Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 B4 2.8E (harraste/rata-auto) projekti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 80 B4 2.8E (harraste/rata-auto) projekti

    Aloitetaanpa ensimmäinen noobie postaus alkavan (sana definioidaan myöhemmin) projektin kuvauksella.

    PMK-Racing (Paerikss+Joke) tarvitsi ratakaudelle 2007 ja yleiseen hauskanpitoon menopelin. Kuitenkin sellaisin rajoituksin että auto täytyy saada leimalle ja kilpiin (verot joutuu siis köyhtymään sekä riistokatsastuksen). Ensimmäisenä oli mielessä E30 korinen 325 tjms. Pitkien etsintöjen ja huonojen bemujen jälkeen kuitenkin päädyttiin VAG-perheen tuttuun ja turvalliseen tuotteeseen. Hankittuna Lubeckissä odottaa siis 2 omistajalla ollut musta, vajaavetoinen, manuaalivaihteinen, -92 B4 2.8 V6 80 kulkupeli.

    Hommahan alkaa niin että, 1.12 kääntyy T4:en nokka kohden kotimaataan hakemaan jo hankittua serkkupoikaa (Audi) kotiin. "Tuttu" kierteli tosiaan puolestamme ja katseli eri vaihtoehtoja, tiukan aikapulan vuoksi tuo Audi tuli hankittua intuitioon luottaen etukäteen. Autoja on muuten tullut tuolta moottoriteiden luvatusta maasta tuotua kymmeniä ennestään.

    Ajomatka guntherlandiasta kotiin, puukenkien maan läpi, kertoo jo aika paljon autosta, siksi tavaksi on muodostunut tälläinen ajaminen, esim Superfastin sijasta.

    Mutta sitten itse projektiin, mitä autolle tehdään?

    Autosta tulee puhdas harraste-auto, pääpainona eri kerhojen ratapäivillä suhaaminen. Myös varttimaili ja muut urheilumieliset tapahtumat tulevat varmasti tutuiksi. Myös stereopuoleen tullaan keskittymään.

    Konsepti tulee olemaan seuraava: Autoon ei laiteta mitään P****aa vaan sitä rakennetaan maltillisesti ja ajatusta mukanapitäen. Joissain asioissa tullaan ampumaan varmasti yli, mutta OEM+laadukkaat tarvikkeet tulevat pintapuolisesti olemaan in.

    Ice:n auto joka projekteista löytyy on myös meidän makuumme, hieno kokonaisuus (Thumbs up!)! Samalla suuntauksella olemme liikkeellä.

    Kesäksi on tulossa tekniikan tarakastus, sisältäen toivottavasti vain kulutus-osia, jakopään vaihdon + kaikki litkut. Alusta tullaan päivittämään ja autosta tehdään niin matala kuin suinkin (ei liiku talvisin). Poikkituet tulevat sekä eteen että taakse. Jarrut käydään täysin läpi ja päivitetään. Putkisto tehdään kokonaan uudestaan sekä alustan puslat päivitetään.

    Jotain audiolaite rakennuksia tullaan myös tekemään. Kori tuskin kokee muuta kuin pieniä kosmeettisia muutoksia.

    Kun kokonaisuus on saatu toimivaksi on aika paneutua koneen ja korin kimppuun. Koneen teholukemat täytyy saada tuonne 200 hv:n paremmalle puolelle, mikä ei ole sinänsä mikään temppu, mutta vaparissahan on aina rajansa (tai ainakin loppupäässä alkaa jokainen hevosvoima maksaa niin paljon että tekniikan päivittäiminen tekohengitettyyn on järkevämpää). Puskureiden vaihdon ollessa ajankohtainen lienee RS-vetimet ne luontevimmat (tai muutama laadukas saksalainen valmiste).

    Työtunteja tässä ei tulla laskemaan, projekti on lähinnä terapialuonteinen (työn ja talorempan vastapainoksi). Projektissa on kuitenkin kaksi aktiivista toteuttajaa (insinööri ja humanisti :) ), eli aikaankin pitäisi jotain saada.

    Ajattelimme laittaa tänne myös hakuekertomuksen kuvineen niin on ainakin projekti alkanut ruohonjuuri tasolta. Mikäli projekti-osio on mielestänne väärä tälläiseen niin vinkatkaa. Itse vain ajatelmimme pistää kerrankin projektin oikein juurta jaksaen, kaikkine mausteineen.

