Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 8P 3.2 "pientä laittoa"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 8P 3.2 "pientä laittoa"

    Viime kesänä tuli hankittua tuollainen A3:nen ja jo siinä vaiheessa oli ajatuksissa laittaa sitä hieman erinäköiseksi. Autossahan oli jo valmiiksi isoa vannetta, alustaa ja putkistoa mutta oikein mikään näistä ei miellyttänyt silmää ja musta värikin oli varsin tylsä. Ensimmäinen omistaja oli ruksannut varustelistalta miltei kaiken mahdollisen ja tämä sai tietysti suun hymyyn, tosin esim. tehtaan webasto on tässä autossa todella turha sillä auto seisoi purettuna koko talven :) Kesällä autolla käytiin myös kokemassa Nürburgring

    Syksyllä olikin sitten aika aloittaa projekti ja laittaa auto talviseisontaan. Osia tuli tilailtua syksyn ja talven mittaan sekä suunniteltua lähes joka päivä mitä autolle tehtäisiin. Autoa hiukan purettiin ja vietiin JP Autotuningiin Siilinjärvelle jossa se on nyt ollut "hoidossa"

    Autoon on tulossa mm. seuraavanlaista:

    KW Variante 3
    Nothellen kaarilevikkeet ja helmat
    Oettingerin etulippa joka integroidaan puskuriin ja kaarilevikkeisiin
    Oettingerin maski ja ritilät
    Oettingerin hiilikuitulippa
    OZ Racing Leonardo 3 3-osaiset vanteet koossa 9.5 x 19"
    Recaro Sportster CS etupenkit
    Haldex PP controller
    Porsche Cayennen satulat 352x32mm levyillä

    Tältä auto näytti kun projekti aloitettiin ja kilometrejä oli takana muistaakseni reilu 40tkm
    Viimeksi muokannut jukkan; 26.3.2007, 23:57.

    #2
    On se kumma kun melkein pakasta vedetty autokin pitää heti purkaa ;)

    Laitas vaan lisäkuvia tulemaan.

    Milloin RiSa menee purkuun? ;))

    Comment


    • #3
      Vanteiksi tulossa tuollaiset 9.5 x 19" OZ:in Leonardo 3:set joka nurkkaan. Hiukan niitäkin tosin tarvii fiksailla ennen alle laittoa :)

      Tässä hieman takakaarien sovittelua ja muokkausta paikoilleen, takapuskuriakin on jo yhdistelty, siloiteltu ja sheivattu listoja pois. Tuo takapuskurihan on yhdistelty useammasta puskurista ja siitä löytyy ainakin vakiopuskuria sekä neloskoppaista kolffia. Kilvenupotus muokattiin neloskoppaisen kolffin takapuskurista ja se kavennettiin lyhyelle kilvelle sopivaksi. Samalla heitettiin parkkitutkat menemään ja putkenpäiden ulostulojen kolo fiksattiin umpeen.


      Comment


        #4
        Onko nuo levikkeet muovia, peltiä vai lasikuitua? (Tai sinut tuntien ne on kyllä hiilaria ;) )

        Comment


        • #5
          Lasikuitua ei tuohon laitteeseen tule. Ja kyllä niissä on sisäpuolella hiilaria :) mutta en kyllä ymmärrä minkä takia, jotain muovia kuitenkin tuo päällipuoli, ilmeisesti se hiilarikerros on siellä jotenkin jäykistämässä noiden rakennetta.

          Comment


          • #6
            Tollasta pientä levitystä toi uuskoppainen kolmonen kyllä kaipaakin kun on muuten vähän aneemisen näköinen. Remmisatsi sitten vaan koneeseen niin saat kulkupuolenkin kuntoon. =) Asiallinen projekti!

            Comment


              #7
              Jos kerran kilvenupotus on kavennettu niin onko tämä uusin OLIO evo 3?

              Comment


              • #8
                Alko kyllä kuola tosissaan valumaan ku lukee tätä topikkia. :P Minkäslaista väriä oot ajatellu? :)

                Comment


                  #9
                  Toi lähtökohta oli kerrassaan mainio! No eiköhän lopputuloskin ole vasin makoisa...

                  Comment


                  • #10
                    Voi olla että tuo on ristitty uudeksi kummajaiseksi :)

                    Eiköhän se värityskin sieltä vielä paljastu kun projektikertomus etenee.

