Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrupäivitys A4:een

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jarrupäivitys A4:een

    Noniin nyt on sitten Zimmermannin levyt(Kiitos Kalskeen) ja Ferodon palat saapuneet ja niitä pitäs tohon B5:een alkaa ruuvaamaan.Luulisi noilla pysähtyvän vaikka vakiokokoiset ovatkin.Tässä nyt ainakin noi hilut vaikkei niistä paljoa irtoo.
    http://img.photobucket.com/albums/v2...auto/palat.jpg
    http://img.photobucket.com/albums/v2...vytjapalat.jpg
    http://img.photobucket.com/albums/v2...auto/levyt.jpg

  • #2
    Näyttäväthän nuo on. mitäs muuten kustansi?

    Comment


    • #3
      Tilasin levyt kerhon kautta ja ne oli jotain 250e rahteineen. Ja palat Virtasen Moottorista vähän reilu 200e. Paloissa ainakin etupään kohdalla taisi olla joku -50%.
      Etupalat jotain 135e ja taka 85e.
      Hintansa väärtit ovat varmasti.

      Comment


      • #4
        Noniin!
        Asennusvaihe lähestyy ja neuvoja tarvitaan.
        Mitä nyt olisi otettava huomioon noita laitettaessa?
        Eli onko jotain osaa jotka olisi aina syytä vaihtaa samalla kertaa tms.
        Takalevyjen kanssa pistän laakerit uusiksi sekä napamutterin yms mitä paketissa tuli mukana.
        Edessä on ATE:satulat ja takana Lucasin.
        Taakse olisi saatavilla liukutappi/kumi-pulttisarjat mutta eteen vain liukukumit.
        Eli minkälainen tuon ATE:n rakenne on?Voiko sinne vaihtaa jotain tappeja tai muuta osaa?
        Mihin momenttiin nuo takalevyn/laakerin napamutterit pitäis veivata?

        Comment


          #5
          Jos tuohon käy samat momentit kuin S4:ään, niin ensin 115 Nm ja sitten 180 astetta. Eli tuo on se vetarin päähän tuleva pultti.

          Comment


            #6
            Älä nyt hitossa mene kiristämään etuvetoisen takalaakeria tuolla ohjeella.

            Laakeria kiristetään vain sen verran että laakerivälystä ei esiinny, eli erittäin varovasti

            Comment


              #7
              Puhdista varastorasva huolella jarrulevyistä ennen asennusta. Jos levyihin jää rasvaa, niin se voi aiheuttaa jatkossa kaikenlaista harmia, kuten levyjen lasittumista, epätasaista jarruvoimaa yms. Asetoni on hyvää ainetta levyjen putsaukseen ja sitä saa halvalla esmes. Biltemasta.

              Comment


              • #8
                Juu tuo levyjen puhdistus yms on tiedossa ja hanskassa.
                Meinaan vaan lähinnä että onko jonkunlaista huoltovinkkiä mitä kaikkea noista kannattaa käydä läpi kun ne satulat ja kaikki nyt puretaan ja maalataan(suojataan kyllä).
                Jonkunlaista voideltavaa osaa varmaan löytyy nyt ainakin.
                Onko noissa ollut jotain tarvetta yleensä vaihtaa jotain osia mitkä ehkä menevät helpolla huonoksi?
                Napamutteria ei siis tarvi momenttiavaimella vääntää kiinni, vaan siten että väljät häviää.

                Comment


                • #9
                  OT: Tuon laakerinkiristysjutun olen karvaasti oppinu. Ostaessani auton, siihen oli just vaihdettu takapyörienlaakerit ja toista piti vielä jälkikiristyttää alkumatkasta huoltoasemalla kun ei itellä ollu ees tunkkia matkassa. No joku apupoika sitä kiristi hampaat irvessä enkä minäkään asian päälle mitään ymmärtäny ja tuloshan oli tämä. Tuo akselin sinistynyt pää kertonee jo jotain? Poksaus vain kävi moottoritiellä ja tais siinä rengaskin kävässä sutissa, pölykapseli lienee jossain siellä Seinäjoelta Kokkolaan menevän moottoritien varressa. 7? kiristys hajotti yli 300? edestä osia ja teetti yli kymmenen tunnin työn kyseisellä huoltamolla. Jouduin matkustamaan 700km loppumatkan junalla ja hakemaan auton myöhemmin. Siitä en edes jaksa kirjottaa minkälainen show oli ensinnäkään saada auto hinatuksi takaisin huoltamolle, riidellä asiasta 7 tuntia putkeen ja yleensäkään saada tuota tempausta huoltamon piikkiin, jonka syy tuo selvästi oli. Kylmä olut maistui junassa.