    Alamme muutenkin varmaan pyörimään täällä foorumilla liikaakin kyllästymiseenne asti, tuttuja juttujahan nämä ovat, aktiivisia olemme olleet monella saralla aikaisemmin (esim SCF Ry PJ & VPJ).

  • #2
    Jos se kerta on ratapeli ja tehoa pitäisi saada, niin eikun V8 kone hakuseen ja keulille. Tuon 2.8 motin virittäminen on vähän turhan hankalaa hommaa.

    Comment


    • #3
      Kyllä se kilpiin tulee ja myös katuajoon. V8 (200:nen) oli myös yksi mahdollisuus, tuon hylkäsimme liian isona. Kokemusta 100 kokoluokan autosta on mm MV6 omegasta joka oikean pään vedosta huolimatta on turhan iso radalle (IMO).

      Näin ollen pysyttelemme tuossa V6:ssa, helppoa tietä tässä ei olla menemässäkään :). Nokilla, MAF:n vaihdolla, putkistolla, imusarjamodifikaatioilla, kannellea, lastulla ( tai säädettävällä moottorinohjauksella) tässä mennään, eli sitä vaikeaa tietä. Ennen on lähinnä tullut viriteltyä dieselvehkeitä, jostain se bensapuolikin on aloitetettava, iso lämmin talli ja moottorinosturi löytyy jo...

      Mutta kuten sanottu, ideana aluksi saada siisti, hieman eroava hyvä käsiteltävä kokonaisuus.

      edit: seuraava hakureissu onkin jo suunnitteilla, LT55 josta piti tulla autonkuljetusauto myytiin, eli seuraavaksi täytyy hakea autotraileri. Eihän sitä tiedä koska sattuu vaikka kilvissä olisi...Samalla on ajatuksissa tuoda joko toinen V6 motti tai koko auto.

      Comment


        #4
        Morjes kaikille! Ja toinen rookie postaus heti perään.

        Tälläiseen projektiin tuli tosiaan lähdettyä mukaan, pitkäänhän tätä on puhuttu mutta vasta nyt hetken mielijohteesta päästiin puheista tekoihin. Ensimmäisen idea oli tosiaan se, että ostettavan pelin pitäisi olla 1) manuaalivaihteinen, 2) kuutoskoneinen ja 3) takavetoinen. Noilla kriteereillä haettiin E30 korista bemaria pitkään Autscouttia ja Mobilea selaten ja yksi lupaava 325i Hampurin läheltä löytyikin. Valitettavasti Lübeckistä käsin operoiva "paikallistuttavamme" ei ehtinyt kun soittamaan siitä, kun auto oli jo myyty, Saksassakin siis hyvät eivät näytä roikkuvan netissä viikkoja. Jäljelle jäi muutama muu yksilö, jotka olivat niin pelottavia, että Audin neljä rengasta alkoivat näyttää jälleen yllättävän kiinnostaville. Vanhana vitoskonekuskina (100 000 km Audi 100:lla) mielessä helotti 2.3 20V, mutta mites kävikään, kutoskoneinenhan sitä tuli kuitenkin ostettua. Loppuenlopuksi saimme siis täytettyä alkuperäisistä kriteereistä kaksi, toisaalta tutun konsernin vehkeissä pysyminen tuntui turvallisemmalta valinnalta.

        Alla muutama pieni myynti-ilmon kuva saksanmaalta löytyneestä:









        Autosta on siis tarkoitus tehdä harraste- ja ratapeli, joka tulee kilpiin (eli sinänsä hyvä V8 idea ei taida olla kauhean toteuttamiskelpoinen =). Tekniikkapuolella tyydymme varmaan tänä talvena (toivottavasti) pelkkään kunnon tarkastamiseen ja perushuoltoon, jonkunlainen vähemmän (kutosen laulua) ahdistava putkisto varmaan löytänee paikan auton alta. Resepti tulee olemaan auto tonttiin ja 17" vanteet alle, niillä on hyvä ajella käyttöautoista jääneet kesäkumit sileäksi ratapäivillä.

        1.12 starttaa siis "Aakkospussiksi" ristityn kelta-oranssi-vihreä-violetin transporterin

        keula kohti Saksanmaata ja 2.12 nähdään mitä tuli ostettua. Päivittelemme kertomusta matkan edetessä.