                    Etuhelman liimailua etupuskuriin ja etukaarien sovittelua ja muokkailua paikoilleen, jokainen kaarilevitys piti erikseen sovittaa ja muokata jotta istuivat nätisti. Etupuskuristakin siloiteltiin kaikki ylimääriset listat ja kilvenupotus. Ylimääräistä työtä teetti noiden Nothellen kaarilevikkeiden sovittaminen tuohon Oettingerin helmaan. Loppuen lopuksi tuo on kuitenkin ollut pienimpiä murheita tässä projektissa.

                    Takakaari alkaa löytää paikkansa uudesta kodistaan. Takaluukkuakin hiukan siloiteltiin pellillä, pieni pokkaus kuitenkin jätettiin joka kiertää myös auton kyljissä. Näin takaluukkuun jää muotoa eikä perästä tule liian massiivista möhköä, myös kylkien linja jatkuu edelleen takaluukussa. Takapuskuri siloiteltuna ja uudella kavennetulla golffin kilvenupotuksella.

                    Takaluukku nakuteltuna pyöreään muotoonsa ja keula siloiteltuna Oettingerin etulipalla, kilvenupotus päätettiin tässä vaiheessa myös tehdä umpeen. Leikattiin auki tuo kilvenupotus ja "nostettiin" se samalle tasolle muun puskurin kanssa, liimaus, tasoittelut jne. Puskurin ja etuhelman reunoille kairattiin sopivat kolot jotta Nothellen kaarilevitykset istuvat tuohon Oettingerin helmaan nätisti. Samalla tilattiin myös Oettingerin helmaan hiilikuitulippa joka ei sitten ihan sellaisena istunutkaan paikalleen miellyttävällä tavalla, myös Oettingerin maski ja ritilät tulevat keulalle.
                    Viimeksi muokannut jukkan; 27.3.2007, 00:01.

                    Comment


                    • #11
                      On kyllä hieno niinkuin kaikki muutkin sun projektit aina ollut. :)

                      Comment


                      • #12
                        Tulee kyllä hieno. Voimaa saisi olla enemmän ja vanteet hieman leveemmät ainakin takana;)

                        Comment


                        • #13
                          Ffp:n puolelle projektia hiukan päivittelin niin laitetaan nyt tännekin:

                          Sisustaakin alettiin rakentamaan ja ekana pistettiin lihoiksi nuo uudet Recarot.

                          Kun Recarolta kerran ei saanut penkkejä mieleisellä verhoilulla niin Eugen Design laitettiin asialle. Tuossa kuvassa muuten näkyy tuota nahkaa jolla penkit verhoillaan. Tuosta nahan väristä voi myös saada hieman suuntaa tulevasta auton värityksestä. Takapenkin selkänojista käy aika hyvin esille millaista sisustaa olen ideoinut ja Eugenhan toteuttaa mitä vaan. Väri nyt tuossa on ihan pyllyllään ja nahat kiiltää ikävästi kun ovat juuri ennen kuvan ottoa saaneet nahanhoitoaineen päällensä.

                          Jossain kohtaa projektia alkoi mopo keulimaan ja päätin että tuon auton ovet saa luvan aueta kohti taivasta, ollaanhan tästä kuitenkin tavallaan rakentamassa näyttelypeliä ja tuollaiset ovet muutenkin sopisivat auton teemaan. Tilaukseen meni siis LSD -saranat joiden asennuksen piti olla ihan "bolt-on" Niin ei todellisuudessa kuitenkaan ollut vaan nuo saranat teettivät järjettömän määrän lisätöitä. Asennusohjeiden tutkiskelu jo paljasti että ihan "pulttaa kiinni" saranoista ei ollut kyse sillä jo toisella sivulla ohjeissa käytettiin sanaa: "weld" :D Täältä lisätietoa noista saranoista. Huomatkaa erityisesti: The installation is as easy as bolting on the product. it?s the benchmark for a ?ready to install? solution.
                          * when installing the LSD solution, there is no need to weld or repaint the bodywork or doors. Slight modification of the fender might be necessary.

                          Voihan ne tietysti varmaan noinkin asentaa ja on riippuvainen automallista, tässä tapauksessa tuollainen asennusmalli ei kuitenkaan tullut kysymykseen.

