Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 pakosarjojen tekoa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S4 pakosarjojen tekoa

    Alkuperäiset sarjat on rikki (ainakin toinen) niin ajattelin sitten tehdä uudet itse.

    Suunnittelin CADilla kuvat laipoista ja ne leikattiin plasmalla. Tuli kerralla oikean kokoiset ja muutenkin hyvät.

    Seuraavaksi sain mestästää sopivia mutkia ja putkea, ei löytynyt ihan suoraan hyllystä mutta sainpa tarvikkeet kuitenkin.

    Sitten tein sarjoille jigin johon aloin kasaamaan pakosarjaa.

    Osat on nyt heftissä, seuraavaksi pitäisi kokeilla että meneekö se sinne paikalleen. Kaverilla on onneksi kone irrallaan jossa voin sitä käydä kokeilemassa. Tuossa meni yhteensä noin 6 tuntia kun pääsin tähän vaiheeseen. Vielä puuttuu loppumutkat turbon laippoihin jotka teen pakosarjan sovituksen jälkeen.

    Kun vielä muistaisi ottaa "oikean" digikameran mukaan pajalle niin saisi vähän parempia kuvia. :)

    Täällä kaikki kuvat: http://www.valitalo.org/manifold.htm

    #2
    Tuota, miksi osa kamasta on kiiltävää ja osa "mustaa" ? Ja näkeekösilmäni oikein että mutkat on paksumpaa putkee ku suoraosa?

    Enpä ole ikinä sarjoja tehnyt, ja en osaa edes hitsata, mutta uskoisin että samasta materiaalista ja samanpaksuisena on ainoa tapa jolla sarjoista tulisi kestävät?

    Comment


      #3
      Ihan siitä syystä kun muuta kokoa ei löytynyt millään. Mutkien seinämävahvuus on vähän paksumpi kun putken, mutta en usko sen vaikuttavan mihinkään. Ja voihan sitä hioa ohuemmaksi. Sisämitat on noissa samat. Materiaali on periaatteessa samaa, mutta tuossa putkessa on jotain ihme pinnoitetta päällä.

      Edit: alkoi niin paljon häiritsemään tuo eripaksuuskysely että tilasin samankokoista putkea kuuden metrin kangen! ;) Se maksaa saman verran kuin tuo kirkas kahden metrin pätkä. Eli kyllä sitä löytyi mutta vähän hankalasti ja liikaa...

      Comment


        #4
        pahoittelen jos aiheutin unettomia öitä ;) siis peukkupystyssä, hyvä proggis ja kyllä tosta sarjat tulee.

        Comment


        • #5
          Täältä liittyy keskusteluun minimaaliset hitsaustaidot, virtausoppi- ja lämpösiirtymäperusteet omaava silmien pyörittelijä...
          Pakokaasujen virtauspyörteiden ja muun vastustelun mukaan hommathan on OK onko materiaalin ulkopaksuus mitä tahansa, kunhan sisähalkaisija on sama->virtausnopeus pysyy "vaikiona".
          Mitä tulee lämpösiirtymiin ja jäähtymiseen...no sen perusteella onkin perustellumpaa valita suht samanpaksuista tavaraa, koska eri paksuisissa kappaleissa johtuminen on erinopeuksista. Suomex sanottuna: suuri riski saada ajan saatossa murtumia liitoskohtiin erinopeuksisten kappaleitten laajenemisten ja supistumisten kanssa. Nyt kun on vielä kyseessä turbo vehje, niin koko rusetti käypi kertaluokkaa lämpöisempänä kuin stantut vapaastihengittävät.

          Kaikkein ihanin lopputuloshan tulee jos viitsit esimerkiksi tehdä siitä kuuden metrin kangesta leikaten oikeanmittaiset pätkät putkea, narautat hitsaten toiseen päähän tulppa-laipan, sen jälkeen esim. hiekkapuhallushiekkaa täyteen, toinenkin pää tukkoon. Sen jälkeen kaasulla lämmitellen putki oikeaan malliinsa. Hiekan tarkoitus on tietenkin estää putken meneminen "lommolle"/muuten venähtämästä liikaa mistän kohdin....Noin ne taitaa poijjaat viripajoissaan tehdä niitä "high-performance" osiaan. Itse en moista ole kokeillut...ei sillä että omat taidot siihen riittäisivätkään.
          Tuli vaan mieleen ehdottaa, noin kun näyttää että kaverilla on enemmän kun asialliset paikat ja vehkeet...eikä hoppa odottele hurjan kiihkeänä (viikonloppuprojekti) putkia kylkeensä.

          Ai niin, vielä yksi nappitieto (ei kohta löydy enää mitään annettavaa) :o) Kappaleen värikin vaikuttaa sen lämmönjohtumisominaisuuksiin. Mitä tummempi (johtaa,ei heijasta) ja rosoisempi (pinta-ala suurempi), sitä paremmin se johtaa lämpöä.