        Comment


          #5
          Taitaa olla ihan siisti peli. On ollut mahdollisuus ajaa 2,8 Q Coupella, jossa oli 200+hv. Kyllä se liikkui tosi hyviin- meno alkoi paljon aikaisemmin kun esim. stock 20v turbon verratuna.

          Comment


            #6
            No mutta tuota jos ratahauskuutinta haluatte niin eikös kaikki ylimääräinen paino tule repiä pois? Audiolaitteisto?!
            Akku yms mahdollinen takakonttiin että saa keulaa keveämmäksi. Puskutraktori ei ole radalla kauhean hauska.

            Comment


              #7
              Totta, painon vähennys on halvinta "hevosvoimaa"...

              Comment


              • #8
                No mutta tuota, ratakäyttöön tuo tulee pääsääntöisesti. Yleishauskuuskäyttö on kuitenkin myös tapetilla, siihen perus hifi auttaa kummasti. Säästetään muutama kilo sitten vaikka kuskin painossa, tai vaikka paremassa alustassa.

                Puhadasta ratapeliä kun ei kilvellisestä autosta oikein tehdä millään (muutamaa tunnettua poikkeusta lukuunottamatta), kunnon ratapeliksi tämä vessa myös vetää väärästä päästä, eli hauskuus ennen kaikkea. Kohtuullisen pienellä budjetilla eli lähinnä hartiavoimilla tässä kuitenkin ollaan liikkeellä. Ja on sitä ennenkin peitottu paljon tehokkaampia bensa-kiesejä dieselillä...

                Comment


                  #9
                  Hyvään alkuun pääsee kun kaiken ylimääräisen sisustan ottaa pois, sitten äänieristeet, sisälokarit jne. Tilalle sitten kevyet kuppipenkit ja kaaret.

                  Comment


                    #10
                    ei tuommoinen malmi möykky kyllä sillä 200 hevosvoiman teholla tahdo liikkua yhtään mihinkään. Kokemuksella voin sanoa että paha mieli tulee vaan kun ei ole mutkia putkessa. Mielenkiinnolla odottelen mitä kansi muutoksilla ja nokilla saatte aikaiseksi.

                    Comment


                    • #11
                      katsotaan katsotaan mihin se liikkuu. Mutkaputkiauto on jo, joten nyt puuhataan tälläisen astmaatikon kanssa. Eikä ne tehot vaan se ääni, rähinäputkihan lisää optisia kuulo-elin hevosvoimia reilusti :)

                      Comment


                        #12
                        Ei tuommoisen kutosen laiska murina juurikaan jaksa fiiliksiä nosta vaikka sinne rosteri putken äheltää. Mielestäni kakkoseksi se jää kuirtenkin kireän vitos koneen räyhäyksen rinnalla. Ehkä mä oon vaan katkera astmaatikko.. =) Niin äänistä puheen ollen kuka osaa sanoa miksi mun putkisto pitää "naksutusta" täys kaasulla kiihdyttäessä? Veljen 2.6 V6 pitää ihan vastaavan laista naksutusta jokseenkin hiljaisenpaa kun sillä on vakio hormi ja mulla rosteri versio. Mulla on siitä ääni näytekkin , mut mille serverille sellaisen voi upata? onko joku tyyliin photobucket tyyppinen video homma?

                        Comment


                          #13
                          Onhan noita viritettyjä turpoviitosia "joka nurkalla". :) On siis mielenkiintoista nähdä mitä kuutoskoneen virityksen seurauksena syntyy. Tästäkin aiheesta on keskusteltu joskus aikaisemminkin.

                          Comment


                            #14
                            Se on aina mihin sitä vertaa, äänien ja kulkupuolen kanssa. Viimeiset 10 vuotta tullut pyöriteltyä erilaisten dieselien kanssa, niin eiköhän se laiska murina kuullosta ihan mukavalle vaihtelulle niiden jälkeen. Niinkuin tuossa aikaisemmin kirjoittelin, reilut 100 tkm on tullut vitosen laulua kuunneltua, joten tälläkertaa jotain muuta.