                  Comment


                    #10
                    Olen kiristellyt etuvetoisen takalaakerin napamutterit näin.

                    1. Kiristetään mutteri suht. napakasti, jotta laakeri varmasti asettuu paikoilleen pesäänsä.
                    2. Löysätään mutteri ja kiristetään uudestaan sormikireyteen.
                    3. Pyörä paikoilleen ja testaan miten se pyörii. Pyörän tulee pyöriä ilman isompia vastuksia ja pyöränlaakerissa kuuluu olla aavistuksenomainen klappi. Jos pyörä pyörii liian tahmeasti, löysätään napamutteria ja tehdään sama testi uudelleen, kunnes sopiva kireys löydetään.

                    Lonkalta voisi heittää, että napamutterin sopiva momentti on luokkaa ~10Nm eli ei juuri mitään. Mutterin ylikiristäminen on varma keino tuhota pyörän kartiorullallaakerit. Jos mutterin kireys arveluttaa, niin se kannattaa mielummin jättää aavistuksen liian löysälle, kuin kireälle. Koska napamutterin kireys on mitä on, niin on ehdottoman tärkeää, että mutteri lukitaan paikoilleen sokalla tai mikä varmistuslukite siinä nyt sitten onkaan.

                    Comment


                      #11
                      Joskus joku vanha jermu neuvoi suraavaa:

                      Kartiolaakeri kiristetään kevyesti pyörittäen ihan silleen ettei se enää pyöri ja siitä sitten löystätään vartti kierros.

                      En tiedä miten teillä pelaa mutta kaikki laakerit olen noin kiristellyt eikä ole tarvinnyt niitä vaihdella tai jälkikiristellä enää.

                      Comment


                        #12
                        Ja oma tapa tuohon on se että pyöritettään toisella kädellä ja kiristetään toisella kunnes alkaa tahmoa. Siitä takaisinpäin mutteria sen verran että aluslaattaa voi ruuvumeisselillä pienellä voimalla liikuttaa. Tämä ohje on ollut jossain virallisessa tehtaan ohjeessa. Eli tuo edellä mainittu jumiin -> vartti auki kyllä sattuu aika kohdalle. Rengas paikoillaan siitä vääntäen tuntuu pienen pieni välys -> OK. Jos tuon kartiolaakerin vetää siten että välystä ei renkaan kanssa tunnu yhtään niin todennäköisesti on liian tiukalla.

                        E: Ainiin... Yksi syy lisää ostaa Quattro...yksi huoli vähemmän (kymmenen lisää?) ;)

                        Comment


                        • #13
                          Kiitoksia vinkeistä yms kaikille!
                          Tuo homma toteutetaan sunnuntaina jos ei mitään yllättävää ilmaannu.
                          Otan kameran mukaan ja ajattelin kuvata koko homman josta laitan sarjan kuvia tänne.
                          Aihe nyt tuntuu sen verran porukkaa kiinnostavan että näin teen.

                          Comment


                          • #14
                            Nyt on sitten nuo vaihdettu ja olen kyllä todella tyytyväinen.
                            Vanhojen osien tolkuttoman huono kunto yllätti todella pahasti ja oli "hivenen"
                            aiheellinen remontti.
                            Auto rupesi kulkemaankin ihan kuin olis noin 20 heppaa enemmän pellin alla!
                            Tainnut vähän laahata.
                            takapalat:
                            http://img.photobucket.com/albums/v2.../takapalat.jpg
                            takalevyt:
                            http://img.photobucket.com/albums/v2...a/takalevy.jpg
                            pintaa palassa vai ei?:
                            http://img.photobucket.com/albums/v2...kka/pintaa.jpg
                            etulevy:
                            http://img.photobucket.com/albums/v2...ka/etulevy.jpg

                            Joo tosi hyväkuntoiset ovat!

