Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vanneremontti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vanneremontti

    Laitetaas tänne uusi rojekti. Nyt ollaan vaiheessa 3.

    1. Ostetaan huonohkokuntoiset aluvanteet. Tässä tapauksessa S2 16" originaalit.

    Kuva vanteista projektin alkaessa tulee kunhan saan sen nettiin.

    2. Poistetaan ilmaventtiilit ja tasapainotuksen painot sekä keskiökupit (vai miksi niitä kutsutaan), jotka hiotaan käsin kuntoon ja lakataan.

    3. Viedään vanteet sorvaajalle, joka yrittää raaputtaa pinnasta pois vanhat huonot lakat, hapettumat ja syöpymät, toivottavasti eivät ole liian syviä.

    #2
    Raportoipa sitten jos löydät sorvarin, joka suostuu sorvaamaan vanteet alkuperäiseen kuosiin. Nuohan on ensin maalattu grafiitilla, sen jälkee sorvattu etupinta kiiltäväksi ja lopuksi lakattu.
    Menin itse budjettireittiä tänä syksynä ja puhallutin ja maalautin hopeiseksi koko vanteet. Orkkisluuk olisi kuitenki kiva ja mikäli jossain onnistuu, voisi vaikkapa ensi talveksi sitten laitattaa uudestaan.

    Comment


      #3
      Mulla on ne grafiitinväriset osat ihan jees, ne siellä aukkojen syvennyksissä. Kyllä minä ymmärsin, että ne jääkin sellaisiksi. Vain kirkkaat osat sorvataan ja sitten lakka päälle. Saan ne ensi viikolla pois ja sitten saapi kuvia.

      Ai niin, kuulin pariltakin taholta, että hiekkapuhallus ei ole hyvä aluvanteisiin. Jättää appelsiinipinnan, joka on vaikea tasoittaa ja sellaisenaan kerää paskaa aika ansiokkaasti. Lasikuulapuhallus oli toinen vaihtoehto, mutta se olisi sitten vaatinut syvennysten grafiittivärjäyksen ennen lakkausta. Tai sitten olisi vedetty harmaalla yli. Mutta puhallusten jälkeen joka tapauksessa pitää maalata ensin, sorvauksen jäljiltä voi lakata suoraan.

      Comment


        #4
        Omani hiekkapuhallettiin hienolla hiekalla. Paksun maalikerroksen kera pinta on tasainen. Ja tosiaan koko vanteet vedettiin hopeiseksi.

        Onko sinulla siis jo paikka tiedossa joka on luvannut sorvata?

        Comment


          #5
          Juu ja vanteet vein sinne aamulla. Tekee ne jossain vaiheessa ensi viikkoa kun sopiva väli sattuu. Alustava kustannusarvio oli 50 euroa, mutta vanteet nähtyään totesi, ettei ihan tunnissa taida selvitä, eli kustannus jossain 50 ja 100 rahan välimaastossa kun paperitöitä ei tarvitse tehdä. Lisätietoja kun saan vanteet takaisin.

          Comment


            #6
            Lakka ei sitten tule siinä sorvatussa pinnassa pysymään!

            Comment


              #7
              Jaaha, minä ymmärsin, että niin voisi tehdä. Tämä onkin juuri syy siihen, että vien ne maalarille enkä yritäkään itse. Eiköhän niiden pintaan jotain jollakin lailla saada.

              Comment


              • #8
                Täällä kuulemma tulee hyvät.

                http://www.aic.fi/

                Comment


                  #9
                  Noniin, tässä kuva vanteista ennen projektin alkua.

                  Comment


                    #10
                    Pyyhkäise puhdas alumiinipinta etikkaan kastetulla rätillä juuri (max. puoli tuntia) ennen maalausta. Vanha konsti joka edistää pinnoitteen pysymistä alumiinilla. En ole kylläkään kokeillut tuota vanteisiin ja tiedä sitten minkälaista seosmetallia ne on, mutta muissa maalaamissani alukappaleissa on toiminut.

