Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Melkeen Audi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Melkeen Audi

    TERVE
    Olen tässä ajatellut (ensi talveksi kuntoon????) projektia jossa 1303S kyypeliin istutetaan tehokas ja luotettava moottori/vaihdelaatikko kombinaatti. Tähän päätökseen on tultu usean vuoden ja usean hajonneen boxerin jälkeen.

    Eli kyseessä auto jolla ajetaan ns. isojen poikien rossia, eli meillä on äijäkööri joka koittaa joka vuosi tehdä pellolle sen meidän kylällä kuuluisan jääradan. Radalla pituutta 1km, sisältäen runsaasti erinäköisiä kurveja, "pääsuoralla" kupla (about 100hv 1,6 ja välitetty lotju) pääsee noin 110++ nopeuteen. Auton paino (ilman kuskia) boxeri tekniikalla noin 650kg.

    Olen tässä päätymässä Audin 2,2 ahdolla tai ilman koneeseen ja 80 Audin 1,6:n laatikkoon. Tekniikka tulisi kuplaan niin että "vasara lentää varsi edellä" tekniikka vaihdettaisiin keskimoottori ajatukseen. Kuplan tulipelti ja alla oleva "vauvakaukalon" lattia poistetaan kokonaan ja kone tulisi autoon sisälle, vaihdelaatikko tulisi autoon viimeiseksi. Vetoakselit ei tee ongelmaa koska S:ä on ns. IRS eli tuplanivel vetareilla. Vaihteensiirtäjästä saattaa tulla mielenkiintoinen.

    Huippunopeus ei ole se ykköskriteeri, vaan luotettavuus ja kurveista "poistuminen".

    Ollaan tästä "kombinaatista" vaihdeltu der Kommissar Porkkiksen kanssa joitain posteja ja niiden jälkeen homma tuntuu edelleen mielenkiintoiselta ja jopa mahdolliselta, Porkkikselle kiitos mielenkiinnosta ja asiantuntemuksesta asian tiimoilta. Haluaisin kuitenkin vielä muita ajatuksia, huomaa se kohta yms. juttuja asian tiimoilta jos tämä herätti jotakin ajatuksia. Työnnä se Kupla Aurajokeen ei kuulu niihin......

    T:Hannu

    #2
    Itse olen kuullut juttua Rellun vitosesta jossa keskimoottorina 10vt, kardaanin laippa pyöri takapuskurin sisällä.

    Comment


      #3
      Vastailin jo tuolla fwva foorumilla sinulle. Edelleen penäisin sitä budjettia eli sen pohjalta täällä voidaan ehdottaa erilaisia koneratkaisuja.

      Tuo 1.6: laatikko on varmasti erinomainen. Kevyessä autossa se kestää aivan varmasti ja on nopein käytettävä audien askeista. 012/01A yleisesti siis. Quattron askia on ihan turha laittaa lisäpainonsa takia vaikka siitä kaksivetoiseen sopivan saisikin tehtyä.
      012:n tunnistaa siitä, että siirtäjätappi on vasemmalla ja törröttää taaksepäin kytkinkopan ollessa eteen. Lisäksi siinä on selkeästi monta eri jakoa eri lohkoille.

      Pienimmällä budjetilla lähtisin etsimään KU/KV-moottoria, johon jostain metsästäisin virinokan. Kanttakin kannattaisi ehkä vähän kaivella.
      Vähän (mutta ei paljon) isommalla budjetilla sitten 10v turboa.
      Em. koneisiin tarvitsee etsiä ns t89 (a80-sarja ~86-95) vitoskoneisesta tai t44/c4 (~88-97) vauhtipyörä ja kytkin, että sopii 012:een. 228mm riittänee helposti vaparin kanssa noin kevyessä autossa.
      Jos mennään isompiin rahoihin, ei 20v turbolle liene haastajaa :)

      Comment


        #4
        Budjettihan on "tietysti" pieni, about 1k euroa. Tähän pitäisi kuulua kone, laatikko, taakse järeämmät tolpat yms. paljon kaikkea pikkusilppua.

        T:Hannu, halvalla pitäis harrastaa......