                          Kompromisseja ei oltu valmis tekemään joten saranat paikoilleen ja muutokset käyntiin. Ovista jouduttiin poistamaan mm. pokkaus jotta ovi mahtuu liikkumaan, sivuvilkut poistuivat paikoiltaan koska ne eivät mahtuneet enää saranoiden kanssa kyljessä majailemaan ja mitään patentteja/tarvikevilkkuja ei kylkiin haluttu laittaa. Myöhemmin päätettiinkin sitten yhdistää A3:sen vakiopeiliin Skodan peilistä vilkkuosa. Ei muuten mene sekään ihan heittämällä paikoilleen. Saranoiden takia jouduttiin myös sisälokareita muokkaamaan ja kaikkea pientä viilausta ja sovittelua oli enemmän kuin kuviteltiin. No loppuen lopuksi kuitenkin ne ovet sojottivat kohti taivasta.

                          Ovia jouduttiin hiukan muokkaamaan toisestakin päästä, tällä kertaa syypäänä olivat kylkilistat jotka poistettiin. Listat kun asustivat tuollaisessa urassa jätti se ikävän kolon oveen joka oli poistettava ja pokkaus suoristettava, muutenhan oven ollessa auki olisi tuo listojen vanha kolo näkynyt. Kiinnitysreiät hitsattiin umpeen ja urat täytettiin hiilikuitukitillä, näin ovi sekä kylki ovat nyt niinkuin eivät olisi koskaan sivulistoja tavanneetkaan.

                          Comment


                          • #14
                            Tuo kun on valmis niin enpä usko että kukaan sitä seatiksi luulee ja samapa se vaikka luuliskin :)

                            Projektia vois taas hieman päivitellä, auto saapui nimittäin kotiin pitkältä Siilinjärven vierailulta. JP Autotuning oli saanut työnsä päätökseen, kori- ja maalaustyöt ovat siis siinä kunnossa että auto alkaa ulkoisesti olemaan asussaan. Vanteet kaipaavat vielä hieman väriä pintaansa että istuvat auton alle nätisti. Sisustasta revittiin heti auton saavuttua vielä kaikki osat irti ja ne menevät joko verhoiluun tai värjättäväksi. Kiirehän tässä vielä tulee että auton ajoissa kuntoon saa.

                            Sisusta on taas mennyt askeleen eteenpäin ja Recaroiden verhoilut ovat nyt siinä mallissa että odottavat penkkien runkoja maalarilta takaisin. Myös kojetaulu sai ylleen uuden alcantaraisen asun. Suuttimet olisi vielä tarkoitus vaihtaa vanhan TT:n vastaaviin alumiinisiin. Matot tuli myös teetettyä sisustaan sopivalla värityksellä ja jotain polkimiakin tuossa on. Mitään hifi-asennuksia tähän laitteeseen ei olla asentelemassa vaan alkuperäisellä MMI -navilla ja bosen systeemillä ajattelin tulla toimeen. Näiden kaveriksi asennetaan kuitenkin digiviritin ja dvd-soitin.

                            Sitten voisinkin hieman valottaa auton maalausta josta ei ole ollutkaan vielä puhetta ollenkaan. Eli maalauksen suunnittelu/toteutus on ollut ehkä se kaikkein työläin osuus tässä projektissa vaikka onhan toki noissa koritöissäkin ollut järjetön määrä erilaisia työvaiheita ja käsityötä. No, maalausta suunniteltiin ensin yhdessä Putkosen Jukan kanssa ja käytiin läpi melkoinen määrä erilaista kuvamateriaalia. Projektiin päätettiin ottaa mukaan myös Pihlajamaan Pete joka tuli toteuttamaan kuvioinnin. Peten kanssa sitten vaihdettiin ajatuksia ja kuvia ja löydettiin yhteinen sävel maalauksen toteuttamisessa. Tässä vaiheessa jo oli selvää että järjetön määrä työtä maalaus tulisi teettämään. Ensimmäisen kerran kun maalausideaa hahmoteltiin oikein tosissaan vietimme 12 tunnin päivän kolmistaan JP-Autotuningilla oikeita sävyjä, kuvioita ja maalaustekniikoita etsien.