                    Alumiini on siitä kenkkumainen pinnoitettava, koska työstön jälkeen sen pinta alkaa _välittömästi_ oksidoitua joutuessaan ilmassa olevan hapen kanssa tekemisiin. Aluoksidi muodostaa ohuen, äärimmäisen kovan ja tiiviin pinnan kappaleeseen ihan issekseen. Tästä on toki se etu, että alumiini suojaa itse itseään korroosiolta - vain sen pinta muuttuu ikävän näköiseksi sisuksen pysyessä ehjänä, mutta kolikon kääntöpuoli on se, että aluoksidipintaan ei tahdo oikein mikään kunnolla tarttua.

                    Etikan idea on siinä, että se repii aluoksidin irti pinnasta ja tällöin maali tartuu kappaleeseen huomattavasti paremmin. Päällemaalausaika on siksi kriittinen, kun alumiini alkaa välittömästi etikkakäsittelyn jälkeen hapettua uudestaan.

                    Comment


                    • #11
                      Joku vuosi sitten "entisöin" 80 -luvun alun Golfin pitsimalliset Rial -vanteet. Vanha lakka oli niin julmetun kovassa, että ei meinannut lähteä millään hiekkapuhaltamalla. Pinta oli kohtalaisen rosoinen, joten maalasin hopealla.

                      Monta kerrosta lakaa ja pinta tasoittui siedettäväksi.

                      Omassa Coupessa oli aikanaan Ronal R8 -vanteet antrasiitinvärisellä keskiöllä ja kokopeittävällä kapselilla. Reuna kiiltävä. Tosi siisti juttu.

                      Comment


                      • #12
                        Mites lakan poistaminen teollisuudessa käytettävillä maalinpoistoainella?
                        Lähti ainakin vanhat lakat todella helposti irti kun kaverin vanteet kunnosteettiin pari kesää sitten.
                        Merkkiä en millään kyllä muista.

                        Comment


                          #13
                          Tuota menetelmää käytettiin menestyksellä yhden paikallisen S2:n org. vanteisiin. Sen jälkeen maalattiin yli.

                          Comment


                            #14
                            On olemassa alumiinivanteen lakkaukseen nimenomaan tarkoitettua lakkaa, jonka pitäisi kestää

                            Comment


                              #15
                              On siirrytty vaiheeseen 4, vanteet ovat lakattavina. Ohessa kuva yhdestä vanteesta sorvarin jäljiltä. Lakkaa tulee sorvatuille pinnoille. Alkuperäiset (?) grafiitinväriset syvennykset olivat sen verran siistissä (itse asiassa aivan priimat) kunnossa, että saavat sellaisiksi jäädäkin.

                              Pinnan lakkauksen jälkeen pesen sisäpinnat (joo, olishan sen voinut tehdä jo etukäteen, mutta kun aikataulut ei oikein sallineet) ja hion muutamat karheat kohdat (niistä sisäpinnoista, joihin tulee rengas, en tiedä miksi sitä sanotaan) ja sitten ne alkavatkin olla valmiit. Ei puutu kuin uudet venttiilit ja renkaat. Jos jollain on 205/55-16 kitkat ylimääräisenä, niin saa tarjota.

                              Tällä hetkellä näyttää siltä, että projektin kokonaiskulut jäävät alle kolmensadan. Siinä ei tietenkään ole mukana renkaita, ei myöskään kuljetuskuluja. Minusta ei paha.

                              Comment


                              • #16
                                Kummasti ulkonäkö kaunistuu. Vertaan vaimon käynnillä kasvohoidossa. Vain yksi "naama" 60 ?, joten 4:n hinta taitaa olla kohdallaan varsinkin kun "puhdistus" kestää useampia vuosia:)

                                Comment


                                • #17
                                  Noistahan tulee tosi siistit.