        Comment


        • #5
          Morjens morjens

          No niin asiaa asiaa. Vääntösauvojen sisemmät puolet holkittaen niin että perän latat heiluu vain ylösales ikään kuin vapaasti. Sitten vain kaikki välistä huit pois. iskarien paikalle säädettävät tolpat taakse siis mistä jousitus. Sitten loota ja kone kiinni ja eiku menoksi.

          Toinen vaihtoehto että kuplan laatikko ylös ales ja kone kiinni niin, että sojottaa eteenpäin. Lootaan putki kahden kammion välille että öljy liikkuu etuosan ja takaosan välillä. Audin koneella vaikka. Loota hommiin löytyy tieto taitoa vanhojen formula miesten parista. Lootan levylautanen vaihtaa puolta ja loota pyörii oikein päin. Vivusto on helppo matkia kun käyt historiikki kisoissa kameran kanssa.

          Syyläri keulaan nokkapellin taakse.

          Siinäpä se ja vois kuvitella toimivan hienosti

          Comment


          • #6
            Hauskan kuuloinen projekti.

            Vaikka tuo minun mönkijä on eri käyttötarkoitukseen tehty, niin tutulta kuulostaa nuo "ongelmakohdat", vaihteensiirto ja ripustukset.
            Daikussa on Derbyn moottori, laatikko, etutolpat, vetoakselit.
            Etuperä on kavennettu Mazdan taka-akselista, jonka jatkeena siis nuo Derbyn vetoakselit ovat.
            Daikussa on käytetty pääsääntöisesti kaatiskuormasta otettuja osia ja kallein investointi oli pakkasnesteet koneeseen, muihin tarvikkeisiin meni alle 3euroa, joten halvallakin voi harrastaa.
            Daikku on täysin toimiva kokonaisuus ja se on nyt noin vuoden toiminut piha-autona ja välillä huviajoneuvona.

            Tuolla Daikusta kuvia ja 2xvideo.

            Onnea projektiin!

            Comment


              #7
              Joo, hauskan ja veikkaisin että jokunen "harha-askelkin" tulee otettua.

              Olen itte päätymässä tsydeemiin jossa ostetaan koko auto (mieluiten kolaroitu perä-kylki-katto tms.), 2,2 ahtamaton (lötkö???). Tästä hyödynnetään kone, tolpat, jäähdytys vermeet ja jotakin pientä. Luovutuksen jälkeen "hylky" kierrätetään. Luovuttajan tulee olla ajokuntoinen ja tekniikaltaan täydellinen, vakiolla aloitetaan.

              Vaihdelaatikko (012) ostetaan jostakin "rompetorilta" ja leivotaan koneen taakse kiinni.

              Kyypelin jousitus tapetaan roadsterin mainitsemalla tavalla ja korvataan luovuttajan etutolpilla.

              Jos kuplan rungon takapää tekee öljypohjan alla "tiukkaa" (koko palkin päätä ei viittis hävittää), niin paljonko tollasta 2,2 konetta voi/uskaltaa kallistaa taaksepäin???

              Täksi talveksi ei ko. projektia viitti aloittaa koska pakkasetkin vihdoin tuli ja tallissa odottaa jo tän talven boxerit. Kevät aurinko saattaa potkaista tämän projektin liikkeelle.

              Tällä reseptillä uskoisin että koko projektin budjetti jää reilusti alle ennen mainitun tonnin (1kilo euro).

              Vakiotekniikkaa täytyy koittaa jollain puolustella:
              - ei oo toisista kivaa jos yks "rullaa" kurveissa perässä ja aina suorilla survoo ohi
              - liika voima on haitaksi, meijän kanssa oli ajelemassa 2,3 ahdettu C-kadetti, enemmän jäädriftingin kaltaisia liikkeitä kun etenevää menoa (mielettömän hauskaa tuupata kuplalla kurvin jälkeen ohi kun äijä veivaa raketilla pitkää liippiä tulet putken päässä.....)
              - kalustoa täytyy koittaa pitää "tasavertaisina" jotta homma tuntuu kaikista mielekkäältä
              - kaikenkaikkiaan ajaminen on tuplasti hauskempaa kun sormet savessa propaaminen, mikään ei ota enempää kuuppaan kun äijät vetää kierroksia ja itte lymyää viilenevän koneen uumenissa kadonnutta pörinää etsimässä.....

              Tämmösin miettein tälläkertaa.

              -Hannu-

              Comment

              Working...
              X