Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 ja B7 monitoimiratti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 ja B7 monitoimiratti

    Tällaisen projektin sain juuri päätökseen, eli vaihdoin A4 B6 korimallin kulkineeseen B7 -mallin monitoimiratin. En suosittele tätä operaatiota, jos a. stressaannut, kun yhtäkkiä kaikki varoitusvalot syttyvät kojelaudassa b. et ole valmis leikkaamaan airbagin johtimia poikki ja kolvaamaan niitä uudelleen.

    Kaikki alkoi ebaylta bongattuani ja ostettuani järkihintaisen 3-puolaisen S-Line ratin airbageineen. Rattihan ei tietenkään mennyt suoraan paikalleen vaan tarvitsee kaverikseen B7 mallin ohjausmodulin ja ohjaussensorin. Airbagin liitin on muuttanut muotoaan korimallien välillä. B7 liitin on siis tällainen. Ratti tietysti sopii fyysisesti paikalleen. Lisäksi B6 airbag on varustettu vain yhdellä laukaisimella ja B7 niitä on kaksi. Tämän takia jos haluaa, että airbagi laukeaa mällissä täysin, on johtimet juotettava yhteen. Liittimien pinnit. Eli pinnit 3 & 5 ja 4 & 6 juotetaan yhteen, jolloin kaksi bägiä toimii ikäänkuin yhtenä

    Ohjaussensori on valinnainen, jos autossa on valmiina sensori, jossa on kaikki 12-pinniä kytkettynä ja olet valmis silpomaan liittimet niin vanhanmallisellakin ratin saa toimimaan. Itse valitsin kuitenkin helpomman ratkaisun, eli hommasin oikean mallisen sensorin. ebayllä näitäkin liikkuu järkihinnoissa.

    Sitten asentamaan rojuja paikalleen! Auto kannattaa parkata ratti suoraan, jotta uusikin ratti tulee asennettua suoraan. (kokemuksen syvällä rintaäänellä) Muistetaanhan irroittaa akun miinusnapa asennuksen ajaksi, kun ollaan kuitenkin airbagin kanssa tekemisissä. :) Airbag irtoaa irroittamalla molemmin puolin ratin takana olevat T30 torxit ja vetämällä. Sitten vain airbagin liitin irti ja ratti irti ruuvaamalla M12 -kokoisella XZN -avaimella rattia kiinnipitävä pultti irti. Näitä avaimia saa Biltemasta. Ratin alasuoja irtoaa ensin ruuvaamalla irti 2mm kuusioavaimella ratin etäisyyssäätö vivun irti, alareunoista kaksi todella syvällä olevaa T8 kokoista ruuvia ja sitten alapuolelta yhden 4mm kuusiokantaruuvin. Yläsuojan voi sitten nostaa vaikka mittaristoa vasten. Ohjaussensori on kiinni pelkillä klipseillä. Muut torx ruuveilla joiden kokoa en juuri nyt muista :) Osat menevät kuitenkin ihan heittämällä paikalleen. Jos vaihdat sensorin uudemman malliseen, joudut vaihtamaan airbag ohjausmodulille menevän liittimen uudemman malliseen. Irroita pinnit 1 & 2 vanhasta keltaisesta liittimesta esimerkiksi nuppineulalla ja liitä ne vastaaviin reikiin uuteen liittimeen. Sitten vaan koko homma käänteisessä järjestyksessä paikalleen. Akun miinusnapa takaisin kiinni ja toivotaan kovasti ettei bägi tussahda ennenaikojaan.

    Asennuksen jälkeen on ohjelmoitava ohjausmoduli, ohjelmoitava ABS moduli uudelleen sekä kalibroitava ohjaussensori. Ohjeita on noudatettava lähes kirjaimellisesti, muuten kalibrointi ei onnistu. Lisäksi ABS/ESP ohjelmointi ja sensorin kalibrointi on tehtävä moottorin käydessä ja peräkkäin, jotta homma onnistuu. Mittaristossa välkkyvät varoitusvalot ovat kyllä hyvä motivoija, jos ekalla kerralla ei onnaa. ;) Kun kaikki on valmista pitäisi ratin tiptronic napit toimia (automaattilootalla), radion ohjaus (Concert II ainakin) ja valot palaa ratin napeissa!

    Kuva valmiista asennuksesta.

    Tarvittavat osat siis ovat:
    - Ratti + airbag (duh)
    - Ohjausmoduli 8E0 953 549 R
    - Monitoimiratille sopiva ohjaussensori 4F0 971 589 A tai B (itselläni on A)
    - Liitin airbagin ohjausyksikölle 4E0 972 133
    Viimeksi muokannut plajunen; 10.3.2007, 17:26.

  • #2
    Onko tuo turvallista pakko-ohjata molemmat laukaisimet yhteen?

    Comment

    Working...
    X