                                  Tuleehan sisäpinnallekin kunnon lakkaus. Jostakin syystä tuo sisäpuoli on karkea uusissakin vanteissa ja järrupöly sekä kaikenlainen lika tarttuu sinne herkemmin.

                                  Entisöin toissasyksynä kaksisatasen orkkis 15" alut hyvin pienellä budjetilla:
                                  Lipeäpesu ja hionta vesihiomapaperilla. Muutama kerros vannehopeaa ja päälle muutama kerros spraylakkaa. Eritoten sisäpuolelle. Siedettävä jälki ottaen huomioon, että tarveaineisiin meni alle kaksikymppiä.
                                  Spraypulloaineissahan on se ongelma, että ne eivät juuri peitä, joten pohjatöitä joutuu tekemään paljon, jos haluaa tasaisen pinnan.

                                  Tuollaiset Coupen vanteet ottaisin mielelläni kaksisataseenkin. Huomatkaa tammikuun alun keskisuomalaiseen keliin sopivat Bridgestonen 225/50R15 renkaat...

                                  Comment


                                  • #18
                                    alumiinin puhaltamiseen hellivaroen sopii parhaiten pieneksi leikelty kovapuulajinen puuhake. Pupuhaltamot vaan on aika harvassa....

                                    Kriittinen tuntemani prätkäkuski puukuullottaa prätkän alumiini-osia puuhakkeella ja hyvä tulee ja sen jälkeen hoidot vielä kemikaaleilla ja villalla. Lakkaa se ei käytä lainkaan, mutta kumman peiliä pintaa siitä tulee.

                                    Comment


                                      #19
                                      End of project. Prematuuri ejakulaatio, valitettavasti. Annoin itselleni kertoa, että nuo (7J16H2, ET37, 895 601 025 H) sopisivat Ässän alle, mutta toisin kävi. Ufot. Prkl. Hetki hengittämättä hiljaa ja miettimään vaihtoehtoja. Renkaat (205/55R16) jäivät orvoiksi ...

                                      Comment


                                        #20
                                        Levikapalaa väliin, sillä se hoituu.

                                        Comment


                                          #21
                                          Vaihe 5: Restore data. Tuli varmaan reagoitua vähän turhan voimakkaasti kun vanteet ei heti ufojen päälle istuneet. Tilasin PowerTechin levikepalat, 25 milliä per puoli. Mitattiin tarve tuollaiseksi. Ja hop, vanteet meni komiasti paikoilleen. Jäi jopa väljääkin, 15 millin levitys per puoli olisi riittänyt. Nyt rengas on aivan kiikun kaakun, ettei tule lokasuojasta ulos. Katsastussetä ei välttämättä tykkää. Mutta päivä on niillä nyt ajettu.

                                          Onko jotain vaikutusta/haittaa siitä, että edessä raideväli kasvoi 50 milliä? Ulkonäöllisesti ero on liikaa, joko takapäätä pitää myös levittää tai etupäätä kaventaa. Tilauksessa on 15 millin palat, joita sovitan ensin eteen. Jos vaikka takapää menisi levittämättä. Jos etupään jättää nykyiselleen ja laittaa 15 milliset taakse, tasoittuu ero, mutta pitää viritellä roiskeläpät eteen. Onkos joku sellaisia tuunannut?

                                          Kuvia pitäisi ottaa, jos vaikka tällä viikolla vielä saisi aikaiseksi.

                                          Comment


                                            #22
                                            Levitys varmaan vaikuttaa ajettavuuteen jossain määrin. Uriin reagointi kasvaa ym, ja negatiivinen olkapoikkeama kai muuttuu tai poistuu mikäli sitä on ollut. Kuvittelisin että on entistä herkempi pyöränkulmien säädölle -mutta hyvä että sait mahtumaan.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kyllä tosiaan hakee vähän herkemmin urissa, pyöräkulmia säätämällä voi saada himpun verran paremmaksi ajaa. Pyörät ääriasennossa toinen haraa vastaan, eli kääntöympyrä on vähän erilainen. Omissa autoissani on aina olleet renkaat vähän alkuperäistä ulompana, eipä nuo negatiiviset puolet ole niin pahoja olleet että olisin lähtenyt tinkimään näyttävyydestä.

