Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Golf-kärry

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Ehkä se kallistaminen helpottaa vähän, mutta jos tina on niin sulaa että se valuu niin se on liian kuumaa.

    Sen verran kun lämmität sitä että tina alkaa just pehmenemään ja hieman kiiltämään kun sitä painaa niin se on sopivan lämmintä. Silloin se pysyy missä vain.

    Onko tuo pohjuste sellaista harmaata tahnaa? Se ainakin on hyvää.

    Comment


    • #62
      Miten kun ootte tinannu niin sen jälkeen kun se on jäähtynyt niin onko sellasta harmaata vai kirkasta. Itsekkin tinailin volkkaria joskus kun vaihdoin siihen prätkän tankin korkin, pysyyvyydestä ei tietoa kun siihen tuli vielä kitti päälle, kannatta pyyhkiä hyvin pois se pohjuste ruostuu aika nopeasti jos jää vähänkin pohjustetta

      Comment


        #63
        Kyllä se aika kirkasta on, niinkuin tuosta yhdestäkin kuvasta näkyy.

        Comment


        • #64
          Jos meinaat ihan golfin napoja käyttää niin kaksosaset jarrulevyt saat helpoiten jostain rallipajasta. Tulevat varmasti halvemmaksi kuin teettäminen ja ne yleensä osaa neuvoa minkälaiset tarviit. Niiltä myös sitten samalla saat ne itse levyt.

          Comment


          • #65
            Päivitetääs tätä taas pitkästä aikaa, vaikka ei paljon aihetta olisi. On mukamas kaikkea muuta turhaa kokoajan, kuten esim. töissäkäyntiä, niin ei ehdi autoa rakentamaan. Alkaa kesä jo pahasti painamaan päälle...

            Eli viime päivityksen jälkeen maalasin pohjan pohjamaaliin, kun sieltä alkoi jo pintaruoste tulemaan pintaan. Periaatteessa oli vielä turha maalata tossa vaiheessa, kun kaaret oli hitsaamatta ja ne polttavat maalin pois niistä kohdista, mut saa ne sitten maalattua helposti uudestaan. Maalina oli Temabond ST 200 ja kaikki saumat kävin läpi 3M:n korikitillä.



            Click!



            Sitten tuli muutto toiseen talliin, kun vuokrattiin kaverin kanssa kimppatalli. Sinne tehtiin väliseinä, maalattiin seiniä ja lattia, kun olivat niin kauheessa kunnossa. No tallissa oli ennen laitettu Ooppeleita, eli voi kuvitella miten paljon öljyä lattialla oli. =)
            Laiskoja kun oltiin niin ei sitten tyhjennetty ees rengashyllyä...




            click1
            click2

            Sitten aloin tehdä kaaria. Eli putket tuli Luuppalalta ja maksoivat 170?. No tuo työ onkin nyt sitten kestänyt jo ikuisuuden, kun olen ne jo kerran purkanutkin sieltä pois. Nyt on vasta pelkät pääkaaret hitsattu kasaan, eikä edes vielä lattiaan kiinni, et saa nähdä mitä tosta vielä tulee...
            Heppasin ne ekaks vähän vaan kasaan, sitten leikkasin lattiaan reiät, jotta sain putket tiputettua maahan asti ja sitten hitsasin putket ympäri asti. Lattian paikkasin 5mm paksulla latalla, johon ois sitten tarkoitus hitsata noi putket kiinni.



            Kaari1
            Kaari2
            Kaari3

            Sitten välissä piti vaihtaa takahelma kun meni hermot ton turvakaaren kanssa tappelemiseen. Eli Motonetistä uus osa ja vanha pois kun oli niin ruosteessa.



            Helma1
            Helma2

            Eli tästä jatketaan ja toivottavasti pääsee edes loppukesästä ajamaan.

            Ei näköjään anna enää nämä uudet sivut laittaa kuin 5 kuvaa yhteen postaukseen, kun ennen viljelin noita thumbnaileja reilusti enemmin, eli piti pistää linkkeinä.

            Comment


              #66
              Laitatko etupäässä kaarta kiinni joustintuen yläpäähän? Se on aika olennainen korin jäykkyyden kannalta, joka tietysti on olennainen juttu ajettavuudelle.

              Jos tarvitset vinkkejä turvakaaren jäykkyysasioissa, niin laita viestiä. Olen joskus niitä laskeskellut LMS:lle.

