Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 Typ89

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Eipähän autoa saanut ajoon tälle vuodelle. Maalarille vientiä vetkutti, se kun takakaaret meni uusiksi:



    Kun auto ajettiin ulos hallista, pitkän seisonnan jälkiäisinä kytkin on loppunsa edellä. Alko jo hieman pelottamaan, ku trailerille ajettaessa kytkin savusi. Tuli säikähdettyä että koneko se alkoi savuamaan. Kuvasta näkee hyvin :D Sitten ku auto oli saatu kauhean savuttamisen ja kytkimen polttamisen jälkeen trailerille, niin kone alkoi tiputtaan öljyä, mahtavaa.

    Kovaa mentiin työtahdin kanssa ja paljon sain aikaiseksi vuorotyön ohella, mutta ei päästy ajamaan. Maali kuitenkaan saatiin pintaan:



    Maskiakin tuli laitettua uuteen uskoon Seat Ibiza FR:n verkosta, mikä oli mielestäni mukavaa vaihtelua ainaiseen risaverkkoon.



    Enää olisi lähinnä kasausta (kytkimen laiton ja koneen fiksauksen ohella). Tummennuksetkin voitin Sungardin Facebook-kisasta. Tämä ei tosin tule seuraavaan yhdeksään kuukauteen edistymään kun lähdin toiselle puolella maalimaa vaihto-opiskelemaan. Täältä voisi tuoda autolle hieman tuliaisia. Tosin projektin jatkamiskuume on kauhea tällä hetkellä ja ajatuksissa mopo karkaa entistä kauemmin. Pitää vaan hillitä itseään ja unohtaa projektivimma hetkeksi.

    Comment


    • #92
      Paljonkos toi penkkien verhoilu tuli kustantaan? Vai teitkö ite? :)

      Comment


      • #93
        Itseasiassa en halunnut penkkien verhoilun maksava omaisuutta, vaan käytin aikaa paljon verhoilijan etsimiseen. Eka soittelin kaikki mahdolliset ammattiopistot läpi, mutta silloin millään opistolla ei tuntut olevan aikaa tai tekijöitä. Yhdestä kuitenkin suositeltiin erästä tervolalaista verhoilijaa. Verhoilut maksoi muistaakseni noin 500 euroa, plus tietenkin kankaat päälle. Ovipahvitkin kuului hintaan. Eli ei yhtään hassumpi diili. Kattoverhoilu on vielä kesken, kun ajattelin sen hoitaa itse, tosin verhoilijan pienellä alkuavustuksella ja vinkeillä.

        Comment


        • #94
          Olikos sulla tässä alla nuo 215/45 renkaat ja 17" vanteilla? Mikä ET vanteissa? Kiinnostaisi noista kuulla hieman kokemuksia kun tuolla myyntipalstalla olisi semmoset myynnissä ja menin nuo mun 16" kesävanteet ajamaan kieroiksi niin pitäisi uutta katsella tilalle. Ja tiedän kyllä, että vanteita voi myös käyttää oikaistavana, mutta älkää nyt pilatko hyvää tekosyytä ostaa uusia vanteita ;)

          Comment


          • #95
            Ainakin 215/35R18 raapi hieman takalokarin takareunaan ET35-vanteella. Ja mainitsemasi koko on vielä 20 mm isompi.

            Comment


            • #96
              Joo 215/45R17 on rengastus. Eipähän renkailla ole oikein päässyt vielä ajamaan, ikävä kyllä. Vanteet on Fordin ET:llä, eli 35. Vakio typ89:n kaarista ne tulee ulos lain sallimissa rajoissa, tarkkaa lukemaa en muista, mutta oliskohan ollu just viis senttiä. Noidenkin takia kaaria lähdettiin levittämään, eteen tosin laitettiin vain B4-loksut. Aluksi vain pakotin takakaaria ulospäin, mikä ei ensikertalaiselta sujunut täydellisesti, mutta ihan hyvät niistäkin olisi tullut, mutta sitten mallailin mk1 Golfin muovikaaria ja aloin lopulta työstämään niitä. Olihan siinä kovasti hommaa, mutta tuli hyvät ja leveet takakaaret. Nyt takavanne jää noin viisi senttiä kaaren sisälle, joten levitystä tuli aika reippaasti. Ja voin sen todeta, että tuon koon vanteet madallettuun alustaan yhdistettynä olisi varmasti raapinut vakiokaariin.

              Comment


              • #97
                Mulla on ollut puoli vuotta alla 205/50R16 ja ET 40. En ole huomannut että missään tilanteessa olisi raapinut mihinkään, tosin enpä ole ajellut kovinkaan kummoisella lastilla. Autoa on madallettu hieman joillakin madallusjousilla mutta ei tietoa että kuinka paljon. Tosin välillä hieman niukkaahan noillakin renkailla on, joten kaitpa se täytyy jättää nuo 17" vanteet hankkimatta ihan ajomukavuudenkin takia.