                            Saas nähdä miten pitkälle tämän projektin kanssa päästään. Kompromisseja ei tarvitse tehdä yhtään, auto kun ei tule jokapäiväiseen liikenteeseen ehkä muutamaa kesäkuukautta lukuunottamatta. Ainoa luomisen tuskaa rajoittava tekijä on vuotuinen katsastus, mutta eiköhän siitäkin selvitä ;) Nyt ensin auto Suomeen ja matkalla katsotaan miltä se alkaa tuntumaan. Painoa ei tulla karsimaan ihan kaikkea, jonkunlaiset popit laitetaan ihan varmasti. Pääpaino on kuitenkin harrastamisessa, ratapäivät ja muut tapahtumat kiertyvät siinä sivussa. Molemmat kuskit on muuten parin viime vuoden aikana keventäneet sen verran, että sisustasta ei taida niin paljoa edes löytyä =)

                            Comment


                            • #15
                              -kutosen laiskaa murinaa...joko siellä taas vapareita pannaan alta lipan;) Aihetta sivuten saatiin viikonloppuna eräs vuosia työpöydällä ollut projekti kuutonen (Maserati) vihdoin tulille. Poistettiin kirurgisena toimenpiteenä konehuoneesta ylimääräinen paino (2 kpl IHI:n turboja). Vaikka kone onkin mallia kaasari ja aivan pois säädöistään, niin aijai! Hermostunutta rähinää tyyliin Metro 6r4.
                              Työmäärä oli julma, ja on edelleen pahasti kesken mutta jo voiton puolella.
                              -Ja miten liittyy Audiin? No: tuossa jo itekkin mietin, että pitäsköös joskus tollanen 30ventiilinen kuutonen "pidellä". -Vaikka 2.4 litrainen. Jollen ihan väärin arvaa, olisko kannet sukua 1,8 20v koneelle eli ns. IMSA-kannelle? Jos näin on, niin sellasen koneen haette herrat sämpylän nokalle ja teette kaiken mitä tehtävissä on. -Ei tarvita niitä halavatun "poppikoneita"!

                              Comment


                                #16
                                Jos ite joskus saan sen turbo vitosen, niin sinne ei radiota laiteta :)
                                Sen verran pitkään semmosta on havitellu, ettei millään Valosaara Metikössä ohjelmalla pilata.

                                Comment


                                • #17
                                  Mutta voihan niistä poppikoneista kuunnella vaikka tsutsut....tsiiiiiih...thsiiiih ääniä jos alkaa ahdistamaan ilman mutkaa.

                                  Mutta tosiaan, tehdään nyt tälläinen, sitten kun tuntuu että tarpeeksi on tehty, on ehkä aika hankkia se (R)S. Meneehän se muutenkin niin ensiksi ajetaan mopolla, sitten kevarilla ja siitä sitten vasta autolla (lain mukaan). Täytyyhän tämä muutenkin kokea kun jo nyt löytyy 4, 5 ja 8 sylinteriset niin pitihän se 6:nen saada väliin.

                                  Comment


                                    #18
                                    Juha, Maserati 222 ?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Teppo: -peraatteessa juu, mutta ekat mallit (kaasarikoneella) kantoivat ainoastaan nimeä biturbo. Sama laite on kyseessä aika pitkälti. Muuttuivat numeromalleiksi joskus jälkeen -85. Turbojen poiston syy oli lähinnä kokeilunhalu, ja se että projekti sai kiinnostusta Saksaa myöten. Jonkun siis tarvitsi uhrautua. Nuot alkupään yksilöt eivät juuri loistaneet luotettavuudella. Myöhemmät malli, kuten tuo mainitsemasi 222 olivatkin jo toista maata. Ruisku kun tuli mukaan kera turbojen vesijäähdytyksen. Vaikka joidenkin silmissä saatan menettää kasvoni lopullisesti ;) pitää sanoa, että tuollainen on aika vekkuli laite ajella ja käy ihan harrasteautosta vaikka ajoasento on mallia ladamirafiori127!

                                      Comment


                                      • #20
                                        rata-auto

                                        Eiköhän tuollaisesta tule ihan sopiva budjetti-luokan ratapeli pienien muutosten jälkeen. Putkiston vaihdon jälkeen koneesta lähtee varmaan ihan mukava murina. Ihan mielenkiintoinen nähdä minne asti tuo projekti tulee edistymään.