              Comment


              • #67
                Juu tarkoitus olis vetää se tosta rintapellin läpi. Niitä putkia ei tossa tullut mukana, mutta sen saa vedettyä ihan suoralla putkella. Mielelläni otan kaikki vinkit vastaan kun itsellä ei ole minkään näköistä aikaisempaa kokemusta.

                Comment


                  #68
                  Eli se iskarin yläpään tuenta mahdollisimman jäykkä. Vahvikelevy luonnollisesti, siihen tuettuna sitten pitkittäissuuntainen putki, joka tulee siis tuohon etukaaren nurkkapisteen kohdille. Sitten etukaaren alakohdan tienoille diagonaali. Etukaaren ja pääkaaren väliin pitkittäistuki alas, välittää sen keulan voiman kehikon pääkaareen ja takatuentapisteeseen.

                  Etukaaren eri puolet yhdistetään poikittaisella tuella, joka on kojetaulun alla. Mahdollisuuksien mukaan etupään tuentapisteet yhdistetään vielä ristiin.

                  Pari kuvaa saattaisi selventää hieman asiaa. Ensimmäisessä näkyy teoreettinen mutkarasitustilanne, etupään diagonaalit ovat ratkaisevia etupään jäykkyyden kannalta.

                  Toisessa kuvassa näkyy kehikon rakenne laajemminkin. Tuo on siis kansainväliselläkin tasolla menestykseen riittänyt kehikkorakenne, josta harrastekäyttöön voisi jättää jotain jo poiskin.
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut jpeltopuro; 9.3.2007, 11:00.

                  Comment


                  • #69
                    Kannattaako nuo kaaret hitsata a- ja b-pilareihin tuollaisilla latoilla, kuin esim tuossa ykköskoppaisessa on?

                    Kuva1
                    Kuva2

                    Comment


                      #70
                      Taitaa Teemulle tulla sitten FEM lasketut kaaret :)

                      Comment


                      • #71
                        Onko iso vaikutus jäykkyyteen jos jätän oviaukosta toisen putken pois? Eli jätän sen tuollaiseksi.



                        Autoon kömpiminen vaan helpottuisi reilusti...

                        Entä takapään putket...

                        Mukana tuli vain kuvassa oleva pinkki putki ja ajattelin hommata punaisen putken, johon kiinnitän vyöt. Kannattaako vielä lisätä vihreä ja kummallekkin puolelle turkoosilla merkityt putket? Onko jotain muuta mitä taakse kannattaisi lisätä?



                        Tuossa Janin laittamassa kehikko-kuvassa on putkea niin älyttömästi, että tällaiseen harrasteautoon ilmeisesti riittää pienempikin määrä? Ja kun otetaan huomioon, että luultavasti autolla kuitenkin suurin osa ajosta ajetaan kadulla...
                        Viimeksi muokannut Teemu M; 15.3.2007, 10:05.

                        Comment


                          #72
                          Kyllähän tuo ristikkorakenne (ja kolmiot) jäykistää tuota aika paljon (minun käsityksen mukaan). Ainakin taakse laittaisin ne. Tuo turkoosi on ehkä jo vähän turha. Eteen sitten sen mukaan miten paljon haluat vaikeuttaa sisään kiipeämistä ;)

                          Comment


                            #73
                            Lomilta palailtu, on siksi vähän hidasta kommentointi ollut...

                            Hyvät lisäykset nuo vihreää ja punainen, ja turkoosikin. Turkoosin kautta se vääntö osittain tulee taakse, kannattaa se siihen laittaa. Oviristikon voi jättää harrastelaitteessa pois, tai sitten sen voisi tehdä matalampana.

                            Toki siitä mun lähettämästä kilpakaaresta voi jättää niitä etupään ristikkoja pois, etenkin etukelkan tuenta on varmaan yliampuvaa harrastepelissä.

                            Comment


                            • #74
                              Päivitetäänpä välillä...

                              Kyllästyin tappelemaan kaarien kanssa ja niistä tuli nyt oikeastaan tollaiset mitä noissa aikaisemmissa kuvissa on. Niissä meni niin tuhottomasti aikaa, että alkoi jo mielenkiinto koko autoa kohtaa menemään niin oli parempi antaa niitten olla. Jos tuntuu siltä niin ottaa ne sit ens talvena uusiks uudella innolla.

                              Eli kävin sitte pohjan osien kimppuun, että saan auton pyörilleen ja vietyä maalarille. Taka-akselin ja apurungon purin osiksi ja puhalsin. Puhalluksen jälkeen 2 kerrosta Temadur 20 ja 2 kerrosta Temadur 90.






                              Grillistä tein EVO2 version, jossa on korkeussäätö, niin auton saa helpommin paikalleen ja pois.