                Comment


                • #98
                  205/50R16 meni ET35-vanteella omaankin raapimatta.

                  Comment


                  • #99
                    Älä ihmeessä jätä sen takia, koita edes. mene ja koita ostopaikalla. Osta ja myy tms. En itse ainakaan jättäisi moista ostosta tekemättä luulojen mukaan. Jos vanteet miellyttää niin mikä ettei? Kyllä pienen raapimisen sulattaa, jos kaikki muu täsmää. Hyvä sanonta kuuluu, että risk allows progress!

                    Comment


                    • Kyllä sinne mahtuu 225/45-17 (et35) kokoisetkin, kunhan vaan ottaa tolpan ja nilkan välistä löysät pois ja hoitaa kulmiensäädön alapallojen avulla. Järkeä siinä ei ole, mutta sitä ei taidettu kysyä.

                      Comment


                      • Aloin miettimään, että meneekö B4:n vasemman jalan muovinen lepuutustuki B3:een mitenkään? Kun ei pikaisen tutkimukseni mukaan moista varustetta ole koskaan ollut typ89:ssa.

                        Comment


                        • Nostellaanhan hieman! Tutkin tuossa Compen lepuutustukea ja otin sulle kuvat, kuinka se B4-korisessa on toteutettu:
                          Attached Files

                          Comment


                          • Kiitos paljon, welloo! Tämä auttaa jo paljon hahmottamaan lepuutustuen hankintaa ja mahollisia muutoksia, jos meinaa teräksisen laittaa poljinpintojen kaveriksi. Kiitos vielä kerran.

                            Viimeaikoina pyörinyt päässä, että kun täältä idästä tulee takaisin koto-Suomeen, niin kytkin pitäisi vaihtaa. Samanlaisen tilalle laittaminen olisi tietenkin se helpoin homma. Mutta kun näitä muiden projekteja seuraa niin jo eräänlaiseksi kliseeksi muodostunut 1.8T-swap on kummitellut päiväunissani. En ole ihan heti moista harkitsemassa, vaan ehkä joskus hamaassa tulevaisuudessa. Joten olisi tietenkin hyvä laittaa kytkin swappia silmällä pitäen. S2-kytkinpaketti lienee hieman tyyris ja ylimitoitettu. Entäs TDI-koneitten kytkimet? Kuitenkin mahdollisen turbo-koneen tehot tulevat olemaan maltilliset vajaavedon takia eli noin 200hp/300nm.
                            Viimeksi muokannut Carpio; 31.5.2013, 15:47.

                            Comment


                            • Autoltahan se alkaa jo pikkuhiljaa näyttää. Onhan se jo aikakin. Pitäis takapuskuri ja sisusta sekä muuta pientä laittaa paikoileen, niin alkaa oleen jo nipussa.



                              B4-keulakonversion ja madalluksen tuoma ongelma, eli ns. caster-kulma on keturallaan, kun rengas ei ole lokariin nähden keskellä, vaan oven puolella alkaa oleen aika tiukkaa, että pyöriikö.



                              Asialle pitäisi tehdä jotain, joten mietin, että tekeekö tällaisilla mitään?

                              Comment


                              • Ootkos varma että sulla on oikeat alapallo+tukivarsi yhdistelmä paikallaan? Ei mulla ainakaan madallus tuottanut mitään ongelmia.

                                Comment


                                • Pitäisi olla paikallaan. Madallus ei nyt paljoa, jos ollenkaan vaikuttanut tuohon, mutta B4-keulan osien asentaminen vaikutti. Tää on kuulemma ihan yleinen ongelma lokareiden ja puskurin vaihdon jälkeen.

                                  Comment


                                  • Alapallonivel varmasti oikeanlainen? Eivät siis oo symmetrisiä.

                                    Comment


                                    • Alkuperäinen kirjoittaja Carpio Näytä viesti
                                      Pitäisi olla paikallaan.
                                      Meinasinkin että oikea yhdistelmä paikallaan. Ja eikös nuita alapallojakin ollut vielä kahdella eri "offsetillä"?

                                      Comment


                                      • Keulan vaihto ei kyllä vaikuta asiaan millään tavalla. Sulla on jotain kieroa tai väärää osaa alla.

                                        Comment


                                        • Keulan vaihto itselläkin aiheutti saman "ongelman". Ongelmaan korjaus tulee vaihtamalla B4 korisen alatukivarret, tai ainakin coupe mallista tukivarret joissa 3 pulttiset alapallot.
                                          Pitänee laittaa kuvia kunhan saan vertailuun tuollaisen 2- ja 3- pulttisen alatukivarsisetin.
                                          Attached Files
                                          Viimeksi muokannut Mehtala; 5.11.2013, 22:39.