                                              Comment


                                                #24
                                                Mikäli ymmärsin tuosta, 7 tuuman vanteella noin et22 olis suht passeli etupäähän.

                                                Olen ajatellut tilata 17x7 et25 vanteet ja tuo kuulostaisi siis aika hyvältä vaikkakin onkin eri korista kyse. Kuitenkin samat jarrut.

                                                Paljon tietenkin riippuu myös vanteen mallista.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Sanoisin, että kaikki riippuu vanteen mallista. ET ei merkkaa paljoakaan siinä kun koetetaan vannetta ufojen päälle. Noi mun FiveStarit on 7J16 H2 ET37 ja vanhat kesävanteet 8J16 H2 ET40. Kuulostaisi äkkiseltään siltä, että menee heittämällä. Kaerlan kumissa kattelin tarvikevanteita eikä sieltä löytynyt suoraan yhtään sopivaa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Minulla on kanssa alumiinivanneprojekti käynnistymässä tässä ilmojen lämmettyä. Projektin kohteena 7"x15" alkuperäiset Speedline vanteet. Vanteiden reunoja ei ole ajettu kanttareihin, mutta reunoista on lähtenyt paljon maalia lohkeilemaan ja niistä kohdin oksidoitunut, joten kaikki vanteet pitää maalata uudelleen. Muutama muovifeikkipultti on myös lähtenyt irti, joten niiden paikalle rosteri tai teräspultit.

                                                    Tulisikohan näillä työvaiheilla hyvää jälkeä ja että maali pysyis:

                                                    - maalinpoistoaineella (K-Raudasta) vanhat maalit pois
                                                    - vesihiontaa oksidoituneihin kohtiin
                                                    - ruiskumaalia kahteen kolmeen kertaan ja lakkaa

                                                    Onko olemassa alumiinivanteisiin olevaa maalia ja lakkaa, jotta maali pysyis paremmin?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kunnon maalinpoistoainetta voisi saada autovärikaupasta, rautakauppojen aineet ovat niihin verrattuna laimeita. Kerran ostin ja sain ohjeet suorittaa käsittely ulkosalla mieluiten tuulisella säällä ja kumihanskat kädessä ettei keuhkot ja aivosolut liukene aineen höyryihin. Itse tosin yrittäisin ensin irrottaa maalia lämpöpuhaltimen ja lastan avulla.

                                                      Yleensä huolettomin maali vanteissa on pulverimaali+lakka

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Meillä on yhdet alumiinivanteet tehty reseptillä:

                                                        -lasikuulapuhallus (tai hieno hiekka)
                                                        -pohjamaalaus (automaalille sopiva)
                                                        -pintamaalaus metallihopea (automaali)
                                                        -lakkaus

                                                        Hyvin on pysynyt maalit pinnassa ja lopputulos on siisti.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Yhdet 80- luvun alun Rialit olen hiekkapuhaltanut itse pari vuotta sitten. Moiseen hommaan en toiste ala: vanha maali on julmetun tiukassa ja kun maalin saa irti, pohja on röpelöinen > paljon maalia pintaan.
                                                          Audin orkkisvanteisiin käytin suosiolla maalinpoistoainetta.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Vaihe 6: Hankittu 15 millin levikepalat ja testattu, että ne ovat juuri passelit. Vielä kun löytyis oikeanmittaiset pultit. M14x1,5x35 kugel ovat 10 milliä liian lyhyet. Ja itse asiassa myös kanta näyttää aavistuksen isolta halkaisijan osalta, mutta mahtunee. Keskiökupit ovat edelleen työn alla, jos vaikka ens viikolla löytäis aikaa laittaa ne kuntoon. Sitten voisi niitä kuvia yrittää taas saada.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X