Eipä tommonen neliveto golffi paljoo saksassa kustanna jos oikeen projektii alkaa tekeen.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Golf-kärry
Collapse
X
-
Jos ei halua/voi tehdä tuosta nelivetoa mutta nelikkokakkis kuitenkin kiinnostaa niin alkuperäisiä syncro-kakkiksia saa halvalla Suomestakin, johon voi sitten sen S3:n voimansiirron asentaa. Rallyet on tietysti sitten eri hintaluokassa, mutta jos ruosteinen 5-ovinen 1.8 syncro kelpaa niin halvalla pääsee kotimaassakin. Ostaa vielä jonkun laatikkovikaisen, niissä ei tuo voimansiirto ole 90hv tehoillakaan oikein kestänyt...
Tuommosen syncron korista joutunee kuitenkin käyttämään osia jos tekee etuvetoisesta nelivedon, eikös "kardaanitunneli" ja takakontti ole erilaiset jne.?
Comment
-
Kyllä menis liian vaikeaksi auton muuttaminen nelikoksi, eli kyllä sitten olisin ostanut toisen auton lähtökohdaksi varsinkin kun tässä ei kori ollut missään helmi-kunnossa. No täytyy tulla näillä kahdella pyörällä toimeen ja pysyypähän ainakin paino kurissa...
Eilen olin tekemässä pohjaa ja sain pohjasta reiät tukkoon ja toisen puolen helman kuntoon. Viikonloppuna ois tarkoitus tehdä vielä toinen helma, bensakorkin ympärys-pelti, takakaaria, ym. Sitten ens viikolla pohjaan maalia...uusia kuvia varmaan vkl:n jälkeen.
Sitten kysymystä, kun ei ole oikein näistä korihommista kokemusta...
Kun olen maalannut pohjaan pohjamaalin, niin vedänkö ennen pintamaalausta peltien saumoihin jotain massaa? Entä noihin hitsattujen paikkojen hitsisaumoihin? Pohjaan ei ole tarkoitus vetää mitään kivenisku tai muutakaan massaa vaan jättää se maalipinnalle.
Comment
-
Jep, pohjamaalin ja pintamaalin väliin korikitti saumoihin. Vedä joka paikkaan joka on huokoinen tai muuten veden pääsylle altis.
Pohjamaaliksi käsittääkseni happopohja on about paras.
Muista porata jossain välissä muutamia vedenpoistoreikiä sopiviin paikkoihin.
Comment
-
Pohjalle mulle tulee Temabond ST 200, mikä on kaksikomponentti epoksimaali, mitä suositellaan pohjamaaliksi prosessi- ja kemianteollisuudessa sekä veden upotusrasituksessa. Sitte sen päälle tulee noi raskaankaluston Temadur 20 ja 90. On se perkele jos ei kesäkäytössä kestä...=)
Onko toi korikitti joustavaa vai millaista se on? Onko merkillä väliä, vai haenko vaan Biltemasta tai Motonetista?
Sitten noitten kaarien hitsauksesta, kun tarkoitus on leikata vanhat kaaret kokonaan pois ja hitsata uudet tilalle. Vedänkö sauman kokonaan umpeen, vai vaan pisteillä kiinni? Ilmeisesti ei ainakaan saa hitsata pitkää saumaa ettei ala vetelemään, mut pitäiskö sauma kuitenkin saada kokonaan umpeen?
Comment
-
Se korikitti on vähän niinku saumaussilikoonia, mutta jäykempää, eli on joustavaa. En tiedä onko merkillä väliä, olen käyttänyt Teroson ja Hagmans-merkkisiä ja vaikuttivat maallikon silmin hyvin samantyyppisiltä.
Itse hitsaisin umpeen, ja koritinalla tasoitus. Tästä varmaan on muitakin mielipiteitä.
Comment
-
Tommoseen vedentiivistys saumaukseen, missä ei liiman tarvitse kuin pysyä omin voimin kiinni, käy varmastikin ihan tavallinen sikaflex. Kaaret vetäisin läpeensä kiinni. Tosiaan piste kerrallaan ja paineilmalla jäähdyttäen joka täpän jälkeen. Ohuella langalla ja maltilla saa vetelyn pidettyä maltillisena. Hitsin jälkeen lamellilaikalla sauma sileäksi ja koritina päälle.
Comment
-
-
No ei mulla ainakaan ole yksikään sikasauma ruostunut. Silikooni saumausaineet sisältää sitä etikkahappoa joka ruostuttaa pellin hetkessä. Siakkeen päällä en oo oikein maalia saanut pysymään, mutta muuten on ihan loistavaa ainetta.
Comment
-
Etikkahappo toimii liuottimena silikonissa ja se haihtuu pois tavaran kuivuessa. En oikein jaksa uskoa silikonin ruostuttavan peltiä kuivuttuaan. Noh, eihän se mahdotonta ole, mutta ehkä ruostumisen alkusyy on kuitenkin huonosti tehdyissä pohjissa ja puutteellisessa pintakäsittelyssä, kuten niin monessa tapauksessa. Yhtäkaikki, silikoni sopii kylpyhuoneeseen eikä paljon muualle, parempi pitää se etäällä autoista ja muista laitteista.