                                        Comment


                                          #21
                                          Lähtö lähenee, huomenna matkaan. Keli näyttää hyvälle, kaikki säätiedotukset lupaavat reilusti plussaa joka paikkaan missä liikuskellaan => jätetään puolinahkat kitkat kotiin eli päätettiin pärjätä kesäsillä, jotka kuulemma näyttävät yhden kesän ajetuilta.

                                          Testailin tänään työkaverin 100 2.8:n ja hyvällehän se tuntui, vaikka olikin melkeen 300 tkm ajettu. Kylmänä piti ihan pienet naputukset ennenkuin öljynpaineet ehti kannelle saakka, mutta sitten hiljeni kerrasta. Vääntöä AAH-koneessa tuntuu olevan ihan kivasti. Ainakaan tässä testatussa yksilössä imusarjan pituuden vaihtumista ei huomannut mistään muusta kun hiukan vihasemmasta käyntiäänestä, ei mitään piikkiä tai notkoa missään kohtaa. Toisaalta raskaassakin korissa mukavan tehokkaan oloinen moottori kaikilla kierroksilla. Mielenkiintoista nähdä miltä tuo tuntuu parisataa kiloa kevyemmässä 80-korissa..

                                          Lauantai-iltana päästään ottamaan ostoksesta savut ja ensimmäiset kuvat =)

                                          Comment


                                            #22
                                            Kyllä siinä pieni tehon nousu pitäs tulla tossa 4000rpm, jos se toimii. Ainakin omassa huomaa piikin 4000rpm, josta alkaa max tehot. (ja turbo-miehet ei sit naureskele =) ) Kyllä tuo jaksaa 80 koria ihan kivasti liikuttaa. Jos tehoihin kyllästyy niin persekalibrointi mutsin A3 1,6 auttaa ensihätään

                                            Comment


                                              #23
                                              Hallo, Guten tag!

                                              Saksanmaalla ollaan ja Audi on turvallisesti hotellin tallissa. Paperit saatiin säädettyä tänään nopeasti ja loppupäivä on pyöritty autolla pitkin Hampuria (myös Reberbahnilla). Alkushokin ja öljynvaihdon jälkeen ostos alkoi tuntumaan melkeen autolta. Kone käy nätisti, laatikko ei pidä mitään ääntä, vaihteet menevät päälle nätisti ja kaikki sähkölaitteet toimivat.

                                              Miinuksina voidaan listata eriasteista humuskasvustoa vuoden seisomisen jälkeen pitkin autoa, mm. etuvalon umpiot kasvatat sammalta. Pitkään seisomisaikaan nähden yleisilme on kuitenkin siisti. Toki autossa näkyvät käytön jäljet ja maalivauriot. Vasen etuiskunvaimennin ja/tai sen yläpään laakeri on aivan valmis, mutta pieni tärinä/kolina ei juuri menoa haittaa. Ajonautinto jalostuu huippuunsa (lähes kliimaksiin asti) auton napulamallisilla kitkarenkailla joissa uskokaa tai älkää ovat valmistetut renkaiden huippukehittelymaassa Serbia-Montenegrossa. Jarrutuksissa näillä voi harjoitella liukkaan kelin ominaisuuksia kuivalla asvaltilla.

                                              Muutama kuva ostoksesta (kuvat isoja, turkkilaisen nettikaffilan ohjelmisto ei anna mahdollisuutta pienennykseen, huom. kuvat Nokia N73):

                                              http://img396.imageshack.us/img396/2...2006232zh7.jpg

                                              http://img358.imageshack.us/my.php?i...1070844no4.jpg

                                              http://img396.imageshack.us/img396/9...2006237gt4.jpg

                                              http://img396.imageshack.us/img396/4...2006233ad6.jpg (huomaa teksti kilven alla)

                                              Matka-auton meitä on ansiokkaasti palvellut Aakkopussi, jonka mittariin saimme aluksi 135 km/h, mutta pienen "herkistelyn" jälkeen yli 150 km/h (kuvassa tosin vain 146 km/h, mittarivirhe 5 km/h):

                                              http://img396.imageshack.us/my.php?i...1070728eb6.jpg

                                              Huomenna tuliaiset kyytiin ja kotia kohti. Palaillaan asiaan, kun saamme "vessan" suomeen!

