Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

016-vaihteisto 3B S2:een

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    016-vaihteisto 3B S2:een

    En löytänyt pikaisella haulla dokumentaatiota moisesta toteutuksesta joten aloitetaanpa
    oman projektin raportointi jo näin alkuvaiheessa :) kuvia laittelen sitä mukaa kun homma
    etenee.


    Kampiakselin päähän tökättävä silmälaakeri numerolla 046 105 313 D tilattu.

    Kardaani olis tarkoitus lyhentää 016-askille sopivaksi, tietty jos jossakin t85q kardaani
    lojuu ylimääräisenä niin vinkit tervetulleita

    Kytkin/vauhtipyörä osastolla suunnitelmissa orkkis 3B vauhtipyörä + Sachs Race asetelma clutchnetin 6-lapaisella levyllä.

    Haussa olisi t85q keppi+vivustot ja vaihteiston kiinnikkeet, eli jos jostakin löytyy ylimääräisiä
    niin saa ilmoitella :)

  • #2
    onko tossa jäykkä jako laatikko eli etu ja taka pyörille saman verran voimaa koko aika

    Comment


      #3
      Juu sillä avoimella keskilukolla (ja sähköisellä 50/50 lukituksella) varustettu malli on kyseessä

      Comment


        #4
        oman autosi vauhtipyörä ei käy.

        Saaks kysyy miksi? Sama työ ellei isompi kuin 01e askin laittaminen, toki onhan se vakiota kestävempi aski, ei siinä mitään.

        Comment


          #5
          Löytyipä muuten lötkön varaosatiedoista jopa 016/01A -askien kardaanien pituudet. 016 1492mm, 01A 1536mm. Erotus on siis lyhennettävä määrä. Nähtävästi selvästi enemmän kuin 01E-swapissa eli 44mm vs kuulemani 25mm.
          Tosiaan vauhtipyörä 200 20v:stä tai muusta, jossa sama.

          Keskilukko on pneumaattinen. Sen voi toki muuttaa säköisesti ohjatuksi torsenauton takalukon purkilla.

          Comment


            #6
            Heetkonen, mikä estää vakio vauhtipyörän käyttämisen?

            Silmälaakerin kun ottaa pois vauhtipyörästä niin ainakin kykäakseli mahtuu menemään
            ongelmitta vauhtipyörän läpi kampiakselille.

            Kytkimeksi olis siis suunnitelmissa sachs SRE 3b kytkinasetelma 200q:n kytkinlevyllä
            (jossa siis 20,6mm 24-hampainen 016-lootan kykäakseliin matchaava boori)

            Comment


              #7
              Harraste-lelu kyseessä, eli suurin syy 016 askiin 01e:n sijaan juuri tuo non-torsen keskilukko :)

              Comment


                #8
                20020v3b (olikohan tarpeeksi vaikeesti) vauhtiksessa ja muissakin on iso reikä sille akselille, sitä tässä ajettiin takaa, en tiedä yhtään tarviiko se mitään elämistilaa. Mutta ainakin se 200sen vauhtis on vielä monta kiloa keveempi - liki ilmasta viriä ;)

                Comment


                  #9
                  Hmm joo kyllähän se voi jopa olla, että se VP toimii, mutta etäisyyseroa voi olla taaksepäin ts kampuran pään ja kytkinpinnan välinen mitta voi olla eri. Oliskohan jollakin jopa 01A ja 016 (tasainen) vauhtipyörät molemmat irrallaan, että voisi mittailla?

                  Comment


                    #10
                    Jos oikein muistan niin pituussuunnassa tasopintojen ero n. 4mm, eli 01a/e paineasetelman sormet viuhtovat 4mm lähempänä painelaakeria. Ainakin näiden mittausten jälkeen päädyin NM:ssä käyttämään 3B:n vauhtipyörää omansa sijasta kun perässä on 016 kytkinkoppa.

                    Voi joko toimia tai sitten painelaakeri hivottelee sormia silloin tällöin. Ja 3B:n Schwungrad on käsin verrattaessakin melkoisen paljon kevyempi.

                    Comment


                      #11
                      Ok, pitänee katsella jos jostakin löytyisi vaikka 200tq:n vauhtis, just in case.

                      Kiitokset tiedosta!

                      Comment


                        #12
                        t85q keppi + vivustot ja vaihteiston kiinnikkeet edelleen haussa, jos on antaa vinkkejä mistä ko.
                        kilkkeitä kannattaisi kysellä niin otetaan kiitollisena vastaan..

                        Comment


                          #13
                          Harraste-lelu kyseessä
                          Onko kyseessä drifting vai tarkoitus vain saada käytöstä paremmaksi rata-ajossa?

                          Comment


                            #14
                            Toivonmukaan hieman ennakoitavampi / enemmän yliohjaava käytös (jää)radalle,
                            drifting ei ole suunnitelmissa

                            Comment


                              #15
                              Mistäs noita vivustoja + kiinnikkeitä vois kerhon kautta kysellä jos tilais uudet? Tuntuu olevan purkuosat aika harvassa...

                              Comment


                              • #16
                                niin tuntuu joo.. itselläkin meni vanhan askin mukana vivustot.. ja kun kuitenkin tuli 016 sarjalainen laatikoksi niin tarttisi itsekin myös noita vivustoja, vaikkei se niin monimutkanen ole kyllä tehäkään jos vähän sais mittoja..