          Tämänkään meilin pohjalta ei saa menettää yöuniaan 8O)

          Comment


            #6
            Kiitoksia vaan mielenkiinnosta ja vinkeistä, niitä aina tarvitaan!

            Ei tässä enää tarvii yöunia menettää kun nyt on samankokoista putkeakin ;)

            Putkea en ala taivuttamaan, olen kerran tuota tapaa kokeillut isompaan ohuempiseinäiseen putkeen eikä onnistunut. Ja tuossa kun on paljon tiukemmat mutkat ja paksummat seinät niin sen tietää mitä siitä tulisi. :) Nuo valmiit mutkat on tosi näppärä "heittää" paikoilleen. Sitten kun vielä oikea ammattihitsari vetää ne yhteen niin eiköhän siitä tule hyvä. Vaikka itse osaankin hitsata, niin tämä on sen verran ahdas paikka alkaa niitä korjaamaan jos jotain käy etten ota siinä kyllä yhtäkään riskiä (vaikka mieli kyllä tekisi hitsata itse).

            Tuon kappaleen värihomman tiesinkin jo yläaste ajoilta, fysiikka (ja kemia + käsityö) oli ne parhaat aineet...

            Ostin nyt pakosarjan peitoksi alumiinimattoa jolla saa (toivottavasti) suojattua osat aika hyvin.

            Tilat tosiaan on aika hyvät, siitä täytyy kiittää kaveria (metallihommat) ja vanhempia (kaikki muu). Mandrell-taivutuskone kyllä saisi vielä olla ;)

            Comment


              #7
              Vähän edistystä projektiin. Nyt on kaikki osat valmiina, pitää vain käydä sovittamassa vielä että meneekö ne koneeseen paikalleen ennenkuin hitsaan loputkin mutkat kiinni. Nyt on siis kaikki muut hitsattu paitsi kartio ja siitä lähtevät palat. Hitsasinkin sitten kaikki itse kun tuli ihan hyvä saumaa... Kaikki kuvat löytyy nyt sitten tästälähtien tuolta: http://www.valitalo.org/manifold.htm

              Tuossa on muuten kuva koko projektin aloitussyystä. Näyttääkö Rolle tuo tutun näköiseltä? Kaverin kummatkin sarjat on tuolla tavalla rikki, meneekö ne kaikista näin?

              Comment


                #8
                Nyt sain pakosarjat siihen malliin että ne sopii paikoilleen! :) Yhden kerran joutui tekemään pienen muutoksen kumpaankin, kun se paikka _on_ vähän ahdas... Toivottavasti RS4 turbot ei ole liian paljon isommat?

                Seuraavaksi pitää hitsata loput saumat kiinni ja oikaista laipat. Kyllä se siitä...

                Comment


                • #9
                  No joo, turha tollasta käärmeenpesää olisi ollut lähteä yhdestä biitistä vääntämään....tulee joka tapauksessa noin monta liitosta etc.
                  Huomasin että lontoonkielistäkin selostusta projektista löytyy. Cool matey. Keep up the good work..hopefully you get your exhausting pipes fixed without any broken bones or blisters :o)

                  Eli tseppiä!

                  Comment


                  • #10
                    Mikko - kevennä laikalla kannenlaipasta pyttyjen välit "melkein poikki". Eli laipan paksuussuunnassa niin, että kannas jää noin millin paksuiseksi.

                    Miksikö? Siksi, ettei lämpölaajeneminen pinnistele laippoja mutkalle, tai katko kannesta pinnapultteja.

                    Ai miksi ei poikki asti? Siksi, että sarja ei mene enää sen jälkeen paikalleen ilman lekaa...

                    terv.nimim. BTDT

                    Pisteet pioneerihengelle.

                    Comment


                      #11
                      Kiitos vinkistä, pitääpä leikata. Kävi kyllä mielessä, mutta vertasin tuohon AWE-tuningin sarjaan niin siinä ei sellaisia uria näkynyt niin ajattelin antaa olla.

                      Meinaatko että jos ne katkaisee kokonaan niin se paukahtaa auki jännityksestä ja raot kasvaa?

                      Comment


                      • #12
                        Yleensä hitsauksessa tulee sen verran jännityksiä, että johonkin suuntaan vinksahtaa jos poikki asti vetää -> pultinreijät eivät enää täsmääkään. Varsinkin, kun hitsasit ilmeiseti paketin kasaan migillä?

                        Comment


                          #13
                          Joo, migillä hitsasin, ja sen verran suurella virralla että kyllä tuossa varmaan jotain jännityksiä on. Voisikohan tuota jotenkin päästää jännityksestä lämmittämällä ne kuumaksi ja jäähdyttämällä hitaasti?