                            Nyt sitten puhdistettuja ja asennettuja osia:
                            http://img.photobucket.com/albums/v2...jarruhilut.jpg
                            kaikki valmiina:
                            http://img.photobucket.com/albums/v209/teukka/oe.jpg
                            http://img.photobucket.com/albums/v209/teukka/ot.jpg
                            http://img.photobucket.com/albums/v209/teukka/ve.jpg
                            http://img.photobucket.com/albums/v209/teukka/vt.jpg

                            Kaikki osat sopivat paikoilleen ilman murheita paitsi että kun kaveri asenteli takapäätä autosta
                            ja itse tein muita hommia siinä sivussa niin ei sitten vanhoista levyistä huomannut ottaa niitä ABS tunnistinkiekkoja pois ja asentaa niitä noihin uusiin levyihin.Abs:ithan putos tietysti pois pelistä ja vähän mietitytti sunnuntai-iltana siihen asti kunnes maanantaina selvisi vikamuistista että molemmat takapään anturit pois pelistä.No torstaina tuli sitten takapää taas puretttua ja kiekot meni paikalleen.Herjat mittaristosta hävis heti kun nosturilta alas pääsin ja sieltähän se tuttu rutina taas alkoi kuulua.piste.

                            Comment


                            • #15
                              Kiitoksia hyvistä kuvista. Omaan härveliin ei vaan varmaan saa mitään hiljennin päivitystä vaikka on noi alkuperäisetkin kohtalaisen hyvät.

                              Comment


                                #16
                                Sama kaiku on askelten. Oma lötkö saanut jo uutta tavaraa taakse + kaikki puslat. Eteen odottamassa uudet Zimmermanit ja tällä hetkellä kunnostuksen alla etusatulat. Vanhat on olleet todella huonolla hapella, mutta (ehkä kiitos ABSin) vielähän nuo jarruttavat...

                                Paljonkos sulla Teukka Audissa oli kilsoja ennen jarruremppaa?

                                Comment


                                • #17
                                  Eihän noita kilsoja ole kuin 70tkm, itse olen siitä sen 40tkm ajanut ja syytän tuosta huonosta kunnosta itseänikin kun en ole putsannut jarruja juuri ollenkaan ja sitten käsittelen autoa yleensäkin kuin kipeetä tussua.
                                  Noita jarruja vissiin pitäs välillä vähän kurittaa, kun pysähtymistä varten ne on tehty.
                                  Ei siis niin että:Brakes are for pussies!

                                  Comment


                                    #18
                                    Olis tarkoitus laittaa omaan A4:seen vastaava jarrupäivitys, mutta muutamat kauppiaat ovat suositelleet GreenStuff paloja noiden Fedoron palojen sijasta...

                                    Millainen muutos tuo tässä aiheessa käsitelty jarrupäivitys on ollut? Voisivatko vastaavan päivityksen tehneet kommentoida kokemuksia jarruista?

                                    Kumpaa palaa olisi suositeltavaa käyttää, Fedoroa vai GreenStuffia, kun auto on normaali ajossa ja silloin tällöin vierailee radalla?

                                    Onko kenelläkään tiedossa mistä A4 quattroon löytyisi teräspunosjarruletkut ja onko niiden vaihtamisesta hyötyä?

                                    Comment


                                      #19
                                      Mistähän Fedoroista on kyse? Niitä saa lähes kaiken laatuista.

                                      Greenstuffeilla pysähtyy, mutta olen kuullut niiden kitisevän kitinättömyydestää huolimatta.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuolta ainakin saa rosteripunosletkua teflon sisuksella.

                                        http://www.krontec.de/english/Frameset.htm

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nuo on DS 2000:set nuo palat ja hyvin on toiminut.
                                          Muista ei sitten olekaan kokemusta.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X