                            Eli näin se sitten tehtiin:

                            Ensin auto maalattiin kokonaan ensimmäisellä sävyllä, eli tuollaisella jännällä vaalean vihreällä: "pohjaväriä" pintaan tämän jälkeen koko auto hiottiin ja teipattiin kokonaan yli. Toisen sävyn kuviot piirrettiin teipatun auton päälle. Tämän jälkeen otetaan veitsi kauniiseen käteen ja leikkaillaan piirreltyjä kuvioita auki. Jokainen voi varmaan tässä vaiheessa jo arvata että ihan perinteinen maalaus ei ole kyseessä. Auto myös purettiin tässä kohtaa jotta kuviot saatiin jatkumaan kun luukut avataan. Kuvioiden irtileikkaamisen jälkeen sitten maalailtiin seuraava väri ja kuviot -muutamaa pientä irto-osaa ei tietenkään sopinut unohtaa. Nyt oli siis pinnassa kaksi sävyä ja kuvioita. Tässä vaiheessa myös huomattiin ettei aikaisemmin valitsemamme kolmas sävy tulisi sopimaan, se päätettiin loppuen lopuksi sekoittaa itse jotta lopputuloksesta saataisiin täydellinen ja värit sopisivat hyvin yhteen.

                            Edessä oli siis taas välihionta, auton kasaus, teippailua ja kuvioiden hahmottelua vielä vähän lisää teippailua ja pikkuhiljaa kolmannet kuviot alkavat hahmottua Auto purettiin taas maalaukseen ja sai kolmannen värin pintaansa. Tämän jälkeen taas hiontaa, purkamista ja mattalakkaa.

                            Lopullisia kuvia maalauksesta sitten myöhemmin...

                            Comment


                            • #15
                              Jo on mopo lähtenyt käsistä, hyvä niin! Loistava projekti kaikenkaikkiaan! Sisusta 10+

                              Comment


                                #16
                                Nyt uskaltaa kehua maalausta, kun viralliset kuvatkin on julkaistu! Hieno!
                                Orkkissivulistamiehien kommentteja odotellessa.. ;)

                                Comment


                                • #17
                                  Taitaa tulla tästä autosta oikea pokaalimagneetti. Todella upea.
                                  Viimeksi muokannut Carpio; 9.4.2007, 15:45.

                                  Comment


                                    #18
                                    Verhoilut näyttää tosi maukkailta. :) Mielenkiinnolla täytyy odottaa tuota valmiin maalipinnan paljastusta. Ja mitä korin muutoksiin tulee, niin näyttää istuvan hienosti kokonaisuuteen.

                                    Comment


                                      #19
                                      Huh! Mites muu sisusta, katto, sivupaneelit etc? Alcantara/nahka? Penkki on makee!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kiitoksia vaan kommenteista. Korityöt on pyritty toteuttamaan niin ettei hölmömpi tajua mitä siihen onkaan oikein tehty vaikka oikeastaan kaikki mahdollinen on tehty :) Nyt kun alla on vielä liian kapoiset vanteet ja väärällä ET:llä noille kaarille niin on se vaan levennyt melkoisesti.
                                        Jo on mopo lähtenyt käsistä, hyvä niin!
                                        Kyllä, tässä projektissa on todellakin annettu mopon karata ja ihan tietoisesti, muutenhan tällaisia ei kai tulisikaan koskaan rakenneltua?
                                        Huh! Mites muu sisusta, katto, sivupaneelit etc? Alcantara/nahka? Penkki on makee!
                                        Muualle sisustaan tulee lisää alcantaraa, hiukan tehostetikkauksia ja paljon osia värjätään. Sisustassa on vielä järjetön työmäärä edessä. Oikeastaan ainut mihin ei kosketa on lattia ja takaluukku. Koitan ottaa sisustasta lisää kuvia heti kun taas jotain valmistuu, nythän sieltä on siis purettuna ihan kaikki irtoava osa. Kasaankin tuo kyllä pitäis saada melkoisen nopeasti.
                                        Näinköhän vain RS4 jää vitriiniin pölyttymään?
                                        Ei varmasti jää, siitä ei ole pelkoa. Risa toimii päivittäisenä käyttöautona/nautiskelulaitteena.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Hienoa jälkeä! Tota ei vaan passaa rutata, mukava suorittaa paikkaus maalaus;D

                                          Comment


                                            #22
                                            Jukka, kerrotko lääkärisi nimen. Haluan samanlaisen reseptin rauhoittavia.....

