" jonka ovessa komeilee biltema-, hong kong- ja tarjoustalo-tekstit :D Ei herneitä, saahan noista mainituistakin liikeistä jotain ihan suht asiallistakin rompetta...

                                          Taaville vielä että joskus se sokeakin kana löytää jyvän, varsinkin silloin jos se on vastaavissa tapauksissa sitä hiton jyvästä aiemminkin etsimällä etsinyt(tolla itseäni tarkoittaen...). Eli vastaavanlaisia kämmejä sattunut itsellekkin "muutaman" kerran vuosien varrella. Ja tulee sattumaankin...

                                          Mut hyvä jos lötkö käy ja toivottavasti hommat menee etenpäin muilta osin :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ihan 100% OT, mutta tuli mieleen noista teippauksista..

                                            Kaveri oli vuosia sitten amiksessa autopuolella.. niillä oli siellä joku vanha ooppelinraato, jota laittelivat ihan leikkimielessä. No he saivat mahtavan idean ja tehdä siihen uuden putkiston. Pöntön hitsasivat rannilan rännistä :D Näin kuvan siitä, kamala pönttö tehty rännistä ja kontissa teippaus "RANNILA RACING".

                                            Olishan se hienoa tehdä fööni vanhasta hiustenkuivaimesta, jääkaapista ja putkisto rännistä. Ovessa lukisi "ROSENLEW / ELECTROLUX / RANNILA" :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Golden products
                                              Onko kyseessä tuotemerkin GNLD -kemikaalit? Jos on, kyseisen firman tuotteita itsekin käyttävänä en yhtään ihmettele, miten olet saanut auton noin siistiksi.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Goldenilla käsittelin sisäosan vinyylit. Sitruunan tuoksuinen ja sopivasti kiiltävä tulos.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Noniin, pientä päivitystä.

                                                  Lötkö liikkuu. Ei ole ihan säädöissä vielä ja bensaa vuotaa bensalinjoista paljon, mutta liikkuu. Seuraavana onkin vuorossa tankin pudotus ja bensalinjojen rekonstruktio. Jos jollain sattuu olemaan ylimääräiset kohtuukuntoiset linjat, niin tänne saa tarjota.

                                                  Huonolaatuisia kännykkäkuvia http://picasaweb.google.com/taavis/20070812LTkKNnykSt

                                                  Tuo jäkälää kasvava lötkö joutaa pikimmiten paalattavaksi, joten jos joku tarvitsee tuollaista jotain varten (sisusta on purettuna, sen saa myös) tai sitten toisen lötkön 610000km ajettua RT-konetta, niin saa tulla hakemaan Raumalta. Myös ylimääräinen 80:n 1,8s -kaasarikone olisi joutilaana (maannut 2 talvea pihalla pressun alla).

                                                  Näillä jatketaan. Syksy painaa pahasti päälle ja työt senkun lisääntyvät, joten pitää toivoa, että saisi lötkön leimaan vielä ennen talvea. Sitten voikin laittaa ässän myyntiin ja ajella lötköllä auringonlaskuun... ;)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Lötkö leimattu viime perjantaina ilman huomautuksia. Inssi tuumasi vaan: "Ihan säpäkkä 86:nen."

                                                    :D


                                                    Pikkujuttuja huomion viikonloppuna ajellessa:

                                                    -Jompikumpi etupyörän laakeri. Ääntää oikealle kääntäessä.
                                                    -Painelaakeri kohisee.

                                                    Muuten auto toimii kyllä mukavasti. Alusta vaan on turhan pehmeä... täytyy sijoittaa madallukseen ja iskareihin.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jos alusta ei ole pehmeä, voit samoin tein unohtaa projektitopikistasi sanan "Lötkö" 8)
                                                      Vaihda molemmat laakerit samalla kertaa, niillä on tapana hajota yhdessä. Sitten voi vaihtaa myös yläpään laakerit ja iskarien suojakumit niin ei tarvi säädättää kulmia useampaan kertaan.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Yläpään laakerit on, suojakumit ja pohjaaniskukumit on. Laakerit pitää ostaa ja putsata nuo toiset tolpat, niin saa vaihtaa sitten täysin huolettuna. Uudet iskarit ja jouset taitaa tulla tälläinen Supersportin sarja:

                                                        http://www.ice-fi.fi/osc/product_inf...oducts_id/1760

                                                        Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eihän kaikki nuo osat vaihdettuaan tarvitse säädättää kulmia...? Kulman säätöihin ei mielestäni tarvitse kajota operaation aikana.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Tottakai madalluksen yhteydessä menee kulmat uusiksi.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            No niin... madallus oli se ratkaiseva sana. Anteeksi maalaisuuteni, muutan heti huomenna kaupunkiin. :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X