Sika on hyvää tavaraa ja niin monet muutkin PU-massat. PU-massoja vaan on monen sorttisia, että kannattaa olla tarkkana niitä valittaessa. Cascolla myös hyviä ja selvästi edukkaampia tuotteita Sikaan verrattuna.
Comment
-
Lievä offtopic, silikoniakin on etikkahapottomia malleja, ainakin teollisuuskäyttöön. Merkit joita on tullut käytettyä harvemmin löytyy rautakaupasta/ei ole tunnettuja. Kuivuminen hitaampaa ja tarttuminen ei yhtä lujaa. Mukavia käsitellä, eivät yhtä juoksevia kuin reilusti etikkaa sisältävät, eli vaativat reippaita otteita käsiteltäessä. Joku sata purkkia on tullut vedettyä..
Comment
-
Nyt alkaa olla peltien hitsaukset loppusuoralla. Oikealta puolelta on takakaaret hitsattu ja helmapelti vaihdettu. Vasemmalla puolella helmapellin sai paikattua, eli sitä en alkanut vaihtamaan kokonaan. Kaariksi tuli ykköskoppaisen takakaaret, joilla leveyttä tuli lisää n. 35mm. Lisäksi nostin kaaria n. 20mm ylöspäin, jotta autoa saa enemmin maanpintaa kohti.
Sitten hieman tuuninkia, eli vaihdoin normaalisti kakkoskopassa olevan tankinläpän ykköskoppaisen näkyvissä olevaan tankinkorkkiin...ja tuon takia meni myös tuo sisälokasuoja uusiksi, kuten näkyy noista aikaisemmista kuvista.
Kaaret hain Luuppalalta, et niiden kimppuun alan käydä seuraavaksi, kunhan saan tuon oikeanpuoleisen lokarinkaaren viimeisteltyä. Pohjamaalaan pohjan kuitenkin ennen turvakaarien hitsausta, koska siellä alkaa tulla jo nyt hieman pintaruostetta hiottuihin kohtiin. Jätän maalaamatta ainoastaan kohdat joihin hitsaan kaaria varten lätkät sisäpuolelle, ettei maali pala niistä pois. Lisäksi etulokasuojan kaaria täytyisi myös hieman levittää...
Tuntuu siltä että auton alkuperäinen käyttötarkoitus, eli radalla rikottava lelu, alkaa olla mennyttä kaikkien näiden koriin käytettyjen työtuntien jälkeen ja ennemmin rysäytän vaikka tuolla S3:lla kaiteeseen kuin tällä Golfilla...=)
Comment
-
Miten tulee mieleen tuon tankinkorkin ympäristön paikkailusta syncro mieleen. Kolme päivää nysväsin luukun ympäryksiä ja sitten oikaisin pakkelilla epätasaisuudet. Melkein 40 asteen pakkanen pari talvea takaisin ampui koripellistä kitit lattialle.
Uusiksi miulla menee ennenkuin...
Comment
-
Tasoitatko tinalla nuo lokarinkaaret ym peltihommat?
Sullahan Mikko on siitä on kokemusta, niin selitäs et miten sen tehdään ja mitä siihen tarvitaan?
Voiko maalari kitata sen päälle pakkelilla, et jos täytän tinalla noita suurimpia koloja ja haen muotoja ja hän vetää sitten pinnan kuntoon?
Comment
-
Kuinkas kova homma on tuo pyörän kaarien nostaminen?
Jokos etujarrulevyt on selvinnyt?
Millaiset pitää noiden liukuvien levyjen liukupulttien olla?
En oo tehny vielä mitään noítten jarrujen eteen. Jos käy niin et kesä painaa päälle ja auto pitäis saada ajoon niin käytän sitten noita 312mm levyjä ja siirrän moniosalevy-projektin seuraavaan talveen. Mut jos on kokemusta noitten moniosaisten levyjen keskiosien suunnittelusta, niin mielellään kuulisin kommentteja et mitä asioita siinä tulis ottaa huomioon. Tommis Billettistä kyselin, niin he ainakin on niitä koneistanu joihinkin autoihin, et siellä ne varmaan sitten teettäisin.
Comment
-
Joo ei se kovin vaikeaa ole. En ala nyt sitä tarkemmin selittämään kun tuolla FFP:llä tosiaan siitä jo on aika hyvin kerrottu. Tuossa hommassa oppii aika hyvin kun vaan alkaa tekemään. Kunhan ei liian kuumaksi sulata tinaa niin se pysyy vielä paikallaan. Tekniikka tuossa paranee ajanmittaan, itse sain jo aika näppärästi loppuvaiheessa levitettyä.
Tuon tein niin että lämmitin sopivasti etupuolelta tankoa ja peltiä, ja samalla painoin ja vedin tinatankoa eteenpäin. Helpottaa paljon tasoitusta kun saa suhtkoht tasaisesti sen tinan sinne. Ja ehdottomasti se kannattaa tinata, tulee paljon kestävämpi! Pakkelin voi kyllä vedellä siihen päälle jos tarvii.
Tinauksessa tarvii puulastan, pohjusteen, tinaa, ja jonkinlaisen kaasupolttimen. Bilteman tinaa ei kannata ostaa, se on ihan surkeaa eikä pysy kiinni. Sellainen harmaa ja taipuisa, litteä tanko on hyvää, en muista mitä siinä luki kyljessä.
Comment
Comment