                          Comment


                            #14
                            tuohan on ihan std toimenpide pakosarjalle ja varmaan tärkeä sellainen, myös pinnan sekä sisältä että ulkopuolelta puhaltaminen tekee hyvää jännityksille, ja kun se kummiskin vetelee niin pulttien reikiin vähän varoja.

                            Comment


                            • #15
                              Jos meinaa jännityksenpoistohehkuttaa, niin sarja pitäisi lämmittää ja jäähdyttää uunissa hallitusti.

                              Eiköhän ne sarjat viimeistään dynossa sen verran lämpene, että jännitystä tulee sinne ja tänne. Pitäisin hehkuttamista siis turhana.

                              Esim vedät solmut mansikaksi, aja vesilammikkoon -> taas on jännityksiä.

                              Comment


                                #16
                                Nyt on sarjat hitsattu, vielä puuttuu laippojen reikien jyrsiminen kartioksi ja tuo laippojen "katkaisu". Pitääkin tilata sitä Black Satinia, ostin jo Biltemasta kynäruiskun sitä varten. Sitten saisikin jo ne turbot tulla... :)

                                Comment


                                  #17
                                  Minkä verran noissa saumoissa saa olla vuotoja? Kokeilin tunkeumanesteellä niin siellä on joitakin ihan pieniä kohtia mitkä vuotaa, mutta tarviiko/kannattaako niitä kaikkia hitsata umpeen?

                                  Comment


                                    #18
                                    Vetelet vielä Tigillä uudelleen ne saumat niin ne ei vuoda :)

                                    Comment


                                      #19
                                      Pitää varmaan sitten ostaa se TIG ;)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyllähän tuollaisen laajakaistasäädöllä humppaavan pelin pakopuolella saisi liitokset olla tasan tiiviitä.

                                        Comment


                                          #21
                                          Ok, siis pitää olla tarkkana. Kiitos. Onneksi tuli kysyttyä tämäkin.

                                          Enpä tiennyt että tuossa on laajakaistalambdat? No nyt tiedän :)

                                          Comment


                                            #22
                                            ei ole laajakaista. mutta vedä silti tiiviiksi.

                                            Comment


                                              #23
                                              Tuli taas jatkettua tuota hommaa. Hiekkapuhalsin sarjat, ja nyt ne on uunissa jännityksen poistossa. Pinta muuttui kyllä aika mukavasti:


                                              Lisää kuvia sivullani

                                              Seuraavaksi onkin sitten vuorossa laippojen koneistus ja pakosarjojen pinnoitus.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Nyt tulee tyhmä kysymys.....missä on hukkaportin laippa?


                                                Ed: Tyhmään kysymykseen vastaan itse kun jäin miettimään....sulla on hukkaportilliset pesät :-))

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mikon postauksessa "Lähetetty: Sun Jou 12, 2004 8:13 pm" on kuva ja tulee mieleen se mitä kautta nuo puuttuvat palaset ovat poistuneet sarjasta: - Oletko tarkistanut turbojen pakopuolen kunnonn, ettei puutu siivistä tavaraa.

                                                  Vuodot sarjassa vaikuttavat dramaattisesti menemiseen ja (laajakaista)säädön onnistumiseen. Mikä auttaa, että tuubisarjan saumat on laadultaan semmosia, että neste ei mene menee saumoista läpi ?

                                                  Asennus lienee V-6:een senverran tiukka keikka, että kannattaa tiiviys ja suoruus testata kunnolla ennen asennusta.

                                                  Mikolle täydet pisteet sinnikkäästä tekemisestä !

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Niin, tuo kuva alkuperäisestä pakosarjasta on siis kaverin koneesta, ei minun. Omaani en ole vielä aukaissut. Tuon koneen turbon siivet josta tuo rikkinäinen pakosarja on, ovat aika huonossa hapessa. Eli paloja puuttuu, isojakin. Eikä noilla omilla turboilla niin väliä olekaan, nuo kun vaihtuu samalla kun pakosarjatkin.

                                                    Tunkeumanesteellä olen vuotoja etsinyt, eikä siinä enää isompia ole. Ihan pienimmät toivon paikkautuvan noilla pakosarjapinnoitteilla ( Black satin ja MCS ), enkä usko että niistä pääsee muutenkaan pahemmin puhalluksia pihalle kun vuodot on niin pieniä. Tuo Black Satin tulee pinnalle ja MCS sisäpuolelle.

                                                    Joo, tuo asennus on niin pirullinen homma etten sitä aio toista kertaa tehdä, niin tarkkana pitää olla.

                                                    Kiitokset pisteistä ;))

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Valmista tuli!

                                                      http://www.valitalo.org/manifold.htm

                                                      Hyvin mahtuu: http://www.valitalo.org/images/engin..._installed.jpg

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X