                                              Comment


                                                #24
                                                Melkoista yksinpuhelua mutta jatkoa tarinaan:

                                                Päivän pyörittyämme Audilla Hampurissa mielikuva hyvin toimivasta, mutta pikkuhuoltoa kaipaavasta autosta alkoi tuntua hyvinkin oikealle. A.T.U:n avustuksella (saksalainen varaosahuoltomyymäläketju) Audiin vaihdettiin uudet öljyt jonka jälkeen kone alkoi käymään vielä entistäänkin nätimmin.

                                                Koko huolto maksoi muuten kaikkineen 49e ja sisälsi täydellisen jarrujen ja alustan tarkastuksen. Huoltolapun välissä oli viesti mennä korjaamopäälllikön jutuille, hän halusi kertoa öljyt ulos laskeneesta etuiskarista. Tarkkaa touhua saksanmaalla, korjaamoilla on ilmeisesti lakisääteinen velvollisuus ilmoittaa turvallisuuteen vaikuttavista puutteista asiakkaalle. Tohtorikäynnin jälkeen palkitsimme Ingolstadin ihmeen kunnon pesulla, jonka jälkeen selvisi, että auto olikin oikeasti väriltään harmaanmusta.


                                                Autolla päivän ajeltuamme rumasti repsottavat vaihdekepin nuppi ja -palje alkoivat muuten siistissä autossa häiritä sen verran, että suunnistimme Tomtomin (Matin) opastamina Lübeckin Audi-liikkeelle ja ojensimme osamyyjälle kilometrin pituisen osalistan: Mukaan tarttui kaikenlaista pikkuosaa (vaihteensiirtäjän nivelet, vaihdekepin nuppi ja pussi, uusi metallinen alavesiletku vanhan, lähes puhkiruostuneen tilalle, imusarjan tiivisteet yms) ja kaverin GTI-golffiin venttiilien seuraajat ja muuta roinaa.

                                                Tuo osapolitiikka on muuten ihan erilaista Saksanmaalla kun täällä kotosuomessa. Lähes minkä tahansa osan pystyy tilaamaan mihin tahansa tiskille seuraavaksi aamuksi klo. 8.00. Hinnat ovat edullisia, varsinkin pikkuosissa, mm. uusi alkuperäinen vaihdekepin nahkanuppi maksoi vajaat 9e =)

                                                Jotta Audi ei selviäisi liian helpolla kotimatkasta lastasimme sen Cittissä täyteen kaljaa ja viiniä, tankkasimme tankin piripintaan ja suunnistimme kohti pohjoista. Mitä kauemmin kutosen laulua kuunteli ja iskarin tärinään totutteli ajo alkoi maistumaan paremmalle ja paremmalle. Aika pian huomasimme, että 110-120 mittarissa tärinä oli pienimmillään, joten matkanopeus oli helppo valita.

                                                Pimeän tullen oli mukava huomata, että autossahan oli ihan oikeat valot, ikäänsä nähden lähes erinomaiset.

                                                Ruotsin tullissa oli jälleen perinteinen kuulustelu (mistä tulossa, mihin menossa, missä töissä, mikä ammatti, mikä työtehtävä, monta päivää olitte saksassa.. yms) Onneksi tullimies puhui tällä kertaa englantia! Jossain keskiruotsin kohdalla aloimme ihmettelemään bensamittaria => hiukan vajaat puolitankkia jäljellä. Järkeilimme, että joko mittari näyttää väärin, tai tankki on sen muotoinen, että mittari ottaa kunnon spurtin jälkipuoliskolla. Ihmetys oli kuitenkin suuri, kun monitoiminäyttöön syttyi bensapumpun kuva vasta 20 km ennen Tukholman satamaa! Kävimme tankkaamassa ja laskimme kulutusta: 64L ja 850 km => 7,5 L/100 km, täydellä kuormalla!

                                                Suomen puolella haimme Tullista siirtokilvet ja köyhdyimme 31e, kallista luvallisuutta. Pääsimme siis ehjänä perille, edes nokkahihna ei katkennut ;)

                                                Nyt kun kottero on saatu Suomeen voi vihdoinkin aloittaa oikean rakentamisen. Homma alkaa pesulla ja nokkahihnan vaihdolla sekä kaikkien paikkojen tarkastamisella. Alusta laitetaan tilaukseen pikapuoliin, kunnes olemme hetken jahkanneet coiloverien ja 60/40 sarjan välillä. Jarrut vaihdetaan kaikki uusiin, takalevyt ovat niin tanakassa ruosteessa, että edes 1000 km ei muuttanut niitä mihinkään =)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Hienoa että projektikertomusta löytyy aina alkumetreiltä saakka. Tällaista on aina mukava lukea, varsinkin kuvien kera!