                                            Tuo alcantara kojelaudassa on minua jo kolmen auton häikäisyjä katsellessa mietityttänyt kovasti.

                                            Hiton hieno projekti, ei vaan istuisi minun käyttööni - herra konstaapeli, huomaatko kun täältä kaahaan väritys =)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tuohan on stealtia jos mitä, varsinkin jos ajelee maaseudulla.
                                              Häviää maastoon kuin mikä :)

                                              Kait vanteisiin tulee sama kuvio??

                                              Comment


                                                #24
                                                Jukka vois verhoiluaan hiukan rauhoittaa niin sais oman auton työnalle sinne :D

                                                Komia tulossa. Mie meen vakoileen ensiviikolla sinne. Tuu käymään maanantaina paikanpäällä?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ei tule vanteisiin kuvioita, siinä hajois pää kun ne täytyis aina olla oikeassa asennossa että sopisivat auton muihin kuvioihin, Auton kuviothan siis pitäisi jatkua vanteissa. Ihan tylsiä siis kun ollaan niin vanteiden keskiosat maalataan yksivärisiksi.

                                                  Olli: en syö enää rauhoittavia joten ehkä sen takia lopputulos on tällainen :) Olen kyllä tietoinen ettei tuolla ihan huomaamattomana liikenteessä kuljeta mutta jos sitä haluais olla näkymätön ajaisin harmaalla toyotalla.

                                                  Alcantaran tilalle kojelautaan edullisempi vaihtoehto, tosin ei yhtä näyttävä voisi olla kojelaudan nukkaaminen.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Koko talven projektin kehitystä vierestä seuranneena, en malta odottaa nähdäkseni lopullista palveluspukua auton ollessa täysin läjässä!

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      No selvishän se mistä Jukka on mallia ottanut maalaukseen?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        [LEFT]Nyt pitää sitten jukan puolesta toivoa, ettei ens vuonna oo joka toisessa messuautossa samaa väriteemaa.

                                                        Propsit sisustasta!
                                                        [/LEFT]

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Jaa, vähän niin kuin ruotsin puolella.
                                                          http://www.x-treme.fi/gallery/view_p...23&id=IMG_4701

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            No eipä noita Ruotsin puolellakaan ole montaa ja tuo mustavalkoinen väritysteema on kyllä ihan eri planeetalta kuin tuo omani, joku taisi vielä mainita että tuo ois jopa teipattu. Kyllähän näitä maailmaan mahtuu eikä noista asioista kannata stressiä ottaa. Halpoja kopioita löytyy aina ;)

                                                            Projektikin on hiukan edennyt: vanteiden keskiosat on maalissa ja niitä on jo soviteltu allekin, takana on hiukan ahdasta. No, ratavanteet tuohon tulee erikseen Toyon R888 rengastuksella. Recaroiden taustat maalattiin samaan sävyyn kuin vanteiden keskiosatkin. Sisustasta purettiin kaikki loputkin irtoavat osat pois mm. kattoverhoilu joka saa päällensä alcantaraverhoilun ja hiukan tikkailua. Samalla jouduttiin tiputtamaan mm. koko kattoluukun kasetti irti että saatin kaikki tarvittava verhoiluun.

                                                            Paikoilleen myös meni nyt vielä ainakin väliaikaisesti Remuksen takapönttö mutta ne DTM -putkenpäät lensi kyllä aika lujaa roskiin ja tilalle hitsattiin TDI -tyyliset päät jotka jäävät helman alle piiloon. Haldexin controllerin asennustakin mietittiin ja valkkailtiin sopivaa nuppia jotta päästään vaihtamaan eri ohjelmia. Tuossa uudessa haldexin controllerissahan on normal, sport ja race vaihtoehdot valittavissa kun siihen asentaa kytkimen.

                                                            Huomenna pitäisi tulla digiviritintä, dvd -soitinta ja niitä pitäis ihmetellä johonkin koloon sopimaan. Verhoilujen asennukset myös alkaa ja sisustan niputtaminen.

                                                            Hervoton kasailuviikko on siis edessä, auto on näytillä Turussa ensi viikonloppuna joten siellä sitä voi sitten ihan livenä hämmästellä. http://www.automotorshow.fi/

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X