Oliko sulla moottorikumien ja korvallisten välissä mitään prikkaa tai muuta tavaraa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Urkki projekti
Collapse
X
-
Se vaan tyhjenee tuo konehuone. Lohko koneistajalla ja pitäisi tulla tällä viikolla takaisin. Kytkin vielä uusitaan mutta siihen sitten jää tällä kertaa. Jos vaihteiston vipujen säätö ja uudet öljyt ei auta niin rempataan syksyllä/talvella. Miten mä nyt frouvalle kerron, että vappuajelut siirtyy ensi vuoteen...
Comment
-
Haetko minkä kokoisia mäntiä?
Mulla ois 79.75mm Noralit KG moottorista, mutta tarvisin MC2, 1B tai MB moottorisen 8.6 puristeiset 81mm Mahlet vaihdossa...
Comment
-
-
Nuo ffp:n männät huomasinkin, mutta mielestäni kaikissa 10v turbo moottoreissa on 22mm tappi. 20V:ssä 20mm.
Tarkoituksissa siis porata KG 81mm ylikokoon joten 22mm tappiset mukitkin tarvisin.
Tuohon männän korkeuteen kaipaisin perusteluja?
Comment
-
Voi sen toki isoksi porata. Ongelmaksi vain tulee siinä(kin) tapauksessa mäntä.
Tuoreemmat 81-porauksen 10v turbojen männät ovat matalampia (tapista ylöspäin siis) koska ovat pidemmällä veivillä ja sen lisäksi 22m tapin sijasta 20mm tapilla. Periaatteessa veivitkin voisi ottaa uudemmasta mutta sitten tarvittaisiin myös kampura koska vanhemmat kanget on pienemmällä kampuran kaulalla. (tämä kaikki ei välttämättä ole 100% faktaa)
Comment
-
Esim Mahlen katalogi näyttäs löytävän WR-moottoriin 80.5 ylikoon mäntää, joten tuskin tuo 0.5mm lisää lohkoa vesikanavaan puhkaisee. Kannentiivisteen reikä muistaakseni ainakin jonkin katalogin mukaan 81mm.
Mutta mielellään myös kuulisin porauksesta 79.5mm->81mm mielipiteitä, tai jopa omakohtaisia kokemuksia, kun on ollut aikeena.
Edit: Teppo, taidat elää liikaa 20v-maailmassa ;) 10v:ssä mielestäni aina 136mm kanki versus 20v:n 144mm. 10vt Näyttäs myös olevan 22mm tapilla ja pienempikaulaisella kampiakselilla. Vapari 10v 81 porauksella 20mm tapilla ja paksukaulaisella akselilla. 79.5mm vaparit turbon tapaan 22mm tapilla ja ohuella akselilla, kuin myös turbon kanssa samoilla veiveillä.Viimeksi muokannut Jukka Majava; 24.4.2007, 16:43.
Comment
-
Laitetaas lisää lusikoita soppaan. Otetaan yksi kpl 5-cyl 2.0 td lohko ja porataan se 79.5 milliseksi, kasataan alakerta uusilla renkailla ym. muulla tarpeellisella, porataan kannen reijitys 12mm pulteille sopivaksi...mitä muuta? Jos tämä kaava toimii, voisi 1. poraus olla 79.3 mm (alukone) ja seuraavan katastrofin sattuessa 79.5mm. Td koneita tuntuu makaavan vähän joka nurkalla.
ps.alukoneen mäntiä löytyisi hyllystä...
Comment
-
vitonen: Niin mitäs tuossa on nyt on sitten ihmeellistä? Sullahan on nuo kaikki vaparisälää (KP:n lohko ei mulle kerro mitään, mutta sillä ei tässä liene väliä). 10Vt:ssä (ainakin vanhemmissa ja varsinkin WR:ssä) on 22mm tappi ja huono sitä on 20mm veiviin tunkea vaikka mikä olisi. Ja kuten Teppo tuolla jo aiemmin tiesi (vaikka vahingossa puhuikin turboista ;)), 10V vapareissa (uudemmissa) on tuota 144mm veiviä ja matalaa mäntää. 10v-turbot tuolla lyhyemmällä veivillä (äkkiä katsottuna niin uudet kuin vanhatkin). Sitten löytyy sekalainen seurakunta jotain konetyyppejä, joissa on sekoiteltu kaikkia keskenään :)
Niin ja Jukallekin piti vielä sanoa, että jos haluat jättää varaa tehonnostolle tuolla alakerralla niin unohda Noralit.Viimeksi muokannut Tinke_J; 24.4.2007, 19:43.
Comment
-
Eräs vanha tuttu niitä aikoinaan sinnikkästi käytti ja aina viikossa-parissa taisi renkaanvälit putoilla öljypohjaan (saattoi olla jopa ihan perinteistä sulamisilmiötäkin) =). Mahlella ei vastaavaa esiintynyt. Tämä siis vasta silloin, kun sitä "potentiaalia" on reilummin käytössä - vakioissa ilmeisesti kestävät kuten kuuluukin.
Comment
-
Niin ja Jukallekin piti vielä sanoa, että jos haluat jättää varaa tehonnostolle tuolla alakerralla niin unohda Noralit.
Juuri tämän takia noita Mahlen mäntiä persoan.
Comment
-
Tuossa se Jaakola jo summas mun ajatukset, et turboautoahan tässä ollaan tekemässä, mä pidän olettamuksena että kun keskustellaan audista se on aina ahdettu ja neliveto, ja jos bensa niin preferoidusti ei-vähäpäästönen ja mallisarjan tehokkain ;)
Joka tapauksessa, josko männät vaihtaa ainoastaan, pitää mäntä vaihtaa saman korkuiseen, josko tässätapauksessa isompiporauksiseen, mikäli 81 porauksista 10vt mäntää löytyy ni sellaset kehiin ja kovaa ajoa.
Comment
-
No niin, nyt olis MC:n männät ja veivit tallessa (kiitos Jarkko) ja ilmeisen käyttökelpoisetkin. Kertokaas nyt vielä faktaa veivien pituuksista ja männän korkeudesta. Näin olen uskotellut itselleni: jos vaihdan pelkät MC:n (81mm) männät WR:n veivien nokkaan niin puristussuhde nousee ~8.5:1. Olenko oikeassa vai pitääkö vaihtaa myös veivit.
Sitten vielä triviakysymys: kuinka paljon männänrenkaat (puristettuina) tulevat männän ulkopuolelle? Siis halkaisijasta kyse.Viimeksi muokannut JPohja; 29.4.2007, 20:30.
Comment
-
Etka näyttää samaa veiviä molempiin eli pitäisi sopia. Myöskin lohko on saman korkuinen joten voisi päätellä männänkin olevan oikean korkuinen. Palotila männässä vain huomattavasti pienempi.
Eipä niiden renkaiden pitäisi silmin nähtävästi tulla männän ulkopuolelle.
Comment
Comment