                                                  Aika vähällä meni tuon siivun, mutta jos noin yhdeltä istumalta taittaa tankillisen matkaa niin kulutus on huomattavasti "normaalia" pienempi kun kylmäkäynnistykset ja ylimääräiset paikaltaan kiihdyttelyt jää pois. Kertoo toisaalta myös että konekin toimii kuten pitää.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Joo harvemmin projektikertomukset alkaa näin alusta :) Ihan kiva katsoa että miten homma etenee.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Jos vähäänkin rahaa löytyy, niin ottakaa ihmeessä KW Variante 2 tai mielummin 3. Luulen, että oikeilla säädöillä ja muitten osien avustuksena sitä vajaavetoisuutta pystyttäis hieman parantamaan, kun radalla tullaan mutkasta ulos.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Aluksi alustan virkaa saa varmastikin toimittaa joku perusalusta, nykyisellä ei leimalle ole mitään asiaa. Coiloverit ovat kuitenkin hankintalistalla. Kw:stä on itselläni hyvinkin kokemusta ja hyvää sanottavaa. Tuli tuollaiset aikanaan Cordoba varioon laitettua, tuo säätämisen ilo johti silloin lokareiden mankeloimiseen ja lievään pullistamiseen. Erinoimainen alusta ajaa matkaa. Ei ollut pintakova mutta tarvittaessa kuitenkin aivan riittävän jämäkkä "reippaaseen" ajoon.

                                                        Hommahan alkaa todellakin jakopään-hihnan, öljyventtiileiden, kannen- ja imusarjantiivisteiden vaihdolla. Siitä sitten pykätään jarrut kuntoon ja laitetaan alusta. Kaikki nesteet ja suodattimet vaihdetaan luonnollisesti. Kun tekniikka on saatu kuntoon onkin korin vuoro.

                                                        Alkuperäinen poikkituki näytti konehuoneessa majailevan jo.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Käsien hieman täristessä dagen efter tilanteessa pikkujoulujen jälkeen oli aika tarkistaa puslat ja myös CRC-purkin ravistus kävi luonnostaan.


                                                          http://img169.imageshack.us/img169/4...unnossavk3.jpg

                                                          http://img169.imageshack.us/img169/7...atetoolmf8.jpg


                                                          Positiivista löytyi huomattavasti enemmän kuin negatiivista!

                                                          Matkavarrella joskus uusittua:

                                                          -Apurungon puslat
                                                          -Alatukivarren puslat
                                                          -Jarrulinjat ja putket
                                                          -Katit ja takapönttö (rosterinen)

                                                          Uusittavaa:

                                                          -Levyt ja palat sekä satuloiden herkistely
                                                          -jouset ja iskarit sekä yläpään laakerit
                                                          -Bensatankin lisäpidikepelti

                                                          Käytännössä ainoa ruoste löytyi apurungosta kuskinpuolelta. Pelti näytti kuitenkin vielä ehjälle, ei antaunut vasaralle ja taltalle. Tutkimisen yhteydessä kävimme läpi kaikki tiivisteet, lukot ja saranat, jotka saivat PTFE-käsittelyn. Konehuone pestiin huolella.

                                                          http://img169.imageshack.us/img169/4796/sisltue0.jpg

                                                          http://img169.imageshack.us/img169/3...nehuoneff7.jpg

                                                          Mittalimme alustan tutkimisen yhteydessä maavaraa ja sitä löytyi ruhtiinalliset 12,3 cm kattien ja maan väliltä. Näyttää siis siltä, että 40/40 madallus (tai coil-overit) on järkevin valinta.

                                                          http://img169.imageshack.us/my.php?i...tkintaadw2.jpg

                                                          Projektin etenemistä haittaa hiukan rakentajien asuinpaikat: Turku ja Lempäälä. Yhteisropaamista joutuu siis hiukan sovittelemaan molempien aikatauluihin ja ajamistakin tulee ihan mukavasti!

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Noita katteja voi sitten saada nostettuakin ilman kiinnikkeiden modausta, ainakin olen lukenut juttuja foorumilta kun porukka on C4 koppaisesta 100/A6:sta niitä nostellut.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X