                              Comment


                              • #75
                                Sitten taas Golffi vartaaseen, jotta sain pohjan maalattua. Ennen maalausta oli vielä hieman hitsattavaa, kun piti hitsata umpeen ne aukot mitkä jouduin tekemään kaarien takia. Eli pohjaan tuli 2 kerrosta Temadur 20 ja 2 kerrosta Temadur 90. Tossa muutama kuva maalatusta pohjasta.




                                Sitte kasasin maalatut alustan osat. Kaikki puslat vaihtu Powerflexeihin ja kaikki pultit vaihdoin myös uusiin alkuperäisiin.


                                Comment


                                • #76
                                  Sitte vaan silkkihaskat kädessä osat paikalleen, ettei nätit osat vaan pääse likastumaan. Piti kokeilla takapäähän KW:n tolppaakin, et miltä näyttää maalatun pinnan kanssa.






                                  Vappuun ois nyt reilu viikko aikaa ja maalarille lupasin viedä auton vapun jälkeen. Et ens viikolla pitäis saada auto pyörilleen ja sisusta hinkattua puhtaaks.

                                  Ei auto ihan ehdi valmistua Gotlantiin mennessä, mut täytyy ottaa tavoitteeks että clubin kesäratapäiville pääsis tällä.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Lyhyesti ja ytimekkäästi! "Kaunista"!

                                    Comment


                                      #78
                                      Hyvältä näyttää.
                                      Tonne etutukivarsien takahelaksi olisin tosin laittanut, jotain powerflexiäkin kovempaa materiaalia. Olis varmaan pienentäny torque steeriä vielä enemmän kun noi powerfleksit.
                                      Ne on volkkarillakin taas ykköskoppasen jälkeen vitoskoppasen myötä oppinu, että miten päin sen takapuslan siellä tukivarren päässä pitää olla :). (ei noin kun se on 2-4 koppasissa)

                                      Comment


                                        #79
                                        Puhdas ja ehjä pinta on aina siistiä ja sitä on jatkossakin kivampi hoitaa.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Tonne etutukivarsien takahelaksi olisin tosin laittanut, jotain powerflexiäkin kovempaa materiaalia.
                                          Tiedätkö oisko sinne ollu saatavilla kovempaa materiaalia olevat puslat vai oisko ne pitäny itse sorvata? Mistä materiaalista noi ois hyvä tehdä?

                                          Ajatuksena on seuraavana talvena parannella autoa kaikin puolin, että kun saa sen nyt ajoon, niin sitten on parempi lähteä parantelemaan kun saa ensin vähän tuntumaa autoon. Ajatuksena ainakin on, että taka-akselin kiinnityksestä ottaisin puslan kokonaan pois ja laittaisin laakerin tilalle (spherical bearing, mikä sitten onkaan suomeksi).

                                          Comment


                                          • #81
                                            Käsittääkseni ovat nailonista sorvanneet puslia jos haluaa semmoisen mikä ei anna periksi juuri ollenkaan. Siitä en sitte tiedä että kuinka montaa sorttia sitä nailonia on.

                                            Comment


                                              #82
                                              Jos tuossa on yhtään samanlainen kiinnitys taka-akselilla kuin mk4 golffissa niin liikkumavaraa pitää olla. http://www.peterpyce.com/Suspension_...Rear_Geometry/

                                              Comment


                                              • #83
                                                Käsittääkseni ovat nailonista sorvanneet puslia jos haluaa semmoisen mikä ei anna periksi juuri ollenkaan.
                                                Mun mielestä tohon etutukivarren takapuslaksi ei oikeen voi laittaa tollaista täysin kiinteätä. Siinä kiinnityspultti tulee auton pystysuunnassa ja kun tukivarsi pitäisi liikkua vaakatasossa niin jos pusla olisi kiinteä ei tukivarsi liikkuisi ollenkaan. Eli liike ei ole akselin ympäri kiertyvää. Tossa kuvassa näkyy miten noi puslat on tässä. Etummaiseksi puslaksi voisi mun mielestä laittaakkin kiinteätä materiaalia, kun siinä liike on akselin ympäri kiertyvää.