                                Comment


                                • #17
                                  Mulla on niitä pari kappaletta.Voisin lainata malliksi ehkä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Jooh eli kampiakseliin laitettavan silmälaakerin olin onnistunut tilaamaan väärin,
                                    olis pitänyt tilata osanumerolla 034 105 313 A (15x24x26)

                                    Alunperin tilatussa 046 105 313 D laakerissa mitat 18x24x16,
                                    eli erona sisähalkaisija (15mm) ja syvyys (26mm), ulkohalkaisija molemmissa sama 24mm

                                    Comment


                                      #19
                                      Vivustot / kiinnikkeet

                                      Kiinnikkeet tilattu uutena, hintaa n. 160e.

                                      Saiskohan noita t85 vivustoja mitenkään patentoitua orkkis vaihdekeppiin jos hommais ao.
                                      kuvasta vain osat 28, 23, 35, 37 ?
                                      Jos kaikki kamat vaihdekepin kilkkeet mukaan luettuna joutuu vaihtamaan niin uusilla
                                      osilla tulee hintaa jo kohtuu "mukavasti".

                                      Comment


                                        #20
                                        Nyt olis kaikki kilkkeet saatu kasaan tuota numerolla 35
                                        olevaa hilyä lukuunottamatta, jos jollakulla sattuu lojumaan tallin nurkissa niin voisin lunastaa pois lojumasta.

                                        Comment


                                        • #21
                                          ns nyt kokemuksesta, sen sorvaakin äkkiä näppärästi, 16mm muistaakseni sisähalkaisija tossa siirtäjän reiässä, kylkeen reikä ja jengat 8mm ja vaikkas latasta pallolle paikka yläpuolelle kuten alla (vieläpä sekin sitten hyvä että saa säädettävän tuolleen ku laittaa pallon missä jengatappi perssiissä)

                                          siirtäjän tangot

                                          Comment


                                            #22
                                            Raportoidaan nyt tännekin kun on edistystä tapahtunut;

                                            Eli vaihteisto on autossa hollilla, vetoakseleitten kanssa on vielä hieman "säätöä", eli orkkis oikean puoleinen vetari siirrettiin vasemmalle puolelle (muutaman millin ehke liian lyhyt mutta toiminee) ja oikealle puolelle tilattu mittatilauksena (orkkis vasen vetari 016-askiin oikealle puolelle about 3cm liian pitkä)

                                            Vauhtipyörä/kytkinpuolelle laitettiin PO-metal vauhtis ja SRE asetelma + clutchnet 6-lapainen sintteri.

                                            Vivustot + vaihdekeppi modattuna 200tq:sta. (varsi lyhennetty ja kepille rakenneltu kiinnikkeet koriin)

                                            Kardaani modattiin alkuperäisestä lyhentämällä.
                                            Vaihteiston kiinnikkeet mallia typ85q.
                                            Kytkimen työsylinteri ilmeisesti sama kuin 3B:ssä, eli kierrätettiin orkkis askista.

                                            Comment


                                              #23
                                              Kytkimestä päätellen meinaat voimaakin ihan oikeasti pakesti houkutella.

                                              Comment


                                                #24
                                                Asiaa, hienoa että jaksat raportoida jälkipolville.
                                                Missä teetät vetarin lyhennyksen? Vetaria on helppo vähän pidentää ihan vaan shimmilevyllä sisänivelen ja askin välissä.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Teppo Kalske
                                                  Kytkimestä päätellen meinaat voimaakin ihan oikeasti pakesti houkutella.
                                                  Nykyisillä kilkkeillä rajoittuu varmaankin jonnekin max 380hv paikkeille (52/58 holset, 332cc/3bar suuttimet, paine ~4bar) kytkin laitettiin nyt lähinnä uusia veivejä ja paranneltua bensapuolta silmälläpitäen :)

                                                  boxina on tatech ja sytytys modattu suorasytkäksi 1.8t puolilla

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja porkkis
                                                    Asiaa, hienoa että jaksat raportoida jälkipolville.
                                                    Missä teetät vetarin lyhennyksen? Vetaria on helppo vähän pidentää ihan vaan shimmilevyllä sisänivelen ja askin välissä.
                                                    Vetaripajan nimeä en muista, tulee tutun kautta toi vetari.
                                                    Samassa paikassa ovat vissiin duunanneet vetareita kilpureihin jo pidemmän aikaa, pitää vielä kysyy mikä paja se nyt oli

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      http://www.yritysopas.com/tiedot/Vil...la__Pojat.html

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Vilppulassa oli joo, eli juuri tämä paja.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          kardaanin nivelten suojakumit

                                                          Kardaania kasatessa tuli huomattua että päätynivelten kumit ovat riekaleina, merkkivaraosana tyrkytetään pelkkää kardaania ja
                                                          varaosana saatavilla olevissa ford scorpio vetareitten nivelissä (jotka siis ilmeisesti muuten samanlaiset) on totaalisen erilaiset suojakumit.

                                                          Jääköhän ainoaksi vaihtoehdoksi modata saksilla scorpion suojakumeista sopivat vai löytyisköhän jostakin löbron tms. listoilta valmiina oikeat kumit?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Tämmöinen löytyi ETKAa penkoessa, lukkoprikan/laipan mitoista päätellen voisi jopa olla sama. Kyseessä Golf IV 4Motion
                                                            ( hintaakin kyllä on ko. nippeleillä suolaiset 49eur (!) / kpl )
                                                            Viimeksi muokannut SVi; 15.6.2007, 13:39.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X