                                          Comment


                                          • Onko tähän siis vaihdettu pidemmät helmat myös? eihän pelkkä lokareiden vaihto voi vaikuttaa asiaan, jos helmat istuu ihan normaalista. Vai onko niin että renkaat on aina olleet kuitenkin samassa asennossa, mutta eteen on tullut vain lisää tilaa noilla B4 kaarilla, ja siten näyttää kuin rengas olisi siirtynyt taakse.

                                            Comment


                                            • Kiitos tiedoista! Olisin voinu tietenki harrastaa oikeinlukemista, eikä skippailla oleellisia sanoja. =)

                                              Tosiaan, ihan alkuperäiset tukivarret ja alapallonivelet on paikallaan, joten pitääpä alkaa niitä metsästämään. Onko tietoa, jos laitan pelkät alapallot, niin vaikuttaako kuinka paljon? Vai pistänkö myös tukivarret uusiksi, jotta rengas tulisi keskelle?

                                              Comment


                                              • Alapallo tulee kiinni uudemmassa 3 pultilla eli ei taida onnistua pelkästään niiden vaihto..

                                                Comment


                                                • Tottakai, mitä ees ajattelin...

                                                  Comment


                                                  • Alkuperäinen kirjoittaja juudas Näytä viesti
                                                    Onko tähän siis vaihdettu pidemmät helmat myös? eihän pelkkä lokareiden vaihto voi vaikuttaa asiaan, jos helmat istuu ihan normaalista. Vai onko niin että renkaat on aina olleet kuitenkin samassa asennossa, mutta eteen on tullut vain lisää tilaa noilla B4 kaarilla, ja siten näyttää kuin rengas olisi siirtynyt taakse.
                                                    B4 (+coupe/cabriolet) korisessa on suuremmat pyöränkaaret kuin B3 korisessa, mutta peruskorihan on sama molemmissa.

                                                    Comment


                                                    • Nyt on B4-alatukivarret ja pallonivelet hyppyissä, mutta asennuksessa tuli pieniä mutkia. B4-alapallonivel ei sitten menekään olkatappiin vaan on kaksi milliä suurempi. Onko Coupessa alapallonivelen tappi 17 vai 19 millimetriä? Miten muut on tehny tämän muutoksen? Ja miten kallistuksenvakaajan kiinnitys B4-alatukivarteen hoidetaan (erilainen ylläri) vai pitääkö kallistuksenvakaajakin hankkia B4:sta tai Coupesta? Olisipa tämänkin tiennyt etukäteen...

                                                      Edit: Saako siis Coupen tai minkään muun mallin alapalloniveltä 3-pulttisena ja 17 millimetrisellä tapilla?
                                                      Viimeksi muokannut Carpio; 8.3.2014, 16:30.

                                                      Comment


                                                      • t89:ssä on onnistuttu tekemään aikamoinen soppa tästä asiasta:

                                                        Olka-akseleita:
                                                        - 1-osainen eli olka-akseli ja iskaritolppa yhdessä, 17mm alapallo aina
                                                        - 2-osainen eli olka-akseli erikseen, 17mm alapallo
                                                        - 2-osainen eli olka-akseli erikseen, 19mm alapallo, huhtikuu 1988 etiäpäin(?)


                                                        Alatukivarsia:
                                                        - Alatukivarsi johon 21mm vakaaja tulee suoraan pultilla kiinni
                                                        * Tämä on symmetrinen, sama osa käy molemmille puolille
                                                        * Tarkoitettu autolle jossa ei ohjaustehostusta

                                                        - Alatukivarsi jossa "holkki" koiranluulle
                                                        - Alatukivarsi jossa ei vakaajan paikkaa ollenkaan


                                                        Eli kyllä noita muutoksia on tapahtunut ihan t89 sedanin sisällä, ei tarvitse mennä B4 malliin. Hommaat siis loppupään 2-osaisen olka-akselin 19mm tapilla, loppupään iskaritolpan jossa vakaajan paikka ja loppupään vakaajan ja 2kpl koiranluita.

                                                        Comment


                                                        • Nyt on B4-alapallo paikallaan, mutta raidetankolla on liikkuessaan liian vähän tilaa. Uudemmissa typ89:seissä lienee tämäkin erilainen. Ei tullut yhtään ajateltua moista asiaa. Noh, kyllä se tästä!

                                                          Comment


                                                          • Mitä tarkoitat?? Ottaako se kiinni johonkin??

                                                            Comment


                                                            • Tarkemmin kerrottuna toinen alapallonivel koneistettiin pienemmäksi sopiakseen. Se laitettiin paikalleen B4-alatukivarren kanssa. Nyt vaan kun kääntää rattia, niin raidetanko ottaa raidetangon aukon reunaan. Rattia ei voi kääntää kuin noin yhden kierroksen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X