                                                Noissa animaatioissa mitä Jonde laittoi, näkyy että puslan pitää antaa periksi. Mun käsityksen mukaan noi uretaanipuslat kestää paremmin puristusjännitystä mitä kumipuslat, eli kun taka-akselille on vaihdettu kumipuslien tilalle uretaaniset, niin akseli ei pääse liikkumaan siellä noin miten on suunniteltu ja pyöränkulmat ei ole heitoissa mitä pitäisi. Eli noi uretaaniset ei ole kovin hyvä vaihtoehto sinne, vaan orkkikset olisi paremmat. Jos siellä olisi tollainen lakeri mikä sallii halutun liikkeen, mutta ei kuitenkaan joustaisi yhtään, niin eikö se olisi hyvä asia?
                                                No ite en näistä mitään ymmärrä, että korjatkaa jos olen väärässä...

                                                Comment


                                                • #84
                                                  No niimpä näkyy. Täytyy myöntää että ei tullu kyllä perehdyttyä yhtään tuohon tuentaan ennen postausta, kunhan yritin päteä :D No jos sen etummaisen sorvasee nailonista ja takimmaiseen laittaa sen polyuretaanipuslan, niin luulis sen pyörän venkoilun jonkin verran asettuvan. Jos ei muuten niin vaikka kakkiksen vakio alustaan nähden :D
                                                  Jos taka-akselilla on puslat keskenään linjassa niin sitten tuo laakeri systeemi vois olla toteuttamis kelpoinen edes teoriassa. Tuossa Jonden neloskuuppa animaatiossa ne on tosiaan niin kenossa, ettei laakeri eikä nailoni siinä menesty.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Hyvä se on heittää ajatuksia ilmoille...aina niistä saa jotain uusia ideoita. Että päde vaan...=)

                                                    Enää puuttuu alustasta iskarin yläpään kumit, niin sitten saa auton pyörilleen. Kävin tänään tilaamassa uudet ja etupäähän tulee kolmoskoppaisen VR6 Golfin kumit, jotka pitäis olla hieman jämäkämmät mitä kakkosen ja taakse tulee uudet orkkikset. Jarru- ja bensaputket vedän vasta myöhemmin kun tarkoitus olis nostaa auto grilliin taas maalauksen jälkeen. Saa sitten helpommin tehtyä downpipen ja muutenkin koko putkiston.

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Olisi semmoinen mielikuva, että kakkiksen taka-akselin kiinnityspisteet ovat suorassa linjassa, korin poikittaissuunnassa. Miksei noihin etutukivarsienkin takapäihin voisi laittaa tuollaiset pallolaakerit?
                                                      Oletko miettinyt kolmoskoppaisen normaalien tai vr6 tukivarsien käyttämistä? Tietysti vähän huono nyt sanoa, kun kamppeet on jo maalissa ja asennettu. :D

                                                      http://www.pajalle.com/cars.php?id=009〈=fi&page=38

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Joo tosiaan enää tässä vaiheessa en ala vaihtamaan...=)

                                                        Mut ens talvena vois kyllä tollasen vaihdon tehdä. VR6:n taka-akseli oiskin tallikaverilla ylimääräisenä, et sen vois lunastaa pois ja kunnostaa kunhan ois aikaa. Se ainakin näyttää jäykemmältä mitä kakkosen, kun siinä on vahvikkeet kulmissa.
                                                        Tollaset kuvat tuli vastaan, kun meni eteenpäin tuolta Jonden linkkaaman animaatio sivuilta. Toikin vois olla hyvä konsti taka-akselin jäykistämiseen...

                                                        Kuva1
                                                        Kuva2
                                                        Kuva3
                                                        Kuva4
                                                        Kuva5

                                                        Onko jollain tietoa miten noi muut tehdastekoiset kallistuksen vakaajat tulee näissä? Esim. Eibachilta saa kallistuksenvakaajan eteen ja taakse, eli onko siinäkin takavakaajassa tollanen idea?
                                                        Tollanen ei olis paha tehä itekkään...

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Minun mielestä noita vakio vakaajia ei tarvitse vaihtaa mihinkään jäykempiin. Nuo pallolaakerit vois olla ihan kokeilemisen arvoinen juttu.

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Käsittääkseni esim H&R takavakaaja on U:n muotoinen eli tulee kiinni napojen luokse ja keskeltä akseliin

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Minun mielestä noita vakio vakaajia ei tarvitse vaihtaa mihinkään jäykempiin
                                                              Oon taas foorumeilta lukenu että tekisivät suurenkin vaikutuksen aliohjaavuuden poistoon. En tiedä kun ei tästä autosta ole oikeastaan mitään kokemusta, kun en sillä montaakaan kilometriä ajanut ennen osiksi laittoa. No tuo ed. oleva jäykistys on helppo ottaa pois, että jos kokeilee ennen ja jälkeen, että mitä vaikutusta siitä on.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X